Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-48/12/AŚ
z 23 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-48/12/AŚ
Data
2012.04.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej
projekt
wyposażenie


Istota interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu polegającego na wyposażeniu gabinetu stomatologicznego.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2012r. (data wpływu do tut. organu 16 stycznia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 marca 2012r. (data wpływu do tut. organu 27 marca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania (rozliczenia) podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „...” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2012r. wpłynęło pismo NZOZ ... stanowiące wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego w zakresie odzyskania (rozliczenia) podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „...”.

Przedmiotowe pismo z dnia 12 stycznia 2012r. na podstawie art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego zostało przesłane do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim celem załatwienia według właściwości miejscowej.

Z uwagi na fakt, iż pismo NZOZ ... z dnia 12 stycznia 2012r. nie spełniało wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej w Piotrkowie Trybunalskim wezwał pismem numer IPTPP4/443-77/12-2/BM z dnia 8 marca 2012r. Wnioskodawcę na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h tej ustawy do usunięcia braków.

W odpowiedzi na powyższe wezwanie w dniu 16 marca 2012r. do Biura Krajowej w Piotrkowie Trybunalskim wpłynęło uzupełnienie na wniosku ORD-IN, z którego wynika, że Wnioskodawcą w przedmiotowej sprawie jest Pan prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej ....

Wobec powyższego Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej w Piotrkowie Trybunalskim zwrócił akta sprawy z wniosku z dnia 12 stycznia 2012r. do tut. Biura celem załatwienia według właściwości miejscowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – Pan ... prowadzi działalność gospodarczą pod firmą Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej ....

Wnioskodawca zwraca się z uprzejma prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „...”, który będzie dofinansowany ze środków Unii Europejskiej.

Okres realizacji projektu to: 1 maj 2012r. – 30 kwiecień 2013r.

Projekt polega na zakupie sprzętu medycznego do świadczenia usług, które są zwolnione z VAT.

Towary nabywane w związku z przedmiotowym projektem będą związane z wykonywaniem wyłącznie czynności zwolnionych od podatku VAT.

Firma NZOZ .... istnieje od 21 kwietnia 2004r. i prowadzona jest działalność w zakresie usług stomatologicznych, całkowicie zwolnionych z podatku VAT (PKWiU 85.13).

W Urzędzie Skarbowym Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, ponieważ w zakresie prowadzenia działalności ma różne rodzaje działalności i składa miesięczną deklarację VAT-7, i tak jest do chwili obecnej, z tym że wykonuje usługi wyłącznie zwolnione od podatku.

W roku 2011 Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie dofinansowania ze środków III Osi Priorytetowej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu pn. „....”, gdzie Wnioskodawca wykazał podatek VAT jako koszt kwalifikowany ponieważ nie ma możliwości prawnej jego odzyskania lub rozliczenia.

W związku z decyzją Zarządu Województwa zakwalifikowaniu do dofinansowania projektu oznaczonego nr wniosku ... o nazwie „Zakup nowego sprzętu ….” w przypadku wykazania podatku VAT jako wydatku kwalifikowanego Wnioskodawca jest zobowiązany do przedstawienia interpretacji indywidualnej właściwej Izby Skarbowej w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku VAT związanego z projektem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (przedstawione w piśmie z dnia 14 marca 2012r.):

Czy jako podatnik w związku z wykonywaniem usług zwolnionych od podatku VAT Wnioskodawca ma możliwość prawną odzyskania lub rozliczenia z należną kwotą podatku VAT...

Czy Wnioskodawca ma możliwość prawną odzyskania podatku VAT związanego ze swoim projektem o nazwie „...”...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane w piśmie z dnia 14 marca 2012r.), nie ma możliwości prawnej odzyskania kwoty podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu, ponieważ Wnioskodawca wykonuje usługi zwolnione od podatku VAT – PKD 2007 86.23.Z Praktyka lekarska dentystyczna.

W związku z wykonywaniem usług zwolnionych od podatku VAT Wnioskodawca nie ma również możliwości rozliczenia tego podatku z kwotą podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w okresie od 1 maja 2012r. do 30 kwietnia 2013r. będzie realizował projekt pn. „Zakup nowego sprzętu …”, który będzie dofinansowany ze środków Unii Europejskiej.

Projekt polega na zakupie sprzętu medycznego do świadczenia usług, które są zwolnione z VAT.

Wnioskodawca przedstawiając opis sprawy jednoznacznie wskazał, że towary nabywane w związku z przedmiotowym projektem będą związane z wykonywaniem wyłącznie czynności zwolnionych od podatku VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca towary nabywane w związku z przedmiotowym projektem będą związane z wykonywaniem wyłącznie czynności zwolnionych od podatku VAT. Tym samym nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle powyższego, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pn. „...”. Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary nabywane w związku z przedmiotowym projektem będą związane z wykonywaniem wyłącznie czynności zwolnionych od podatku VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania towarów zakupionych w celu realizacji projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy zwrócić w tym miejscu uwagę, iż w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r. wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi z opodatkowania podatkiem VAT następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU). Zwolnienie miało charakter wyłącznie przedmiotowy. Bez znaczenia dla zastosowania zwolnienia pozostawało to, jaki podmiot wykonywał powyższą usługę.

Z dniem 1 stycznia 2011r. ustawodawca odstąpił w tym zakresie od posługiwania się klasyfikacjami statystycznymi zastępując je formą opisową, wskazując na ich cechy, charakter i okoliczności wykonania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj