Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.115.2017.1.EJ
z 23 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2017 r. (data wpływu 13 kwietnia 2017 r.) uzupełniony pismem z 29 maja 2017 r. (data wpływu 2 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek w związku z realizacją zadania inwestycyjnego „…”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 29 maja 2017 r. (data wpływu 2 czerwca 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 23 maja 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.115.2017.1.EJU.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zwanej dalej ustawą o VAT. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446) zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina realizuje zadanie inwestycyjne: Poprawa bazy dydaktyczno – sportowej w placówkach oświatowych na terenie Gminy. W ramach Programu rozwoju szkolnej infrastruktury sportowej 2017 są realizowane dwa zadania:

  1. Budowa sali gimnastycznej z zapleczem socjalnym przy Szkole Podstawowej w G…, gmina S….
  2. Budowa sali gimnastycznej z zapleczem socjalnym przy Szkole Podstawowej w M… N., gmina S...

Całkowity koszt brutto zadania inwestycyjnego: 4 531 000,00 zł, w tym całkowite środki własne 2 265 500,00 zł oraz całkowite wnioskowane środki Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej 2 265 500,00 zł. Okres realizacji zadania inwestycyjnego: 1 lipca 2017 r. do 31 października 2018 r., rozliczenie końcowe 20 grudnia 2018 r.

Faktury za zrealizowane zadanie będą wystawione na Gminę, przy czym część faktur za przygotowanie dokumentacji projektowej na kwotę 70.200,00 zł zostało wystawionych w I kwartale 2017 r. Kwota ta w przypadku otrzymania dofinansowania zostanie w połowie zrefundowana w ramach uzyskanej dotacji.

Po zakończonej inwestycji wybudowana sala gimnastyczna zostanie przekazana na podstawie umowy o nieodpłatnym użyczeniu w celu realizacji statutowych zadań szkoły, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Teren planowany do objęcia projektem stanowi własność Gminy i jest położony przy Szkole Podstawowej w G… i M…. Celem projektu jest wybudowanie przy szkołach sal gimnastycznych, które pozwolą realizować założenia podstawy programowej szkoły podstawowej w zakresie wychowania fizycznego. Realizacja projektu pozwoli na rozwijanie sportowych pasji w wielu dyscyplinach. Obejmie grupę prawie 300 uczniów w perspektywie najbliższych 2-3 lat.

Gmina posiada opracowany projekt budowlany, Starosta zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę. Ostatecznie decyzja o pozwoleniu na budowę uprawomocniła się 31 marca 2017 r. Obecnie inwestycja jest na początkowym etapie realizacji. Nowo powstałe sale gimnastyczne będą służyły do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego w ramach lekcji, zajęć pozalekcyjnych, treningów klubów sportowych. Korzystać z nich będą dzieci z Oddziałów Przedszkolnych działających przy Szkole Podstawowej oraz uczniowie klas 1-8. Sala dostępna będzie też dla uczniów z innych szkół pod nadzorem opiekuna/wychowawcy. Obiekty będą dostosowane do osób niepełnosprawnych, a także będą mogły z nich korzystać grupy zorganizowane organizujące zajęcia sportowo – rekreacyjne, obozy sportowe, kolonie, wczasy, oazy. Planowane koszty utrzymania jednej sali w skali roku to 15 000,00 zł. Środki na funkcjonowanie będą pochodzić z Budżetu Gminy.

Gmina w związku z realizacją budowy sali gimnastycznej nie będzie uzyskiwała żadnego wynagrodzenia, które generowałoby podatek należny. W salach gimnastycznych nie będzie prowadzona działalność gospodarcza, odpłatna (nie przewiduje się, że sala gimnastyczna będzie wynajmowana osobom fizycznym i prawnym na podstawie umowy najmu zawartą z Gminą).

W piśmie z 29 maja 2017 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i udzielił następujących informacji. Gmina informuje, że zarówno sala gimnastyczna z zapleczem socjalnym przy Szkole Podstawowej w G…, jak i sala gimnastyczna z zapleczem socjalnym przy Szkole Podstawowej w M… będzie udostępniana wyłącznie nieodpłatnie.

Grupy zorganizowane organizujące zajęcia sportowo-rekreacyjne, obozy sportowe, kolonie, wczasy, oazy będą korzystały z sali gminastycznej zarówno przy Szkole Podstawowej w G… jak i przy Szkole Podstawowej w M… nieodpłatnie.

Towary i usługi w związku z realizacją zadania – budowa sali gimnastycznej wraz z zapleczem socjalnym przy Szkole Podstawowej w M… oraz budowa sali gimnastycznej wraz z zapleczem socjalnym w G… nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez Gminę. W szkołach nie będzie prowadzona działalność gospodarcza, odpłatna.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 29 maja 2017 r.):

Czy Gmina jako podatnik od towarów i usług realizując zadanie inwestycyjne „…”, może obniżyć podatek należny o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących realizację zadania, czy Gminie przysługuje zwrot różnicy podatku zgodnie z art. 87 ust. l ustawy o podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy

Gmina stoi na stanowisku, że nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji polegającej na budowie sali gimnastycznej, a także po oddaniu tych obiektów do użytkowania ponieważ nie zostaje spełniona przesłanka z art. 86 ust.1 ustawy o VAT, tj. nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane przez gminę do czynności opodatkowanych.

Nabyte towary i usługi są związane z czynnościami niepodlegającą opodatkowaniu VAT w postaci nieodpłatnego użyczenia sali gimnastycznej na rzecz szkół, w celu realizacji zadań statutowych. Zatem efekty przedmiotowej inwestycji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Gmina nie będzie miała prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatek VAT zawarty w nakładach inwestycyjnych nie będzie mógł zostać wykazany w deklaracji VAT-7 jako podatek naliczony obniżający podatek należny (ani w całości, ani w części, zgodnie z art. 86 ust. 1, art. 90 ust. 1 i 2 oraz art. 91 ust. 7 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 roku, poz. 710 ze zmianami) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, którą stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt ścisłego powiązania ze sobą zagadnień będących przedmiotem zapytania Wnioskodawcy tj. dwóch realizowanych przez niego zadań, tut. Organ udzielił na nie odpowiedzi w jednej interpretacji indywidualnej.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy o VAT regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te umożliwiają otrzymanie przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Należy również zauważyć, że w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz.U. z 2013 r., poz. 1656 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 446 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, Gmina realizuje zadanie inwestycyjne „…”. W ramach Programu 2017 są realizowane dwa zadania:

  1. Budowa sali gimnastycznej z zapleczem socjalnym przy Szkole Podstawowej w G…, gmina S… .
  2. Budowa sali gimnastycznej z zapleczem socjalnym przy Szkole Podstawowej w M… , gmina S… .

Faktury za zrealizowane zadanie będą wystawione na Gminę.

Po zakończonej inwestycji wybudowana sala gimnastyczna zostanie przekazana na podstawie umowy o nieodpłatnym użyczeniu w celu realizacji statutowych zadań szkoły, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Nowo powstałe sale gimnastyczne będą służyły do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego w ramach lekcji, zajęć pozalekcyjnych, treningów klubów sportowych.

Gmina w związku z realizacją budowy sali gimnastycznej nie będzie uzyskiwała żadnego wynagrodzenia, które generowałoby podatek należny. Gmina informuje, że zarówno sala gimnastyczna z zapleczem socjalnym przy Szkole Podstawowej w G…, jak i sala gimnastyczna z zapleczem socjalnym przy Szkole Podstawowej w M… będzie udostępniana wyłącznie nieodpłatnie.

Towary i usługi w związku z realizacją zadania – budowa sali gimnastycznej wraz z zapleczem socjalnym przy Szkole Podstawowej w M… oraz budowa sali gimnastycznej wraz z zapleczem socjalnym w G… nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez Gminę. W szkołach nie będzie prowadzona działalność gospodarcza, odpłatna.

Jak wskazano na wstępie podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca zarówno sala gimnastyczna z zapleczem socjalnym przy Szkole Podstawowej w M… jak i sala z zapleczem socjalnym przy Szkole Podstawowej w G… będzie udostępniana wyłącznie nieodpłatnie. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją budowy ww. sal wraz z zapleczem nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do czynności opodatkowanych przez Gminę.

Zatem z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z projektem pn. „…”. Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania zadań, nie nabywała ich do działalności gospodarczej i tym samym nie działała w charakterze podatnika podatku VAT, zatem nie spełniła przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją zadania pn. „…” w ramach którego Wnioskodawca zrealizował zadania:

  1. Budowa sali gimnastycznej z zapleczem socjalnym przy Szkole Podstawowej w G…, gmina S… .
  2. Budowa sali gimnastycznej z zapleczem socjalnym przy Szkole Podstawowej w M… , gmina S… .

Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje także możliwość zwrotu podatku VAT w związku z realizacją ww. zadań.

Wnioskodawca nie ma również prawa do otrzymania zwrotu podatku naliczonego na podstawie wskazanego wyżej rozporządzenia z 16 grudnia 2013 r., gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zmiana któregokolwiek elementu opisu zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku lub zmiana stanu prawnego powoduje, że interpretacja traci ważność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj