Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/4511-229/15/ASz
z 15 czerwca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, ze późn. zm.) − Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 6 marca 2015 r. (data wpływu do Biura − 16 marca 2015 r.), uzupełnionym 3 i 10 czerwca 2015 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności otrzymywanych przez członków stowarzyszenia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2015 r. wpłynął do Biura wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności otrzymywanych przez członków stowarzyszenia.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych w piśmie z 22 maja 2015 r. znak: IBPBI/2/4510-281/15/KP oraz IBPB II/1/4511-229/15/ASz wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 3 czerwca (dopłata brakującej opłaty) oraz 10 czerwca 2015 r. (wpływ uzupełnienia).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej: „Stowarzyszenie”) posiada osobowość prawną i działa zgodnie z ustawą z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. 2003 r., Nr 96, poz. 873, z późn. zm.). Wnioskodawca jest stowarzyszeniem kultury fizycznej i posiada status organizacji pożytku publicznego. Terenem jego działania jest obszar RP, a działalność oparta jest na pracy społecznej członków.

Stowarzyszenie dla prowadzenia bieżącej działalności zatrudnia pracowników. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Stowarzyszenie prowadzi dodatkową działalność, która dotyczy wynajmu nieruchomości własnej oraz odpłatnej projekcji filmów w kinie (działalność statutowa). Dochód z działalności służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków. Wnioskodawca nie posiada żadnych obiektów sportowych. Władzami Stowarzyszenia jest: Walne Zebranie Członków, Zarząd i Komisja Rewizyjna.

Celami statutowymi Wnioskodawcy jest upowszechnianie kultury fizycznej i sportu w harmonii z tradycją, kulturą narodową i wartościami patriotycznymi dla kształtowania męstwa, dyscypliny, odpowiedzialności obywatelskiej oraz zdrowego i aktywnego trybu życia. Towarzystwo w szczególności podejmuje działania na rzecz:

  1. nauki, edukacji, oświaty i wychowania,
  2. kultury, sztuki, ochrony tradycji i dóbr kultury,
  3. krajoznawstwa oraz wypoczynku, w tym dzieci i młodzieży.
  4. ochrony i promocji zdrowia,
  5. porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym, w tym zwalczania alkoholizmu i narkomanii,
  6. ekologii oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego,
  7. upowszechniania wiedzy i umiejętności na rzecz obronności państwa,
  8. ratownictwa i ochrony ludności,
  9. niesienia pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych w kraju i zagranicą,
  10. upowszechniania i ochrony wolności, praw człowieka, obowiązków i swobód obywatelskich oraz działań wspomagających rozwój demokracji,
  11. inicjatyw gospodarczych, w tym rozwoju przedsiębiorczości,
  12. rozwoju wspólnot lokalnych,
  13. rozwijania kontaktów i współpracy między narodami,
  14. organizacji wolontariatu.

Wnioskodawca realizuje swoje cele przez:

  1. organizowanie zajęć w zakresie szeroko pojmowanej kultury fizycznej dla dzieci, młodzieży i dorosłych, a w szczególności prowadzenia ćwiczeń gimnastycznych, gier i zabaw ruchowych, lekkiej atletyki oraz w takich dyscyplinach, jak narciarstwo, tenis stołowy, jazda konna, kolarstwo, strzelectwo, łyżwiarstwo, sporty samoobrony i łączności, taternictwo i inne,
  2. utrzymanie bazy i sprzętu dla prowadzenia ćwiczeń sportowych,
  3. organizowanie sekcji sportowych dla poszczególnych dyscyplin,
  4. udział w zawodach sportowych, obchodach, wycieczkach krajoznawczych i zabawach towarzyskich,
  5. organizowanie szkoleń i prelekcji o tematyce patriotycznej, krajoznawczej, kulturalnej i sportowej,
  6. członkostwo w Związku Towarzystw X w Polsce,
  7. utrzymywanie czytelni i biblioteki dla swoich członków,
  8. utrzymywanie chóru i zespołów muzycznych,
  9. działanie na rzecz wspierania osób znajdujących się w trudnej sytuacji, w tym niepełnosprawnych,
  10. prowadzenie działań informacyjno-publicystycznych,
  11. prowadzenie działalności gospodarczej jako dodatkowej w stosunku do działalności pożytku publicznego w rozmiarach służących zabezpieczeniu realizacji celów statutowych, a nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na te cele.

Zarówno zwykli członkowie Stowarzyszenia jak i członkowie Zarządu odbywają podróże służbowe związane z realizacją celów statutowych. Rozliczenie kosztów podróży służbowej następuje na warunkach analogicznych, jakie mają zastosowanie do podróży służbowych pracowników zatrudnionych w jednostkach państwowej lub samorządowej sfery budżetowej, określonych w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy na podstawie art. 775 § 2 Kodeksu Pracy [tj. na podstawie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. z 2013 r., poz. 1990, ze zm.)].

Z uzupełnienia wniosku wynika, że podróże członków Stowarzyszenia odbywane są w celu realizacji zadań Stowarzyszenia nałożonych ustawą Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie i nie służą osiągnięciu przychodu przez Stowarzyszenie.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy należności (diety, ryczałty noclegowe, zwrot kosztów dojazdu i przejazdy) za wyjazdy służbowe, otrzymywane przez członków Stowarzyszenia zarówno przez zwykłych członków, jak i członków należących do składu zarządu stanowią przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolny od podatku dochodowego w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b), z zastrzeżeniem art. 21 ust. 13 ww. ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy, należności (diety, ryczałty noclegowe, zwrot kosztów dojazdu i przejazdy) za wyjazdy służbowe, otrzymywane przez członków Stowarzyszenia − zarówno przez zwykłych członków, jak i członków należących do składu zarządu − stanowią przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należności te − w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b), z zastrzeżeniem art. 21 ust. 13 ww. ustawy − wolne są od podatku dochodowego do wysokości określonej w rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki społecznej. Jeżeli należności wypłacone przez Stowarzyszenie są wyższe od limitów określonych we właściwych przepisach, to nadwyżki ponad te limity podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym, co oznacza, że dokonujący ich wypłat płatnik, tj. Stowarzyszenie jest wtedy zobligowany pobrać zaliczkę na podatek według zasad określonych w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Odrębnym przepisem, o którym mowa powyżej jest rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. z 2013 r., poz. 167).

Aby jednak przedmiotowe świadczenia do wysokości określonej w ww. rozporządzeniu, korzystały ze zwolnienia, muszą być spełnione warunki, wynikające z art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ww. ustawy stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

  1. w celu osiągnięcia przychodów lub
  2. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
  3. przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
  4. przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

W myśl § 2 ww. rozporządzenia z tytułu podróży krajowej oraz podróży zagranicznej, odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę, pracownikowi przysługują:

  1. diety;
  2. zwrot kosztów;
    1. przejazdów,
    2. dojazdów środkami komunikacji miejscowej,
    3. noclegów
    1. przejazdów,
    2. dojazdów środkami komunikacji miejscowej,
    3. noclegów,
    4. innych niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

We wskazanym rozporządzeniu zostały określone należności w wysokościach limitowanych.

Limity określone w ww. rozporządzeniu należy stosować zarówno do pracowników w podróży służbowej jak i do innych osób niebędących pracownikami.

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem kultury fizycznej i posiada status Organizacji Pożytku Publicznego. Terenem jego działania jest obszar RP, a działalność oparta jest na pracy społecznej członków. Wnioskodawca działa zgodnie z ustawą Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

Dla prowadzenia bieżącej działalności Wnioskodawca zatrudnia pracowników.

Zarówno zwykli członkowie Stowarzyszenia jak i członkowie Zarządu odbywają podróże służbowe związane z realizacją celów statutowych. Rozliczenie kosztów podróży służbowej następuje na warunkach analogicznych, jakie mają zastosowanie do podróży służbowych pracowników zatrudnionych w jednostkach państwowej lub samorządowej sfery budżetowej, określonych w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy na podstawie art. 775 § 2 Kodeksu Pracy (tj. na podstawie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej).

Z uzupełnienia wniosku wynika, że podróże członków Stowarzyszenia odbywane są w celu realizacji zadań Stowarzyszenia nałożonych ustawą Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie i nie służą osiągnięciu przychodu przez Stowarzyszenie.

Należy zauważyć, iż w powołanym na wstępie przepisie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca posłużył się terminem „podróż” bez określenia „służbowa”, dlatego też zakres tego zwolnienia jest szerszy, ponieważ nie ogranicza się ono jedynie do podróży służbowych, ale do wszelkich podróży osób niebędących pracownikami, pod warunkiem, że wypłacone diety i inne należności nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów świadczeniobiorców, oraz zostały poniesione w celu realizacji zadań Stowarzyszenia. W rezultacie wyjazdy zarówno zwykłych członków stowarzyszenia jak i członków Zarządu odbywane w związku z działalnością Stowarzyszenia będą mieściły się w określeniu „podróż” zawartym w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji zwrot kosztów wypłacany zarówno zwykłym członkom jak i członkom Zarządu z tytułu podróży związanych z działalnością Stowarzyszenia, korzysta ze zwolnienia od podatku zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości limitu określonego ww. rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej pod warunkiem, że otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Natomiast ewentualna nadwyżka wypłacanych przez Stowarzyszenie świadczeń – ponad określony limit − spowoduje powstanie obowiązku podatkowego i tym samym będzie podlegała opodatkowaniu jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W takiej sytuacji na Stowarzyszeniu będą ciążyły obowiązki płatnika.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj