Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.18.2017.1.JS
z 12 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2017 r. (data wpływu 1 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia całości podatku VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją zadania pn. „…”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia całości podatku VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją zadania pn. „…”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego odpowiedzialna jest za inwestycję związaną z budową ogólnodostępnej infrastruktury wodociągowej na obszarze gminy. Gmina prowadzi sprzedaż opodatkowaną, zwolnioną i niepodlegającą opodatkowaniu VAT. Sprzedaż opodatkowana dotyczy m.in. dostawy wody. Gmina wystawia faktury sprzedażowe z tytułu dostarczania wody. W związku z funkcjonowaniem infrastruktury Gmina będzie ponosić w przyszłości wydatki na bieżące jej utrzymanie.

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach konkursu z zakresu „Gospodarka wodno-ściekowa: poddziałanie „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i oszczędzanie energii” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na zadanie pn. „…”.

W trakcie realizacji projektu wszystkie faktury będą wystawione na Gminę …. Po zakończeniu realizacji inwestycji, infrastruktura w ramach realizacji projektu w zakresie przebudowy i rozbudowy stacji uzdatniania wody oraz budowy nitki wodociągowej będzie wykorzystana wyłącznie do sprzedaży opodatkowanej, tj. świadczenia usług, które podlegają opodatkowaniu VAT.

Wydatkami finansowanymi w ramach wskazanej inwestycji będą koszty: przygotowania map projektowych, opracowania dokumentacji technicznej i kosztorysowej, robót budowlanych, nadzoru inwestorskiego. Celem przedmiotowej inwestycji jest przebudowa i rozbudowa Stacji Uzdatniania Wody w miejscowościach … i …, budowa sieci wodociągowej oraz budowa przydomowej oczyszczalni ścieków wraz z przystosowaniem ich do spełniania nowych wymagań dotyczących jakości wód dostarczonych do odbiorców.

Inwestycja związana z przebudową i rozbudową stacji uzdatniania wody i budową sieci wodociągowej będzie służyć wyłącznie działalności związanej ze sprzedażą opodatkowaną (dostarczenie wody za pośrednictwem sieci wodociągowych) na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych z odbiorcami.

Inwestycja związana z budową przydomowej oczyszczalni ścieków nie będzie generować przychodu, ponieważ Gmina nie będzie pobierać opłat w związku z funkcjonowaniem przydomowej oczyszczalni ścieków.

W ramach ww. inwestycji Gmina zrealizuje następujące zadania:

  1. Przebudowa i rozbudowa stacji uzdatniania wody w miejscowości … gm. …, dz. nr ew. … wraz ze zbiornikami wyrównawczymi.
  2. Przebudowa stacji uzdatniania wody w miejscowości … gm. … dz. nr ew. … wraz ze zbiornikami wyrównawczymi.
  3. Budowa sieci wodociągowej w miejscowości …, gm. ….
  4. Budowa przydomowej oczyszczalni ścieków przy obiekcie użyteczności publicznej – Szkoła Podstawowa w ….

Jednostki organizacyjne Gminy korzystają ze Stacji Uzdatniania Wody w miejscowości …. Stacja ta nie jest przedmiotem realizacji ww. inwestycji.

Na każde z ww. zadań będą wystawiane odrębne faktury, co pozwoli na rozdzielenie zakresu zadań związanych ze sprzedażą opodatkowaną, tj. pkt 1, 2, 3 i niepodlegające opodatkowaniu, tj. pkt 4. W zakresie pkt 1, 2, 3 Gmina będzie ponosiła sprzedaż opodatkowaną, na podstawie umów cywilnoprawnych, co pozwoli na odzyskanie w całości podatku VAT. Natomiast w zakresie pkt 4 Gmina nie będzie generowała przychodu, ponieważ nie będzie pobierać opłat w związku z finansowaniem przydomowej oczyszczalni ścieków.

Szczegółowy opis stanu faktycznego poszczególnych zadań w ramach jednej inwestycji:

  1. Przebudowa i rozbudowa stacji uzdatniania wody w miejscowości … gm. …, dz. nr ew. … wraz ze zbiornikami wyrównawczymi:
    1. Jednostki organizacyjne Gminy nie będą korzystały z infrastruktury objętej zakresem zadania. Infrastruktura nie będzie służyła działalności jednostek organizacyjnych Gminy.
    2. Wnioskodawca w ramach realizowanego zadania będzie nabywał towary i usługi, które będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
    3. Inwestycja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
    4. Nabywane do realizacji przedmiotowej inwestycji towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych. Podatek naliczony będzie w całości przyporządkowany do czynności opodatkowanych.
    5. Inwestycja będzie realizowana w latach 2017-2018. Gmina w ww. okresie będzie ponosiła wydatki i otrzymywała faktury związane z realizacją przedmiotowej inwestycji.
  1. Przebudowa stacji uzdatniania wody w miejscowości … gm. …, dz. nr ew. … wraz ze zbiornikami wyrównawczymi:
    1. Jednostki organizacyjne Gminy nie będą korzystały z infrastruktury objętej zakresem zadania. Infrastruktura nie będzie służyła działalności jednostek organizacyjnych Gminy.
    2. Wnioskodawca w ramach realizowanego zadania będzie nabywał towary i usługi, które będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
    3. Inwestycja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
    4. Nabywane do realizacji przedmiotowej inwestycji towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych. Podatek naliczony będzie w całości przyporządkowany do czynności opodatkowanych.
    5. Inwestycja będzie realizowana w latach 2017-2018. Gmina w ww. okresie będzie ponosiła wydatki i otrzymywała faktury związane z realizacją przedmiotowej inwestycji.
  1. Budowa sieci wodociągowej w miejscowościach …, gm. …:
    1. Jednostki organizacyjne Gminy nie będą korzystały z infrastruktury objętej zakresem zadania. Infrastruktura nie będzie służyła działalności jednostek organizacyjnych Gminy.
    2. Wnioskodawca w ramach realizowanego zadania będzie nabywał towary i usługi, które będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
    3. Inwestycja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
    4. Nabywane do realizacji przedmiotowej inwestycji towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych. Podatek naliczony będzie w całości przyporządkowany do czynności opodatkowanych.
    5. Inwestycja będzie realizowana w latach 2017-2018. Gmina w ww. okresie będzie ponosiła wydatki i otrzymywała faktury związane z realizacją przedmiotowej inwestycji.
  1. Budowa przydomowej oczyszczalni ścieków przy obiekcie użyteczności publicznej – Szkoła Podstawowa w …:
    1. Jednostka organizacyjna Gminy tj. Szkoła Podstawowa w … będzie korzystała z infrastruktury zadania pod nazwą: …. Infrastruktura będzie służyła działalności tej jednostki.
    2. Infrastruktura będzie służyła działalności jednostki organizacyjnej tj. Szkole Podstawowej w …. Gmina nie będzie generowała przychodu, ponieważ nie będzie pobierać opłat w związku z finansowaniem przydomowej oczyszczalni ścieków.
    3. Wnioskodawca w ramach realizowanego zadania będzie nabywał towary i usługi, które będą wykorzystywane przez jednostkę organizacyjną tj. Szkołę Podstawową w … do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
    4. Gmina nie będzie generowała przychodu, ponieważ nie będzie pobierać opłat w związku z finansowaniem przydomowej oczyszczalni ścieków. Inwestycja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
    5. Infrastruktura będzie służyła działalności jednostki organizacyjnej tj. Szkole Podstawowej w …, będzie służyła czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
    6. Inwestycja będzie realizowana w latach 2017-2018. Gmina w ww. okresie będzie ponosiła wydatki i otrzymywała faktury związane z realizacją przedmiotowej inwestycji.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Gmina ma możliwość odliczenia całości podatku VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z inwestycją: przebudowa i rozbudowa stacji uzdatniania wody w miejscowości … gm. …, dz. nr ew. …wraz ze zbiornikami wyrównawczymi?
  2. Czy Gmina ma możliwość odliczenia całości podatku VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z inwestycją: przebudowa stacji uzdatniania wody w miejscowości … gm. … dz. nr … wraz ze zbiornikami wyrównawczymi?
  3. Czy Gmina ma możliwość odliczenia całości podatku VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z inwestycją: budowa sieci wodociągowej w miejscowościach …, gm. …?
  4. Czy Gmina ma możliwość odliczenia całości podatku VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z inwestycją: budowa przydomowej oczyszczalni ścieków przy obiekcie użyteczności publicznej – Szkoła Podstawowa w …?

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego, że jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Działalność Gminy związana z budową i eksploatacją stacji uzdatniania wody oraz sieci wodociągowych jest działalnością gospodarczą Gminy, ponieważ Gmina podpisuje umowy na dostawę wody dla swoich odbiorców. Dochody z tych umów opodatkowane są stawką VAT 8%, co stanowi podstawę do odliczeń. Ponadto zachodzi w tym wypadku związek pomiędzy zakupem a sprzedażą opodatkowaną stawką VAT. Opisana sytuacja mieści się w definicji działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do odliczeń podatku od towarów i usług przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych. Gmina nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej w związku z udostępnianiem przydomowej oczyszczalni ścieków. Inwestycja nie będzie generować przychodu. W związku z tym nie będzie zachodzić czynność opodatkowana. Zakupy związane z budową i eksploatacją stacji uzdatniania wody i sieci wodociągowej służą wyłącznie prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej i związane są z czynnościami opodatkowanymi. Gmina nie będzie miała obowiązku określania kwot podatku naliczonego do odliczania z tytułu wydatków związanych z budową i eksploatacją stacji uzdatniania wody i sieci wodociągowej zgodnie ze sposobem określania proporcji, o których mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na fakt, że zakupy związane z przebudową i rozbudową stacji uzdatniania wody i budową sieci wodociągowej służą wyłącznie prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej i stanowią czynność opodatkowaną, Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia w pełnej wysokości podatku VAT związanego z ww. inwestycją związaną z przebudową i rozbudową stacji uzdatniania wody i budową sieci wodociągowej.

Według Wnioskodawcy Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej w związku z udostępnieniem przydomowej oczyszczalni ścieków, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania budowy przydomowej oczyszczalni ścieków. Stanowisko Wnioskodawcy w ujęciu szczegółowym na poszczególne zadania w ramach jednej inwestycji:

  1. Przebudowa i rozbudowa stacji uzdatniania wody w miejscowości … gm. …, dz. nr ew. … wraz ze zbiornikami wyrównawczymi:
    1. Jednostki organizacyjne Gminy nie będą korzystały z infrastruktury objętej zakresem zadania. Infrastruktura nie będzie służyła działalności jednostek organizacyjnych Gminy.
    2. Wnioskodawca w ramach realizowanego zadania będzie nabywał towary i usługi, które będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
    3. Inwestycja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
    4. Nabywane do realizacji przedmiotowej inwestycji towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych. Podatek naliczony będzie w całości przyporządkowany do czynności opodatkowanych.
    5. Inwestycja będzie realizowana w latach 2017-2018. Gmina w ww. okresie będzie ponosiła wydatki i otrzymywała faktury związane z realizacją przedmiotowej inwestycji.


Gmina ma możliwość odliczenia całości podatku VAT od inwestycji pn….

  1. Przebudowa stacji uzdatniania wody w miejscowości … gm. …, dz. nr ew. … wraz ze zbiornikami wyrównawczymi:
    1. Jednostki organizacyjne Gminy nie będą korzystały z infrastruktury objętej zakresem zadania. Infrastruktura nie będzie służyła działalności jednostek organizacyjnych Gminy.
    2. Wnioskodawca w ramach realizowanego zadania będzie nabywał towary i usługi, które będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
    3. Inwestycja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
    4. Nabywane do realizacji przedmiotowej inwestycji towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych. Podatek naliczony będzie w całości przyporządkowany do czynności opodatkowanych.
    5. Inwestycja będzie realizowana w latach 2017-2018. Gmina w ww. okresie będzie ponosiła wydatki i otrzymywała faktury związane z realizacją przedmiotowej inwestycji.


Gmina ma możliwość odliczenia całości podatku VAT od inwestycji pn. ….


  1. Budowa sieci wodociągowej w miejscowościach …, gm. …:
    1. Jednostki organizacyjne Gminy nie będą korzystały z infrastruktury objętej zakresem zadania. Infrastruktura nie będzie służyła działalności jednostek organizacyjnych Gminy.
    2. Wnioskodawca w ramach realizowanego zadania będzie nabywał towary i usługi, które będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
    3. Inwestycja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
    4. Nabywane do realizacji przedmiotowej inwestycji towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych. Podatek naliczony będzie w całości przyporządkowany do czynności opodatkowanych.
    5. Inwestycja będzie realizowana w latach 2017-2018. Gmina w ww. okresie będzie ponosiła wydatki i otrzymywała faktury związane z realizacją przedmiotowej inwestycji.


Gmina ma możliwość odliczenia całości podatku VAT od inwestycji pn. ….

  1. Budowa przydomowej oczyszczalni ścieków przy obiekcie użyteczności publicznej – Szkoła Podstawowa w …:
    1. Jednostka organizacyjna Gminy tj. Szkoła Podstawowa w … będzie korzystała z infrastruktury zadania pod nazwą: Budowa przydomowej oczyszczalni ścieków przy obiekcie użyteczności publicznej – Szkoła Podstawowa w …. Infrastruktura będzie służyła działalności tej jednostki.
    2. Infrastruktura będzie służyła działalności jednostki organizacyjnej tj. Szkole Podstawowej w …. Gmina nie będzie generowała przychodu, ponieważ nie będzie pobierać opłat w związku z finansowaniem przydomowej oczyszczalni ścieków.
    3. Wnioskodawca w ramach realizowanego zadania będzie nabywał towary i usługi, które będą wykorzystywane przez jednostkę organizacyjną tj. Szkołę Podstawową w … do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
    4. Gmina nie będzie generowała przychodu, ponieważ nie będzie pobierać opłat w związku z finansowaniem przydomowej oczyszczalni ścieków. Inwestycja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
    5. Infrastruktura będzie służyła działalności jednostki organizacyjnej tj. Szkole Podstawowej w …, będzie służyła czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
    6. Inwestycja będzie realizowana w latach 2017-2018. Gmina w ww. okresie będzie ponosiła wydatki i otrzymywała faktury związane z realizacją przedmiotowej inwestycji.


Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od inwestycji pn. ….

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Rozpatrując kwestie poruszone we wniosku w pierwszej kolejności należy wskazać, że w dniu 29 września 2015 r. zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w sprawie C-276/14 Gmina przeciwko Ministrowi Finansów, zgodnie z którym „artykuł 9 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że podmioty prawa publicznego, takie jak gminne jednostki budżetowe będące przedmiotem postępowania głównego, nie mogą być uznane za podatników podatku od wartości dodanej, ponieważ nie spełniają kryterium samodzielności przewidzianego w tym przepisie”. Zdaniem TSUE, jednostki te nie ponoszą ryzyka gospodarczego związanego z działalnością gospodarczą powierzoną im w imieniu i na rachunek gminy oraz nie odpowiadają za szkody spowodowane tą działalnością (odpowiedzialność tę ponosi wyłącznie gmina), ponieważ nie dysponują własnym majątkiem, nie osiągają własnych dochodów i nie ponoszą kosztów dotyczących takiej działalności. Uzyskane dochody są bowiem wpłacane do budżetu Gminy, a wydatki są pokrywane bezpośrednio z tego budżetu.

W konsekwencji tego wyroku należy uznać, że jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, a więc wszelkie czynności przez nie dokonywane na rzecz osób trzecich powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła, a czynności dokonywane w ramach jednostki samorządu terytorialnego (pomiędzy jej jednostkami budżetowymi) mają charakter wewnętrzny.

W dniu 26 października 2015 r. zapadła uchwała NSA, sygn. akt I FPS 4/15, w której NSA wskazał, że pomimo większego niż jednostki budżetowe stopnia samodzielności zakładu budżetowego, nie może on być uznany za odrębnego od Gminy podatnika VAT, nie spełnia bowiem ww. warunków – nie jest wystarczająco samodzielny. NSA wskazał również, że dotychczasowe orzecznictwo NSA w tej materii, akceptujące odrębność tych podmiotów, należy uznać za nieaktualne. Podatnikiem i stroną w kontaktach na zewnątrz jest wyłącznie Gmina.

Jak wynika z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1454), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Według art. 4 ww. ustawy z dnia 5 września 2016 r. jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s.1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, w odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy objętych zakresem pytań nr 1, 2 i 3 wniosku ORD-IN dotyczących realizacji następujących zadań:

  • …,
  • …,


należy stwierdzić, że Wnioskodawca, będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie miał możliwość odliczenia całości podatku VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją ww. zadań, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – nabywane do realizacji ww. inwestycji towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Z kolei w związku z realizacją zadania objętego zakresem pytania nr 4 wniosku ORD-IN, tj. budowa przydomowej oczyszczalni ścieków przy obiekcie użyteczności publicznej – Szkoła Podstawowa w Żeronicach, należy stwierdzić, że warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – infrastruktura będzie służyła czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne ponoszone z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Wobec powyższego, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj