Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.72.2017.1.NF
z 8 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2017 r. (data wpływu 3 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 maja 2017 r. (data wpływu 29 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Kompleksowe usunięcie odpadów azbestowych z terenu Gminy …” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Kompleksowe usunięcie odpadów azbestowych z terenu Gminy …”. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 maja 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, wskazanie adresu ePUAP oraz numeru rachunku bankowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zarząd Województwa dokonał wyboru projektów kwalifikujących się do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: V. Ochrona środowiska i efektywne wykorzystywanie zasobów (działanie: 5.2. Gospodarka odpadami, poddziałanie: 5.2.2. Gospodarka odpadami RIT). Na liście projektów wybranych do realizacji znalazł się projekt Gminy (dalej: Gmina, Wnioskodawca) pn. „Kompleksowe usunięcie odpadów azbestowych z terenu Gminy …”.

Jednym z załączników do rozliczenia projektu jest indywidualna interpretacja prawa podatkowego o możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu. W związku z czym niniejszym wnioskiem Gmina zwraca się o wydanie stosownego dokumentu. Bezpośrednim beneficjentem projektu jest Gmina, która otrzymała dofinansowanie na działania związane z likwidacją materiałów azbestowych znajdujących się na budynkach osób prywatnych. Jako pośrednich beneficjentów Wnioskodawca wskazuje właścicieli budynków znajdujących się na terenie Gminy, z których zostanie usunięty materiał azbestowy. Działania projektowe obejmują:

  • opracowanie dokumentacji aplikacyjnej,
  • opracowanie dokumentacji projektowej,
  • roboty budowlane – usunięcie materiałów azbestowych,
  • promocja projektu.

W ramach robót budowlanych przewidziano następujący zakres do wykonania: fizyczny demontaż, rozbiórka obiektów, magazynowanie powstałych odpadów w miejscu demontażu, transport właściwie zabezpieczonych odpadów za pomocą odpowiednio przystosowanych pojazdów, składowanie odpadów niebezpiecznych – unieszkodliwianie. Dodatkowo wykonane zostanie tymczasowe zabezpieczenie pokrycia dachowego na budynkach mieszkalnych oraz na budynkach o charakterze gospodarczym. Właściciele poszczególnych nieruchomości, na podstawie umowy użyczenia, zobowiązują się nieodpłatnie udostępnić Gminie nieruchomość celem wykonania prac wskazanych powyżej. Wszystkie te działania zostaną wykonane przez podmioty wyłonione w ramach procedur zamówień publicznych przeprowadzonych przez Gminę. W ślad za tym firmy wystawią faktury VAT za wykonane usługi, w związku z czym koszt przeprowadzonych prac będzie poniesiony tylko i wyłącznie przez Gminę, która jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Efektem realizacji projektu będzie usunięcie niebezpiecznych materiałów azbestowych, a co się z tym wiąże poprawa jakości środowiska naturalnego poprzez eliminację związków kancerogennych. Efekt osiągnięty wskutek realizacji zadania nie będzie generował przychodów dla Gminy. Zarówno w toku realizacji projektu, ani też po jego zakończeniu nie zostaną zawarte żadne umowy cywilnoprawne stanowiące źródło przychodów dla Gminy. Gmina nie będzie także osiągała obrotów z tytułu zlecenia usunięcia materiałów azbestowych. Wszystkie prace zlecone na rzecz właścicieli nieruchomości znajdujących się na terenie Gminy będą dla nich bezpłatne i nie upoważniają Gminy do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca w niniejszym projekcie nie jest przedsiębiorcą, tzn. nie wykorzystuje produktów projektu do prowadzenia działalności o charakterze gospodarczym oraz jakiejkolwiek innej działalności o charakterze komercyjnym, odpłatnym. Projekt nie generuje żadnych przychodów dla Beneficjenta. Projekt nie prowadzi także do wzmocnienia pozycji żadnego konkretnego przedsiębiorstwa w porównaniu z innymi przedsiębiorcami. Z uwagi na swój charakter projekt nie będzie generował także żadnych kosztów operacyjnych. Inwestycja polega na jednorazowym demontażu materiałów azbestowych i ich unieszkodliwieniu (utylizacji). Działania te nie będą wiązały się z koniecznością ponoszenia przez Beneficjenta jakichkolwiek dodatkowych nakładów w przyszłości.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23 maja 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Kolejno, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, a także m.in. ochrony zdrowia (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy o samorządzie gminnym).

Ponadto Gmina problematykę usuwania azbestu w ramach realizowanego projektu rozpatruje w kontekście ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2017 r., poz. 519), która w art. 403 ust. 2 wskazuje na to, że do zadań własnych gmin należy finansowaniem m. in. ochrony środowiska w zakresie ściśle określonych przedsięwzięć, w których w ocenie Gminy mieści się zakres przedstawiony zarówno we wniosku jak i niniejszym uzupełnieniu.

Realizacja zadania dotycząca usuwania wyrobów zawierających azbest ma umocowanie w następujących dokumentach:

  • „Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032”.
  • Uchwała w sprawie przyjęcia „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy …”.

Realizacja zapisów zawarta w ww. dokumencie wpłynie na poprawę stanu środowiska poprzez podwyższenie jakości powietrza atmosferycznego, wyeliminowanie włókien azbestowych z powietrza, a tym samym zwiększy komfort życia, pracy i wypoczynku w Gminie, podnosząc efektywnie atrakcyjność Gminy oraz wartość materialną obiektów, tym samym poprawiając status ekonomiczny i ekologiczny mieszkańców. Zasadniczym celem jest oczyszczenie terenu Gminy z wyrobów zawierających azbest oraz wyeliminowanie negatywnego oddziaływania włókien azbestowych na stan środowiska i zdrowia mieszkańców Gminy.

Wielkość zagrożenia zdrowia zależna jest od rodzaju azbestu, wielkości włókien i ich stężenia w powietrzu oraz czasu narażenia. Największe zagrożenie stanowią włókna respirabilne, tzn. występujące w trwałej postaci w powietrzu i mogące przedostawać się z wdychanym powietrzem do pęcherzyków płucnych. Ustawa z dnia 19 czerwca 1997 r. o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. z 2004 r., Nr 3, poz. 20, z późn. zm.) wyraźnie zakazuje wprowadzania na obszar kraju azbestu, wyrobów zawierających azbest oraz obrotu azbestem i wyrobami zawierającymi azbest. Nowelizacja wprowadzona ustawą z dnia 22 grudnia 2004 r. „o zmianie ustawy o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest” (Dz. U. z 2005 r., Nr 10, poz. 72) stanowi, że od dnia 1 stycznia 2005 r. w Polsce – podobnie jak w całej Unii Europejskiej – obowiązuje zakaz stosowania i obrotu azbestem i wyrobami zawierającymi azbest.

  • Program Ochrony Środowiska dla Gminy na lata 2013-2016 z perspektywą na lata 2017-2020.

Powszechnie obowiązujące przepisy prawa oraz zakres merytoryczny ww. dokumentów programowych jasno wskazują na to, że zadanie realizowane przez Gminę jest jednym z jej zadań własnych. Patrząc z kolei na jego specyfikę oraz sposób oddziaływania można stwierdzić, że jest to zadanie z zakresu ochrony środowiska.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Kompleksowe usunięcie odpadów azbestowych z terenu Gminy …”?

Zdaniem Wnioskodawcy, dokumentacja aplikacyjna dla realizowanego zadania wyraźnie wskazywała na to, że projekt nie będzie generował przychodów, a co za tym idzie nie będzie miała miejsca sprzedaż opodatkowana.

Patrząc na przedstawiony powyżej stan sprawy dotyczący realizacji konkretnego przedsięwzięcia Wnioskodawca uważa, że nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, z uwagi na to, że realizacja zadania nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a wszelkie wydatki poniesione w toku jego realizacji również nie noszą znamion czynności opodatkowanych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższy zapis jest odzwierciedleniem Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej zgodnie z którą krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. W ramach przedmiotowego projektu Gmina działa w charakterze podmiotu publicznego co nie daje jej prawa do odliczenia podatku naliczonego od zrealizowanej inwestycji.

Ponadto patrząc na zakres merytoryczny zadania wydatki poniesione w związku z jego realizacją nie będą miały realnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Stąd też Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji zadania, a co za tym idzie Gminie nie przysługuje prawo do zwrotu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wobec powyższego, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Zarząd Województwa dokonał wyboru projektów kwalifikujących się do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Na liście projektów wybranych do realizacji znalazł się projekt Wnioskodawcy pn. „Kompleksowe usunięcie odpadów azbestowych z terenu Gminy …”.

Bezpośrednim beneficjentem projektu jest Gmina, która otrzymała dofinansowanie na działania związane z likwidacją materiałów azbestowych znajdujących się na budynkach osób prywatnych. Jako pośrednich beneficjentów Wnioskodawca wskazuje właścicieli budynków znajdujących się na terenie Gminy, z których zostanie usunięty materiał azbestowy.

Właściciele poszczególnych nieruchomości, na podstawie umowy użyczenia, zobowiązują się nieodpłatnie udostępnić Gminie nieruchomość celem wykonania prac wskazanych powyżej. Wszystkie te działania zostaną wykonane przez podmioty wyłonione w ramach procedur zamówień publicznych przeprowadzonych przez Gminę. W ślad za tym firmy wystawią faktury VAT za wykonane usługi, w związku z czym koszt przeprowadzonych prac będzie poniesiony tylko i wyłącznie przez Gminę, która jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Efektem realizacji projektu będzie usunięcie niebezpiecznych materiałów azbestowych, a co się z tym wiąże poprawa jakości środowiska naturalnego poprzez eliminację związków kancerogennych. Efekt osiągnięty wskutek realizacji zadania nie będzie generował przychodów dla Gminy. Zarówno w toku realizacji projektu, ani też po jego zakończeniu nie zostaną zawarte żadne umowy cywilnoprawne stanowiące źródło przychodów dla Gminy. Gmina nie będzie także osiągała obrotów z tytułu zlecenia usunięcia materiałów azbestowych. Wszystkie prace zlecone na rzecz właścicieli nieruchomości znajdujących się na terenie Gminy będą dla nich bezpłatne i nie upoważniają Gminy do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Powszechnie obowiązujące przepisy prawa oraz zakres merytoryczny ww. dokumentów programowych jasno wskazują na to, że zadanie realizowane przez Gminę jest jednym z jej zadań własnych. Patrząc z kolei na jego specyfikę oraz sposób oddziaływania można stwierdzić, że jest to zadanie z zakresu ochrony środowiska.

Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Kompleksowe usunięcie odpadów azbestowych z terenu Gminy …”.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy w kontekście rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt, nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, pomimo że jest czynnym podatnikiem VAT. Powyższe wynika z faktu, że Zainteresowany ww. inwestycję będzie realizował w ramach zadań własnych. Ponadto – jak wskazał Wnioskodawca – nabyte towary i usługi w ramach realizowanej inwestycji nie będą wykorzystywane do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Uwzględniając zatem powołany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy, należy stwierdzić, że w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia na podstawie tego przepisu nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisaną inwestycję nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a nabyte towary i usługi w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Kompleksowe usunięcie odpadów azbestowych z terenu Gminy …”.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko kwestii będących przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj