Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB2.4514.497.2016.1.LS
z 14 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 oraz 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 17 października 2016 r. (data wpływu 20 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia Nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 20 października 2016 r. wpłynął ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia Nieruchomości.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

  1. Informacje ogólne

S. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej: „S.”) jest spółką prawa polskiego powstałą w wyniku przekształcenia P. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowo-akcyjna (stąd w historycznych aktach notarialnych jako strona występuje spółka przed przekształceniem), będącą obecnie na etapie prac wykończeniowych w zakresie pierwszego etapu projektu (dalej: „l Etap Projektu”), polegającego na budowie i wykończeniu pierwszego z dwóch planowanych budynków w ramach business parku o nazwie „B...”, na działce:

  • gruntu nr 31/6, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgę wieczystą, (dalej: „Grunt”). „B...” to nowoczesny kompleks biurowy klasy A, składający się z dwóch połączonych ze sobą wspólnym garażem budynków. S. planuje wydzielić z nieruchomości, na której realizowany jest „B...” II etap projektu.


I Etap Projektu obejmuje wykończenie pierwszego z dwóch planowanych budynków wraz z garażem podziemnym (który podbudowywać ma obydwa budynki kompleksu), z przeznaczeniem na wynajem, (dalej: „Budynek”) wraz z wszelkimi przynależnymi mu instalacjami, budowlami, drogami dojazdowymi oraz urządzeniami zainstalowanymi, z których niektóre stanowić będą odrębne środki trwałe (dalej: „Budowle”). S. jest użytkownikiem wieczystym Gruntu i jako użytkownik wieczysty Gruntu jest właścicielem wszelkich naniesień na Gruncie, w tym Budynku i Budowli. Prawo użytkowania wieczystego Gruntu na którym posadowiony jest Budynek wraz z prawem własności Budynku i Budowli zwane będzie łącznie dalej: „Nieruchomością”.

Prawo wieczystego użytkowania powyższego Gruntu S. nabyła od poprzedniego ich właściciela - „A.” sp. z o.o. (dalej: „A.”). Wraz z prawem wieczystego użytkowania, S. nabyła wtedy budynek biurowy (z garażem) w stanie surowym zamkniętym. Przy czym w momencie tego nabycia, S. działała jako P. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowo-akcyjna. Po czym przekształcona została w spółkę komandytową - czyli S. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa.

S. jest również właścicielem praw własności intelektualnej, na które składają się prawa do projektu, rozumiane jako: 1) Budynek, 2) projekty związane z jego wykonaniem/budową i 3) wszelkie powykonawcze projekty dotyczące tego Budynku, które są przedmiotem praw autorskich. Wszystkie te prawa są w dalszej części wniosku zwane: „Prawami Własności Intelektualnej”. Prawa Własności Intelektualnej zostaną zbyte przez S. na rzecz spółki M. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k. (dalej: „M.”).

Obecnie, w ramach zbycia I Etapu Projektu, planowane jest efektywne przeniesienie własności Budynku (jak i garażu pod Budynkiem) oraz odpowiedniego udziału w prawie użytkowania wieczystego Gruntu (pozostała część udziału w prawie użytkowania wieczystego Gruntu, pozostanie przy S.). Transakcja ta polegać będzie na zbyciu wyodrębnionych lokali w - zrealizowanym w ramach I Etapu Projektu - Budynku wraz z udziałem w Gruncie i częściach wspólnych. Zbyty zostanie także parking podziemny, wyodrębniony jako oddzielny lokal dla celów Transakcji. I Etap Projektu w ramach tej transakcji (i w sposób opisany w niniejszym wniosku) nabędzie F. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej: „F.”). Jednocześnie F. podejmować będzie, już po nabyciu Budynku, działania w celu komercjalizacji (wynajmu) Budynku, o ile na dzień transakcji nie będzie on w całości wynajęty, lub w okresie po jego nabyciu pojawi się taka potrzeba. W szczególności, F. będzie po tym nabyciu zawierać lub może zawierać z najemcami umowy najmu powierzchni biurowej, usługowej lub reklamowej (dalej łącznie określana jako: „powierzchnia biurowa”) oraz ewentualnie inne umowy w szczególności umowy na dostawę mediów, niezbędne do świadczenia usług na rzecz najemców lub podmiotów trzecich (np. najem powierzchni na dachu Budynku pod maszty antenowe lub inne nadajniki). Czynsze należne F. z tytułu najmu będą opodatkowane VAT.


F. i F. sp. z o.o. - komplementariusz F. - są spółkami prawa polskiego.


Ponadto, S. oraz F. są podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów prawa podatkowego.


Zgodnie z obecnymi planami, nieruchomości wytworzone w ramach II etapu projektu również zostaną zbyte przez S. na rzecz F., który docelowo skupi w sobie wszystkie prawa związane z business parkiem o nazwie „B...”.


W związku z tym, że S. nie jest właścicielem znaku towarowego związanego z Nieruchomością, (dalej: „Znak Towarowy”), czyli oznaczenia nazwy parku obejmującego Budynek - B..., F. będzie musiała zadbać o prawa do używania Znaku Towarowego we własnym zakresie, pozyskując je bezpośrednio od jego właściciela. Znak Towarowy, który jest obecnie własnością E. SA, zostanie jednak zbyty na rzecz M. i to od tego podmiotu nabywca Nieruchomości będzie musiał pozyskać prawa do jego używania.

  1. Umowy
  1. Umowa Przedwstępna


S. oraz F. zawarły umowę przedwstępną dotyczącą zbycia Nieruchomości (dalej: „Umowa Przedwstępna"), związaną z powyższym I Etapem Projektu realizowanym przez S., której celem m.in. jest uregulowanie obowiązujących strony zasad zawierania umowy przyrzeczonej, czyli umowy przenoszącej prawo do Nieruchomości (dalej: „Umowa Finalna”).

Zawarcie Umowy Finalnej uzależnione natomiast będzie spełnieniem kilku warunków zawieszających (dalej: „Warunki Zawieszające”):

  1. S. uzyska pozwolenie na użytkowanie, rozumiane jako ostateczne i bezwarunkowe albo warunkowe (wraz z kopią sporządzonych przez S. oraz zaopatrzonych w urzędową prezentatę dokumentów przedłożonych do właściwego urzędu w celu potwierdzenia spełnienia wszystkich warunków) pozwolenie na użytkowanie wymagane w celu użytkowania Budynku i związanej z nim infrastruktury, wszystkich dróg i infrastruktury znajdującej się na Gruncie), wydane zgodnie z art. 54 - 59 ustawy - Prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r., zezwalające na użytkowanie Budynku, zawierające potwierdzenie jego ostateczności w administracyjnym toku instancji, wydane niezależnie od tego, czy jakiekolwiek prace są prowadzone w odniesieniu do wewnętrznych części Budynku lub na Gruncie, w tym m.in. prace wykończeniowe i adaptacyjne (fit-out) najemców, nawet, jeśli takie prace wymagają odrębnego pozwolenia lub pozwoleń na użytkowanie,
  2. S. oraz najemcy zawrą umowy najmu w odniesieniu do co najmniej 60% każdego rodzaju powierzchni najmu Budynku (biura, a także podziemne/naziemne miejsca parkingowe) po jego ukończeniu,
  3. S. oraz F. zawrą umowę gwarancji czynszowej (Rental Guarantee Agreement),
  4. zawarta zostanie nowa umowa kredytu w stosunku do Nieruchomości na warunkach, które - według uznania F. - nie będą gorsze niż warunki istniejącej umowy kredytu zawartej przez S. w stosunku do Nieruchomości (chyba że inne warunki nowej umowy kredytowej będą satysfakcjonujące dla F. i jednoznacznie zrzeknie się ona spełnienia tego warunku) oraz spełniony zostanie warunek wypłaty środków z takiej umowy kredytowej,
  5. uzyskana zostanie interpretacja indywidualna przepisów podatkowych, o którą niniejszym występują S. i F.
  6. dokonania przez S. wyodrębnienia nieruchomości, rozumianego jako uzyskanie przez S. zaświadczeń wydanych przez właściwy organ potwierdzających, że lokale (w - zrealizowanym w ramach I Etapu Projektu - Budynku oraz garaż) są samodzielnymi lokalami niemieszkalnymi w rozumieniu art. 2 ustawy o własności lokali z dnia 24 czerwca 1994 roku (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 380 Dz.U. z 2016 r. poz. 380 ze zm.; dalej: „Ustawa o Własności Lokali”).

Ponadto, przed zawarciem Umowy Finalnej, S. i F. zawrą także umowę dotyczącą dokończenia prac aranżacyjnych, na podstawie której F. zleci S. usługi polegające na dokończeniu prac aranżacyjnych (fit-out works) wynikających z umów najmu z najemcami.


Całokształt uregulowań i transakcji przewidzianych Umową Przedwstępną, oraz Umową Finalną, w tym sprzedaż Nieruchomości i praw z nią związanych, zwane będzie łącznie dalej: „Transakcją”.


  1. Umowa Finalna

Na mocy Umowy Przedwstępnej, zawarcie Umowy Finalnej powinno nastąpić w dzień roboczy przypadający w terminie 7 dni roboczych po spełnieniu się wszystkich Warunków Zawieszających, jednak nie wcześniej niż po sporządzeniu kosztorysu usunięcia usterek (spis kosztów usunięcia wad lub usterek Budynku wskazanych na liście usterek w Umowie Przedwstępnej, które nie zostały usunięte przez S. w terminie ustalonym przez strony), a nie później jednak niż w trzecią rocznicę zawarcia Umowy Przedwstępnej. Umowa Przedwstępna zastrzega w tym zakresie, że S. i F. mogą postanowić inaczej co do daty zawarcia Umowy Finalnej, o ile zrobią to na piśmie.

Zawarcie Umowy Finalnej będzie natomiast poprzedzone, oprócz wypełnienia Warunków Zawieszających, wykonaniem dodatkowych czynności przez S. oraz F.. Przede wszystkim, F. wpłaci cenę za przeniesienie prawa do Nieruchomości (dalej: „Cena”) powiększoną o kwotę należnego podatku VAT na rachunek zastrzeżony. Rachunek zastrzeżony (dalej: „Rachunek Zastrzeżony”), na który wpłacona zostanie Cena wraz z kwota podatku VAT, będzie rachunkiem otwartym na mocy umowy rachunku zastrzeżonego, zawartej przez S., F. i agenta - wybrany bank (dalej: „Umowa Rachunku Zastrzeżonego”).


Dodatkowe elementy zdarzenia przyszłego

Przekazanie nieruchomości i dokumentacji

S. oraz F. uzgodniły, iż zasady przekazania Nieruchomości oraz odpowiedniej dokumentacji, jak i wszelkie inne rozliczenia pomiędzy nimi w zakresie odnoszącym się do Nieruchomości, zostaną uregulowane w Umowie Finalnej.

Kontynuacja działalności przez S. w okresie przejściowym


W Umowie Przedwstępnej znajduje się zapis, zgodnie z którym pomiędzy dniem zawarcia Umowy Przedwstępnej i dniem zawarcia Umowy Finalnej, S. będzie prowadziła swoją działalność dotyczącą Nieruchomości w toku zwykłej działalności jako funkcjonujące przedsiębiorstwo. Będzie ona mogła także podejmować wszelkie kroki, jakie będą w danych okolicznościach racjonalnie niezbędne w celu ochrony i zachowania działalności i aktywów dotyczących Nieruchomości, zgodnie z utrwalonymi w przeszłości zwyczajami i praktykami biznesowymi.

Prawo monitorowania sposobu wykorzystania Nieruchomości w okresie przejściowym Ponieważ, jak wspomniano, S. będzie miała prawo do prowadzenia działalności w odniesieniu do Nieruchomości w okresie pomiędzy dniem zawarcia Umowy Przedwstępnej i dniem zawarcia Umowy Finalnej, F. - na mocy Umowy Przedwstępnej - przyznane zostanie również prawo do kontrolowania sposobu wykorzystania Nieruchomości. W szczególności, prawo to może zostać zrealizowane poprzez zapewnienie dostępu do Nieruchomości przedstawicielom F., czy dostarczenie F. wszelkich informacji i dokumentacji dotyczącej Nieruchomości oraz umów najmu.


Dodatkowe informacje

S. oraz F. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W przypadku objęcia Transakcji zwolnieniem z opodatkowania VAT {z opcją wyboru opodatkowania VAT), S. oraz F. zamierzają złożyć zgodne oświadczenie o wyborze opcji opodatkowania VAT, zgodnie z obowiązującymi przepisami.


  1. Płatność Ceny

Cena ma - w uproszczeniu - stanowić określoną w Umowie Przedwstępnej kwotę netto za przeniesienie praw do Nieruchomości, pomniejszoną o koszty transakcji, ewentualne koszty dokończenia prac aranżacyjnych oraz ewentualne koszty usunięcia usterek. Cena zostanie powiększona o kwotę należnego podatku VAT, o ile taka będzie przypadać do zapłaty przez F. według stawki obowiązującej w dniu zawarcia Umowy Finalnej, zgodnie z opodatkowaniem Transakcji.


Płatność Ceny nastąpić ma zgodnie z zapisami Umowy Przedwstępnej i Umowy Rachunku Zastrzeżonego. Niemniej jednak, S. - na zasadzie przekazu (dalej: „Przekaz”), uregulowanego w art. 9211 (i następne) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r., poz. 380 ze zm.; dalej: „Kodeks cywilny”) - postanowiła:

  1. przekazać swojemu kredytodawcy (Bank B. S.A. - odbiorcy przekazu) tytułem przekazu kwotę w wysokości części Ceny równej kwocie należnej temu kredytodawcy na podstawie umowy kredytowej (a którą należy spłacić w celu zwolnienia wszystkich zabezpieczeń ustanowionych w związku z tym finansowaniem dłużnym), stanowiącą świadczenie należne S. od F. (przekazanego) tytułem zapłaty części Ceny za Nieruchomość,
  2. przekazać pożyczkodawcy (M. - odbiorcy przekazu) tytułem przekazu kwotę w wysokości części Ceny równej kwocie spłaty pożyczki, stanowiącą świadczenie należne S. od F. (przekazanego) tytułem zapłaty części Ceny za Nieruchomość.

Zgodnie z Umową Przedwstępną, w celu opłacenia Ceny, S. i F. spowodują, że Cena oraz kwota podatku VAT należnego od Ceny zostaną zwolnione na rzecz S. na zasadach określonych w Umowie Rachunku Zastrzeżonego. Ponadto, S. i F. spowodują, aby zwolnić odpowiednią część Ceny z Rachunku Zastrzeżonego na rzecz kredytodawcy (Bank B. S.A. - odbiorcy przekazu), a także aby spłacony został pożyczkodawca (M. - odbiorca przekazu), w kwocie należnej na podstawie umowy pożyczki zawartej pomiędzy wspomnianym pożyczkodawcą a S.. Wspomniana umowa pożyczki została zawarta w celu sfinansowania zakupu od A. oraz finansowania realizacji projektu (w obu etapach projektu).


Natomiast w wyniku zawarcia Umowy Finalnej, S. wystawi na rzecz F. fakturę VAT dokumentującą należną Cenę, powiększoną o należny podatek VAT.


  1. Informacje na temat Nieruchomości i umów towarzyszących budowie Budynku

Historycznie, S. nabyła prawo użytkowania wieczystego Gruntu zawierając z A.:

  • akt notarialny z dnia 10 maja 2016 roku - Umowa sprzedaży prawa użytkowania wieczystego do nieruchomości gruntowej i związanego z nim prawa odrębnej własności budynku. Akt ten został zmieniony następnie w drodze zawarcia aktu notarialnego z dnia 31 maja 2016 roku.


Grunt znajdował się na terenie, dla którego nie ustalono aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego.


W momencie, gdy S. nabywało prawo użytkowania wieczystego działki, Grunt był zabudowany murowanym budynkiem biurowo-usługowym (Budynek), w stanie surowym zamkniętym. Do wykończenia Budynku pozostawało m.in. wykonanie niezbędnych montaży elewacji, prac wykończeniowych na częściach wspólnych i na powierzchniach przeznaczonych dla najemców, czy wylanie posadzki garażowej. Cena nabycia Gruntu wraz z posadowionym na nim budynkiem została powiększona o należny podatek VAT, obliczony według stawki podstawowej (23%). Zawarty w cenie podatek VAT został w całości potraktowany przez S. jako podatek VAT naliczony, w stosunku do którego S. miała prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego, z uwagi na fakt, że nabycie Gruntu wynikało z zamiaru prowadzenia przez S. działalności opodatkowanej VAT (najem powierzchni w Budynku / ewentualne zbycie Nieruchomości). W oparciu o ten sam zamiar, S. korzystała następnie z prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z innych nabyć związanych z wykończeniem Projektu, czyli także tych stanowiących szeroko rozumiane nakłady na Budynek i/lub Budowle.

W stosunku do I Etapu Projektu, zawarte zostały już umowy najmu z Y. A. B. Spółka akcyjna Oddział w Polsce oraz P. Sp. z o.o. W związku z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie Budynku, pierwsze powierzchnie zostały wydane już najemcy. Najem ten podlega opodatkowaniu VAT. Także inne umowy zawierane w związku z realizacją projektu, w szczególności działaniami w celu komercjalizacji (wynajmu) Budynku, generują lub mogą potencjalnie generować obroty opodatkowane VAT (np. reklamy, sprzedaż materiałów).


Na potrzeby budowy Budynku (w ramach I Etapu Projektu) S. zawarła, w szczególności:

  • umowę z X. S.A. (dalej: „X.”) na obsługę ukończenia realizacji inwestycji (dalej: „Umowa GRI”). Na podstawie Umowy GRl, X. jest odpowiedzialna w szczególności za realizację robót budowlanych niezbędnych do oddania Budynku do eksploatacji (realizacja pod klucz), przekazanie S. powierzchni w Budynku, przekazanie wynajętych pomieszczeń lub powierzchni w Budynku poszczególnym najemcom powierzchni w Budynku. Ponadto, X. przygotowała i przeprowadziła w imieniu inwestora wymagane prawem odbiory techniczne przez właściwe organy, niezbędne do uzyskania pozwolenia na użytkowanie Budynku, przygotowała i przekaże S. komplet dokumentów niezbędnych do uzyskania pozwolenia na użytkowanie Budynku, a także reprezentować będzie S. w postępowaniach administracyjnych na podstawie oddzielnych pełnomocnictw. X. jest zatem, jako generalny realizator inwestycji, odpowiedzialna za zawarcie odpowiednich umów z:
    • zewnętrznymi wykonawcami, dotyczących prac budowlanych i wykończeniowych (dalej: „Umowy z Wykonawcami”) - przy czym część umów z zewnętrznymi wykonawcami została zawarta bezpośrednio przez X., natomiast pozostała część została przeniesiona w ramach cesji z S. na X. i
    • dostawcami usług, w zakresie dostawy mediów na potrzeby bieżącej obsługi placu budowy (dalej: „Umowy Serwisowe”), przy czym część umów z dostawcami mediów jest wciąż zawarta przez poprzedniego właściciela - A., który refakturuje te usługi na rzecz X.. Ponadto, istnieją też umowy na bieżącą obsługę placu budowy, które zostały zawarte bezpośrednio przez X., jako podmiot odpowiedzialny za ukończenie inwestycji. Część umów została przeniesiona na X. przez S. w drodze cesji, część pozostaje zawarta przez X.


Ponadto, w związku z oddaniem budynku do używania, zawarte zostały już także umowy z dostawcami usług w zakresie dostawy mediów na potrzeby Nieruchomości i umowa o prace konserwacyjne (te także będą zwane dalej: „Umowami Serwisowymi”).


Ponadto, po transakcji zawarta zostanie nowa umowa o zarządzanie Nieruchomością (dalej: „Umowa o Zarządzanie”) z wybranym zarządcą. Zarządca ten będzie działał samodzielnie, w oparciu o własny personel, lub będzie mógł powierzyć faktyczny zarząd Nieruchomością innemu zarządcy.


Nieruchomość nie jest wyodrębniona organizacyjnie w strukturze S. na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze; nie stanowi ona także oddziału S. wyodrębnionego w KRS.


W chwili obecnej istnieje budżet realizacyjny związany z realizacją projektu. Jest to budżet obejmujący szacunkowe koszty zrealizowania projektu (budżet obejmuje szacowaną stronę kosztową niezbędną do wykonania i wynajęcia Budynku). Budżet został sporządzany przez X. na zlecenie S.

Na dzień dzisiejszy istnieje również szacunkowy budżet eksploatacyjny na potrzeby zarządzania kosztami oraz przychodami generowanymi przez Nieruchomość (szacowana strona kosztowa wynajmowania powierzchni biurowej).


Żaden z powyższych budżetów nie służy do wyodrębnienia finansowego Budynku w ramach S., tylko do zarządzania realizacją projektu (w tym I Etapu Projektu) i eksploatacją Nieruchomości.


W chwili obecnej funkcjonuje dokument pt. „Regulamin Budynku” (dalej: „Regulamin”), Regulamin jest dokumentem określającym wzajemne prawa i obowiązki związane z najmem powierzchni biurowej. Regulamin określa m.in.:

(i) sposób użytkowania lokali, stref dostaw, parkingów, a także części wspólnych,

(ii) zasady bezpieczeństwa,

(iii) zasady wywozu nieczystości,

(iv) zasady postępowania w sytuacjach awaryjnych.


Regulamin nie jest dokumentem wyznaczającym ramy funkcjonowania Budynku jako jednostki wyodrębnionej wewnątrz S.


Po zawarciu Transakcji, najemcy nadal będą zobowiązani do przestrzegania Regulaminu, przy czym nabywca Nieruchomości nie wyklucza wprowadzenia zupełnie nowego Regulaminu.


Zgodnie z planem, sprzedaż Nieruchomości powinna nastąpić przed lub w ciągu 2 lat od dnia oddania przynajmniej części powierzchni biurowej do użytkowania pierwszemu najemcy na podstawie umowy najmu, z której przychody będą podlegały opodatkowaniu VAT. Umowa Przedwstępna przewiduje jednak, że możliwa jest sytuacja, że sprzedaż Nieruchomości nastąpi po upływie 2 lat od dnia oddania przynajmniej części powierzchni biurowej do użytkowania pierwszemu najemcy na podstawie umowy najmu, z której przychody będą podlegały opodatkowaniu VAT.


  1. Przedmiot i okoliczności towarzyszące Transakcji

W przypadku zawarcia Umowy Finalnej, w związku z transakcją sprzedaży Nieruchomości, dokonywane będą w szczególności następujące czynności:

  1. Sprzedaż przynależności będących własnością S., związanych prawidłowym funkcjonowaniem i eksploatacją Nieruchomości,
  2. Przeniesienie zabezpieczeń prawidłowego wykonania obowiązków wynikających z umów najmu ustanowionych przez poszczególnych najemców (w tym w szczególności - w drodze przelewu - praw z gwarancji bankowych, z pominięciem jednak kaucji składanych przez najemców, które zostaną zwrócone, o czym mowa w kolejnym paragrafie),
  3. Przeniesienie praw (gwarancji) związanych z odpowiedzialnością wykonawców z tytułu jakości i prawidłowości wykonanych prac związanych z procesem budowlanym oraz zabezpieczenia prawidłowego wykonania tych praw (z wyjątkiem praw z gwarancji bankowych oraz kaucji budowlanych, gdyż prawa do tych posiada X. jako generalny realizator inwestycji i tylko ten podmiot może je przenieść na nabywcę),
  4. Przeniesienie dokumentacji prawnej i technicznej Nieruchomości, w tym:
    • oryginałów wszystkich decyzji administracyjnych dotyczących Nieruchomości lub procesu budowlanego,
    • instrukcji obsługi dotyczące wszystkich urządzeń i maszyn w Budynku,
    • instrukcji dotyczące bezpieczeństwa (BHP) dla Budynku i instalacji przeciwpożarowej,
    • książki obiektu budowlanego dla Budynku,
    • wszystkich kart dostępu, które są w posiadaniu S.,
    • kodów odnoszących się do systemu zarządzania Budynkiem,
    • certyfikatów energetycznych.

Co do natomiast wspomnianych kaucji wpłaconych przez najemców, S. zobowiąże się do ich zwrotu tymże najemcom, a najemcy zobowiążą się do wpłaty na rzecz F. na nowo kaucji w ramach zabezpieczenia wykonania obowiązków wynikających z umów najmu. W trosce o uproszczenie stosunków pomiędzy S., najemcami i F., do spełnienia świadczenia dojdzie zapewne w drodze Przekazu. Tym samym, S. (przekazany) będzie zobowiązany do zwrotu powyższych kaucji najemcom (przekazujący), którzy z kolei przekażą F. (odbiorca przekazu) świadczenie S.. W przypadku natomiast odmiennych preferencji najemców, zainteresowane strony uzgodnią inny sposób wpłacenia kaucji na rzecz F.

Transakcja sprzedaży Nieruchomości nie będzie wiązała się z przejściem pracowników sprzedającego (S.) w ramach tzw. przejścia zakładu pracy (art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy - tekst jedn. Dz. U. z 2014 r., poz. 1502 ze zm.; dalej: „Kodeks pracy”). Na dzień złożenia niniejszego wniosku, S. nie zatrudnia pracowników w rozumieniu art. 2 Kodeksu pracy.

Na podstawie art. 678 § 1 Kodeksu cywilnego, wskutek nabycia Nieruchomości z mocy prawa na F. zostaną przeniesione prawa i obowiązki S. wynikające z umów najmu obowiązujących na dzień przeprowadzenia Transakcji. W takiej sytuacji na F. przejdą również prawa i zobowiązania związane z zabezpieczeniami ustanowionymi przez poszczególnych najemców, z wyłączeniem kaucji najemców, gdyż te podlegać będą co do zasady zwrotowi na rzecz najemców, choć mogą zostać przelane przez S. do F. w ramach instytucji Przekazu (czyli odrębnego stosunku cywilnego).


Ponadto, w ramach Transakcji nie dojdzie do przeniesienia przez S. na F. w szczególności:

(i) Umów Serwisowych:

(ii) Umów z Wykonawcami;

(iii) Umowy GRI, a także gwarancji bankowych i kaucji budowlanych, do których prawa posiada X. działająca jako generalny realizator inwestycji;

(iv) Umowy o Zarządzanie;

(v) stosunków ubezpieczenia mienia dotyczącego Nieruchomości (w tym na etapie budowy, jeśli będzie miało zastosowanie);

(vi) umów rachunków bankowych S. (w tym rachunków bankowych, za pośrednictwem których dokonuje ona rozliczeń z najemcami);

(vii) umów związanych z finansowaniem działalności S. i zabezpieczeniem tego finansowania (w szczególności prawa i obowiązki wynikające z zaciągniętych kredytów/pożyczek);

(viii) praw i obowiązków wynikających z umów związanych z prowadzeniem bieżącej działalności przez S. (w tym w szczególności umów o prowadzenie rozliczeń księgowo-podatkowych itp.);

(ix) środków pieniężnych S. zgromadzonych na rachunkach bankowych i w kasie (z wyjątkiem przelewu zabezpieczeń tj. - w szczególności - depozytów wykonawców, co stanowić będzie konsekwencję wstąpienia przez F. w stosunek najmu, lecz w wyłączeniem kaucji najemców, gdyż te podlegać będą co do zasady zwrotowi na rzecz najemców, choć mogą zostać przelane przez S. do F. w ramach instytucji Przekazu - czyli odrębnego stosunku cywilnego);

(x) tajemnic przedsiębiorstwa S.;

(xi) know-how (związany w szczególności z prowadzeniem działalności gospodarczej, a także z wyszukiwaniem i utrzymaniem odpowiedniego portfolio najemców);

(xii) ksiąg rachunkowych S. i innych dokumentów (np. handlowych, korporacyjnych) związanych z prowadzeniem przez S. działalności gospodarczej (poza dokumentami ściśle związanymi z Nieruchomością, które zostaną przekazane F.);

(xiii) firmy S.;

(xiv) budżetu realizacyjnego i eksploatacyjnego;

(xv) pozostałych należności i zobowiązań;

(xvi) domeny oraz praw autorskich wynikających z umów na świadczenie usług związanych ze stroną internetową (S. wygasi swoje prawa do adresów, M. wykupi prawa do adresów dia F.);

(xvii) umów dotyczących prawa do projektu, związanych z wykonaniem/budową Budynku i wszelkie powykonawcze projekty dotyczące tego Budynku, które są przedmiotem praw autorskich, a także oryginałów dokumentacji projektowej, o której mowa w tym punkcie (gdyż te zostaną wykupione przez M.);

(xviii) Znaku Towarowego (gdyż prawa do niego nabędzie M. od X.);

(xix) odpowiedniego udziału w prawie użytkowania wieczystego Gruntu, odpowiedniego udziału w częściach wspólnych Budynku i drugiego z planowanych budynków w ramach kompleksu (czyli powierzchniach tych budynków nie będących wydzielonymi lokalami), a także własności lokali, które zostaną wydzielone w drugim z planowanych budynków realizowanym w ramach projektu (przy czym parking pod tym drugim z budynków kompleksu zostanie zbyty w ramach transakcji, jako odrębny lokal podbudowujący oba z budynków, jak to już wcześniej wskazano).


F., który nabędzie Nieruchomość, podpisze nowe umowy z dostawcami wymaganych usług wymienionych powyżej (niewykluczone, że będą to te same podmioty- np. w przypadku dostawy mediów, jak również inne podmioty - np. w przypadku umowy ubezpieczenia).


Budżet realizacyjny oraz eksploatacyjny nie zostaną przeniesione na F. w ramach transakcji sprzedaży Nieruchomości (F. może opracować na własne żądanie nowe budżety, przy czym nie jest wykluczone, że budżety wykorzystywane przez S. będą udostępnione F. w celach informacyjnych i wiedza uzyskana w ten sposób przez F. może zostać wykorzystana, w szczególności przy opracowaniu nowych budżetów przez F. oraz do rozliczeń z najemcami za rok, w którym doszło do nabycia Nieruchomości przez F.).

Nie ulegną natomiast rozwiązaniu (nie zostaną wypowiedziane) te umowy zawarte pomiędzy S. i F. przed dniem podpisania Umowy Finalnej, których kontynuacja będzie miała także sens po . zbyciu Nieruchomości przez S. na rzecz F.. Nie można jednak mówić w tym przypadku o przeniesieniu tych umów w ramach Transakcji, gdyż F. nie wejdzie w prawa i obowiązki S. wynikające z takich umów.


  1. Podjęcie własnej działalności przez F. po Transakcji

Po nabyciu Nieruchomości F. zamierza prowadzić działalność gospodarczą polegającą w szczególności na wynajmie powierzchni biurowej. Wynajem ten będzie podlegać opodatkowaniu VAT. Powyższa działalność będzie prowadzona przy wykorzystaniu własnych zasobów (jak również częściowo przy wykorzystaniu zasobów S. na podstawie zobowiązań S. wynikających z gwarancji czynszowej) oraz w oparciu o własny know-how, względnie przy pomocy profesjonalnych usługodawców.

Mając na uwadze, iż część umów dotyczących Nieruchomości nie zostanie przeniesiona na F. wskutek zawarcia lub na podstawie umowy przyrzeczonej, ani w dalszym czasie, w celu dalszego, nieprzerwanego wykorzystywania Nieruchomości do prowadzenia działalności gospodarczej, F. w oparciu o własne zasoby lub na podstawie umów, które zostaną zawarte przez nią z podmiotami zewnętrznymi - zapewni w szczególności: (1) zarządzanie Nieruchomością, (2) wykonanie czynności marketingowych przydatnych w funkcjonowaniu Nieruchomości oraz (3) wykonanie innych czynności / dostawę usług niezbędnych dla bieżącego funkcjonowania Nieruchomości. Faktycznie, nowy zarządca może powierzyć wykonywanie czynności tym samym osobom, które obecnie zarządzają Nieruchomością.


Podjęcie przez F. kroków w powyższym zakresie będzie niezbędne do zapewnienia właściwego funkcjonowania Nieruchomości zgodnie z jej aktualnym przeznaczeniem.


F. nie wyklucza natomiast, że pozyska odpowiedni know-how oraz zasoby poprzez zawarcie umów z tymi samymi dostawcami, z którymi umowy te zawarła S. Stąd może dojść do sytuacji, gdy ten sam podmiot będzie świadczył usługi zarówno na rzecz S. (przed sprzedażą Nieruchomości), jak i na rzecz F. (po nabyciu Nieruchomości) i w tym kontekście można mówić o tożsamości know-how czy zasobów (w tym osobowych) przed i po transakcji. Niemniej jednak, pozyskanie zasobów i know-how uregulowane zostanie odrębnymi stosunkami umownymi od tych, które łączyć będą tych profesjonalnych usługodawców z S., tj. nie dojdzie do cesji umów w tym zakresie.

W szczególności, wspomniana tożsamość know-how oraz zasobów może dotyczyć: zarządcy Nieruchomości, dostawców mediów i obsługi Nieruchomości, podmiotu prowadzącego księgowość itp. Takie jednak ustrukturyzowanie pozyskania zasobów i know-how ma swoje bezsprzeczne uzasadnienie biznesowe, tj. przemawia za nim także wola stron transakcji, aby przejęcie składników majątku przebiegło sprawnie, bez niepotrzebnych zakłóceń w możliwości kontynuacji działalności w oparciu o Nieruchomość, w tym w szczególności bez zawirowań odnoszących skutki dla najemców.


Warto w tym miejscu podkreślić jednakże, że do F. nie zostaną przeniesione osoby piastujące funkcje w zarządzie spółki, które decydują o przedsięwzięciach biznesowych w S.

Niezależnie od wynajmu powierzchni biurowej, F. może również sprzedać Nieruchomość w całości lub w części lub prowadzić innego typu niż najem działalność w odniesieniu do Nieruchomości.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy przedmiotem Transakcji będą składniki majątkowe niestanowiące przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w rozumieniu art. 6 pkt 1 i art. 2 pkt 27e ustawy o VAT?
  2. Czy dostawa Nieruchomości będzie podlegać opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej (23%)?
  3. Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego, F. będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej od S. faktury dokumentującej dostawę Nieruchomości?
  4. Czy transakcja sprzedaży Nieruchomości, w zakresie w jakim podlegać ona będzie opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej (23%), nie będzie podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych i w związku z tym na F. nie będzie ciążyć obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych?
  5. Czy w związku z nabyciem Nieruchomości F. nie będzie ponosić, na zasadach o których mowa w art. 112 § 1 Ordynacji podatkowej, odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe S.?

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od czynności cywilnoprawnych (pytanie nr 4),w zakresie pytania nr 5 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie. W zakresie podatku od towarów i usług w dniu 14 grudnia 2016 r. została wydana interpretacja Nr 1462 -IPPP1.4512.869.2016.1.KR.


Zdaniem Wnioskodawcy,


Transakcja sprzedaży Nieruchomości nie będzie podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych i w związku z tym na F. nie będzie ciążyć obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.


Stosownie do dyspozycji art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o PCC, podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Jednocześnie, stosownie do art. 4 pkt 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy z zastrzeżeniem art. 5, przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.


Zgodnie zaś z art. 2 pkt 4 ustawy o PCC, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (dalej: „PCC”) czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Jak wynika z powyższych regulacji ustawy o PCC, z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych wyłączone są wszystkie transakcje sprzedaży nieruchomości, które są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem niniejszego wniosku sprzedaż Nieruchomości podlegać będzie opodatkowaniu VAT z zastosowaniem 23% stawki VAT. W szczególności, nawet jeśli do niniejszej sprzedaży znajdzie zastosowanie zwolnienie z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, to sprzedający i kupujący (F. oraz S.) będą uprawnieni do wyboru opcji opodatkowania podatkiem VAT dostawy Nieruchomości (zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT) i z tego prawa skorzystają. W istocie więc spełniona będzie przesłanka wyłączająca opodatkowanie PCC, obejmująca czynności cywilnoprawne w zakresie, w jakim są one opodatkowane podatkiem VAT.


W świetle powyższego, transakcja sprzedaży Nieruchomości nie będzie podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych i w związku z tym na F. nie będzie ciążyć obowiązek zapłaty tego podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Na wstępie należy wskazać, że niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy tylko i wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) Ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 223 ze zm.), podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.


Czynności cywilnoprawne zawarte w katalogu zamkniętym określonym w art. 1 wymienionej ustawy podlegają omawianemu podatkowi od czynności cywilnoprawnych, o ile spełniają przesłanki zawarte w art. 1 ust. 4 cytowanej ustawy.


Zgodnie z powyższym artykułem czynności cywilnoprawne w tym umowy sprzedaży podlegają omawianemu podatkowi, jeżeli ich przedmiotem są:

  1. rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej (art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy) i przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym (art. 4 pkt 1 ustawy).


W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część,
      albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu,
      prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub z niego zwolniona, z uwzględnieniem wyjątków, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.


Biorąc powyższe pod uwagę, umowa sprzedaży, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.


Mając jednakże na uwadze zdarzenie przyszłe opisane we wniosku podkreślić należy, że jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy możliwości opodatkowania umowy sprzedaży Nieruchomości podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia opodatkowania powyższej transakcji podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia ich podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej z dnia 14 grudnia 2016 roku Nr 1462-IPPP1.4512.869.2016.1.KR w zakresie podatku od towarów i usług Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził stanowisko Wnioskodawcy w trybie art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, że: „(...) w opinii S. i F., dostawa Budynków i Budowli w ramach Transakcji będzie podlegać opodatkowaniu stawką podstawową VAT (23%), w wyniku uznania, że w jej ramach nie znajdzie zastosowanie żadne ze zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 Ustawy o VAT. S. i F. pragną jednocześnie zauważyć, że nawet gdyby sprzedaż Nieruchomości (lub jej części) nastąpiła po upływie 2 lat od pierwszego zasiedlenia, to dostawa takiej Nieruchomości (lub jej części) i tak będzie podlegała opodatkowaniu stawką podstawową VAT (23%), gdyż S. i F. złożą wówczas przed Transakcją zgodne oświadczenie o wyborze opcji opodatkowania VAT. Z kolei kwestię opodatkowania dostawy gruntów, na których położone są budynki i budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że dostawa gruntu wraz z budynkami lub budowlami trwale z tym gruntem związanymi jest opodatkowana stawką właściwą dla dostawy takich budynków lub budowli. Innymi słowy, dostawa gruntu dzieli na gruncie ustawy o VAT los dostawy budynków lub budowli z tym gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od VAT, bądź też opodatkowana jest 23% stawką podatku, na takich samych zasadach opodatkowana jest dostawa gruntu, na którym posadowione są budynki. Ponadto, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy o VAT, zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu jest traktowane jako dostawa towarów. Do opodatkowania zbycia prawa użytkowania wieczystego Gruntu znajdzie zatem zastosowanie przepis ogólny, tj. art. 29a ust. 8 ustawy o VAT. Tym samym, skoro - jak już wykazano - dostawa Budynku i Budowli posadowionych na Gruncie znajdującym się w użytkowaniu wieczystym będzie podlegała opodatkowaniu według stawki 23%, to zbycie samego prawa użytkowania wieczystego Gruntu również będzie opodatkowane stawką 23% VAT. W konsekwencji, biorąc pod uwagę omówione powyżej zasady opodatkowania, sprzedaży Nieruchomości (obejmującej Budynek, Budowle oraz prawo wieczystego użytkowania Gruntu) będzie podlegało opodatkowaniu VAT podstawową stawką VAT (23%).”.


A zatem, skoro transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, w powyższej sprawie znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) Ustawy o PCC.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie oraz Zainteresowanym niebędącym Stroną przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj