Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-1-3/4510-663/16-1/WLK
z 7 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 13 lipca 2016 r. (data wpływu do tut. BKIP 14 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wniesienie przez CZH wkładu niepieniężnego do Spółki Zależnej w postaci stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa Pionu Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi w zamian za objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki Zależnej nie spowoduje powstania przychodu po stronie CZH - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2016 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wniesienie przez CZH wkładu niepieniężnego do Spółki Zależnej w postaci stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa Pionu Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi w zamian za objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki Zależnej nie spowoduje powstania przychodu po stronie CZH.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka (dalej: „Wnioskodawca”, „CZH”) jest polską spółką akcyjną, której przedmiot działalności obejmuje m.in. działalność handlową oraz działalność w zakresie zarządzania nieruchomościami. Głównym obszarem działalności CZH jest sektor hutnictwa i górnictwa.

Wnioskodawca posiada 100% udziałów w kapitale zakładowym polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której przedmiot działalności obejmuje działalność w zakresie zarządzania nieruchomościami (dalej: „Spółka Zależna”).

CZH i Spółka Zależna należą do jednej grupy kapitałowej, która prowadzi działalność handlową, logistyczną oraz działalność związaną z zarządzaniem nieruchomościami (dalej: „Grupa CZH”).

CZH jest użytkownikiem wieczystym gruntu oraz właścicielem budynków i budowli (dalej łącznie jako: „Nieruchomości”):

  • nieruchomość L
  • nieruchomość G
  • nieruchomość O

Nieruchomość G oraz nieruchomość O są obecnie dzierżawione przez Spółkę Zależną na podstawie zawartych pomiędzy CZH a Spółką Zależną umów dzierżawy (dalej: „Umowy dzierżawy”). Spółka Zależna, zgodnie z postanowieniami Umów dzierżawy, zajmuje się komercjalizacją przedmiotowych nieruchomości na własny rachunek: podnajmuje powierzchnię, zarządza nieruchomościami oraz ponosi koszty związane z ich utrzymaniem (m.in. koszty napraw, remontów, modernizacji itp.).

Struktura organizacyjna CZH obejmuje w chwili obecnej w szczególności następujące jednostki organizacyjne:

  • pion zajmujący się zarządzaniem dzierżawionymi składnikami majątku Wnioskodawcy (dalej: „Pion Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi”), podległy Prezesowi Zarządu CZH;
  • pion zajmujący się zarządzaniem L, administracją pozostałym majątkiem własnym (ruchomym) oraz obejmujący również funkcje nadzoru właścicielskiego i zarządzania spółkami zależnymi (dalej: „Pion Zarządzania Majątkiem Własnym”), podległy Prezesowi Zarządu CZH;
  • pion zajmujący się nadzorem właścicielskim (dalej: „Pion Zarządzania Spółkami Zależnymi i Stowarzyszonymi”), podległy Prezesowi Zarządu CZH;
  • pion zajmujący się obsługą finansową i administracyjną łącznie z działem HR (dalej: „Pion Finansowy”), podległy Prezesowi Zarządu CZH;
  • dział HR (dalej: „Dział HR”), podległy Prezesowi Zarządu CZH;
  • pion zajmujący się działalnością handlową (dalej: „Pion Handlowy”), podległy Członkowi Zarządu CZH;
  • dział zajmujący się obsługą IT (dalej: „Dział IT”), podległy Członkowi Zarządu CZH.
  • Pion Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi, Pion Zarządzania Majątkiem Własnym oraz Pion Zarządzania Spółkami Zależnymi i Stowarzyszonymi podlegają dodatkowo Dyrektorowi ds. Nadzoru Właścicielskiego (który podlega bezpośrednio Prezesowi Zarządu CZH).

Planowana reorganizacja działalności w Grupie CZH

W chwili obecnej, Wnioskodawca rozważa wniesienie Pionu Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi w drodze wkładu niepieniężnego do Spółki Zależnej, w zamian za co Wnioskodawca obejmie udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki zależnej (dalej również jako: „Transakcja”). CZH po Transakcji kontynuowałaby obecnie prowadzoną działalność w pozostałym zakresie - w CZH po Transakcji pozostałyby pozostałe obszary działalności CZH, tj. w szczególności Pion Zarządzania Majątkiem Własnym, Pion Zarządzania Spółkami Zależnymi i Stowarzyszonymi, Pion Handlowy, Pion Finansowy, Dział IT oraz Dział HR.

Wnioskodawca wskazuje, że dzięki Transakcji możliwe będzie skupienie całości działalności dotyczącej nieruchomości G i nieruchomości O w jednym podmiocie (Spółce Zależnej), co pozwoli na ograniczenie kosztów działalności i poziomu ryzyka gospodarczego po stronie CZH, pełniejsze wykorzystanie know-how posiadanego przez Spółkę Zależną, a także na zwiększenie efektywności zarządzania procesami komercjalizacji w Grupie CZH.

Ponadto, Spółka Zależna wskutek Transakcji będzie posiadała większy potencjał w zakresie osiągania zysków, co może pozytywnie przełożyć się na dochodowość działalności Wnioskodawcy (który miałby prawo do wyższej dywidendy od zysków osiąganych przez Spółkę Zależną).

Charakterystyka Pionu Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi:

1.wyodrębnienie organizacyjne

Wyodrębnienie Pionu Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi wynika z uchwały zarządu i struktury Spółki.

Do Pionu Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi przypisani są pracownicy posiadający wiedzę i doświadczenie niezbędne do prowadzenia działalności, a także składniki materialne i niematerialne, w szczególności:

  • rzeczowe środki trwałe (m.in. prawo użytkowania wieczystego nieruchomości G i nieruchomości O, budynki, parkingi oraz magazyny);
  • wyposażenie biurowe;
  • Umowy dzierżawy wraz z dodatkowymi aneksami/porozumieniami;
  • należności i zobowiązania związane z działalnością Pionu Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi (w tym zobowiązania handlowe).

Pion Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi został formalnie wyodrębniony jako jednostka organizacyjna w regulaminie organizacyjnym CZH w drodze uchwały zarządu CZH (dalej: „Uchwała”).

2.wyodrębnienie finansowe

Sposób prowadzenia ewidencji księgowej w Spółce pozwala na wyodrębnienie dla celów zarządczych aktywów i pasywów oraz przychodów i kosztów związanych z funkcjonowaniem Pionu Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi, celem sporządzania:

  • rachunku zysków i strat;
  • bilansu;
  • zestawienia zobowiązań/należności związanych z działalnością Pionu Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi.

Przed Transakcją zostanie również utworzony odrębny rachunek bankowy dedykowany do działalności Pionu Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi (alternatywnie, możliwe jest również utworzenie odrębnego subkonta dla Pionu Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi). Na przedmiotowy rachunek/subkonto zostaną przez Wnioskodawcę alokowane środki finansowe niezbędne do prowadzenia działalności przez Pion Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi.

3.wyodrębnienie funkcjonalne

Do zadań Pionu Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi należy działalność związana z dzierżawą majątku trwałego CZH, w tym:

  • prowadzenie ewidencji dzierżawionego majątku trwałego CZH;
  • kontrola wykorzystywania zbędnego majątku trwałego i ewentualne wykorzystanie majątku trwałego CZH poprzez oddanie go w dzierżawę;
  • opracowywanie i zawieranie umów dzierżawy majątku trwałego CZH;
  • bieżąca kontrola spływu należności z tytułu dzierżawy majątku trwałego CZH;
  • spłata zobowiązań dotyczących działalności Pionu;
  • monitorowanie procesu egzekucji należności z tytułu dzierżawy majątku trwałego CZH;
  • bieżąca komunikacja i koordynacja współpracy z dzierżawcami majątku trwałego CZH;
  • nadzór nad właściwą eksploatacją dzierżawionego majątku CZH;
  • udzielanie zgód na poddzierżawę lub najem majątku trwałego CZH; oraz
  • prowadzenie i rozliczanie podatków i opłat dotyczących zakresu działania Pionu.

Główną funkcją pełnioną przez Pion Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi w ramach struktury organizacyjnej CZH jest zapewnienie stałego strumienia przychodu do CZH z tytułu otrzymywanego czynszu z tytułu dzierżawy majątku trwałego CZH, przy jednoczesnym zapewnieniu braku ponoszenia przez CZH kosztów remontów, modernizacji, ulepszeń itp. związanych z dzierżawionym majątkiem trwałym CZH.

Istotnym elementem przedmiotu działalności Pionu Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi jest również kompleksowa obsługa współpracy z obecnymi dzierżawcami majątku trwałego CZH, w tym zwłaszcza ze Spółką Zależną (związana z Umowami dzierżawy).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wniesienie przez CZH wkładu niepieniężnego do Spółki Zależnej w postaci stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa Pionu Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi w zamian za objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki Zależnej nie spowoduje powstania przychodu po stronie CZH?

Zdaniem Wnioskodawcy, Pion Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy o CIT, a w konsekwencji, wniesienie przez CZH wkładu niepieniężnego do Spółki Zależnej w postaci Pionu Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi w zamian za objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki Zależnej nie spowoduje powstania przychodu po stronie CZH.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy o CIT, przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce albo wartość wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

A contrario, należy uznać, że przychód nie powstanie w sytuacji, gdy przedmiotem wkładu niepieniężnego będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Kwalifikacja Pionu Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie Ustawy o CIT

Zgodnie z definicją zawartą w art. 4a pkt 4 Ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”), oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Tożsama definicja ZCP znajduje się również w art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.).

Zatem, na gruncie Ustawy o CIT mamy do czynienia z ZCP, jeśli spełnione są łącznie następujące przestanki:

  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania);
  • zespół ten jest organizacyjnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
  • zespół ten jest finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
  • zespół ten jest funkcjonalnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie (składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych); oraz
  • zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące wyżej wymienione zadania gospodarcze.

W związku z tym, że ustawodawca nie sprecyzował, w jaki sposób spełnienie poniższych przesłanek powinno zostać zweryfikowane przez podatnika, w celu ustalenia czy Pion Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi stanowi ZCP konieczna jest odrębna analiza każdej z powyższych przesłanek.

Ad 1. Zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania)

Organy podatkowe podkreślają, że o ZCP nie stanowi jedynie suma poszczególnych składników majątku przedsiębiorstwa, lecz należy traktować go jako pewien zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), przy pomocy których można realizować określone zadania gospodarcze.

Powyższe potwierdza m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 8 stycznia 2014 r. (sygn. IPPP1/443-1296/13-2/IGo), w której organ uznał, że: (…) zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, do Pionu Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi przypisani są pracownicy posiadający wiedzę i doświadczenie niezbędne do prowadzenia działalności, a także składniki materialne i niematerialne, w szczególności:

  • rzeczowe środki trwałe (m.in. prawo użytkowania wieczystego nieruchomości G i nieruchomości O, budynki, parkingi oraz magazyny);
  • wyposażenie biurowe;
  • Umowy dzierżawy wraz z dodatkowymi aneksami/porozumieniami;
  • należności i zobowiązania związane z działalnością Pionu Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi (w tym zobowiązania handlowe).

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, że opisany w zdarzeniu przyszłym Pion Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi stanowić będzie zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Ad 2. Wyodrębnienie organizacyjne

Organy podatkowe wskazują, że jako wyodrębnienie organizacyjne należy rozumieć sytuację, w której ZCP posiada jasno określone miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika. Może być to wyodrębnienie jako dział, wydział, oddział, departament itp.

Jednakże wskazane wyodrębnienie formalne, nie jest obligatoryjne i może ono istnieć również na gruncie faktycznym, o ile nie pozostawia wątpliwości - tak m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 6 czerwca 2013 r. sygn. IPTPP2/443-221/13-4/PR, w której organ wskazał, że: (...) przy rozpatrywaniu kryterium wyodrębnienia organizacyjnego istotniejsze jest faktyczne istnienie wyodrębnienia organizacyjnego zespołu składników, aniżeli jego formalne ujęcie w strukturze organizacyjnej, bowiem przez wyodrębnienie organizacyjne należy rozumieć nie tylko umieszczenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w strukturze organizacyjnej przedsiębiorcy przykładowo jako oddział, zakład lub dział spółki zajmujący się prowadzeniem określonego rodzaju działalności, ale także każdą inną formę wyodrębnienia organizacyjnego [nie musi ono mieć sformalizowanego charakteru].

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, wyodrębnienie Pionu Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi wynika z uchwały zarządu i struktury Spółki. Pion Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi został formalnie wyodrębniony jako jednostka organizacyjna w regulaminie organizacyjnym CZH w drodze Uchwały.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, Pion Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi niewątpliwie będzie spełniać przesłankę wyodrębnienia organizacyjnego.

Ad 3. Wyodrębnienie finansowe

Przepisy ustaw podatkowych nie wskazują, co należy rozumieć przez wyodrębnienie finansowe, w szczególności, czy konieczne jest prowadzenie odrębnych ksiąg rachunkowych czy sporządzanie bilansów. W orzecznictwie i doktrynie przyjmuje się, że wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 19 stycznia 2011 r. (sygn. IPPB5/423-797/10-4/DG): (...) wyodrębnienie finansowe najlepiej realizowane jest poprzez odpowiednie prowadzenie ewidencji rachunkowej danego przedsiębiorstwa pozwalające na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych.

W świetle powyższego należy uznać, że warunkiem wystarczającym do spełnienia przesłanki wyodrębnienia finansowego jest możliwość przyporządkowania do ZCP aktywów i pasywów oraz odpowiadającym im przychodów i kosztów generowanych przez ZCP na podstawie ewidencji księgowej.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, sposób prowadzenia ewidencji księgowej w Spółce pozwala na wyodrębnienie dla celów zarządczych aktywów i pasywów oraz przychodów i kosztów związanych z funkcjonowaniem Pionu Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi, celem sporządzania:

  • rachunku zysków i strat;
  • bilansu;
  • zestawienia zobowiązań/należności związanych z działalnością Pionu Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi.

Przed Transakcją zostanie również utworzony odrębny rachunek bankowy dedykowany do działalności Pionu Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi (alternatywnie, możliwe jest również utworzenie odrębnego subkonta dla Pionu Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi). Na przedmiotowy rachunek/subkonto zostaną przez Wnioskodawcę alokowane środki finansowe niezbędne do prowadzenia działalności przez Pion Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi.

Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, nie powinno ulegać wątpliwości, że Pion Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi będzie spełniać przesłankę wyodrębnienia finansowego.

Ad 4. Wyodrębnienie funkcjonalne

Wyodrębnienie funkcjonalne zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) oznacza przeznaczenie ich do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi zatem stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Analogiczne stanowisko zajął m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 16 marca 2011 r. (sygn. ILPP2/443-2032/10-2/AD). Jak natomiast potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 30 kwietnia 2013 r. (sygn. ILPB3/423-56/13-2/EK): (...) warunek przeznaczenia składników majątkowych do realizowania określonych zadań gospodarczych należy odnosić do funkcjonalnego wyodrębnienia ZCP, a spełnienie tego warunku należy ocenić przez pryzmat przypisania do ZCP określonych funkcji (działań) gospodarczych.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, do zadań Pionu Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi należy działalność związana z dzierżawą majątku trwałego CZH, w tym:

  • prowadzenie ewidencji dzierżawionego majątku trwałego CZH;
  • kontrola wykorzystywania zbędnego majątku trwałego i ewentualne wykorzystanie majątku trwałego CZH poprzez oddanie go w dzierżawę;
  • opracowywanie i zawieranie umów dzierżawy majątku trwałego CZH;
  • bieżąca kontrola spływu należności z tytułu dzierżawy majątku trwałego CZH;
  • spłata zobowiązań dotyczących działalności Pionu;
  • monitorowanie procesu egzekucji należności z tytułu dzierżawy majątku trwałego CZH;
  • bieżąca komunikacja i koordynacja współpracy z dzierżawcami majątku trwałego CZH;
  • nadzór nad właściwą eksploatacją dzierżawionego majątku CZH;
  • udzielanie zgód na poddzierżawę lub najem majątku trwałego CZH;
  • prowadzenie i rozliczanie podatków i opłat dotyczących zakresu działania Pionu.

Główną funkcją pełnioną przez Pion Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi w ramach struktury organizacyjnej CZH jest zapewnienie stałego strumienia przychodu do CZH z tytułu otrzymywanego czynszu z tytułu dzierżawy majątku trwałego CZH, przy jednoczesnym zapewnieniu braku ponoszenia przez CZH kosztów remontów, modernizacji, ulepszeń itp. związanych z dzierżawionym majątkiem trwałym CZH.

Istotnym elementem przedmiotu działalności Pionu Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi jest również kompleksowa obsługa współpracy z obecnymi dzierżawcami majątku trwałego CZH, w tym zwłaszcza ze Spółką Zależną (związana z Umowami dzierżawy).

Mając na uwadze powyższe funkcje pełnione przez Pion Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Pion Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi będzie spełniał przesłankę przeznaczenia do realizacji określonych zadań gospodarczych.

Ad 5. Zdolność do stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze

Jak wynika z definicji ZCP zawartej w art. 4a pkt 4 Ustawy o CIT, aby dany zespół składników materialnych i niematerialnych mógł zostać uznany za ZCP powinien on być zorganizowany w ten sposób, aby mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład ZCP muszą zatem umożliwić ewentualnemu nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach jego przedsiębiorstwa. Innymi słowy, zespół składników majątkowych tworzących ZCP nie tylko musi spełniać określone funkcje gospodarcze w istniejącym przedsiębiorstwie, ale powinien również być w stanie prowadzić działalność samodzielnie, gdyby został wydzielony z istniejącego przedsiębiorstwa.

Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 29 czerwca 2011 r. (sygn. IPPP1-443-702/11-2/MP): (...) nie budzi bowiem wątpliwości to, iż aby wydzielona część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych, musi ona posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego, jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

W nawiązaniu do powyższego, wskazuje się również na konieczność przeprowadzenia swoistej symulacji - jeśli zarówno „oderwana” część przedsiębiorstwa jak i jego pozostałość mogą funkcjonować w obrocie samodzielnie, wtedy uznać należy, że mamy do czynienia z ZCP (tak: wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 29 czerwca 2010 r., sygn. akt III SA/GI 117/10).

Mając na uwadze wyposażenie Pionu Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi w składniki materialne i niematerialne wskazane w opisie zdarzenia przyszłego oraz fakt jego wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego oraz funkcjonalnego, w ocenie Wnioskodawcy Pion Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi będzie niewątpliwie zdolny do stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze.

Jak wykazano powyżej, w opisanym zdarzeniu przyszłym spełnione zostaną wszystkie przesłanki uznania Pionu Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy o CIT.

W konsekwencji, wniesienie przez CZH wkładu niepieniężnego do Spółki Zależnej w postaci stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa Pionu Zarządzania Nieruchomościami Dzierżawionymi w zamian za objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki Zależnej nie spowoduje powstania przychodu po stronie CZH.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej „UPDOP”), ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak wynika z cytowanego przepisu, status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

  • stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),
  • jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych), wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nie zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie całość).

Odnosząc powyższe do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że wyodrębniona jednostka, o której mowa we wniosku spełnia kryteria uznania jej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 UPDOP, przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce albo wartość wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.

Z literalnego brzmienia cyt. przepisu wynika, że w przypadku wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, po stronie Wnioskodawcy nie powstaje przychód do opodatkowania. Oznacza to, że udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki zależnej, objęte w zamian za wkład niepieniężny w postaci Pionu Zarzadzania Nieruchomościami Dzierżawionym nie generują przychodu podatkowego na dzień objęcia tych udziałów.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj