Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-834/14/JS
z 8 października 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 czerwca 2014 r. (data wpływu do tut. Biura 8 lipca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie ciążących na spółce obowiązków płatnika wobec osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, w związku z realizacją wskazanego we wniosku programu motywacyjnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2014 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, m.in. w zakresie ciążących na spółce obowiązków płatnika wobec osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, w związku z realizacją wskazanego we wniosku programu motywacyjnego. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 22 września 2014 r. Znak: IBPBI/1/415-834/14/JS, IBPBII/1/415-576/14/MK wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 26 września 2014 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką kapitałową prawa handlowego (dalej jako „Spółka”). Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. sprzedaż paliw, olejów, silnikowych i akcesoriów samochodowych w punktach sprzedaży, tj. na stacjach paliw, w hurtowniach akcesoriów.

W ramach zawartych umów cywilnoprawnych Wnioskodawca współpracuje z zarządcami (tj. osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, spółkami prawa handlowego), którzy świadczą usługi polegające na zarządzaniu stacjami paliw oraz hurtowniami akcesoriów należącymi do Wnioskodawcy. Ponadto, Spółka współpracuje z handlowcami (tj. osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą), świadczącymi usługi polegające na pozyskiwaniu klientów handlowych dla Wnioskodawcy.

Z uwagi na wysoką konkurencyjność rynku branży paliwowej Spółka realizuje działania marketingowe, których celem jest utrzymanie lub zwiększenie obrotów w zakresie sprzedawanych towarów. W celu uatrakcyjnienia sprzedaży Wnioskodawca planuje wdrażać programy motywacyjne. Wszelkie warunki i zasady ich organizowania określane będą w regulaminach.

Programy będą adresowane do zamkniętego grona odbiorców ( dalej: „Uczestników”), do którego należeć będą: zarządcy stacji paliw i hurtowni, osoby współpracujące z zarządcami bez względu na podstawę prawną tej współpracy (pracownicy, współpracownicy etc.), handlowcy.

Intencją działań motywacyjnych jest wzrost sprzedaży towarów w punktach sprzedaży Wnioskodawcy, stymulowanie inicjatywy oraz pomysłowości Uczestników na zwiększenie sprzedaży, nagradzanie aktywnych postaw oraz wzajemnej rywalizacji Uczestników w zakresie realizowania określonych wyników sprzedaży. W ramach realizacji programu motywacyjnego Uczestnikom będą przyznawane nagrody, których przyznanie będzie uzależnione od uzyskania określonego wolumenu sprzedaży. Nagrodą będzie prawo do nabycia określonych w regulaminie towarów/usług w symbolicznej cenie 1 zł brutto za sztukę.

Reasumując, realizacja programu motywacyjnego, a co za tym idzie możliwość zakupu przez Uczestników towaru/usługi w cenie 1 zł brutto za sztukę, stanowić będzie jedną z form uatrakcyjnienia sprzedaży, a w efekcie zwiększenia przychodów Wnioskodawcy oraz utrzymania pozycji na rynku. Przedsięwzięcia motywacyjne pozostają zatem w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością i mają na celu zwiększenie przychodów podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją wskazanego we wniosku programu motywacyjnego na Wnioskodawcy będą spoczywać jakiekolwiek obowiązki związane z funkcją płatnika na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wobec osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją wskazanego we wniosku programu motywacyjnego, po jego stronie nie powstaną jakiekolwiek obowiązki płatnika na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wobec osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepisy prawa podatkowego, o których mowa w ww. art. 8 Ordynacji podatkowej, zawiera m.in. ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361, ze zm.), w której w Rozdziale 7 Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników, zawarte są przepisy dotyczące zasad obliczania, poboru i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego podatku lub zaliczek na podatek przez płatników.

W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawodawca dokonał kategoryzacji źródeł przychodów. Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, odrębnym źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Zgodnie natomiast z art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Jak wynika z powyższego, podatnicy uzyskujący dochody ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, sami dokonują opodatkowania tych dochodów.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że skoro towar/usługa określony w programie motywacyjnym zostanie nabyty przez osobę fizyczną w związku z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika.

Tym samym na gruncie niniejszej sprawy nie wymaga rozstrzygnięcia, czy po stronie osób fizycznych powstanie przychód z nieodpłatnych bądź częściowo odpłatnych świadczeń, gdyż kwestia ta pozostaje bez wpływu na ocenę stanowiska Spółki w zakresie objętym niniejszą interpretacją indywidualną.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie ciążących na Spółce obowiązków płatnika wobec osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz wobec osób prawnych oraz możliwości powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu u osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj