Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-470/12-2/MW
z 29 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-470/12-2/MW
Data
2012.08.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
świadczenie nieodpłatne
usługi


Istota interpretacji
nieodpłatne udzielenie licencji przez Wnioskodawcę na rzecz ZDiT na wykorzystanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej przez ZDiT, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, ponieważ świadczenie to będzie odbywało się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.



Wniosek ORD-IN 236 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 06 czerwca 2012r. r. (data wpływu 13 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego udzielenia licencji na wykorzystanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej przez ZDiT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2012 r został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego udzielenia licencji na wykorzystanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej przez ZDiT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego ze 100% kapitałem Miasta i prowadzi działalność w zakresie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej. Jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Główne zadania Sp. z o. o. to:

  1. Zarządzanie infrastrukturą wodociągowo-kanalizacyjną, współpraca z firmami operatorskimi na infrastrukturze wodociągowo-kanalizacyjnej i:
  2. Realizacja i finansowanie Projektu Funduszu Spójności „…”. W dniu 15 stycznia 2007 r. została podpisana umowa o delegowaniu realizacji Projektu z Miasta na Sp. z o. o. . Beneficjentem projektu wciąż pozostaje Miasto, a Sp. z o. o. jest podmiotem odpowiedzialnym za realizację Projektu.
  3. Prowadzenie inwestycji z zakresu wodociągów i kanalizacji (inwestycje modernizacyjne istniejącej sieci wodociągowo – kanalizacyjnej i rozwojowe – budowa nowej sieci).

Zarząd Dróg i Transportu (zwany dalej także ZDiT) jest jednostką organizacyjną Miasta i, do której zadań należy w szczególności wykonywanie w imieniu Prezydenta Miasta obowiązków zarządcy dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych, gminnych, zwanych dalej drogami publicznymi w granicach administracyjnych Miasta oraz zarządcy terenu, w zakresie dróg wewnętrznych, zlokalizowanych na terenach zarządzanych przez Miasto, przekazanych do zarządu jednostce, w szczególności: planowanie, budowa, przebudowa i remonty oraz utrzymanie i ochrona dróg i drogowych obiektów inżynierskich w rozumieniu ustawy o drogach publicznych, z wyłączeniem obowiązków utrzymania czystości i porządku na drogach, utrzymania zieleni przydrożnej oraz zadań zarządcy dróg związanych z ochroną środowiska. Spółka w ramach projektu "… " wybudowała w licznych drogach znajdujących się w X kanalizację deszczową wraz z systemem odwodnienia tychże dróg. Wybudowana kanalizacja deszczowa została oddana do eksploatacji i jest przedmiotem dzierżawy na rzecz Miasta, które uiszcza Wnioskodawcy z tego tytułu czynsz dzierżawny. Utwardzenie nawierzchni tych dróg jest niezbędne dla pełnej prawidłowej eksploatacji wybudowanej kanalizacji deszczowej. Jeżeli bowiem kanalizacja i układ odwodnienia funkcjonuje w drodze nieutwardzonej, o nawierzchni np. gruntowej lub z innego materiału niespoistego, do wpustów oprócz wody opadowej (ścieków deszczowych) będzie się dostawać również piasek, ziemia, żwir, szlaka, itp. - w zależności od budulca nawierzchni. Jeżeli wzdłuż jezdni nie będzie wybudowanych krawężników, a niweleta drogi odpowiednio wyprofilowana - wody opadowe nie będą kierowane do wpustów lecz zgodnie z naturalnym ukształtowaniem terenu - np. na boki, i możliwe będzie wylewanie się na posesje. Ponadto nieobrukowana armatura wpustów narażona jest na zniszczenie przez samochody lub wymycie gruntu w bezpośrednim pobliżu wpustu przez spływające wody.

Zgodnie z decyzją władz Miasta przebudowę oraz rozbudowę tychże dróg realizuje Zarząd Dróg i Transportu, natomiast do Sp. z o. o. należy przygotowanie dokumentacji projektowo- kosztorysowej. Opracowanie tej dokumentacji Spółka finansuje ze środków uzyskanych z wniesionego przez Miasto wkładu pieniężnego (6.200.000,-zł) w zamian za objęcie przez nie kolejnych udziałów w Spółce (podwyższenie kapitału zakładowego). Powyższe nastąpiło w drodze uchwały Rady Miejskiej nr XXX z dnia ….

Spółka posiada prawa autorskie do dokumentacji projektowo-kosztorysowej obejmującej przebudowę nawierzchni drogowej poszczególnych ulic nieutwardzonych na terenie X. Prawa te nabył na podstawie umów z Wykonawcami zawartymi na podstawie trybu przetargowego przewidzianego w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. Spółka rozważa zawarcie ze ZDiT pisemnej umowy udzielenia na rzecz nieodpłatnej licencji na wykorzystanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej obejmującej prawo do jej wykorzystania w zakresie przebudowy poszczególnych ulic, których dokumentacja ta dotyczy. Licencja obejmować ma prawo do wykorzystania dokumentacji projektowej w celu przebudowy nawierzchni na utwardzoną dróg, które są objęte dokumentacją.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nieodpłatne udzielenie licencji przez Spółkę na rzecz ZDiT pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług („VAT”)...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT „Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności".

W doktrynie prawa podatkowego wskazuje się, że korzystanie z wartości niematerialnych i prawnych odbywać się może na dwa sposoby. Po pierwsze, możliwe jest przeniesienie tego prawa na inny podmiot. Na przypadek ten wyraźnie wskazują przepisy ustawy, zaliczając tę czynność do świadczenia usług. Po drugie, korzystanie z wartości niematerialnych i prawnych może odbywać się poprzez uzyskanie od ich podmiotu prawa do używania ich na określonych polach eksploatacji, czyli uzyskanie licencji (sublicencji). Czynność taka – udzielenie licencji - nie jest wprost wskazana jako podlegająca opodatkowaniu. Niewątpliwie jednak stanowi ona usługę, jest bowiem określonym świadczeniem. Jeżeli udzielenie licencji na korzystanie z praw własności intelektualnej jest odpłatne, to stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu (A. Bartosiewicz, Komentarz do ustawy VAT, LEX 2012).

Art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy VAT stanowi zaś, że "Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika ".

Zdaniem Spółki powyższy przepis wskazuje, generalnie, że opodatkowanie podatkiem VAT następuje w przypadku usługi, której świadczenie następuje w związku z realizacją innego celu niż działalność gospodarcza podatnika. Oznacza to, że wykonywanie tych usług nie jest konieczne do celów prowadzonej działalności. Usługi te nie są także pożądanym uzupełnieniem działalności podatnika. Bez wykonywania tych usług działalność podatnika mogłaby być prowadzona co najmniej w takim samym zakresie. Przepis ów jedynie przykładowo wskazuje na świadczenie usług na cele osobiste podatnika oraz niektórych innych osób a w szczególności wspólników podatnika .

Nie oznacza to zaś, że każdy z przypadków spełnienia nieodpłatnego świadczenia usługi na rzecz wspólnika podatnika pociągać będzie konieczność zakwalifikowania transakcji jako opodatkowanej podatkiem VAT. Aby dana nieodpłatna usługa podlegała VAT konieczne jest zatem uznanie, że w przypadku gdy zostaje ona świadczona na rzecz wspólnika podatnika to jej świadczenie pozostaje poza zakresem działalności gospodarczej podatniku. Jak już wskazano, zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług może podlegać opodatkowaniu VAT tylko w sytuacji, w której nie ma związku z działalnością gospodarczą podatnika. Innymi słowy z wykładni literalnej przepisu wynika, że opodatkowaniu VAT nie podlega takie nieodpłatne świadczenie usług, które jest dokonywane na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika.

Niezwykle istotne z punktu widzenia przyznania racji stanowisku Spółki jest fakt, iż utwardzenie nawierzchni tych dróg jest niezbędne dla prawidłowej eksploatacji wybudowanej kanalizacji deszczowej. Opisany związek pomiędzy utwardzeniem dróg a prawidłowym funkcjonowaniem kanalizacji deszczowej prowadzi do konkluzji, że obowiązek opodatkowania podatkiem VAT czynności prawnej polegającej na udzieleniu licencji do wykorzystania dokumentacji projektowej w oznaczonym zakresie zostałby wyłączony. W dotychczasowym orzecznictwie organów podatkowych zwraca się bowiem uwagę, że pojęcie "działalności gospodarczej podatnika" w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy VAT interpretowane winno być w sposób funkcjonalny. Tytułem przykładu wskazać należy interpretację indywidualna Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 marca 2012 r. (sygn. akt IPPP1/443 83/12-4/IGo). W treści powyższej interpretacji organ podatkowy wskazał, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, istotne jest zidentyfikowanie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenia takie występują. Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a zatem za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika. Stan faktyczny dotyczył nieodpłatnego przeniesienia przez spółkę prowadzącą centrum handlowe na gminę nakładów związanych z wybudowaniem sieci kanalizacyjnej i wodociągowej. Zdaniem organu podatkowego dla oceny opodatkowania czynności przekazania istotny jest argument, iż wybudowanie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej było niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności centrum handlowego. Bez infrastruktury centrum nie mogłoby bowiem działać zgodnie ze swoim przeznaczeniem. Tym samym spółka nie mogłaby uzyskiwać przychodów z wynajmu powierzchni centrum albo przychody te byłyby znacznie ograniczone (w stosunku do wysokości przychodów jakie osiąga podmiot wynajmujący powierzchnie w centrum handlowym posiadającym stosowną infrastrukturę wodno-kanalizacyjną). Nie ulega bowiem wątpliwości, iż zapewnienie odpowiedniej infrastruktury sanitarnej jest absolutnym minimum, którego spełnienia oczekuje najemca i konsument. Tym samym brak wybudowania infrastruktury w praktyce uniemożliwiłby wynajem powierzchni centrum (a zatem uniemożliwiłby prowadzenie działalności opodatkowanej VAT). Podsumowując organ stwierdził, iż przekazując nieodpłatnie nakłady poniesione w związku z wykonaniem infrastruktury towarzyszącej centrum handlowemu w postaci sieci wodociągowej oraz kanalizacji sanitarnej, Wnioskodawca będzie świadczył nieodpłatną usługę, która w świetle art. 8 ust. 2 ustawy nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ przekazanie to związane jest z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

Analogiczne rozumowanie przedstawił Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji ogólnej z dnia 28 marca 2012 r. (sygn. akt IPPP1/443-114/12-2/AW), w której przedmiotem opinii był analogiczny stan faktyczny. Zdaniem Spółki podobnej kwalifikacji dokonać należy w stanie faktycznym objętym wnioskiem o udzielenie interpretacji. Jeśli bowiem wybudowana przez Sp. z o. o. kanalizacja deszczowa ma funkcjonować prawidłowo i przynosić dochody z tytułu jej wydzierżawienia a do tego konieczne jest utwardzenie nawierzchni drogowych to za uprawnioną uznać należy interpretację, zgodnie z którą nieodpłatne udzielenie licencji do dokumentacji projektowej obejmującej przebudowę tejże nawierzchni nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podsumowując: Czynność nieodpłatnego udzielenia przez Spółkę sp. z o. o. licencji polegającej na prawie do wykorzystania przez zarządcę dróg (ZDiT) dokumentacji projektowo-kosztorysowej w celu przebudowy dróg, w których znajdują się urządzenia kanalizacyjne Spółki i która to przebudowa konieczna jest dla prawidłowego funkcjonowania tychże urządzeń, które stanowią i stanowić mają przedmiot dzierżawy na rzecz gminy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również (zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy) przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Powołane wyżej przepisy wskazują, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi, według ustawy, jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 5a ustawy. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się podatnika – nie będące dostawą towarów – na rzecz innego podmiotu.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w ww. przepisach w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Wypełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy zatem stwierdzić, iż opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością. Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Działalność gospodarcza Spółki obejmuje:

  1. Zarządzanie infrastrukturą wodociągowo-kanalizacyjną, współpraca z firmami operatorskimi na infrastrukturze wodociągowo-kanalizacyjnej;
  2. Realizację i finansowanie Projektu Funduszu Spójności „… :
  3. Prowadzenie inwestycji z zakresu wodociągów i kanalizacji (inwestycje modernizacyjne istniejącej sieci wodociągowo – kanalizacyjnej i rozwojowe – budowa nowej sieci).

Spółka w ramach projektu "…" wybudowała w licznych drogach znajdujących się w X kanalizację deszczową wraz z systemem odwodnienia tychże dróg. Wybudowana kanalizacja deszczowa została oddana do eksploatacji i jest przedmiotem dzierżawy na rzecz Miasta, które uiszcza Wnioskodawcy z tego tytułu czynsz dzierżawny. Utwardzenie nawierzchni tych dróg jest niezbędne dla pełnej prawidłowej eksploatacji wybudowanej kanalizacji deszczowej. Jeżeli bowiem kanalizacja i układ odwodnienia funkcjonuje w drodze nieutwardzonej, o nawierzchni np. gruntowej lub z innego materiału niespoistego, do wpustów oprócz wody opadowej (ścieków deszczowych) będzie się dostawać również piasek, ziemia, żwir, szlaka, itp. - w zależności od budulca nawierzchni. Jeżeli wzdłuż jezdni nie będzie wybudowanych krawężników, a niweleta drogi odpowiednio wyprofilowana - wody opadowe nie będą kierowane do wpustów lecz zgodnie z naturalnym ukształtowaniem terenu - np. na boki, i możliwe będzie wylewanie się na posesje. Ponadto nieobrukowana armatura wpustów narażona jest na zniszczenie przez samochody lub wymycie gruntu w bezpośrednim pobliżu wpustu przez spływające wody.

Zgodnie z decyzją władz Miasta przebudowę oraz rozbudowę tychże dróg realizuje Zarząd Dróg i Transportu, który jest jednostką organizacyjną Miasta, natomiast do Sp. z o. o. należy przygotowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej. Spółka posiada prawa autorskie do dokumentacji projektowo-kosztorysowej obejmującej przebudowę nawierzchni drogowej poszczególnych ulic nieutwardzonych na terenie X. Prawa te nabyła na podstawie umów z Wykonawcami zawartymi na podstawie trybu przetargowego przewidzianego w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. Spółka rozważa zawarcie ze ZDiT pisemnej umowy udzielenia na jej rzecz nieodpłatnej licencji na wykorzystanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej obejmującej prawo do jej wykorzystania w zakresie przebudowy poszczególnych ulic, których dokumentacja ta dotyczy. Licencja obejmuje prawo do wykorzystania dokumentacji projektowej w celu przebudowy nawierzchni dróg, które są objęte dokumentacją.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić, że Wnioskodawca, udzielając licencji na wykorzystanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej przez ZDiT, będącej jego własnością, w celu przebudowy nawierzchni dróg, które są objęte dokumentacją, będzie świadczył nieodpłatną usługę udostępnienia ww. dokumentacji.

Nieodpłatne świadczenie ww. usługi przez Wnioskodawcę będzie odbywało się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Tym samym w przedmiotowej sprawie brak podstaw do traktowania tego nieodpłatnego przekazania dokumentacji (udzielenia licencji do jej wykorzystania) jako odpłatnego świadczenia usług. Zatem w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy i ww. świadczenie nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, nieodpłatne udzielenie licencji przez Wnioskodawcę na rzecz ZDiT na wykorzystanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej przez ZDiT, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, ponieważ świadczenie to będzie odbywało się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj