Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP1.4512.841.2016.2.AW
z 17 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2016 r. (data wpływu 5 października 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 listopada 2016 r. (data wpływu 22 listopada 2016 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 9 listopada 2016 r. (doręczone w dniu 14 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych przez jednostki oświatowe Gminy w części dotyczącej:

  • zwolnienia od podatku VAT pobytu dzieci w przedszkolu ponad podstawę programową - jest nieprawidłowe;
  • zwolnienia od podatku usług żywienia dzieci w przedszkolach i szkołach - jest nieprawidłowe;
  • zwolnienia od podatku VAT usług organizowania zajęć dodatkowych dla uczniów w szkołach - jest nieprawidłowe;
  • wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, czynności wykonywanych przez jednostki oświatowe w zakresie nauki dzieci i młodzieży w szkołach, pobytu dzieci w przedszkolach w ramach podstawy programowej, zajęć dla dzieci prowadzonych w młodzieżowych domach kultury i placówkach edukacji pozaszkolnej - jest prawidłowe;
  • zwolnienia od podatku VAT sprzedaży posiłków dla personelu pedagogicznego, wydawania duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych, zakwaterowania w internacie uczniów szkół znajdujących się przy internacie oraz uczniów szkół, których dyrektorzy mają podpisane porozumienie o zakwaterowaniu - jest prawidłowe;
  • opodatkowania stawką podatku VAT w wysokości 8% usług żywienia personelu administracyjnego i pracowników obsługi, zakwaterowania w internacie uczniów szkół które nie mają podpisanego porozumienia o zakwaterowaniu, zakwaterowania innych osób w internacie - jest prawidłowe;
  • opodatkowania stawką podatku VAT w wysokości 23% usług najmu pomieszczeń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 5 października 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych przez jednostki oświatowe Gminy.


Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 listopada 2016 r. (data wpływu 22 listopada 2016 r.) nadesłanym jako odpowiedź na wezwanie Organu z dnia 9 listopada 2016 r. - doręczone Wnioskodawcy w dniu 14 listopada 2016 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


W związku z wprowadzeniem centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług od 1 grudnia 2016 r. w gminie , samorządowe jednostki oświatowe nie będą korzystać ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. W celu zapewnienia jednolitości stosowania zasad klasyfikowania poszczególnych transakcji dla celów VAT, gmina wprowadzi instrukcję odnoszącą się do sposobu przygotowywania danych dotyczących transakcji zawieranych przez poszczególne jednostki oraz określenia, jaki podatek od poszczególnych działalności ma być stosowany. Ponieważ jednostki oświatowe wykonują różne rodzaje działalności, Strona przedstawia następujące wątpliwości:


Czy poniżej przedstawiony został prawidłowy podział działalności występujących w jednostkach oświatowych oraz stawek ich opodatkowania?


W ramach działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT:

  1. pobieranie przez dzieci i młodzież nauki w szkołach,
  2. pobyt dzieci w przedszkolach w ramach podstawy programowej,
  3. zajęcia dla dzieci prowadzone w młodzieżowych domach kultury i placówkach edukacji pozaszkolnej.

W ramach działalności zwolnionej z VAT:

  1. pobyt dzieci w przedszkolu ponad podstawę programową (pobyt, za który pobierana jest opłata) - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT,
  2. żywienie dzieci w przedszkolach i szkołach - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy o VAT,
  3. sprzedaż posiłków personelowi pedagogicznemu - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT,
  4. organizowanie w szkołach zajęć dodatkowych dla uczniów - na podstawie art. 43 ust.1 pkt 24 ustawy o VAT,
  5. wydawanie duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT,
  6. zakwaterowanie w internacie uczniów szkoły, przy której znajduje sie intermat, lub uczniów z innych szkół na podstawie porozumień dyrektorów o zakwaterowaniu - na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 30 ustawy o VAT.

W ramach działalności opodatkowanej VAT stawką 8%:

  1. żywienie personelu administracyjnego i obsługi,
  2. zakwaterowanie w internacie uczniów innej szkoły niż ta, przy której jest internat (gdy nie ma porozumienia między szkołami o zakwaterowaniu uczniów),
  3. zakwaterowanie w internacie innych osób niż uczniowie (tzw. krótkotrwałe zakwaterowanie).

W ramach działalności opodatkowanej VAT stawką 23%:

  1. najem pomieszczeń i umowy o podobnym charakterze.

W nadesłanym uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że w związku z wykonywaniem wskazanych czynności przez jednostki oświatowe to właśnie one pobierają należne opłaty. Opłaty te stanowią dochód budżetu gminy i po pobraniu przez jednostkę są przekazywane gminie. Natomiast wydatki na realizację wskazanych we wniosku zadań jednostki realizują z planu finansowego, ze środków budżetu gminy.

Zgodnie z art. 67a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 z pózn. zm.) wysokość opłat za posiłki ustala dyrektor szkoły prowadzącej stołówkę w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, czyli Burmistrzem Miasta. Do regulowania opłat za uczniów zobowiązani są ich rodzice, natomiast za posiłki personelu administracyjnego i obsługi sami pracownicy.


Aktualnie jednostki-oświatowe Gminy -nie prowadzą internatów, w związku z czym opłaty za zakwaterowanie, nie są pobierane.


Opłaty za wydawanie duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych ustalane i pobierane są przez dyrektora szkoły, a następnie przekazywane gminie.


Centralizacja rozliczeń podatku od towarów i usług Gminy nastąpi od 1 stycznia 2017 r. Wszelkie dochody uzyskane przez szkołę stanowią dochód budżetu gminy i po pobraniu przez jednostkę oświatową są przekazywane gminie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


Czy poniżej przedstawiony został prawidłowy podział działalności występujących w jednostkach oświatowych oraz stawek opodatkowania?


W ramach działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT:

  1. pobieranie przez dzieci i młodzież nauki w szkołach,
  2. pobyt dzieci w przedszkolach w ramach podstawy programowej,
  3. zajęcia dla dzieci prowadzone w młodzieżowych domach kultury i placówkach edukacji pozaszkolnej.

W ramach działalności zwolnionej z VAT:

  1. pobyt dzieci w przedszkolu ponad podstawę programową (pobyt, za który pobierana jest opłata) - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT,
  2. żywienie dzieci w przedszkolach i szkołach - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy o VAT,
  3. sprzedaż posiłków personelowi pedagogicznemu - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT,
  4. organizowanie w szkołach zajęć dodatkowych dla uczniów - na podstawie art. 43 ust.1 pkt 24 ustawy o VAT,
  5. wydawanie duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT,
  6. zakwaterowanie w internacie uczniów szkoły, przy której znajduje sie intermat, lub uczniów z innych szkół na podstawie porozumień dyrektorów o zakwaterowaniu - na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 30 ustawy o VAT.

W ramach działalności opodatkowanej VAT stawką 8%:

  1. żywienie personelu administracyjnego i obsługi,
  2. zakwaterowanie w internacie uczniów innej szkoły niż ta, przy której jest internat (gdy nie ma porozumienia między szkołami o zakwaterowaniu uczniów),
  3. zakwaterowanie w internacie innych osób niż uczniowie (tzw. krótkotrwałe zakwaterowanie).

W ramach działalności opodatkowanej VAT stawką 23%:

  1. najem pomieszczeń i umowy o podobnym charakterze.

Zdaniem Wnioskodawcy:


Gmina stoi na stanowisku, iż poniżej przedstawiony podział działalności wykonywanych przez jednostki oświatowe jest prawidłowy dla potrzeb klasyfikacji nieopodatkowania, zwolnienia oraz zastosowania odpowiedniej stawki podatku VAT.

W ramach działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT:

  1. pobieranie przez dzieci i młodzież nauki w szkołach,
  2. pobyt dzieci w przedszkolach w ramach podstawy programowej,
  3. zajęcia dla dzieci prowadzone w młodzieżowych domach kultury i placówkach edukacji pozaszkolnej.

W ramach działalności zwolnionej z VAT:

  1. pobyt dzieci w przedszkolu ponad podstawę programową (pobyt, za który pobierana jest opłata) - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT,
  2. żywienie dzieci w przedszkolach i szkołach - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy o VAT,
  3. sprzedaż posiłków personelowi pedagogicznemu - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT,
  4. organizowanie w szkołach zajęć dodatkowych dla uczniów - na podstawie art. 43 ust.1 pkt 24 ustawy o VAT,
  5. wydawanie duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT,
  6. zakwaterowanie w internacie uczniów szkoły, przy której znajduje się internat, lub uczniów z innych szkół na podstawie porozumień dyrektorów o zakwaterowaniu - na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 30 ustawy o VAT.

W ramach działalności opodatkowanej VAT stawką 8%:

  1. żywienie personelu administracyjnego i obsługi,
  2. zakwaterowanie w internacie uczniów innej szkoły niż ta, przy której jest internat (gdy nie ma porozumienia między szkołami o zakwaterowaniu uczniów),
  3. zakwaterowanie w internacie innych osób niż uczniowie (tzw. krótkotrwałe zakwaterowanie).

W ramach działalności opodatkowanej VAT stawką 23%:

  1. najem pomieszczeń i umowy o podobnym charakterze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • zwolnienia od podatku VAT pobytu dzieci w przedszkolu ponad podstawę programową - jest nieprawidłowe;
  • zwolnienia od podatku usług żywienia dzieci w przedszkolach i szkołach - jest nieprawidłowe;
  • zwolnienia od podatku VAT usług organizowania zajęć dodatkowych dla uczniów w szkołach - jest nieprawidłowe;
  • wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, czynności wykonywanych przez jednostki oświatowe w zakresie nauki dzieci i młodzieży w szkołach, pobytu dzieci w przedszkolach w ramach podstawy programowej, zajęć dla dzieci prowadzonych w młodzieżowych domach kultury i placówkach edukacji pozaszkolnej - jest prawidłowe;
  • zwolnienia od podatku VAT sprzedaży posiłków dla personelu pedagogicznego, wydawania duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych, zakwaterowania w internacie uczniów szkół znajdujących się przy internacie oraz uczniów szkół, których dyrektorzy mają podpisane porozumienie o zakwaterowaniu - jest prawidłowe;
  • opodatkowania stawką podatku VAT w wysokości 8% usług żywienia personelu administracyjnego i pracowników obsługi, zakwaterowania w internacie uczniów szkół które nie mają podpisanego porozumienia o zakwaterowaniu, zakwaterowania innych osób w internacie - jest prawidłowe;
  • opodatkowania stawką podatku VAT w wysokości 23% usług najmu pomieszczeń - jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Zauważyć należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z tym, usługa podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Jak stanowi przepis art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Tut. Organ informuje, że zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U., poz. 1676) do dnia 31 grudnia 2017 r. dla celów podatku od towarów i usług obowiązuje klasyfikacja wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Podkreślić należy, że prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT, jeśli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne – zgodnie z cyt. art. 5a ustawy. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Stwierdzić należy, że nie każda czynność, która stanowi dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność będzie opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Gmina, w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).


Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.


Gmina tworzy zatem podmioty będące wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie np. zakładu lub jednostki budżetowej.


W tym miejscu należy wskazać, że z wydanego w dniu 29 września 2015 r. wyroku TSUE C-276/14 wynika, że gminna jednostka organizacyjna, której działalność gospodarcza nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi. W związku z ww. wyrokiem TSUE, czynności dokonywane przez samorządowe jednostki budżetowe powinny, na gruncie podatku od towarów i usług, być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła. Obowiązkowe scentralizowanie rozliczeń jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych nastąpi „w przód” i stosowane będzie począwszy od roku 2017. Odłożenie w czasie obowiązkowego „scentralizowania” rozliczeń, tak aby zapewnić samorządom niezbędny czas do jego wdrożenia, nie oznacza jednak, że samorządy nie mogą podjąć decyzji o wcześniejszym zastosowaniu nowego modelu rozliczeń. Z uwagi na fakt, że ww. wyrok TSUE nie ograniczył w czasie skutków wynikających z zapadłego rozstrzygnięcia, możliwa jest również sytuacja scentralizowania rozliczeń za przeszłe okresy rozliczeniowe poprzez składanie korekt deklaracji VAT.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Gmina dokona centralizacji swoich rozliczeń w zakresie podatku VAT z dniem 1 stycznia 2017 r. W związku z powyższym Zainteresowany zwrócił się o potwierdzenie prawidłowości planowanego sposobu opodatkowania różnych czynności wykonywanych przez samorządowe jednostki oświatowe po centralizacji. Zdaniem Wnioskodawcy pobieranie przez dzieci i młodzież nauki w szkołach, pobyt dzieci w przedszkolach w ramach podstawy programowej, zajęcia dla dzieci prowadzone w młodzieżowym domu kultury i placówkach edukacji pozaszkolnej należy zaliczyć do czynności nieodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wskazane zadania realizowane przez jednostki budżetowe Gminy są finansowane ze środków budżetu gminy.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie edukacji, administracji, sądownictwa, obrony narodowej.

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 1943), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.


Przepis art. 2 ustawy o systemie oświaty wskazuje, że system oświaty obejmuje:

  1. przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego;
  2. szkoły:
    1. podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
    2. gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
    3. ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,
    4. artystyczne;
  3. placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;

    3a) placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;

    3b) placówki artystyczne – ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;
  4. poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
  5. młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
  6. (uchylony);
  7. placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;
  8. (uchylony);
  9. zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli;
  10. biblioteki pedagogiczne;
  11. kolegia pracowników służb społecznych.

Na podstawie art. 3 pkt 1 ww. ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole – należy przez to rozumieć także przedszkole.


Na podstawie art. 5a ust. 2 pkt 1 ustawy o systemie oświaty, zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej, jest zadaniem oświatowym gmin - w przedszkolach oraz w innych formach wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 14a ust. 1a, a także w szkołach, o których mowa w art. 5 ust. 5.


Zgodnie z art. 6 ust. 1 i 2 ustawy o systemie oświaty, przedszkolem publicznym jest przedszkole, które:

  1. realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego;
  2. zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie;
  3. przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
  4. zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach, z zastrzeżeniem ust. 6.

Publiczna inna forma wychowania przedszkolnego, o której mowa w art. 14a ust. 1a, zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym jednak niż czas określony w przepisach wydanych na podstawie art. 14a ust. 7.


Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, szkołą publiczną jest szkoła, która:

  1. zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania;
  2. przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
  3. zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach, z zastrzeżeniem ust. 1a;
  4. realizuje:
    1. programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - również podstawę programową kształcenia w zawodach,
    2. ramowy plan nauczania;
  5. realizuje zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, o których mowa w rozdziałach 3a i 3b.

Na podstawie art. 14 ust. 5 i 5a ustawy o systemie oświaty, rada gminy:

  1. określa wysokość opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego dzieci w wieku do lat 5 w prowadzonych przez gminę:
    1. publicznym przedszkolu w czasie przekraczającym wymiar zajęć, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2,
    2. publicznej innej formie wychowania przedszkolnego w czasie przekraczającym czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki ustalony dla przedszkoli publicznych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2;
  2. może określić warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, o których mowa w pkt 1.


Wysokość opłaty, o której mowa w ust. 5 pkt 1, nie może być wyższa niż 1 zł za godzinę zajęć

Zgodnie z art. 67a ust. 1 5 ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne. Warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę. Do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki. Organ prowadzący szkołę może zwolnić rodziców albo ucznia z całości lub części opłat, o których mowa w ust. 3:

  1. w przypadku szczególnie trudnej sytuacji materialnej rodziny;
  2. w szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych.

W świetle powołanych przepisów należy uznać, że Gmina ponosząc wydatki ze środków własnych – budżetu gminy – na realizację zadań jednostek budżetowych (powołanych do wykonywania zadań własnych gminy) w zakresie edukacji publicznej nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT. Wydatki na ww. zadania wykonywane przez jednostki oświatowe nie mają związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Gminy, lecz z czynnościami publicznoprawnymi – zadaniami własnymi Gminy określonymi w przepisach ustawy o samorządzie gminnym. Zatem opisane we wniosku działania związane z pobieraniem przez dzieci i młodzież nauki w szkołach, pobytem dzieci w przedszkolach w ramach podstawy programowej, zajęciami dla dzieci prowadzonymi w młodzieżowych domach kultury i placówkach edukacji pozaszkolnej, które są finansowane ze środków budżetu gminy stanowią czynności wykonywane w ramach zadań własnych gminy które niepodlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

W złożonym wniosku Zainteresowany zwrócił się również o wyjaśnienie kwestii opodatkowania podatkiem VAT czynności wykonywanych przez jednostki oświatowe za które pobierane są opłaty przez te jednostki. Wątpliwości dotyczą opłat pobieranych za pobyt dzieci w przedszkolu ponad podstawę programową, opłat za zajęcia dodatkowe w szkołach dla uczniów, opłat za żywienie dzieci w przedszkolach i szkołach, sprzedaży posiłków dla personelu pedagogicznego i personelu administracyjnego oraz obsługi, opłat za wydawanie duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych, zakwaterowania uczniów szkół i innych osób w internacie oraz opłat za najem pomieszczeń.

W świetle powołanych przepisów należy stwierdzić, że pobyt dzieci w przedszkolu ponad podstawę programową jak również organizowanie w szkołach dodatkowych zajęć dla uczniów, żywienie dzieci w przedszkolach i szkołach, sprzedaż posiłków personelowi pedagogicznemu, wydawanie duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych oraz zakwaterowanie w internacie szkoły czy najem, za które pobierane są opłaty stanowiące dochód gminy wypełniają definicję działalności gospodarczej wskazanej w art. 15 ust. 2 ustawy podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina świadcząc odpłatnie te usługi działa w reżimie cywilnoprawnym (a nie publicznoprawnym), a zatem wykonuje czynności wskazane w art. 5 ust. 1 ustawy. Przy tym – co również należy podkreślić – istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi płatnościami a usługami świadczonymi przez przedszkola i szkoły podlegające Gminie. Beneficjentem świadczonych przez Wnioskodawcę usług za odpłatnością są rodzice (opiekunowie) dzieci, personel pedagogiczny lub inne osoby fizyczne czy podmioty w przypadku usług najmu, wyżywienia czy zakwaterowania.


Na podstawie art. 41 ust. 1 i 2 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


W myśl art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od podatku.


W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7% (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. stawka ta wynosi 8%) – pod pozycją nr 163 wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55, tj. „Usługi związane z zakwaterowaniem”.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy – zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

‒ oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.


Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy, zwalnia się od podatku usługi zakwaterowania:

  1. w bursach i internatach świadczone na rzecz uczniów i wychowanków szkół prowadzących te bursy i internaty,
  2. w domach studenckich świadczone na rzecz studentów i doktorantów uczelni prowadzących te domy studenckie,
  3. świadczone na rzecz uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów przez podmioty inne niż wymienione w lit. a i b, pod warunkiem że szkoły lub uczelnie mają z tymi podmiotami zawarte umowy dotyczące zakwaterowania swoich uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów.

Należy zauważyć, że w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1719, z późn. zm.) zwanym dalej rozporządzeniem, w § 3 ust. 1 pkt 1 przewidziano, że stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia.


W pozycji 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia wskazano na usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. napojów, przy przygotowywaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.


W odniesieniu do powołanych przepisów prawa należy wskazać, że czynności wykonywane przez Wnioskodawcę za pośrednictwem jednostek oświatowych podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.


Usługi w zakresie pobytu dzieci w przedszkolu ponad podstawę programową za które pobierane są opłaty stanowiące dochód Gminy korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, jako czynności niezbędne do wykonania usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Usługi wyżywienia dzieci w przedszkolach i szkołach świadczone przez stołówki szkolne i przedszkolne jako usługi mieszczące się w zakresie opieki na dziećmi i młodzież polegające na ich żywieniu, za które pobierane są opłaty stanowiące dochód Gminy korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT. Należy bowiem wskazać, że powołane wyżej przepisy o systemie oświaty wyraźnie wskazują na możliwość prowadzenia przez szkoły i przedszkola stołówek. Celem ich prowadzenia nie jest jednak świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno-bytowych, polegających na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez placówki funkcji opiekuńczej. Funkcjonowanie stołówek służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, do których jednostki te są między innymi powołane. Zatem usługi wyżywienia, świadczone na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty, przez stołówki szkolne i przedszkolne na rzecz dzieci i młodzieży, spełniają przesłanki do uznania tych czynności za zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT.

Sprzedaż posiłków personelowi pedagogicznemu (stanowi dochód Gminy) stanowi usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą polegające na ich żywieniu. Czynności te mają charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej jednostek oświatowych w tym zakresie, które stanowi świadczenie główne. Wskazane usługi korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 w zw. z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT.

Sprzedaż posiłków personelowi administracyjnemu i obsłudze, nie stanowi usług ściśle związanych z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą dlatego nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy. Wyżywienie pracowników niepedagogicznych (administracji) oraz obsługi będzie opodatkowane podatkiem VAT według stawki w wysokości 8% zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych pod warunkiem sklasyfikowania tychże usług pod symbolem PKWiU ex 56 oraz że nie są to towary wyłączone na podstawie poz. 7 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia.

Usługi w zakresie organizowania zajęć dodatkowych w szkołach dla uczniów za które pobierane są opłaty stanowiące dochód Gminy korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT jako usług świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

W odniesieniu do wskazanych opłat pobieranych za wydanie duplikatu świadectwa lub legitymacji szkolnej należy wskazać, że zgodnie z § 22 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 893) w przypadku utraty oryginału świadectwa, odpisu świadectwa dojrzałości, odpisu aneksu do świadectwa dojrzałości, dyplomu lub zaświadczenia, uczeń lub absolwent może wystąpić odpowiednio do szkoły, komisji okręgowej lub kuratora oświaty, który wydał ten dokument, z pisemnym wnioskiem o wydanie duplikatu świadectwa, odpisu świadectwa dojrzałości, dyplomu lub zaświadczenia. W przypadku utraty suplementu absolwent może wystąpić do komisji okręgowej, która wydała ten suplement, z pisemnym wnioskiem o wydanie nowego suplementu.

W myśl § 26 ust. 3 ww. rozporządzenia za wydanie duplikatu świadectwa, odpisu świadectwa dojrzałości, odpisu aneksu do świadectwa dojrzałości, odpisu aneksu do świadectwa dojrzałości, dyplomu, zaświadczenia i indeksu oraz za legalizacje dokumentu przeznaczonego do obrotu prawnego z zagranicą pobiera się opłatę w wysokości równej kwocie opłaty skarbowej od legalizacji dokumentu. Za wydanie duplikatu legitymacji szkolnej lub legitymacji przedszkolnej dla dziecka niepełnosprawnego pobiera się opłatę w wysokości równej kwocie opłaty skarbowej od poświadczenia własnoręczności podpisu. Opłatę wnosi się na rachunek bankowy wskazany odpowiednio przez dyrektora przedszkola, szkoły lub komisji okręgowej, kuratora oświaty albo inny organ dokonujący odpowiedniej czynności.

W świetle powołanych przepisów należy wskazać, że czynności wykonywane przez jednostki oświatowe za które pobierane są opłaty stanowiące dochód gminy związane z wydawaniem duplikatów świadectw i legitymacji są świadczeniami niezbędnymi do wykonywania usługi podstawowej w zakresie kształcenia i wychowania, którą świadczą jednostki objęte systemem oświaty. Zatem ww. czynności korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Odnosząc się do kwestii opodatkowania usług zakwaterowania w internacie należy wskazać, że art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy przewiduje zastosowanie zwolnienia od podatku VAT dla usług zakwaterowania świadczonych przez bursy, internaty czy też domy studenckie świadczone na rzecz własnych uczniów, wychowanków, studentów bądź doktorantów. Zwrot „szkół prowadzących te bursy i internaty” należy jednak czytać szeroko i rozumieć przez to szkoły, które współpracują z daną bursą lub internatem w zakresie zapewnienia opieki i wychowania uczniów uczęszczających do tych szkół, zakwaterowanych w danej bursie czy internacie. Zatem opłaty pobierane w związku z zakwaterowaniem uczniów w internacie uczęszczających do szkół znajdujących się przy internacie oraz uczniów innych szkół z którymi dyrektorzy mają podpisane porozumienia o zakwaterowaniu będą objęte zwolnieniem od podatku VAT na podstawie dyspozycji art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy o VAT. Natomiast należność pobierana od uczniów szkół, w których dyrektorzy nie zawarli porozumienia o zakwaterowania uczniów w internacie oraz osób pozostałych nie mogą zostać objęte zwolnieniem od podatku przewidzianym w ww. przepisie. Wskazane usługi świadczone na rzecz pozostałych osób oraz uczniów szkół, których dyrektorzy nie podpisali porozumienia o zakwaterowaniu w internacie będą opodatkowane podatkiem VAT według stawki w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy jako czynności wymienione w poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy tj. usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55, tj. „Usługi związane z zakwaterowaniem”.

W odniesieniu do świadczonych przez jednostki oświatowe usług najmu, które wykonywane są na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych Zainteresowany zobowiązany będzie opodatkować te czynności podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.


W kontekście podjętych ustaleń należy wskazać, że Zainteresowany zaprezentował prawidłowe stanowisko w sprawie w zakresie:

  • wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, czynności wykonywanych przez jednostki oświatowe w zakresie nauki dzieci i młodzieży w szkołach, pobytu dzieci w przedszkolach w ramach podstawy programowej, zajęć dla dzieci prowadzonych w młodzieżowych domach kultury i placówkach edukacji pozaszkolnej;
  • zwolnienia od podatku VAT sprzedaży posiłków dla personelu pedagogicznego, wydawania duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych, zakwaterowania w internacie uczniów szkół znajdujących się przy internacie oraz uczniów szkół, których dyrektorzy mają podpisane porozumienie o zakwaterowaniu;
  • opodatkowania stawką podatku VAT w wysokości 8% usług żywienia personelu administracyjnego i pracowników obsługi, zakwaterowania w internacie uczniów szkół które nie mają podpisanego porozumienia o zakwaterowaniu, zakwaterowania innych osób w internacie;
  • opodatkowania stawką podatku VAT w wysokości 23% usług najmu pomieszczeń;

oraz nieprawidłowe stanowisko w sprawie w zakresie:

  • zwolnienia od podatku VAT pobytu dzieci w przedszkolu ponad podstawę programowa – Zainteresowany wskazał, że wskazane czynności korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT natomiast w wyniku analizy okoliczności zaprezentowanych w sprawie wskazano, że ww. usługi korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy;
  • zwolnienia od podatku usług żywienia dzieci w przedszkolach i szkołach - Zainteresowany wskazał, że wskazane czynności korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy o VAT natomiast w wyniku analizy okoliczności zaprezentowanych w sprawie wskazano, że ww. usługi korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy;
  • zwolnienia od podatku VAT usług organizowania zajęć dodatkowych dla uczniów w szkołach - Zainteresowany wskazał, że wskazane czynności korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT natomiast w wyniku analizy okoliczności zaprezentowanych w sprawie wskazano, że ww. usługi korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj