Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/4511-724/16-2/IB
z 30 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2016 r. (data wpływu 23 sierpnia 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 listopada 2016 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 14 listopada 2016 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.


We wniosku tym i w jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest realizatorem projektu „M.", w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Działanie 4.2. Projekt realizowany jest od 1 marca 2016 r. W ramach projektu zrekrutowano 21 osób z tzw. kategorii NEET, tj. osoby niepracujące, nieuczące się i niekształcące się, w wieku 18-35 lat. Część z osób zrekrutowanych posiada status osoby bezrobotnej zarejestrowanej w urzędzie pracy, natomiast część osób posiada status osoby bezrobotnej niezarejestrowanej w urzędzie pracy (osoba bierna zawodowo). W ramach projektu uczestnicy otrzymują wsparcie przygotowawcze (szkolenie zawodowe, językowe, warsztaty, wsparcie indywidualne), a następnie kierowani są na bezpłatny staż zagraniczny.

Celem projektu jest zaktywizowanie grupy osób młodych w wieku 18-35 lat, niepracujących, nieszkolących się i nieuczących się. W ramach projektu planowana jest do osiągnięcia 40% efektywność zatrudnieniowa.


Grupa I (11 osób) została skierowana na staże zawodowe na Maltę (od 21 lipca 2016 r.), grupa II (10 osób) na staże zawodowe do Niemiec (od 5 sierpnia 2016 r.). Staże zawodowe odbywają się u pracodawców zagranicznych, oprócz tego w dniach wolnych od pracy lub w godzinach popołudniowych uczestnicy biorą udział w programie mobilności ponadnarodowej obejmującym warsztaty kulturowe i integracyjne, kurs językowy, wycieczki, spotkania indywidualne z opiekunem. W trakcie wyjazdu uczestnicy otrzymują następujące wsparcie od Wnioskodawcy, w ramach projektu:


  • zapewnienie transportu z/do miejsca odbywania stażu (zapłata za bilety przez Wnioskodawcę na podstawie faktur na Niego wystawionych),
  • zapewnienie opieki partnera ponadnarodowego w miejscu odbywania stażu, w tym organizowanie dodatkowych elementów mobilności ponadnarodowej, tj. warsztaty, szkolenia językowe, wycieczki (zapłata przez Wnioskodawcę),
  • ubezpieczenie OC, NNW i komercyjne zdrowotne, jeśli osoby nie mają innej podstawy do otrzymania EKUZ (zapłata przez Wnioskodawcę na podstawie dokumentów na Niego wystawionych),
  • zakwaterowanie (zapłata za zakwaterowanie przez Wnioskodawcę na podstawie faktur na Niego wystawionych),
  • wyżywienie - płatne bezpośrednio przez uczestników z tzw. „kieszonkowego" przekazywanego przez Wnioskodawcę,
  • transport lokalny (przejazdy z/do miejsca odbywania stażu z miejsca zakwaterowania) - płatne bezpośrednio przez uczestników z tzw. „kieszonkowego" przekazywanego przez Wnioskodawcę,
  • inne wydatki dot. pobytu zagranicą m.in. wydatki związane z udziałem w programie mobilności (np. dojazd na kursy językowe itp.) - płatne bezpośrednio przez uczestników z tzw. „kieszonkowego" przekazywanego przez Wnioskodawcę.


Większość opłat dot. finansowania pobytu uczestników za granicą finansowana jest bezpośrednio przez Wnioskodawcę na podstawie faktur, natomiast część opłat ponoszona jest bezpośrednio przez uczestników, w ramach wypłacanego przez Wnioskodawcę „kieszonkowego".


Kwoty przekazywane uczestnikom:


a. grupa Malta: kwota ogółem 146,44 zł na dzień dla 1 uczestnika, w tym:

- płatne bezpośrednio przez Wnioskodawcę: zakwaterowanie około 68,75 zł, ubezpieczenie około 3,86 zł, razem około 72,61 zł, dokładne kwoty uzależnione są od kursu euro w dniu płatności,

- płatne w formie „kieszonkowego" na cele pozostałego wyżywienia, transportu lokalnego i innych kosztów, przekazywanego uczestnikowi: około 73,83 zł na dzień, dokładne kwoty uzależnione są od kursu euro w dniu płatności,

b. grupa Niemcy: kwota ogółem 161,50 zł na dzień dla 1 uczestnika, w tym:

- płatne bezpośrednio przez Wnioskodawcę: zakwaterowanie około 90,20 zł, wyżywienie (obiad) około 21,79 zł, ubezpieczenie około 2,05 zł, razem 114,04 zł, dokładne kwoty uzależnione są od kursu euro w dniu płatności,

- płatne w formie „kieszonkowego" na cele pozostałego wyżywienia, transportu lokalnego i innych kosztów, przekazywanego uczestnikowi w kwocie: około 47,46 zł na dzień, dokładne kwoty uzależnione są od kursu euro w dniu płatności.


Przekazywane uczestnikom „kieszonkowe" ma ściśle określone przeznaczenie (wyżywienie, transport lokalny, inne drobne wydatki ponoszone w związku z pobytem za granicą) i uczestnicy zgodnie z umową są zobowiązani wydatkować środki na te cele. Nie jest to wynagrodzenie, tylko środki przeznaczone na utrzymanie się uczestników w trakcie pobytu za granicą.

Za udział w stażu uczestnicy nie otrzymują stypendium stażowego - jest on w pełni bezpłatny dla uczestnika projektu. Żadnego wynagrodzenia uczestnikom nie wypłaca ani organizator projektu -Wnioskodawca, ani pracodawca zagraniczny, przyjmujący danego uczestnika na staż zawodowy. Uczestnicy projektu nie posiadają statusu pracownika Wnioskodawcy, jak również w trakcie pobytu zagranicznego nie posiadają statusu osoby bezrobotnej, ponieważ wyjazd wymusza wyrejestrowanie z urzędu pracy.

Od list wypłat kieszonkowego przekazanego uczestnikom nie odprowadzono podatku dochodowego, nie naliczono również składek na ubezpieczenie społeczne.

Ww. „kieszonkowe" finansowane jest z funduszy strukturalnych, tj. Europejskiego Funduszu Społecznego.

Osoby otrzymujące od Wnioskodawcy „kieszonkowe" są uczestnikami projektu, dla których wyznaczono w ramach programu pomoc w postaci stawek jednostkowych za pobyt uczestników za granicą, mających na celu sfinansowanie takich elementów jak zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie, transport lokalny. Program nie określił wprost zasad i sposobu wypłaty tych stawek jednostkowych dla uczestników, określił jedynie kwotę i zakres rzeczowy, jaki ma zostać sfinansowany. Wnioskodawca samodzielnie ustalił jakie wydatki ponosił będzie bezpośrednio na podstawie faktur, a jakie przeniesie na uczestników projektu w postaci „kieszonkowego", jednocześnie zobowiązując uczestników do wydatkowania środków na dokładnie sprecyzowane wydatki, wchodzące w skład stawki jednostkowej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, w związku z przekazywaniem uczestnikom projektu kwot „kieszonkowego", zobowiązany jest do obliczania i pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych zgodnie z Ustawą o podatku dochodowym?


Zdaniem Wnioskodawcy jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, w związku z przekazywaniem uczestnikom projektu kwot „kieszonkowego", nie jest zobowiązany do obliczania i pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych zgodnie z Ustawą o podatku dochodowym, bowiem dochody z tego tytułu są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. W Ustawie o podatku dochodowym nie znaleziono zapisu bezpośrednio odnoszącego się do typu wypłat występujących w ww. sytuacji, jednak pewien zakres analogii można zauważyć w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Wnioskodawca nie naliczył podatku dochodowego od kwoty wypłacanego uczestnikom „kieszonkowego" opierając się na następujących przesłankach:


  • „kieszonkowe" jest wypłacane na ściśle określone cele związane z utrzymaniem się uczestników w trakcie pobytu zagranicznego, stanowiąc niejako odpowiednik diety wypłacanej w przypadku osób zatrudnionych (kwota „kieszonkowego" razem z opłatami ponoszonymi przez Wnioskodawcę bezpośrednio, jest niższa od kwot maksymalnych diet), (z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach),
  • taż jest w pełni bezpłatny, „kieszonkowe" w żadnym stopniu nie stanowi wynagrodzenia, ani też stypendium stażowego, od którego należałoby odprowadzić składki na ubezpieczenie społeczne,
  • „kieszonkowe" jest wypłacane w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, zatem można zastosować następujący przepis: z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.); „kieszonkowe" stanowią środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich; jako „środki europejskie - rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c", tj. „środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b", „niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d: Norweskiego Mechanizmu Finansowego, Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Szwajcarsko-Polskiego programu Współpracy", „środki na realizację wspólnej polityki rolnej", „środki przeznaczone na realizację programów w ramach celu europejska Współpraca Terytorialna, programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa, Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009". Projekt „M." jest realizowany w ramach funduszy strukturalnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) – wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Jednocześnie wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagane jest, aby środki finansowe były otrzymywane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu. Przez uczestników projektu, o których mowa w powołanym wyżej przepisie, należy natomiast rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

W przedstawionym stanie faktycznym osoby otrzymujące od Wnioskodawcy „kieszonkowe" są uczestnikami projektu, dla których wyznaczono w ramach programu pomoc w postaci stawek jednostkowych za pobyt za granicą, mających na celu sfinansowanie takich elementów jak zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie, transport lokalny. Program nie określił wprost zasad i sposobu wypłaty tych stawek jednostkowych dla uczestników, określił jedynie kwotę i zakres rzeczowy, jaki ma zostać sfinansowany. Wnioskodawca samodzielnie ustalił jakie wydatki ponosił będzie bezpośrednio na podstawie faktur, a jakie przeniesie na uczestników projektu w postaci „kieszonkowego", jednocześnie zobowiązując uczestników do wydatkowania środków na dokładnie sprecyzowane wydatki, wchodzące w skład stawki jednostkowej.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy zatem uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym przekazywane uczestnikom projektu „kieszonkowe” jako pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich – o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – jest zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wypłata ww. świadczeń nie skutkuje obowiązkiem obliczania, pobierania i odprowadzania z tego tytułu zaliczek na podatek dochodowy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami
skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj