Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/4511-45/15/JS
z 13 kwietnia 2015 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 14 stycznia 2015 r. (data wpływu do tut. Biura 16 stycznia 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie określenia źródła przychodu właściwego do opodatkowania przychodów, które będą uzyskiwane z tytułu udzielania licencji na używanie znaku towarowego oraz możliwości opodatkowania dochodu z ww. tytułu tzw. „podatkiem liniowym” – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 stycznia 2015 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie określenia źródła przychodu właściwego do opodatkowania przychodów, które będą uzyskiwane z tytułu udzielania licencji na używanie znaku towarowego oraz możliwości opodatkowania dochodu z ww. tytułu tzw. „podatkiem liniowym”.
We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
W 2014 r. Wnioskodawczyni nabyła prawa z rejestracji w Urzędzie ds. Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (OHIM) do wspólnotowego znaku towarowego słowno-graficznego (dalej: „Wspólnotowy Znak”) oraz wzoru wspólnotowego (dalej: „Wspólnotowy Wzór”). Łącznie prawa z rejestracji Wspólnotowego Znaku oraz Wspólnotowego Wzoru dalej nazywane będą łącznie „Prawami”. Prawa zostały udzielone na podstawie przepisów Rozporządzenia Rady (WE) nr 207/2009 z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie wspólnotowego znaku towarowego (t.j. Dz.Urz. UE L 78 z dnia 24 marca 2009 r.) oraz Rozporządzenia Rady (WE) nr 6/2002 z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie wzorów wspólnotowych (t.j. Dz.Urz. UE L 3 z dnia 5 stycznia 2002 r.). Prawa nabyte zostały przez Wnioskodawczynię na podstawie umowy darowizny i przysługiwały wcześniej małżonkowi. Małżonek Wnioskodawczyni wykorzystywał je w prowadzonej działalności gospodarczej, ale Prawa nie były przez niego amortyzowane. Darowizna Praw nastąpiła po ich rejestracji i została dokonana z majątku odrębnego małżonka do majątku odrębnego Wnioskodawczyni.
Wnioskodawczyni nadmienia, że zwróciła się z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego do tut. organu podatkowego z zapytaniem, czy może ująć nabyte Prawa w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, a następnie Prawa amortyzować zaliczając do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej. Wnioskodawczyni zadała również pytanie, w jaki sposób powinna ustalić wartość początkową tych Praw. W interpretacji z 4 lipca 2014 r., Znak: IBPBI /1/415-451/14/BK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach potwierdził prawo Wnioskodawczyni do zaliczania w ciężar kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od nabytych w drodze darowizny Praw (na potrzeby wniosku nazywanych wówczas Unijnymi WNiP).
W związku z powyższym, Wnioskodawczyni podjęła decyzję o wykorzystywaniu ww. Praw w prowadzonej działalności gospodarczej przez okres dłuższy niż jeden rok i w związku z tym zamierza ująć nabyte Prawa w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych oraz rozpocząć ich amortyzację. Wnioskodawczyni postanowiła również, że Prawa zostaną udostępnione do używania osobom trzecim na podstawie umów licencyjnych. Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej znajduje się dzierżawa własności intelektualnej i podobnych produktów, z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim (PKD 77.40.Z). Podklasa ta obejmuje działalności związane z dzierżawą własności intelektualnej i podobnych produktów, za którą pobierane są opłaty w formie tantiemów lub opłat licencyjnych.
Wnioskodawczyni upoważniła osoby trzecie (podmioty gospodarcze) do korzystania z Praw, na zasadach określonych w zawieranych (na okres 5 lat) umowach licencyjnych. Wnioskodawczyni wykazuje przychody z tytułu opłat licencyjnych. Opłaty licencyjne są uiszczane przez licencjobiorców w okresach miesięcznych, na podstawie faktur VAT wystawianych przez Wnioskodawczynię.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy przychody, jakie będą uzyskiwane z tytułu odpłatnego oddania Praw do używania osobom trzecim na podstawie zawieranych umów licencyjnych, powinny być kwalifikowane przez Wnioskodawczynię do przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej?
- Czy dochód, który będzie ustalany przez Wnioskodawczynię w związku z oddaniem Praw do używania osobom trzecim na podstawie zawieranych umów licencyjnych, może być opodatkowany przy zastosowaniu 19% stawki podatku dochodowego, o której mowa w art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, po spełnieniu przesłanek formalnych określonych w ww. ustawie?
Ad. 1
Zdaniem Wnioskodawczyni, przychody jakie będą uzyskiwane z tytułu odpłatnego oddania Praw do używania osobom trzecim na podstawie zawieranych umów licencyjnych, będą kwalifikowane do przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
(t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm. – dalej „ustawa PIT”), źródłami przychodów są:
- stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,
- działalność wykonywana osobiście,
- pozarolniczą działalność gospodarcza,
- działy specjalne produkcji rolnej,
- (uchylony),
- najem, podnajem. dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą,
- kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c,
- odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2,
- nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
- spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
- prawa wieczystego użytkowania gruntów,
- innych rzeczy,
- nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat. licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku. licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany,
8a) działalność prowadzona przez zagraniczną spółkę kontrolowaną,
9. inne źródła.
Wykorzystywanie wartości niematerialnych i prawnych (w tym Praw) może mieć zarówno miejsce w ramach działalności gospodarczej (w takim przypadku przychody zaliczane są do źródła jakim jest działalność gospodarcza - art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz art. 14 ustawy PIT) albo w ramach innego rodzaju działań (w którym to przypadku przychody zaliczone są do przychodów z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych - art. 10 ust. 1 pkt 7 oraz art. 18 ustawy PIT).
Zdaniem Wnioskodawczyni, uzyskiwane przez nią przychody z tytułu wykorzystywania Praw (przychody uzyskiwane na podstawie umów licencyjnych) powinny być zaliczane do przychodów z działalności gospodarczej. Należy bowiem zauważyć, że zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy PIT, ilekroć w ustawie mowa jest o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:
- wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
- polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
- polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy PIT.
Treść definicji zawartej w art. 5a pkt 6 ustawy PIT pozwala przyjąć, że dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą, konieczne jest m.in. łączne spełnienie trzech warunków, tj. wykonywanie tej działalności:
- w celu osiągnięcia dochodu – przy czym, nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, bowiem istotny jest sam zamiar osiągnięcia dochodu,
- w sposób ciągły - jednakże przesłanki tej nie należy rozumieć, jako konieczność wykonywania działalności bez przerwy. Istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu. Przy czym, o ciągłości nie przesądza prowadzenie danej działalności przez np. kilka lat, lecz powtarzalność (stałość) podejmowanych działań,
- w sposób zorganizowany - co oznacza, że podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.
Przychody z działalności gospodarczej zostały zdefiniowane w art. 14 ust. 1 ustawy PIT. Zgodnie z tym przepisem, do przychodów z działalności gospodarczej zalicza się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
W art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy PIT, do przychodów z działalności gospodarczej zaliczono przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
Zdaniem Wnioskodawczyni, odpłatne udostępnienie Praw na podstawie umowy licencyjnej zawieranej na okres kilku lat z innym podmiotom gospodarczym, powinno być uznane za prowadzenie działalności w sposób metodyczny, systematyczny i uporządkowany, który wiąże się z planowanym charakterem działań i realizacją poszczególnych zamierzeń w sposób ciągły. Istotnym przejawem działania w sposób zorganizowany jest również to, że odpłatne udostępnienie Praw związane jest z koniecznością podejmowania przez Wnioskodawczynię szeregu dodatkowych czynności potwierdzających stały i profesjonalny charakter wykonywania działalności, np. zawarcia umów licencyjnych, prowadzenia dokumentacji księgowej określającej uzyskiwane przychody i uwzględniającej poniesione koszty, itp. Tego rodzaju działania nie mogą mieć ze swej istoty charakteru przypadkowego, incydentalnego. Wymagają podejmowania szeregu zaplanowanych i przemyślanych działań i czynności. W związku z tym, zdaniem Wnioskodawczyni, czynności polegające na licencjonowaniu Praw są wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni zaznaczyła, że nabyte Prawa będą przez nią wykorzystywane dłużej niż rok (zawarła umowy licencyjne zobowiązując się do licencjonowania Praw w okresie pięciu lat). Prawa, po ich wpisie do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, podlegają amortyzacji.
Z uwagi na powyższe, zdaniem Wnioskodawczyni, Prawa są składnikiem majątku związanym z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą. W związku z tym, przychody uzyskiwane z tytułu oddania Praw do odpłatnego używania osobom trzecim (w związku z zawarciem umów licencyjnych) są zaliczane do przychodów z działalności gospodarczej (zwłaszcza, że przychody osiągane z tego tytułu nie są ujęte w katalogu przychodów nie zaliczanych do przychodów z działalności gospodarczej, który zawarty jest w art. 14 ust. 3 ustawy PIT)
Wykorzystywanie składników majątku, w tym wartości niematerialnych i prawnych, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, generuje przychód z tej działalności, który winien być opodatkowany na zasadach przewidzianych dla opodatkowania przychodów (dochodów) uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Zdaniem Wnioskodawczyni, wyraźnie potwierdza to ustawodawca, gdyż w ustawie PIT brak jest przepisu, który ograniczałby możliwość zakwalifikowania przychodów związanych z oddaniem Praw do korzystania osobom trzecim na podstawie umowy licencyjnej, do przychodów z działalności gospodarczej.
Powyższe potwierdza Minister Finansów m.in. w komunikacie z 5 marca 2014 r., zamieszczonym na stronie www.mf.gov.pl/ministerstwo-finansow/wiadomosci/komunikaty, w którym stwierdził, że (…) twierdzenie jakoby ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wykluczała możliwość uzyskiwania przychodów z majątkowych praw autorskich (…) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jest nieuzasadnione. Nie znajduje ono bowiem potwierdzenia w obowiązujących przepisach ustawy PIT, która przewiduje możliwość osiągania przez twórców przychodów z tych praw w ramach działalności gospodarczej.
Podsumowując, Wnioskodawczyni uważa, że uzyskiwane przez nią przychody z tytułu oddania Praw do używania, będą stanowić przychód ze źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. W związku z tym, uzyskiwane przychody powinny być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na zasadach przewidzianych dla pozarolniczej działalności gospodarczej.
Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawczyni powołała interpretacje indywidualne wydane przez:
- Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 20 marca 2014 r., Znak: ITPB1/415-47/14/AK,
- Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 28 lipca 2014 r., Znak: ILPB1/415-448/14-2/TW.
Ad. 2
Zdaniem Wnioskodawczyni, ustalany przez nią dochód powstały w związku z oddaniem Praw do używania osobom trzecim na podstawie zawieranych umów licencyjnych, będzie mógł być opodatkowany przy zastosowaniu 19% stawki podatku dochodowego, o której mowa w art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, po spełnieniu przesłanek formalnych określonych w ww. ustawie.
Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy PIT, dochody osiągnięte przez podatników z pozarolniczej działalności gospodarczej są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy PIT, z zastrzeżeniem ust. 3 tego artykułu, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Z art. 9a ust. 3 ustawy PIT wynika, że jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c ustawy PIT i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy PIT oraz odsetek za zwlokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.
Zdaniem Wnioskodawczyni, dochód ustalony przez nią w związku z oddaniem Praw do używania osobom trzecim na podstawie zawieranych umów licencyjnych, będzie mógł zostać opodatkowany przy zastosowaniu stawki 19%, o której mowa w art. 30c ust. 1 ustawy PIT, po spełnieniu przesłanek formalnych określonych w ww. ustawie (w szczególności po wyborze takiej formy opodatkowania, zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy PIT).
Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawczyni powołała interpretacje indywidualne wydane przez:
- Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 15 grudnia 2014r., Znak: IBPBI/1/415-1077/14/BK,
- Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 30 kwietnia 2014 r., Znak: IPTPB1/415-54/14-4/KO,
- Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 23 października 2012 r., Znak: ITPB1/415-877/12/MR,
- Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 6 lipca 2011 r., Znak: IPPB1/415-365/11-4/EC.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Wskazać należy, że w zakresie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wydano odrębne rozstrzygniecie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.