Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/4512-476/16-2/KC
z 17 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2016 r. (data wpływu 16 czerwca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania dla świadczonych usług pośrednictwa z wykorzystaniem serwisu internetowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 16 czerwca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania dla świadczonych usług pośrednictwa z wykorzystaniem serwisu internetowego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:


Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca”) jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca jest właścicielem serwisu internetowego, którego funkcją jest kojarzenie osób zamierzających zlecić wykonywanie ciążących na nich obowiązków z osobami gotowymi za wynagrodzeniem podjąć się ich wykonania (dalej: „Serwis”). Użytkownikami Serwisu mogą być osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.


Zasady działania Serwisu są następujące:

  1. Osoba chcąca oferować swoje usługi za pośrednictwem Serwisu (dalej: „Wykonawca”) rejestruje się w Serwisie podając swoje dane.
  2. Osoba chcąca zlecić wykonanie usługi za pośrednictwem Serwisu (dalej: „Zlecający") wybiera jedną z kategorii zadań ustalonych w Serwisie (dostawy i przeprowadzki, sprzątanie, wirtualny asystent, złota rączka, inne) i opisuje zadanie, które chciałby zlecić z podaniem maksymalnej ceny, jaką jest gotowa zapłacić.
  3. Wykonawca może przeglądać zadania dodane do Serwisu przez Zlecających i proponować za pośrednictwem Serwisu podjęcie się zadania, podając swoje wynagrodzenie. Serwis do kwoty wynagrodzenia zaproponowanej przez Wykonawcę dolicza kwotę wynagrodzenia Wnioskodawcy (dalej: „Prowizja”). Taka kwota (wynagrodzenie Wykonawcy powiększone o Prowizję Wnioskodawcy) prezentowana jest Zlecającemu jako kwota do zapłaty.
  4. Zlecający spośród Wykonawców, którzy zgłosili chęć realizacji dodanego przez niego zadania wybiera jednego Wykonawcę. Wyboru może dokonać sam albo przy wykorzystaniu algorytmu oferowanego przez Serwis.
  5. Po wybraniu Wykonawcy Zlecający wpłaca na konto Serwisu kwotę, o której mowa w pkt 3, tj. obejmującą wynagrodzenie Wykonawcy i Prowizję (możliwe metody płatności: karta kredytowa lub karta debetowa za pośrednictwem PayU, przelew).
  6. Po dokonaniu wpłaty, Zlecający otrzymuje od Serwisu dane kontaktowe Wykonawcy.
  7. Zlecający kontaktuje się bezpośrednio z Wykonawcą w celu ustalenia szczegółów realizacji zadania.
  8. Wykonawca realizuje zadanie.
  9. Zlecający i Wykonawca potwierdzają realizację zadania w Serwisie. (W przypadku braku potwierdzenia realizacji zadania przez "Zlecającego kolejny krok ma miejsce po 120 godzinach od potwierdzenia realizacji zadania przez Wykonawcę.)
  10. Wnioskodawca przekazuje Wykonawcy należne mu od Zlecającego wynagrodzenie, tj. środki pieniężne, które Zlecający zdeponował uprzednio w Serwisie pomniejszone o Prowizję, poprzez zapis takiej informacji w panelu użytkownika Wykonawcy.
  11. Wykonawca wypłaca na swoje konto otrzymane środki pieniężne korzystając z funkcji wypłaty.
  12. Prowizję Wnioskodawca pozostawia dla siebie, jako należne mu wynagrodzenie.

Wnioskodawca z wykorzystaniem Serwisu realizuje na rzecz Zlecającego usługi pośrednictwa polegające na skojarzeniu Zlecającego z Wykonawcą, za które pobiera od Zlecającego wynagrodzenie w postaci Prowizji. Wnioskodawca nie jest stroną umowy zlecenia pomiędzy Zlecającym a Wykonawcą, co wynika z regulaminu Serwisu.

Wnioskodawca nie wykonuje zadań zleconych w Serwisie przez Zlecającego. To Wykonawca wykonuje na rzecz Zlecającego usługę polegającą na realizacji danego zadania, za co należne jest mu wynagrodzenie. Wynagrodzenie to uiszcza Wykonawcy Zlecający korzystając jedynie z pośrednictwa Serwisu.

Wpłata wynagrodzenia Wykonawcy oraz Prowizji należnej Serwisowi na konto Serwisu jeszcze przed realizacją zadania zapewnia bezpieczeństwo transakcji zarówno dla Wnioskodawcy (otrzymuje z góry swoje wynagrodzenie prowizyjne), jak też dla Wykonawcy (należne mu od Zlecającego wynagrodzenie automatycznie trafia do niego po wykonaniu zlecenia, bez ryzyka, że Zlecający opóźni się w zapłacie lub unikać będzie zapłaty).

Wnioskodawca nie ma prawa do dysponowania środkami wpłaconymi przez Zlecającego w części dotyczącej wynagrodzenia Wykonawcy. Środki te Wnioskodawca ma obowiązek zgodnie z regulaminem przekazać Wykonawcy. Jeśli z jakiegoś powodu nie doszłoby do wykonania usługi przez Wykonawcę (pierwotnie wybranego ani innego - zaproponowanego przez Serwis) i środki te nie byłyby należne Wykonawcy, Wnioskodawca ma obowiązek zwrócić je Zlecającemu. W żadnym więc wypadku środki te nie stają się własnością Wnioskodawcy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy podstawą opodatkowania usług pośrednictwa świadczonych przez Wnioskodawcę z wykorzystaniem Serwisu jest kwota Prowizji, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy;


Podstawą opodatkowania świadczonych przez niego z wykorzystaniem Serwisu www....pl usług jest kwota Prowizji, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, bowiem tylko ta kwota stanowi wynagrodzenie Wnioskodawcy z tytułu usług pośrednictwa świadczonych przez niego na rzecz Zlecającego.

Ustawa VAT nie zawiera definicji „pośrednictwa”, definicji tej brak też w kodeksie cywilnym. Dwie definicje pośrednictwa zawiera natomiast Słownik języka polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl), zgodnie z którym jest to działalność osoby trzeciej, mająca na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron; występowanie w roli łącznika lub rozjemcy. Równorzędnie, zgodnie z drugą definicją - przez pośrednictwo rozumie się załatwianie dla zarobku różnego rodzaju transakcji handlowych między dwiema stronami, pośredniczenie w zawieraniu takich transakcji. W tym zakresie należy stwierdzić, że wykonywane przez podmiot wszelkie czynności zmierzające do zawarcia między dwiema różnymi stronami transakcji handlowych można uznać za pośrednictwo. W tym też znaczeniu uznać należy, iż Wnioskodawca z wykorzystaniem Serwisu pełni funkcję pośrednika.


Usługi pośrednictwa Wnioskodawca świadczy na rzecz Zlecającego, który zobowiązany jest do zapłaty prowizyjnego wynagrodzenia Wnioskodawcy. Usługa pośrednictwa świadczona na rzecz Zlecającego ma więc charakter ekwiwalentny.


Zlecający wpłaca na konto Serwisu kwotę, która obejmuje wynagrodzenie Wykonawcy oraz Prowizję, jednakże tylko kwota Prowizji stanowi należność Wnioskodawcy. Kwotę wynagrodzenia Wykonawcy Wnioskodawca zobowiązany jest przekazać Wykonawcy i w odniesieniu do tej kwoty pełni jedynie techniczną funkcję polegającą na pośrednictwie w jej przekazaniu pomiędzy Zlecającym a Wykonawcą. Wynagrodzenie Wykonawcy przekazane pierwotnie przez Zlecającego na konto Serwisu stanowi należność wykonawcy za usługi Wykonawcy (a nie za jakiekolwiek usługi Wnioskodawcy).

Jeżeli okaże się, że wynagrodzenie Wykonawcy jest należne (np. Wykonawca nie wykonał zadania), Wnioskodawca musi zwrócić przedmiotową kwotę Zlecającemu. W żadnym więc momencie Wnioskodawca nie uzyskuje prawa do kwoty wynagrodzenia Wykonawcy, nie może tą kwotą dowolnie dysponować.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 Ustawy VAT podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Stosownie do treści art. 29a ust. 6 pkt 1 Ustawy VAT, podstawa opodatkowania obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku.


Powołany przepis art. 29a ust. 1 Ustawy VAT określa zasadę ogólną odnoszącą się do podstawy opodatkowania. W myśl tej zasady ogólnej podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą i usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej.

Na podstawie Słownika języka polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl) należy wskazać, że „zapłata” to "uiszczenie należności za coś", "należność za coś", "odpłacenie komuś za coś". Z kontekstu ww. przepisu wynika, że pojęcie zapłaty w nim użyte powinno być rozumiane właśnie jako należność za daną czynność opodatkowaną. Zapłata jest więc należnością za czynność opodatkowaną.

W opisanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym zapłatą za czynności opodatkowane realizowane przez Wnioskodawcę (pośrednictwo) jest wyłącznie kwota Prowizji uiszczona przez Zlecającego. Pozostała część kwoty, którą Zlecający wpłaca na konto Wnioskodawcy to zapłata na rzecz innego podmiotu (Wykonawcy), która nie jest Wnioskodawcy należna i którą Wnioskodawca nie może zadysponować w inny sposób niż przekazanie jej zgodnie z regulaminem Serwisu Wykonawcy po potwierdzeniu przez niego realizacji zadania (ewentualnie zwrot Zlecającemu). Za podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 w zw. z ust. 6 pkt 1 Ustawy VAT uznać więc należy kwotę Prowizji pomniejszoną o należny podatek VAT.

Potwierdzeniem powyższej interpretacji przepisu art. 29a ust. 1 Ustawy VAT jest brzmienie art. 2 pkt 25 lit. b Ustawy VAT, zgodnie z którym przez małego podatnika rozumie się podatnika VAT prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, zarządzającego alternatywnymi, funduszami inwestycyjnymi, będącego agentem, zleceniobiorcą lub inną osobą świadczącą usługi o podobnym charakterze, z wyjątkiem komisu - jeżeli kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzenia za wykonane usługi (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 45 000 euro.

Przepis ten w agentów, zleceniobiorców lub innych osób świadczących usługi o podobnym charakterze (do tej kategorii zaliczyć należy pośredników) wskazuje, iż obrót na potrzeby ustalenia limitu dotyczącego małych podatników ustala się w oparciu o kwoty prowizji (wraz z kwotą podatku VAT). Oznacza to, że obrotem/sprzedażą z tytułu danej usługi jest prowizja należna za tę usługę. Z systematyki Ustawy VAT wynika, iż rozumienie sprzedaży, o której mowa w art. 2 pkt 25 Ustawy VAT musi być tożsama z podstawą opodatkowania wynikającą z art. 29a ust. 1 Ustawy VAT. Nie zdarzają się bowiem w Ustawie VAT sytuacje, w których różne przepisy inaczej ustalałyby wysokość podstawy opodatkowania, a inaczej sprzedaży, czy obrotu danego podatnika na jakieś szczególne cele (tak jak tutaj na cel badania statusu podatnika jako małego podatnika). Sposób sformułowania art. 2 pkt 25 Ustawy VAT w ocenie Wnioskodawcy wyraźnie potwierdza, że w przypadku pośredników Ustawa VAT jako podstawę opodatkowania nakazuje przyjąć realizowane przez nich prowizje. Zasada ta wyrażona została w sposób ogólny w art. 29a ust. 1 Ustawy VAT (który dotyczy wszystkich podatników i mowa w nim ogólnie o „zapłacie”) i w sposób bardziej konkretny w art. 2 pkt 25 lit. b Ustawy VAT (który dotyczy pośredników i podobnych kategorii usługodawców, gdzie mowa już wyraźnie o „prowizji”).

Należy wskazać, iż w sposób tożsamy jak obecne brzmienie art. 2 pkt 25 Ustawy VAT podstawę opodatkowania przy usługach pośrednictwa określał art. 30 ust. 1 pkt 4 Ustawy VAT, zgodnie z którym podstawę opodatkowania czynności maklerskich, czynności wynikających z zarządzania funduszami inwestycyjnymi, czynności wynikających z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa, umowy komisu lub innych usług o podobnym charakterze stanowi dla prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze - kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 3. Przepis ten został uchylony z końcem 2013 roku. Przedstawiciele doktryny prawa podatkowego są jednak zgodni, iż uchylenie tego przepisu nie skutkowało zmianą zasad opodatkowania usług pośrednictwa, bowiem tożsama treść wynika obecnie z ogólnego art. 29a ust. 1 Ustawy VAT. W świetle tego przepisu podstawą opodatkowania jest bowiem „zapłata”, którą utożsamiać należy z prowizją. Gdyby intencją Ustawodawcy była zmiana tej zasady, powinien był dokonać także nowelizacji przywołanego wyżej art. 2 pkt 25 lit. b Ustawy VAT, czego nie zrobił.

Stanowisko takie zajął m.in. Adam Bartosiewicz w opracowaniu „Usługi pośrednictwa na gruncie podatku od towarów i usług” (Lex): „Od dnia 1 stycznia 2014 r. podstawą opodatkowania dla usług pośrednictwa jest - zgodnie z zasadą ogólną - wszystko, co stanowi zapłatę, którą usługodawca (tu: pośrednik) otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Tą zapłatą pośrednika będzie przede wszystkim prowizja.”


Powyższe stanowisko znajduje jednoznaczne potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych organów podatkowych wydanych na gruncie podobnych stanów faktycznych, na przykład:

  1. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 1 marca 2016 r. o sygn. IPPP3/4512-79/16-2/RD orzekł, że: „celem działań podejmowanych przez Wnioskodawcę jest wyszukanie najkorzystniejszej ceny waluty bitcoin i doprowadzenie do skojarzenia dwóch stron zainteresowanych kupnem i sprzedażą tymi jednostkami. Przenoszenie bitcoinów odbywa się pomiędzy wirtualnymi portfelami, które może za darmo zainstalować każdy użytkownik sieci. Wnioskodawca działając zatem jako pośrednik w przeniesieniu wartości bitcoina między portfelami dwóch pozostałych uczestników transakcji za wykonaną usługę dolicza prowizję, której zapłata spoczywa na sprzedawcy bitcoina. Sprzedawca otrzymuje zapłatę za jednostki bitcoina obniżoną o kwotę potrąconej prowizji, tym samym w przedmiotowym przypadku zyskiem będzie przyjęta prowizja obliczona na podstawie ceny nabycia. W konsekwencji powyższego podstawą opodatkowania będzie wysokość prowizji jaką Wnioskodawca pobiera za wykonaną usługę. Wobec tego za zapłatę o której mowa w art. 29a ust 1 ustawy należy przyjąć jedynie prowizję/marżę, a powyższe wynagrodzenie będzie należne Wnioskodawcy w przypadku gdy klient skorzysta z przedstawionej przez Wnioskodawcę oferty.”
  2. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 13 marca 2014 r. o sygn. IPPP2/443-1356/13-6/DG wskazał: „Na mocy zawieranych umów o świadczenie usług, restauracje zobowiązują się do świadczenia usług gastronomicznych w ramach Oferty Specjalnej - na rzecz uczestników Programu, a z kolei Spółka zobowiązuje się do współpracy z restauracjami w sprzedaży produktów poprzez umożliwienie dokonania płatności przez uczestnika Programu za zakupione produkty za pomocą kodów SMS oraz do promowania jej usług na stronie internetowej - zamieszczenia logo, zdjęć oraz opisu restauracji. Spółka przekazuje wynagrodzenie należne restauracji po odliczeniu prowizji należnej Spółce z tytułu usług świadczonych na rzecz restauracji. Prowizję stanowi różnica pomiędzy płatnością pobraną od uczestnika Programu a wynagrodzeniem uiszczanym restauracji. (...) Z tytułu świadczenia tych usług Wnioskodawca na podstawie zawartych umów z restauracjami będzie otrzymywał wynagrodzenie stanowiące różnicę pomiędzy płatnością pobraną od uczestnika Programu a wynagrodzeniem zapłaconym restauracji. Tym samym więc podstawę opodatkowania z tytułu świadczenia usług pośrednictwa na rzecz restauracji będzie stanowiła prowizja potrącana z płatności pobieranej od uczestnika Programu - osoby fizycznej będącej klientem korzystającym z usług gastronomicznych.”
  3. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 29 kwietnia 2015 r. o sygn. IPPP1/4512-319/15-2/AW: „W ramach prowadzonej działalności Zainteresowany będzie wyszukiwał na zagranicznych portalach internetowych towary oferowane za okazjonalną cenę, przede wszystkim z branży elektronicznej. Następnie będzie zamieszczał informację na różnych serwisach internetowych o możliwości zakupu wcześniej wyszukanych towarów. Klient zainteresowany dokonaniem zakupu będzie zobowiązany do wpłaty na konto Wnioskodawcy kwoty stanowiącej cenę towaru wystawionego na portalu zagranicznym oraz należności stanowiącej wynagrodzenie Zainteresowanego za pośrednictwo w zakupie towarów. (...) Zatem podstawą opodatkowania z tytułu świadczenia usług pośrednictwa zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, będzie kwota jaką otrzyma Zainteresowany od klienta w związku z wykonaniem na jego rzecz usług pośrednictwa w sprzedaży towarów. Kwota stanowiąca cenę za towar, którą Wnioskodawca przekaże Sprzedawcy nie będzie wchodzić do podstawy opodatkowania świadczonych usług pośrednictwa, gdyż będzie to wynagrodzenie sprzedawcy z tytułu dokonanej przez niego na rzecz klienta dostawy towarów.”

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności sformułowany został odpowiednio w art. 7 oraz art. 8 ww. ustawy. I tak, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT, jest właścicielem serwisu internetowego pod adresem www....pl, którego funkcją jest kojarzenie osób zamierzających zlecić wykonywanie ciążących na nich obowiązków z osobami gotowymi za wynagrodzeniem podjąć się ich wykonania (dalej: „Serwis”). Użytkownikami Serwisu mogą być osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.


Zasady działania Serwisu są następujące:

  1. Osoba chcąca oferować swoje usługi za pośrednictwem Serwisu (dalej: „Wykonawca”) rejestruje się w Serwisie podając swoje dane.
  2. Osoba chcąca zlecić wykonanie usługi za pośrednictwem Serwisu (dalej: „Zlecający") wybiera jedną z kategorii zadań ustalonych w Serwisie (dostawy i przeprowadzki, sprzątanie, wirtualny asystent, złota rączka, inne) i opisuje zadanie, które chciałby zlecić z podaniem maksymalnej ceny, jaką jest gotowa zapłacić.
  3. Wykonawca może przeglądać zadania dodane do Serwisu przez Zlecających i proponować za pośrednictwem Serwisu podjęcie się zadania, podając swoje wynagrodzenie. Serwis do kwoty wynagrodzenia zaproponowanej przez Wykonawcę dolicza kwotę wynagrodzenia Wnioskodawcy (dalej: „Prowizja”). Taka kwota (wynagrodzenie Wykonawcy powiększone o Prowizję Wnioskodawcy) prezentowana jest Zlecającemu jako kwota do zapłaty.
  4. Zlecający spośród Wykonawców, którzy zgłosili chęć realizacji dodanego przez niego zadania wybiera jednego Wykonawcę. Wyboru może dokonać sam albo przy wykorzystaniu algorytmu oferowanego przez Serwis.
  5. Po wybraniu Wykonawcy Zlecający wpłaca na konto Serwisu kwotę, o której mowa w pkt 3, tj. obejmującą wynagrodzenie Wykonawcy i Prowizję (możliwe metody płatności: karta kredytowa lub karta debetowa za pośrednictwem PayU, przelew).
  6. Po dokonaniu wpłaty, Zlecający otrzymuje od Serwisu dane kontaktowe Wykonawcy.
  7. Zlecający kontaktuje się bezpośrednio z Wykonawcą w celu ustalenia szczegółów realizacji zadania.
  8. Wykonawca realizuje zadanie.
  9. Zlecający i Wykonawca potwierdzają realizację zadania w Serwisie. (W przypadku braku potwierdzenia realizacji zadania przez "Zlecającego kolejny krok ma miejsce po 120 godzinach od potwierdzenia realizacji zadania przez Wykonawcę.)
  10. Wnioskodawca przekazuje Wykonawcy należne mu od Zlecającego wynagrodzenie, tj. środki pieniężne, które Zlecający zdeponował uprzednio w Serwisie pomniejszone o Prowizję, poprzez zapis takiej informacji w panelu użytkownika Wykonawcy.
  11. Wykonawca wypłaca na swoje konto otrzymane środki pieniężne korzystając z funkcji wypłaty.
  12. Prowizję Wnioskodawca pozostawia dla siebie, jako należne mu wynagrodzenie.

Wnioskodawca z wykorzystaniem Serwisu realizuje na rzecz Zlecającego usługi pośrednictwa polegające na skojarzeniu Zlecającego z Wykonawcą, za które pobiera od Zlecającego wynagrodzenie w postaci Prowizji. Wnioskodawca nie jest stroną umowy zlecenia pomiędzy Zlecającym a Wykonawcą, co wynika z regulaminu Serwisu. Wnioskodawca nie wykonuje zadań zleconych w Serwisie przez Zlecającego. To Wykonawca wykonuje na rzecz Zlecającego usługę polegającą na realizacji danego zadania, za co należne jest mu wynagrodzenie. Wynagrodzenie to uiszcza Wykonawcy Zlecający korzystając jedynie z pośrednictwa Serwisu.

Wpłata wynagrodzenia Wykonawcy oraz Prowizji należnej Serwisowi na konto Serwisu jeszcze przed realizacją zadania zapewnia bezpieczeństwo transakcji zarówno dla Wnioskodawcy (otrzymuje z góry swoje wynagrodzenie prowizyjne), jak też dla Wykonawcy (należne mu od Zlecającego wynagrodzenie automatycznie trafia do niego po wykonaniu zlecenia, bez ryzyka, że Zlecający opóźni się w zapłacie lub unikać będzie zapłaty).Wnioskodawca nie ma prawa do dysponowania środkami wpłaconymi przez Zlecającego w części dotyczącej wynagrodzenia Wykonawcy. Środki te Wnioskodawca ma obowiązek zgodnie z regulaminem przekazać Wykonawcy. Jeśli z jakiegoś powodu nie doszłoby do wykonania usługi przez Wykonawcę (pierwotnie wybranego ani innego - zaproponowanego przez Serwis) i środki te nie byłyby należne Wykonawcy, Wnioskodawca ma obowiązek zwrócić je Zlecającemu. W żadnym więc wypadku środki te nie stają się własnością Wnioskodawcy.

W odniesieniu do tak przedstawionego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwość czy podstawą opodatkowania usług pośrednictwa świadczonych z wykorzystaniem serwisu www....pl jest kwota Prowizji, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Wskazana wyżej dyspozycja określa zasadę ogólną odnoszącą się do podstawy opodatkowania. Zgodnie z powyższą normą podstawą opodatkowania jest wszystko do stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługę otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej.


Stosownie do treści art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Zgodnie z dyspozycją art. 29a ust. 7 ustawy, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Na co słusznie wskazuje Wnioskodawca, usługi pośrednictwa nie zostały zdefiniowane w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług jak również w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Również wśród umów wymienionych przez kodeks cywilny nie ma umowy pośrednictwa. Dwie definicje pośrednictwa zawiera natomiast Słownik języka polskiego PWN, (www.sjp.pwn.pl), zgodnie z którym jest to działalność osoby trzeciej, mająca na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron; występowanie w roli łącznika lub rozjemcy. Równorzędnie, zgodnie z drugą definicją – przez pośrednictwo rozumie się załatwianie dla zarobku różnego rodzaju transakcji handlowych między dwiema stronami, pośredniczenie w zawieraniu takich transakcji. W tym zakresie należy stwierdzić, że wykonywane przez podmiot wszelkie czynności zmierzające do zawarcia między dwiema różnymi stronami transakcji handlowych można uznać za pośrednictwo.

Zatem w omawianej sprawie czynności podejmowane przez Wnioskodawcę polegające na - skojarzeniu Zlecającego z Wykonawcą, za które pobiera od Zlecającego wynagrodzenie w postaci Prowizji - należy uznać za usługi pośrednictwa. Dochodzi tu bowiem do swego rodzaju porozumienia dwóch stron za pośrednictwem osoby trzeciej, która zainteresowana jest jedynie skojarzeniem stron danej transakcji a nie samym jej wykonaniem. Co ważne, Wnioskodawca jako osoba pośrednicząca, przekazuje Wykonawcy należne mu od Zlecającego wynagrodzenie, które Zlecający zdeponował uprzednio w Serwisie pomniejszone o Prowizję. Zatem z tytułu świadczenia tych usług Wnioskodawca otrzyma od klienta wynagrodzenie (prowizję).

W konsekwencji, podstawą opodatkowania z tytułu świadczenia usług pośrednictwa zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, będzie kwota prowizji jaką otrzyma Wnioskodawca od Zlecającego w związku z wykonaniem na jego rzecz usługi pośrednictwa, pomniejszona o kwotę podatku. Kwota stanowiąca cenę za daną usługę / towar, którą Wnioskodawca przekaże Wykonawcy nie będzie wchodzić do podstawy opodatkowania świadczonych usług pośrednictwa, gdyż będzie to wynagrodzenie z tytułu dokonanego przez Wykonawcę na rzecz Zlecającego zadania.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz – w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej, może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj