Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP2.4512.947.2016.1.JJ
z 10 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 listopada 2016r. (data wpływu 29 listopada 2016r.), uzupełnionym pismem z 21 grudnia 2016r. (data wpływu 23 grudnia 2016r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w części lub w całości w związku z realizacją projektu pn. „xxx” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w części lub w całości w związku z realizacją projektu pn. „xxx”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 21 grudnia 2016r. (data wpływu 23 grudnia 2016r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Projekt „xxx” (okres realizacji 01.09.2013-30.06.2015)

  1. Celem projektu było wyrównanie szans edukacyjnych 572 uczniów prowadzonych przez Powiat szkół o profilu ogólnym i poprawa oferty edukacyjnej tych szkół poprzez realizację szkolnych programów rozwojowych.
  2. W ramach projektu zostały poniesione następujące wydatki:
    • zakup pomocy dydaktycznych
    • zakup sprzętu komputerowego /laptop, drukarka, urządzenie wielofunkcyjne/
    • zakup sprzętu fotograficznego /aparat + obiektyw, oświetlenie studyjne, statyw/
    • zakup sprzętu filmowego /kamera cyfrowa/
    • zakup materiałów biurowych
    • zajęcia wyrównawcze,
    • zajęcia pozalekcyjne - kółka zainteresowań,
    • doradztwo edukacyjno-zawodowe,
    • doradztwo grupowe
    • wyjazdy studyjne (koszt transportu)
    • wyjazdy edukacyjne (koszt biletów i transportu).
  3. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
  4. Efektami projektu są:

    • 7 szkół, które zrealizowały projekty rozwojowe w ramach projektu.
    • 572 uczniów objętych wsparciem projektowym.
    • 133 uczniów objętych zajęciami wyrównawczymi w ramach proj.
    • 107 uczniów, którzy zmniejszyli zaległości edukacyjne dzięki zaj. projektowym.
    • 475 uczestników projektowych zajęć rozwijających komp. klucz.
    • 427 uczestników, którzy rozwinęli komp. klucz. w ramach proj.
    • 268 uczniów, objętych w proj. doradztwem eduk.-zawód.
    • 268 uczniów, którzy dzięki proj. podnieśli komp. w zakr. wyboru drogi eduk.-zaw.
    • 100 licealistów objętych programem profilaktyki uzależnień w ramach proj.
    • 93 uczniów szkół specjalnych, u których stwierdzono zmniejszenie problemów pedagog.-psych. dzięki zajęciom projektowym,
    • 706 godzin zajęć w LO w ramach zadania - Wyrównywanie dysproporcji edukacyjnych.
    • 104 godzin zajęć w szkołach specjalnych w ramach zadania 1- Wyrównywanie dysproporcji edukacyjnych.
    • 12 autorskich programów zajęć w ramach zadania 1 - Wyrównywanie dysproporcji edukacyjnych.
    • 3267 godzin zajęć w LO w ramach zadania 2 - Rozwijanie kompetencji kluczowych.
    • 854 godzin zajęć w szkołach specjalnych w ramach zadania 2 - Rozwijanie kompetencji kluczowych.
    • 55 autorskich programów zajęć w ramach zadania 2 - Rozwijanie kompetencji kluczowych.
    • 149 godzin zajęć dla licealistów w ramach zadania 3 - Doradztwo edukacyjno-zawodowe.
    • 116 godzin zajęć dla gimnazjalistów w ramach zadania 3 - Doradztwo edukacyjno-zawodowe.
    • 5 autorskich programów zajęć w ramach zadania - Doradztwo edukacyjno-zawodowe.
    • 28 godzin zajęć w LO w ramach zadania 4 - Opieka i doradztwo psychologiczno-pedagogiczne.
    • 1134 godzin zajęć w szkołach specjalnych w ramach zadania 4 - Opieka i doradztwo psychologiczno-pedagogiczne.
    • 11 autorskich programów zajęć w ramach zadania 4 - Opieka i doradztwo psychologiczno-pedagogiczne.
      Z efektów projektu uczniowie skorzystali nieodpłatnie.
  5. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie zostały i nie zostaną nikomu przekazane.
  6. Realizowany projekt nie służył w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym.
  7. Powiat jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składa deklarację VAT-7.


W uzupełnieniu Wnioskodawca poinformował, że żadna z czynności wykonanych na rzecz projektu nie miała i nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną, która w jakikolwiek sposób pozwoliłaby na całościowe lub częściowe obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Powiat w odniesieniu do projektu „xxx” ma możliwość odliczenia podatku VAT w części lub w całości?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Powiat w odniesieniu do projektu „xxx” nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości, ponieważ w przedmiotowym zakresie nie jest podatnikiem podatku VAT.

Ponadto w uzupełnieniu Wnioskodawca poinformował, że żadna z czynności wykonywanych na rzecz projektu nie miała i nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną, która w jakikolwiek sposób pozwoliłaby na całościowe lub częściowe obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu – z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ww. ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia prawa do odliczenia w części lub w całości podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „xxx”. Celem projektu było wyrównanie szans edukacyjnych 572 uczniów prowadzonych przez Powiat szkół o profilu ogólnym i poprawa oferty edukacyjnej tych szkół poprzez realizację szkolnych programów rozwojowych.

W związku z realizacją projektu zostały poniesione następujące wydatki:

  • zakup pomocy dydaktycznych
  • zakup sprzętu komputerowego /laptop, drukarka, urządzenie wielofunkcyjne/
  • zakup sprzętu fotograficznego /aparat + obiektyw, oświetlenie studyjne, statyw/
  • zakup sprzętu filmowego /kamera cyfrowa/
  • zakup materiałów biurowych
  • zajęcia wyrównawcze,
  • zajęcia pozalekcyjne - kółka zainteresowań,
  • doradztwo edukacyjno-zawodowe,
  • doradztwo grupowe
  • wyjazdy studyjne (koszt transportu)
  • wyjazdy edukacyjne (koszt biletów i transportu).

Z efektów projektu uczniowie korzystali nieodpłatnie. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Realizowany projekt nie służył w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym.


Rozpatrując kwestię prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnień do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej lub zwolnionych od podatku.

Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT należy stwierdzić, że skoro towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i realizowany projekt nie służył w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym a z efektów projektu uczniowie skorzystali nieodpłatnie, to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług – brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Wnioskodawca wskazał, że żadna z czynności wykonanych na rzecz projektu nie miała i nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną, która w jakikolwiek sposób pozwoliłaby na całościowe lub częściowe obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zatem mając na uwadze przywołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że nie zostaną spełnione przesłanki art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją ww. projektu pn.: „xxx”.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj