Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/4510-28/16-5/BC
z 22 kwietnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm. ) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2016 r. (data wpływu 18 stycznia 2016 r.) uzupełnione pismami z dnia 12 lutego 2016 r. (data wpływu 16 lutego 2016 r.) oraz z dnia 29 lutego 2016 r. ( data wpływu 2 marca 2016 r.) wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 5 dochodów przeznaczonych na organizację imprez sportowych – jest nieprawidłowe;
  • uznania wypłaty dywidendy przez Spółkę na rzecz Związku jako przekazania dochodu o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5 – jest nieprawidłowe;
  • ustalenia momentu przekazania dochodu i zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 5 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 18 stycznia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


„Z.” spółka z o.o. (dalej Wnioskodawca lub Spółka) jest spółką prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie organizacji imprez sportowych, wszelkiego rodzaju mityngów, mistrzostw itp.


Jako przedmiot działalności w umowie Spółki wskazane są m.in.:

  1. Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów (PKD 82.30.Z),
  2. Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna (PKD 93.29.Z),
  3. Działalność obiektów sportowych (PKD 93.11.Z),
  4. Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej (PKD 93.13.Z).

Jedynym udziałowcem Spółki jest Związek (dalej: Związek) - organizacja działająca na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach. Celem statutowym Związku jest m.in. działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, wymieniona w art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o CIT.


Wnioskodawca w piśmie z dnia 29 lutego 2016 r. (data wpływu 02.03.2016 r.) doprecyzował stan faktyczny tj. wskazał, że:

  1. Podstawowym celem Związku jest organizacja i prowadzenie współzawodnictwa sportowego w piłce siatkowej, we wszystkich jej odmianach aprobowanych przez FIVB I CEV. Celami związku są ponadto:
    • Popularyzacja i rozwój piłki siatkowej w Polsce,
    • Podejmowanie działań na rzecz promocji i rozwoju piłki siatkowej w formie amatorskiej i profesjonalnej,
    • Prowadzenie działalności edukacyjnej i wychowawczej w zakresie sportu, zdrowia i ochrony środowiska,
    • Ochrona praw i interesów oraz koordynacja działań członków Związku, zawodników, trenerów, instruktorów, statystyków, członków sztabów medycznych, menedżerów, sędziów i działaczy,
    • Reprezentowanie interesów polskiej piłki siatkowej.
  2. Spółka rozważa przekazanie wygenerowanych przez siebie dochodów (w całości lub części) z prowadzonej działalności tj.:
    • działalności związanej z organizacją targów, wystaw i kongresów,
    • pozostałej działalności rozrywkowej i rekreacyjnej,
    • działalności obiektów sportowych,
    • działalności obiektów służących poprawie kondycji fizycznej,
    bezpośrednio na organizację imprez sportowych. Innymi słowy, spółka rozważa samodzielnie przeznaczyć wspomniany powyżej dochód (w całości lub w części) - bez pośrednictwa Związku na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, będące jednocześnie celami statutowymi Związku. Pytanie nr 1 wskazane we wniosku ma na celu potwierdzenie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT dochodu tak wydatkowanego.

    Niezależnie od powyższego, możliwe jest również przekazanie w całości lub w części wygenerowanych przez Spółkę dochodów z prowadzonej przez siebie działalności (w tym m.in. dochodów o których mowa w pytaniu nr 2 zawartym w Wezwaniu oraz pozostałych dochodów, o których mowa w pytaniu nr 3 zawartym w Wezwaniu) na rzecz Związku. Pytania nr 2 i następne wskazane we wniosku z dnia 12 stycznia 2016 r. mają na celu potwierdzenie skutków podatkowych takiego działania.

    Na moment sporządzenia wniosku oraz niniejszego pisma, Spółka nie jest w stanie szczegółowo określić, jaka część wspomnianych powyżej dochodów zostanie przekazana na rzecz Związku, gdyż nie jest w stanie stwierdzić, czy Spółka będzie posiadała środki finansowe umożliwiające wypłatę wspomnianych powyżej dochodów w całości oraz jakie będą potrzeby finansowe Spółki do realizacji swojej bieżącej działalności.

    Spółka jednocześnie doprecyzowuje, iż przekazanie wspomnianych powyżej dochodów (w całości lub w części) może nastąpić w drodze wypłaty dywidendy, przekazania darowizny na rzecz Związku, czy też w inny sposób.

    Podsumowując powyższe oraz odpowiadając na pytania nr 2 i 3 zawarte w Wezwaniu:
    • Dochody uzyskiwane przez Spółkę z organizacji imprez oraz dywidenda mogą zostać w całości lub w części przekazane na rzecz Związku;
    • Pozostałe dochody uzyskiwane przez Spółkę mogą zostać w całości lub w części przekazane na rzecz Związku;
    • To czy powyższe dochody zostaną w całości czy tylko w części przekazane na rzecz Związku uzależnione jest od tego czy na moment wypłaty Spółka dysponować będzie środkami finansowymi umożliwiającymi całkowitą wypłatę dochodu.
  3. Środki przekazane na rzecz Związku przez Spółkę (jako przekazanie części lub całości dochodów wygenerowanych przez Spółkę) zostaną przez Związek przekazane na cele statutowe.


Podsumowując powyższe wyjaśnienia, Spółka raz jeszcze przedstawia opis zdarzenia przyszłego zawarty we wniosku z dnia 12 stycznia 2016 r.:


„Z.” spółka z o.o. (dalej Wnioskodawca lub Spółka) jest spółką prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie organizacji imprez sportowych, wszelkiego rodzaju mityngów, mistrzostw itp.


Jako przedmiot działalności w umowie Spółki wskazane są m.in.:

  • Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów (PKD 82.30.Z)
  • Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna (PKD 93.29.Z),
  • Działalność obiektów sportowych (PKD 93.11.Z),
  • Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej (PKD 93.13.Z).


Jedynym udziałowcem Spółki jest Związek (dalej: Związek) - organizacja działająca na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach. Celem statutowym Związku jest m.in. działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Podstawowym celem Związku jest organizacja i prowadzenie współzawodnictwa sportowego w piłce siatkowej, we wszystkich jej odmianach aprobowanych przez FIVB I CEV. Celami związku są ponadto:

  • Popularyzacja i rozwój piłki siatkowej w Polsce,
  • Podejmowanie działań na rzecz promocji i rozwoju piłki siatkowej w formie amatorskiej i profesjonalnej,
  • Prowadzenie działalności edukacyjnej i wychowawczej w zakresie sportu, zdrowia i ochrony środowiska,
  • Ochrona praw i interesów oraz koordynacja działań członków Związku, zawodników, trenerów, instruktorów, statystyków, członków sztabów medycznych, menedżerów, sędziów i działaczy,
  • Reprezentowanie interesów polskiej piłki siatkowej.


Spółka rozważa przekazanie wygenerowanych przez siebie dochodów (w całości lub części) z prowadzonej działalności bezpośrednio na organizację imprez sportowych. Innymi słowy, spółka rozważa samodzielnie przeznaczyć dochody (w całości lub w części) - bez pośrednictwa Związku na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, będące jednocześnie celami statutowymi Związku.

Niezależnie od powyższego, możliwe jest również przekazanie w całości lub w części wygenerowanych przez Spółkę dochodów z prowadzonej przez siebie działalności (w tym dochodów z organizacji imprez sportowych, wszelkiego rodzaju mityngów, mistrzostw oraz pozostałych dochodów) na rzecz Związku. Na moment sporządzenia wniosku, Spółka nie jest w stanie szczegółowo określić, jaka część wspomnianych powyżej dochodów zostanie przekazana na rzecz Związku, gdyż nie jest w stanie stwierdzić, czy Spółka będzie posiadała środki finansowe umożliwiające wypłatę wspomnianych powyżej dochodów w całości oraz jakie będą potrzeby finansowe Spółki do realizacji swojej bieżącej działalności.


Przekazanie wspomnianych powyżej dochodów na rzecz Związku (w całości lub w części) może nastąpić w drodze wypłaty dywidendy, przekazania darowizny, czy też w inny sposób.


Środki przekazane na rzecz Związku przez Spółkę (jako przekazanie części lub całości dochodów wygenerowanych przez Spółkę) zostaną przez Związek przekazane na cele statutowe.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy przeznaczenie przez Spółkę uzyskanych przez nią dochodów na organizację imprez sportowych jest wystarczającą przesłanką do skorzystania przez Spółkę ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT?
  2. Co należy rozumieć pod pojęciem „przekazania” dochodu na rzecz Związku, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, w szczególności czy przez przekazanie dochodu można rozumieć wypłatę dywidendy przez Spółkę na rzecz Związku?
  3. Czy w przypadku w którym do dnia złożenia zeznania podatkowego za rok podatkowy w którym powstał dochód, Spółka przekaże przedmiotowy dochód na rzecz Związku, dochód ten będzie mógł skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT i w konsekwencji Spółka będzie mogła wykazać przedmiotowy dochód jako zwolniony z opodatkowania w zeznaniu podatkowym (składanym przez Spółkę na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy o CIT) za rok w którym przedmiotowy dochód został zrealizowany?
  4. Czy w przypadku w którym Spółka na dzień złożenia zeznania podatkowego Spółka nie przekaże dochodu na rzecz Związku, niemniej na dzień złożenia zeznania podatkowego dochód ten nie zostanie przekazany/wydatkowany na inne cele, gdyż zamiarem Spółki będzie jego przekazanie w przyszłości na rzecz Związku, dochód ten będzie mógł skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT i w konsekwencji Spółka będzie mogła wykazać przedmiotowy dochód jako wolny od podatku w zeznaniu podatkowym za rok w którym przedmiotowy dochód został zrealizowany?
  5. Czy w przypadku odpowiedzi negatywnej na pytanie nr 4, Spółka w momencie, w którym po dniu złożenia zeznania podatkowego, przekaże na rzecz Związku dochód wykazany w zeznaniu podatkowym jako dochód opodatkowany, będzie miała prawo do złożenia korekty zeznania podatkowego na podstawie art. 81 par. 1 Ordynacji podatkowej, w której to korekcie przedmiotowy dochód zostanie wykazany jako dochód wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy


Ad.1


Zdaniem Wnioskodawcy, przeznaczenie przez Spółkę dochodu na organizację imprez sportowych stanowi przekazanie dochodu na cele statutowe Związku w zakresie kultury fizycznej i sportu, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. W związku z powyższym, dochody te mogą skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT.


Ad. 2


Przez „przekazanie na rzecz udziałowca, będącego organizacją działającą na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach” należy rozumieć każdego rodzaju przekazanie dochodów Spółki o charakterze ostatecznym i bezzwrotnym, w tym m.in. przekazanie dochodu z likwidacji Spółki otrzymane przez Związek, dochody z umorzenia udziałów w Spółce, darowizny czy też dywidendę itp.


Ad. 3


W przypadku w którym do dnia złożenia zeznania podatkowego za rok podatkowy w którym powstał dochód, Spółka przekaże przedmiotowy dochód na rzecz Związku, dochód ten będzie mógł skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT i w konsekwencji Spółka powinna wykazać przedmiotowy dochód jako dochód zwolniony z opodatkowania w zeznaniu podatkowym za rok w którym przedmiotowy dochód został zrealizowany.


Ad. 4


W przypadku w którym Spółka na dzień złożenia zeznania podatkowego nie przekaże dochodu na rzecz Związku, niemniej na dzień złożenia zeznania podatkowego dochód ten nie zostanie przekazany/wydatkowany na inne cele, gdyż zamiarem Spółki będzie jego przekazanie w przyszłości na rzecz Związku, dochód ten będzie mógł skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT i w konsekwencji Spółka będzie mogła wykazać przedmiotowy dochód jako zwolniony z opodatkowania w zeznaniu podatkowym za rok w którym przedmiotowy dochód został zrealizowany.


Ad. 5


W przypadku w którym zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej wyrażonym w odpowiedzi na pytanie 4 Spółka nie będzie miała prawa do uznania dochodu za zwolniony na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT i wykazania go w zeznaniu podatkowym jako dochodu zwolnionego, Spółka będzie mieć prawo do złożenia korekty przedmiotowego zeznania podatkowego w momencie, w którym po dniu złożenia zeznania podatkowego, przekaże na rzecz Związku dochód wykazany w zeznaniu podatkowym jako dochód opodatkowany.


Uzasadnienie Stanowiska Wnioskodawcy Ad. 1


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT wolne od podatku są dochody spółek, których udziałowcami (akcjonariuszami) są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, a których celem statutowym jest działalność wymieniona w pkt 4 - w części przeznaczonej na te cele oraz przekazanej na rzecz tych organizacji.


Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy dochód Spółki może skorzystać ze zwolnienia z podatku CIT w przypadku, gdy jeden z przedmiotowych warunków zostanie spełniony:

  1. Spółka przekaże dochód na rzecz swojego udziałowca, będącego organizacją działającą na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach; lub
  2. Spółka samodzielnie przeznaczy dochód na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, będące jednocześnie celami statutowymi udziałowca działającego na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach.

W ocenie Wnioskodawcy są to warunki stanowiące każdy z osobna samodzielną podstawę do zwolnienia uzyskanego dochodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.


Niemożliwa jest bowiem interpretacja przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT w taki o to sposób, iż do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania konieczne jest spełnienie obu tych warunków łącznie tzn. do skorzystania ze zwolnienia konieczne jest przeznaczenie dochodu Spółki na cele statutowe organizacji będącej udziałowcem spółki, a następnie przekazanie dochodu tej organizacji. Oczywistym jest, w opinii Wnioskodawcy, że przeznaczenie dochodu na cele statutowe udziałowca Spółki może mieć jedynie następczy charakter w stosunku do przekazania dochodu tej organizacji, natomiast z przepisu wynika, że przeznaczenie na cele statutowe jest wymienione jako czynność pierwsza, a nie następstwo przekazania. Gdyby celem ustawodawcy było zwolnienie dochodów Spółki pod warunkiem przekazania ich udziałowcowi i wydatkowaniu tych dochodów przez udziałowca na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, zwolnienie wyraźnie wskazywałoby, iż w pierwszej kolejności dochód uzyskany przez spółkę musi zostać przekazany wspólnikowi a następnie zostać przez wspólnika wydatkowany na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Ponieważ przepis art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT stawia jako równorzędne podstawy do zwolnienia: przeznaczenie dochodu na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT oraz przekazanie dochodu na rzecz wspólnika będącego organizacją działającą na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, oczywistym jest, że wystąpienie każdej z tych sytuacji uprawnia Spółkę do zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT.

Należy przy tym wskazać, iż uznanie że do zastosowania zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie przedmiotowych warunków prowadziłoby do sytuacji, w której możliwość zastosowania zwolnienia przez Spółkę uzależniona byłaby od zachowania innego podatnika. Przekazując dochód udziałowcowi, Spółka nie ma bowiem pewności, w jaki sposób przedmiotowy dochód zostanie wydatkowany. Otrzymanie pisemnego potwierdzenia, czy też innego rodzaju zaświadczenia, na mocy którego udziałowiec zobowiąże się do wydatkowania dochodu na cele statutowe, wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy nie daje gwarancji, iż w rzeczywistości taka sytuacja będzie mieć miejsce. Tym samym, Spółka nie ma wpływu na takie ukształtowanie warunków, aby móc skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT.

Dodatkowo należy podkreślić, iż powstanie w Spółce dochodu w rozumieniu ustawy o CIT nie jest równoznaczne z powstaniem zysku należnego wspólnikom na gruncie przepisów kodeksu spółek handlowych oraz ustawy o rachunkowości. Istnieje bowiem bardzo duże prawdopodobieństwo, iż generując dochód podatkowy, Spółka nie będzie wykazywać zysku ekonomicznego lub ten zysk będzie niższy niż kwota dochodu. Z uwagi na szereg wydatków, które zgodnie z art. 16 ustawy o CIT nie stanowią kosztu uzyskania przychodu, regułą jest, iż dochód podatkowy spółek kapitałowych jest wyższy od zysku (czyli dochodu w sensie ekonomicznym) ustalanego na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości, będącego podstawą do wypłaty wspólnikom dywidendy.

W konsekwencji, w przeważającej większości przypadków Spółka nie będzie mogła spełnić łącznie obydwu warunków opisanych w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT. Brak będzie bowiem podstawy do wypłaty całości lub części dochodu podatkowego, w części w której przewyższa on zysk spółki obliczony na podstawie przepisów o rachunkowości i należny wspólnikom na zasadach określonych w przepisach kodeksu spółek handlowych.

Logiczną konsekwencją powyższych rozważań jest uznanie, iż Spółka ma prawo do zwolnienia z opodatkowania (na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT) dochodu przewyższającego zysk w ujęciu ekonomicznym pod warunkiem przeznaczenia tego zysku na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT zbieżne z celami statutowymi Związku.


Podsumowując powyższe, choć nie ulega wątpliwości, iż zasadą wykładni przepisów prawa podatkowego jest wykładnia literalna, to nie oznacza to jednocześnie bezwzględnego zakazu stosowania innych rodzajów wykładni.


W przypadku art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT wykładnia literalna prowadziłaby do skrajnie nielogicznych wniosków, w związku z tym należy się przy tym pomocniczo posłużyć wykładnią celowościową.


W ocenie Wnioskodawcy celem wprowadzenie powyższego przepisu, było zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów uzyskiwanych przez spółkę kapitałową (której wspólnikami są wyłącznie podmioty działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach) w przypadku przeznaczenia ich na cele użytecznie społeczne określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Przyznanie preferencji podatkowej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wywodzi się z założenia, że podmioty niepubliczne mogą realizować cele ogólnospołeczne a działalność taka powinna być przez Państwo popierana, gdyż stanowi uzupełnienie realizacji zadań publicznych. Art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT stanowi pewnego rodzaju doprecyzowanie tej zasady - ustawodawca umożliwia również zwolnienie dochodów osiąganych przez spółki powołane przez opisane organizacje, uznając iż spółka zależna od stowarzyszenia, również może realizować zadania szczególnie istotne z punktu widzenia państwa, i jako taka powinna mieć możliwość skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego w stosunku do dochodu wydatkowanego na te cele. Nie jest przy tym istotne, czy środki te zostaną na ww. cele przeznaczone bezpośrednio przez spółkę, czy też za „pośrednictwem” stowarzyszenia będącego udziałowcem spółki.

Na słuszność powyższej interpretacji przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT wskazuje również wykładnia historyczna. Dzisiejsze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 5 jest wynikiem zmiany wprowadzonej ustawą z dnia 2 grudnia 1994 r. o zmianie niektórych ustaw regulujących zasady opodatkowania oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 1995 r., Nr 5 poz. 25). Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 1994 r. wolne od podatku są dochody spółek, których udziałowcami (akcjonariuszami) są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, a których celem statutowym jest działalność wymieniona w pkt 4 - w części wydatkowanej w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na te cele oraz przekazanej na rzecz tych organizacji. Tym samym do 31 grudnia 1994 r. ustawodawca wyraźnie-wskazywał-na obowiązek wydatkowania, dochodu w konkretnym okresie (w roku podatkowym lub w roku po nim następującym) w celu skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego. Nowelizacja art. 17 ust. 1 pkt 5 zniosła jedynie ograniczenie czasowe w zakresie wydatkowania ww. dochodów. Należy więc wskazać, iż skoro w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 1994 r. ustawodawca umożliwiał wydatkowanie dochodów na cele statutowe w bieżącym roku podatkowym, nie powinno ulegać wątpliwości, iż pod tym pojęciem rozumiał, wydatkowanie tych środków bezpośrednio przez spółkę. Trudno jest bowiem uznać, iż poza wyjątkowymi sytuacjami, było możliwe przekazanie wspólnikom w trakcie roku podatkowego dochodu, którego wysokość jest znana dopiero po zakończeniu roku podatkowego.


Z powyższych względów, w ocenie Wnioskodawcy do skorzystania ze zwolnienia wystarczającym jest spełnienie tylko jednego z warunków zawartych w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT. Dochód Spółki będzie więc podlegał zwolnieniu z opodatkowania w sytuacji gdy:

  1. Spółka przekaże dochód na rzecz swojego udziałowca, będącego organizacją działającą na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach; lub
  2. Spółka samodzielnie przeznaczy dochód na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, będące jednocześnie celami statutowymi udziałowca działającego na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach.

Przedmiotowe stanowisko znajduje potwierdzenie w doktrynie. Zdaniem Bogumiła Brzezińskiego oraz Marka Kalinowskiego „Zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy, dotyczy całości lub części dochodów:

  • Spółek, których udziałowcami lub akcjonariuszami są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy z 7.4.1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104 ze zm.) i ponadto
  • Organizacje, o których mowa wyżej, mają w swoich statutach również (choć niekoniecznie wyłącznie) cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli
  • Spółki te wydatkują wskazane wyżej cele całość lub część osiągniętych przez siebie dochodów, albo
  • Spółki te przekażą całość lub część dochodów na rzecz organizacji będących wspólnikami.” (B. Brzeziński, M. Kalinowski, Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Wydawnictw o C.H. Beck, Warszawa 1997).


Taka interpretacja powołanego przepisu została potwierdzona również w Komentarzu „Podatek dochodowy od osób prawnych 2009, pod red. Janusza Marciniuka, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2009 r.”

Podsumowując powyższe, działalność Spółki polegająca na organizacji imprez sportowych, wyczerpuje znamiona działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu, która to działalność stanowi również jeden z celów statutowych Związku (wymieniony jednocześnie w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT). W związku z powyższym, w przypadku samodzielnego przekazania przez Spółkę swoich dochodów na realizację przedmiotowej działalności spełniony zostanie warunek, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5, i w konsekwencji przedmiotowe dochody zostaną zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.


Ad. 2.


Zdaniem Wnioskodawcy, ustawodawca nie precyzuje w jakiej formie spółka zobowiązana jest przekazać dochód, aby móc skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, pozostawiając tym samym pełną dowolność w wyborze odpowiedniej formy. Analizując zwolnienia przedmiotowe unormowane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, stwierdzić należy, iż celem ustawodawcy było zwolnienie z podatku dochodu, wykorzystywanego na cele społecznie użyteczne przez organizacje, których celem statutowym jest taka działalność. Przyznanie preferencji podatkowej w tym wypadku wywodzi się z założenia, że podmioty niepubliczne mogą realizować cele ogólnospołeczne a działalność taka powinna być przez Państwo popierana, gdyż stanowi uzupełnienie realizacji zadań publicznych. Art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT stanowi pewnego rodzaju doprecyzowanie tej zasady - ustawodawca umożliwia również zwolnienie dochodów osiąganych przez spółki powołane przez opisane organizacje, uznając iż spółka zależna od stowarzyszenia, również może realizować zadania szczególnie istotne z punktu widzenia państwa, i jako taka powinna mieć możliwość skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego w stosunku do dochodu wydatkowanego na te cele. Nie ma przy tym znaczenia źródło z którego pochodzi przedmiotowy dochód. Wobec powyższego, każdego rodzaju przekazanie o charakterze ostatecznym stanowi spełnienie warunku, o którym mowa w powołanym przepisie. Tym samym zarówno dochody z likwidacji Spółki otrzymane przez Stowarzyszenie, dochody z umorzenia udziałów w Spółce, darowizny czy też dywidenda itp. można uznać za dochody przekazane na rzecz udziałowca.


Reasumując, przez „przekazanie na rzecz udziałowca, będącego organizacją działającą na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach” należy rozumieć każdego rodzaju przekazanie dochodów Spółki o charakterze ostatecznym i bezzwrotnym.

Ad. 3 i 4


Zdaniem Wnioskodawcy, dla skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT nie jest istotne, kiedy Spółka przeznaczone na rzecz Stowarzyszenia dochody faktycznie przekaże. W konsekwencji Spółka będzie mogła skorzystać ze zwolnienia w sytuacji w której dochód zostanie przekazany na rzecz Związku do dnia złożenia zeznania podatkowego (na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy o CIT) za rok, w którym został zrealizowany, jak i po tym dniu.

Podkreślenia wymaga, iż ustawodawca w żadnym przepisie ustawy o CIT nie sprecyzował w jakim terminie powinno dojść do przekazania dochodu na rzecz stowarzyszenia, aby warunek do zastosowania zwolnienia został spełniony. Tym samym, stwierdzić należy iż termin przekazania dochodu przez spółkę na rzecz stowarzyszenia nie ma w przedmiotowej sytuacji znaczenia. Istotne jest, aby przedmiotowy dochód został faktycznie w wybranym przez spółkę terminie przekazany (albo wydatkowany na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT). Z przedmiotowych wyjaśnień wynika, iż jak długo Spółka nie przekaże dochodów na inne cele niż te wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT (zamierzając je przekazać w przyszłości na przedmiotowe cele), będzie ona miała prawo do zastosowania zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT. Tylko bowiem w wypadku przekazania dochodów na cele inne niż wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, warunek do zastosowania zwolnienia na podstawie przedmiotowego przepisu nie zostanie spełniony. W konsekwencji, Spółka w zeznaniu podatkowym za rok, w którym zostały zrealizowane dochody będzie miało prawo wykazać przedmiotowe dochody jako zwolnione.

W przypadku, w którym przedmiotowe dochody po dniu złożenia zeznania zostaną przekazane na inne cele, niż te o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, a w konsekwencji nie zostaną przekazane na rzecz Związku, Spółka będzie musiała złożyć korektę zeznania podatkowego (w której dochody zostaną wskazane jako opodatkowane) oraz zapłacić zaległy podatek od przedmiotowych dochodów wraz z odsetkami.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w art. 17 ust. lb ustawy o CIT. Zgodnie z przedmiotowym przepisem zwolnienie z opodatkowania dochodów o których mowa w art. 17 ust. 1 ma zastosowanie jeżeli dochód jest przeznaczony i bez względu na termin wydatkowany na cele określone w tym przepisie. Art. 17 ust. 1e ustawy o CIT wskazuje na możliwość lokowania dochodów korzystających ze zwolnienia na mocy art. 17 ust. 1, co jednoznacznie wskazuje, że przekazanie dochodu nie musi nastąpić z chwilą jego przeznaczenia na wskazane w przepisie cele. Termin przekazania dochodu nie ma więc wpływu na przesłanki do zastosowania tego zwolnienia.

Dodatkowo, zwrócić należy iż dzisiejsze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 5 jest wynikiem zmiany wprowadzonej ustawą z dnia 2 grudnia 1994 r. o zmianie niektórych ustaw regulujących zasady opodatkowania oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 1995 r., Nr 5 poz. 25). Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 1994 r. wolne od podatku są dochody spółek, których udziałowcami (akcjonariuszami) są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, a których celem statutowym jest działalność wymieniona w pkt 4 - w części wydatkowanej w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na te cele oraz przekazanej na rzecz tych organizacji. Tym samym do 31 grudnia 1994 r. ustawodawca wyraźnie wskazywał na obowiązek wydatkowania, dochodu w konkretnym okresie w celu skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego. Wykreślenie z przedmiotowego przepisu ograniczenia czasowego wydatkowania środków wyraźnie wskazuje na wolę umożliwienia podatnikom skorzystania ze zwolnienia bez względu na termin przekazania środków oraz ich wydatkowania. Trudno bowiem doszukać się innej przesłanki zmiany brzmienia przepisu na mniej precyzyjny.

Co więcej, jak wskazano już powyżej powstanie dochodu w rozumieniu ustawy o CIT nie jest równoznaczne z powstaniem zysku na gruncie przepisów kodeksu spółek handlowych oraz ustawy o rachunkowości. Istnieje bowiem bardzo duże prawdopodobieństwo, iż generując dochód podatkowy, Spółka nie będzie wykazywać zysku ekonomicznego lub zysk ten będzie dużo mniejszy. Tym samym nie będzie ona mogła wypłacić dywidendy na rzecz Związku - wysokości równej dochodowi wyliczonemu na podstawie przepisów ustawy o CIT.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż zatrzymanie dochodu w Spółce na moment złożenia zeznania podatkowego nie uniemożliwia skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT. Przedmiotowa decyzja nie wyklucza bowiem, przekazania w przyszłości przedmiotowego dochodu na rzecz Stowarzyszenia. Skoro zatem ustawodawca, w myśl art. 17 ust. lb ustawy o CIT nie przewidział żadnego ograniczenia czasowego na przekazanie przedmiotowych środków na rzecz organizacji oraz wydatkowanie ich na cele statutowe, posługując się sformułowaniem „w dowolnym terminie”, stwierdzić należy, iż Spółka w celu skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, nie ma obowiązku przekazania Stowarzyszeniu dochodu do dnia złożenia zeznania podatkowego.


W konsekwencji w zeznaniu podatkowym za rok podatkowy, w którym Spółka zrealizowała dochód będzie miała prawo do wykazania przedmiotowego dochodu jako dochód zwolniony na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT (i w konsekwencji nie pobierze od przedmiotowego dochodu podatku CIT), zarówno w sytuacji w której:

  • Dochód zostanie przekazany przez Spółkę na rzecz Związku do dnia złożenia zeznania podatkowego;
  • Dochód nie zostanie przekazany przez Spółkę na rzecz Związku do dnia złożenia zeznania podatkowego, ale nie zostanie też przekazany na inne cele niż cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT.


Ad. 5


Jak wskazano w uzasadnieniu do pytania nr 3 i 4 ustawodawca w przepisach ustawy o CIT nie przewidział żadnego ograniczenia czasowego na przekazanie przedmiotowych środków na rzecz organizacji oraz wydatkowanie ich na cele statutowe. Tym samym, nawet gdyby uznać, iż Spółka nie ma prawa do wykazania w zeznaniu podatkowym jako dochody zwolnione dochodów zatrzymanych w Spółce (które zgodnie z zamierzeniem Spółki zostaną przekazane na rzecz Związku w terminie późniejszym), gdyż na moment złożenia przedmiotowego zeznania warunek, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT nie zostanie spełniony, i tak Spółka nie utraci prawa do zwolnienia dochodu z opodatkowania w momencie jego faktycznego przekazania na rzecz Związku. W przedmiotowym momencie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5 tj. przekazanie dochodu na rzecz stowarzyszenia, będącego jedynym udziałowcem Spółki.

W konsekwencji Spółka będzie mieć prawo do złożenia korekty zeznania podatkowego, w którym wykaże przedmiotowy dochód jako opodatkowany, na podstawie art. 81 par. 1 Ordynacji podatkowej. W skorygowanym zeznaniu Spółka, w związku ze ziszczeniem się warunku, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, wykaże wspomniany dochód jako dochód wolny od podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie:

  • zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 5 dochodów przeznaczonych na organizację imprez sportowych – za nieprawidłowe;
  • uznania wypłaty dywidendy przez Spółkę na rzecz Związku jako przekazania dochodu o którym mowa w art. 17 ust. 5 – za nieprawidłowe;
  • ustalenia momentu przekazania dochodu i zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 5 – za prawidłowe.

Ad. 1


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm., dalej: „ustawa”), wolne od podatku są dochody spółek, których udziałowcami (akcjonariuszami) są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach, a których celem statutowym jest działalność wymieniona w pkt 4 – w części przeznaczonej na te cele oraz przekazanej na rzecz tych organizacji.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo – techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.


Należy zauważyć, że zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy zwolnienie od podatku, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tych przepisach.

Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, iż jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów”, nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od podatku przeznaczonego na nie dochodu. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.


Analiza wyżej cytowanych norm wskazuje na następujące przesłanki zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy:

  • ze zwolnienia skorzystać może spółka, której udziałowcami (akcjonariuszami) są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach;
  • celem statutowym tych organizacji jest działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, czyli działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego;
  • spółka przeznaczyła część swojego dochodu na ww. cele statutowe i wydatkowała na rzecz tych organizacji.


Z wykładni gramatycznej wskazanego przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika jednoznacznie, iż wolna od podatku jest ta część dochodów spółek, która zostanie przeznaczona (w deklaracji) na cele wynikające ze statutu stowarzyszenia, które jest wyłącznym udziałowcem spółki, tożsame z celami wynikającymi z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy pdop oraz przekazana (wydatkowana) na rzecz tej organizacji.

Użyty w przepisie spójnik „oraz” ma charakter koniunkcyjny (łączny). Oba elementy połączone tym spójnikiem, a zatem „w części przeznaczonej” i „przekazanej” składają się na przesłankę uprawniającą do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego.

Połączenie spójnikiem „oraz” oznacza, że dla spełnienia warunków w powołanym przepisie uregulowanych, konieczne jest łączne ich wystąpienie, zatem brak choćby jednego z nich skutkuje utratą możliwości skorzystania z omawianego zwolnienia.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że „Z.” spółka z o.o. jest spółką prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie organizacji imprez sportowych, wszelkiego rodzaju mityngów, mistrzostw itp. Jedynym udziałowcem Spółki jest Związek - organizacja działająca na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach. Celem statutowym Związku jest m.in. działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Spółka rozważa przekazanie wygenerowanych przez siebie dochodów z prowadzonej działalności bezpośrednio na organizację imprez sportowych, rozważa samodzielnie przeznaczyć dochody bez pośrednictwa Związku na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, będące jednocześnie celami statutowymi Związku. Możliwe jest również przekazanie w całości lub w części wygenerowanych przez Spółkę dochodów z prowadzonej przez siebie działalności (w tym dochodów z organizacji imprez sportowych, wszelkiego rodzaju mityngów, mistrzostw oraz pozostałych dochodów) na rzecz Związku. Przekazanie wspomnianych powyżej dochodów na rzecz Związku (w całości lub w części) może nastąpić w drodze wypłaty dywidendy, przekazania darowizny, czy też w inny sposób. Środki przekazane na rzecz Związku przez Spółkę zostaną przez Związek przekazane na cele statutowe.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz stan sprawy należy stwierdzić, że aby Spółka mogła skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy musi spełnić kumulatywnie następujące warunki: udziałowcami Spółki są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach; celem tych organizacji jest działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, Spółka przeznaczyła część swojego dochodu na wymienione cele statutowe i wydatkowała na rzecz tych organizacji.

Podsumowując, w przedmiotowej sprawie jeśli Spółka przeznaczy dochody na organizację imprez sportowych a nie przekaże ich na rzecz udziałowca - Stowarzyszenia, tym samym nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy.

W konsekwencji nie zostanie spełniona jedna z przesłanek uprawniająca do skorzystania ze zwolnienia zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 stanowiąca, że dochód musi zostać przeznaczony na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz przekazany na rzecz jedynego udziałowca działającego na podstawie ustawy - Prawo o Stowarzyszeniach.


Reasumując stanowisko Spółki - w zakresie pytania numer 1 - wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego należy uznać za nieprawidłowe.


Ad. 2.


Jak już uprzednio wskazano, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy, wolne od podatku są dochody spółek, których udziałowcami (akcjonariuszami) są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach, a których celem statutowym jest działalność wymieniona w pkt 4 – w części przeznaczonej na te cele oraz przekazanej na rzecz tych organizacji.


W pierwszym rzędzie należy zwrócić uwagę na fragment przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy, tj. „w części przeznaczonej na te cele oraz przekazanej na rzecz tych organizacji”. Ustawodawca sformułował, iż spółka „przekazuje” dochód.

Ustawodawca nie definiuje pojęcia „przekazać”. Odnosząc się do reguł wykładni językowej (gramatycznej), należy wskazać, że „przekazać” to oznacza „oddać, powierzyć komuś coś” (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl). W pojęciu tym – w jego znaczeniu funkcjonującym w języku powszechnym – mieszczą się zatem zarówno sytuacje przekazania czegoś komuś na własność, jak również przekazania do używania, korzystania. Przekazanie może być ponadto definitywne albo mieć charakter czasowy (okresowy) a także mieć charakter odpłatny lub nieodpłatny.


Natomiast prawo do dywidendy i sposób jego realizacji zostały unormowane ustawą z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm. – dalej: „Ksh”).


Zgodnie z art. 191 § 1 wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwała zgromadzenia wspólników z uwzględnieniem przepisu w art. 195 § 1.


Jak wskazują powołane unormowania, dywidenda wynika z prawa wspólnika do udziału w zyskach spółki kapitałowej - jest skonkretyzowanym udziałem wspólnika w zysku wypracowanym przez tę spółkę w danym okresie i przeznaczonym do podziału stosowną uchwałą walnego zgromadzenia wspólników. Pozyskanie przez spółkę kapitałową środków na wypłatę dywidendy ma bezpośredni związek z wypracowaniem przez nią zysku (po opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych).

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że użyte przez ustawodawcę w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy sformułowanie „przekazanie” dochodu przez Spółkę na rzecz Stowarzyszenia nie może być rozumiane jako wypłata dywidendy. Nie tylko ze względu na rezultat wykładni językowej (gramatycznej), ale także ze względu na zakaz wykładni homonimicznej, tj. w obrębie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nadanie takiego znaczenia słowu „przekazać”, które prowadzi do wniosku, że powoduje to uprawnienie do wypłaty dywidendy.

Co ważne należy również wskazać, że wypłata dywidendy następuje w związku z wypracowaniem przez Spółkę zysku, tj. po opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Natomiast „przekazanie” dochodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy następuje przed opodatkowaniem.


Podsumowując powyższe rozważania, należy stwierdzić, że w przypadku „przekazania dochodu” mamy do czynienia z wypłatą środków, które nie są dywidendą, gdyż tą będzie część zysku spółki po opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.


Tym samym „przekazanie dochodu”, o którym mowa w art. 17 ust.1 pkt 5 ustawy nie jest tożsame z wypłatą dywidendy.


Reasumując stanowisko Spółki - w zakresie pytania numer 2 - wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego należy uznać za nieprawidłowe.


Ad. 3 i 4


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w zakresie pytania 3 i 4 od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 3 i 4 należy uznać za prawidłowe.


Wnioskodawca w pytaniu piątym uzależnił odpowiedź od uznania Jego stanowiska w poprzednich pytaniach za nieprawidłowe.


W związku z uznaniem stanowiska Wnioskodawcy w powyższych pytaniach za prawidłowe odpowiedź na pytanie piąte jest bezprzedmiotowa.


Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanych interpretacji w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, że interpretacje te co do zasady wiążą w sprawie, w której zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj