Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/4510-1-514/15-4/ŁM
z 25 stycznia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2015 r. (data wpływu 14 października 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu z tytułu otrzymanych w ramach aportu składników majątku (pytanie oznaczone we wniosku nr 4):

  • jest nieprawidłowe – w części dotyczącej równowartości zapłaconego podatku od towarów i usług,
  • jest prawidłowe – w pozostałej części.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2015 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z 20 stycznia 2016 r. (data wpływu 22 stycznia 2016 r.) – o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • powstania przychodu z tytułu otrzymanych w ramach aportu składników majątku (pytanie oznaczone we wniosku nr 4),
  • sposobu dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej składników majątku otrzymanych w ramach aportu (pytanie oznaczone we wniosku nr 5),
  • momentu dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej składników majątku otrzymanych w ramach aportu (pytanie oznaczone we wniosku nr 6).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca – spółka z o.o. (dalej zwana: „Spółką”) na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz.U. 2015 r., poz. 139) – dalej zwanej również: „u.z.z.w.o.ś.”, świadczy usługi w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. W związku ze świadczeniem ww. usług Spółka posiada status przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 4 u.z.z.w.o.ś. Usługi na rzecz odbiorców są świadczone przez Spółkę na podstawie umów zawartych z tymi odbiorcami. Jedynym udziałowcem Spółki jest Gmina (dalej zwana: „Gminą”). Gmina planuje wyposażyć Spółkę w majątek poprzez podwyższenie kapitału zakładowego Spółki i wniesienie do Spółki wkładu niepieniężnego na pokrycie kapitału zakładowego. W wyniku tej transakcji Gmina obejmie nowoutworzone udziały. Łączna wartość nominalna udziałów będzie równa wartości rynkowej netto wnoszonych aportem składników majątku (tzn. nieuwzględniającej ewentualnego obciążenia transakcji podatkiem od towarów i usług) lub nieznacznie od tej wartości niższa.

Gmina i Spółka zakładają, iż rozliczenie podatku od towarów i usług (VAT) z tytułu dokonania dostawy towarów w ramach wnoszenia aportu do Spółki – w przypadku gdyby należny podatek od towarów i usług w ogóle wystąpił – nastąpi w ten sposób, że Gmina oprócz udziałów, które obejmie w wyniku transakcji otrzyma od Spółki kwotę stanowiącą równowartość podatku od towarów i usług należnego z tytułu dokonanej w ramach wnoszenia wkładów dostawy towarów. Kwota ta zostanie określona w odrębnym porozumieniu, w którym ustalone zostaną również warunki przekazania tej kwoty Gminie.

Przedmiotem aportu będą należące do Gminy następujące składniki majątku:

  • STACJA UZDATNIANIA WODY (MIEJSCOWOŚĆ – B), na którą składać się będzie m.in.: nieruchomość gruntowa, budynek stacji uzdatniania wody (obiekt składa się z dwóch części: część przebudowana SUW, tj. po modernizacji, oraz część istniejącej wcześniej stacji uzdatniania); instalacja technologiczna; dwie studnie głębinowe; odmulnik dwukomorowy; osadnik koagulacyjny; zbiornik bezodpływowy; zbiornik czystej wody zagłębiony w ziemi; ogrodzenie terenu; drogi i place; oświetlenie terenu; kanalizacja deszczowa; kanalizacja ściekowa; studzienki wodomierzowe; pompy; agregat prądotwórczy. Stacja uzdatnia wody położona jest na działkach 19/1 i 20/5 w obrębie (…) oraz na działce 8171/2 w obrębie (…) (znajduje się tam obiekt – ujęcie wody). W 2010 r. zakończyły się prace polegające na przebudowie i modernizacji (ulepszeniu) składników majątku, na które składa się stacja uzdatniania wody w B. Wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym (ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych; t.j. Dz. U. 2012 r., poz. 1448 z późn. zm.), stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej środka trwałego – stacji uzdatniania wody. Wartość rynkowa składników majątku składających się na Stację Uzdatniania Wody w B, z wyłączeniem gruntu, wynosi – według operatu rzeczoznawcy – 1.180.800 zł (wartość nie uwzględnia opodatkowania VAT).
  • STACJA UZDATNIANIA WODY (MIEJSCOWOŚĆ – K), na którą składać się będzie m.in.: nieruchomość gruntowa, budynek stacji uzdatniania wody, hydrofornia, dwa zbiorniki retencyjne o pojemności po 100m3 każdy, ogrodzenie terenu (siatka stalowa na słupkach metalowych), odstojnik wód popłucznych, zbiornik bezodpływowy, dwie studnie głębinowe, utwardzenie terenu (drogi i place – nawierzchnia betonowa), śmietnik, przyłącza sieci: energetyczne, wodociągowe. Stacja uzdatnia wody położona jest na działce 15/3 w obrębie (…). Wartość rynkowa składników majątku składających się na Stację Uzdatniania Wody w K, z wyłączeniem gruntu, wynosi – według operatu rzeczoznawcy – 194.700 zł (wartość nie uwzględnia opodatkowania VAT).
  • SIECI WODOCIĄGOWE (położone w kilku miejscowościach) o wartości rynkowej – według operatu rzeczoznawcy – 1.679.100 zł (wartość nie uwzględnia opodatkowania VAT).

W związku z planowaną transakcją podwyższenia kapitału zakładowego przygotowany został operat szacunkowy, zgodnie z którym wartość rynkowa ww. składników majątku, mających być przedmiotem wkładu wnoszonego przez Gminę do Spółki, wyniosła łącznie ponad 3.000.000,00 zł netto.

Większość ww. składników majątku została wybudowana w latach 70-tych XX wieku i stanowią własność Gminy, przy czym:

  • składniki majątku, na które składa się stacja uzdatniania wody w B (położona na działkach 19/1 i 20/5) oraz ujęcie wody położone na działce 8171/2, został nabyty na mocy decyzji komunalizacyjnej Urzędu Wojewódzkiego;
  • składniki majątku, na które składa się stacja uzdatniania wody w K (położna na działce 15/3), został nabyty na mocy decyzji komunalizacyjnej Wojewody.

Przy nabyciu (wybudowaniu, wytworzeniu) ww. składników majątku nie przysługiwało Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od Gminę z tytułu nabycia towarów i usług w ramach realizacji modernizacji, o której mowa powyżej (ewentualnie w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, wynikająca z tych faktur, była w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, Gmina miała prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy). Natomiast Gminie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych przez Gminę z tytułu nabycia towarów i usług w ramach realizacji modernizacji niektórych składników majątku składających się na stację uzdatniania wody w B (ewentualnie w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, wynikająca z tych faktur, była w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, Gmina miała prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy). Wszystkie składniki majątku, które będą stanowić przedmiot wkładu wnoszonego do Spółki, były dotychczas wykorzystywane przez Gminę do świadczenia usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę. Gmina w zakresie świadczenia tych usług miała status podatnika podatku od towarów i usług (VAT), a czynności (usług) dostarczania wody podlegały opodatkowaniu tym podatkiem. Po wniesieniu przez Gminę ww. składników majątku w drodze aportu do Spółki Spółka będzie wykorzystywać je do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tj. do świadczenia usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Spółka przewiduje, że w przyszłości oprócz składników majątku, o których mowa powyżej, Gmina, jako wspólnik, może podjąć decyzję o kolejnym podwyższeniu kapitału zakładowego Spółki i wniesieniu do niej aportu (tzn. wkładu niepieniężnego). Składnikiem majątku, który najpewniej zostanie wniesiony do Spółki w drodze aportu w ramach kolejnego podwyższenia kapitału zakładowego, będą działki nr: 148/1 i 148/2 (…) objęte jedną księgą wieczystą, stanowiących własność Skarbu Państwa w zarządzie X (w użytkowaniu Gminy), zabudowane hydrofornią.

MECHANIZM ROZLICZENIA TRANSAKCJI

Mechanizm rozliczenia transakcji między Gminą a Spółką będzie wyglądał, tak jak w następującym PRZYKŁADZIE:

  • Gmina wnosi aportem do Spółki składniki majątku o wartości netto 100.000 zł, przy czym aport budowli o wartości 80.000 zł będzie korzystał ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, a aport urządzenia o wartości netto 20.000 zł będzie opodatkowane VAT według stawki 23%:
  • w zamian za aport Gmina obejmie udziały o wartości nominalnej 100.000 zł;
  • Spółka przekaże do Gminy środki pieniężne stanowiące równowartość należnego podatku od towarów i usług, tj. kwotę 4.600 zł (20.000 zł x 23%).

W przypadku gdyby wartość nominalna udziałów była niższa od wartości rynkowej netto składników majątku wnoszonych aportem do Spółki, to wzajemne rozliczenia między Gminą a Spółką będą wyglądały, tak jak w następującym przykładzie:

  • Gmina wnosi aportem do Spółki składniki majątku o wartości netto 100.000 zł, przy czym aport budowli o wartości 80.000 zł będzie korzystał ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, a aport urządzenia o wartości netto 20.000 zł będzie opodatkowane VAT według stawki 23%;
  • w zamian za aport Gmina obejmie udziały o wartości nominalnej 60.000 zł;
  • nadwyżka wartości rynkowej netto składników majątku wnoszonych aportem ponad nominalną wartość nowych udziałów (agio) powiększy kapitał zapasowy (kapitał zapasowy zostanie zwiększony o wartość 40.000 zł);
  • Spółka przekaże do Gminy środki pieniężne stanowiące równowartość należnego podatku od towarów i usług, tj. kwotę 2.760 zł ([20.000 zł x 23%] x 0,6).

W piśmie z 20 stycznia 2016 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał co następuje:

Co do wyjaśnień dotyczących wniosku o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej Spółka wskazuje, iż wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy zdarzenia przyszłego. Transakcja podwyższenia kapitału zakładowego w Spółce i wniesienia do niej wkładu niepieniężnego przez dotychczasowego wspólnika – Gminę (dalej zwanej: „Gminą”), planowana jest na marzec lub kwiecień 2016 r. Nie można jednak wykluczyć, że transakcja ostatecznie odbędzie się w późniejszym terminie.

Co do uzupełnienia opisu sprawy – w sytuacji, gdy w związku z transakcją wniesienia aportu powstanie zobowiązanie podatkowe w podatku od towarów i usług po stronie Gminy, a jednocześnie Gmina obejmie udziały w wysokości nieuwzględniającej tego podatku (tj. w wartości netto wnoszonego do Spółki majątku), to równowartość zobowiązania podatkowego Gminy w zakresie podatku od towarów i usług nie będzie stanowić nadwyżki wartości wniesionego wkładu ponad wartość nominalną udziałów przekazaną na kapitał zapasowy Spółki (agio).

Spółka nie wyklucza, że w ramach transakcji podwyższenia kapitału zakładowego wystąpi nadwyżka wartości wniesionego wkładu ponad wartość nominalną udziałów przekazaną na kapitał zapasowy Spółki (agio). Będzie to jednak związane z koniecznością dostosowania wartości podwyższanego kapitału do łącznej wartości udziałów możliwych do objęcia. Jeden udział nie może być niższy niż 1.000 zł, przy czym wszystkie udziały muszą być równe, a jednocześnie wartość wnoszonych wkładów nie zawsze jest równa wielokrotności kwoty 1.000 zł.

Przekazanie składników majątku w ramach transakcji podwyższenia kapitału (wniesienia aportu) do używania nastąpi w momencie realizacji umowy przenoszącej ich własność w ramach wykonania zobowiązania wynikającego z uchwały Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

  1. Czy otrzymane przez Spółkę w ramach transakcji wnoszenia aportu składniki majątku będą stanowiły dla Spółki przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. 2012 r., poz. 1448 z późn. zm.)? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)
  2. Czy Spółka będzie uprawniona do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych nabytych przez Spółkę w wyniku transakcji podwyższenie kapitału zakładowego (wniesienia aportu), od wartości początkowej składników majątku ustalonej na podstawie operatu szacunkowego (wyceny rzeczoznawcy) jako wartość rynkowa? (pytanie oznaczone we wniosku nr 5)
  3. Czy Spółka będzie uprawniona do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych nabytych przez Spółkę w wyniku transakcji podwyższenie kapitału zakładowego (wniesienia aportu), począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym Spółka stanie się właścicielem składników majątku wnoszonych do niej aportem i wprowadzi je do ewidencji? (pytanie oznaczone we wniosku nr 6)

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 1. Wniosek Spółki w zakresie pytań nr 2 i 3 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną 25 stycznia 2016 r. nr ILPB4/4510-1-514/15-5/ŁM.

Zdaniem Wnioskodawcy wartość otrzymanych przez niego w ramach transakcji wnoszenia aportu składników majątku nie będzie stanowić przychodu i to niezależnie od tego, czy wartość aportu zwiększy w całości kapitał zakładowy Spółki, czy też jego część zwiększy również kapitał zapasowy.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 4 pkt 4 u.p.d.o.p. do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego. Podobnie też do przychodów nie zalicza się wartości wkładu przekazanej na kapitał zapasowy (agio) – zgodnie z treścią art. 12 ust. 4 pkt 11 u.p.d.o.p. Regulacja ta pozwala zatem zachować po stronie Spółki neutralność podatkową w podatku dochodowym od osób prawnych i to niezależnie od tego, czy wniesiony wkład zostanie przekazany na kapitał zakładowy, w zamian za co wnoszący wkład obejmie udziały w Spółce, czy też wkład zwiększy wartość kapitału zapasowego Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie powstania przychodu z tytułu otrzymanych w ramach aportu składników majątku (pytanie oznaczone we wniosku nr 4):

  • jest nieprawidłowe – w części dotyczącej równowartości zapłaconego podatku od towarów i usług,
  • jest prawidłowe – w pozostałej części.

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm.): przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Przepis ten wskazuje, że przychód podatkowy u podatnika rozpoznawany jest wg zasady kasowej.

Ponadto należy wskazać, że art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera legalnej definicji przychodu, a jedynie precyzuje, przez przykładowe wyliczenie, rodzaje przychodów. Jednocześnie należy stwierdzić, że podatek dochodowy od osób prawnych posiada cechy podatku powszechnego, tj. podatku, który jest ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem – jako źródłem dochodu – jest tylko ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa. Jednocześnie musi mieć charakter definitywny (dokonany) i mierzalny.

Należy również dodać, że w przepisie art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyliczone zostały enumeratywnie te rodzaje przychodów uzyskiwanych przez podatnika, które nie stanowią podstawy ustalenia dochodu podlegającego opodatkowaniu. Innymi słowy regulacja ta tworzy zamknięty katalog przychodów neutralnych podatkowo, co oznacza, że nie można go rozszerzać ponad te ich rodzaje, które wymienia ustawodawca.

I tak – zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 ww. ustawy: do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Oznacza to, że zarówno wkłady pieniężne, jak i niepieniężne, wnoszone na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego w spółce z o.o. nie są zaliczane do przychodów podatkowych.

Natomiast stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 11 omawianej ustawy: do przychodów nie zalicza się dopłat wnoszonych do spółki, jeżeli ich wniesienie następuje w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, kwot i wartości stanowiących nadwyżkę ponad wartość nominalną udziałów (akcji), otrzymanych przy ich wydaniu i przekazanych na kapitał zapasowy, oraz w spółdzielniach i ich związkach – wartości wpisowego, przeznaczonych na fundusz zasobowy.

Użyty przez ustawodawcę w cytowanym w zdaniu poprzednim przepisie zwrot „kwot i wartości stanowiących nadwyżkę ponad wartość nominalną udziałów” wskazuje, że wyłączone z opodatkowania jest zarówno agio pieniężne, jak i agio aportowe. W przypadku, gdy powstałe agio, czyli nadwyżka ponad wartość nominalną udziałów otrzymanych przy ich wydaniu, zostanie w całości przekazana na fundusz zapasowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością – zgodnie z art. 154 § 3 ustawy Kodeks spółek handlowych – nie będzie ona zaliczana do przychodów tej spółki.

Z opisu sprawy wynika, że jedynym udziałowcem Wnioskodawcy (dalej również: Spółka) jest gmina. Gmina planuje podwyższenie kapitału zakładowego Spółki nastąpi to przez wniesienie wkładu niepieniężnego przez gminę do Spółki w postaci szczegółowo opisanych w zdarzeniu przyszłym składników majątkowych. W zamian za otrzymany wkład niepieniężny Spółka wyda gminie udziały o określonej wartości nominalnej. Jednocześnie w przypadku gdy transakcja wniesienia aportu będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wartość wydanych udziałów odpowiadać będzie wartości netto przedmiotu aportu, a kwota stanowiąca równowartość podatku od towarów i usług zostanie przez Spółkę zapłacona na rzecz gminy. W tej kwestii Spółka wskazała także, że kwota stanowiąca równowartość podatku od towarów i usług, która zostanie przez Spółkę zapłacona, nie będzie stanowić nadwyżki wartości wniesionego wkładu ponad wartość nominalną udziałów przekazaną na kapitał zapasowy Spółki (agio). Może również zaistnieć sytuacja, w której w ramach transakcji podwyższenia kapitału zakładowego wystąpi nadwyżka wartości wniesionego wkładu ponad wartość nominalną udziałów przekazaną na kapitał zapasowy Spółki (agio).

W odniesieniu do powyższego należy wskazać, że ta wartość przedmiotu aportu, która odpowiada wartości nominalnej wydanych przez Spółkę udziałów – jako przychód otrzymany na powiększenie jej kapitału zakładowego – nie będzie stanowiła przychodu podatkowego, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie w przypadku gdy wartość przedmiotu aportu będzie wyższa niż wartość nominalna wydanych przez Spółkę udziałów, a nadwyżkę ponad wartość nominalną wydanych udziałów Spółka przekaże na jej kapitał zapasowy, to również ta nadwyżka wartości przedmiotu wkładu niepieniężnego ponad wartość nominalną udziałów nie będzie zaliczana do przychodów podatkowych.

Natomiast co do kwoty stanowiącej równowartość podatku od towarów i usług, którą Spółka ureguluje na rzecz gminy, należy stwierdzić, że w tej części wartość otrzymanego przez Spółkę przedmiotu aportu, jako że nie ma tu miejsca ani wydanie udziałów z tytułu powiększenia kapitału zakładowego Spółki, ani nie wystąpi agio, to ta wartość otrzymanych składników majątku nie wejdzie w zakres regulacji art. 12 ust. 1 pkt 4 i 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Co do zasady wartość podatku od towarów i usług jest neutralna na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, o czym stanowi art. 12 ust. 4 pkt 9 i art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Należy jednak zauważyć, że Spółka w opisanej sytuacji wyda w zamian za aport nie tylko udziały o określonej wartości nominalnej, ale również dokona zapłaty na rzecz gminy kwoty pieniężnej odpowiadającej kwocie należnego podatku od towarów i usług.

Dlatego też należy podkreślić, że udział jest częścią kapitału zakładowego, która jest określona kwotowo i ma określoną wartość. Aport jest wkładem niepieniężnym wnoszonym do spółki w celu pokrycia udziałów. Suma wartości nominalnej wydanych udziałów jest odzwierciedleniem wartości wkładów wnoszonych do spółki, a wartość ta, określona kwotowo, stanowi równowartość wkładu niepieniężnego wnoszonego do spółki. Bez znaczenia przy tym jest to, że wycena wartości składników majątku będącego przedmiotem aportu odnosi się do ich wartości netto. O ile bowiem objęcie udziałów nastąpi w zamian za wkłady o wartości netto, to przyjąć należy, że taka jest wartość (cena) wkładu.

Stąd – środki przekazane przez Spółkę na rzecz wnoszącego aport (tj. gminy) nie mają charakteru podatku, ale stanowią kwotę dodatkową uiszczoną na rzecz gminy będącą dodatkową płatnością za otrzymany wkład niepieniężny w części stanowiącej równowartość należnego podatku od towarów i usług.

Nie stanowi bowiem wątpliwości, że zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.): podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej.

Tym samym zapłacona przez Spółkę kwota to tylko równowartość należnego podatku od towarów i usług, a nie ten podatek. W konsekwencji w niniejszej kwestii kwotę tę należy rozpatrywać w kategorii kosztów uzyskania przychodów z tytułu nabycia składników majątku.

Reasumując – otrzymana przez Spółkę w ramach transakcji wnoszenia aportu wartość składników majątku nie będzie stanowiła dla Spółki przychodu w części odpowiadającej wartości nominalnej wydanych przez Spółkę udziałów (art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) oraz w części tej wartości, która stanowi nadwyżkę ponad wartość nominalną wydanych udziałów (agio) przekazaną na kapitał zapasowy Spółki (art. 12 ust. 4 pkt 11 tej ustawy). Natomiast wartość składników majątku stanowiąca równowartość zapłaconego podatku od towarów i usług stanowi odpłatność za te składniki majątku, co powoduje wyłączenie tej części wartości spod regulacji art. 12 ww. ustawy podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie Organ informuje, że w zakresie podatku od towarów i usług wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj