Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1462-IPPB2.4511.22.2017.1.MG
z 17 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2017 r. (data wpływu 24 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizacją konkursów – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizacją konkursów.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest jednym z podmiotów z Grupy B (dalej: „Grupa”), która zajmuje się świadczeniem szeroko rozumianych usług finansowych.
W rezultacie wydzielenia niektórych obszarów działalności (np. działań związanych z marketingiem) do wyspecjalizowanych podmiotów z Grupy, Wnioskodawca podejmuje działania marketingowe, których zadaniem jest stymulowanie inicjatywy oraz pomysłowości w zakresie promocji marki oraz usług finansowych oferowanych przez Grupę.

W szczególności Wnioskodawca podejmuje działania mające na celu zwiększenie sprzedaży tych usług poprzez nagradzanie aktywnych postaw oraz wzajemnej rywalizacji w zakresie realizowanych wyników sprzedaży. Wnioskodawca, w ramach prowadzonych działań marketingowych, zamierza podjąć się organizacji konkursów o charakterze promocyjno -marketingowym, które będą miały na celu wsparcie promocji i sprzedaży usług finansowych Grupy.

Konkursy adresowane mają być do określonego zamkniętego grona odbiorców zajmującego się bezpośrednio sprzedażą/dystrybucją usług finansowych Grupy (tj. pracownicy spółki powiązanej). Uczestnikami konkursów nie będą pracownicy ani osoby współpracujące z Wnioskodawcą, tj. osoby fizyczne zatrudnione na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej. Wnioskodawcę nie będzie łączył więc z uczestnikami konkursów żaden stosunek prawny, w szczególności zaś stosunek nadrzędności służbowej.

Wnioskodawca dokonywał będzie kompleksowej organizacji konkursów, w szczególności stworzy regulamin, który wskazywać będzie zasady rywalizacji, ustali warunki uczestnictwa, sposób wyłaniania zwycięzców, powoła komisję konkursową oraz określi nagrody dla zwycięzców i sposób ich wydawania.

Ponadto Wnioskodawca będzie nabywał nagrody we własnym imieniu i na własną rzecz oraz będzie wydawał przedmiotowe nagrody uczestnikom. Wnioskodawca z udziałem zatrudnionego u niego personelu będzie obsługiwał ponadto oprogramowanie służące do ewidencjonowania i rozliczenia wyników konkursów, w tym do obsługi strony internetowej wraz ze stworzoną w tym celu aplikacją.


Wnioskodawca będzie również administrował danymi osobowymi uczestników konkursów i dokonywał rozliczeń podatkowych w związku z wydanymi nagrodami.


Wnioskodawca będzie ponosił koszt organizacji konkursów, nabywając nagrody dla uczestników we własnym imieniu i na własną rzecz. Nagrodami w konkursach mogą być bony towarowe, lub pieniężne, vouchery lub nagrody rzeczowe. Wnioskodawca ponosić będzie ryzyko wad, zwrotów i reklamacji towarów stanowiących nagrody w organizowanych przez niego konkursach. Wnioskodawca ponosił będzie również ryzyko ekonomiczne błędnego oszacowania ilości towarów stanowiących nagrody, czy też ewentualnej utraty gwarancji na nie lub terminu realizacji w przypadku nagród o charakterze bonów towarowych. Również wszystkie zmiany wynikające z przepisów prawa w zakresie organizacji konkursu, w trakcie ich trwania, czy zmiany organizacyjne Wnioskodawcy obciążały będą tylko i wyłącznie Wnioskodawcę. Oznacza to, że w rezultacie Wnioskodawca będzie ponosił finalny koszt organizacji konkursów.


Z tytułu świadczenia usług marketingowych, Wnioskodawca otrzymywał będzie od spółek z Grupy wynagrodzenie kalkulowane na warunkach rynkowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca, jako organizator konkursów, będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i w związku z tym będzie zobowiązany pobrać i wpłacić 10% zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości wszystkich przekazanych zwycięzcom nagród zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy PIT w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy PIT?


Zdaniem Wnioskodawcy, nagrody z tytułu przedsięwzięć o charakterze konkursu, zawierające elementy motywacyjne, powinny być opodatkowane zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym na podstawie przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 20 ust. 1 Ustawy PIT, zaś do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym Wnioskodawca zobowiązany będzie do złożenia w urzędzie skarbowym właściwym dla płatnika (tj. Wnioskodawcy) deklaracji PIT-8AR.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT zryczałtowany podatek dochodowy pobiera się z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przepisy ustawy PIT nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z powyższego wynika, że konkursem w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT jest takie przedsięwzięcie, które daje możliwość wyboru osoby lub osób najlepszych w danej dziedzinie według kryteriów ustalonych przez organizatora. W ocenie Wnioskodawcy oznacza to, że aby konkurs spełniał przesłanki tego typu przedsięwzięcia, istotne jest aby wystąpił w nim element rywalizacji. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest formalna strona przedsięwzięcia, konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody, sposób wyłonienia zwycięzców, ograniczenie liczby zwycięzców (nagrody nie mogą zostać przekazane wszystkim uczestnikom konkursu), wyłonienie zwycięzców na drodze wzajemnej rywalizacji, wskazanie osób odpowiedzialnych za prawidłowy, zgodny z regulaminem, przebieg akcji (komisja konkursowa, jury), wydanie nagród zwycięzcy/zwycięzcom.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych, zgodnie z którym, za konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT uznaje się takie przedsięwzięcia, które zawierają elementy współzawodnictwa, w tym dają możliwość wyboru poprzez eliminację najlepszych uczestników oraz które zorganizowane są w oparciu o zasady ściśle określone w regulaminie (np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia z dnia 13 grudnia 201 r., sygn. akt III SA/Wa 1114/14, a także wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 91 /12).

Jak wynika z przedstawionego opisu stanu faktycznego, konkursy organizowane przez Wnioskodawcę mają na celu wyłonienie najlepszych sprzedawców usług finansowych Grupy zgodnie z zatwierdzonym regulaminem określającym w szczególności uczestników, do których skierowane są konkursy, nazwę konkursu, cel konkursu, zasady wyłaniania zwycięzców, nagrody, a także tryb składania i rozpatrywania reklamacji.

Zgodnie z przyjętymi zasadami, Wnioskodawca będzie dokonywać świadczenia nagród tym uczestnikom konkursów, którzy osiągnęli w swojej grupie najlepsze wyniki sprzedaży (najwyższy udział sprzedaży) usług finansowych Grupy w określonym przedziale czasu.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że pomimo, iż istotą konkursów organizowanych przez Wnioskodawcę jest nagradzanie postaw propagowanych w związku z wykonywaną przez pracowników podmiotów z Grupy pracą, tym niemniej nie sposób uznać, że podstawą prawną wypłaty nagród uzyskanych przez laureatów tych przedsięwzięć jest stosunek pracy. Jako, że organizatorem konkursów jest Wnioskodawca, którego nie łączy z laureatami konkursów umowa o pracę (Wnioskodawca nie jest ich pracodawcą), nagrody wypłacone/przekazane pracownikom podmiotu powiązanego nie mogą zostać - w ocenie Wnioskodawcy - zaliczone do przychodów ze stosunku pracy. Chociaż przepisy ustawy o PIT zawierają szeroką definicję przychodów ze stosunku pracy, nie oznacza to jednak, że każde świadczenie, w tym świadczenie od podmiotu niebędącego pracodawcą, otrzymane przez osobę zatrudnioną w innym podmiocie na podstawie umowy o pracę, stanowi dla tej osoby przychód ze stosunku pracy. Zdaniem Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, że fakt wypłaty przekazania nagrody przez podmiot niebędący pracodawcą laureata powoduje, że otrzymane świadczenie jest oderwane od stosunku pracy.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w wyroku NSA z dnia 23 czerwca 2005 r., sygn. akt FSK 1970/2004, w którym Sąd orzekł, że: „(...) o tym czy świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy, decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik, czy inna osoba, nie związana /aktualnie lub w przeszłości / z pracodawcą (...).” oraz w wyroku WSA z dnia 13 listopada 2013 r., sygn. akt III SA/Wa 999/13. Powyższe, zdaniem Wnioskodawcy potwierdza, że analizowane nagrody nie podlegają opodatkowaniu na zasadach przewidzianych dla świadczeń związanych ze stosunkiem pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, a zastosowanie znajdują zasady opodatkowania, przewidziane w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.


Wnioskodawca pragnie zauważyć, że sam fakt posiadania statusu pracownika spółki z Grupy nie będzie gwarantował uzyskania jakiejkolwiek nagrody przez uczestników konkursów.


W celu wyłonienia zwycięzców konieczne będzie porównanie do wielkości sprzedaży osiągniętej przez pozostałych rywalizujących ze sobą uczestników, na którą Wnioskodawca nie będzie miał żadnego wpływu.


W ocenie Wnioskodawcy w planowanej akcji występował będzie element rywalizacji, współzawodnictwa, który jest charakterystyczny i niezbędny dla konkursu. Spełnione zostaną również przez Wnioskodawcę warunki związane ze stroną formalną przedsięwzięcia organizowane przez Wnioskodawcę konkursy opierać się będą na zasadach objętych każdorazowo odpowiednim regulaminem.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że organizowane przez niego konkursy nie będą miały charakteru programów motywacyjnych mających celu integrację pracowników czy też poprawę atmosfery i wydajności pracy tworzonych z uwzględnieniem m.in. kultury organizacji, środowiska pracy poszczególnych spółek Grupy. Wnioskodawcę nie będzie łączył bowiem z uczestnikami konkursów żaden stosunek prawny, w szczególności zaś stosunek nadrzędności służbowej.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 24 czerwca 2014 r. nr IPPB2/415-357/14-4/MG, stwierdzając, że: „Z wniosku wynika, że zasady uczestnictwa w konkursie zostały precyzyjnie określone w regulaminie, gdzie naczelną zasadą konkursu jest współzawodnictwo uczestników w zakresie jakości i profesjonalizmu sprzedaży produktów klienta. Regulamin określa kryteria wyłaniania zwycięzcy, oraz wskazuje uczestników tego konkursu. Zatem należy uznać, że wystąpiły elementy niezbędne do uznania organizowanego przez Spółkę przedsięwzięcia za konkurs.”

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy występują wszystkie elementy niezbędne do uznania przedsięwzięć organizowanych przez Wnioskodawcę jako konkursów w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT, do których ma zastosowanie 10% stawka zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.


W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawiania na rzecz uczestników konkursów imiennych deklaracji PIT-8C na podstawie art. 42a ustawy PIT.


Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 Ustawy PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy. Ponadto, zgodnie z art. 41 ust. 4 Ustawy PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, działając jako dokonujący świadczeń z tytułu nagród w konkursach Wnioskodawca będzie zobowiązany pobrać i wpłacić 10% zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości wszystkich przekazanych zwycięzcom nagród, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 oraz art. 41 ust. 4 Ustawy PIT.


Ponadto Wnioskodawca zobowiązany będzie do złożenia w urzędzie skarbowym właściwym dla płatnika (tj. Wnioskodawcy) deklaracji PIT-8AR.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest jednym z podmiotów z Grupy, która zajmuje się świadczeniem szeroko rozumianych usług finansowych. Wnioskodawca planuje działania marketingowe, których zadaniem jest stymulowanie inicjatywy oraz pomysłowości w zakresie promocji marki oraz usług finansowych oferowanych przez Grupę. Wnioskodawca, w ramach prowadzonych działań marketingowych, zamierza podjąć się organizacji konkursów o charakterze promocyjno-marketingowym, które będą miały na celu wsparcie promocji i sprzedaży usług finansowych Grupy. Konkursy adresowane będą do określonego zamkniętego grona odbiorców zajmującego się bezpośrednio sprzedażą/dystrybucją usług finansowych Grupy, tj. pracownicy spółki powiązanej. Uczestnikami konkursów nie będą pracownicy ani osoby współpracujące z Wnioskodawcą, tj. osoby fizyczne zatrudnione na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej. Wnioskodawcę nie będzie łączył z uczestnikami konkursów żaden stosunek prawny. Wnioskodawca dokonywał będzie kompleksowej organizacji konkursów, w szczególności stworzy regulamin, który wskazywać będzie zasady rywalizacji, ustali warunki uczestnictwa, sposób wyłaniania zwycięzców, powoła komisję konkursową oraz określi nagrody dla zwycięzców i sposób ich wydawania. Wnioskodawca będzie nabywał nagrody we własnym imieniu i na własną rzecz oraz będzie wydawał przedmiotowe nagrody uczestnikom. Wnioskodawca będzie obsługiwał oprogramowanie służące do ewidencjonowania i rozliczenia wyników konkursów. Wnioskodawca będzie ponosił koszt organizacji konkursów, nabywając nagrody dla uczestników we własnym imieniu i na własną rzecz. Nagrodami w konkursach mogą być bony towarowe, lub pieniężne, vouchery lub nagrody rzeczowe. Wnioskodawca ponosić będzie ryzyko wad, zwrotów i reklamacji towarów stanowiących nagrody. Wnioskodawca ponosił będzie ryzyko ekonomiczne błędnego oszacowania ilości towarów stanowiących nagrody, czy też ewentualnej utraty gwarancji na nie lub terminu realizacji w przypadku nagród o charakterze bonów towarowych. Wszystkie zmiany wynikające z przepisów prawa w zakresie organizacji konkursu, w trakcie ich trwania, czy zmiany organizacyjne Wnioskodawcy obciążały będą Wnioskodawcę. Z tytułu świadczenia usług marketingowych, Wnioskodawca otrzymywał będzie od spółek z Grupy wynagrodzenie kalkulowane na warunkach rynkowych.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.


Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.


Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając jednocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, że przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z wniosku wynika, że organizowane przez Spółkę konkursy będą adresowane do określonego zamkniętego grona odbiorców zajmującego się bezpośrednio sprzedażą/dystrybucją usług finansowych Grupy, tj. pracowników spółki powiązanej. Uczestnikami konkursów nie będą pracownicy ani osoby współpracujące z Wnioskodawcą. Wnioskodawcę nie będzie łączył z uczestnikami konkursów żaden stosunek prawny. Wnioskodawca stworzy regulamin, który wskazywać będzie zasady rywalizacji, ustali warunki uczestnictwa, sposób wyłaniania zwycięzców, powoła komisję konkursową oraz określi nagrody dla zwycięzców i sposób ich wydawania.


W konsekwencji przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursów, podlegał będzie opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Opodatkowanie nagród, musi odbyć się zgodnie z zasadami, jakie ustawodawca zawarł w treści powołanego powyżej art. 41 cytowanej ustawy, a mianowicie ust. 4 i ust. 7 pkt 1 tego artykułu.


Spółka zobowiązana będzie odprowadzić podatek na konto właściwego urzędu skarbowego i sporządzić roczną deklarację PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.


W związku powyższym, Wnioskodawca, jako organizator konkursów, będzie płatnikiem podatku dochodowego i w związku z tym będzie zobowiązany pobrać i odprowadzić 10% zryczałtowany podatek dochodowy od wartości wszystkich przekazanych zwycięzcom nagród zgodnie z treścią art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 oraz art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego oraz przywołanych wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego - wskazać należy, że orzeczenia to dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, jak również powołane wyroki dotyczą konkretnych spraw podatników osądzonych w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj