Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-30/10/DG
z 2 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-30/10/DG
Data
2010.02.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia z tytułu importu towarów --> Delegacja ustawowa


Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
import (przywóz)
podatek od towarów i usług
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy w opisanym stanie faktycznym może nastąpić dopuszczenie do obrotu ze zwolnieniem z podatku VAT na podstawie § 14 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT? Proszę wskazać sposób i termin zwolnienia zabezpieczenia należności celnych na podstawie przepisów celnych.



Wniosek ORD-IN 894 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2010r. (data wpływu 18 stycznia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT importowanych towarów, będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2010r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia z podatku VAT importowanych towarów, będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca ma zamiar prowadzić działalność gospodarczą polegającą na imporcie towarów przeznaczonych do dostawy wewnątrzwspólnotowej np. do Włoch.

Wnioskodawca ma zamiar zarejestrować się jako podatnik VAT UE w Polsce oraz kraju członkowskim, do którego zamierza dostarczać zaimportowane towary.

W związku z powyższym Wnioskodawca zamierza skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT z tytułu importu tego towaru w oparciu o § 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W momencie importu tego towaru Wnioskodawca poda przyznany w Polsce oraz kraju do którego dostarcza towar, numery identyfikacyjne (VAT UE) oraz przedstawi w Urzędzie Celnym zabezpieczenie tego podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym może nastąpić dopuszczenie do obrotu ze zwolnieniem z podatku VAT na podstawie § 14 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT... Proszę wskazać sposób i termin zwolnienia zabezpieczenia należności celnych na podstawie przepisów celnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo skorzystać ze zwolnienia w imporcie towarów (§ 14 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT). Zwolnienie zabezpieczenia nastąpi na wniosek Wnioskodawcy zawierający dokument złożenia deklaracji VAT-7 i informacji podsumowującej oraz po wydaniu zaświadczenia urzędu skarbowego stwierdzającego złożenie tych dokumentów. Załączając ww. dokumenty wnioskodawca wystąpi o zwrot zabezpieczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ww. ustawy przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Powyższa definicja importu towarów stanowi implementację art. 30 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. L Nr 347 str. 1 ze zm.), w myśl którego „import towarów” oznacza wprowadzenie na terytorium Wspólnoty towarów, które nie znajdują się w swobodnym obrocie w rozumieniu art. 24 Traktatu.

Poza czynnością, o której mowa w akapicie pierwszym, za import towarów uznaje się wprowadzenie na terytorium Wspólnoty towarów znajdujących się w swobodnym obrocie pochodzących z terytorium trzeciego stanowiącego część terytorium celnego Wspólnoty.

Powstanie obowiązku podatkowego z tytułu importu towarów jest powiązane z powstaniem obowiązku zapłaty cła lub faktem zaistnienia określonych procedur celnych. Co do zasady, obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego – art. 19 ust. 7 ww. ustawy o VAT.

Podatnikami z tyt. importu towarów w ww. sytuacji zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

W tym miejscu należy zauważyć, że powoływany przez Wnioskodawcę § 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U Nr 212, poz. 1336) utracił moc z dniem wejścia w życie w życie ustawy a dnia 23 października 2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 195, poz. 1504). Z dniem 1 stycznia 2010r. zagadnienie opisane w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku objęte jest przepisem § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 224, poz. 1799). Z uwagi jednak, że normy prawne mające istotne znaczenie dla wydania interpretacji nie uległy zmianie, zmiana powyższych przepisów nie wpływa na rozstrzygnięcie kwestii będącej przedmiotem interpretacji.

Zgodnie zatem z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia zwalnia się od podatku import towarów w przypadku, gdy miejscem przeznaczenia tych towarów jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju i wywóz z terytorium kraju przez importera tych towarów nastąpi w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Stosownie zaś do ust. 2-4 § 13 ww. rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się pod warunkiem, że:

  1. importer, który dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru, jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT UE oraz podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego przeznaczenia importowanych towarów i w momencie importu podał dla zastosowania zwolnienia numery identyfikacyjne przyznane mu dla transakcji wewnątrzwspólnotowych w tych państwach;
  2. importer przedstawił organowi celnemu w trybie stosowanym przy zabezpieczaniu należności celnych na podstawie przepisów celnych zabezpieczenie w wysokości równej kwocie podatku, który nie został uiszczony.

Warunku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie stosuje się po upływie 90 dni od dnia złożenia przez importera wniosku zawierającego zaświadczenie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające złożenie przez importera deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej w zakresie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w ust. 2.

Jeżeli organ celny otrzymał od naczelnika urzędu skarbowego informację, z której wynika, że weryfikowane jest rozliczenie podatnika w ramach czynności sprawdzających, postępowania podatkowego lub postępowania kontrolnego mających wpływ na zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, przepisu ust. 3 nie stosuje się do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonać importu towarów przeznaczonych do wewnątrzwspólnotowej dostawy. Dopuszczenie do obrotu importowanych towarów nastąpi na terytorium kraju. Wnioskodawca będzie zarejestrowanym podatnikiem VAT UE oraz podatnikiem od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego przeznaczenia towarów oraz w momencie importu poda przyznane mu numery identyfikacyjne dla transakcji wewnątrzwspolnotowych i przedstawi organowi celnemu przyjmującemu zgłoszenie celne zabezpieczenie kwoty podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca w przypadku przedstawionym we wniosku jest uprawniony do korzystania ze zwolnienia z podatku od towarów i usług w stosunku do importowanych i wywożonych towarów do innego państwa członkowskiego w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów realizowanej przez Wnioskodawcę.

Natomiast zwolnienie (zwrot) złożonego organowi celnemu zabezpieczenia kwoty podatku od towarów i usług (złożonego w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych) następuje, z zastrzeżeniem art. 13 ust. 4 ww. rozporządzenia, po upływie 90 dni od dnia złożenia przez Wnioskodawcę wniosku o zwrot zabezpieczenia zawierającego zaświadczenie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające złożenie przez importera deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej w zakresie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w § 13 ust. 2. ww. rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj