Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/4512-164/15/MK
z 9 czerwca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 19 maja 2015 r. (data wpływu 20 maja 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji projektu pn. „…”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Ochotnicza Straż Pożarna w B. istnieje już 126 lat, liczy prawie 70 członków. Prowadzi działalność pożarniczą, ratownictwa technicznego, chemiczno - ekologicznego, poszukiwawczo - ratowniczego oraz ratownictwa wodnego. Jednostka OSP B. prowadzi także profilaktykę przeciwpożarową poprzez akcje edukacyjne i pokazy pierwszej pomocy przedmedycznej, pokazy ratownictwa drogowego itp.

Ważnym aspektem działalności jednostki OSP B. jest kultywowanie lokalnych tradycji, m.in. poprzez wartę przy Bożym Grobie w czasie Świąt Wielkanocnych, czyli kultywowanie lokalnych zwyczajów i rzemiosła oraz tradycji Ochotniczych Straży Pożarnych. Dla obchodów świąt wielkanocnych w wielu miejscowościach naszego kraju, charakterystyczne są straże grobowe strzegące symbolicznego Grobu Chrystusa, od Wielkiego Piątku do Wielkiej Niedzieli rano (do mszy rezurekcyjnej). W większości parafii wartę tę pełnią umundurowani członkowie ochotniczych straży pożarnych.

Operacja „…” polegała na doposażeniu Ochotniczej Straży Pożarnej w B. w 28 nowych, kompletnych jednolitych mundurów dla druhen i druhów oraz zakup obuwia dla pocztu sztandarowego 7 par, pasów oficerskich 7 szt., hełmów ozdobnych typu ... 13 szt., kurtki wyjściowej ¾ OSP 7 szt.

W skład umundurowania druha lub druhny wchodzą: mundur strażacki marynarka spodnie (spódnica), koszula biała krótki rękaw, krawat z logo ZOSP RP, dystynkcje, sznur, pagony, czapka rogatywka z okuciem (kobiety czapka damska OSP). Dodatkowo dla pocztu sztandarowego reprezentującego jednostkę OSP B. pod dwoma sztandarami: buty strażackie sznurowane z opinaczem, pasy oficerskie, kurtka wyjściowa 3A OSP ocieplana z podpinką oraz hełmy ozdobne reprezentacyjne typu ... dla pocztów sztandarowych oraz straży grobowej.

Zakupione umundurowanie przyczyni się do poprawy funkcjonowania Jednostki w trakcie pełnienia warty przy Bożym Grobie oraz uświetniania uroczystości w obszarze LGD i poza nim oraz podtrzymania tradycji regionalnych. Operacja wpłynie na poprawę życia kulturalno-historycznego mieszkańców obszaru LGD. Doposażenie jednostki OSP w B.w umundurowanie usprawni kultywowanie miejscowej tradycji, pozwoli także na odważniejsze promowanie jej w środowisku ponadlokalnym. Ochotnicza Straż Pożarna w B. jest ważnym składnikiem lokalnego dziedzictwa kulturowego.

Transza dotacji przekazana będzie dla OSP na podstawie „wniosku beneficjenta o płatność”.

OSP nie prowadzi działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym i nie składa deklaracji VAT-7. Ze zwolnienia korzysta na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 1 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Działania podejmowane w związku z realizacją projektu nie mają w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Odpłatne świadczenie usług i sprzedaż w ramach projektu nie będą prowadzone.

W związku z powyższym opisem zadano pytanie:

Czy Ochotniczej Straży Pożarnej przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. „…” w ramach działania 4.1 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ochotniczej Straży Pożarnej w B. nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „…” działanie 4.1 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zrealizował projekt pn. „…” polegający m.in. na doposażeniu Ochotniczej Straży Pożarnej w B. w 28 nowych, kompletnych i jednolitych mundurów dla druhen i druhów w ramach działania 4.1 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym „podatnikiem VAT czynnym” oraz nie składa deklaracji VAT-7.

Działania podejmowane w związku z realizacją projektu nie mają w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Odpłatne świadczenie usług i sprzedaż w ramach ww. projektu nie będą prowadzone.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, przez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając na uwadze powyższe oraz treść przywołanych przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie ww. towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj