Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1462-IPPP2.4512.56.2017.2.MT
z 31 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 23 stycznia 2017 r. (data wpływu 24 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości niezabudowanych przeznaczonych pod zabudowę i prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu nieruchomości oraz uzyskania zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 25 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości niezabudowanych przeznaczonych pod zabudowę i prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu nieruchomości oraz uzyskania zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością s. k. a. („Nabywca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT w Polsce. Komplementariuszem Wnioskodawcy jest spółka T. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, której jedynym udziałowcem jest spółka C. sp. z o.o. będąca zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT w Polsce (dalej: „Zbywca”). Nabywca oraz Zbywca należą do grupy C. działającej w sektorze nieruchomości. Zbywca jest jedynym akcjonariuszem Nabywcy.


W dalszej części wniosku, Nabywca oraz Zbywca będą łącznie określani jako „Wnioskodawcy”.


Zbywca objął w grudniu 2016 r. dodatkowe akcje w kapitale zakładowym Nabywcy w rezultacie wniesienia wkładu niepieniężnego na rzecz Nabywcy (dalej: „Transakcja”) w postaci prawa użytkowania wieczystego szeregu niezabudowanych działek gruntu położonych w Warszawie (dalej: „Nieruchomości”). Zbywca otrzymał fakturę dokumentującą dokonanie dostawy w ramach Transakcji w grudniu 2016 r.


Na dzień Transakcji, dla wszystkich działek gruntu wchodzących w skład Nieruchomości obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (uchwała Rady Miasta z dnia 5 grudnia 2013 r.; dalej: „MPZP”).


Zgodnie z ustaleniami MPZP, Nieruchomości będące przedmiotem Transakcji znajdują się w granicach terenów oznaczonych symbolami: C1.U, C3.U, C4.ZP, C8.ZP, 1.1.KD-GP, 4.KD-L, 16.KD-L, C2.KP/ZP oraz 13.KD-L. W zależności od sytuacji, dana działka gruntu (lub jej część) wchodząca w skład Nieruchomości jest oznaczona jednym, dwoma lub większą ilością wymienionych powyżej symboli (np. jedna z działek gruntu znajduje się w granicach terenów oznaczonych symbolami 16.KD-L, C1.U oraz C4.ZP).


Zgodnie z treścią MPZP, dla wskazanych powyżej symboli ustala się następujące przeznaczenie terenu:


DLA SYMBOLU C1.U (USŁUGI Z ZAKRESU BIUR, HANDLU DETALICZNEGO, GASTRONOMII I TURYSTYKI-HOTEL):


  1. ustala się m.in. następujące warunki zabudowy i zagospodarowania terenu:
    1. zakazuje się realizacji obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2;
    2. nakazuje się realizację lokali usługowych z zakresu handlu i gastronomii w parterach budynku od strony drogi 4.KD-L projektowana 1;
    3. dopuszcza się realizację lokalnej dominanty wysokościowej w rejonie oznaczonym symbolem graficznym na rysunku planu, przy czym ustala się powierzchnię zabudowy ww. dominanty nie większą niż 35% powierzchni terenu;
    4. ustala się minimalną powierzchnię działki budowlanej - 2000 m2;
    5. ustala się zasady tworzenia działek budowlanych zgodnie z § 15;
    6. ustala się wskaźnik minimalnej powierzchni biologicznie czynnej - 10%;
    7. ustala się wskaźnik maksymalnej intensywności zabudowy - 6,3;
    8. ustala się maksymalną wysokość zabudowy:
      1. nie więcej niż 30,0 m z zastrzeżeniem lit. b),
      2. nie więcej niż 46,5 m dla lokalnej dominanty wysokościowej w rejonie oznaczonym symbolem graficznym na rysunku planu;
    9. ustala się minimalną wysokość zabudowy - 15 m;
    10. nakazuje się stosowanie dachów płaskich, tj. o maksymalnym nachyleniu połaci do 12°;
    11. ustala się obowiązujące i nieprzekraczalne linie zabudowy - zgodnie z rysunkiem planu;
    12. ustala się zasady realizacji ogrodzeń zgodnie z § 5;
    13. ustala się zasady realizacji reklam zgodnie z § 7 ust. 1;
    14. ustala się zasady realizacji szyldów zgodnie z § 7 ust. 2;
    15. ustala się zasady kolorystyki elewacji budynków zgodnie z § 8;
    16. ustala się zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego zgodnie z § 9.
  2. Szczególne warunki zagospodarowania terenu oraz ograniczenia w jego użytkowaniu - obowiązują przepisy § 14 pkt 2.
  3. Zasady obsługi terenu przez infrastrukturę techniczną - zgodnie z § 17.
  4. Zasady obsługi komunikacyjnej terenu:
    1. ustala się obsługę terenu od: 4.KD - L projektowanej 1 i 16.KD-L projektowanej 3;
    2. ustala się realizację potrzeb parkingowych dla obiektów nowobudowanych, na działce budowlanej, na której znajdują się te obiekty;
    3. ustala się wskaźniki parkingowe;
      1. dla biur - nie mniej niż 25 miejsc postojowych na 1000 m2 powierzchni użytkowej biur,
      2. dla handlu i usług - nie mniej niż 30 miejsc postojowych na 1000 m2 powierzchni użytkowej handlu i usług,
      3. dla gastronomii - nie mniej niż 16 miejsc postojowych na 100 miejsc konsumpcyjnych,
      4. dla hoteli:
        • nie mniej niż 4 miejsca postojowe na 10 łóżek,
        • co najmniej 1 miejsce postojowe dla autokarów na obiekt,
    4. ustala się realizację miejsc postojowych dla samochodów osobowych osób niepełnosprawnych, w liczbie nie mniejszej niż 5% miejsc postojowych obliczonych według wskaźników parkingowych podanych w pkt 3;
    5. nakazuje się realizację miejsc postojowych dla rowerów w ilości minimum 10 miejsc na 100 miejsc postojowych dla samochodów osobowych.
  5. Zasady i terminy tymczasowego zagospodarowania: ustala się, że do czasu realizacji zagospodarowania zgodnego z ustalonym w planie dopuszcza się użytkowanie terenu wyłącznie w sposób dotychczasowy.
  6. Ustala się wysokość stawki procentowej, o której mowa w § 19 - 30%.

DLA SYMBOLU C3.U (PRZEZNACZENIE TERENU: USŁUGI Z ZAKRESU BIUR, HANDLU DETALICZNEGO, GASTRONOMII I TURYSTYKI - HOTEL)


  1. ustala się m.in. następujące warunki zabudowy i zagospodarowania terenu:
    1. zakazuje się realizacji obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2;
    2. nakazuje się realizację lokali usługowych z zakresu handlu i gastronomii w parterach budynku od strony 4.KD-L projektowana 1;
    3. dopuszcza się realizację lokalnej dominanty wysokościowej w rejonie oznaczonym symbolem graficznym na rysunku planu, przy czym ustala się powierzchnię zabudowy ww. dominanty nie większą niż 20% powierzchni terenu;
    4. ustala się minimalną powierzchnię działki budowlanej - 2000 m2;
    5. ustala się zasady tworzenia działek budowlanych zgodnie z § 15;
    6. ustala się wskaźnik minimalnej powierzchni biologicznie czynnej - 10%;
    7. ustala się wskaźnik maksymalnej intensywności zabudowy - 5,7;
    8. ustala się maksymalną wysokość zabudowy:
      1. nie więcej niż 30,0 m z zastrzeżeniem lit. b),
      2. nie więcej niż 46,5 m dla lokalnej dominanty wysokościowej w rejonie oznaczonym symbolem graficznym na rysunku planu;
    9. ustala się minimalną wysokość zabudowy - 15 m;
    10. nakazuje się stosowanie dachów płaskich, tj. o maksymalnym kącie nachylenia połaci do 12°;
    11. ustala się obowiązujące i nieprzekraczalne linie zabudowy - zgodnie z rysunkiem planu;
    12. ustala się zasady realizacji ogrodzeń zgodnie z § 5;
    13. ustala się zasady realizacji reklam zgodnie z § 7 ust. 1;
    14. ustala się zasady realizacji szyldów zgodnie z § 7 ust. 2;
    15. ustala się zasady kolorystyki elewacji budynków zgodnie z § 8;
    16. ustala się zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego zgodnie z § 9.
  2. Szczególne warunki zagospodarowania terenu oraz ograniczenia w jego użytkowaniu obowiązują przepisy § 14 pkt 2.
  3. Zasady obsługi terenu przez infrastrukturę techniczną - zgodnie z § 17.
  4. Zasady obsługi komunikacyjnej terenu:
    1. ustala się obsługę terenu od 4.KD-L projektowanej 1;
    2. ustala się realizację potrzeb parkingowych dla obiektów nowobudowanych, na działce budowlanej, na której znajdują się te obiekty;
    3. ustala się wskaźniki parkingowe:
      1. dla biur - nie mniej niż 25 miejsc postojowych na 1000 m2 powierzchni użytkowej biur,
      2. dla handlu i usług - nie mniej niż 30 miejsc postojowych na 1000 m2 powierzchni użytkowej handlu i usług,
      3. dla gastronomii - nie mniej niż 16 miejsc postojowych na 100 miejsc konsumpcyjnych,
      4. dla hoteli:
        • 4 miejsca postojowe na 10 łóżek,
        • co najmniej 1 miejsce postojowe dla autokarów na obiekt,
    4. ustala się realizację miejsc postojowych dla samochodów osobowych osób niepełnosprawnych, w liczbie nie mniejszej niż 5% miejsc postojowych obliczonych według wskaźników parkingowych podanych w pkt 3;
    5. nakazuje się realizację miejsc postojowych dla rowerów w ilości minimum 10 miejsc na 100 miejsc postojowych dla samochodów osobowych.
  5. Zasady i terminy tymczasowego zagospodarowania: ustala się, że do czasu realizacji zagospodarowania zgodnego z ustalonym w planie dopuszcza się użytkowanie terenu wyłącznie w sposób dotychczasowy.
  6. Ustala się wysokość stawki procentowej, o której mowa w § 19 - 30%.


DLA SYMBOLU C4.ZP (PRZEZNACZENIE TERENU: ZIELEŃ URZĄDZONA)

  1. ustala się m.in. następujące warunki zabudowy i zagospodarowania terenu:
    1. zakazuje się realizacji obiektów kubaturowych poza obiektami małej architektury;
    2. ustala się realizację ciągów pieszych w formie alej parkowych i placyków pieszych;
    3. ustala się realizację głównych ciągów pieszo-rowerowych w rejonach oznaczonych na rysunku planu;
    4. dla terenu jako przestrzeni publicznej:
      1. nakazuje się dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych urządzeń i powierzchni przeznaczonych dla ruchu pieszego, takich jak: chodniki, pochylnie, schody zgodnie z § 11 pkt 2,
      2. nakazuje się stosowanie jednakowych elementów wyposażenia powtarzalnego zgodnie z § 11 pkt 2;
    5. ustala się wskaźnik minimalnej powierzchni biologicznie czynnej - 70%;
    6. nakazuje się zachowanie zwartych grup zadrzewień na 60% powierzchni terenu;
    7. dopuszcza się częściowo rekompozycję istniejących drzew, po spełnieniu przepisów odrębnych;
    8. nakazuje się kształtowanie zwartych grup zieleni od strony dróg publicznych 1.1. KD-GP, 16 KD-L;
    9. zakazuje się grodzenia terenu;
    10. zakazuje się rozmieszczenia reklam;
    11. zakazuje się rozmieszczenia szyldów;
    12. ustala się zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego zgodnie z § 9.
  2. Zasady obsługi terenu przez infrastrukturę techniczną - zgodnie z § 17.
  3. Zasady obsługi komunikacyjnej terenu: ustala się zjazdy techniczne na teren od: 4.KD-L projektowanej 1 poprzez teren C2.KP/ZP i od 16.KD- L projektowanej 3.
  4. Zasady i terminy tymczasowego zagospodarowania: ustala się, że do czasu realizacji zagospodarowania zgodnego z ustalonym w planie dopuszcza się użytkowanie terenu wyłącznie w sposób dotychczasowy.
  5. Ustala się wysokość stawki procentowej, o której mowa w § 19 - 1 %.

DLA SYMBOLU C8.ZP (PRZEZNACZENIE TERENU: ZIELEŃ URZĄDZONA)


  1. ustala się m.in. następujące warunki zabudowy i zagospodarowania terenu:
    1. zakazuje się realizacji obiektów kubaturowych poza obiektami małej architektury;
    2. ustala się realizację ciągów pieszych w formie alej parkowych i placyków pieszych;
    3. dla terenu jako przestrzeni publicznej:
      1. nakazuje się dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych urządzeń powierzchni przeznaczonych dla ruchu pieszego, takich jak: chodniki, pochylnie, schody zgodnie z § 11 pkt 2,
      2. nakazuje się stosowanie jednakowych elementów wyposażenia powtarzalnego zgodnie z § 11 pkt 2;
    4. ustala się wskaźnik minimalnej powierzchni biologicznie czynnej - 70%;
    5. nakazuje się zachowanie zwartych grup zadrzewień na 60% powierzchni terenu;
    6. dopuszcza się częściowo rekom pozycję istniejących drzew, po spełnieniu przepisów odrębnych;
    7. zakazuje się grodzenia terenu;
    8. zakazuje się rozmieszczenia reklam;
    9. zakazuje się rozmieszczenia szyldów;
    10. ustala się zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego zgodnie z przepisami § 9.
  2. Zasady obsługi terenu przez infrastrukturę techniczną terenu - zgodnie z § 17.
  3. Zasady obsługi komunikacyjnej terenu: dopuszcza się zjazdy techniczne na teren od: 13.KD-L
  4. Zasady i terminy tymczasowego zagospodarowania: ustala się, że do czasu realizacji zagospodarowania zgodnego z ustalonym w planie dopuszcza się użytkowanie terenu wyłącznie w sposób dotychczasowy.
  5. Ustala się wysokość stawki procentowej, o której mowa w § 19 - 1%.


DLA SYMBOLU 1.1.KD-GP (PRZEZNACZENIE TERENU: DROGA PUBLICZNA KLASY GŁÓWNEJ RUCHU PRZYŚPIESZONEGO)


  1. ustala się m.in. następujące warunki zabudowy i zagospodarowania terenu:
    1. ustala się szerokość w liniach rozgraniczających według rysunku planu;
    2. ustala się przekroje dla następujących dróg:
      1. dwujezdniowy z pasem dzielącym dla trasy mostowej...,
      2. jednojezdniowy dla:...
    3. ustala się zakończenie ul. ..., w rejonie ul…., placem do zawracania;
    4. ustala się powiązania trasy mostowej… poprzez skrzyżowania wielopoziomowe z następującymi drogami:...
    5. ustala się powiązania 13.KD- z 1.1.KD-GP trasą mostową Mostu... poprzez skrzyżowanie...”;
    6. ustala się powiązanie 6.KD-L..., poprzez skrzyżowanie;
    7. nakazuje się realizację jezdni serwisowej 1, przebiegającej w liniach rozgraniczających trasy mostowej..., niezbędnej do obsługi przyległego zagospodarowania, w momencie budowy wyżej wymienionej trasy;
    8. ustala się przebieg trasy tramwajowej:
      1. na odcinku ul. ... w pasie dzielącym trasy mostowej ...,
      2. na odcinku „ ...;
    9. wskazuje się rejony lokalizacji przystanków: tramwajowych i autobusowych, na rysunku planu;
    10. ustala się przebieg ścieżek rowerowych, dwukierunkowych:

      1. po północno - zachodniej stronie trasy mostowej...na odcinku od południowo - zachodniej granicy planu...,
      2. po południowo-wschodniej stronie trasy mostowej... na odcinku od...do północno-wschodniej granicy planu;
    11. ustala się prowadzenie chodników po obu stronach trasy mostowej...;
    12. ustala się rejon lokalizacji bezkolizyjnego, nadziemnego przejścia dla pieszych nad trasą mostową..., w rejonie wskazanych przystanków tramwajowych, według rysunku planu.
  2. Warunki zagospodarowania terenu nie związane z urządzeniami drogowymi:
    1. zakazuje się realizacji reklam;
    2. zakazuje się realizacji szyldów;
    3. dopuszcza się nasadzenia zieleni - rzędów drzew w pasie drogi;
    4. ustala się zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego zgodnie z § 9;
    5. teren stanowi przestrzeń publiczną zgodnie z § 11 pkt 1 i obowiązują dla niego przepisy § 11 pkt 2;
    6. obowiązują ogólne zasady rozbudowy, przebudowy i budowy systemów infrastruktury technicznej zgodnie z § 17.
  3. Zasady i terminy tymczasowego zagospodarowania zgodnie z § 18.
  4. Ustala się wysokość stawki procentowej, o której mowa w § 19 - 1 %.

DLA SYMBOLU 4.KD-L (PRZEZNACZENIE TERENU: DROGA PUBLICZNA KLASY LOKALNEJ


  1. ustala się m.in. następujące warunki zabudowy i zagospodarowania terenu:
    1. ustala się szerokość w liniach rozgraniczających minimum 19,0 m, według rysunku planu;
    2. ustala się jednojezdniowy przekrój drogi;
    3. ustala się powiązania poprzez skrzyżowania z:
      1. 5. KD-L projektowana 2,
      2. 16. KD-L projektowana 3;
    4. ustala się powiązania z 1.1.KD-GP - trasą mostową... z § 53;
    5. ustala się przebieg ścieżki rowerowej, dwukierunkowej, po południowej stronie drogi, według rysunku planu;
    6. ustala się prowadzenie chodników po obu stronach jezdni.
  2. Warunki zagospodarowania terenu nie związane z urządzeniami drogowymi:
    1. ustala się zasady realizacji reklam zgodnie z § 7 ust. 1;
    2. ustala się zasady realizacji szyldów zgodnie z § 7 ust. 2;
    3. ustala się zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego zgodnie z § 9;
    4. teren stanowi przestrzeń publiczną zgodnie z § 11 pkt 1 i obowiązują dla niego przepisy § 11 pkt 2;
    5. obowiązują ogólne zasady rozbudowy, przebudowy i budowy systemów infrastruktury technicznej zgodnie z § 17.
  3. Zasady i terminy tymczasowego zagospodarowania: ustala się, że do czasu realizacji zagospodarowania zgodnego z ustalonym w planie dopuszcza się użytkowanie terenu wyłącznie w sposób dotychczasowy.
  4. Ustala się wysokość stawki procentowej, o której mowa w § 19 - 1%.

DLA SYMBOLU 16.KD-L (PRZEZNACZENIE TERENU: DROGA PUBLICZNA KLASY LOKALNEJ)


  1. ustala się m.in. następujące warunki zabudowy i zagospodarowania terenu:
    1. ustala się linie rozgraniczające o szerokości minimum 12,0 m na odcinku od 13.KD-L do północnej linii rozgraniczającej terenu C5.U;
    2. ustala się południowo-wschodnią linię rozgraniczającą drogi na odcinku od rejonu północnej linii rozgraniczającej terenu C5.0 do 4.KD-L projektowanej 1;
    3. ustala się jednojezdniowy przekrój drogi;
    4. ustala się powiązania poprzez skrzyżowania następującymi drogami:
      1. 4. KD-L projektowaną 1,
      2. 13.KD-L ul. Rokokową,
      3. 17.KD-D projektowaną 4;
    5. ustala się prowadzenie chodników po obu stronach jezdni;
    6. dopuszcza się parkowanie przyuliczne, w formie zatok postojowych, po północno-zachodniej stronie jezdni.

    Warunki zagospodarowania terenu niezwiązane z urządzeniami drogowymi:

    1. ustala się zasady realizacji reklam zgodnie z § 7 ust. 1;
    2. ustala się zasady realizacji szyldów zgodnie z § 7 ust. 2;
    3. ustala się zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego zgodnie z § 9;
    4. teren stanowi przestrzeń publiczną zgodnie z § 11 pkt 1 i obowiązują dla niego przepisy § 11 pkt 2;
    5. obowiązują ogólne zasady rozbudowy, przebudowy i budowy systemów infrastruktury technicznej zgodnie z § 17.
  2. Zasady i terminy tymczasowego zagospodarowania: ustala się, że do czasu realizacji zagospodarowania zgodnego z ustalonym w planie dopuszcza się użytkowanie terenu wyłącznie w sposób dotychczasowy.
  3. Ustala się wysokość stawki procentowej, o której mowa w § 19 -1%.

DLA SYMBOLU C2.KP/ZP (PRZEZNACZENIE TERENU: PLAC MIEJSKI Z ZIELENIĄ URZĄDZONĄ)


  1. ustala się m.in. następujące warunki zabudowy i zagospodarowania terenu:
    1. ustala się realizację placu miejskiego poprzez:
      1. realizację posadzki placu o nawierzchni równej, antypoślizgowej, twardej i stabilnej,
      2. zagospodarowanie zielenią urządzoną powierzchni nie zajętej przez posadzkę;
    2. dla terenu jako przestrzeni publicznej:
      1. nakazuje się dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych urządzeń powierzchni przeznaczonych dla ruchu pieszego, takich jak: chodniki, pochylnie, schody zgodnie z § 11 pkt 2,
      2. nakazuje się stosowanie jednakowych elementów wyposażenia powtarzalnego zgodnie z§ 11 pkt 2;
    3. ustala się minimalny wskaźnik powierzchni biologicznie czynnej - 30%;
    4. zakazuje się grodzenia terenu;
    5. zakazuje się rozmieszczania reklam;
    6. zakazuje się rozmieszczania szyldów;
    7. nakazuje się wytworzenie rzędów drzew w rejonach wyznaczonych na rysunku planu;
    8. ustala się zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego zgodnie z § 9.
  2. Zasady obsługi terenu przez infrastrukturę techniczną - zgodnie z § 17.
  3. Zasady obsługi komunikacyjnej terenu: ustala się zjazd techniczny na teren od 4.KD-L projektowanej.
  4. Zasady i terminy tymczasowego zagospodarowania: ustala się, że do czasu realizacji zagospodarowania zgodnego z ustalonym w planie dopuszcza się użytkowanie terenu wyłącznie w sposób dotychczasowy.
  5. Ustala się wysokość stawki procentowej, o której mowa w § 19 - 1%.

DLA SYMBOLU 13.KD-L (PRZEZNACZENIE TERENU: DROGA PUBLICZNA KLASY LOKALNEJ)

  1. ustala się m.in. następujące warunki zabudowy i zagospodarowania terenu:
    1. ustala się szerokość w liniach rozgraniczających minimum 12,0 m;
    2. ustala się jednojezdniowy przekrój drogi;
    3. ustala się powiązania poprzez skrzyżowania z następującymi drogami:...
    4. ustala się powiązania z 1.1.KD-GP trasą mostową...;
    5. ustala się prowadzenie chodników po obu stronach jezdni.
  2. Warunki zagospodarowania terenu nie związane z urządzeniami drogowymi:
    1. ustala się zasady realizacji reklam zgodnie z § 7 ust. 1;
    2. ustala się zasady realizacji szyldów zgodnie z § 7 ust. 2;
    3. ustala się zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego zgodnie z § 9;
    4. teren stanowi przestrzeń publiczną zgodnie z § 11 pkt 1 i obowiązują dla niego przepisy § 11 pkt 2;
    5. obowiązują ogólne zasady rozbudowy, przebudowy i budowy systemów infrastruktury technicznej zgodnie z § 17.
  3. Zasady i terminy tymczasowego zagospodarowania: ustala się, że do czasu realizacji zagospodarowania zgodnego z ustalonym w planie dopuszcza się użytkowanie terenu wyłącznie w sposób dotychczasowy.
  4. Ustala się wysokość stawki procentowej, o której mowa w § 19 - 1%.

    Zgodnie z § 11 MPZP ustala się wymagania wynikające z potrzeb kształtowania przestrzeni publicznych:
    1. ustala się, że przestrzeniami publicznymi na obszarze planu są:
      1. tereny wszystkich dróg publicznych, oznaczone symbolami: KD-GP, KD-G, KD-Z, KD-L, KD-D,
      2. teren placu miejskiego z zielenią urządzoną oznaczony symbolem C2.KP/ZP,
      3. teren placu miejskiego i parkingów oznaczony symbolem A4.KP/KS,
      4. tereny dróg wewnętrznych i drogi wewnętrznej z parkingiem oznaczone symbolami: B6.KDW, B9.KDW/KS,
      5. tereny ciągów pieszych, oznaczonych symbolami A10.KPP, B10.KPP,
      6. tereny zieleni urządzonej: A7.ZP, A8.ZP C4.ZP, C8.ZP;
    2. na terenach stanowiących przestrzenie publiczne, wymienionych w pkt 1, obowiązuje:
      1. nakaz rozgraniczenia ruchu pieszego i kołowego,
      2. nakaz dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych urządzeń przeznaczonych dla ruchu pieszego, takich jak: chodniki, pochylnie, schody, przejścia przez jezdnie - między innymi poprzez:
        • stosowanie posadzek o nawierzchni równej, antypoślizgowej, twardej, stabilnej,
        • obniżenie krawężników do poziomu jezdni lub wyniesienie jezdni do poziomu chodnika w miejscach:
          1. przejść pieszych, na odcinku nie krótszym niż 1,5 m,
          2. stanowisk postojowych dla osób niepełnosprawnych, w sposób umożliwiający zjazd l wjazd osobom poruszającym się na wózkach,
        • stosowanie na przejściach pieszych przez jezdnie nawierzchni antypoślizgowych,
        • stosowanie nawierzchni o wyróżniającej się fakturze w pasie chodnika, przylegającym do obniżonych do poziomu jezdni krawężników,
        • lokalizowanie jednakowych elementów wyposażenia powtarzalnego w sposób nie kolidujący z ruchem pieszym i zapewniający przejazd osobom poruszającym się na wózkach,
        • wyposażenie przejść dla pieszych z sygnalizacją świetlną w sygnalizację dźwiękową,
      3. nakaz stosowania w obrębie jednego terenu jednakowych elementów wyposażenia powtarzalnego,
      4. nakaz stosowania w obrębie jednego terenu jednego typu kiosków, wiat przystankowych komunikacji publicznej,
      5. nakaz stosowania ustaleń w zakresie zasad realizacji reklam, zawartych w § 7 ust. 1,
      6. nakaz stosowania ustaleń w zakresie zasad realizacji szyldów, zawartych w § 7 ust. 2.


Zgodnie z § 16 MPZP ustala się zasady przebudowy i budowy systemów komunikacji (podkreślenia i pogrubienia własne Wnioskodawców):

(…)

(2) w zakresie ruchu rowerowego:

(a) ustala się prowadzenie ścieżek rowerowych, dwukierunkowych, w liniach następujących dróg publicznych:...,

(b) ustala się przebiegi ścieżek rowerowych, dwukierunkowych: po terenie oznaczonym symbolem A3.U oraz w ramach ciągów pieszo-rowerowych po terenach oznaczonych na

(c) rysunku planu symbolami: C4.ZP, C6.U i C9.U,

(d) ustala się minimalną szerokość ścieżek rowerowych, dwukierunkowych wynoszącą 2,0 m,

(e) dopuszcza się prowadzenie ruchu rowerowego wspólnie z samochodowym oraz możliwość poprowadzenia innych dróg rowerowych w liniach rozgraniczających innych dróg lub poza nimi;

(3) w zakresie ciągów pieszych:

(a) (...)

(b) ustala się prowadzenie ciągów pieszych po terenach oznaczonych na rysunku planu symbolami: C4.ZP, C6.U i C9.U oraz wydzielonych liniami rozgraniczającymi niezależnych ciągów pieszych oznaczonych na rysunku planu symbolami: A10.KPP, B10.KPP,

(...)

(4) w zakresie transportu zbiorowego:

(a) ustala się obsługę obszaru planu następującym transportem zbiorowym:...


Zgodnie z § 17 MPZP ustala się zasady rozbudowy, przebudowy i budowy systemów infrastruktury technicznej:

(1) ustala się prowadzenie przewodów podstawowej sieci infrastruktury technicznej w liniach rozgraniczających dróg publicznych;

(2) dopuszcza się lokalizację i rozbudowę urządzeń i obiektów infrastruktury technicznej poza liniami rozgraniczającymi dróg publicznych w miejscach dostępnych dla właściwych służb eksploatacyjnych;

(3) dopuszcza się zachowanie istniejącej infrastruktury technicznej, z możliwością jej rozbudowy oraz przebudowy;

(4) dopuszcza się realizację kanałów zbiorczych dla sieci infrastruktury technicznej;

(5) w zakresie zaopatrzenia w wodę:

(a) ustala się zaopatrzenie w wodę z miejskiej sieci wodociągowej za pośrednictwem istniejących i projektowanych przewodów rozdzielczych zasilanych z:...

(b) dopuszcza się realizację ujęć wód podziemnych na potrzeby ogólnodostępnych punktów czerpalnych zgodnie z przepisami odrębnymi;

(6) w zakresie odprowadzania ścieków:

(a) ustala się odprowadzanie ścieków bytowych do miejskiej sieci kanalizacyjnej za pośrednictwem istniejących i projektowanych kanałów, odprowadzających ścieki do:...

(b) ustala się obowiązek podłączenia do miejskiej sieci kanalizacyjnej wszystkich nowoprojektowanych obiektów wyposażonych w wewnętrzną instalację sanitarną,

(c) dla istniejących obiektów dopuszcza się odprowadzenie ścieków do istniejących zbiorników bezodpływowych lub przydomowych oczyszczalni ścieków do czasu przyłączenia do sieci kanalizacyjnej;

(7) w zakresie odprowadzania wód opadowych i roztopowych:

(a) ustala się odprowadzanie, po ich podczyszczeniu zgodnie z przepisami odrębnymi, do miejskiej sieci kanalizacji deszczowej lub ogólnospławnej za pośrednictwem istniejących lub projektowanych kanałów, odprowadzających wody opadowe oraz roztopowe do:...

(b) w przypadku braku możliwości technicznych odprowadzenia ich do sieci kanalizacji deszczowej lub ogólnospławnej dopuszcza się odprowadzenie na własny teren nieutwardzony, do dołów chłonnych lub do zbiorników retencyjnych,

(c) dla istniejących obiektów budowlanych i aktualnego zagospodarowania terenu dopuszcza się odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych w sposób dotychczasowy,

(d) dopuszcza się odprowadzenie powierzchniowe wód opadowych i roztopowych z terenów zieleni urządzonej na gruncie rodzimym;

(8) w zakresie zaopatrzenia w gaz:

(a) ustala się zasilanie gazem z istniejącej sieci gazowej za pośrednictwem:...

(b) dopuszcza się wykorzystanie gazu ziemnego w urządzeniach wytwarzających ciepło oraz urządzeniach kogeneracji;

(9) w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną:

(a) ustala się zaopatrzenie w energię elektryczną za pośrednictwem istniejących i projektowanych linii elektroenergetycznych,

(b) dopuszcza się realizację obiektów infrastruktury technicznej takich jak stacje transformatorowe, na całym obszarze planu z wyłączeniem terenu KP/ZP,

(c) ustala się budowę, rozbudowę, przebudowę sieci elektroenergetycznej wyłącznie jako kablowej podziemnej oraz realizację stacji transformatorowych jako wnętrzowych,

(d) dopuszcza się stosowanie indywidualnych lub lokalnych odnawialnych źródeł energii oraz urządzeń kogeneracji, na potrzeby wytwarzania energii elektrycznej,

(e) dopuszcza się skablowanie istniejącej napowietrznej linii wysokiego napięcia;

(10) w zakresie ciepłownictwa:

(a) ustala się zaopatrzenie w ciepło z miejskiej sieci ciepłowniczej za pośrednictwem istniejących lub projektowanych przewodów, zasilanych z:...

  • innych istniejących i projektowanych magistral oraz przewodów,

(b) dopuszcza się zaopatrzenie w ciepło z indywidualnych urządzeń wykorzystujących energię elektryczną, gaz ziemny, odnawialne źródła energii oraz z urządzeń kogeneracji,

(c) zakazuje się realizacji nowych źródeł ciepła opalanych paliwami stałymi i olejem opałowym;

(11) w zakresie obsługi telekomunikacyjnej:

(a) ustala się, że obsługa telekomunikacyjna odbywać się będzie:

  • z sieci kablowej za pośrednictwem istniejących oraz projektowanych magistral i przewodów telekomunikacyjnych,
  • z sieci radiowej za pośrednictwem istniejących oraz projektowanych radiowych urządzeń telekomunikacyjnych, w tym anten i stacji bazowych telefonii komórkowej,

(b) dopuszcza się realizację stacji bazowych telefonii komórkowej na obszarze planu pod warunkiem spełnienia przepisów odrębnych;

(12) w zakresie usuwania odpadów stałych:

(a) nakazuje się w obszarze działek budowlanych realizację miejsc służących do czasowego gromadzenia - magazynowania odpadów stałych z uwzględnieniem możliwości ich segregacji,

(b) nakazuje się gospodarowanie odpadami w ramach poszczególnych terenów zgodnie z przepisami odrębnymi.


Dla Nieruchomości na dzień Transakcji nie było wydanych obowiązujących decyzji o warunkach zabudowy zagospodarowania terenu.


Zbywca nie wykorzystywał Nieruchomości będących przedmiotem Transakcji wyłącznie na cele działalności zwolnionej z VAT. Dostawa przedmiotu Transakcji na rzecz Zbywcy została opodatkowana VAT według stawki 23%.


Nabywca zamierza wykorzystywać Nieruchomości wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy dostawa Nieruchomości na rzecz Nabywcy w ramach Transakcji podlegała w całości opodatkowaniu 23% VAT jako dostawa terenów niezabudowanych przeznaczonych pod zabudowę, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 2 pkt 33 Ustawy o VAT?
  2. Czy w związku z otrzymaniem prawidłowo wystawionej faktury VAT potwierdzającej faktyczne dokonanie dostawy Nieruchomości, Nabywca w związku z Transakcją jest uprawniony do:
    1. obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu Nieruchomości (zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 10 oraz 10b pkt 1 ustawy o VAT), oraz
    2. do uzyskania zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym (zgodnie z art. 87 ustawy o VAT)?


Zdaniem Wnioskodawczyni:


  1. Dostawa Nieruchomości na rzecz Nabywcy w ramach Transakcji podlegała w całości opodatkowaniu 23% VAT jako dostawa terenów niezabudowanych przeznaczonych pod zabudowę, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 2 pkt 33 Ustawy o VAT.
  2. W związku z otrzymaniem prawidłowo wystawionej faktury VAT potwierdzającej faktyczne dokonanie dostawy Nieruchomości, Nabywca w związku z Transakcją jest uprawniony do:
    1. obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu Nieruchomości (zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 10 oraz 10b pkt 1 ustawy o VAT), oraz
    2. do uzyskania zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym (zgodnie z art. 87 ustawy o VAT).


Ad. 1


Zdaniem Wnioskodawców, dostawa Nieruchomości na rzecz Nabywcy w ramach Transakcji podlegała w całości opodatkowaniu 23% VAT jako dostawa terenów niezabudowanych przeznaczonych pod zabudowę, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 2 pkt 33 Ustawy o VAT.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Dostawa towaru mieści się w definicji sprzedaży określonej w art. 2 pkt 22 Ustawy o VAT, zgodnie z którym przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Grunt (w tym prawo użytkowania wieczystego gruntu) spełnia definicję towaru określoną art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r„ z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 Ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Jak wskazano w stanie faktycznym, Zbywca nie wykorzystywał Nieruchomości stanowiących przedmiot Transakcji wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT, a tym samym, przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 Ustawy o VAT nie powinien znaleźć zastosowania w sprawie.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Stosownie natomiast do treści art. 2 pkt 33 tej ustawy, tereny budowlane to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.


O przeznaczeniu terenu decydują więc akty prawa miejscowego - miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy.


Podsumowując, mając na uwadze przytoczone powyżej przepisy prawa, opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, a więc przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Natomiast pozostałe dostawy gruntów niezabudowanych (tj. dostawy gruntów niezabudowanych innych niż terenu budowlane) korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.


Zdaniem Wnioskodawcy, Nieruchomości będące przedmiotem Transakcji stanowią tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 Ustawy o VAT.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustawa określa:

  1. zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej,
  2. zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy.

Natomiast art. 4 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.


Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęć „budynku” i „budowli”, a więc zgodnie z przyjętym w praktyce podatkowej poglądem, należy w tym zakresie posłużyć się przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (dalej: „Prawo budowlane”).


Zgodnie z art. 3 pkt 1 ww. ustawy, przez obiekt budowlany należy rozumieć: budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.


Stosownie natomiast do treści art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego, pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Z kolei obiektem liniowym - zgodnie z art. 3 pkt 3a Prawa budowlanego - jest obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.


Natomiast obiektem małej architektury są - stosownie do treści art. 3 pkt 4 Prawa budowlanego, niewielkie obiekty, a w szczególności:

  1. kultu religijnego, jak: kapliczki, krzyże przydrożne, figury,
  2. posągi, wodotryski i inne obiekty architektury ogrodowej,
  3. użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, jak: piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki.

Mając na uwadze powyższe, nie budzi żadnych wątpliwości, iż Nieruchomości oznaczone symbolami C1.U, C3.U, 1.1.KD-GP, 4.KD-L, 16.KD-L oraz 13.KD-L są przeznaczone pod zabudowę zgodnie z MPZP, a tym samym stanowią tereny budowlane w rozumieniu Ustawy o VAT. W konsekwencji, dostawa działek gruntu (lub ich części) wchodzących w skład Nieruchomości oznaczonych tymi symbolami nie powinna korzystać ze zwolnienia z VAT określonego w art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy o VAT i powinna podlegać opodatkowaniu według stawki 23% VAT.

Również dostawa pozostałych działek gruntu (lub ich części) wchodzących w skład Nieruchomości i oznaczonych symbolami C4.ZP i C8.ZP powinna być opodatkowana 23% VAT jako dostawa terenów budowlanych ze względu na fakt, iż te działki gruntu również są przeznaczone pod zabudowę zgodnie z MPZP. Zagospodarowanie terenów należy kształtować w oparciu o kompleksowy projekt zagospodarowania określający kształtowanie zieleni, przebiegi ścieżek rowerowych, pieszych, lokalizację poszczególnych elementów małej architektury, sieci i urządzeń - tworzących wysoką jakość przestrzeni publicznej. Tym samym, skoro na gruntach (lub ich częściach oznaczonych ww. symbolami) przeznaczonych w MPZP po „zieleń urządzoną” (tj. o symbolach C4.ZP i C8.ZP) możliwa jest realizacja obiektów małej architektury, czy też ciągów pieszych stanowiących przecież obiekty budowlane w rozumieniu Prawa budowlanego, to należy uznać, iż te działki gruntu (lub ich części oznaczone ww. symbolami) są przeznaczone pod zabudowę. W konsekwencji, ich dostawa w ramach Transakcji, jako dostawa terenów budowlanych, powinna być opodatkowana VAT według stawki 23%.


Analogiczna sytuacja wystąpi choćby w przypadku dostawy działek znajdujących się na terenach oznaczonych symbolem C2.KP/ZP (plac miejski z zielenią urządzoną). Zgodnie z treścią MPZP, na tych terenach jest bowiem możliwa także realizacja posadzki placu o twardej nawierzchni, który bez wątpienia będzie stanowił obiekt budowlany w rozumieniu Prawa budowlanego.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w utrwalonej w tym zakresie linii interpretacyjnej organów podatkowych.


Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w Interpretacji z 21 września 2016 r. (nr IBPP1/4512-390/16-2/ES) dotyczącej dostawy gruntu, dla którego - zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego - ustalono podstawowe przeznaczenie działki w postaci parku i lasu (przy czym dopuszczalna była także - jako przeznaczenie uzupełniające - realizacja sieci i urządzeń infrastruktury technicznej oraz obiektów małej architektury), wskazał, iż: „W przedmiotowej sprawie działka nr 140/22 zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jest przeznaczona pod zabudowę w postaci sieci i urządzeń infrastruktury technicznej zatem dostawa tego gruntu nie będzie mogła również korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.„

Analogiczne stanowisko przedstawił Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 21 lipca 2016 r. (nr IBPP2/4512-259/16/EK), w której organ podatkowy wskazał, iż: „w odniesieniu do części działki 267/2 oznaczonej symbolem ZL stanowiącej teren leśny, na której zgodnie z MPZP dopuszcza się m.in. realizację urządzonych miejsc do odpoczynku z obiektami i urządzeniami małej architektury będących obiektami budowlanymi zgodnie z art. 3 pkt 1 ww. ustawy - Prawo budowlane należy uznać ją w tej części za teren budowlany a tym samym jej dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.”

Również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 30 czerwca 2016 r. (nr IPPP3/4512-301/16-5/KP) potwierdził, że „Zgodnie z treścią MPZP na terenach oznaczonych na rysunku planu symbolem Y (w tym m.in. na działkach oznaczonych numerami 69/10 oraz 69/11) ustala się realizację ogrodu zabaw dla dzieci w zieleni urządzonej z elementami małej architektury i terenowymi urządzeniami sportowo-rekreacyjnymi, dopuszcza się realizację ażurowych ogrodzeń trwałych wzdłuż linii rozgraniczających teren o wysokości do 0,80 m, bez podmurówki oraz realizację oświetlenia, a ponadto przedmiotowy teren w liniach rozgraniczających stanowi jedną działkę budowlaną, dla ww. terenu ustalono następujące zasady obsługi infrastrukturą techniczną: odprowadzenie wód opadowych do ziemi, dostarczanie energii elektrycznej z sieci kablowej położonej w liniach rozgraniczających ulicy X. oraz rozbudowę sieci elektrycznej ustalono wyłącznie jako kablową, zapewnienie miejsca na pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów. (...) Z opisu sprawy wynika, że zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przedmiotowa działka jest przeznaczona pod zabudowę. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że sprzedaż (zamiana) przedmiotowego gruntu o nr ewid. 69/10 nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, bowiem jest to teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy.”


Powyższe znajduje także potwierdzenie m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej Katowicach z 31 grudnia 2015 r. (nr IBPP1/4512-760/15/AL) oraz w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia i 12 czerwca 2015 r. (nr IPPP2/4512-301/15-2/AOg).


W związku z powyższym, dostawa Nieruchomości na rzecz Nabywcy w ramach Transakcji powinna była podlegać w całości opodatkowaniu 23% VAT jako dostawa terenów niezabudowanych przeznaczonych pod zabudowę, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 2 pkt 33 Ustawy o VAT.


Ad. 2


W związku z otrzymaniem prawidłowo wystawionej faktury VAT potwierdzającej dokonanie dostawy Nieruchomości, Wnioskodawca w związku z Transakcją jest uprawniony do:

(i) obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu Nieruchomości (zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 10 oraz 10b pkt 1 ustawy o VAT), oraz

(ii) uzyskania zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym (zgodnie z art. 87 ustawy o VAT).


Jak wynika z treści art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania przez podatnika czynności opodatkowanych VAT. Jeżeli zatem dane towary lub usługi są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości VAT naliczonego przy ich nabyciu, przy założeniu, że pozostałe ograniczenia nie mają zastosowania (w szczególności ograniczenia wynikające z art. 88 Ustawy o VAT, dotyczące m.in. braku prawa odliczenia w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu VAT bądź podlega zwolnieniu z VAT).

Zatem, zdaniem Nabywcy, aby rozstrzygnąć o jego uprawnieniu Nabywcy do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony na nabyciu Nieruchomości, w myśl art. 86 ust. 10 oraz 10b pkt 1 Ustawy o VAT, niezbędne jest ustalenie, czy (i) Nieruchomość będąca przedmiotem planowanego nabycia będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT oraz czy (ii) jej nabycie będzie podlegało podatkowi VAT - zasadniczo - według podstawowej stawki 23%.

Nabywca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce. Nabywca zamierza wykorzystywać Nieruchomości wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT. Jak wykazano powyżej, przedmiotowa Transakcja stanowiła odpłatną dostawę towarów w rozumieniu przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT. Dodatkowo, zdaniem Nabywcy, jeżeli zostanie potwierdzona prawidłowość stanowiska w odniesieniu do pytania nr 1, nabycie Nieruchomości będzie w całości opodatkowane VAT. A zatem, okoliczności wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 Ustawy o VAT, w myśl którego podatnik nie jest uprawniony do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony w sytuacji, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie jest opodatkowana VAT lub jest zwolniona z VAT, nie będą miały miejsca.

W świetle powyższego - zdaniem Nabywcy - po dokonaniu przedmiotowej Transakcji i otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury VAT potwierdzającej jej faktyczne dokonanie, będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony przy nabyciu Nieruchomości, gdyż spełniony będzie warunek niezbędny do dokonania takiego obniżenia, określony w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT. W myśl art. 86 ust. 10 i ust. 10B pkt 1 oraz ust. 11 Ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego - powstanie w rozliczeniu za okres, w którym powstanie obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług lub w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych; jednak nie wcześniej niż w okresie rozliczeniowym, w którym Nabywca otrzyma od Zbywcy fakturę VAT dokumentującą faktyczne dokonanie przedmiotowej Transakcji. Nadwyżka podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym podlegać będzie zwrotowi na zasadach określonych w art. 87 Ustawy o VAT.

Podsumowując, z uwagi na fakt, że Nieruchomość będąca przedmiotem planowanej Transakcji będzie wykorzystywana przez Nabywcę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, Nabywca jest uprawniony do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony przy nabyciu Nieruchomości od Zbywcy oraz do otrzymania zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym na rachunek bankowy Nabywcy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy:

  1. zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  2. zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj