Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/4512-1-28/15-4/ISN
z 10 kwietnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2015 r. (data wpływu 29 stycznia 2015 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 marca 2015 r. (data wpływu 20 marca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla wytwarzanego compoundu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla wytwarzanego compoundu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 marca 2015 r. (data wpływu 20 marca 2015 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy, brakującą opłatę i podpis Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest producentem mebli ogrodowych z tworzyw sztucznych oraz importerem mebli turystycznych. Przetwarza też odpady z tworzyw sztucznych (m.in. folii, styropianu, opakowań i innych odpadów z tworzyw miękkich i twardych), w wyniku których powstaje w procesie technologicznym regranulat, określany jako np. regranulat LDPE (low density polyethylene) – polietylen małej gęstości lub jako regranulat PP (polypropylene) – polipropylen.

W odniesieniu do procesu produkcji samego regranulatu Wnioskodawca uzyskał z Urzędu Statystycznego, Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur potwierdzenie, że uzyskiwany w jej wyniku regranulat mieści się w następujących grupowaniach PKWiU 2008 r. (pismo z dnia 29 listopada 2013 r.):

  • PKWiU 38.32.33.0 „Surowce wtórne z tworzyw sztucznych”, jeżeli regranulat wytwarzany jest z odpadów pojedynczego materiału termoutwardzalnego lub dwóch albo więcej materiałów termoplastycznych zmieszanych razem, nawet przekształconych w formy podstawowe

albo

  • PKWiU 20.16 „Tworzywa sztuczne w formach podstawowych”, jeżeli regranulat wytwarzany jest z odpadów pojedynczego materiału termoplastycznego, przekształconego w formy podstawowe.

Wnioskodawca prowadzi również produkcję modyfikowanych tworzyw sztucznych (tzw. compounding), której produktem końcowym jest compound wytwarzany wg odrębnej receptury, odpowiednio:

  1. będący mieszaniną lub kompozytem złożonym z:
    • regranulatu wieloskładnikowego powstałego w wyniku przetworzenia w procesie technologicznym odpadów z tworzyw sztucznych, m.in. folii, styropianu, opakowań i innych odpadów z tworzyw miękkich i twardych,
    • regranulatu polipropylenu zakupionego z rafinerii (regranulat niepowstający z odpadów tworzyw sztucznych),
    • wypełniaczy – np. kredy lub wełny mineralnej lub włókna szklanego stanowiących pomiędzy 70-85% masy lub objętości wg specyfikacji i potrzeb klienta,
    • dodatków w postaci antyutleniaczy lub substancji poślizgowych stanowiących ok. 5% masy,
  2. będący mieszaniną lub kompozytem złożonym z:
    • regranulatu wieloskładnikowego powstałego w wyniku przetworzenia w procesie technologicznym odpadów z tworzyw sztucznych, m.in. folii, styropianu, opakowań i innych odpadów z tworzyw miękkich i twardych,
    • wypełniaczy – np. kredy lub wełny mineralnej lub włókna szklanego stanowiących pomiędzy 70-85% masy lub objętości wg specyfikacji i potrzeb klienta,
    • dodatków w postaci antyutleniaczy lub substancji poślizgowych stanowiących ok. 5% masy,
  3. będący mieszaniną lub kompozytem złożonym z:
    • regranulatu polipropylenu zakupionego z rafinerii (regranulat niepowstający z odpadów tworzyw sztucznych),
    • wypełniaczy – np. kredy lub wełny mineralnej lub włókna szklanego stanowiących pomiędzy 70-85% masy lub objętości wg specyfikacji i potrzeb klienta,
    • dodatków w postaci antyutleniaczy lub substancji poślizgowych stanowiących ok. 5% masy.


Wnioskodawca wskazał, że przy produkcji compoundu ww. pod pkt 1 lub 2 lub 3 zawsze wykorzystywany jest określony rodzaj wypełniacza (kreda, wełna mineralna lub włókno szklane), który zazwyczaj stanowi 70-85% całkowitej masy oraz dodatki w postaci antyutleniaczy lub substancji poślizgowych stanowiące 5% masy, co oznacza, że do produkcji wszystkich trzech rodzajów compoundu wskazanych w pkt 1-3 wagowo lub objętościowo zużywany jest regranulat wieloskładnikowy i/lub regranulat polipropylenu zakupiony w rafinerii, który nie stanowi więcej niż 10-25% masy całkowitej compoundu.

Wnioskodawca uzyskał potwierdzenie z Urzędu Statystycznego, że wymienione w pkt 1-3 compoundy mieszczą się w grupowaniu PKWiU 20.59.59.9 „Pozostałe różne wyroby chemiczne, gdzie indziej nie sklasyfikowane”. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W złożonym uzupełnieniu Wnioskodawca poinformował, że sprzedaż wytwarzanego przez niego compoundu odbywa się i będzie się odbywać wyłącznie na rzecz przedsiębiorców będących czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Compound opisany w pkt 1-3 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego może być w niektórych sytuacjach przeznaczony do produkcji opakowań związanych z produktami użytku farmaceutycznego bądź chirurgicznego. Jednak nie posiada on wiedzy, do jakich celów nabywcy (jego klienci) wykorzystują i będą wykorzystywać compound. Compound nie jest wyrobem z ceramiki szklanej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż wytwarzanego compoundu, wskazanego w pkt 1-3 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 20.59.59.9 podlega opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż wytwarzanego compoundu wskazanego w pkt 1-3 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 20.59.59.9 podlega opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 uVAT stawka podatku wynosi 22% , z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., stawka podatku wynosi 23% zgodnie z art. 146a pkt 1 uVAT.

Wytwarzany przez Wnioskodawcę compound:

  1. będący mieszaniną lub kompozytem złożonym z:
    • regranulatu wieloskładnikowego powstałego w wyniku przetworzenia w procesie technologicznym odpadów z tworzyw sztucznych, m.in. folii, styropianu, opakowań i innych odpadów z tworzyw miękkich i twardych,
    • regranulatu polipropylenu zakupionego z rafinerii (regranulat niepowstający z odpadów tworzyw sztucznych),
    • wypełniaczy – np. kredy lub wełny mineralnej lub włókna szklanego stanowiących pomiędzy 70-85% masy lub objętości wg specyfikacji i potrzeb klienta,
    • dodatków w postaci antyutleniaczy lub substancji poślizgowych stanowiących ok. 5% masy,
  2. będący mieszaniną lub kompozytem złożonym z:
    • regranulatu wieloskładnikowego powstałego w wyniku przetworzenia w procesie technologicznym odpadów z tworzyw sztucznych, m.in. folii, styropianu, opakowań i innych odpadów z tworzyw miękkich i twardych),
    • wypełniaczy – np. kredy lub wełny mineralnej lub włókna szklanego stanowiących pomiędzy 70-85% masy lub objętości wg specyfikacji i potrzeb klienta,
    • dodatków w postaci antyutleniaczy lub substancji poślizgowych stanowiących ok. 5% masy,
  3. będący mieszaniną lub kompozytem złożonym z:
    • regranulatu polipropylenu zakupionego z rafinerii (regranulat niepowstający z odpadów tworzyw sztucznych),
    • wypełniaczy – np. kredy lub wełny mineralnej lub włókna szklanego stanowiących pomiędzy 70-85% masy lub objętości wg specyfikacji i potrzeb klienta,
    • dodatków w postaci antyutleniaczy lub substancji poślizgowych stanowiących ok. 5% masy,

podlega opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%, jako że zgodnie z pismem uzyskanym z Urzędu Statystycznego z dnia 7 stycznia 2015 r. mieści się w grupowaniu PKWiU 20.59.59.9 „Pozostałe różne wyroby chemiczne, gdzie indziej nie sklasyfikowane”.

W związku z tym, że symbol PKWiU 20.59.59.9 nie został wymieniony w załączniku nr 11 do ustawy VAT, do którego ma zastosowanie mechanizm tzw. „odwrotnego obciążenia”, do sprzedaży wytwarzanego compoundu wskazanego w pkt 1-3 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego ma zastosowanie podstawowa stawka podatku VAT w wysokości 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary – stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Pod pojęciem sprzedaży – na mocy art. 2 pkt 22 ustawy – rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 5a ustawy – towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r., na potrzeby podatku od towarów i usług wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem sprzedawanych towarów.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi m.in. produkcję modyfikowanych tworzyw sztucznych (tzw. compounding), której produktem końcowym jest compound wytwarzany wg odrębnej receptury, odpowiednio:

  1. będący mieszaniną lub kompozytem złożonym z:
    • regranulatu wieloskładnikowego powstałego w wyniku przetworzenia w procesie technologicznym odpadów z tworzyw sztucznych, m.in. folii, styropianu, opakowań i innych odpadów z tworzyw miękkich i twardych,
    • regranulatu polipropylenu zakupionego z rafinerii (regranulat niepowstający z odpadów tworzyw sztucznych),
    • wypełniaczy – np. kredy lub wełny mineralnej lub włókna szklanego stanowiących pomiędzy 70-85% masy lub objętości wg specyfikacji i potrzeb klienta,
    • dodatków w postaci antyutleniaczy lub substancji poślizgowych stanowiących ok. 5% masy,
  2. będący mieszaniną lub kompozytem złożonym z:
    • regranulatu wieloskładnikowego powstałego w wyniku przetworzenia w procesie technologicznym odpadów z tworzyw sztucznych, m.in. folii, styropianu, opakowań i innych odpadów z tworzyw miękkich i twardych,
    • wypełniaczy – np. kredy lub wełny mineralnej lub włókna szklanego stanowiących pomiędzy 70-85% masy lub objętości wg specyfikacji i potrzeb klienta,
    • dodatków w postaci antyutleniaczy lub substancji poślizgowych stanowiących ok. 5% masy,
  3. będący mieszaniną lub kompozytem złożonym z:
    • regranulatu polipropylenu zakupionego z rafinerii (regranulat niepowstający z odpadów tworzyw sztucznych),
    • wypełniaczy – np. kredy lub wełny mineralnej lub włókna szklanego stanowiących pomiędzy 70-85% masy lub objętości wg specyfikacji i potrzeb klienta,
    • dodatków w postaci antyutleniaczy lub substancji poślizgowych stanowiących ok. 5% masy.

Przy produkcji ww. compoundu zawsze wykorzystywany jest określony rodzaj wypełniacza (kreda, wełna mineralna lub włókno szklane), który zazwyczaj stanowi 70-85% całkowitej masy oraz dodatki w postaci antyutleniaczy lub substancji poślizgowych stanowiące 5% masy, co oznacza, że do produkcji wszystkich trzech rodzajów compoundu wskazanych w pkt 1-3 wagowo lub objętościowo zużywany jest regranulat wieloskładnikowy i/lub regranulat polipropylenu zakupiony w rafinerii, który nie stanowi więcej niż 10-25% masy całkowitej compoundu. Zainteresowany uzyskał potwierdzenie z Urzędu Statystycznego, że wymienione w pkt 1-3 compoundy mieszczą się w grupowaniu PKWiU 20.59.59.9 „Pozostałe różne wyroby chemiczne, gdzie indziej nie sklasyfikowane”. Sprzedaż wytwarzanego przez Wnioskodawcę compoundu odbywa się i będzie się odbywać wyłącznie na rzecz przedsiębiorców będących czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Compound może być w niektórych sytuacjach przeznaczony do produkcji opakowań związanych z produktami użytku farmaceutycznego bądź chirurgicznego. Jednak Wnioskodawca nie posiada wiedzy, do jakich celów nabywcy (jego klienci) wykorzystują i będą wykorzystywać compound. Compound nie jest wyrobem z ceramiki szklanej

Według art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.

Z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy wynika, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15,
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

W myśl przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy – zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ustawy – w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Od dnia 1 października 2013 r., na podstawie zmian wprowadzonych ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 1027), rozszerzył się katalog towarów wobec których ma zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia VAT. W nowym brzmieniu załącznik nr 11 zawiera 41 grup towarów (sklasyfikowanych przy pomocy odpowiednich pozycji PKWiU), wśród których znalazło się więcej towarów z kategorii złomu, jak również surowców wtórnych oraz niektóre wyroby ze stali i miedzi.

W obecnie obowiązującym załączniku nr 11, stanowiącym „Wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy”, zostały wymienione następujące towary:

w poz. 1 – PKWiU 24.10.12.0 – Żelazostopy,

w poz. 2 – PKWiU 24.10.14.0 – Granulki i proszek z surówki, surówki zwierciadlistej lub stali,

w poz. 3 – PKWiU 24.10.31.0 – Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej ,

w poz. 4 – PKWiU 24.10.32.0 – Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości < 600 mm, ze stali niestopowej,

w poz. 5 – PKWiU 24.10.35.0 – Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości >= 600 mm, z pozostałej stali stopowej, z wyłączeniem wyrobów ze stali krzemowej elektrotechnicznej,

w poz. 6 – PKWiU 24.10.36.0 – Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości < 600 mm, z pozostałej stali stopowej z wyłączeniem wyrobów ze stali krzemowej elektrotechnicznej,

w poz. 7 – PKWiU 24.10.41.0 – Wyroby płaskie walcowane na zimno, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej,

w poz. 8 – PKWiU 24.10.43.0 – Wyroby płaskie walcowane na zimno, o szerokości >= 600 mm, z pozostałej stali stopowej, z wyłączeniem wyrobów ze stali krzemowej elektrotechnicznej,

w poz. 9 – PKWiU 24.10.51.0 – Wyroby płaskie walcowane, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej, platerowane, powlekane lub pokrywane,

w poz. 10 – PKWiU 24.10.52.0 – Wyroby płaskie walcowane, o szerokości >= 600 mm, z pozostałej stali stopowej, platerowane, powlekane lub pokrywane,

w poz. 11 – PKWiU 24.10.61.0 – Pręty walcowane na gorąco, w nieregularnie zwijanych kręgach, ze stali niestopowej,

w poz. 12 – PKWiU 24.10.62.0 – Pozostałe pręty ze stali, nieobrobione więcej niż kute, na gorąco walcowane, ciągnione lub wyciskane, włączając te, które po walcowaniu zostały skręcone,

w poz. 13 – PKWiU 24.10.65.0 – Pręty walcowane na gorąco, w nieregularnie zwijanych kręgach, z pozostałej stali stopowej,

w poz. 14 – PKWiU 24.10.66.0 – Pozostałe pręty z pozostałej stali stopowej, nieobrobione więcej niż kute, na gorąco walcowane, ciągnione lub wyciskane, włączając te, które po walcowaniu zostały skręcone,

w poz. 15 – PKWiU 24.10.71.0 – Kształtowniki otwarte, nieobrobione więcej niż walcowane na gorąco, ciągnione na gorąco lub wyciskane, ze stali niestopowej,

w poz. 16 – PKWiU 24.10.73.0 – Kształtowniki otwarte, nieobrobione więcej niż walcowane na gorąco, ciągnione na gorąco lub wyciskane, z pozostałej stali stopowej,

w poz. 17 – PKWiU 24.31.10.0 – Pręty ciągnione na zimno oraz kątowniki, kształtowniki i profile, ze stali niestopowej,

w poz. 18 – PKWiU 24.31.20.0 – Pręty ciągnione na zimno oraz kątowniki, kształtowniki i profile, z pozostałej stali stopowej,

w poz. 19 – PKWiU 24.32.10.0 – Wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości < 600 mm, niepokrywane,

w poz. 20 – PKWiU 24.32.20.0 – Wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości < 600 mm, platerowane, powlekane lub pokrywane,

w poz. 21 – PKWiU 24.33.11.0 – Kształtowniki otwarte, formowane lub profilowane na zimno, ze stali niestopowej,

w poz. 22 – PKWiU 24.34.11.0 – Drut ciągniony na zimno, ze stali niestopowej,

w poz. 23 – PKWiU 24.44.12.0 – Miedź nierafinowana; anody miedziane do rafinacji elektrolitycznej,

w poz. 24 – PKWiU 24.44.13.0 – Miedź rafinowana i stopy miedzi, nieobrobione plastycznie; stopy wstępne miedzi,

w poz. 25 – PKWiU 24.44.21.0 – Proszki i płatki z miedzi i jej stopów,

w poz. 26 – PKWiU 24.44.22.0 – Płaskowniki, pręty, kształtowniki i walcówka, z miedzi i jej stopów,

w poz. 27 – PKWiU 24.44.23.0 – Druty z miedzi i jej stopów,

w poz. 28 – PKWiU ex 24.45.30.0 – Pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich; cermetale; popiół i pozostałości zawierające metale i związki metali - wyłącznie odpady i złom metali nieszlachetnych,

w poz. 29 – PKWiU 38.11.49.0 – Wraki przeznaczone do złomowania inne niż statki i pozostałe konstrukcje pływające,

w poz. 30 – PKWiU 38.11.51.0 – Odpady szklane,

w poz. 31 – PKWiU 38.11.52.0 – Odpady z papieru i tektury,

w poz. 32 – PKWiU 38.11.54.0 – Pozostałe odpady gumowe,

w poz. 33 – PKWiU 38.11.55.0 – Odpady z tworzyw sztucznych,

w poz. 34 – PKWiU 38.11.58.0 – Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal,

w poz. 35 – PKWiU 38.12.26.0 – Niebezpieczne odpady zawierające metal,

w poz. 36 – PKWiU 38.12.27 – Odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne,

w poz. 37 – PKWiU 38.32.2 – Surowce wtórne metalowe,

w poz. 38 – PKWiU 38.32.31.0 – Surowce wtórne ze szkła,

w poz. 39 – PKWiU 38.32.32.0 – Surowce wtórne z papieru i tektury,

w poz. 40 – PKWiU 38.32.33.0 – Surowce wtórne z tworzyw sztucznych,

w poz. 41 – PKWiU 38.32.34.0 – Surowce wtórne z gumy.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy.

W tym miejscu należy wskazać, że compound będący przedmiotem sprzedaży, sklasyfikowany pod symbolem PKWiU 20.59.59.9 „Pozostałe różne wyroby chemiczne, gdzie indziej nie sklasyfikowane”, nie został wymieniony w treści powołanego powyżej załącznika nr 11 do ustawy. Tym samym, jego sprzedaż nie jest/nie będzie objęta mechanizmem odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, a zobowiązanym do jej opodatkowania jest/będzie Wnioskodawca.

Art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy – dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 i 2 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 87 załącznika nr 3 do ustawy, wymieniono ex 20.59.59.9 – „Pozostałe różne wyroby chemiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane – wyłącznie produkty i preparaty do użytku farmaceutycznego i chirurgicznego, z wyłączeniem wyrobów ceramiki szlachetnej”.

Zwrócić trzeba uwagę, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy – przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie zapisu ex przy symbolu PKWiU ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do danego wyrobu z danego grupowania.

Użycie przedrostka „ex” oznacza zatem, że dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

W związku z powyższym zapis „ex 20.59.59.9” oznacza, że z całej pozycji PKWiU 20.59.59.9 pod nazwą „Pozostałe różne wyroby chemiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane”, opodatkowaniu stawką 8% podlegają wyłącznie pozostałe różne wyroby chemiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane, ale tylko takie, które przeznaczone są do użytku farmaceutycznego lub chirurgicznego, a w dodatku z wyłączeniem wyrobów ceramiki szlachetnej.

Z przedstawionego opisu sprawy nie wynika, aby compound będący przedmiotem sprzedaży był wykorzystywany do użytku farmaceutycznego i chirurgicznego – Wnioskodawca nie posiada wiedzy do jakich celów jego klienci wykorzystują i będą wykorzystywać compound.

Zatem sprzedaż wytwarzanego compoundu, wskazanego w pkt 1-3 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 20.59.59.9 „Pozostałe różne wyroby chemiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane”, podlega/podlegać będzie opodatkowaniu podstawową stawką podatku w wysokości 23%.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj