Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-1-2.4510.1014.2016.2.BG
z 20 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z 18 listopada 2016 r., (data wpływu do tut. Biura 29 listopada 2016 r.), uzupełnionym 31 stycznia 2017 r. i 17 lutego 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania określonej wysokości stawki podatku dochodowego od dywidendyjest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2016 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania określonej wysokości stawki podatku dochodowego od dywidendy. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 16 stycznia 2017 r. Znak: 2461-IBPB-1-2.4510.1014.2016.1.BG wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 31 stycznia 2017 r. i 17 lutego 2017 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. z siedzibą w Polsce prowadzi działalność gospodarczą poprzez zakłady w niej położone, w zakresie tworzenia oprogramowania, przetwarzania danych oraz związaną z bazami danych. Działalność gospodarcza prowadzona jest w 100% na rzecz Stowarzyszenia z siedzibą w Niemczech. Stowarzyszenie jest jedynym właścicielem Spółki i posiada 100% udziałów w Spółce.

Stowarzyszenie jest ustawowo zwolnione z podatku dochodowego. Spółka powstała w 2004 r. i począwszy od tego roku aż do 2015 r., wypracowany zysk netto zgodnie z aktem notarialnym Zarząd Spółki przeznaczył na kapitał zapasowy w celu ewentualnego pokrycia strat. Przez te wszystkie lata Spółka nie poniosła żadnych strat zamykając rachunek zysków i strat oraz bilans zyskami netto. W powyższym okresie nie wypłacono dywidendy właścicielowi Spółki. Zarząd Spółki zamierza podjąć uchwałę w sprawie rozwiązania części kapitału zapasowego i wypłacenia dywidendy właścicielowi Spółki czyli Stowarzyszeniu.

W odpowiedzi na wezwanie z 16 stycznia 2017 r. Znak: 2461-IBPB-1-2.4510.1014.2016.1.BG Spółka uzupełniła opis zdarzenia poprzez wskazanie, że Stowarzyszenie z siedzibą w Niemczech posiada osobowość prawną. Spółka z siedzibą w Polsce świadczy usługi inne niż działalność Stowarzyszenia w Niemczech. Działalność gospodarcza prowadzona przez Spółkę w zakresie usług informatycznych wykonywana jest wyłącznie na potrzeby Stowarzyszenia. Jest działalnością o charakterze pomocniczym i nie stanowi samoistnej działalności lecz ma podrzędne znaczenie w stosunku do działalności podstawowej Stowarzyszenia i tylko w powiązaniu z działalnością Stowarzyszenia ma sens gospodarczy. Zgodnie z art. 5 ust. 4 umowy OECD placówki wypełniające kryteria dla ustanowienia zakładu, nie są zakładami jeżeli działalność przez nie wykonywana ma charakter pomocniczy. W związku z powyższym Stowarzyszenie nie wykonuje działalności poprzez zakład na terytorium Polski. Wypłata dywidendy wiąże się w 100% z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę, jest to zysk netto z działalności. Zgodnie z art. 22 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych podatek dochodowy z tytułu udziału w zyskach osób prawnych wynosi 19%.

Aby skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 22 ust. 4 trzeba spełnić określone w ustawie warunki i tak:

  • wypłacającą dywidendę będzie Spółka posiadająca siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • Stowarzyszenie posiada 100% udziałów w Spółce wypłacającej dywidendę nieprzerwanie przez okres 12 lat,
  • uzyskującym przychody z dywidendy jest Stowarzyszenie, którego działalność nie jest zwolniona z podatku dochodowego zgodnie z posiadaną na dzień dzisiejszy wiedzą.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 umowy zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90, dalej „umowa polsko-niemiecka”) dotyczącym opodatkowania dywidend, dywidenda może być opodatkowana w Niemczech ale może być ona również opodatkowana w Polsce, zróżnicowanie stawki podatku uzależnione jest od stanu prawnego osoby uprawnionej i wysokości udziałów. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną, nie jest spółką osobową a bezpośredni udział w kapitale Spółki wypłacającej dywidendę wynosi 100%. Ponieważ zgodnie z art. 5 ust. 4 umowy OECD pkt 5 Spółka nie jest zakładem w związku z tym nie dotyczy jej art. 10 ust. 4 umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką podatku w tym konkretnym przypadku winna być opodatkowaną dywidenda na terenie Polski? (pytanie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku)

Zgodnie z art. 10 ust. 1 umowy polsko-niemieckiej, dywidendy wypłacane przez spółkę mająca siedzibę w Polsce osobie mającej siedzibę w Niemczech mogą być opodatkowane w Niemczech. Zgodnie z ust. 2 mogą być one również opodatkowane w Polsce gdzie Spółka wypłacająca dywidendę ma swoją siedzibę.

W tym przypadku podatek nie może przekroczyć 5% z uwagi na 100% posiadania bezpośredniego udziału w kapitale Spółki wypłacającej dywidendę. Ust. 4 art. 10 powyższej umowy wyklucza zastosowanie opodatkowania dywidendy zgodnie z ust. 1 i 2 w przypadku, jeżeli osoba uprawniona do dywidend wykonuje w Polsce gdzie Spółka ma swoją siedzibę działalność gospodarczą poprzez zakład w nim położony i faktycznie wiąże się z działalnością takiego zakładu. W tym przypadku mają zastosowanie postanowienia art. 7 powyższej umowy. Art. 7 ust. 2 umowy mówi o podziale zysku i przypisaniu zysków zakładowi które mógłby on osiągnąć gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem którego jest zakładem. Ponieważ Spółka świadczy w 100% usługi na rzecz Stowarzyszenia czyli właściciela Spółki, zyski osiągane przez Spółkę można przypisać tylko Stowarzyszeniu. W innym przypadku istnienie Spółki oraz osiągane przez nią zyski nie miałyby prawa bytu.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, że ponieważ Stowarzyszenie spełnia wszystkie warunki konieczne do zwolnienia z podatku od dywidend wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dywidenda wypłacana Stowarzyszeniu może być opodatkowana zgodnie z art. 10 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zgodnie jednak z ust. 1 i 2 art. 10 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania może być ona opodatkowana w Niemczech ale może być również opodatkowana w Polsce 5% stawką podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja – zgodnie z zakresem wniosku ujętym w sformułowanym pytaniu – dotyczy jedynie kwestii zastosowania określonej stawki podatku do opodatkowania dywidendy w Polsce. Interpretacja ta nie rozstrzyga kwestii związanej ze zwolnieniem z opodatkowania dywidend w Polsce. Treść pytania wyznacza bowiem granicę tematyczną wydawanej interpretacji. Oznacza to, że kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem, jako wykraczające poza zakres wniosku, nie podlegają ocenie.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm. dalej: „updop”), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do art. 3 ust. 3 pkt 5 updop, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia.

W myśl art. 3 ust. 5 updop, za dochody (przychody), o których mowa w ust. 3 pkt 5, uważa się przychody wymienione w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 3 pkt 1-4.

W stosunku do niektórych dochodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podmioty zagraniczne, obowiązek potrącenia podatku od tych dochodów spoczywa na podmiocie polskim dokonującym wypłaty należności, będącej źródłem tego dochodu. Takie rodzaje przychodów zostały określone w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 updop.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 updop, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 updop, podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Zgodnie z art. 22a updop, przepisy art. 20-22 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Przepisy poszczególnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawierają rozwiązania szczególne w stosunku do przepisów ustaw podatkowych i na podstawie art. 91 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483 ze zm.), mają pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, zastosowanie będą miały postanowienia umowy zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku z dnia 14 maja 2003 r. (Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90, dalej: „umowa polsko-niemiecka”).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 umowy polsko-niemieckiej, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

W myśl art. 10 ust. 2 tej umowy polsko-niemieckiej, dywidendy takie mogą być opodatkowane także w Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek tak wymierzony nie może przekroczyć:

  1. 5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli osobą uprawnioną jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 10 procent,
  2. 15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Postanowienia niniejszego ustępu nie naruszają opodatkowania spółki w odniesieniu do zysków, z których dywidendy są wypłacane.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. c umowy polsko-niemieckiej, określenie „spółka” oznacza osobę prawną lub inną jednostkę, którą dla celów podatkowych traktuje się jako osobę prawną.

Według treści art. 10 ust. 3 umowy polsko-niemieckiej, określenie „dywidendy” użyte w tym artykule oznacza dochód z akcji, akcji gratisowych, praw do udziału w zysku, akcji w górnictwie, akcji założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również inny dochód, który według prawa Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma siedzibę, jest pod względem podatkowym traktowany jak dochód z akcji i wypłaty z tytułu świadectw udziałowych w funduszu inwestycyjnym.

W myśl art. 10 ust. 4 umowy polsko-niemieckiej, postanowienia ust. w 1 i 2 niniejszego artykułu nie mają zastosowania, jeżeli osoba uprawniona do dywidend, mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, wykonuje w drugim Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się siedziba spółki wypłacającej dywidendy, działalność gospodarczą poprzez zakład w nim położony, bądź wykonuje w tym drugim Państwie wolny zawód w oparciu o położoną w nim stałą placówkę, i gdy udział, z tytułu którego wypłaca się dywidendy, faktycznie wiąże się z działalnością takiego zakładu lub stałej placówki. W takim przypadku stosuje się postanowienia art. 7 lub art. 14. Jeżeli spółka, której siedziba znajduje się w Umawiającym się Państwie, osiąga zyski lub dochody z drugiego Umawiającego się Państwa, wówczas to drugie Państwo nie może obciążać podatkiem dywidend wypłacanych przez tę spółkę, z wyjątkiem przypadku, gdy takie dywidendy są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym drugim Państwie, lub w przypadku, gdy udział, z tytułu którego dywidendy są wypłacane, faktycznie wiąże się z działalnością zakładu lub stałej placówki położonej w drugim Państwie, ani też obciążać niewydzielonych zysków spółki podatkiem od niewydzielonych zysków, nawet kiedy wypłacone dywidendy lub niewydzielone zyski całkowicie lub częściowo pochodzą z zysków albo dochodów osiągniętych w tym drugim Państwie (art. 10 ust. 5 umowy polsko-niemieckiej).

Sformułowanie zawarte w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania „mogą być opodatkowane” nie oznacza, że podatnik może dowolnie określić państwo, w którym zapłaci podatek, lecz daje możliwość opodatkowania jakiejś kategorii dochodu danemu państwu, w sytuacji gdy jego wewnętrzne ustawodawstwo przewiduje takie opodatkowanie, bez względu na to, czy dochód ten podlegać będzie opodatkowaniu w państwie rezydencji. W niniejszej sprawie prawo wewnętrzne Polski w tym zakresie, czyli ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje opodatkowanie dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Polski. (art. 22 updop).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka ma zamiar dokonać wypłaty dywidendy na rzecz swojego 100% niemieckiego udziałowca – Stowarzyszenia. Stowarzyszenie nie posiada na terenie Polski zakładu w rozumieniu przepisów polsko-niemieckiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i nie jest spółką osobową.

Od wypłaconej przez Spółkę dywidendy na rzecz Stowarzyszenie uprawnionego do otrzymania dywidendy (niebędącego spółką osobową), podatek u źródła powinien być pobrany w wysokości nieprzekraczającej 5% kwoty dywidendy brutto zgodnie z postanowieniami art. 10 ust. 2 pkt a) umowy polsko-niemieckiej w związku z art. 26 ust. 1 updop, pod warunkiem posiadania certyfikatu rezydencji podmiotu niemieckiego.

W świetle powyższego stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj