Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/4511-208/16/MK
z 25 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2016 r. (data wpływu 8 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 kwietnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 20 grudnia 2013 r. Wnioskodawca zawarł z XXX-O R i A XL Sp. z o.o. porozumienie rozwiązujące umowę o pracę w związku z Uchwałą Nr …/./2013 Zarządu Spółki XXX-O R i A XL Sp. z o.o. z 2013 r. Strony łączył stosunek pracy na podstawie umowy o pracę zawartej w 1983 r. na czas nieokreślony.

Na mocy wskazanego porozumienia umowa o pracę została rozwiązana za porozumieniem stron z dniem 19 grudnia 2014 r. Nastąpiło to w związku ze złożonym z własnej inicjatywy Wnioskodawcy wnioskiem z dnia 29 listopada 2013 r. o rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron za wypłatą odszkodowania według zasad określonych w Załączniku do Uchwały Nr …/./2013 Zarządu Spółki XXX-O R i A XL Sp. z o.o. z dnia XXX 2013 r.

Zgodnie ze wskazanym Załącznikiem do Uchwały Nr …/./2013 Zarządu Spółki XXX-O R i A XL Sp. z o.o. z dnia XXX 2013 r., określającym zasady rozwiązywania umów o pracę za porozumieniem stron z pracownikami, którzy wystąpią z taką inicjatywą w związku z oczekiwaniem nabycia uprawnienia do emerytury, renty rodzinnej, renty z tytułu niezdolności do pracy lub świadczenia przedemerytalnego, pracownik, którego umowa o pracę zostanie rozwiązana w trybie tych zasad, nabywa prawo do odszkodowania obliczonego według wzoru wskazanego w Załączniku. Pracodawca miał przy tym prawo odmówić przyjęcia oferty pracownika w sprawie rozwiązania stosunku pracy, w szczególności gdyby przyjęcie oferty było niezgodne z interesem pracodawcy. Pracodawca określał termin rozwiązania umowy o pracę.

Zgodnie ze świadectwem pracy wystawionym w dniu 19 grudnia 2014 r. stosunek pracy ustał w wyniku rozwiązania stosunku pracy na mocy porozumienia stron, podstawa prawna: art. 30 par. 1 pkt 1 kodeksu pracy (z przyczyn niedotyczących pracownika), w związku z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 13 marca 2013 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. z 2003 r. Nr 90, poz. 844 późn. zm.).

We wskazanym wyżej porozumieniu Wnioskodawca oświadczył, że wypłata odszkodowania wyczerpuje wszelkie jego roszczenia wobec Pracodawcy i zawiera w sobie wszelkie świadczenia przewidziane przepisami ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników oraz postanowieniami Umowy Społecznej dotyczącej zabezpieczenia praw i interesów pracowniczych w procesie konsolidacji i restrukturyzacji Grupy Kapitałowej XXX, zawartej dniu 19 lipca 2007 r. w Straszynie. Strony postanowiły, że wypłata odszkodowania nastąpi przelewem na rachunek bankowy pracownika.


Zgodnie z zaświadczeniem o wypłaconym odszkodowaniu wystawionym w dniu 27 maja 2015 r. przez byłego pracodawcę, Wnioskodawcy zostało wypłacone odszkodowanie (tj. odszkodowanie z tytułu rozwiązania umowy o pracę za porozumieniem stron na podstawie Uchwały Nr …/./2013 Zarządu Spółki XXX-O R i A XL Sp. z o.o. z dnia XXX 2013 r. w oparciu o obowiązujące Zasady Indywidualnych Odejść Pracowników):


  • w dniu 2 stycznia 2014 r. kwota brutto 15.000 zł, potrącona zaliczka na podatek dochodowy 2.700 zł,
  • w dniu 19 grudnia 2014 r. kwota brutto 22.000 zł, potrącona zaliczka na podatek dochodowy 3.960 zł,
  • w dniu 10 stycznia 2015 r. kwota brutto 88.000 zł, potrącona zaliczka na podatek dochodowy 15.840 zł.


W zakresie części odszkodowania wypłaconych w roku 2014 Wnioskodawca ujął przychód i zaliczkę w zeznaniu rocznym PIT-37 za rok 2014.


Wnioskodawca wskazuje ponadto, że:


  1. prawo do wskazanego we wniosku odszkodowania zostało przyznane Wnioskodawcy na podstawie postanowień zawartych w Uchwałę Nr …/./2013 Zarządu Spółki XXX-O R i A XL Sp. z o.o. z dnia xxx 2013 r. i Załączniku do tej Uchwały,
  2. wskazany w pkt 1) powyżej dokument stanowi normatywne źródło prawa pracy, o którym mowa w art. 9 par. 1 Kodeksu pracy,
  3. z dokumentu wskazanego w pkt 1) powyżej wynika (zostało w nim wymienione), że Wnioskodawcy przysługuje odszkodowanie,
  4. z dokumentu wskazanego w pkt 1) powyżej wynikają wprost wysokość i zasady ustalania odszkodowania,


Odszkodowanie opisane we wniosku nie jest odprawą pieniężną wypłaconą na podstawie przepisów o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Przy czym zgodnie z opisanym we wniosku porozumieniem rozwiązującym umowę o pracę wypłata odszkodowania wyczerpywała wszelkie roszczenia wobec pracodawcy i zawierała w sobie wszelkie świadczenia przewidziane m.in. przepisami ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy uzyskane odszkodowanie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych?


W ocenie Wnioskodawcy uzyskane odszkodowanie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ustawą z dnia 29 sierpnia 2014 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r., poz. 1328) rozszerzono zakres zwolnienia przedmiotowego, zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f.

Przedmiotowe zwolnienie w poprzednim brzmieniu przepisów obejmowało jedynie otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikały wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, z odpowiednimi wyjątkami, wymienionymi w ustawie. Przepisem art. 2 pkt 8 lit. a) ww. ustawy nowelizującej rozszerzono zakres jego zastosowania, z zachowaniem dotychczas obowiązujących wyjątków.

Przyczyną wprowadzenia ww. nowelizacji było postanowienie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 29 marca 2013 roku, sygn. akt S 2/13, w którym Trybunał stwierdził istnienie luki prawnej w art. 21 ust. 1 pkt 3, której usunięcie jest niezbędne dla zapewnienia spójności systemu prawnego Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał postanowił zasygnalizować ustawodawcy potrzebę uzupełnienia art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych o inne, obok wymienionych w tym przepisie ustawy, oraz przepisy wykonawcze wydane na podstawie tych ustaw - normatywne źródła prawa pracy, na podstawie których możliwe jest uzyskanie odszkodowania.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f. (w brzmieniu obowiązującym od dnia 4 października 2014 r.) z podatku dochodowego zwolnione są otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, oraz otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z postanowień układów zbiorowych pracy, innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów lub statutów, o których mowa w art. 9 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.), z wyjątkami.

Znowelizowana treść przepisu znajduje zatem m.in. zastosowanie do odszkodowań i zadośćuczynień otrzymywanych przez pracowników, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z postanowień układów zbiorowych pracy, innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów lub statutów o których mowa w art. 9 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, począwszy od roku podatkowego 2014.

W ocenie Wnioskodawcy opisane zwolnienie może być zastosowane również w przedmiotowej sprawie. Podkreślić również należy, iż uzyskane odszkodowanie pełni funkcję kompensacyjną, mającą na celu wyrównanie szkody poniesionej przez Wnioskodawcę z uwagi na rozwiązanie stosunku pracy na gruncie porozumienia zawartego z pracodawcą. Stąd też wypłacone odszkodowanie, z uwagi na swój właśnie kompensacyjny charakter, powinno zostać zwolnione z obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych, por. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 28 września 2015 r., znak IBPB-2-1/4511-268/15/MD; interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 16 czerwca 2015 r., znak IBPBI1/1/4511-268/15/DP; interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 30 grudnia 2014 r.

Również Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy potwierdzał prawo do zastosowania zwolnienia podatkowego w zbliżonych stanach faktycznych, por. np. interpretację indywidualną z dnia 15 stycznia 2016 r. (znak ITPB2/4511-994/15/MU) i interpretację indywidualną z dnia 15 lutego 2016 r. (znak ITPB2/4511-1019/15/RS).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, w przypadku gdy przedstawiony stan faktyczny odbiega od rzeczywistego stanu rzeczy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych, gdyż odnosi się one ściśle tylko i wyłącznie do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012, poz. 270, z późn. zm.).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj