Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/4511-395/16-2/AK
z 8 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2016 r. (data wpływu 30 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na Spółce obowiązkach płatnika oraz obowiązkach informacyjnych związanych z wydawaniem nagród uczestnikom Programu motywacyjnego będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 30 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na Spółce obowiązkach płatnika oraz obowiązkach informacyjnych związanych z wydawaniem nagród uczestnikom Programu motywacyjnego będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej również „Wnioskodawca" oraz „Spółka) zajmuje się świadczeniem usług polegających m. in. na odpłatnym organizowaniu i obsłudze programów motywacyjnych, których celem jest zwiększenie sprzedaży, promocja produktów oraz marki zleceniodawców. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca zawarł z podmiotem B. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - spółką prowadzącą działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży dóbr konsumpcyjnych szybko zbywalnych z kategorii mrożonych słodyczy (dalej zwaną również „Klientem"), umowę o świadczenie usług marketingowych w zakresie organizacji oraz obsługi programu motywacyjnego. Zgodnie z tą umową Klient zlecił Spółce organizację i obsługę programu motywacyjnego w zamian za określone w , umowie wynagrodzenie.


W ramach umowy Wnioskodawca zobowiązał się do :

  1. Przygotowania regulaminu programu motywacyjnego,
  2. Zaprojektowania i wyprodukowania broszur oraz strony internetowej służącej rejestracji uczestników,
  3. Bieżącej obsługi programu motywacyjnego, w tym w szczególności naliczania punktów poszczególnym uczestnikom programu,
  4. Bieżącego raportowania przebiegu programu motywacyjnego.

W dniu 1 kwietnia 2016 r. rozpoczęła się druga edycja programu motywacyjnego. Podobnie jak w poprzedniej edycji, również w tej, zgodnie z przygotowanym przez Wnioskodawcę regulaminem, organizatorem programu motywacyjnego jest Wnioskodawca. Natomiast uczestnikami programu są pełnoletnie osoby fizyczne pełniące rolę przedstawicieli handlowych niezależnych dystrybutorów Klienta (hurtowni) tj. osoby zatrudnione u tych dystrybutorów na umowę o pracę oraz osoby, które wykonują pracę lub czynności na rzecz dystrybutorów na podstawie innego niż stosunek pracy tytułu prawnego (w tym w ramach indywidualnej działalności gospodarczej), polegające na zbieraniu zamówień i sprzedaży towarów Klienta do punktów sprzedaży detalicznej na terenie całego kraju, zaproszone do udziału w programie przez przedstawiciela Klienta, które uzyskały na udział zgodę przełożonych, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, zamieszkują na terytorium Polski, które w okresie trwania programu poprawnie zarejestrują swój udział za pomocą strony internetowej programu bądź za pomocą formularza rejestracyjnego zamieszczonego w materiałach reklamowych programu (dalej również „Uczestnicy").

Celem programu motywacyjnego jest rozbudowa sieci dystrybucji towarów oferowanych do sprzedaży przez Klienta w sklepach obsługiwanych przez przedstawicieli handlowych dystrybutorów oraz zmotywowanie przedstawicieli handlowych dystrybutorów do systematycznej pracy w okresie trwania programu.

Podstawę do rejestracji Uczestnika w programie motywacyjnym stanowi prawidłowo wypełniony „ formularz zgłoszeniowy. Po wprowadzeniu w systemie informatycznym programu danych osoby, która spełni warunki uczestnictwa, Wnioskodawca przesyła Uczestnikowi, na numer telefonu lub adres poczty elektronicznej podane w formularzu zgłoszeniowym, informację o zarejestrowaniu go w programie wraz z loginem i hasłem do indywidualnego konta tego Uczestnika. Program polega na nagradzaniu Uczestników za sprzedaż towarów Klienta punktami, które następnie mogą być zamienione na nagrody pieniężne według przelicznika przewidzianego w załączniku do regulaminu i aktualizowanego w trakcie trwania programu.

Nagrody pieniężne będą przelewane przez organizatora na rachunek bankowy wskazany przez Uczestnika w formularzu zgłoszeniowym, za okres od dnia 1 kwietnia 2016 r. do dnia 30 października 2016 r., na podstawie zbiorczego raportu - sprzedaży towarów Klienta przez dystrybutora, z którym współpracuje dany Uczestnik, do punktów detalicznych, przekazanego Wnioskodawcy przez tego dystrybutora. Do wydania nagrody pieniężnej dochodzi z momentem złożenia przez Wnioskodawcę nieodwołalnego polecenia przelewu środków finansowych na rzecz Uczestnika. Do czasu wskazania przez Uczestnika rachunku bankowego, na który ma zostać przekazana nagroda pieniężna nie zostanie mu przekazana.

Realizując program motywacyjny Wnioskodawca działa w imieniu własnym ale na rzecz Klienta. Regulaminowym organizatorem programu motywacyjnego jest Wnioskodawca i to on zobowiązany jest względem Uczestników do wypłaty nagród (na zasadzie przyrzeczenia publicznego, zgodnie z przepisem art. 919 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny – Dz. U. z 1964 r. Nr 16 poz. 93 z późn. zm.). Obowiązek ten ciążyć będzie na, Wnioskodawcy nawet gdyby nie otrzymał on środków na ten cel od Klienta. Dodatkowo, Uczestnicy programu nie wchodzą w żadne relacje bezpośrednio z Klientem - wszelkie roszczenia, reklamacje itd. mogą kierować wyłącznie wobec Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie działa zatem w charakterze pośrednika pomiędzy Klientem a Uczestnikami, ale działając na rzecz Klienta jednocześnie działa w imieniu własnym. Natomiast Klient jest podmiotem, który ponosi ekonomiczny ciężar organizacji programu motywacyjnego - jest on m. in. zobowiązany wobec Wnioskodawcy (a nie Uczestników programu motywacyjnego) do: pokrycia kosztów organizacji programu, w tym kosztu nagród pieniężnych wypłacanych w programie, (koszt nagród pieniężnych stanowi jeden z elementów kalkulacyjnych wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy od Klienta).

W tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca powziął wątpliwości co do zakresu . ciążących na nim obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wypłatą Uczestnikom programu motywacyjnego nagród pieniężnych. Wnioskodawca co prawda uzyskał interpretacje indywidualne dla poprzedniej edycji programu (vide interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 maja 2015 r. nr IPPB2/4511-201/15-4/MG oraz z dnia 18 maja 2015 r. nr lPPB1/4511-478/15-4/ES), jednak w obecnej edycji regulamin programu uległ zmianie, wobec czego tamte interpretacje stały się nieaktualne (m. in. nagrody pieniężne są wypłacane Uczestnikom bezpośrednio na ich rachunki bankowe a nie poprzez zasilenie wydawanych Uczestnikom kart przedpłaconych).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Wnioskodawca, jako podmiot wypłacający nagrody pieniężne będzie zobowiązany sporządzić i przekazać Uczestnikom programu motywacyjnego będących osobami fizycznymi nie prowadzącym i działalności gospodarczej, którzy z tytułu uczestnictwa w programie motywacyjnym otrzymają nagrody pieniężne, oraz właściwym urzędom skarbowym, informację PIT- 8C zgodnie z dyspozycją przepisu art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r. Nr 80 poz. 350 z późn. zm.}?
  2. Czy Wnioskodawca, jako podmiot wypłacający nagrody pieniężne będzie zobowiązany sporządzić i przekazać Uczestnikom programu motywacyjnego będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, którzy z tytułu uczestnictwa w programie motywacyjnym otrzymają nagrody pieniężne, oraz właściwym urzędom skarbowym, informację PIT-8C zgodnie z dyspozycją przepisu art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r. Nr 80 poz. 350 z późn. zm.)?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 1. W zakresie pytania Nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.

Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. pytanie 1


W ocenie Wnioskodawcy na pierwsze z pytań postawionych w niniejszym wniosku należy udzielić odpowiedzi negatywnej. Wnioskodawca uważa, że jako podmiot wypłacający nagrody pieniężne nie będzie zobowiązany sporządzić i przekazać Uczestnikom programu motywacyjnego będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, którzy z tytułu uczestnictwa w Programie otrzymają nagrody pieniężne, oraz właściwym urzędom skarbowym, informacji PIT-8C zgodnie z dyspozycją przepisu art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r. Nr 80 poz. 350 z późn. zm., dalej również „ustawa o PIT”).

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o PIT opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Wyrazem praktycznej realizacji tej zasady jest przepis art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, z którego treści wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 ust. 1 ustawy o PIT określono katalog źródeł przychodów, wyszczególniając w nim m.in. inne źródła (pkt 9). W myśl przepisu art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osobyuprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienaleźące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użycie przez Ustawodawcę zwrotu „w szczególności" wskazuje, że powyższy katalog jest katalogiem otwartym i obejmuje również przychody w nim niewymienione, których nie da się zakwalifikować do żadnego innego źródła przychodów.

W ocenie Wnioskodawcy, przychody uzyskane przez Uczestników programu motywacyjnego nieprowadzących działalności gospodarczej w związku z wypłatą na ich rzecz nagród pieniężnych, należy zakwalifikować właśnie do przychodów z innych źródeł. Nie będą to jednak przychody z tytułu wygranych w konkursach związanych ze sprzedażą premiową, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od których pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Jak bowiem wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego nagrody pieniężne stanowią dodatkową gratyfikację za dobre wyniki sprzedaży towarów Klienta a nie np. za wygraną w konkursie. Mają one zatem walor motywujący i są ukierunkowane na zmobilizowanie Uczestników do poniesienia pewnego wysiłku, który ma doprowadzić do oczekiwanych efektów w postaci korzyści finansowych, zarówno dla tych Uczestników jak i dla Klienta Wnioskodawcy. W konsekwencji program motywacyjny opisany w niniejszym wniosku nie ma cech konkursu, czy sprzedaży premiowej.

Zatem zastosowania nie znajdzie tutaj przepis art. 41 ust. 4 ustawy o PIT dotyczący poboru przez płatników zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10 oraz art. 42 ust. 1 i 42 ust. 1a ustawy o PIT dotyczące obowiązku przekazania pobranej kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania i obowiązku przesłania, do końca roku następującego po roku podatkowym, do tego urzędu skarbowego rocznej deklaracji PIT-8AR. Zastosowanie znajdzie natomiast przepis art. 42a ustawy o PIT.

Stosownie do treści rzeczonego art. 42a ustawy o PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Obecnie taka informacja składana jest na formularzu PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z wypłatą nagród pieniężnych Uczestnikom programu motywacyjnego będącymi osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej nie będzie spoczywał na nim obowiązek sporządzenia i przekazania imiennej informacji PIT-8C Uczestnikom, którzy otrzymali nagrody pieniężne oraz właściwym dla tych uczestników urzędom skarbowym. W przedmiotowej sprawie Spółka będzie co prawda wypłacała Uczestnikom nagrody w swoim imieniu, lecz jednocześnie działając na rzecz Klienta, które zlecił Spółce organizację i obsługę programu motywacyjnego, w zamian za określone w zawartej między stronami umowy wynagrodzenie. Ekonomiczny ciężar związany z realizacją programu motywacyjnego, w tym koszty nagród pieniężnych, finansuje bowiem Klient, pomimo, że to Wnioskodawca dokona wypłaty nagród. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki informacyjne o których mowa w powołanym powyżej art. 42a ustawy o PIT. Obowiązki te będą ciążyły na Kliencie, zlecającym Spółce obsługę programu motywacyjnego, którego głównym i podstawowym celem jest rozbudowa sieci dystrybucji oferowanych przez niego towarów i w konsekwencji zwiększenie ich sprzedaży.

Reasumując, Wnioskodawca, jako podmiot wydający nagrody nie będzie zobowiązany do sporządzenia i przekazania Uczestnikom programu motywacyjnego, będącym osobami fizycznymi, nieprowadzącymi działalności gospodarczej, którzy z tytułu uczestnictwa w programie otrzymali nagrody pieniężne oraz właściwym urzędom skarbowym, informacji PIT-8C. Fakt, iż kompleksową - obsługą programu zajmuje się Spółka, na podstawie stosownej umowy zawartej z Klientem, nie czyni Spółki płatnikiem podatku i w związku z tym nie spoczywają na niej żadne obowiązki informacyjne.

Kończąc, należy nadmienić, iż stanowisko tożsame z zaprezentowanym powyżej, zostało wyrażone w szeregu interpretacji indywidualnych zapadłych w podobnych sprawach. Tytułem przykładu można tutaj przywołać chociażby interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 lipca 2015 r. nr IPPB4/4511-676/15-2/MP, z dnia 8 października 2014 r. nr IPPB2/415-561/14-2/PW, z dnia 20 kwietnia 2015 r. nr IPPB2/4511-78/15-2/MG, z dnia 13 lipca 2015 r. nr IPPB2/4511-454/15-2/MG oraz z dnia 12 maja 2015 r. nr IPPB2/4511-201/15-4/MG, która dotyczy poprzedniej edycji programu motywacyjnego opisanego w niniejszym wniosku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych - należy wskazać, że orzeczenia te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące. W związku z tym, organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami – nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego powodu, że nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzieli (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj