Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1462-IPPP2.4512.73.2017.1.JO
z 29 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2017 r. (data wpływu 3 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) będąca zarejestrowanym podatnikiem VAT, w ramach prowadzonej działalności wykonuje czynności opodatkowane VAT. Spółka zajmuje się sprzedażą i dystrybucją artykułów gospodarstwa domowego jednej z wiodących niemieckich marek w Polsce.

W dniu 16 grudnia 2016 r. Wnioskodawca rozpoczął sprzedaż ww. artykułów w Polsce za pośrednictwem sklepu internetowego. Sprzedaż odbywa się w przeważającej większości na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (dalej: „Klient” lub „Klienci”). Oferta sprzedaży towarów zamieszczonych na stronie internetowej wyrażona jest w złotych polskich (PLN).

Zamówienia Klientów są składane bezpośrednio w systemie sprzedażowym sklepu internetowego należącego do Wnioskodawcy. Po złożeniu zamówienia przez Klienta Spółka zakupuje przedmiotowy towar od podmiotu zagranicznego (podmiot z grupy posiadający magazyn w Republice Czeskiej) a następnie sprzedaje ten towar Klientowi. Wysyłka towaru następuje bezpośrednio z magazynu znajdującego się w Republice Czeskiej do Klienta w Polsce.

Wysyłka realizowana jest przy pomocy kuriera, na podstawie zamówienia złożonego przez Klientów. Sprzedaż towaru na rzecz Klientów dokumentowana jest przez Wnioskodawcę fakturą. Zamówienie złożone w sklepie internetowym przez Klientów zawiera m.in. przedmiot transakcji (określenie zamówionych towarów) oraz dane identyfikujące nabywcę, w tym jego adres.

Na chwilę obecną Klienci Wnioskodawcy mają możliwość uregulowania należności za zamówione przez nich towary za pośrednictwem systemu płatniczego Przelewy24.

Schemat płatności z wykorzystaniem ww. systemu płatniczego przedstawia się następująco: Klient składając zamówienie podaje swoje dane osobowe, adres oraz e-mail i dokonuje przelewu lub płatności kartą płatniczą za pośrednictwem operatora płatności na platformie finansowej Przelewy24, który następnie wpłaca zbiorczo pieniądze Klientów, którzy dokonali płatności, na rachunek bankowy Spółki, udostępniając w swoim systemie informatycznym dane osób, które uregulowały należność za zakupione towary. Spółka drukuje otrzymane od operatora płatności zestawienia dotyczące osób, które dokonały płatności wraz z adresem oraz numerem zamówienia, które następnie załącza pod wyciągi bankowe. Wspomniane numery zamówienia umożliwiają przyporządkowanie danej wpłaty Klienta do konkretnego zamówienia.


W przyszłości Wnioskodawca planuje wprowadzić również możliwość uregulowania należności:

  1. bezpośrednim przelewem środków na rachunek Spółki (w formie przedpłaty);
  2. za pośrednictwem systemu płatniczego PayU;
  3. za pobraniem przez kuriera lub operatora pocztowego;
  4. płatność kartą kredytową/debetową.

W zakresie uregulowania należności za składane przez Klientów zamówienia bezpośrednim przelewem środków na rachunek Spółki (pkt I) dokonane wpłaty umożliwiają przyporządkowanie tej wpłaty do konkretnego zamówienia, jak również zawierać będą dane pozwalające na ustalenie na czyją rzecz zapłata została dokonana

Podobnie jak w przypadku płatności za pośrednictwem Przelewy24 również przy uregulowaniu płatności za pośrednictwem systemu płatniczego PayU (pkt II) płatności dokonywane będą on-line za pośrednictwem tzw. operatora płatności, który będzie przekazywał środki otrzymane od Klientów na rachunek bankowy Spółki. Na podstawie prowadzonych ewidencji oraz rejestrów Spółka będzie w stanie dokładnie przyporządkować każdą zbiorczą płatność przekazaną na jej rachunek bankowy przez PayU do sprzedaży na rzecz określonych osób poszczególnych towarów ze względu na fakt, iż do poszczególnych transakcji zakupu towarów przez Klientów pozyskiwane będą dane dotyczące m.in.: unikatowego numeru identyfikacyjnego transakcji, ceny towaru i rodzaju towaru.

W zakresie sposobu uregulowania należności „za pobraniem” (pkt III) Wnioskodawca wskazuje, że kurier lub operator pocztowy będzie dostarczał przesyłki do Klientów i odbierał zapłatę w PLN. Następnie należności pobrane przez kuriera lub operatora pocztowego od Klientów będą przekazywane w całości na konto bankowe Spółki.

Wnioskodawca pragnie nadmienić, że zarówno w przypadku kuriera jak i operatora pocztowego Spółce udostępnione zostaną panele administracyjne do obsługi paczek, gdzie po zalogowaniu prezentowane będą informacje dotyczące każdego zlecenia. Panele umożliwiać będą pobranie podsumowania bieżącej obsługi przesyłek, ilości odbiorców, sum pobrań i zwrotów. Spółka będzie miała również możliwość śledzenia przemieszczenia się każdej poszczególnej przesyłki. Wnioskodawcy przesyłane będą ponadto dzienne raporty z dostarczonych przesyłek, tj. kod kreskowy przesyłki, numer dokumentu księgowego (faktury), data przesyłki, data dostarczenia przesyłki, dane Klientów.


Ww. panele będą również generowały raporty płatności określające, za jakie przesyłki po dostarczeniu ich danego dnia zostały przyjęte pieniądze oraz wysokość pobranych kwot

Schemat płatności kartą kredytową/debetową polegać będzie na ściągnięciu środków z karty Klienta przy udziale podmiotów pośredniczących (operatorów kart płatniczych) i przekazaniu ich na rachunek bankowy Spółki. Klient składając zamówienie podawać będzie swoje dane osobowe, adres oraz e-maili. Tym samym jednoznacznie wynikać będzie, jakiego konkretnie towaru dotyczy dana transakcja oraz na czyją rzecz została dokonana.


Wnioskodawca oświadcza, że opisywane czynności nie prowadzą do unikania opodatkowania, a celem Wnioskodawcy nie jest unikanie opodatkowania


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca nie jest zobowiązany do ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży towarów za pośrednictwem sklepu internetowego, w odniesieniu do której płatność następuje za pośrednictwem systemu płatniczego Przelewy24?
  2. Czy w związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży towarów za pośrednictwem sklepu internetowego, w odniesieniu do której płatność nastąpi bezpośrednio przelewem środków na rachunek Spółki?
  3. Czy w związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży towarów za pośrednictwem sklepu internetowego, w odniesieniu do której płatność następuje za pośrednictwem systemu płatniczego PayU?
  4. Czy w związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży towarów za pośrednictwem sklepu internetowego, w odniesieniu do której płatność nastąpi za pobraniem przez kuriera lub operatora pocztowego?
  5. Czy w związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży towarów za pośrednictwem sklepu internetowego, w odniesieniu do której płatność nastąpi przez ściągnięcie środków z karty debetowej lub kredytowej Klientów i przekazana następnie na rachunek bankowy Spółki?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm, zwanej dalej „Ustawa o VAT”), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (zwanym dalej „podatkiem”) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju oraz eksport towarów.


W myśl przepisu art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Natomiast obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 Ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyżej przytoczony przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem kryterium decydującym o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy towarów lub wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W aktualnym stanie prawnym obowiązują przepisy Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej: „Rozporządzenie MF”)

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu (zwolnienie podmiotowe).


Zgodnie z § 2 pkt 1 Rozporządzenia MF, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kas rejestrujących, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2017 r., sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do wyżej wymienionego rozporządzenia.


W § 4 pkt 1 i pkt 2 Rozporządzenia MF wymienione zostały natomiast niektóre czynności wyłączające możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2 i § 3.


W poz. 38 załącznika do Rozporządzenia MF („Załącznik”) wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) jako czynność zwolnioną, jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).


Aby zatem, Wnioskodawca miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 pkt 1 Rozporządzenia MF w powiązaniu z poz. 38 Załącznika do Rozporządzenia MF, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  1. dostawa towarów odbywa się w systemie wysyłkowym pocztą lub firmą kurierską,
  2. zapłatę za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku (spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej),
  3. z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana,
  4. dostawa nie dotyczy towarów wymienionych w § 4 Rozporządzenia MF.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


Ad. 1


Spółka stoi na stanowisku, iż w oparciu o poz. 38 załącznika do Rozporządzenia MF ma prawo do nieewidencjonowania sprzedaży towarów na rzecz Klientów w Polsce przy pomocy kas rejestrujących z uwagi na następujące fakty:

  1. sprzedaż towarów na rzecz Klientów w Polsce odbywa się za pośrednictwem sklepu internetowego w systemie wysyłkowym (poprzez kuriera),
  2. zapłata za wykonane czynności odbywa się za pośrednictwem banku (wpłaty dokonywane są na rachunek bankowy Spółki za pośrednictwem systemu Przelewy24),
  3. z ewidencji i dowodów dokumentujących złożone zamówienie oraz zapłatę, Wnioskodawca jest w stanie określić dane nabywcy, w tym jego adres oraz przedmiot dostawy,
  4. nie zachodzi również żaden powód wyłączenia wymienionego w § 4 Rozporządzenia MF.

Powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w licznych interpretacjach przepisów prawa podatkowego. Tytułem przykładu Spółka wskazuje na następujące interpretacje wydawane w podobnym stanie faktycznym:

  • Interpretacja indywidualna z dnia 19 maja 2015 r., o sygn. IPPP2/4512-128/15-6/RR, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał: „W odniesieniu do płatności poprzez systemy płatnicze on-line (tutaj np. Przelewy24, PayPal albo PayU) oraz przy użyciu karty płatniczej, które będą dokonywane za pośrednictwem firmy lub firm oferujących usługi płatnicze Organ zauważa, że taka forma płatności, ponieważ dokonywana jest na konto bankowe Wnioskodawcy, spełnia przesłankę do uznaniu, że została dokonana za pośrednictwem banku. Przemawia za tym również wykładnia celowościowa, ponieważ obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana.”
  • Interpretacja indywidualna z dnia 26 lutego 2015 r., o sygn. IPPP2/443-1242/14-2/RR, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie odnosząc się do płatności poprzez operatora płatniczego (tutaj PayU) stwierdził, że: „taka forma płatności, ponieważ dokonywana jest z konta nabywcy przedmiotowych towarów na konto bankowe Wnioskodawcy, spełnia przesłankę do uznania, że została dokonana za pośrednictwem banku. Przemawia za tym również wykładnia celowościowa, ponieważ obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana. Natomiast w opisanym przypadku każda sprzedaż „pozostawia po sobie ślad” w postaci wpływu na konto Wnioskodawcy w związku z wcześniejszą sprzedażą.”
  • Interpretacja indywidualna z dnia 31 grudnia 2015 r., o sygn. IBPP3/4512-722/15/BJ, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach potwierdza prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy fiskalnej w przypadku sprzedaży towarów za pośrednictwem sklepu internetowego i pobierania płatności poprzez operatora płatności Przelewy24: „Mając na względzie przywołane regulacje oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że w zakresie sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym, za które Wnioskodawca otrzyma zapłatę w całości za pośrednictwem banku bezpośrednio lub przy udziale podmiotów pośredniczących - kuriera lub operatorów kart płatniczych, na firmowy rachunek bankowy, a z dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnej czynności zapłata dotyczy - korzystać będzie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.”
  • Interpretacja indywidualna z dnia 2 września 2014 r., o sygn. IPPP2/443-542/14-2/MT/DG, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż „W odniesieniu do płatności poprzez systemy płatnicze on-line (tutaj PayU) tut. Organ zauważa, że taka forma płatności spełnia przesłankę do uznania, że została dokonana za pośrednictwem banku, ponieważ dokonywana jest z konta nabywcy przedmiotowych towarów na konto bankowe Wnioskodawcy. Przemawia za tym również wykładnia celowościowa, ponieważ obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana.”

Tezy przytoczone powyżej pozostają aktualne w obecnym stanie prawnym. W konsekwencji, sprzedaż prowadzona przez Wnioskodawcę w formie sklepu internetowego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie wymaga od Wnioskodawcy zainstalowania kasy fiskalnej i ewidencjonowania na niej obrotu w sytuacji, gdyż płatność za sprzedane towary w sklepie internetowym na rzecz Wnioskodawcy dokonywana jest w całości przelewem na rachunek bankowy (za pośrednictwem operatora płatniczego Przelewy24) oraz Wnioskodawca posiada dowodów umożliwiających zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.


Ad. 2, Ad. 3, Ad. 4 i Ad. 5


Spółka stoi na stanowisku, że również w przypadku wprowadzenia nowych możliwości uregulowania należności, tj: bezpośrednim przelewem środków na rachunek Spółki, za pośrednictwem systemu płatniczego PayU, za pobraniem przez kuriera lub operatora pocztowego, a także poprzez ściągnięcie środków z karty debetowej lub kredytowej Klientów i przekazania ich na rachunek bankowy Wnioskodawcy nadal będzie miała prawo do nieewidencjonowania sprzedaży towarów na rzecz Klientów w Polsce przy pomocy kas rejestrujących. W takich bowiem przypadkach nadał spełnione pozostaną warunki z poz. 38 załącznika do Rozporządzenia MF, tj.:

  1. sprzedaż towarów na rzecz Klientów w Polsce odbywać się będzie za pośrednictwem sklepu internetowego w systemie wysyłkowym (poprzez kuriera lub operatora pocztowego),
  2. zapłata za wykonane czynności odbywać się będzie za pośrednictwem banku (na rachunek bankowy Spółki), w tym obejmuje to zarówno sytuację, gdy płatność następuje poprzez system PayU, jak i „za pobraniem” (gdyż należności pobrane przez kuriera lub operatora pocztowego od Klientów będą przekazywane w całości na konto bankowe Spółki), a także sytuację, gdy zapłata nastąpi kartą kredytową/debetową przy udziale podmiotów pośredniczących, tj. operatorów kart płatniczych,
  3. z ewidencji i dowodów dokumentujących złożone zamówienie oraz zapłatę, Wnioskodawca będzie w stanie określić dane nabywcy, w tym jego adres oraz przedmiot dostawy,
  4. Jak wskazano wcześniej, nie zachodzi również żaden powód wyłączenia wymienionego w § 4 Rozporządzenia MF.

Organy podatkowe wielokrotnie potwierdzały prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy fiskalnej w przypadku sprzedaży towarów za pośrednictwem sklepu internetowego i pobierania płatności przelewem bankowym bezpośrednio na rachunek Spółki. Wnioskodawca wskazuje w szczególności na następujące interpretacje wydawane w podobnym stanie faktycznym:

  • Interpretacja indywidualna z dnia 13 marca 2015 r. o sygn. IBPP3/4512-68/15/EJ, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdza: „Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w przypadku towarów sprzedawanych przez Wnioskodawcę za pośrednictwem sklepu internetowego, za które otrzymuje w całości zapłatę na własny rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów (systemu) dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy, Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.”
  • Interpretacja indywidualna z dnia 31 maja 2013 r. o sygn. IBPP3/443-637/13/KG, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdza: „dokonując zatem analizy treści złożonego wniosku w kontekście obecnie obowiązujących i wyżej powołanych przepisów stwierdzić należy, iż w przypadku, gdy zapłata za świadczone przez Wnioskodawcę usługi następuje na rachunek bankowy Wnioskodawcy, a z prowadzonych ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnej transakcji zapłata dotyczyła, to Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tych transakcji za pomocą kasy rejestrującej.”

Natomiast co się tyczy płatności poprzez PayU, zasady dokonywania płatności za pośrednictwem tego operatora nie różnią się w zasadniczy sposób od rozliczeń za pośrednictwem operatora Przelewy24. W konsekwencji również w przypadku wprowadzenia tej metody płatności Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zainstalowania kasy fiskalnej i ewidencjonowania na niej obrotu. Potwierdza to m.in. interpretacja indywidualna z dnia 2 września 2014 r., o sygn. IPPP2/443-542/14-2/MT/DG, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził: „W odniesieniu do płatności poprzez systemy on-line (tutaj PayU) tut. Organ zauważa, że taka forma płatności spełnia przesłankę do uznania, że została dokonana za pośrednictwem banku, ponieważ dokonywana jest z konta nabywcy przedmiotowych towarów na konto bankowe Wnioskodawcy. Przemawia za tym również wykładnia celowościowa, ponieważ obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana. Natomiast w opisanym przypadku każda sprzedaż jest odnotowana poprzez wpływ należności na konto Wnioskodawcy.”


Brak konieczności ewidencjonowania dostawy towarów w systemie wysyłkowym, gdy płatność następuje „za pobraniem” znajduje także odzwierciedlenie w licznych interpretacjach przepisów prawa podatkowego. Prócz wyżej wymienionej interpretacji indywidualnej z dnia 2 września 2014 r., o sygn. IPPP2/443-542/14-2/MT/DG, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził: „Także wpłaty dokonywane bezpośrednio przez Klientów oraz wpłaty pobraniowe dokonywane przez operatora logistycznego za dostarczone przesyłki, wpływają bezpośrednio na konto bankowe Wnioskodawcy, a zatem również te formy płatności spełniają przesłankę do uznania, że zostały dokonane za pośrednictwem banku”, Spółka wskazuje w szczególności na następujące interpretacje wydawane w podobnym stanie faktycznym:

  • Interpretacja indywidualna z dnia 30 listopada 2016r., o sygn. 0461-ITPP1.4512.711.16.1.AJ, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy potwierdza prawo do korzystania z zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy fiskalnej w przypadku sprzedaży towarów za pośrednictwem sklepu internetowego i pobierania płatności za pośrednictwem banku, poczty oraz bezpośrednio kurierowi przy odbiorze przesyłki.
  • Interpretacja indywidualna z dnia 14 czerwca 2016 r. o sygn. IPPP2/4512-319/16-4/BH, w której Dyrektor izby Skarbowej w Warszawie stwierdza: „Analiza opisanego we wniosku zdarzenia oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów pozwala stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione wszystkie przesłanki dla uznania, że Wnioskodawca dokonując dostawy towarów wymienionych we wniosku (a więc innych niż przedstawione w § 4 pkt 1 rozporządzenia) nie będzie miał obowiązku ewidencji tej sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej, w przypadku gdy zapłata będzie dokonywana za pobraniem przez operatora (Poczta i firmy kurierskiej V.) a następnie będzie wpłacana w całości na rachunek bankowy spółki przez Klientów”.
  • Interpretacja indywidualna z dnia 29 kwietnia 2016 r. o sygn. IPPP2/4512-161/16-4/MT, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, że: „W konsekwencji, sprzedaż prowadzona przez Wnioskodawcę w formie sklepu internetowego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie wymaga od Wnioskodawcy zainstalowania kasy fiskalnej i ewidencjonowania na niej obrotu w sytuacji, gdy płatność za sprzedaż towarów w sklepie internetowym w całości będzie dokonywana na rzecz Wnioskodawcy przelewem na rachunek bankowy (od klienta czy też pracownika firmy kurierskiej) oraz posiadania przez Wnioskodawcę dowodów umożliwiających zidentyfikowanie transakcji, której zapłaty dotyczy.”

Również w przypadku wprowadzenia możliwości uregulowania należności poprzez ściągnięcie środków z karty debetowej lub kredytowej klientów i przekazania na rachunek bankowy przy udziale podmiotów pośredniczących, tj. operatorów kart płatniczych, organy podatkowe dotychczas nie kwestionowały prawa do nieewidencjonowania sprzedaży towarów na rzecz klientów przy pomocy kas rejestrujących. Tytułem przykładu Spółka wskazuje na następującą interpretację wydawana w podobnym stanie faktycznym:

  • Interpretacja indywidualna z dnia 19 maja 2015 r., o sygn. IPPP2/4512-128/15-6/RR, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, że: „W odniesieniu do płatności poprzez systemy płatnicze on-line (tutaj np. Przelewy24, PayPal albo PayU oraz przy użyciu karty płatniczej, które będą dokonywane za pośrednictwem firmy lub firm oferujących usługi płatnicze Organ zauważa, że taka forma płatności, ponieważ dokonywana jest na konto bankowe Wnioskodawcy, spełnia przesłankę do uznania. że została dokonana za pośrednictwem banku. Przemawia za tym również wykładnia celowościowa, ponieważ obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana.”

Tożsame stanowisko zaprezentowali także:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 15 lipca 2016 r. o sygn. IPPP2/4512-402/16-2/MT oraz
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 31 grudnia 2015 r., o sygn. /BPP3/4512-722/15/BJ.

W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz wskazanych przepisów, Wnioskodawca uważa, że sprzedaż w formie sklepu internetowego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie będzie wymagała od Wnioskodawcy ewidencjonowania na kasie fiskalnej obrotu w sytuacji, gdy płatność za sprzedaż towarów w sklepie internetowym w całości będzie dokonywana na rzecz Wnioskodawcy przelewem na rachunek bankowy, a Wnioskodawca posiadać będzie dowody umożliwiające zidentyfikowanie transakcji, której dotyczy dana zapłata.


Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, że zarówno dokonując sprzedaży towarów zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, jak również w sposób ukazany w zdarzeniach przyszłych, nie ciąży na niej obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na rzecz Klientów na kasie fiskalnej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Końcowo tut. Organ zauważa, że obecny publikator wskazanego przez Wnioskodawcę rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących to: Dz. U. z 2016 r., poz. 2177.


Interpretacja dotyczy:


  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj