Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1462-IPPB5.4510.1101.2016.1.BC
z 16 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2016 r. (data wpływu 27 grudnia 2016 r.), uzupełnione pismem z dnia 15 lutego 2017 r. (data wpływu 20 lutego 2017 r.) na wezwanie z dnia 06 lutego 2017 r. Nr 1462-IPPB5.4510.1101.2016.1.BC, 1462-IPPP3.4512.974.2016.1.JF o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania wydatków przychodów związanych z organizacją Programu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z organizacją Programu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka Akcyjna (dalej: „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji oraz sprzedaży mebli. Od 1996 r. Spółka jest notowana na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. W ramach wykonywanej działalności, Spółka dokonuje sprzedaży wyprodukowanych mebli nie tylko na terytorium Polski, lecz również na terytorium całej Unii Europejskiej. Spółka jest jednym z największych w Europie producentów mebli do samodzielnego montażu. Pozostając w europejskiej czołówce producentów mebli Spółka, dla zachowania pozycji, musi korzystać z wiedzy najlepszych specjalistów, podążać za zmieniającą się technologią, inwestować w najnowsze technologie.

Obecnie Spółka posiada cztery nowoczesne zakłady produkcyjne. W ramach stosowania nowoczesnego modelu prowadzenia odpowiedzialnej społecznie działalności gospodarczej Spółka współpracuje z uczelniami wyższymi ale nade wszystko inwestuje w kadry, tworząc stałe więzy pomiędzy całymi rodzinami pracowników oraz aktywnie uczestnicząc w życiu społecznym miejscowości, w których znajduje się siedziba Spółki i jej zakłady produkcyjne. Prowadząc taką odpowiedzialną społecznie politykę, w ramach kreowanej i stosowanej w Spółce kulturze organizacji i funkcjonowania biznesowego, Spółka wdrożyła Program Inicjatyw Pracowniczych (dalej „Program”).

Na potrzeby takiego został sporządzony regulamin, który w szczegółowy sposób normuje cel i zasady funkcjonowania Programu. Powołanym w regulaminie celem Programu jest wspieranie zaangażowania pracowników w działalność dobroczynną na rzecz lokalnej społeczności, w miejscach prowadzenia działalności przez Spółkę. Jednocześnie regulamin wprost stanowi, że to pracownicy dokonują zgłoszenia projektu a następnie realizują go korzystając ze wsparcia Spółki. Założeniem jest, że projekt musi być realizowany przez grupę minimum trzech pracowników lub emerytów Spółki, którzy nie dostają z tego tytułu dodatkowego wynagrodzenia. Przykładowe obszary działań, w których mogą być realizowane projekty to: edukacja dzieci i młodzieży, kultura i sztuka, sport i rekreacja, ochrona i promocja zdrowia, środowisko i ekologia, wyrównywanie różnic społecznych.

Każdorazowo, o wyborze i wysokości wsparcia finansowego projektu decyduje komisja składająca się ze stałych członków, skład której ustalany jest na każdy rok. W założeniu, w skład komisji wchodzą przedstawiciele wyższej kadry kierowniczej Spółki, a przewodniczy jej członek Zarządu. Decyzja o liczbie edycji Programu oraz maksymalnym łącznym zaangażowaniu finansowym Spółki corocznie ustala Zarząd Spółki.

Finansowanie przyjętego (zatwierdzonego) projektu odbywa się wyłącznie na podstawie indywidualnie przygotowanych dokumentów. Wszystkie wydatki muszą być udokumentowane, przekazane środki rozliczone a nie wykorzystane zwrócone Spółce. W założeniu projekt nie może trwać dłużej niż dwa miesiące. Po zakończeniu projektu jego lider (tj. pracownik, który zgłosił projekt i kierował jego realizacją) zobligowany jest złożyć podsumowanie (w terminie 14 dni), które winno zawierać w szczególności:

  1. opis przebiegu projektu
  2. efekty prac
  3. zestawienie wszystkich wydatków poniesionych na rzecz realizacji projektu
  4. kopie faktur i rachunków wydatków poniesionych na rzecz realizacji projektu, w których jako nabywca wskazywana jest Spółka
  5. zdjęcia z realizacji projektu (nim. 5 zdjęć) wraz ze zgodą na wykorzystanie wizerunku uczestników projektu do celów promocji Spółki.

Program jest działaniem z obszaru strategii CSR (Corporate Social Responsibility), stanowiącą integralną cześć strategii funkcjonowania Spółki, która swój rozwój wiąże w sposób bezpośredni m.in. z pozytywnym wkładem w społeczeństwa lokalne miejsca prowadzenia działalności, tworzeniem trwałych więzi pomiędzy Spółką a jej pracownikami (całymi ich rodzinami), pozyskiwaniem wysokiej klasy specjalistów z całego kraju (co niejednokrotnie wiąże się z zmianą miejsca zamieszkania). Program, w sposób bezpośredni realizuje tę cześć kultury organizacji i funkcjonowania Spółki, która opiera się na postrzeganiu wszystkich interesariuszy (m.in. pracowników, klientów, akcjonariuszy, dostawców, społeczności lokalnej oraz władz) jako partnerów, na prowadzeniu z nimi otwartego i uczciwego dialogu oraz na uwzględnieniu w działaniach firmy ich potrzeb.

W założeniu, Program nie służy tylko filantropii a jest jednym z elementów długotrwałej i konsekwentnej strategii zarządzania Spółką, która zakłada pozytywny wkład z społeczeństwo lokalne (nie tylko przez tworzenie nowych miejsc pracy), czerpanie bezpośrednich korzyści z synergii społeczno-biznesowej, pozwala minimalizować ryzyko i maksymalizować szansę na powodzenie firmy w długim okresie.


W piśmie z dnia 20 lutego 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że:


Odpowiedź na pytanie 1

Wdrożony przez Spółkę Program Inicjatyw Pracowniczych polega na wsparciu zaangażowania pracowników w działalność dobroczynną na rzecz lokalnej społeczności, w miejscach prowadzenia działalności przez Spółkę. Jednocześnie regulamin wprost stanowi, że to pracownicy dokonują zgłoszenia projektu a następnie realizują go korzystając ze wsparcia Spółki. Założeniem jest, że projekt musi być realizowany przez grupę minimum trzech pracowników lub emerytów Spółki, którzy nie dostają z tego tytułu dodatkowego wynagrodzenia.


Przykładowe obszary działań, w których mogą być realizowane projekty to: edukacja dzieci i młodzieży, kultura i sztuka, sport i rekreacja, ochrona i promocja zdrowia, środowisko i ekologia, wyrównywanie różnic społecznych.


Każdorazowo, o wyborze i wysokości wsparcia finansowego projektu decyduje komisja składająca się ze stałych członków, skład której ustalany jest na każdy rok. W założeniu, w skład komisji wchodzą przedstawiciele wyższej kadry kierowniczej Spółki, a przewodniczy jej członek Zarządu. Decyzja o liczbie, edycji Programu oraz maksymalnym łącznym zaangażowaniu finansowym Spółki corocznie ustala Zarząd Spółki.

Finansowanie przyjętego (zatwierdzonego) projektu odbywa się wyłącznie na podstawie indywidulanie przygotowanych dokumentów. Wszystkie wydatki muszą być udokumentowane, przekazane środki rozliczone a nie wykorzystane zwrócone Spółce. W założeniu projekt nie może trwać dłużej niż dwa miesiące. Po zakończeniu projektu jego lider (tj. pracownik, który zgłosił projekt i kierował jego realizacją) zobligowany jest złożyć podsumowanie (w terminie 14 dni), które winno zawierać w szczególności.


Pracownicy lub emeryci Spółki zgłosili swoje konkretne pomysły z następującymi uzasadnieniami oraz opisami stanu faktycznego miejsc w których ma być dokonane działanie:

  1. W grudniu 2015 r. powstała inicjatywa utworzenia Otwartych Warsztatów. Podczas warsztatów wszyscy chętni zarówno młodzież jak i osoby dorosłe mogą nauczyć się m.in. żonglerki, chodzenia po linie, jazdy na jednokołowym rowerze - monocyklu, manipulacji takimi rekwizytami jak kije, hula hoop, poi, wachlarze, diabolo, wirujące talerze. Uczestnicy uczą się też podstaw tańca z ogniem oraz zachowania zasad bezpieczeństwa. Warsztaty są bezpłatne i mają charakter otwarty. Ideą jest wymiana doświadczenia, integracja, promowanie kuglarstwa jako sztuki, ciekawej formy aktywności fizycznej oraz spędzania wolnego czasu. Organizatorami warsztatów są osoby prywatne, które chcą poświęcić swój czas by podzielić się z innymi swoją pasją, wiedzą i umiejętnościami nie otrzymując za to żadnego wynagrodzenia. Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury na czas zimy zorganizował bezpłatne miejsce do treningów, jednak wraz ze wzrostem liczby osób chętnych uczestniczyć w spotkaniach pojawił się problem w postaci niewystarczającej ilości rekwizytów. Rekwizyty używane podczas warsztatów są stosunkowo drogie i nie każdy uczestnik może sobie pozwolić na ich zakup we własnym zakresie. Dzięki wsparciu ww. programu umożliw zakup materiałów, z których uczestnicy warsztatów samodzielnie wykonają część sprzętów, a także zakupią rekwizyty, których wykonanie nie jest możliwe w domowym warsztacie. Celem projektu jest umożliwienie aktywnego uczestniczenia w spotkaniach jak największej liczbie zainteresowanych.
  2. W związku ze specyfiką pracy z dzieckiem, która nastawiona jest na rozwój postawy, kształtowanie kreatywnego spojrzenia na świat, wykorzystywane są w pracy pedagogicznej różne formy i metody. Bardzo często jest to wychowanie przez kontakt ze sztuką: przedstawienia, widowiska, inscenizacje, pokazy tańców regionalnych i współczesnych. Do tych form gromadzone są stroje, przebrania, rekwizyty, akcesoria, kostiumy, scenografie pozwalające uatrakcyjnić pracę, zabawę. Aktualnie pedagodzy borykają się z brakiem miejsca na przechowywanie wyżej wymienionych rzeczy. Projekt zakłada zakup garderoby, która ułatwi dostęp do posiadanych i nowo zakupionych strojów, kostiumów i innych akcesoriów teatralnych, artystycznych i muzycznych. Sukcesy dzieci w formie zdobytych statuetek, pucharów chciałybyśmy wyeksponować w holu przedszkolnym w przeszklonej gablocie. Eksponowanie trofeów w widocznym miejscu budynku przedszkola zachęci przedszkolaków do czynnego udziału w projektach edukacyjnych, zmotywuje do obcowania ze sztuką, wzbudzi ciekawość i aktywność twórczą oraz przyczyni się do rozwijania zainteresowań i zdolności.
  3. Internat przy SOWS istnieje od 64 lat. Lokalizacja placówki zmieniała swoje miejsce wiele razy. Budynek przeszedł wiele remontów aby dostosować go do potrzeb dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. Świetlica należąca do internatu była odmalowana 2005 r. we własnym zakresie pracowników i jej wychowanków. W chwili obecnej zostały wymienione okna, natomiast na dalszą modernizację brakuje środków. Meble są już zużyte i zniszczone, na ścianach odpada tynk, są uszkodzenia. Jest to miejsce codziennego pobytu. wychowanków SOSW. Pomieszczenia dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej powinny być estetyczne i dostosowane do specjalnych potrzeb edukacyjnych. Modernizacja świetlicy ma na celu stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi i edukacji wychowankom niepełnosprawnym. Stworzenia miejsca bezpiecznego i atrakcyjnego a jednocześnie korzystnego do kształtowania i rozwijania kompetencji społecznych wychowanków SOSW.
  4. Popularność narciarstwa biegowego jest w rejonie jest duża i stale rośnie. Tereny do rekreacyjnego uprawiania tego sportu są znakomite. Infrastruktura jest jednak uboga. Wytyczona i oznakowana trasa przyciągnie wielu amatorów tego sportu. Będą oni mogli aktywnie spędzać czas obcując z piękną przyrodą regionu. Projekt będzie polegał na ustawieniu tablicy informacyjnej w miejscu gdzie można zaparkować samochód. Na tablicy znajdować się będzie mapka z przebiegiem trasy, dane o jej parametrach, prośba do pieszych o nie zadeptywanie założonego śladu narciarskiego oraz logo Spółki i informacja z jakiego projektu została sfinansowana. Przy tablicy wykonana zostanie ławka, stojak na narty oraz kosz na śmieci. Na całej długości trasa zostanie oznakowana symbolem biegnącego narciarza. Symbol zostanie naniesiony na drzewa przy pomocy farby i szablonu. Ponieważ całość trasy znajdować się będzie na terenie Nadleśnictwa projekt realizowany będzie za zgodą i w ścisłej współpracy z Nadleśniczym. Po opadach śniegu ślad będzie zakładany przez członków zaprzyjaźnionego Klubu Rowerowego. Co tydzień sprawdzana będzie też drożność trasy i w razie konieczności zostaną usunięte przeszkody (np. połamane gałęzie). Jak tylko warunki śniegowe pozwolą zorganizowana zostanie uroczystość oficjalnego otwarcia trasy na którą zostaną zaproszeni przedstawiciele Spółki oraz Nadleśnictwa. Wiadomość o otwarciu trasy znajdzie się w lokalnych mediach. Założona zostanie strona na portalu społecznościowym z informacją o trasie. Informacje na jej temat zostaną też umieszczone na oficjalnej stronie Nadleśnictwa. W sezonie letnim trasy do narciarstwa biegowego mogą być z powodzeniem wykorzystywane do biegania, nordic walkingu, czy spacerów. Dopełnieniem projektu będzie zakup 4 zestawów do narciarstwa biegowego i przekazanie ich do Działu Administracji. Każdy pracownik będzie mógł bezpłatnie je wypożyczyć.
  5. Projekt ma na celu odświeżenie korytarza szkolnego tak, by stał się nie tylko miejscem do odpoczynku ale i do zabawy. Grupa wolontariuszy i osób współpracujących ze szkołą dokona wszelkich niezbędnych uzgodnień z dyrektorem szkoły, pomaluje ściany, dokona montażu mebli i urządzi całe pomieszczenie. Chcemy, by krótka przerwa regenerowała dzieci i przygotowywała ich do dalszej pracy umysłowej. Planowane jest pomalowanie korytarza na kolorowo, zastosowanie na ścianach farb tablicowych, aby dzieci mogły grać, ćwiczyć i bawić się na przerwach, zakupienie nowoczesnych kolorowych siedzisk, które w krótkim czasie przerw dadzą prawdziwy relaks dla zmysłów i ciała. Planowany jest również zakup przenośnego głośnika z radiem i odtwarzaczem USB, dzięki któremu utworzony zostanie szkolny radiowęzeł, a uczniowie na przerwach będą mogli bawić się w dj-ów, umilając rówieśnikom czas. Dodatkowo zostaną zakupione i powieszone 3 gabloty oszklone, ze szkła bezpiecznego, w których uczniowie będą mogli eksponować swoje prace.
  6. Biblioteka powstała w latach 60-tych ubiegłego wieku. Niestety czasy świetności ma już dawno za sobą - ostatni remont przeprowadzony był 10-15 lat temu. W chwili obecnej ściany i sufity wymagają odnowienia, na podłodze znajduje się stara, zniszczona wykładzina. Meble są już wysłużone, w szczególności regały biblioteczne i biurko z lat 80-tych. W ramach projektu planowana jest wymiana mebli, położenie paneli podłogowych, odświeżenie ścian i sufitu. Po zrealizowaniu projektu biblioteka stałaby się miejscem przyjaznym, a wystrój zachęcałby do odwiedzin.
  7. Od kilku lat mieszkańcy urządzają skwer. Jeszcze do niedawna był to teren porośnięty dziką roślinnością, nierówny, zaśmiecony, pełen pagórków i dołków. Mieszkańcy sami zasiali trawę, wykonali chodnik, ustawili ławki i wyposażyli w zabawki dla dzieci (przy pomocy Urzędu Gminy, pobliskich zakładów pracy). Obecnie wykonywane jest boisko do „mini koszykówki”. Do pełnego wyposażenia skweru potrzebne są urządzenia do siłowni plenerowej. Mieszkańcy sami dbają o porządek (koszą trawę, konserwują zabawki). Wnioskujący chcą aby skwer stał się miejscem spotkań dzieci i rodziców, aby mogli w przyjaznym otoczeniu bawić się i wypoczywać. Przewidywany koszt dwóch urządzeń do siłowni zewn. wynosi ok. 7000 zł.
  8. Nowe, ładne meble i przyjazne otoczenie zmniejsza stres związany z rozpoczęciem edukacji w szkole przez najmłodszych uczniów przychodzących do kształcenia zintegrowanego i początkowego. Nowe meble będą nie tylko estetyczne i ładne, ale też funkcjonalne. Własna szafka na przybory szkolne dla każdego ucznia kojarzy się z domem, uczy dziecko dbania o porządek i wzbudza poczucie bezpieczeństwa. Estetyczne kolory i kształty mebli rozbudzają zmysł smaku i wrażliwość na piękno otoczenia. W przyjemnym i przyjaznym otoczeniu dziecko nabiera chęci do nauki i zabawy oraz dbania o wspólne dobro. Plecaki dzieci z nauczania początkowego, które codziennie noszą do szkoły są bardzo ciężkie jak dla tak małych uczniów. Nadmiernie obciążają ich kręgosłupy, co negatywnie wpływa na postawę naszych pociech. Nowe szafki umożliwią pozostawienie części podręczników oraz pomocy naukowych w szkole, co w znaczny sposób wpłynie na obniżenie wagi plecaka.
    1. Projekt zakłada przeprowadzenie zajęć dla dzieci oraz uczniów uczących się w Publicznej Szkole Podstawowej mających na celu wykonanie prac plastycznych.
    2. Zorganizowanie wystawy wykonanych prac z podziałem na kategorie wiekowe; Wybór 3 (trzech najlepszych prac łącznie) z każdej kategorii po jednej pracy. Wyboru dokona Komisja składająca się z uczniów, rodziców oraz nauczycieli.
    3. Określenie miejsca wykonania malowidła (na ścianach pomieszczeń biblioteki) i przygotowanie szablonów do wykonania obrazów - 3 obrazy w oparciu o wybrane w plebiscycie prace dzieci Termin wykonania: do 20 listopada 2016 roku.
    4. Naniesienie na ściany biblioteki konturów wzorów według szablonów. Termin: do 30 listopada 2016.
    5. Wykonanie obrazów przez zespoły uczniów ze wszystkich klas pod nadzorem nauczyciela plastyki. Termin - planowane ukończenie prac do 31 grudnia 2016.
    6. Wykonanie prac remontowych w pomieszczeniu biblioteki polegających na wymianie podłogi, malowaniu ścian. Termin - planowane ukończenie prac do 16 grudnia 2016
  9. Rozbudowa placu zabaw, dokupienie urządzeń zabawowych oraz zakup ławek, których brak jest na danym placu. Głównym problemem obecnego placu jest brak huśtawek dla dzieci oraz ławek, gdzie rodzice mogliby odpocząć. Dwa elementy są już bardzo mocno zużyte i trzeba je wymienić. Planowany jest zakup dwóch ławek z oparciami, huśtawkę podwójną oraz wagową, drabinkę dla starszych dzieci, a dla młodszych piaskownicę, ponieważ obecnie przedszkolaki kopią patyczkami w żwirze. Zakupiony sprzęt ma być dostosowany dla dzieci w różnym wieku. Zaprojektowany plac zabaw będzie bezpieczny, atrakcyjny oraz ogólnodostępny dla wszystkich mieszkańców wsi... Rozbudowa i urządzenie placu zabaw przyczyni się również do większej integracji środowiska wiejskiego oraz do lepszego rozwoju infrastruktury publicznej. Miejsce to jest jednym placem w miejscowości, na którym może powstać taki plac. Zrealizowanie projektu umożliwi mieszkańcom wsi rozwój inicjatyw lokalnych i integracji społecznej poprzez doposażenie i udostępnienie wiejskiego placu zabaw.
  10. Stan techniczny wielu sal lekcyjnych daleko odbiega od standardów edukacyjnych polskiej szkoły. Sala nr 5 jest jedną z kilku klasopracowni jakimi gospodaruje ZSP. Inwestycje prowadzone na terenie obiektu pomijały tę klasę. Stare meble, zniszczone bardzo blaty ławek, połamane i niesprawne rolety, przestarzałe oświetlenie oraz niecyklinowana podłoga z drewnianej klepki, a także od dawna nieodświeżane ściany sprawiają przygnębiające wrażenie i nie sprzyjają koncentracji, mobilizacji oraz aktywności na lekcjach. Dodatkowo dojmująco wpływa na uczniów stan tablic korkowych oraz tablicy magnetycznej. Opisane wyżej warunki wynikają z ograniczonych środków budżetowych szkoły. Projekt zakłada remont klasopracowni w celu poprawy warunków pracy uczniów oraz nauczycieli, a tym samym wprowadzi szkołę na kolejny etap rozwoju.
  11. Meble znajdujące się są stare i zniszczone, podłoga wymaga pomalowania, jak również ściany. 10 lat temu w szkole przeznaczono miejsce na świetlicę, w której dzieci przebywają przed, jak i po zajęciach lekcyjnych. Odrabiają w niej prace domowe, rozwijają swoje pasje i zainteresowania. To także jedyne miejsce na centrum kultury. Odbywają się tu różne uroczystości, spotkania dla rodziców, jak i mieszkańców wsi.
  12. Ściany w salach są brudne, poplamione, popękane, poobdrapywane, odpada w nich tynk. Ławki są poobdrapywane i bez okien. Ze wszystkich sal lekcyjnych wybrane zostały dwie, które wymagają natychmiastowego remontu. Jest to sala dla uczniów klasy III Szkoły Podstawowej oraz pracownia języka angielskiego dla uczniów Gimnazjum. Pracownicy Wnioskodawcy wraz z rodzicami uczniów, wychowawcami klas, dyrekcją oraz uczniami klasy II Gimnazjum przy wsparciu finansowym Wnioskodawcy zobowiązali się do wykonania remontu. Rodzice oraz pracownicy szkoły: oczyszczą, wyrównają i pomalują ściany oraz sufity, poodkręcają zniszczone blaty stolików od ich stelaży i pomalują zniszczone stelaże stolików, ponownie przykręcą nowe blaty do stelaży stolików, wykonają oraz zamontują osłony na grzejniki, zamontują żaluzje okienne oraz zakupią i posadzą kwiaty. Młodzież gimnazjalna: w ramach Projektu Edukacyjnego zaprojektuje oraz wykona „Baśniową ścianę ortograficzną” dla uczniów klasy III Szkoły Podstawowej oraz „Ścianę języka angielskiego” dla uczniów Gimnazjum.
  13. Stworzenie wielofunkcyjnego pomieszczenia na spotkania i szkolenia młodzieżowej drużyny pożarniczej, mającego charakter edukacyjno - kulturalny i społeczny dzięki czemu poprzez działania głównie ludzi młodych, pozwoli skierować szeroką ofertę do wszystkich mieszkańców wsi w ramach swojej działalności.
    Przy pomocy środków pochodzących z Programu wyremontowana zostanie sala w Szkole Podstawowej i zaadoptowana do celów szkoleniowo-rekreacyjnych członków MDP. Remont i adaptacja polegać będzie na pomalowaniu ścian i umieszczeniu w pomieszczeniu odpowiednich emblematów i znaków strażackich. Wykonane zostaną meble, przystosowane do przechowywania umundurowania i sprzętu używanego przez członków MDP. Zakupione zostaną elementy umundurowania i sprzęt strażacki.
  14. Sala matematyczna jest jedną z uboższych klas w szkole. Meble są stare i ciemne. Przytłaczają klasę. Brak jest wyposażenia typowo matematycznego takiego jak: tablice matematyczne, bryły geometryczne. Wchodząc do wyposażonej nowej Sali dzieci byłyby chętniejsze do poznawania matematyki.
  15. Stan stolików i krzeseł w stołówce szkolnej w Szkole Podstawowej jest w opłakanym stanie. Z powodu braku środków, meble nie były wymieniane od ponad 15 lat. Stoliki są porysowane, popękane, odstaje okleina (na zał. zdjęciach). Obiady serwowane w stołówce szkolnej są naprawdę pyszne, jednak w tych warunkach dzieci niechętnie korzystają z możliwości zjedzenia ciepłego posiłku.

    Projekt miałby na celu odświeżenie stołówki
    • wymianę mebli
    • powieszenie kilku kolorowych obrazków
    • ustawienie na parapetach roślinek, ziół
    • wymianę firan na kolorowe
  16. Celem projektu jest zmiana obecnego przeznaczenia skwerku z zielenią (otoczonego murkiem kamiennym) na otwarte miejsce o charakterze rekreacyjno — sportowym, aby uczniowie szkoły (i nie tylko) korzystając z wyjścia w czasie przerw śródlekcyjnych mieli możliwość pospacerować, posiedzieć na ławeczkach lub po prostu pobiegać. Dotychczas wątpliwą atrakcją (i niestety niezbyt bezpieczną) jest bieganie po murku. Dzięki uzyskanym z ww. Programu wnioskodawca chciałby to niebezpieczeństwo zredukować, dając dzieciom otwartą przestrzeń, z możliwością utworzenia w tym miejscu kreatywnej strefy gier i zabaw.


Odpowiedź na pytanie 2

W ramach realizacji programu Spółka dokonuje czynności opodatkowanych (w tym nieodpłatnego przekazania towarów lub nieodpłatnego świadczenia usług, o których mowa w art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. Nr 710 z późn. zm.). Spółka w ramach prowadzonego programu nieodpłatnie przekazuje meble których jest producentem. Przekazanie takie podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.


Odpowiedź na pytanie 3

Dla potrzeb ww. programu Spółka nabywa towary i usługi które są niezbędne do realizacji przyjętych wniosków zgłoszonych przez Pracowników lub emerytów Spółki. Na chwilę obecną większość projektów związana jest z przeprowadzeniem remontów lub doposażeniem pomieszczeń szkolnych, świetlic itp.. Więcej informacji jakie towary i jakie usługi będzie nabywać Spółka zostało zawarte w opisach zatwierdzonych przez komisję projektów zgłoszonych przez pracowników lub emerytów Spółki, wymienionych poniżej.

  1. W grudniu 2015 r. powstała inicjatywa utworzenia Otwartych Warsztatów. Podczas warsztatów wszyscy chętni zarówno młodzież jak i osoby dorosłe mogą nauczyć się m.in. żonglerki, chodzenia po linie, jazdy na jednokołowym rowerze - monocyklu, manipulacji takimi rekwizytami jak kije, hula hoop, poi, wachlarze, diabolo, wirujące talerze. Uczestnicy uczą się też podstaw tańca z ogniem oraz zachowania zasad bezpieczeństwa. Warsztaty są bezpłatne i mają charakter otwarty. Ideą jest wymiana doświadczenia, integracja, promowanie kuglarstwa jako sztuki, ciekawej formy aktywności fizycznej oraz spędzania wolnego czasu. Organizatorami warsztatów są osoby prywatne, które chcą poświęcić swój czas by podzielić się z innymi swoją pasją, wiedzą i umiejętnościami nie otrzymując za to żadnego wynagrodzenia. Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury na czas zimy zorganizował bezpłatne miejsce do treningów, jednak wraz ze wzrostem liczby osób chętnych uczestniczyć w spotkaniach pojawił się problem w postaci niewystarczającej ilości rekwizytów. Rekwizyty używane podczas warsztatów są stosunkowo drogie i nie każdy uczestnik może sobie pozwolić na ich zakup we własnym zakresie. Dzięki wsparciu ww. programu umożliw zakup materiałów, z których uczestnicy warsztatów samodzielnie wykonają część sprzętów, a także zakupią rekwizyty, których wykonanie nie jest możliwe w domowym warsztacie. Celem projektu jest umożliwienie aktywnego uczestniczenia w spotkaniach jak największej liczbie zainteresowanych.

Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości 5000 zł. Kwota ta zostanie spożytkowana na zakup niezbędnych do prowadzenia warsztatów rekwizytów oraz na zakup materiałów, z których prowadzący zajęcia, a także ich uczestnicy, wykonają część sprzętów potrzebnych do prowadzenia zajęć.


  1. W związku ze specyfiką pracy z dzieckiem, która nastawiona jest na rozwój postawy, kształtowanie kreatywnego spojrzenia na świat, wykorzystywane są w pracy pedagogicznej różne formy i metody. Bardzo często jest to wychowanie przez kontakt ze sztuką: przedstawienia, widowiska, inscenizacje, pokazy tańców regionalnych i współczesnych. Do tych form gromadzone są stroje, przebrania, rekwizyty, akcesoria, kostiumy, scenografie pozwalające uatrakcyjnić pracę, zabawę. Aktualnie pedagodzy borykają się z brakiem miejsca na przechowywanie wyżej wymienionych rzeczy. Projekt zakłada zakup garderoby, która ułatwi dostęp do posiadanych i nowo zakupionych strojów, kostiumów i innych akcesoriów teatralnych, artystycznych i muzycznych. Sukcesy dzieci w formie zdobytych statuetek, pucharów chciałybyśmy wyeksponować w holu przedszkolnym w przeszklonej gablocie. Eksponowanie trofeów w widocznym miejscu budynku przedszkola zachęci przedszkolaków do czynnego udziału w projektach edukacyjnych, zmotywuje do obcowania ze sztuką, wzbudzi ciekawość i aktywność twórczą oraz przyczyni się do rozwijania zainteresowań i zdolności.

Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości 7000 zl. Spółka na potrzeby tego projektu przekaże meble własnej produkcji, w szczególności garderobę oraz przeszkloną gablotę.


  1. Internat przy SOWS istnieje od 64 lat. Lokalizacja placówki zmieniała swoje miejsce wiele razy. Ostatecznie siedzibą SOS został budynek. Budynek przeszedł wiele remontów aby dostosować go do potrzeb dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. Świetlica należąca do internatu była odmalowana 2005 r. we własnym zakresie pracowników i jej wychowanków. W chwili obecnej zostały wymienione okna, natomiast na dalszą modernizację brakuje środków. Meble są już zużyte i zniszczone, na ścianach odpada tynk, są uszkodzenia. Jest to miejsce codziennego pobytu wychowanków SOSW. Pomieszczenia dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej powinny być estetyczne i dostosowane do specjalnych potrzeb edukacyjnych. Modernizacja świetlicy ma na celu stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi i edukacji wychowankom niepełnosprawnym. Stworzenia miejsca bezpiecznego i atrakcyjnego a jednocześnie korzystnego do kształtowania i rozwijania kompetencji społecznych wychowanków SOSW.

Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości 5891 zł. Przyznana kwota zostanie spożytkowana na zakup farb i narzędzi potrzebnych do pomalowania ścian i sufitów, a także materiałów i narzędzi niezbędnych do wykonania remontu. Spółka na potrzeby tego projektu przekaże meble własnej produkcji.


  1. Popularność narciarstwa biegowego jest w rejonie jest duża i stale rośnie. Tereny do rekreacyjnego uprawiania tego sportu są znakomite. Infrastruktura jest jednak uboga. Wytyczona i oznakowana trasa przyciągnie wielu amatorów tego sportu. Będą oni mogli aktywnie spędzać czas obcując z piękną przyrodą Suwalszczyzny. Projekt będzie polegał na ustawieniu tablicy informacyjnej w miejscu gdzie można zaparkować samochód. Na tablicy znajdować się będzie mapka z przebiegiem trasy, dane o jej parametrach, prośba do pieszych o nie zadeptywanie założonego śladu narciarskiego oraz logo Spółki i informacja z jakiego projektu została sfinansowana. Przy tablicy wykonana zostanie ławka, stojak na narty oraz kosz na śmieci. Na całej długości trasa zostanie oznakowana symbolem biegnącego narciarza. Symbol zostanie naniesiony na drzewa przy pomocy farby i szablonu. Ponieważ całość trasy znajdować się będzie na terenie Nadleśnictwa projekt realizowany będzie za zgodą i w ścisłej współpracy z Nadleśniczym Nadleśnictwa. Po opadach śniegu ślad będzie zakładany przez członków zaprzyjaźnionego Klubu Rowerowego. Co tydzień sprawdzana będzie też drożność trasy i w razie konieczności zostaną usunięte przeszkody (np. połamane gałęzie). Jak tylko warunki śniegowe pozwolą zorganizowana zostanie uroczystość oficjalnego otwarcia trasy na którą zostaną zaproszeni przedstawiciele Spółki oraz Nadleśnictwa. Wiadomość o otwarciu trasy znajdzie się w lokalnych mediach. Założona zostanie strona na portalu społecznościowym z informacją o trasie. Informacje na jej temat zostaną też umieszczone na oficjalnej stronie Nadleśnictwa. W sezonie letnim trasy do narciarstwa biegowego mogą być z powodzeniem wykorzystywane do biegania, nordic walkingu, czy spacerów. Dopełnieniem projektu będzie zakup 4 zestawów do narciarstwa biegowego i przekazanie ich do Działu Administracji. Każdy pracownik będzie mógł bezpłatnie je wypożyczyć.

Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości 4000 zł. Przekazane środki pieniężne zostaną przeznaczone na zakup i wykonanie tablicy informacyjnej oraz zakup ławki, stojaka na narty, kosza na śmieci, farby, szablonu do wykonania znaków farbą, a także zakup czterech zestawów do narciarstwa biegowego w skład którego mogą wchodzić: narty biegowe, wiązania do nart biegowych, kije do narciarstwa biegowego oraz buty do narciarstwa biegowego.


  1. Projekt ma na celu odświeżenie korytarza szkolnego tak, by stał się nie tylko miejscem do odpoczynku ale i do zabawy. Grupa wolontariuszy i osób współpracujących ze szkołą dokona wszelkich niezbędnych uzgodnień z dyrektorem szkoły, pomaluje ściany, dokona montażu mebli i urządzi całe pomieszczenie. Chcemy, by krótka przerwa regenerowała dzieci i przygotowywała ich do dalszej pracy umysłowej. Planowane jest pomalowanie korytarza na kolorowo, zastosowanie na ścianach farb tablicowych, aby dzieci mogły grać, ćwiczyć i bawić się na przerwach, zakupienie nowoczesnych kolorowych siedzisk, które w krótkim czasie przerw dadzą prawdziwy relaks dla zmysłów i ciała. Planowany jest również zakup przenośnego głośnika z radiem i odtwarzaczem USB, dzięki któremu utworzony zostanie szkolny radiowęzeł, a uczniowie na przerwach będą mogli bawić się w dj-ów, umilając rówieśnikom czas. Dodatkowo zostaną zakupione i powieszone 3 gabloty oszklone, ze szkła bezpiecznego, w których uczniowie będą mogli eksponować swoje prace.

Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości 7000 zł. Przyznana kwota zostanie spożytkowana na zakup farb tablicowych, pędzli i wałków potrzebnych do malowania ścian korytarza, zakup przenośnego głośnika z radiem i odtwarzaczem USB. Wspomniane we wniosku siedziska i przeszklone gabloty zostaną dostarczone przez Spółkę.

  1. Biblioteka powstała w latach 60-tych ubiegłego wieku. Niestety czasy świetności ma już dawno za sobą - ostatni remont przeprowadzony był 10-15 lat temu. W chwili obecnej ściany i sufity wymagają odnowienia, na podłodze znajduje się stara, zniszczona wykładzina. Meble są już wysłużone, w szczególności regały biblioteczne i biurko z lat 80-tych. W ramach projektu planowana jest wymiana mebli, położenie paneli podłogowych, odświeżenie ścian i sufitu. Po zrealizowaniu projektu biblioteka stałaby się miejscem przyjaznym, a wystrój zachęcałby do odwiedzin.

Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości 7000 zł. Przyznana kwota zostanie spożytkowana na zakup paneli podłogowych, farb i narzędzi potrzebnych do pomalowania pomieszczeń biblioteki oraz wymianę mebli, które to zostaną dostarczone przez Spółkę.


  1. Od kilku lat mieszkańcy urządzają skwer. Jeszcze do niedawna był to teren porośnięty dziką roślinnością, nierówny, zaśmiecony, pełen pagórków i dołków. Mieszkańcy sami zasiali trawę, wykonali chodnik, ustawili ławki i wyposażyli w zabawki dla dzieci (przy pomocy Urzędu Gminy, pobliskich zakładów pracy). Obecnie wykonywane jest boisko do „mini koszykówki”. Do pełnego wyposażenia skweru potrzebne są urządzenia do siłowni plenerowej. Mieszkańcy sami dbają o porządek (koszą trawę, konserwują zabawki). Wnioskujący chcą aby skwer stał się miejscem spotkań dzieci i rodziców, aby mogli w przyjaznym otoczeniu bawić się i wypoczywać. Przewidywany koszt dwóch urządzeń do siłowni zewn. wynosi ok. 7000 zł.

Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości 7000 zł. Przyznana kwota zostanie spożytkowana na zakup dwóch urządzeń do siłowni plenerowej.


  1. Nowe, ładne meble i przyjazne otoczenie zmniejsza stres związany z rozpoczęciem edukacji w szkole przez najmłodszych uczniów przychodzących do kształcenia zintegrowanego i początkowego. Nowe meble będą nie tylko estetyczne i ładne, ale też funkcjonalne. Własna szafka na przybory szkolne dla każdego ucznia kojarzy się z domem, uczy dziecko dbania o porządek i wzbudza poczucie bezpieczeństwa. Estetyczne kolory i kształty mebli rozbudzają zmysł smaku i wrażliwość na piękno otoczenia. W przyjemnym i przyjaznym otoczeniu dziecko nabiera chęci do nauki izabawy oraz dbania o wspólne dobro. Plecaki dzieci z nauczania początkowego, które codziennie noszą do szkoły są bardzo ciężkie jak dla tak małych uczniów. Nadmiernie obciążają ich kręgosłupy, co negatywnie wpływa na postawę naszych pociech. Nowe szafki umożliwią pozostawienie części podręczników oraz pomocy naukowych w szkole, co w znaczny sposób wpłynie na obniżenie wagi plecaka.

Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości 7000 zł. Na potrzeby tego projektu zostaną przekazane meble produkcji Spółki.


    1. Projekt zakłada przeprowadzenie zajęć dla dzieci oraz uczniów uczących się w Publicznej Szkole Podstawowej mających na celu wykonanie prac plastycznych.
    2. Zorganizowanie wystawy wykonanych prac z podziałem na kategorie wiekowe; Wybór 3 (trzech najlepszych prac łącznie) z każdej kategorii po jednej pracy. Wyboru dokona Komisja składająca się z uczniów, rodziców oraz nauczycieli.
    3. Określenie miejsca wykonania malowidła (na ścianach pomieszczeń biblioteki) i przygotowanie szablonów do wykonania obrazów - 3 obrazy w oparciu o wybrane w plebiscycie prace dzieci Termin wykonania: do 20 listopada 2016 roku.
    4. Wniesienie na ściany biblioteki konturów wzorów według szablonów. Termin: do 30 listopada 2016.
    5. Wykonanie obrazów przez zespoły uczniów ze wszystkich klas pod nadzorem nauczyciela plastyki. Termin - planowane ukończenie prac do 31 grudnia 2016.
    6. Wykonanie prac remontowych w pomieszczeniu biblioteki polegających na wymianie podłogi, malowaniu ścian. Termin - planowane ukończenie prac do 16 grudnia 2016
    7. Wyposażenie biblioteki w meble: regały na książki, wózki na książki, biurka pod komputery, stoły do czytelni, krzesła, fotele leniwce- pufy. Termin - planowane ukończenie prac do 31 grudnia 2016.


Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości 7000 zł. Realizacja tego projektu wiąże się z zakupem farb, szablonów i narzędzi potrzebnych do pomalowania ścian i sufitu biblioteki oraz zakupem usługi wymiany podłogi biblioteki wraz z materiałami potrzebnymi do wykonania tej wymiany. Biblioteka zostanie wyposażona w meble, tj.: regały na książki, wózki na książki, biurka pod komputery, stoły do czytelni, krzesła, fotele leniwce - pufy; meble te zostaną przekazane przez Spółkę.


  1. Rozbudowa placu zabaw, dokupienie urządzeń zabawowych oraz zakup ławek, których brak jest na danym placu. Głównym problemem obecnego placu jest brak huśtawek dla dzieci oraz ławek, gdzie rodzice mogliby odpocząć. Dwa elementy są już bardzo mocno zużyte i trzeba je wymienić. Planowany jest zakup dwóch ławek z oparciami, huśtawkę podwójną oraz wagową, drabinkę dla starszych dzieci, a dla młodszych piaskownicę, ponieważ obecnie przedszkolaki kopią patyczkami w żwirze. Zakupiony sprzęt ma by dostosowany dla dzieci w różnym wieku. Zaprojektowany plac zabaw będzie bezpieczny, atrakcyjny oraz ogólnodostępny dla wszystkich mieszkańców wsi Nogaszewka Pierwsza i Nogaszewka Druga. Rozbudowa i urządzenie placu zabaw przyczyni się również do większej integracji środowiska wiejskiego oraz do lepszego rozwoju infrastruktury publicznej. Miejsce to jest jednym placem w miejscowości, na którym może powstać taki plac. Zrealizowanie projektu umożliwi mieszkańcom wsi Nagoszewka Pierwsza i Nagoszewka Druga rozwój inicjatyw lokalnych i integracji społecznej poprzez doposażenie i udostępnienie wiejskiego placu zabaw.


Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości 7000 zł. Przyznana kwota zostanie spożytkowana na zakup dwóch ławek z oparciami, huśtawki podwójnej, huśtawki wagowej, drabinki oraz piaskownicy.


  1. Stan techniczny wielu sal lekcyjnych daleko odbiega od standardów edukacyjnych polskiej szkoły. Sala nr 5 jest jedną z kilku klasopracowni jakimi gospodaruje ZSP. Inwestycje prowadzone na terenie obiektu pomijały tę klasę. Stare meble, zniszczone bardzo blaty ławek, połamane i niesprawne rolety, przestarzałe oświetlenie oraz niecyklinowana podłoga z drewnianej klepki, a także od dawna nieodświeżane ściany sprawiają przygnębiające wrażenie i nie sprzyjają koncentracji, mobilizacji oraz aktywności na lekcjach. Dodatkowo dojmująco wpływa na uczniów stan tablic korkowych oraz tablicy magnetycznej. Opisane wyżej warunki wynikają z ograniczonych środków budżetowych szkoły. Projekt zakłada remont klasopracowni nr 5 w celu poprawy warunków pracy uczniów oraz nauczycieli, a tym samym wprowadzi szkołę na kolejny etap rozwoju.


Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości 7000 zł. Przyznana kwota zostanie spożytkowana na zakup oświetlenia, rolet do okien, tablicy magnetycznej, tablicy korkowej, farb i narzędzi potrzebnych do pomalowania ścian i sufitu, a także zakup usługi cyklinowania i zabezpieczenia podłogi. Spółka przekaże także meble niezbędne do realizacji tego projektu.

  1. Meble znajdujące się są stare i zniszczone, podłoga wymaga pomalowania, jak również ściany. 10 lat temu w szkole przeznaczono miejsce na świetlicę, w której dzieci przebywają przed, jak i po zajęciach lekcyjnych. Odrabiają w niej prace domowe, rozwijają swoje pasje i zainteresowania. To także jedyne miejsce na centrum kultury. Odbywają się tu różne uroczystości, spotkania dla rodziców, jak i mieszkańców wsi. Prosimy o sfinansowanie naszego projektu. Cieszymy się, że jest firma, do której możemy zwrócić się o pomoc.


Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości 7000 zł. Przyznana kwota zostanie spożytkowana na farbę i narzędzi potrzebne do pomalowania ścian, sufitu i podłogi. Na potrzeby realizacji tego projektu Spółka przekaże meble własnej produkcji.


  1. Ściany w salach są brudne, poplamione, popękane, poobdrapywane, odpada w nich tynk. Ławki są poobdrapywane i bez okien. Ze wszystkich sal lekcyjnych wybrane zostały dwie, które wymagają natychmiastowego remontu. Jest to sala dla uczniów klasy III Szkoły Podstawowej oraz pracownia języka angielskiego dla uczniów Gimnazjum. Pracownicy Wnioskodawcy wraz z rodzicami uczniów, wychowawcami klas, dyrekcją oraz uczniami klasy II Gimnazjum przy wsparciu finansowym Wnioskodawcy zobowiązali się do wykonania remontu. Rodzice oraz pracownicy szkoły: oczyszczą, wyrównają i pomalują ściany oraz sufity, poodkręcają zniszczone blaty stolików od ich stelaży i pomalują zniszczone stelaże stolików, ponownie przykręcą nowe blaty do stelaży stolików, wykonają oraz zamontują osłony na grzejniki, zamontują żaluzje okienne oraz zakupią i posadzą kwiaty. Młodzież gimnazjalna: w ramach Projektu Edukacyjnego zaprojektuje oraz wykona "Baśniową ścianę ortograficzną" dla uczniów klasy III Szkoły Podstawowej oraz "Ścianę języka angielskiego" dla uczniów Gimnazjum.


Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości 6500 zł. Przyznana kwota zostanie spożytkowana na zakup materiałów i narzędzi niezbędnych do remontu sal, w tym farb i narzędzi potrzebnych do pomalowania ścian i sufitów oraz farb i narzędzi potrzebnych do pomalowania stelaży stolików, a także zakup materiałów niezbędnych do wykonania osłon na grzejniki, żaluzji okiennych i kwiatów.


  1. Stworzenie wielofunkcyjnego pomieszczenia na spotkania i szkolenia młodzieżowej drużyny pożarniczej, mającego charakter edukacyjno - kulturalny i społeczny dzięki czemu poprzez działania głównie ludzi młodych, pozwoli skierować szeroką ofertę do wszystkich mieszkańców wsi w ramach swojej działalności.


Przy pomocy środków pochodzących z Programu wyremontowana zostanie sala w Szkole Podstawowej i zaadoptowana do celów szkoleniowo -rekreacyjnych członków MDP. Remont i adaptacja polegać będzie na pomalowaniu ścian i umieszczeniu w pomieszczeniu odpowiednich emblematów i znaków strażackich. Wykonane zostaną meble, przystosowane do przechowywania umundurowania i sprzętu używanego przez członków MDP. Zakupione zostaną elementy umundurowania i sprzęt strażacki.


Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości 3500 zł. Przyznana kwota zostanie spożytkowana na zakup farb i narzędzi potrzebnych do pomalowania ścian i sufitów, elementów umundurowania i sprzętu strażackiego oraz odpowiednich emblematów i znaków strażackich. Spółka na potrzeby tego projektu przekaże meble własnej produkcji.

  1. Sala matematyczna jest jedną z uboższych klas w szkole. Meble są stare i ciemne. Brak jest wyposażenia typowo matematycznego takiego jak: tablice matematyczne, bryły geometryczne. Wchodząc do wyposażonej nowej Sali dzieci byłyby chętniejsze do poznawania matematyki.


Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości 4300 zł. Przyznana kwota zostanie spożytkowana na zakup tablic matematycznych i geometrycznych. Spółka na potrzeby tego projektu przekaże meble własnej produkcji.


  1. Stan stolików i krzeseł w stołówce szkolnej w Szkole Podstawowej jest w opłakanym stanie. Z powodu braku środków, meble nie były wymieniane od ponad 15 lat. Stoliki są porysowane, popękane, odstaje okleina (na zał. zdjęciach). Obiady serwowane w stołówce szkolnej są naprawdę pyszne (opinia mojego 8-letniego syna Jakuba), jednak w tych warunkach dzieci niechętnie korzystają z możliwości zjedzenia ciepłego posiłku.


Projekt miałby na celu odświeżenie stołówki:

  • wymianę mebli
  • powieszenie kilku kolorowych obrazków
  • ustawienie na parapetach roślinek, ziół
  • wymianę firan na kolorowe


Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości 7000 zł. Przyznana kwota zostanie spożytkowana na zakup nowych firan, roślin, obrazków. Spółka na potrzeby tego projektu przekaże meble własnej produkcji.


  1. Celem projektu jest zmiana obecnego przeznaczenia skwerku z zielenią (otoczonego murkiem kamiennym) na otwarte miejsce o charakterze rekreacyjno - sportowym, aby uczniowie szkoły (i nie tylko) korzystając z wyjścia w czasie przerw śródlekcyjnych mieli możliwość pospacerować, posiedzieć na ławeczkach lub po prostu pobiegać. Dotychczas wątpliwą atrakcją (i niestety niezbyt bezpieczną) jest bieganie po murku. Dzięki uzyskanym z ww. Programu wnioskodawca chciałby to niebezpieczeństwo zredukować, dając dzieciom otwartą przestrzeń, z możliwością utworzenia w tym miejscu kreatywnej strefy gier i zabaw.


Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości 7000 zł. Przyznana kwota zostanie spożytkowana na zakup sprzętu do gier i zabaw na powietrzu oraz oświetlenia.


Specyfikacja dotychczas poniesionych wydatków zawiera się w odpowiedzi na pytanie nr 5.


Odpowiedź na pytanie 4

Działania z obszaru strategii CSR (Corporate Social Responsibility) w sposób pośredni związane są z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. W założeniu, dzięki podjętym działaniom Spółka buduje więzi z pracownikami, integrując załogę co bezpośrednio wpływa nafektywność pracy, wydajność itp. Ponadto, podjęte działania integracyjne umożliwiają pozyskiwanie wysokiej klasy specjalistów, niezbędnych do wykonywania przez Spółkę działalności gospodarczej a nade wszystko jej rozwoju, zdobywania nowych tynku zbytu etc.

Program, w sposób bezpośredni realizuje tę cześć kultuiy organizacji i funkcjonowania Spółki, która opiera się na postrzeganiu wszystkich interesariuszy (m.in. pracowników, klientów, akcjonariuszy, dostawców, społeczności lokalnej oraz władz) jako partnerów, na prowadzeniu z nimi otwartego i uczciwego dialogu oraz na uwzględnieniu w działaniach firmy ich potrzeb.

Co istotne dla implikacji fiskalnych (a co było podniesione we wniosku), Program nie służy li tylko filantropii a jest jednym z elementów długotrwałej i konsekwentnej strategii zarządzania Spółką, która zakłada pozytywny wkład z społeczeństwo lokalne (nie tylko przez tworzenie nowych miejsc pracy), czerpanie bezpośrednich korzyści z synergii społeczno-biznesowej, pozwala minimalizować ryzyko i maksymalizować szansę na powodzenie firmy w długim okresie. Zatem działania są jednym z elementów strategii zarządzania spółką, jej polityki personalnej, polityki marketingowej, funkcjonowania oraz rozwoju.

O związku pomiędzy działaniami podejmowanymi przez Spółkę w ramach Programu a prowadzoną działalnością gospodarczą, w sposób jednoznaczny świadczy fakt, iż obowiązek zamieszczania w sprawozdaniu z działalności gospodarczej opis polityk stosowanych przez jednostkę w odniesieniu do zagadnień społecznych, pracowniczych, środowiska naturalnego, poszanowania praw człowieka oraz przeciwdziałania korupcji, a także opis rezultatów stosowania tych polityk (tzw. sprawozdawczość w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu - raporty CSR). Spółka zawiera się w grupie podmiotów objętych takimi wymogami.


Odpowiedź na pytanie nr 5


Spółka na realizację ww. Programu zatwierdziła przeznaczenie środków pieniężnych w wysokości 106 191 zł.


Wniosek dotyczy stanu zaistniałego, gdyż Program jest już realizowany i wydatki są poniesione (wydatki 2016 roku), jednak nie zmienia to faktu, iż Program jest w toku i będą ponoszone kolejne wydatki. Wnioskodawca w uzupełnieniu w formie tabelarycznej przedstawił także aktualne przykładowe wydatki związane z ww. Programem.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w związku z realizacją Programu w ramach działań z obszarów strategii CSR Spółka ma prawo do ujmowania w kosztach podatkowych finansowanych przez nią wydatków, ponoszonych w ramach Programu, a które udokumentowane są fakturami i rachunkami identyfikującymi Spółkę jako nabywcę świadczeń?
  2. Czy Spółka ma prawo do odliczania, na zasadzie ogólnej przewidzianej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatku naliczonego wynikającego z faktur wskazujących Spółkę jako nabywcę a potwierdzających nabyciem świadczeń na potrzeby realizacji Programu w ramach działań z obszarów strategii CSR?

Niniejsza interpretacja została wydana w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, w części dotyczącej możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków w związku z realizacją Programu, natomiast w zakresie ich udokumentowania zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Ponadto w zakresie podatku dochodowego od podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy,


  1. Spółka ma prawo do ujmowania w kosztach podatkowych wydatków, ponoszonych w Programu, które są finansowane przez nią i są udokumentowane fakturami oraz rachunkami identyfikującymi Spółkę jako nabywcę świadczeń.

Działania z obszaru CSR (Corporate Social Responsibility) służą tworzeniu oraz realizacji strategii zarządzania, która pozwala minimalizować ryzyko i maksymalizować szansę na skuteczne i efektywne funkcjonowanie firmy w długim okresie. W praktyce przyjmuje się, że nowoczesny biznes, mając prowadzić do podwyższania skuteczności ekonomicznej działań a co za tym idzie zwiększania dochodu podatkowego i wartości sprzedaży opodatkowanej VAT, musi być mocno osadzony w lokalnych społecznościach, integrować się z nimi, cechować się świadomością ekologiczne etc.


Analizy z obszarów szeroko rozumianego marketingu wyraźnie potwierdzają, że prowadzenie przedsiębiorstwa w sposób społecznie odpowiedzialny nie tylko w pozytywny sposób oddziałuje na otoczenie firmy ale nade wszystko stymuluje wzrost i stabilny rozwój samego przedsiębiorstwa. Bezpośrednimi implikacjami działań z obszarów CSR, mającymi przełożenia na działalność prowadzoną przez przedsiębiorstwo, są w szczególności:

  • wzrost zaufania do firmy,
  • poprawa relacji z interesariuszami, akceptacja ze strony władz lokalnych, społeczności lokalnych, liderów opinii publicznej, pozyskiwanie partnerów i klientów, którzy przywiązują wagę do działań CSR oraz wzmocnienie ich lojalność,
  • długofalowy wzrost sprzedaży/zysków,
  • ograniczenie sytuacji kryzysowych np. związanych z pozwami do sądu, karami za zanieczyszczanie środowiska, podejmowaniem zbytniego ryzyka,
  • wzrost konkurencyjności firmy dzięki uruchomieniu różnych zasobów wykorzystywanych w projektach CSR,
  • podniesienie motywacji pracowników oraz ich identyfikacji z wartościami firmy,
  • możliwość bezpośredniego wykorzystania informacji o działaniach CSR w ramach akcji reklamowych.


Konieczność, ale i przydatność gospodarcza, działań z obszarów CSR zostały dostrzeżone zarówno przez prawodawcę unijnego jak i krajowego. Efektem tego są przepisy ustawy z 15 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o rachunkowości (ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia), które uchwalono w celu implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE z dnia 22 października 2014 r. zmieniającej dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże jednostki oraz grupy (Dz. Urz. UE L 330 z 15.11.2014, str. 1, z późn. zm.). Na podstawie takich regulacji, określone w nich jednostki zobligowane są do szerszej niż dotychczas sprawozdawczości. W szczególności wystąpi obowiązek zamieszczania w sprawozdaniu z działalności dodatkowego oświadczenia, elementem którego będzie opis polityk stosowanych przez jednostkę w odniesieniu do zagadnień społecznych, pracowniczych, środowiska naturalnego, poszanowania praw człowieka oraz przeciwdziałania korupcji, a także opis rezultatów stosowania tych polityk.


Tym sposobem, jednostki objęte takim obowiązkiem winny realizować tzw. sprawozdawczość w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu - przygotowywać raporty CSR.


Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że w praktyce jednostki objęte nowym zakresem, sprawozdawczości faktycznie zobligowane są do podejmowania działań z obszaru CSR. Uwzględniając co uprzednio, należy umiejscowić obowiązki, ale nade wszystko korzyści z działalności CSR w obszarze prawa podatkowego i wyznaczyć implikacje fiskalne ich realizacji.

W tym celu koniecznym jest przywołanie podstawowych zasad identyfikacji podatkowych kosztów uzyskania przychodu oraz naczelnej zasady VAT, jaką jest jego neutralność realizowana poprzez rozliczenie podatku naliczonego.


Stosownie do regulacji art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, do podatkowych kosztów uzyskania przychodu mogą być zaliczone tylko te wydatki, które zostały poniesione w celu uzyskania przychodu, albo w celu zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodu, a które nie zostały wyłączone z puli kosztów przez ustawodawcę (art. 16 ust. 1 ustawy o CIT). W ramach wykładni definicji kosztów uzyskania przychodów zwykło przyjmować się, że koszt może być uznany za celowy (i jako taki za koszt uzyskania przychodu) gdy jest chociażby w sposób, pośredni p który hipotetycznie jest możliwym do osiągnięcia; dodatkowo ważnym jest też to, by wydatki 1 ekonomicznie uzasadnione. Zatem, dla uznania koszt za celowy w znaczeniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT nie jest niezbędnym aby był on w sposób bezpośredni powiązany z konkretny i uzyskanym przychodem a jedynie by służył prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej ukierunkowanej na osiąganie przychodów. Co więcej, w rachunku podatkowym mogą być ujmowanenie tylko koszty niezbędne dla prowadzonej działalności gospodarczej ale również jej przydatne, pomagające, nawet tylko pośrednio, w prowadzonej działalności.

To, że podatkowymi kosztami uzyskania przychodów mogą być również te, które nie generują wprost konkretnych przychodów a mają li tylko pośredni charakter prawodawca potwierdza expressis verbis odwołując się w przepisach ustawy o CIT do kosztów bezpośrednio związanych z przychodami oraz innych niż bezpośrednio powiązanych z przychodami.

Z kolei odnosząc się do podatku od towarów i usług należy wyraźnie wskazać, że każdy podatnik podatku od towarów i /usług zarejestrowany jako czynny ma prawo do rozliczania VAT naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług w takim zakresie, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby czynności opodatkowanych a nie zwolnionych od VAT. Podkreślić trzeba, że uprawnienie takie jest podstawowym i najważniejszym prawem czynnego podatnika VAT mającym swoje źródło zarówno w prawie krajowym jak i Unii Europejskiej. Jednocześnie, u czynnego podatnika VAT wykonującego wyłącznie czynności z prawem do odliczenia i będącego podatnikiem CIT, celowość fiskalna stanowi wspólny mianownik. Oznacza to, że uzasadnienie celowości w znaczeniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT jednocześnie decyduje o związku z działalnością gospodarczą w VAT (o „celowości” w VAT). Uwzględniając istotę działań z obszaru CSR, korzyści gospodarcze dla przedsiębiorcy płynące z takiej aktywności, nowe wymogi sprawozdawcze (wynikające z ustawy z 15 grudnia 2016 r.), KTÓRYMI SPÓŁKA BĘDZIE OBJĘTA należy stwierdzić, że wydatki jakie Spółka ponosi w związku z realizacją Programu będącego działaniem z obszaru CSR, spełniają warunki do uznania je za celowe w znaczeniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT i związane z działalnością gospodarczą w znaczeniu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Podkreślić trzeba, że działania takie stanowią integralną cześć strategii funkcjonowania Spółki, która swój rozwój wiąże w sposób bezpośredni m.in. z pozytywnym wkładem w społeczeństwa lokalne miejsca prowadzenia działalności, tworzeniem trwałych więzi pomiędzy Spółką a jej pracownikami (całymi ich rodzinami), pozyskiwaniem wysokiej klasy specjalistów z całego kraju (co niejednokrotnie wiąże się z zmianą miejsca zamieszkania).

Ze względu na to, że Program jest jednym z elementów długotrwałej i konsekwentnej strategii zarządzania Spółką zakładającą pozytywny wkład w społeczeństwo lokalne (nie tylko przez tworzenie nowych miejsc pracy), czerpanie bezpośrednich korzyści z synergii społeczno -biznesowej, pozwala minimalizować ryzyko i maksymalizować szansę na powodzenie firmy w długim okresie, a wobec braku podstaw do zastosowania wyłączeń zapisanych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, należy stwierdzić, że: Spółka ma prawo do ujmowania w kosztach podatkowych wydatków, ponoszonych w ramach Programu, które są finansowane przez nią i są udokumentowane fakturami oraz rachunkami identyfikującymi Spółkę jako nabywcę świadczeń.

Tak uzasadniana celowość jednocześnie decyduje o istnieniu związku pomiędzy zakupami Spółki dokonywanymi na potrzeby realizacji Programu a jej działalnością gospodarczą. W konsekwencji tego Spółka ma prawo do odliczania, na zasadzie ogólnej przewidzianej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatku naliczonego wynikającego z faktur wskazujących Spółkę jako nabywcę a potwierdzających nabyciem świadczeń na potrzeby realizacji Programu w ramach działań z obszarów strategii CSR.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zasady kwalifikowania wydatków jako kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888 z późn. zm.; dalej: updop).


Art. 15 ust. 1 updop stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.


Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej ocenie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem a powstaniem przychodu lub zabezpieczeniem źródła uzyskiwania przychodów. Kosztem uzyskania przychodów będą przy tym zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia.


A zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest by wydatek łącznie spełniał następujące przesłanki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


W związku z powyższym należy stwierdzić, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 updop. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.


Należy również wskazać, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje dwie kategorie kosztów:

  • bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód),
  • inne niż bezpośrednio związane z przychodami, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).


W tym miejscu należy podkreślić, że to obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewentualną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów), zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 updop.


Jednocześnie wydatki te nie mogą znajdować się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.


Wskazać w przedmiotowej sprawie należy na definicję CSR (Corporate Social Responsibility - Społeczna odpowiedzialność biznesu).(www.pozytek.gov.pl)


Społeczną odpowiedzialność biznesu określa się jako koncepcję, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełnienia wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy, czyli dobrowolne zaangażowanie. Społeczne odpowiedzialność jest procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej, należy je zatem traktować jako inwestycję a nie koszt.

Innyni słowy, odpowiedzialność biznesu to efektywna strategia zarządzania, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw na poziomie globalnym i jednocześnie kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

Odpowiedzialny biznes to podejście strategiczne, długofalowe, oparte na zasadach dialogu społecznego i poszukiwaniu rozwiązań korzystnych tak dla przedsiębiorstwa, jak i jego całego otoczenia, pracowników, wszystkich interesariuszy i społeczności, w której działa firma. Odpowiedzialność firmy oznacza zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy, czyli interesariuszami.

Zdaniem Komisji Europejskiej, strategia społecznej odpowiedzialności biznesu prowadzi do trwałego sukcesu przedsiębiorstwa dzięki prowadzeniu dialogu z otoczeniem, uwzględnianiu ochrony środowiska i budowę kapitału społecznego. Dlatego też CSR może przyczynić się do realizacji celów zdefiniowanych w Strategii Lizbońskiej, które są obligujące także dla nowych członków UE, w tym Polski.

Mając na uwadze jak wskazuje Spółka Program Inicjatyw Pracowniczych jest działaniem z obszaru strategii CSR, stanowiącym integralną cześć strategii funkcjonowania Spółki, która swój rozwój wiąże w sposób bezpośredni m.in. z pozytywnym wkładem w społeczeństwa lokalne miejsca prowadzenia działalności, tworzeniem trwałych więzi pomiędzy Spółką ajej pracownikami, pozyskiwaniem wysokiej klasy specjalistów z całego kraju.

Wnioskodawca wskazuje także, że ponosi wydatki na zakup: rekwizytów i materiałów do prowadzenia Otwartych Warsztatów; farb, narzędzi i materiałów do remontu SOWS; zakup i wykonanie tablicy informacyjnej, ławki, stojaka na narty, kosza na śmieci, farby, szablonu do wykonania znaków, zestawy do narciarstwa biegowego; farby tablicowe, pędzle i wałki do malowania, przenośny głośnik z radiem i odtwarzaczem USB na korytarz szkolny; paneli podłogowych, farb i narzędzi do biblioteki; urządzeń do siłowni plenerowej; farb, szablonów i narzędzi do ścian i sufitu biblioteki oraz zakup usługi wymiany podłogi biblioteki wraz z materiałami; ławek z oparciami, huśtawki podwójnej, huśtawki wagowej, drabinki oraz piaskownicy do rozbudowy placu zabaw; oświetlenia, rolet do okien, tablicy magnetycznej, tablicy korkowej, farb i narzędzi, materiałów, osłon na grzejniki, żaluzji okiennych i kwiatów a także zakup usługi cyklinowania i zabezpieczenia podłogi sal lekcyjnych; tablic matematycznych i brył geometrycznych do sali matematycznej; firan, roślin i obrazków w Szkole Podstawowej; sprzęt do gier i zabaw na powietrzu oraz oświetlenia na skwerek z zielenią. Spółka na potrzeby projektu przekazuje także meble własnej produkcji w szczególności garderobę oraz przeszkloną gablotę.

Odnosząc się do możliwości zaliczenia wydatków do kosztów ponoszonych w związku z prowadzeniem działań w ramach strategii CSR do kosztów reprezentacji należy zauważyć, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

W wyroku z dnia 17 czerwca 2013 r. sygn. akt II FSK 702/11, NSA dokonał wykładni pojęcia reprezentacji i stwierdził, że ,,reprezentacja” w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 updop stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu.

Biorąc pod uwagę powyższe - w świetle przedstawionego stanu faktycznego, z którego wynika, że celem Programu jest wspieranie zaangażowania pracowników w działalność dobroczynna na rzecz lokalnej społeczności w miejscach prowadzenia działalności przez Spółkę - stwierdzić należy, że wydatki takie powinny stanowić koszty uzyskania przychodów. Nie znajdą się one w negatywnym katalogu art. 16.


W tym miejscu organ wydający interpretację zauważa, że w orzecznictwie sądowym wykształciły się dwa alternatywne podejścia w odniesieniu do interpretacji art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Zgodnie z pierwszym z nich art. 9 ww. ustawy nakłada na podatnika obowiązek stosowania zasad rachunkowych również w zakresie prawidłowego dokumentowania wydatków stanowiących koszty podatkowe i tylko koszty, których poniesienie zostało udokumentowane w sposób wskazany w tych przepisach mogą zostać zaliczone przez podatnika do kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z drugim stanowiskiem, stosując przepisy Ordynacji podatkowej, w szczególności art. 180, jako dowód należy dopuścić wszystko, co może się przyczynić do wyjaśnienia sprawy i jednocześnie nie jest sprzeczne z prawem. W szczególności mogą to być: księgi podatkowe, deklaracje złożone przez stronę, zeznania świadków, opinie biegłych oraz inne materiały i informacje. W konsekwencji dowodem przeprowadzenia określonej transakcji gospodarczej, w tym także poniesienia wydatku, może być wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem, a może przyczynić się do wyjaśnienia stanu faktycznego i nie jest przy tym konieczne, aby dowód ten spełniał wymogi przewidziane w przepisach ustawy o rachunkowości.

Jak wyjaśniono powyżej, kwestię dokumentowania kosztów uzyskania przychodów normują odrębne przepisy. A zatem, jeżeli na gruncie przepisów o rachunkowości, wymienione przez Wnioskodawcę w przedstawionym stanie faktycznym, wydatki związane z organizacją Programu, które udokumentowane są fakturami i rachunkami potwierdzającymi przedmiotowe wydatki, stanowią dowody księgowe, będące podstawą wprowadzenia tych wydatków do ksiąg rachunkowych, to taki sposób udokumentowania faktu ich poniesienia jest wystarczający również dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że wydatki Wnioskodawcy związane z organizacją Programu, a które udokumentowane są fakturami i rachunkami identyfikującymi Spółkę jako nabywcę świadczeń winny stanowić koszty uzyskania przychodów.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z organizacją Programu należy uznać za prawidłowe.


Należy jednocześnie wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, przedmiotem interpretacji indywidualnej są przepisy prawa podatkowego. Wobec tego, tutejszy organ nie dokonał oceny dotyczącej uznania faktur i rachunków za dowód księgowy. Kwestia ta jest bowiem regulowana przepisami o rachunkowości.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia/Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj