Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/4512-259/16/EK
z 21 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 marca 2016 r. (data wpływu 6 kwietnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z 14 czerwca 2016 r., znak: WGG.6840.32.2016 (data wpływu 21 czerwca 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dostawy części działki 276/2 obr. 9 stanowiącej teren leśny o symbolu ZL oraz teren wód śródlądowych o symbolu WS/ZI dokonywanej w ramach zamiany nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2016 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. dostawy części działki 276/2 obr. 9 stanowiącej teren leśny o symbolu ZL oraz teren wód śródlądowych o symbolu WS/ZI dokonywanej ramach zamiany nieruchomości.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 14 czerwca 2016 r. znak:WGG.6840.32.2016 (data wpływu 21 czerwca 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 3 czerwca 2016 r. znak: IBPP2/4512-259/16/EK.



W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Miasto X jest właścicielem działki ewidencyjnej nr 276/2 obr. 9 o pow. 0,1255 ha położonej w terenie, dla którego sporządzony jest przyjęty uchwałą Rady Miasta X z dnia 31 marca 2011 r., zmienioną uchwałą z dnia 30 stycznia 2014 r.

Zgodnie z zapisami w/wym. MPZP działka leży w terenach oznaczonych symbolami kolejno:

31.MN - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna pow. obszaru 732 m2 budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne, usługi komercyjne realizowane jako wynajem pokoi dla turystów, usługi hotelarskie realizowane jako budownictwo pensjonatowe.

ZL - tereny lasów pow. obszaru 500 m2 zgodnie z zapisami zakaz realizacji obiektów budowlanych, dopuszcza się wykorzystanie dróg leśnych jako szlaków turystycznych i ciągów spacerowych/pieszych, rowerowych i narciarskich/ oraz realizację urządzonych miejsc do odpoczynku z obiektami i urządzeniami małej architektury.

WS/ZI - tereny wód śródlądowych płynących wraz ze strefami ekologicznymi pow. obszaru 23 m2 zakaz budowy obiektów budowlanych w tym obiektów tymczasowych i realizowanych na zgłoszenie za wyjątkiem obiektów budowlanych infrastruktury technicznej w tym mostów i kładek dla realizacji dróg, ciągów pieszych i szlaków rowerowych, budowli hydrotechnicznych związanych z ochroną powodziową.

Gmina chce zamienić w/wym. nieruchomość na nieruchomość oznaczoną jako działka ewidencyjna nr 439 obr. 11 stanowiącą własność osób fizycznych. Działka 439 obr. 11 leży w terenie, dla którego również sporządzony jest MPZP przyjęty uchwałą nr LI/678/2014 Rady Miasta X z dnia 27 lutego 2014 r. Zgodnie z zapisami w/wym. MPZP działka leży w terenach oznaczonych jako 4.R/US podstawowe przeznaczenie - tereny rolne użytkowane jako łąki i pastwiska. Obowiązuje zakaz realizacji nowych ciągów komunikacyjnych za wyjątkiem ciągów spacerowych.

Według przygotowywanego projektu uchwały nieruchomości zostaną zamienione za dopłatą na rzecz Gminy Miasto X. Wartość działki ewid. nr 439 obr. 11 została ustalona na kwotę 352 034,00 zł, działki 267/2 obr. 9 na kwotę 800 000,00 zł. W związku z czym dopłata na rzecz Gminy będzie wynosiła kwotę 447 966,00 zł.

W piśmie z 14 czerwca 2016 r. Wnioskodawca poinformował, że:

  1. Gmina Miasto X jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.
  2. Gmina Miasto X nabyła działkę nr 276/2 obręb 9 w drodze komunalizacji (decyzja z dnia 13 września 1994 r. znak GKG.III.7220/kom/4/599/94. W związku z nabyciem powyższej nieruchomości Gminie Miasto X nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.
  3. Działka nr 276/2 obręb 9 nie była wykorzystywana przez Gminę Miasto X do czynności zwolnionych od podatku.
  4. Działka nr 439 obręb 11, którą Gmina Miasto X nabędzie w drodze zamiany nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Dla działki nr 276/2 obręb 9 nie została wydana i nie będzie wydana na dzień zamiany decyzja o warunkach zabudowy oraz decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 2.)

Czy możliwe jest zwolnienie dostawy działki ewidencyjnej nr 276/2 obr. 9 z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT co do powierzchni działki, która w MPZP jest oznaczona symbolami ZL, WS/Z?

Stanowisko Wnioskodawcy (odnoszące się do pytania nr 2 ):

Zdaniem Wnioskodawcy grunty są towarami w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (dalej „ustawa o VAT"). Dostawa działki 276/2 o pow. 1255 m2 (dokonana w zamian za działkę 439 obr. 11) na gruncie ustawy o VAT podlega opodatkowaniu wg stawki 23 %. Całość terenu działki, będącej przedmiotem dostawy, stanowi teren dla którego został sporządzony Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego przyjęty uchwałą nr VII/89/2011 Rady Miasta z dnia 31 marca 2011 r., zmienioną uchwałą nr L/661/2014 z dnia 30 stycznia 2014 r. Działka położona jest częściowo w terenach o trzech różnych przeznaczeniach: 31.MN - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna pow. obszaru 732 m2 budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne, usługi komercyjne realizowane jako wynajem pokoi dla turystów, usługi hotelarskie realizowane jako budownictwo pensjonatowe.

ZL - tereny lasów pow. obszaru 500 m2 zgodnie z zapisami zakaz realizacji obiektów budowlanych, dopuszcza się wykorzystanie dróg leśnych jako szlaków turystycznych i ciągów spacerowych /pieszych, rowerowych i narciarskich/ oraz realizację urządzonych miejsc do odpoczynku z obiektami i urządzeniami małej architektury. WS/ZI - tereny wód śródlądowych płynących wraz ze strefami ekologicznymi pow. obszaru 23 m2 zakaz budowy obiektów budowlanych w tym obiektów tymczasowych i realizowanych na zgłoszenie za wyjątkiem obiektów budowlanych infrastruktury technicznej w tym mostów i kładek dla realizacji dróg, ciągów pieszych i szlaków rowerowych, budowli hydrotechnicznych związanych z ochroną powodziową.

Przedstawiony powyżej stan faktyczny wymaga odpowiedzi na pytanie, czy możliwe jest zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, % tej powierzchni działki oznaczonej symbolami ZL, WS/ZI, która nie może zostać zabudowana.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. A zatem zwolnieniem objęta zostanie taka dostawa, która dotyczy terenu niezabudowanego, przy jednoczesnym przeznaczeniu tego terenu na cele inne niż pod zabudowę.

Przepis art. 2 pkt 33 ustawy o VAT zawiera definicję terenów budowlanych, odwołując się do ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. 2003.80.717 ), (dalej „u.p.z.p."). Na podstawie u.p.z.p. zaś ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku, zgodnie z art. 4 ust. 2 u.p.z.p. określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Stosowanie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, kryterium wyłączającym ze zwolnienia od podatku jest przeznaczenie terenu pod zabudowę. W rozpatrywanym przypadku zgodnie z miejscowym planem część działki 276/2 o pow. 732 m2 oznaczony symbolem 31.MN stanowi teren przeznaczony pod zabudowę. Pozostała część działki leży w terenach oznaczonych odpowiednio ZL o pow. 500 m2 zgodnie z zapisami nie jest przeznaczona zakaz realizacji obiektów budowlanych jednakże dopuszcza się wykorzystanie dróg leśnych jako szlaków turystycznych i ciągów spacerowych/pieszych, rowerowych i narciarskich/ oraz realizację urządzonych miejsc do odpoczynku z obiektami i urządzeniami małej architektury, WS/ZI- 23 m2, tereny wód śródlądowych płynących wraz ze strefami ekologicznymi pow. obszaru 23 m2 zakaz budowy obiektów budowlanych w tym obiektów tymczasowych i realizowanych na zgłoszenie za wyjątkiem obiektów budowlanych infrastruktury technicznej w tym mostów i kładek dla realizacji dróg, ciągów pieszych i szlaków rowerowych, budowli hydrotechnicznych związanych z ochroną powodziową.

Jednakże należy mieć na względzie wyrażone w odniesieniu do analogicznej sytuacji stanowiska organów podatkowych zawarte w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 23 stycznia 2012 r. IPTPP1/443-911/11-4/RG oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 marca 2015 r. IPPP2/4512-25/15-2/DG, zwalniające z VAT część działki, która nie może zostać zabudowana. W ocenie Wnioskodawcy jest możliwość zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT powierzchni działki oznaczone MPZP symbolami ZL, WS/ZI.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w kwestii objętej pytaniem nr 2 jest nieprawidłowe.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.) – zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez sprzedaż w myśl art. 2 pkt 22 ww. ustawy - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zatem – w świetle przytoczonych powyżej przepisów – grunt spełnia definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6, a jego sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Z przytoczonych regulacji wynika, że – co do zasady – opodatkowaniu podlegają czynności odpłatne, przy czym nie wynika z nich, że odpłatność za czynności dostawy towarów lub świadczenia usług musi mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową - zapłata w innym towarze lub usłudze albo mieszaną - zapłata w części pieniężna i w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

W myśl art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2016 r.,

poz. 380 ze zm.), przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.

Zatem w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując zarówno w charakterze dostawcy, jak i w charakterze nabywcy.

Przepis art. 604 Kodeksu cywilnego zawiera dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży.

Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna. Przy czym zamiana nieruchomości skutkuje przeniesieniem prawa do rozporządzania zamienianymi nieruchomościami jak właściciel.

Biorąc powyższe pod uwagę, zamianę nieruchomości, w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, traktuje się jako odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podkreślić należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podatnika.

Z treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 cyt. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina Miasto X planuje dokonanie zamiany działki 276/2 obr. 9 o pow. 0,1255, która zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego w części oznaczonej tam jako 31.MN przeznaczona jest pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, a pozostałą część działki stanowią oznaczone w MPZP odpowiednio ZL oraz WS/ZI, grunty leśnie oraz tereny wód śródlądowych. Gmina chce zamienić w/w nieruchomość na nieruchomość oznaczoną jako działka ewidencyjna nr 439 obr. 11 stanowiącą własność osób fizycznych.

Zgodnie z zapisami MPZP w odniesieniu do części działki oznaczonej symbolem ZL wydano zakaz realizacji obiektów budowlanych jednakże dopuszcza się wykorzystanie dróg leśnych jako szlaków turystycznych i ciągów spacerowych/pieszych, rowerowych i narciarskich/ oraz realizację urządzonych miejsc do odpoczynku z obiektami i urządzeniami małej architektury natomiast w odniesieniu do części działki o symbolu WS/ZI obowiązuje zakaz budowy obiektów budowlanych w tym obiektów tymczasowych i realizowanych na zgłoszenie za wyjątkiem obiektów budowlanych infrastruktury technicznej w tym mostów i kładek dla realizacji dróg, ciągów pieszych i szlaków rowerowych, budowli hydrotechnicznych związanych z ochroną powodziową.

Wnioskodawca w przedmiotowym wniosku powziął wątpliwość co do opodatkowania dostawy części działki obejmującej grunty leśne (ZL) oraz tereny wód śródlądowych (WS/ZI).

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że planowana przez Wnioskodawcę czynność dostawy części ww. nieruchomości (tj. części działki ewidencyjnej 267/2 obr. 9 oznaczonej jako ZL i WS/ZI) w ramach zamiany będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Powyższe wynika z faktu, że zamiana nieruchomości jest czynnością cywilnoprawną, której przedmiotem – w świetle art. 2 pkt 6 ustawy – są towary.

Co do zasady, stosownie do art. 41. ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, ustawodawca zwolnił od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. .

Zatem generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane (przeznaczone pod zabudowę). Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę – są zwolnione od podatku VAT.

Rozpatrując pojęcie „grunty przeznaczone pod zabudowę” należy odwołać się do definicji zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 290).

W rozumieniu tej ustawy przez „budowę” należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (art. 3 pkt 6).

Zgodnie z art. 3 pkt 1 przez obiekt budowlany - należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Jak stanowi art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Budowlą jest natomiast każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową (art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane).

Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 4 przez obiekt małej architektury należy rozumieć niewielkie obiekty, a w szczególności:

  1. kultu religijnego, jak: kapliczki, krzyże przydrożne, figury,
  2. posągi, wodotryski i inne obiekty architektury ogrodowej,
  3. użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, jak: piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki.

W związku z powyższym należy dokonać analizy czy przedmiotowa dostawa działki 267/2 obr. 9 w części stanowiącej teren leśny (ZL) oraz teren wód śródlądowych (WS/ZI) na podstawie powyższych regulacji może skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Analizując przepisy w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy ww. części działki 267/2 oznaczonej symbolem WS/ZI, należy stwierdzić, iż skoro w przedstawionej sytuacji, w ustaleniach planu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części działki obejmującej teren wód śródlądowych WS/ZI dopuszcza się budowę obiektów budowlanych infrastruktury technicznej w tym mostów, kładek dla realizacji dróg, budowli hydrotechnicznych związanych z ochroną powodziową, które zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy Prawo budowlane stanowią budowle to ww. część działki spełnia definicję terenu budowlanego określonego w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, a tym samym jej dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Następnie w odniesieniu do części działki 267/2 oznaczonej symbolem ZL stanowiącej teren leśny, na której zgodnie z MPZP dopuszcza się m.in. realizację urządzonych miejsc do odpoczynku z obiektami i urządzeniami małej architektury będących obiektami budowlanymi zgodnie z art. 3 pkt 1 ww. ustawy Prawo budowlane należy uznać ją w tej części za teren budowlany a tym samym jej dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Tym samym dostawa ww. części nieruchomości objętych symbolem WS/ZI oraz symbolem ZL jako gruntów przeznaczonych pod zabudowę nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Rozważenia wymaga w tej sytuacji kwestia czy dostawa ww. części działki ewid. 267/2 obr. 9 może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zbycie ww. gruntów nie będzie również korzystało ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż treść wniosku wskazuje, że nie były one wykorzystywane przez Gminę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku.

Ze względu na to, że dla tej sprzedaży w przepisach ustawy oraz przepisach wykonawczych nie zostały przewidziane inne zwolnienia od podatku lub obniżone stawki podatku, będzie ona podlegała opodatkowaniu 23% stawką podatku.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w kwestii objętej pytaniem nr 2 jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić należy, że interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie zakreślonych pytaniem nr 2 Wnioskodawcy. Stąd też przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia opodatkowania dostawy części działki 276/2 objętej w MPZP symbolem 31.MN, gdyż w tym zakresie Wnioskodawca nie zadał pytania i nie przedstawił własnego stanowiska.

Ocena prawna dotycząca stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy)na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj