Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/4512-35/16/LSz
z 28 kwietnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 stycznia 2016 r. (data wpływu 14 stycznia 2016 r.) uzupełnionym pismem z 14 kwietnia 2016 r. (data wpływu 20 kwietnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

  • czy przedmiotowa transakcja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – jest prawidłowe;
  • czy przedmiotowa transakcja podlega stawce podatku VAT w wysokości 23% – jest nieprawidłowe.
  • czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości zabudowanej budowlami – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy przedmiotowa transakcja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i czy przedmiotowa transakcja podlega stawce podatku VAT w wysokości 23% oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości zabudowanej budowlami.

Wniosek został uzupełniony pismem z 14 kwietnia 2016 r. (data wpływu 20 kwietnia 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/4512-35/16/LSz z 31 marca 2016 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (stan faktyczny przyjęto z uzupełnienia wniosku z 14 kwietnia 2016 r.):

W dniu 2 czerwca 2014 r. Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą P. z siedzibą w G. zawarł z „G.” sp. z o.o. notarialną umowę sprzedaży prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki nr 2938/19 o pow. 0,7122 ha położonej w G. wraz z prawem własności znajdujących się na przedmiotowej działce budowli stanowiących odrębną nieruchomość, a to 14 latarni oświetleniowych na wzmocnieniu betonowym wzniesionych w 1978 roku, ogrodzenie na podmurówce o długości 214 mb, wybudowane w 1978 roku, sieć kanalizacji sanitarnej, sieć energetyczna, oświetleniowa oraz nieczynne sieci - kanalizacyjna, wodociągowa, ciepłownicza, energetyczna i gazowa. Działka nr 2938/19 stanowi teren budowlany. Łączna cena sprzedaży wyniosła 345.400 zł.

Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od dnia 1 lipca 2009 r. z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. „G.” sp. z o.o. działała przy opisanej wyżej umowie sprzedaży jako podatnik podatku VAT i sprzedaż ta była opodatkowana oraz jest udokumentowana fakturą VAT. „G.” sp. z o.o. nabyła prawo użytkowania wieczystego ww. działki wraz z posadowionymi na niej budowlami w 1993 r. w ramach aportu wniesionego do spółki, co nastąpiło w ramach czynności nie podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT z uwagi na obowiązujący wówczas stan prawny. Czynność ta nie była udokumentowana fakturą VAT.

„G.” sp. z o.o. nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu ww. nieruchomości, ze względu na to że była to czynność nie podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT.

„G.” sp. z o.o. wykorzystywała ww. działkę wraz z budowlami do czynności opodatkowanych.

Przedmiotowa nieruchomość została wpisana przez Wnioskodawcę do ewidencji środków trwałych.

Przedmiotowa nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę w celu wykorzystywania jej w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.

Obiekty znajdujące się na ww. działce stanowią budowle i mają następujące symbole PKOB:

  1. 14 latarni oświetleniowych na wzmocnieniu betonowym - PKOB -2112,
  2. Ogrodzenie na podmurówce betonowej - PKOB – 2420,
  3. Sieć kanalizacji sanitarnej - PKOB – 2223,
  4. Sieć energetyczna - PKOB – 2224,
  5. Sieć oświetleniowa - PKOB – 2112,
  6. Nieczynna sieć kanalizacyjna - PKOB – 2223,
  7. Nieczynna sieć wodociągowa - PKOB – 2222,
  8. Nieczynna sieć ciepłownicza - PKOB – 2222,
  9. Nieczynna sieć energetyczna - PKOB – 2224,
  10. Nieczynna sieć gazowa - PKOB - 2221

Wymienione wyżej budowle są trwale związane z gruntem.

Oddanie do użytkowania ww. budowli przez pierwszego użytkownika nastąpiło w latach 70 i 80 XX wieku i nie nastąpiło to w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Przedmiotowa działka oraz znajdujące się na niej budowle nie były przedmiotem najmu i dzierżawy czy innej umowy o podobnym charakterze. Sprzedaż użytkowania wieczystego oraz znajdujących się na niej budowli nastąpiła w dniu 2 czerwca 2014 r. jako czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT. Pomiędzy „pierwszym” zasiedleniem a nabyciem ww. nieruchomości przez Wnioskodawcę upłynęło ponad 30 lat. Sprzedawca nie ponosił wydatków na ulepszenie wymienionych we wniosku budowli, które stanowią obecnie wyeksploatowane obiekty o niewielkiej wartości. Wnioskodawca wyjaśnia, że opisane we wniosku urządzenia to w istocie opisane wyżej budowle, Wnioskodawca nie nabył innych urządzeń. Wnioskodawca użył nieprecyzyjnego sformułowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy opisana we wniosku sprzedaż prawa użytkowania wieczystego wskazanej wyżej nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawcy przysługuje prawo obniżenia podatku należnego od podatku naliczonego w fakturze dokumentującej tą sprzedaż?
  2. Jaka stawka podatku od towaru i usług ma zastosowanie do opisanej we wniosku transakcji?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko przyjęto z uzupełnienia wniosku z 14 kwietnia 2016 r.):

Przedmiotowa transakcja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz podlega stawce podatku VAT w wysokości 23%, a Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towaru i usług (zwana dalej: „u.p.t.u.”) zbycie użytkowania wieczystego stanowi dostawę towaru oraz podlega stawce podatku VAT w wysokości 23% (art. 41 ust. 1 u.p.t.u.). W stanie faktycznym będącym podstawą niniejszego wniosku użytkowanie wieczyste zostało przeniesione na rzecz kupującego wraz z prawem własności posadowionych na działce budowli stanowiących odrębną nieruchomość, a to 14 latarni oświetleniowych na wzmocnieniu betonowym wzniesionych w 1978 roku, ogrodzenia na podmurówce betonowej o długości 214 mb wybudowanego w 1978 roku, sieci kanalizacji sanitarnej, sieci energetycznej oświetleniowej oraz nieczynnych sieci kanalizacyjnej, wodociągowej, ciepłowniczej, energetycznej i gazowej.

Art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. zwalnia od podatku VAT dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, a także z wyjątkiem kiedy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Jednocześnie art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u. zwalnia od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub pod warunkiem, że dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. W ocenie Wnioskodawcy zasadniczym przedmiotem transakcji, której dotyczy niniejszy wniosek nie było prawo odrębnej własności budowli posadowionych na nieruchomości, a prawo użytkowania wieczystego działki przeznaczonej pod zabudowę. Wskazuje na to przede wszystkim wartość budowli i urządzeń znajdujących się na działce, która w porównaniu do wartości samego gruntu jest znikoma. Ponadto charakter budowli wskazuje, iż mają one charakter pomocniczy i drugorzędny w stosunku do terenu, w którym się znajdują.

Zgodnie z poglądem wyrażonym w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 maja 2012 r. sygn. akt I FSK 1375/11 ekonomiczny aspekt transakcji ma decydujący wpływ na ocenę tej transakcji pod względem skutków w opodatkowania podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 u.p.t.u. zwania się dostawę terenu niezabudowanego innego niż tereny budowlane. Wnioskodawca podaje, iż zwolnienie z podatku VAT określone przez powyższy przepis nie przysługuje w niniejszej sprawie, gdyż przedmiotowa działka stanowi działkę budowlaną.

W związku z powyższym jako, że zasadniczym celem umowy sprzedaży z dnia 2 czerwca 2014 r. było nabycie terenu stanowiącego działkę budowlaną, umowa ta nie podlega zwolnieniu z podatku VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W ocenie Wnioskodawcy przedmiotowa transakcja podlega podstawowej stawce VAT w wysokości 23%, gdyż ustawa o podatku od towarów i usług nie przewiduje innej stawki dla transakcji o tym charakterze. W szczególności nie ma zastosowania stawka w wysokości 8% z art. 41 ust. 12 u.p.t.u., która odnosi się do obiektów budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym czyli do grupy, do której nie można zaliczyć przedmiotowej nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy przysługuje mu prawo obniżenia podatku należnego od podatku naliczonego w fakturze dokumentującej sprzedaż nieruchomości objętej wnioskiem. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W stanie faktycznym niniejszej sprawy Wnioskodawca spełnił wynikające z powyższych przepisów prawa warunki obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej sprzedaż nieruchomości. Nieruchomość ta będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych, a odliczenie obejmie kwotę podatku naliczonego wynikającej z faktury wystawionej przez sprzedawcę nieruchomości. Wnioskodawca uzasadnia dodatkowo wniosek o wydanie przedmiotowej interpretacji tym, że interes prawny w jej uzyskaniu wynika z faktu, że Wnioskodawca jest zainteresowanym w uzyskaniu wnioskowanej interpretacji w zakresie dotyczącym możliwości odliczenia podatku VAT naliczone w fakturze dokumentującej sprzedaż prawa użytkowania wieczystego wraz z prawem własności znajdujących się na działce budowli. Sprawa objęta niniejszym wnioskiem jest indywidualną sprawą podatkową Wnioskodawcy, albowiem opodatkowanie umowy opisanej we wniosku, jak również wysokość podatku naliczonego od tej transakcji ma istotny wpływ na rozliczenie podatkowe Wnioskodawcy w zakresie podatku VAT i możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturze dokumentującej sprzedaż praw opisanych we wniosku. Nie jest to zatem wyłącznie kwestia wpływająca na płatności Wnioskodawcy na rzecz sprzedawcy, ale także kwestia kształtująca sytuację podatkową Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się.

  • za prawidłowe - w zakresie ustalenia czy przedmiotowa transakcja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług
  • za nieprawidłowe - w zakresie ustalenia czy przedmiotowa transakcja podlega stawce podatku VAT w wysokości 23%,
  • za nieprawidłowe - w zakresie ustalenia czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości zabudowanej budowlami.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt, iż wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę (dot. sprzedaży gruntu 2 czerwca 2014 r.), niniejszą interpretacje oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie zaistnienia tego zdarzenia, tj. w 2014 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wskazano, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Należy więc przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, zbycie nieruchomości gruntowej (działki), jak i zbycie budynków czy budowli, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Według art. 15 ust. 1 tej ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie o VAT, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Aby dostawę towarów uznać za wykonywaną w ramach działalności gospodarczej, należy wykazać, że sprzedawane towary zostały nabyte lub wytworzone w celu wykorzystania ich w działalności gospodarczej. Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług – w świetle powyższych przepisów – jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie musi ona być zrealizowana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że 2 czerwca 2014 r. Spółka z o.o. zawarła notarialną umowę sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działki zabudowanej budowlami na rzecz Wnioskodawcy prowadzącego działalność gospodarczą. Spółka z o.o. działała dla opisanej transakcji jako podatnik podatku VAT i wystawiła dla tej transakcji fakturę. Spółka wykorzystywała przedmiotową nieruchomość do czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, że dokonywana przez Spółkę z o.o. na rzecz Wnioskodawcy dostawa prawa użytkowania wieczystego działki zabudowanej budowlami podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż Spółka z o.o. sprzedając składnik majątkowy swojej działalności gospodarczej działała jako podatnik VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że przedmiotowa transakcja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – należało uznać za prawidłowe.

Kwestię wysokości opodatkowania reguluje art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 tej ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W świetle art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1

Jak stanowi art. 146a pkt 2 cyt. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Według art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Z treści art. 41 ust. 12a ustawy o VAT wynika, że przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Jednakże zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku oraz zwolnień od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalania się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę – są zwolnione od podatku VAT.

W myśl art. 2 pkt 33 ustawy o VAT przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W świetle wyżej przytoczonego przepisu, kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku, budowli lub ich części jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Na podstawie art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za takie należy rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie wykorzystywana, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy powinno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekraczają 30% jego wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie wniesiony aportem, sprzedany lub np. oddany w najem lub dzierżawę – bowiem zarówno aport, sprzedaż, najem jak i dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Zatem należy uznać za pierwsze zasiedlenie moment oddania budynku, budowli lub ich części do użytkowania pierwszemu nabywcy czy najemcy (dzierżawcy).

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Dokonując analizy powyższych przepisów stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

W myśl art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z przepisu tego jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży (w tym zbycie prawa użytkowania wieczystego) podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki i budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu (w tym zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu) korzysta ze zwolnienia od podatku.

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca podał, że przedmiotem dokonanej na jego rzecz dostawy jest prawo użytkowania wieczystego działki zabudowanej budowlami w postaci 14 latarni oświetleniowych na wzmocnieniu betonowym, ogrodzenie na podmurówce betonowej o długości 214 mb, sieć kanalizacji sanitarnej, sieć energetyczna, sieć oświetleniowa oraz nieczynne sieci - kanalizacyjna, wodociągowa, ciepłownicza, energetyczna i gazowa, dla których Wnioskodawca podał stosowne symbole kwalifikując poszczególne obiekty jako budowle w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz.U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.) trwale z gruntem związane

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, a także przytoczone przepisy art. 41 ust. 12 oraz art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, przewidujące możliwość zastosowania obniżonej do 8% stawki podatku stwierdzić należy, że regulacje te nie mają zastosowania w niniejszej sprawie, albowiem odnoszą się do dostawy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, a – jak wynika z wniosku – obiekty takie nie będą przedmiotem opisanej dostawy.

Zatem do przedmiotowej dostawy nie będzie miała zastosowania stawka podatku w wysokości 8%.

Opis sprawy wskazuje równocześnie, że przedmiotem dostawy oprócz prawa użytkowania wieczystego działki gruntu, było również prawo własności znajdujących się na przedmiotowej działce budowli stanowiących odrębną nieruchomość.

Wnioskodawca wskazał jednak we własnym stanowisku, że zasadniczym przedmiotem transakcji nie było prawo odrębnej własności budowli posadowionych na nieruchomości, a prawo użytkowania wieczystego działki przeznaczonej pod zabudowę.

Ze stanowiskiem tym nie można się zgodzić wobec przedstawionego stanu faktycznego, z którego wynika, że przedmiotem transakcji było zarówno prawo użytkowania wieczystego działki gruntu, jak i prawo własności znajdujących się na tej działce budowli. Wnioskodawca nie wskazał, by umowa kupna-sprzedaży w jakikolwiek sposób wyłączała budowle z nabycia – zwłaszcza że stanowiły one odrębną nieruchomość – lub by umowa zawarta ze Spółką z o.o. dotyczyła wyłącznie prawa użytkowania wieczystego gruntu.

Z wniosku nie wynika też, aby budowle miały być przez sprzedawcę rozebrane.

Nie można zatem uznać, że przedmiotem transakcji było tylko prawo użytkowania wieczystego działki przeznaczonej pod zabudowę, a nie prawo użytkowania wieczystego działki wraz z prawem własności wskazanych we wniosku budowli trwale z gruntem związanych, sklasyfikowanych pod określonym symbolem PKOB.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie nie ma zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, bowiem odnosi się on wyłącznie do dostawy terenów niezabudowanych, a takie nie były przedmiotem opisanej we wniosku transakcji.

Stąd badanie przesłanek umożliwiających zwolnienie tej dostawy na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT jest bezprzedmiotowe.

Zatem w przedmiotowej sprawie analizy wymaga kwestia opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości gruntowej zabudowanej budowlami tj. prawa użytkowania wieczystego działki zabudowanej 14 latarni oświetleniowych na wzmocnieniu betonowym, ogrodzeniem na podmurówce betonowej o długości 214 mb, siecią kanalizacji sanitarnej, siecią energetyczną, siecią oświetleniową oraz nieczynnymi sieciami - kanalizacyjną, wodociągową, ciepłowniczą, energetyczną i gazową.

Dla dostawy budynków, budowli lub ich części, jak wskazano wyżej, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku w oparciu o jedną z dwóch podstaw prawnych: art. 43 ust. 1 pkt 10 lub też pkt 10a ustawy o VAT. Jednakże dla zastosowania zwolnienia od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, istotne jest czy dostawa będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, czy też nie.

Analizując powołaną w niniejszej interpretacji definicję pierwszego zasiedlenia stwierdzić należy, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu obiekt musi zostać oddany do użytkowania, a ponadto czynność ta powinna podlegać opodatkowaniu. Z powyższej definicji wynika zatem, że oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką należy uznać umowę sprzedaży, najmu, dzierżawy pod warunkiem, że jest to czynność objęta zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, nawet jeśli na podstawie przepisów szczególnych korzysta ona ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie Spółka z o.o. nabyła przedmiotową, zabudowaną wskazanymi budowlami, nieruchomość w 1993 r. w ramach aportu wniesionego do Spółki. Nabycie to nie było przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT. Nieruchomość nie była przedmiotem umowy najmu, dzierżawy albo umowy o podobnym charakterze, Spółka z o.o. nie ponosiła wydatków na ulepszenie wymienionych we wniosku budowli. Spółka z o.o. sprzedała Wnioskodawcy zabudowaną nieruchomość 2 czerwca 2014 r.

Powyższe oznacza, że w stosunku do wymienionych we wniosku budowli znajdujących się na działce, do 2 czerwca 2014 r. nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie, ponieważ nie zostały one oddane do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Pierwszą taką opodatkowaną czynnością była zatem ich sprzedaż przez Spółkę z o.o. na rzecz Wnioskodawcy.

Z powyższego wynika, że sprzedaż znajdujących się na działce budowli nie mogła korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT z powodu spełnienia przesłanki wyłączającej możliwość skorzystania z tego zwolnienia wskazanej w lit. a cytowanego przepisu, ponieważ dostawa była dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia.

Wobec powyższego należy zbadać, czy opisana dostawa mogła korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów;

Z wniosku wynika, że w stosunku do wymienionych obiektów nabytych przez Spółkę z o.o. w 1993 r. w ramach aportu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ponieważ nabycie to nie było przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT wg wcześniej obowiązujących przepisów. Ponadto Spółka z o.o. nie ponosiła wydatków na ulepszenie tych obiektów.

Powyższe oznacza, że w niniejszej sprawie zostały spełnione obie przesłanki wynikające zarówno z art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a, jak i z art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b ustawy o VAT umożliwiające korzystanie dostawy znajdujących się na działce budowli ze zwolnienia na podstawie przytoczonego przepisu.

Skoro zatem dostawa wymienionych we wniosku budowli posadowionych na działce była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, to – na podstawie powołanego wyżej art. 29a ust. 8 ustawy o VAT – zwolniona była również dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu, z którym budowle te są trwale związane.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że przedmiotowa transakcja podlega stawce podatku VAT w wysokości 23% – należało uznać za nieprawidłowe.

Odnośnie kwestii prawa do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej nabycie ww. nieruchomości należy wskazać, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak wskazano wyżej dostawa 2 czerwca 2014 r. nabytej przez Wnioskodawcę nieruchomości zabudowanej korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 29a ust. 8 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że w związku z dokonanym w dniu 2 czerwca 2014 r. zakupem prawa użytkowania wieczystego działki zabudowanej budowlami, której sprzedaż była objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej przez spółkę z o.o. (sprzedawcę) bowiem zachodzi wyłączenie w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego określone w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie będzie miał zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturze dokumentującej zakup nieruchomości, gdyż jak zostało to stwierdzone w niniejszej interpretacji, przedmiotowa transakcja dokonana 2 czerwca 2014 r. objęta była zwolnieniem od podatku VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Należy podkreślić także, iż na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii nie może wpłynąć powołane przez Wnioskodawcę orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, bowiem stanowi ono rozstrzygnięcie w konkretnej sprawie, osądzonej w określonym stanie faktycznym. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78 poz. 483 ze zm.) w swoim rozdziale III określa zamknięty katalog źródeł prawa powszechnie obowiązującego. Nie przewiduje on takiej mocy dla orzecznictwa sądowego, w tym orzecznictwa sądów administracyjnych (w Polsce nie obowiązuje system precedensów sądowych). W związku z powyższym, nie negując orzecznictwa, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca wyroków zamyka się w obrębie spraw, w których zostały wydane. Wynika to również z treści art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, który przesądza, że ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia. Organ podatkowy jest zatem zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, natomiast rozstrzygnięcia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany w danej sprawie materiał dowodowy.

Na marginesie tut. Organ jedynie zauważa, że powołany przez Wnioskodawcę wyrok NSA z 31 maja 2012 r. sygn. akt I FSK 1375/11 odnosi się do innego niż przedstawiony w niniejszym wniosku stanu faktycznego, a mianowicie do dostawy terenu, na którym znajdujące się budynki zostały objęte decyzją o konieczności dokonania rozbiórki, a prace rozbiórkowe zostały rozpoczęte.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163 poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj