Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-613/14/MK
z 20 marca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2014 r. (data wpływu 22 grudnia 2014 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia konsekwencji podatkowych połączenia Wnioskodawcy ze spółką kapitałową, której jest jedynym udziałowcem (połączenie przez przejęcie tej spółki) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia konsekwencji podatkowych połączenia Wnioskodawcy ze spółką kapitałową, której jest jedynym udziałowcem (połączenie przez przejęcie tej spółki).


We wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.


Wnioskodawca – spółka akcyjna rozważa połączenie ze spółką z o.o., w której Spółka posiada 100% udziałów (dalej: „Spółka Przejmowana"). Przejęcie nastąpi po dniu 1 stycznia 2015 r. i na skutek połączenia cały majątek Spółki Przejmowanej zostanie przeniesiony na Spółkę Przejmującą. Planowane połączenie będzie przeprowadzone na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 w związku z art. 515 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeksu spółek handlowych (Dz.U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037; dalej: KSH), tj. bez podwyższania kapitału zakładowego Spółki Przejmującej, co oznacza, że żadne udziały nie zostaną przyznane udziałowcom Spółki Przejmowanej. Po połączeniu Spółka Przejmująca będzie całkowicie kontynuowała działalność prowadzoną przez Spółkę Przejmowaną, w szczególności wszystkie składniki majątkowe otrzymane w wyniku połączenia będą wykorzystywane do celów działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (czyli od czynności, w związku z którymi Spółce Przejmującej będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego).


Za dokonaniem połączenia Wnioskodawcy i Spółki Przejmowanej przemawia szereg argumentów. Powody, dla których przeprowadzone zostanie przejęcie, są następujące:


  1. połączenie podyktowane jest koniecznością wprowadzenia zmian w strukturze i funkcjonowaniu grupy kapitałowej celem uproszczenia tej struktury, a także zwiększenia konkurencyjności i efektywności;
  2. połączenie Wnioskodawcy ze Spółką Przejmowaną spowoduje integrację przedsiębiorstw obydwu spółek i prowadzonej przez te Spółki działalności, co ułatwi procesy zarządzania tymi działalnościami: na skutek połączenia nastąpi również integracja zasobów obydwu podmiotów, co w założeniu powinno umożliwić bardziej efektywne wykorzystanie tych zasobów;
  3. połączenie Wnioskodawcy ze Spółką Przejmowaną ograniczy koszty zarządzania środkami finansowymi w ramach grupy;
  4. połączenie umożliwi łączącym się spółkom redukcję kosztów administracyjnych i operacyjnych związanych z funkcjonowaniem dwóch odrębnych osób prawnych: zbędne sianie się sporządzanie odrębnych planów finansowych, sprawozdań finansowych oraz badanie sprawozdań finansowych dwóch podmiotów prawnych. Poza tym uproszczeniu ulegną procedury związane ze składaniem deklaracji podatkowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


Czy, w związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, połączenie Spółki ze Spółką Przejmowaną będzie stanowić dla Wnioskodawcy czynność neutralną na gruncie art. 10 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o CIT?


Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie ustawy o CIT. skutki połączenia przez przejęcie w trybie określonym w art. 492 § 1 pkt 1 ustawy KSH reguluje art. 10 ust. 1 i art. 10 ust. 2 ustawy o CIT, które stanowią, że dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z udziału (akcji). W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy połączenie przez przejęcie Spółki Przejmowanej przez Wnioskodawcę, o którym mowa w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, będzie zdarzeniem neutralnym podatkowo na podstawie art. 10 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tworzenie, organizację, funkcjonowanie, rozwiązywanie, łączenie, podział i przekształcanie spółek handlowych reguluje art. 491 § 1 KSH. Zgodnie z art. 491 KSH spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi. Połączenie może być dokonane m.in. przez przeniesienie całego majątku spółki przejmowanej na inną spółkę przejmującą za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej - tzw. łączenie się przez przejęcie na mocy art. 492 § 1 pkt 1 KSH. Natomiast w myśl art. 515 § 1 KSH połączenie może być przeprowadzone bez podwyższenia kapitału zakładowego, jeżeli spółka przejmująca ma udziały lub akcje spółki przejmowanej albo udziały lub akcje nabyte lub objęte, zgodnie z przepisami art. 200 lub art. 362 oraz w przypadkach, o których mowa w art. 366. Wskazane połączenie znajdzie zastosowanie w opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym. Na mocy art. 493 § 1 KSH, Spółka Przejmowana zostanie rozwiązana, bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego, w dniu wykreślenia z rejestru.

Jednocześnie, Spółka Przejmująca wstąpi z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki Spółki Przejmowanej (art. 494 § 1 KSH). Prawa i obowiązki następców prawnych reguluje także Ordynacja podatkowa. W świetle art. 93 § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, z zastrzeżeniem sytuacji przewidzianej w art. 93e tej ustawy, osoba prawna łącząca się przez przejęcie innej osoby prawnej wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się spółek.


W świetle art. 10 ust. 1 ustawy o CIT dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b Ustawy CIT. jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji). Zgodnie jednak z art. 10 ust. 2 Ustawy CIT, przy połączeniu lub podziale spółek kapitałowych:


  1. dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu, o którym mowa w ust. 1, nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej lub dzielonej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej lub dzielonej;
  2. dla spółki przejmującej, która posiada w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział w wysokości mniejszej niż 10%, dochód stanowi nadwyżka wartości przejętego majątku odpowiadająca procentowemu udziałowi w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie z art. 15 ust. lk lub art. 16 ust. 1 pkt 8: dochód ten określa się na dzień wykreślenia spółki przejmowanej lub dzielonej z rejestru albo na dzień wydzielenia.


Stosownie do treści art. 10 ust. 5 ustawy o CIT, wskazana powyżej regulacja art. 10 ust. 2 ustawy o CIT ma zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami:


  1. których mowa w art. 3 ust. 1. przejmujących majątek innych spółek mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, albo
  2. których mowa w art. 3 ust. I, przejmujących majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, albo
  3. których mowa w art. 3 ust. 2. podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.


Wskazany powyżej przepis art. 10 ust. 2 ustawy o CIT w zw. z art. 10 ust. 5 ustawy o CIT formułuje zasadę, w świetle której jeżeli w wyniku połączenia spółka przejmująca otrzymuje majątek spółki przejmowanej, którego wartość jest wyższa niż nominalna wartość udziałów (akcji) wydanych przez nią udziałowcom spółki przejmowanej, owa nadwyżka nie stanowi dochodu spółki przejmującej z udziału w zyskach osób prawnych. Tym samym wskazane regulacje konstytuują neutralność podatkową procesu łączenia w stosunku do tzw. „ukrytych rezerw" w majątku spółki przejmowanej. Ustawodawca w art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT przewidział możliwość opodatkowania dochodu spółki przejmującej jedynie w sytuacji, gdy spółka przejmująca ma w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział mniejszy niż 10 %.

W opisywanym zaś w niniejszym wniosku zdarzeniu przyszłym, planowane jest połączenie spółek kapitałowych (Wnioskodawcy i Spółki Przejmowanej) poprzez przejęcie Spółki Przejmowanej przez Wnioskodawcę. Połączenie to polegać będzie na przeniesieniu na Wnioskodawcę (spółkę przejmującą) całego majątku Spółki Przejmowanej. Oba podmioty są rezydentami Polski dla celów podatków dochodowych. Co więcej. Wnioskodawca posiadać będzie na dzień przekształcenia 100% udziałów w kapitale zakładowym Spółki kapitałowej. Tym samym jego udział w kapitale zakładowym Spółki kapitałowej przekroczy 10%. W konsekwencji Wnioskodawca nie rozpozna dochodu (przychodu) na dzień połączenia prze/ przejęcie Spółki kapitałowej.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe, przykładowo jak czytamy w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 lutego 2014 r. (znak IPPB3/423-983/13-2/AG) „w konsekwencji w sytuacji przedstawionej we zdarzeniu przyszłym gdy spółka przejmująca (Wnioskodawca) spółkę przejmowaną (Spółkę) posiadać będzie na dzień połączenia 100% udziałów w tej spółce przejmowanej, zastosowanie znajduje art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka przejmująca będąca udziałowcem spodki przejmowanej w wyniku połączenia nie może wydać samej sobie swoich własnych udziałów w zamian za majątek spółki przejmowanej. Oznacza to, że dochodzi po prostu do przejęcia majątku lej spółki i wygaśnięcia prawa z tytułu posiadanych udziałów w spółce przejmowanej, którego wartość nie stanowi jednak dochodu podatkowego na podstawie art. 10 ust. 2 pkt I ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, iż zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (z uwzględnieniem art. 10 ust. 5 tej ustawy), nie będzie stanowiła dochodu (przychodu) z udziału w zyskach osób prawnych dla Wnioskodawcy (spółki przejmującej) wartość otrzymanego przez nią majątku Spółki Przejmowanej (...)".

Analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie również w interpretacjach z dnia 18 czerwca 2014 r. (znak IPPB3/423-323/14-2/AG) oraz z dnia 8 maja 2014 r. (znak IPPB3/423-206/14-2/AG).

Powyższe stanowisko podziela także Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, przykładowo w interpretacji z dnia 11 maja 2011 r. (znak ITPB3/423-117/11/AW) podkreślił, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca przejmie, w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych spółkę, w której posiada 100% o udziałów (...). Przepis art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, formułuje ogólną zasadę, iż przy połączeniu dzieleniu spółek kapitałowych dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu z udziału w zyskach osób prawnych nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przyjmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej lub dzielonej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej lub dzielonej. (...). Konstatując, w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie uzyska przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym, ani jako spółka przejmująca, ani też jako udziałowiec spółki przejmowanej".

Zdaniem Wnioskodawcy, w rozpatrywanym stanie taktycznym nie zachodzą przesłanki zastosowania art. 10 ust. 4 ustawy o CIT, który wyłącza stosowanie art. 10 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, ponieważ planowane połączenie przez przejęcie Spółki Przejmowanej przez Wnioskodawcę nastąpi z przyczyn uzasadnionych ekonomicznie, a nie w celu uniknięcia lub uchylenia się od opodatkowania.

Zgodnie z art. 10 ust. 4 ustawy o CIT, art. 10 ust. 2 pkt 1 nie znajduje zastosowania w przypadku, gdy połączenie spółek nie jest przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. W takich okolicznościach zatem, przejęcie spółki kapitałowej wiąże się z obowiązkiem rozpoznania dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych przez spółkę przejmującą.

Stanowisko to zostało potwierdzone przez Dyrektora tutejszej Izby Skarbowej w Bydgoszczy, jak czytamy w interpretacji z dnia 31 października 2013 r. (znak ITPB3/423-351/13/PST) organ podatkowy zgodził się ze stanowiskiem spółki, iż w oparciu o przesłanki z art. 10 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 10 ust. 4 ustawy, nie będzie stanowiła dochodu z udziału w zyskach osób prawnych dla Wnioskodawcy (spółki przejmującej) wartość otrzymanego przez nią majątku Spodki Zależnej (spodki przejmowanej), jeżeli połączenie spółek będzie przeprowadzane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Gdyby jednak warunek, o którym mowa w art. 10 ust. 4 ustawy, nie został spełniony, a słownym bądź jednym z celów połączenia obu spółek było uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania, wówczas przepis art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy nie będzie miał zastosowania (...). Dochód taki może powstać w sytuacji, gdy połączenie nie będzie dokonywane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, lecz głównym bądź jednym z głównych celów takiej operacji jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania ".

Wnioskodawca wskazuje, iż połączenie podyktowane jest przede wszystkim koniecznością wprowadzenia zmian w strukturze i funkcjonowaniu grupy kapitałowej celem uproszczenia tej struktury, a także zwiększenia konkurencyjności i efektywności. Połączenie Wnioskodawcy ze Spółką Przejmowaną spowoduje integrację przedsiębiorstw obydwu spółek i prowadzonej przez te Spółki działalności, co ułatwi procesy zarządzania tymi działalnościami. Na skutek połączenia nastąpi również integracja zasobów obydwu podmiotów, co w założeniu powinno umożliwić bardziej efektywne wykorzystanie tych zasobów

Ponadto, połączenie Wnioskodawcy ze Spółką Przejmowaną ograniczy koszty zarządzania środkami finansowymi w ramach grupy. Połączenie umożliwi łączącym się spółkom redukcję kosztów administracyjnych i operacyjnych związanych z funkcjonowaniem dwóch odrębnych osób prawnych. Zbędnym stanie się sporządzanie odrębnych planów finansowych, sprawozdań finansowych oraz badanie sprawozdań finansowych dwóch podmiotów prawnych. Poza tym uproszczeniu ulegną procedury związane ze składaniem deklaracji podatkowych.

W opinii Wnioskodawcy, optymalnym rozwiązaniem jest zatem połączenie obu spółek w ramach jednego podmiotu. W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, przejęcie Spółki Przejmowanej podyktowane jest jedynie przesłankami o charakterze ekonomicznym, ponieważ transakcja ta ma na celu wprowadzenie zmian w strukturze i funkcjonowaniu grupy kapitałowej oraz zwiększenie jej konkurencyjności i efektywności. Wynika stąd, iż art. 10 ust. 4 ustawy o CIT w opisanym stanie faktycznym nie znajduje zastosowania, a wobec tego przejęcie Spółki Przejmowanej przez Wnioskodawcę nie będzie wiązało się z powstaniem po stronie Wnioskodawcy dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.


Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych Ministra Finansów, np.:


  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 lutego 2014 r. (znak IPPB3/423-983/13-2/AG);
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 5 lutego 2014 r. (znak ILPB4/423-442/13-2/ŁM);
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 10 grudnia 2013 r. (znak ITPB3/423-424a/13/DK).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm.), dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji).


Jednak, w myśl art. 10 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy połączeniu lub podziale spółek:


  1. dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu, o którym mowa w ust. 1, nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej lub dzielonej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej lub dzielonej;
  2. dla spółki przejmującej, która posiada w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział w wysokości mniejszej niż 10%, dochód stanowi nadwyżka wartości przejętego majątku odpowiadająca procentowemu udziałowi w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie z art. 15 ust. 1k lub art. 16 ust. 1 pkt 8; dochód ten określa się na dzień wykreślenia spółki przejmowanej lub dzielonej z rejestru albo na dzień wydzielenia.


Stosownie do treści art. 10 ust. 5 ww. ustawy, przepis ust. 2 ma zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami:


  1. których mowa w art. 3 ust. 1, przejmujących majątek innych spółek mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, albo
  2. których mowa w art. 3 ust. 1, przejmujących majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, albo
  3. których mowa w art. 3 ust. 2, podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.


Wskazany powyżej przepis art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, formułuje ogólną zasadę, że przy połączeniu/dzieleniu spółek dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu z udziału w zyskach osób prawnych nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej lub dzielonej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej lub dzielonej. Jednak w przypadku inkorporacji Dyrektywy Rady 90/434/EWG z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku łączenia, podziałów, wydzieleń, wnoszenia aktywów i wymiany udziałów dotyczących spółek różnych państw członkowskich oraz przeniesienia statutowej siedziby SE lub SCE pomiędzy państwami członkowskimi polski ustawodawca przewidział (art. 10 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy) możliwość opodatkowania dochodu spółki przejmującej, w szczególnym przypadku, gdy między łączącymi się spółkami na dzień połączenia istnieje więź kapitałowa, w której spółka-matka jest spółką przejmującą, a spółka-córka przejmowaną, a więź ta jest relatywnie słaba. Przepis ten znajduje bowiem (wprost) zastosowanie w sytuacji, gdy spółka przejmująca ma w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział mniejszy niż 10%. Natomiast w sytuacji, gdy spółka przejmująca/nowo zawiązana nie posiada wcale udziału w spółce przejmowanej/dzielonej lub posiada udział w spółce przejmowanej/dzielonej w wysokości co najmniej 10%, zastosowanie znajdzie art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji, w sytuacji przedstawionej w zdarzeniu przyszłym, gdy spółka przejmująca (Wnioskodawca) na dzień połączenia posiadać będzie 100% udziałów w spółce przejmowanej, zastosowanie znajdzie art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tym samym dla Wnioskodawcy (spółki przejmującej) planowane połączenie przez przejęcie będzie neutralne podatkowo, o ile zostaną spełnione warunki określone w art. 10 ust. 4 tej ustawy.

Należy podkreślić, że zgodnie z regulacją zawartą art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisów ust. 2 pkt 1 nie stosuje się w przypadkach, gdy połączenie lub podział spółek nie są przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, lecz głównym bądź jednym z głównych celów takiej operacji jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Z powyższego wynika, że przepisy art. 10 ust. 2 pkt 1 tej ustawy mają zastosowanie, gdy połączenie lub podział spółek następuje z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Tak więc, gdy warunek powyższy nie zostanie spełniony, a głównym bądź jednym z głównych celów takiej operacji jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania art. 10 ust. 2 pkt 1 nie ma zastosowania. Przy czym zbadanie przesłanek i celów dokonywanego podziału spółki jest w pełni możliwe dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego. Stwierdzenie więc, że przedstawione przez Wnioskodawcę w zdarzeniu przyszłym połączenie, zostało przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a jego głównym bądź jednym z głównych celów nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania, nie może podlegać ocenie tutejszego organu podatkowego, bowiem zbadanie przesłanek i celów dokonywanego połączenia jest w pełni możliwe dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego.

Zauważyć należy, że uregulowane w art. 14b-14h ustawy Ordynacja podatkowa postępowanie w sprawie wydawania interpretacji indywidualnych jest postępowaniem odrębnym od postępowania podatkowego czy kontrolnego, w ramach których prowadzone jest postępowanie dowodowe. Regulacje ww. ustawy nie przewidują prowadzenia postępowania dowodowego w sprawach o interpretację przepisów prawa podatkowego. Tym samym zbadanie przesłanek dokonywanego połączenia spółek jest możliwe dopiero w warunkach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego.

W konsekwencji, w drodze indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, nie można więc wykluczyć że przepisy art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, znajdą zastosowanie w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku.

Podsumowując, mając na względzie powyższe uregulowania prawne, stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznano za prawidłowe, a Jednostka będzie zobowiązana do wskazania dowodów, że połączenie spółek zostało przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, nie zaś w celu uniknięcia lub uchylenia się od opodatkowania.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Inne kwestie, w tym wynikające z własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Ponadto, podkreślić należy, że organ nie rozstrzyga o zindywidualizowanych obowiązkach podatkowych strony, gdyż może to nastąpić w ramach przeprowadzonego postępowania podatkowego. Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego czy kontrolnego. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj