Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/4512-563/16-2/AZb
z 26 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 5 lipca 2016 r. (data wpływu 21 lipca 2016 r.), uzupełnionym pismem z 14 października 2016 r. (data wpływu 20 października 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z realizacją zadań wynikających z uczestnictwa w projekcie C. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2016 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z realizacją zadań wynikających z uczestnictwa w projekcie C.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 14 października 2016 r. (data wpływu 20 października 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 6 października 2016 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca realizuje prace obliczeniowe, doradcze i wdrożeniowe na potrzeby energetyki, petrochemii oraz innych gałęzi przemysłu. Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Spółka jest partnerem stowarzyszonym w ramach jednej z tzw. Wspólnot … (… w skrócie „K.”) w szczególności K …. Poszczególne Wspólnoty … zostały wybrane przez Europejski Instytut … w skrócie: „E.” dla osiągania jego celów. E. jest niezależnym organem Unii Europejskiej powołanym na mocy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr … ustanawiającym Instytut …. Natomiast K. czyli wspólnota … zgodnie z powołanym wyżej Rozporządzeniem oznacza niezależne partnerstwo instytucji szkolnictwa wyższego, instytucji badawczych, przedsiębiorstw i innych zainteresowanych stron w procesie innowacji istniejące w postaci strategicznej sieci współpracy opartej na wspólnym średnio- i długookresowym planowaniu innowacji dla osiągnięcia celów E., niezależnie od swojej formy prawnej.

Na mocy umów (grantu - … nr … z dnia 5 kwietnia 2016 oraz ramowej …, nr … z dnia 1 stycznia 2016) zawartych pomiędzy E. oraz K. wraz z Partnerami zrzeszonymi w ramach K., E. przyznało dotację na realizację, w terminie od 1 stycznia 2016 do 31 grudnia 2016, zadań określonych Załącznikiem nr 1 do umowy, w tym zadań realizowanych w ramach projektu C.

Przedmiotem wspomnianego projektu jest stworzenie pilotażowej instalacji, która pozwoli na wytworzenie gazu syntezowego w wyniku reakcji dwutlenku węgla dostarczanego z procesów przemysłowych (np. ze spalania węgla) z wodorem pochodzącym z elektrolizy wody. Do przeprowadzenia procesu elektrolizy wykorzystana zostanie nadwyżka energii elektrycznej wygenerowanej przez odnawialne źródła energii - głównie w godzinach nocnych, gdy zapotrzebowanie na energię spada. Produktem ubocznym procesu będzie tlen, który dodatkowo może być wykorzystany w procesach zewnętrznych, np. spalania tlenowego lub zgazowania węgla.

W oparciu o porozumienie (… z dnia 5 listopada 2015) zawarte pomiędzy K. a Wnioskodawcą regulujące prawa oraz obowiązki wynikające z … oraz … oraz umowę wejścia (… z dnia 10 marca 2016) zawartą pomiędzy K. a Wnioskodawcą Spółka jest członkiem zrzeszenia w ramach K. pod numerem ….

Udział Spółki w opisanym projekcie polegał będzie na przeprowadzeniu stosownych obliczeń oraz modelowaniu rozwiązania. Zgodnie z założeniami Spółka otrzyma od K. dotację sfinansowaną w pełni ze środków E. na realizację powyższego zadania. Przedmiotowa dotacja częściowo została przekazana Spółce „z góry” tj. przed dokonaniem obliczeń i sporządzeniem dokumentacji na pokrycie ustalonych kosztów niezbędnych do poniesienia przez Spółkę w związku z realizacją powyższego zadania. Po zakończeniu okresu rozliczeniowego (1 stycznia 2016 – 31 grudnia 2016) nastąpi końcowe rozliczenie dotacji na realizację zadań w roku 2016. Wśród kosztów, na które miała zostać przeznaczona powyższa dotacja znajdują się zarówno koszty usług zewnętrznych (w kwocie netto to jest bez podatku od towarów i usług) jak i kosztów wewnętrznych (osobowych). Realizacją techniczną projektu będą zajmować się inni partnerzy K.

Po stworzeniu pilotażowej instalacji w przyszłości planuje się jej rozpowszechnienie (udostępnienie) poprzez sprzedaż. Podmioty uczestniczące w projekcie C., w tym Spółka, planują zawarcie umowy konsorcjum w celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia, jakim będzie dostarczanie kompletnych instalacji C. Konsorcjum nie będzie podmiotem gospodarczym, nie będzie posiadało osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej a podmioty je tworzące zachowają niezależność w działaniach nieobjętych umową konsorcjum. Rozliczenie dokonanych dostaw i świadczonych usług w związku z realizacją przedsięwzięcia gospodarczego, dla którego powołane zostanie konsorcjum, dokonywane będzie w oparciu o faktury wystawiane na rzecz innych członków konsorcjum bądź też bezpośrednio na rzecz kontrahenta finalnego. Stosowne regulacje w tym zakresie zawarte zostaną w umowie konsorcjum. Z tytułu świadczonych przez spółkę w ramach konsorcjum usług, wystawiane będą faktury dokumentujące transakcje opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Ponadto Spółka nie wyklucza, iż zdobyta w czasie realizacji projektu wiedza oraz doświadczenie może okazać się użyteczna dla realizacji innych zleceń, niezwiązanych bezpośrednio z projektem, a mogących być przedmiotem świadczonych przez Spółkę usług doradczych i obliczeniowych. Obrót ten również będzie opodatkowany podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie Spółka zaznacza, że otrzymana dotacja z E. nie będzie miała jakiegokolwiek wpływu na cenę świadczonych usług.

W uzupełnieniu wniosku z 14 października 2016 r. Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Zleceniodawcą projektu C. jest K. (tj. Wspólnota …, w skrócie K.), działający w imieniu Europejskiego Instytutu … (w skrócie E). W związku z realizacją projektu zawarta została umowa wielostronna określona mianem P. A., podpisana przez K. oraz podmioty współrealizujące projekt.
  2. W oparciu o przedłożony biznesplan, sporządzony na dany rok, K. ubiega się o dotację od Europejskiego Instytutu … (w skrócie E.). Wypłata środków E. następuje na rzecz partnerów projektu za pośrednictwem K. (tj. E. przekazuje środki do K., a następnie K. przekazuje środki do partnerów projektu).
  3. Zakres zadań partnerów wynika z zawartej umowy P. A. Każdy z uczestników projektu jest zobowiązany do wykonania zadań zgodnie z ww. umową. Zadaniem Wnioskodawcy jest wykonanie prac obliczeniowych, optymalizacji oraz analiz techniczno-ekonomicznych.
  4. Dotacja dotyczy realizacji całości zadań w ramach poszczególnych pakietów prac (WP) związanych z projektem. Otrzymana dotacja nie jest przyporządkowana konkretnym usługom i nie została przyporządkowana do konkretnej dostawy towaru.
  5. Otrzymana na realizację zadań dotacja nie stanowi zapłaty za konkretny towar lub usługę.
  6. Zawarta umowa przewiduje konieczność dokonania zwrotu środków w przypadku niezrealizowania zadań powierzonych partnerowi/partnerom projektu.
  7. W wyniku realizacji projektu powstanie wiedza służąca podwyższeniu poziomu TRL technologii do stopnia umożliwiającego sprzedaż technologii, prawa własności intelektualnej oraz instalacja pilotażowa. Wiedza oraz prawa własności intelektualnej staną się wspólną własnością partnerów projektu.
  8. Wnioskodawca po zrealizowaniu projektu będzie posiadał udział we własności intelektualnej oraz zdobytej wiedzy. Na obecnym etapie negocjacji z pozostałymi partnerami projektu istnieje założenie stworzenia konsorcjum, którego celem ma być sprzedaż (odpłatna) instalacji C. wg indywidualnych zamówień klientów.
  9. Jak wskazano powyżej Wnioskodawca stanie się współwłaścicielem własności intelektualnej będącej rezultatem prac nad projektem.
  10. Pozostali partnerzy projektu podobnie jak Wnioskodawca staną się współwłaścicielami własności intelektualnej a po zakończeniu projektu planują przystąpienie do konsorcjum celem współtworzenia i sprzedaży kompletnych instalacji.
  11. Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 10 pozostali partnerzy projektu staną się wyłącznymi współwłaścicielami własności intelektualnej a po zakończeniu projektu planują przystąpienie do konsorcjum celem współtworzenia i sprzedaży kompletnych instalacji C.
  12. Wnioskodawca nie będzie przekazywać efektów samego projektu, pozostanie w posiadaniu udziału we własności intelektualnej.
  13. Współrealizacja projektu zapewni dostęp do wiedzy partnerów projektu, dofinansowanie prac w zakresie realizacji projektu a finalnie do udziału we własności intelektualnej, która po zakończeniu projektu posłuży do tworzenia indywidualnych i kompletnych instalacji przekazywanych odbiorcom finalnym w ramach odpłatnej dostawy.
  14. Zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu Spółka dokonuje indywidualnie i na własną rzecz oraz widnieje jako ich nabywca na fakturach dokumentujących przedmiotowe zakupy.
  15. Nabywane towary oraz usługi (np. zakup licencji oprogramowania, usług doradczych i obliczeniowych) wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych w procesie wspólnego tworzenia przez partnerów projektu instalacji C. oraz jej wersji pilotażowej. W kolejnym etapie działań Spółka będzie uczestniczyła w projektowaniu, tworzeniu i dostawie instalacji wg indywidulanych zamówień klientów, wykorzystując nabyte w ramach projektu usługi.
  16. Zakupy związane z realizacją projektu są ściśle z nim związane i wyodrębnione.
  17. Po stworzeniu instalacji pilotażowej planowana jest produkcja i sprzedaż tego typu instalacji pełnoskalowych, tworzonych na zamówienie. Instalacja pilotażowa będzie stanowić niejako prototyp tego typu instalacji i planuje się ją wykorzystywać dla celów demonstracyjnych w kontaktach z potencjalnymi klientami. Mając na uwadze obecny etap negocjacji w zakresie zasad dalszej współpracy partnerów projektu przewiduje się odpłatną sprzedaż instalacji pełnoskalowych poprzez stworzenie konsorcjum.
  18. Projekt C. nie jest realizowany w ramach konsorcjum lecz w oparciu o umowę P. A., opisanej w odpowiedzi na pytanie nr 1 niniejszego pisma. Partnerzy projektu planują zawrzeć konsorcjum po zakończeniu realizacji projektu a jego wyłącznym celem jest dostarczanie kompletnych instalacji C.
  19. W planowanym konsorcjum Wnioskodawca nie będzie liderem, lecz członkiem konsorcjum, Na obecnym etapie negocjacji nie podjęto decyzji, który z podmiotów wchodzących w skład konsorcjum będzie odpowiedzialny za wystawianie faktur. Przewiduje się, że będzie to jeden z uczestników konsorcjum ale nie jest jeszcze przesądzone, że będzie to właśnie lider. Z uwagi na trwające negocjacje nie jest możliwe w obecnej chwili szczegółowe doprecyzowanie zasad rozliczeń wewnątrz konsorcjum, niemniej jednak planuje się, iż Wnioskodawca będzie wystawiał faktury z tytułu wykonanych usług na rzecz partnera dokonującego finalnego fakturowania dostawy kompletnej instalacji.
  20. Przewiduje się, iż odbiorcami instalacji będą głównie koncerny energetyczne, producenci amoniaku oraz wytwórcy biogazu.
  21. Z uwagi na trwające negocjacje nie jest możliwe w obecnej chwili szczegółowe doprecyzowanie zakresu zadań w ramach konsorcjum. Przewiduje się, iż każdemu z uczestników konsorcjum przydzielone zostaną konkretne zadania.
  22. Szczegółowy zakres czynności, do których zobowiązane będą strony umowy nie jest jeszcze znany. Niemniej jednak przewiduje się, iż jeden z partnerów będzie dostawcą reaktora, kolejni partnerzy odpowiadać będą za montaż i scalenie instalacji, jeszcze inni za zakup urządzeń pomocniczych czy też dokonanie stosownych obliczeń, pomiarów wg opracowanych w toku projektu formuł.
  23. Po dokonaniu dostawy (montażu u klienta) całość instalacji będzie należała do finalnego nabywcy w zamian za odpłatność. Instalacja będzie montowana na miejscu u nabywcy.
  24. Na obecnym etapie negocjacji Wnioskodawca przewiduje, iż wykonane przez Wnioskodawcę usługi projektowania, optymalizacji, dokonywania obliczeń cieplno-przepływowych, konsultacje i inne będą fakturowane na rzecz partnera wystawiającego fakturę na rzecz klienta finalnego.
  25. Jak już wskazano w poprzedniej odpowiedzi Wnioskodawca wykonywać będzie usługi projektowania, optymalizacji, obliczeń cieplno-przepływowych, konsultacje i inne, które będą wykonywane odpłatnie. Z uwagi na trwające negocjacje nie jest możliwe w obecnej chwili szczegółowe doprecyzowanie zasad rozliczeń wewnątrz konsorcjum, niemniej jednak planuje się, iż Wnioskodawca będzie wystawiał faktury z tytułu wykonanych usług na rzecz partnera dokonującego finalnego fakturowania dostawy kompletnej instalacji.
  26. Z uwagi na trwające negocjacje nie jest możliwe w obecnej chwili szczegółowe doprecyzowanie zasad rozliczeń wewnątrz konsorcjum. Jak już wcześniej wskazano przewiduje się, iż jeden z partnerów będzie dostawcą reaktora, kolejni partnerzy odpowiadać będą za montaż i scalenie instalacji, jeszcze inni za zakup urządzeń pomocniczych czy też dokonanie stosownych obliczeń. Przewiduje się, iż wszelkie dostawy towarów czy świadczenie usług następować będzie na zasadach odpłatności.
  27. Rezultatem prac będą kompletne instalacje, produkty o unikalnym charakterze, wytwarzane wspólnie przez członków konsorcjum.
  28. Jak wspomniano w odpowiedzi na pytanie nr 25 Wnioskodawca wykonywać będzie usługi projektowania, optymalizacji, obliczeń cieplno-przepływowych, konsultacje i inne, które będą wykonywane odpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego od wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z realizacją zadań wynikających z uczestnictwa w projekcie C.?

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z kolei na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi:

  1. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W analizowanym przypadku należy stwierdzić, iż wszystkie warunki wymienione w wyżej cytowanym art. 86 ust. 1 Ustawy zostały wypełnione. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto Spółka będzie ponosić wydatki na nabycie towarów i usług w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu. Nabycia towarów i usług będą dokumentowane fakturami wystawionymi przez innych podatników podatku od towarów i usług. Celem nabycia przedmiotowych towarów i usług jest osiągniecie celu w postaci realizacji zadań wynikających z projektu C. Zrealizowanie projektu pozwoli Spółce na osiągnięcie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe Spółka stoi na stanowisku, iż przysługuje jej pełne prawo odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z realizacją przedstawionego we wniosku projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika.

W podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy, nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty. Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty, a nawet podmiot, który w ogóle nie dokona żadnej sprzedaży.

Jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy, Wnioskodawca jest partnerem stowarzyszonym w ramach jednej z tzw. Wspólnot … (… w skrócie „K.”) w szczególności K. Poszczególne Wspólnoty … zostały wybrane przez Europejski Instytut … w skrócie: „E.” dla osiągania jego celów.

Na mocy umów (grantu (zwana dalej: …) z dnia 5 kwietnia 2016 oraz ramowej (zwana dalej: …) z dnia 1 stycznia 2016) zawartych pomiędzy E. oraz K. wraz z Partnerami zrzeszonymi w ramach K., E. przyznało dotację na realizację, w terminie od 1 stycznia 2016 do 31 grudnia 2016, zadań określonych Załącznikiem nr 1 do umowy …, w tym zadań realizowanych w ramach projektu C.

Przedmiotem ww. projektu jest stworzenie pilotażowej instalacji, która pozwoli na wytworzenie gazu syntezowego w wyniku reakcji dwutlenku węgla dostarczanego z procesów przemysłowych (np. ze spalania węgla) z wodorem pochodzącym z elektrolizy wody.

Zleceniodawcą projektu C. jest K. (tj. Wspólnota …, w skrócie K.), działający w imieniu Europejskiego Instytutu … (w skrócie E.). W związku z realizacją projektu zawarta została umowa wielostronna określona mianem P. A., podpisana przez K. oraz podmioty współrealizujące projekt.

Zakres zadań partnerów wynika z zawartej umowy P. A. Każdy z uczestników projektu jest zobowiązany do wykonania zadań zgodnie z ww. umową. Zadaniem Wnioskodawcy jest wykonanie prac obliczeniowych, optymalizacji oraz analiz techniczno-ekonomicznych.

W wyniku realizacji projektu powstanie wiedza służąca podwyższeniu poziomu TRL technologii do stopnia umożliwiającego sprzedaż technologii, prawa własności intelektualnej oraz instalacja pilotażowa. Wiedza oraz prawa własności intelektualnej staną się wspólną własnością partnerów projektu.

Wnioskodawca po zrealizowaniu projektu będzie posiadał udział we własności intelektualnej oraz zdobytej wiedzy. Na obecnym etapie negocjacji z pozostałymi partnerami projektu istnieje założenie stworzenia konsorcjum, którego celem ma być sprzedaż (odpłatna) instalacji C. wg indywidualnych zamówień klientów.

Pozostali partnerzy projektu podobnie jak Wnioskodawca staną się współwłaścicielami własności intelektualnej a po zakończeniu projektu planują przystąpienie do konsorcjum celem współtworzenia i sprzedaży kompletnych instalacji.

Wnioskodawca nie będzie przekazywać efektów samego projektu, pozostanie w posiadaniu udziału we własności intelektualnej.

Jak wskazał Wnioskodawca, po stworzeniu instalacji pilotażowej planowana jest produkcja i sprzedaż tego typu instalacji pełnoskalowych, tworzonych na zamówienie. Instalacja pilotażowa będzie stanowić niejako prototyp tego typu instalacji i planuje się ją wykorzystywać dla celów demonstracyjnych w kontaktach z potencjalnymi klientami. Mając na uwadze obecny etap negocjacji w zakresie zasad dalszej współpracy partnerów projektu przewiduje się odpłatną sprzedaż instalacji pełnoskalowych poprzez stworzenie konsorcjum. Partnerzy projektu planują zawrzeć konsorcjum po zakończeniu realizacji projektu a jego wyłącznym celem jest dostarczanie kompletnych instalacji C. Przewiduje się, iż odbiorcami instalacji będą głównie koncerny energetyczne, producenci amoniaku oraz wytwórcy biogazu.

W planowanym konsorcjum Wnioskodawca nie będzie liderem, lecz członkiem konsorcjum. Na obecnym etapie negocjacji nie podjęto decyzji, który z podmiotów wchodzących w skład konsorcjum będzie odpowiedzialny za wystawianie faktur. Przewiduje się, że będzie to jeden z uczestników konsorcjum ale nie jest jeszcze przesądzone, że będzie to właśnie lider. Z uwagi na trwające negocjacje nie jest możliwe w obecnej chwili szczegółowe doprecyzowanie zasad rozliczeń wewnątrz konsorcjum, niemniej jednak planuje się, iż Wnioskodawca będzie wystawiał faktury z tytułu wykonanych usług na rzecz partnera dokonującego finalnego fakturowania dostawy kompletnej instalacji.

Na obecnym etapie negocjacji Wnioskodawca przewiduje, iż wykonane przez Wnioskodawcę usługi projektowania, optymalizacji, dokonywania obliczeń cieplno-przepływowych, konsultacje i inne będą fakturowane na rzecz partnera wystawiającego fakturę na rzecz klienta finalnego. Ww. usługi będą wykonywane odpłatnie przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca wskazał, że nabywane towary oraz usługi (np. zakup licencji oprogramowania, usług doradczych i obliczeniowych) wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych w procesie wspólnego tworzenia przez partnerów projektu instalacji C. oraz jej wersji pilotażowej. W kolejnym etapie działań Spółka będzie uczestniczyła w projektowaniu, tworzeniu i dostawie instalacji wg indywidulanych zamówień klientów, wykorzystując nabyte w ramach projektu usługi.

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwości, czy przysługuje mu pełne prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego od wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z realizacją zadań wynikających z uczestnictwa w projekcie C.

Odnosząc się do powyższego w pierwszej kolejności należy wskazać, że konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu. Jakkolwiek ani w prawie cywilnym ani w prawie podatkowym nie występuje legalna definicja konsorcjum, przyjmuje się, że zawarcie umowy konsorcjum możliwe jest na podstawie art. 353¹ ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 380 ze zm.), w ramach tzw. swobody umów.

W konsekwencji strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku. Konsorcjum nie jest jednak podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcyjną podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (może to być także osoba trzecia). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez firmę lub osobę reprezentującą konsorcjum.

Dodać należy, że polski ustawodawca nie skorzystał z możliwości wynikającej z art. 11 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1, ze zm.), zgodnie z którym, po konsultacji z Komitetem ds. VAT, każde państwo członkowskie może uznać za jednego podatnika osoby mające siedzibę na terytorium tego samego państwa członkowskiego, które będąc niezależnymi pod względem prawnym, są ściśle powiązane pod względem finansowym, ekonomicznym i organizacyjnym.

Konsorcjum – w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego – nie może być zatem uznane za podatnika VAT. Oznacza to, że relacji zachodzących pomiędzy stronami umowy konsorcjum (podatnikami VAT), dla potrzeb podatku od towarów i usług, nie należy oceniać na zasadach wewnętrznych rozliczeń konsorcjum. Powyższego nie zmienia okoliczność, że w przypadku umów konsorcjum dopuszczalne jest zawarcie ustaleń, że rozliczenia gospodarcze i księgowe, w tym dotyczące podpisywania umów i wystawiania faktur za prace wykonane przez uczestników konsorcjum na rzecz podmiotów zamawiających te prace na podstawie zawartego z nimi kontraktu – będzie wystawiał wytypowany przez uczestników konsorcjum podmiot wiodący.

A zatem przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami VAT. Powyższe oznacza, że działając w ramach konsorcjum powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do niej, w tym także w zakresie wystawiania faktur VAT dokumentujących wykonywane przez nich czynności.

Należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści cytowanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż Wnioskodawca ma w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług poniesionych przez niego w związku z realizacją zadań wynikających z uczestnictwa w projekcie C.

Okoliczności przedstawione we wniosku wskazują bowiem, że Wnioskodawca po zrealizowaniu projektu będzie posiadał udział we własności intelektualnej oraz zdobytej wiedzy. Wnioskodawca nie będzie przekazywać efektów samego projektu, pozostanie w posiadaniu udziału we własności intelektualnej. Pozostali partnerzy projektu podobnie jak Wnioskodawca staną się współwłaścicielami własności intelektualnej. Na obecnym etapie negocjacji z pozostałymi partnerami projektu istnieje założenie stworzenia konsorcjum, którego celem ma być sprzedaż (odpłatna) instalacji C. wg indywidualnych zamówień klientów. Na obecnym etapie negocjacji Wnioskodawca przewiduje, iż wykonane przez Wnioskodawcę odpłatne usługi projektowania, optymalizacji, dokonywania obliczeń cieplno-przepływowych, konsultacje i inne będą fakturowane na rzecz partnera wystawiającego fakturę na rzecz klienta finalnego.

Z powyższego wynika, że zamiarem Wnioskodawcy jest, aby zdobyta wiedza oraz udział we własności intelektualnej związane z realizacją zadań w ramach projektu C. zostały w przyszłości wykorzystane dla celów komercjalizacji tj. do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w ramach konsorcjum, polegających na świadczeniu przez Wnioskodawcę odpłatnych usług na rzecz partnera wystawiającego fakturę na rzecz klienta finalnego tytułem dostawy kompletnych instalacji C.

Powyższe wskazuje, że Wnioskodawca zamierza wykorzystać nabyte w celu realizacji projektu towary i usługi do wykonywania czynności opodatkowanych.


Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy przysługuje w całości prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu C.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj