Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB6/4510-401/16-2/AP
z 12 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2016 r. (data wpływu 6 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów wydatków w kwocie netto poniesionych z tytułu promocji produktów oraz ich rozpoznania w dacie poniesienia jako koszty pośredniejest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów wydatków w kwocie netto poniesionych z tytułu promocji produktów oraz ich rozpoznania w dacie poniesienia jako koszty pośrednie oraz dotyczącej podatku od towarów i usług.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


A. Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest importerem i dystrybutorem hurtowym sprzętu gospodarstwa domowego na terytorium Polski. Spółka nie prowadzi sprzedaży na rzecz klientów indywidualnych. Sprzedaż do odbiorcy finalnego produktu następuje za pośrednictwem sklepów detalicznych (niekiedy z pośrednictwem jeszcze innych podmiotów). Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

Spółka w celu zachęcenia nabywców końcowych do zakupu produktów jednej z oferowanych przez siebie marek organizuje promocję jej produktów (dalej: „Promocja”). Promocja uprawnia nabywców końcowych (konsumentów w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumentów; dalej: „Konsument”) do zwrotu na rzecz Wnioskodawcy w terminie 30 dni zakupionego towaru objętego Promocją. W zamian za zwrócony towar, Konsument otrzymuje w ciągu 30 dni zwrot zapłaconej ceny na wskazany przez niego rachunek bankowy.

Merytorycznymi warunkami wzięcia udziału w Promocji, jest (i) brak satysfakcji Konsumenta z nabytego produktu, której powód musi zostać wskazany na piśmie, oraz (ii) dokonanie zakupu w uczestniczących w Promocji punktach sprzedaży (sklepy detaliczne niepowiązane ze Spółką) w okresie jej trwania. Z kolei warunkiem formalnym, jest wypełnienie formularza zwrotu oraz załączenie stosownego dokumentu potwierdzającego zakup produktu. Zwrot ceny, w każdym przypadku będzie dotyczyć produktów wcześniej sprzedanych przez Spółkę.

Zwrot uiszczonej ceny za towar następuje bezpośrednio na rachunek bankowy Konsumenta. W rozliczeniu Promocji nie biorą udziału pośrednicy uczestniczący w obrocie towarami dystrybuowanymi przez Spółkę, tj. hurtownie, oraz sklepy detaliczne. W związku z takim ukształtowaniem Promocji, kwota zwrotu ceny uiszczonej przez Konsumenta – ze względu m.in. na marże nałożone przez hurtownie oraz sklepy detaliczne – co do zasady przewyższa cenę uzyskaną przez Spółkę od bezpośredniego nabywcy (tj. hurtowni, bądź sklepu detalicznego).


W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwości, jak powinien dla celów podatku od towarów i usług (dalej: „podatek VAT”), oraz podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „podatek CIT”), traktować organizowaną Promocję.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w związku ze zwrotem Konsumentom ceny zapłaconej za towar w ramach organizowanej przez Wnioskodawcę Promocji, Spółka ma prawo do skorygowania podatku VAT należnego z tytułu sprzedaży towarów dokonywanej na rzecz hurtowni oraz sklepów detalicznych do wysokości uwzględnionej w wysokości ceny zwracanej na rzecz Konsumenta?
  2. Czy w sytuacji opisanej w stanie faktycznym, Spółka będzie obowiązana do wystawienia faktury korygującej, na podstawie przepisów art. 106j Ustawy VAT?
  3. W którym momencie Wnioskodawca będzie uprawniony do dokonania korekty podatku VAT należnego, dokonywanej w związku ze zwrotem ceny zakupu towarów na rzecz Konsumentów?
  4. Czy wydatki w kwocie netto, poniesione przez Wnioskodawcę w związku ze zwrotem ceny zakupu towarów na rzecz Konsumentów, mogą zostać zaliczone przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 15 ust. 1 Ustawy CIT, a jeśli tak to czy stanowią one koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami i powinny być potrącane w dacie jego poniesienia?

Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy zagadnień w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów wydatków w kwocie netto poniesionych z tytułu promocji produktów oraz ich rozpoznania w dacie poniesienia jako koszty pośrednie (pytanie 4 ).


Wniosek odnośnie do podatku od towarów i usług (pytanie 1-3) zostanie rozpatrzony w odrębnym rozstrzygnięciu.


Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie przepisów Ustawy CIT brak jest jakichkolwiek przeciwwskazań, aby wydatki z tytułu zwrotu Konsumentom ceny zakupu towarów w ramach Promocji, wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów Spółki, wydatki takie powinny być traktowane jako koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami i jako takie, powinny być potrącane w dacie ich poniesienia.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm.; dalej: „Ustawa CIT”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.


W myśl powyższego, aby poniesiony przez podatnika wydatek stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu na gruncie Ustawy CIT, kluczowe jest aby taki wydatek został:

  1. poniesiony w celu uzyskania, zachowania, bądź zabezpieczenia źródła przychodów, oraz
  2. nie on może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 Ustawy CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Odnośnie pierwszego warunku, w ocenie Wnioskodawcy pomiędzy wydatkiem z tytułu zwrotu ceny nabycia towarów na rzecz Konsumentów, a powstaniem, zwiększeniem lub zabezpieczeniem źródła przychodu zachodzi związek przyczynowo-skutkowy, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy CIT. Działania Spółki mają charakter promocyjny i jak wszelkich innych działań w tym obszarze ich celem jest ostatecznie zwiększenie wolumenu sprzedaży Spółki. Spółka co prawda nie dokonuje sprzedaży bezpośrednio na rzecz Konsumentów, ale ostatecznie to ich zachowanie (zapotrzebowanie z ich strony na produkty których dystrybutorem jest Spółka) decyduje o wartości sprzedaży realizowanej przez Spółkę. Działania promocyjne w tym zakresie mają również ten walor, że oferując Konsumentom gwarancję satysfakcji, wysyłany jest do grupy jeszcze niezdecydowanych Konsumentów sygnał, że odzyskają swoje pieniądze także w przypadku gdy brak ich zadowolenia będzie wynikał nie tylko z wad produktów. W ocenie Spółki stanowi to bezpośredni i skuteczny bodziec do dokonania decyzji zakupowej.

Należy przyjąć, iż wydatki poniesione w związku z Promocją służą zachęceniu potencjalnych klientów do zainteresowania się produktami, których dystrybutorem jest Spółka. Co więcej Wnioskodawca, jako dystrybutor towarów objętych Promocją, jest gwarantem jakości sprzedawanych przez siebie towarów wobec ich nabywców na kolejnych etapach obrotu, a co za tym idzie, dokonując zwrotu ceny zakupu Konsumentom odczuwającym brak satysfakcji z nabytego towaru, dba o dobry odbiór rynkowy oferowanych produktów wśród ostatecznych odbiorców, jak i podmiotów pośredniczących. Ma to swoje przełożenie na postrzeganie Spółki jako właściwego kontrahenta.


Ponadto zauważyć należy, że wydatki związane z promocją będą w sposób odpowiedni udokumentowane (stworzony zostanie regulamin, a każdy realizowany zwrot będzie w sposób odpowiedni udokumentowany).


Co się zaś tyczy drugiego warunku, to działania promocyjne podejmowane przez Spółkę nie zostały wymienione przez ustawodawcę w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT, a zatem przy spełnieniu ogólnych warunków (o czym mowa powyżej), ponoszone przez Spółkę wydatki powinny stanowić koszt uzyskania przychodu.

Jednocześnie, nie sposób przyjąć, iż wydatki z tytułu zwrotu ceny nabycia towarów Konsumentom w związku z ich uczestnictwem w Promocji, można powiązać bezpośrednio z konkretnym przychodem Wnioskodawcy. Stąd jego zdaniem, należy przyjąć, iż wydatki te stanowią koszty o których mowa w art. 15 ust. 4d Ustawy CIT, tj. koszty inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, tzw. koszty pośrednie, które powinny być potrącone w dacie ich poniesienia.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Wnioskodawcy, wydatki poniesione z tytułu zwrotu ceny zakupu towarów Konsumentom, w związku z organizowaną przez Spółkę Promocją, zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w przepisie art. 15 ust. 1 Ustawy CIT, powinny zostać zakwalifikowane jako koszty uzyskania przychodu. Koszty te, jako niezwiązane bezpośrednio z przychodami, stanowią tzw. koszty pośrednie, które Spółka powinna rozpoznać dla celów podatku CIT w dacie poniesienia, tj. ujęcia ich w księgach.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów wydatków w kwocie netto poniesionych z tytułu promocji produktów oraz ich rozpoznania w dacie poniesienia jako koszty pośrednie, jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj