Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB5.4510.1022.2016.1.RS
z 3 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku, z dnia 17 listopada 2016 r. (data wpływu 22 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości łączenia przychodów z udziału w Konsorcjum z pozostałymi przychodami Wnioskodawcy na zasadach opisanych w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie nr 1) – jest prawidłowe.
  • zastosowania powyższej zasady, w świetle art. 5 ust. 2 oraz art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do rozliczania kosztów uzyskania przychodów (jak również wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku uzyskiwanych w związku z udziałem w Konsorcjum (pytanie nr 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 22 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości łączenia przychodów z udziału w Konsorcjum z pozostałymi przychodami Wnioskodawcy na zasadach opisanych w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w zakresie zastosowania powyższej zasady, w świetle art. 5 ust. 2 oraz art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do rozliczania kosztów uzyskania przychodów (jak również wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku uzyskiwanych w związku z udziałem w Konsorcjum.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółdzielnia ("Wnioskodawca") jest podmiotem handlowym działającym na polskim rynku od roku 1991, posiadającym wieloletnią tradycję oraz doświadczenie w prowadzeniu handlu detalicznego. Działalność Wnioskodawcy obejmuje w szczególności sprzedaż detaliczną oraz sprzedaż hurtową żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, jak również innych towarów towarzyszących, takich jak: odzież, meble, urządzenia gospodarstwa domowego, artykuły metalowe, kosmetyki itp.

Celem strategicznym Wnioskodawcy jest rozwijanie dotychczasowej działalności gospodarczej oraz uatrakcyjnianie oferty handlowej poprzez rozbudowę istniejącej sieci handlowej w perspektywicznych lokalizacjach. W ramach rozwijania sieci handlowej jak również ze względu na konieczność dostosowania do wymogów rynku, Wnioskodawca podjął określone kroki mające na celu zrestrukturyzowanie prowadzonej działalności. W intencji Wnioskodawcy, planowana restrukturyzacja ma prowadzić do poprawy wskaźników ekonomicznych działalności (tj. zwiększenia efektywności, ograniczenia kosztów), usprawnienia procesów operacyjnych i pomocniczych, jak również unowocześnienia sposobu prowadzenia handlu niezbędnego w aktualnych uwarunkowaniach rynkowych (w tym, poprzez wprowadzenie sprzedaży przez Internet, dostosowanie oferty produktowej do zwiększonego zapotrzebowania na tzw. zdrową żywność, itp.).

Mając na uwadze wdrożenie wskazanych wyżej celów, Wnioskodawca podjął kroki zmierzające do nawiązania współpracy z polską spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, powiązaną kapitałowo z Wnioskodawcą ("Spółka") - jako podmiotem posiadającym możliwości elastycznego działania i efektywnego wsparcia wskazanej strategii zmierzającej do rozwoju i unowocześnienia sieci handlowej pod marką "S...".

Spółka zgodziła się w sposób aktywny uczestniczyć w ww. procesie, poprzez udzielenie wsparcia Wnioskodawcy realnego wsparcia przy prowadzeniu nowoczesnego handlu. Spółka jest zainteresowana długoterminowym zaangażowaniem w powyższą współpracę z Wnioskodawcą, w której dostrzega szanse rozwojowe.

Na obecnym etapie, współpraca stron ma dotyczyć handlu prowadzonego przez Wnioskodawcę w obiekcie zlokalizowanym na działce gruntu stanowiącej własność miasta ("Nieruchomość"). Wnioskodawca użytkuje ww. Nieruchomość na cele związane z prowadzeniem działalności handlowej w usytuowanej na Nieruchomości hali handlowej ("Hala Handlowa") na podstawie umowy dzierżawy zawartej z miastem w dniu 29 lutego 2016 r. ("Umowa Dzierżawy").

Wnioskodawca oraz Spółka zdecydowali się na sformalizowanie ww. współpracy poprzez powołanie konsorcjum ("Konsorcjum") oraz zawarcie odpowiedniej umowy Konsorcjum ("Umowa"). W zgodnej intencji stron, podjęta przez strony w ramach Konsorcjum współpraca powinna prowadzić do osiągnięcia efektu synergii a tym samym pozwolić na realizację celów gospodarczych stron oraz uzyskanie przez strony dodatkowych korzyści w wymiarze zarówno ekonomiczno-finansowym, jak i rynkowym.


Zgodnie z założeniami Umowy Konsorcjum:


  1. Zawarta przez strony Umowa nie stanowi i nie powinna być interpretowana jako umowa spółki, ani też nie ma charakteru jakiejkolwiek zorganizowanej formy prawnej wynikającej z ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych lub ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (w szczególności, nie powołuje spółki cywilnej) lub umowy o podobnym charakterze; Umowa ma na celu wyłącznie uregulowanie zasad współpracy stron ("Partnerów" Konsorcjum) w związku z podjęciem współpracy w ramach Konsorcjum.
  2. Cel zawiązanego przez Partnerów Konsorcjum został opisany jako świadome połączenie wiedzy i doświadczenia oraz potencjałów technicznych, finansowych i organizacyjnych Partnerów w celu zwiększenia elastyczności i efektywności oraz podniesienia jakości prowadzonej działalności handlowej, jak również jej rozwoju i unowocześnienia.
  3. Przedmiotem działalności Konsorcjum będzie wspólne prowadzenie przez Partnerów handlu detalicznego w Hali Handlowej, w zakresie żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, jak również innych towarów towarzyszących takich jak: odzież, meble, urządzenia gospodarstwa domowego, artykuły metalowe, kosmetyki itp. Czynności w tym zakresie będą wykonywane przez Konsorcjum przy uwzględnieniu podziału funkcji oraz zasad dotyczących wykonywania poszczególnych czynności przez Partnerów.
  4. Liderem Konsorcjum jest Spółka. Jako Lider, Spółka upoważniona jest do samodzielnego reprezentowania Konsorcjum i obu Partnerów w stosunkach z podmiotami trzecimi, w szczególności z dostawcami towarów dla Konsorcjum, usługodawcami świadczącymi usługi dla Konsorcjum, usługobiorcami w odniesieniu do usług świadczonych przez Konsorcjum, jak również klientami Konsorcjum. Przewidziano dwa wyjątki od ww. zasady, które obejmują: (i) reprezentowanie Konsorcjum w stosunkach z miastem stołecznym Warszawa, jako podmiotem wydzierżawiającym Nieruchomość i we wszelkich sprawach związanych, bezpośrednio lub pośrednio, z Umową Dzierżawy, jak również (ii) reprezentowanie Konsorcjum w sprawach związanych z obrotem alkoholem, w tym w sprawach administracyjnych związanych z dystrybucją alkoholu - w powyższych sprawach, podmiotem reprezentującym Konsorcjum będzie Wnioskodawca. Ponadto, Partnerzy wskazali, że ich intencją jest realizacja opisanej zasady reprezentowania Konsorcjum przez Lidera w sposób elastyczny i dostosowany do okoliczności, co oznacza, że w przypadku wątpliwości związanych ze sposobem wdrożenia tej zasady, czynnikiem determinującym sposób postępowania powinno być dążenie do wykonania danej czynności w sposób racjonalny, efektywny i niepowodujący zbędnych komplikacji w zakresie rozliczeń lub administracji. Zasada reprezentowania Konsorcjum przez Lidera nie będzie wpływać na relacje każdego z Partnerów z usługodawcami / dostawcami świadczącymi czynności na potrzeby danego Partnera (w tym, w zakresie zadań realizowanych przez niego jako Partnera Konsorcjum), jak również usługobiorcami / nabywcami towarów od danego Partnera.
  5. Spółka, jako Lider Konsorcjum, będzie koordynować wszelkie działania wykonywane przez Partnerów w ramach Konsorcjum. W szczególności, o ile co innego nie wynika z obowiązujących przepisów prawa lub zawartych umów, Spółka jako Lider Konsorcjum jest upoważniona do: koordynowania działań Partnerów oraz uszczegóławiania zakresu czynności wykonywanych przez każdego z Partnerów w ramach Konsorcjom, negocjowania treści i zawierania (zmieniania) dla potrzeb i w imieniu Konsorcjum umów i porozumień z podmiotami trzecimi, składania w imieniu Konsorcjum oraz Partnerów oświadczeń związanych z działalnością Konsorcjum i przekazywania dokumentów z tym związanych, planowania i wdrażania dla potrzeb działalności prowadzonej przez Konsorcjum wszelkich działań marketingowych, reklamowych i promocyjnych, wystawiania dokumentów sprzedaży, w tym, faktur VAT dotyczących działalności prowadzonej przez Konsorcjum, odbierania wynagrodzenia należnego Konsorcjum (Partnerom) udokumentowanego takimi dokumentami sprzedaży, w tym, fakturami VAT.
  6. Wnioskodawca jako Partner Konsorcjum zobowiązał się w szczególności do:
    1. Realizacji wszelkich zobowiązań oraz uprawnień wynikających z Umowy Dzierżawy, z tytułu której Wnioskodawca jest dzierżawcą,
    2. Zapewnienia przestrzegania postanowień Umowy Dzierżawy,
    3. Zarządzania relacjami z wydzierżawiającym,
    4. Pozyskiwania koncesji oraz prawidłowego wykonywania koncesji na handel detaliczny alkoholem i prowadzenia sprzedaży alkoholu w budynku Hali Handlowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
    5. Utrzymywania i użytkowania w budynku Hali Handlowej, zgodnie z obowiązującymi przepisami, kasy rejestrującej dla potrzeb prowadzenia sprzedaży alkoholu,
    6. Bieżącego utrzymania i remontów budynku Hali Handlowej,
    7. Zarządzania prawami do znaku towarowego "S....
  7. Spółka jako Partner oraz Lider Konsorcjum zobowiązała się w szczególności do wykonywania następujących czynności:
    1. Zarządzanie działalnością Konsorcjum i nadzorowanie działalności Konsorcjum w ramach sprawowanej funkcji Lidera Konsorcjum,
    2. Organizowanie, prowadzenie i nadzorowanie wszelkich czynności operacyjnych w zakresie handlu detalicznego (sprzedaż towarów w budynku Hali Handlowej), z wyłączeniem czynności związanych z handlem alkoholem,
    3. Fiskalizacja kas rejestrujących i prowadzenie kas rejestrujących w budynku Hali Handlowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
    4. Zawieranie umów handlowych z dostawcami towarów handlowych dla potrzeb Konsorcjum i zakup towarów handlowych, z wyłączeniem umów i zakupów dotyczących alkoholu,
    5. Zawieranie umów z dostawcami pozostałych towarów niezbędnych dla działalności operacyjnej, w tym, wyposażenia Hali Handlowej i zakup towarów,
    6. Zarządzanie środkami trwałymi / wyposażeniem ruchomym w budynku Hali Handlowej,
    7. Planowanie i organizacja funkcji marketingowej dla potrzeb Konsorcjum, zakup niezbędnych towarów i usług w tym zakresie, dystrybucja materiałów promocyjno-reklamowych,
    8. Planowanie strategiczne - polityka rozwoju sieci,
    9. Zarządzanie zasobami ludzkimi,
    10. Funkcja rachunkowo-księgowa - prowadzenie rachunkowości Konsorcjum, w tym, rozliczanie Udziałów Partnerów w Konsorcjum,
    11. Organizacja wsparcia prawnego dla działalności Konsorcjum, w tym w zakresie negocjowania i zawierania umów,
    12. Zapewnienie usług ochroniarskich, usług porządkowych i podobnych usług niezbędnych dla prowadzenia Hali Handlowej,
    13. Wykonywanie innych czynności niewskazanych jako pozostające w kompetencji Wnioskodawcy.
  8. Partnerzy postanowili, że każdy z nich partycypuje zarówno w zyskach jak i stratach Konsorcjum, przy czym udział każdego z Partnerów w zyskach i stratach Konsorcjum ("Udział") będzie ustalany zgodnie z zasadami opisanymi w Umowie Konsorcjum i rozliczany na bazie miesięcznej (za kolejne miesiące kalendarzowe). Rozliczenie będzie dokonywane przez Spółkę jako Lidera w terminie, który umożliwi Partnerom dokonanie terminowych rozliczeń dla celów podatkowych.
  9. W odniesieniu do podziału przychodów Konsorcjum postanowiono, że każdorazowo po zakończeniu miesiąca kalendarzowego zostanie przeprowadzona procedura alokowania do Partnerów przychodów uzyskanych przez Konsorcjum za ten miesiąc z uwzględnieniem następujących zasad:
    1. W pierwszym rzędzie, na poczet Udziału Wnioskodawcy w Konsorcjum zostanie do niego alokowana stała kwota w wysokości "X" PLN; jeżeli jednak łączne przychody Konsorcjum uzyskane w danym miesiącu będą niższe niż "X" PLN, na poczet Udziału Wnioskodawcy w Konsorcjum zostanie alokowana kwota odpowiadająca ustalonemu procentowi (y%) przychodów faktycznie uzyskanych przez Konsorcjum za dany miesiąc. Pozostała kwota (odpowiadająca 100%-y%) przychodów Konsorcjum za dany miesiąc zostanie alokowana na poczet Udziału Spółki.
    2. Od momentu, w którym przychody Konsorcjum za dany miesiąc przekroczą "X" PLN, nadwyżka ponad tę kwotę, jednak w wysokości nieprzekraczającej "X" PLN, zostanie alokowana na poczet Udziału Spółki w Konsorcjum.
    3. W kolejnym kroku (tj. o ile przychody Konsorcjum uzyskane za dany miesiąc przekroczą dwukrotność kwoty "X" PLN), nadwyżka ponad tę kwotę zostanie alokowana na poczet Udziałów każdego z Partnerów, w ustalonej procentowo proporcji (tj. Wnioskodawca otrzyma z%, zaś Spółka 100%-z% przychodów Konsorcjum).
  10. W odniesieniu do kosztów ponoszonych w związku z działalnością Konsorcjum wprowadzono zasadę, że każdy z Partnerów Konsorcjum ponosi własne koszty związane z realizacją Umowy. Możliwe jest odmienne ustalenie stron w ww. zakresie w odniesieniu do zatwierdzonych przez Partnerów kwot lub kategorii kosztów, które jednak dla swojej ważności wymaga potwierdzenia na piśmie. W takich okolicznościach, koszty zatwierdzone przez Partnerów jako wspólne koszty Konsorcjum zostaną każdorazowo po zakończeniu miesiąca kalendarzowego alokowane do Partnerów w tej samej proporcji, w jakiej, w wyniku zastosowania opisanej wyżej procedury, została dokonana alokacja przychodów Konsorcjum.
  11. Wynagrodzenie brutto za czynności wykonywane przez Konsorcjum w ramach Umowy, polegające na wspólnym prowadzeniu przez Partnerów handlu detalicznego w Hali Handlowej (z wyłączeniem obrotu alkoholem), będzie wpływać na rachunek (lub rachunki) bankowe Spółki jako Lidera Konsorcjum. Następnie, Spółka będzie wypłacać na rzecz Wnioskodawcy należny mu Udział z tytułu wykonywania czynności w ramach Konsorcjum w wysokości wynikającej z Umowy.
  12. Zważywszy na okoliczność, że Partnerzy Konsorcjum nie świadczą sobie nawzajem żadnych usług, rozliczenie przychodów pomiędzy Wnioskodawcą oraz Spółką - Liderem Konsorcjum następuje na podstawie not księgowych wystawianych przez Wnioskodawcę na Lidera, proporcjonalnie do Udziału przypadającego Wnioskodawcy w przychodach oraz kosztach Konsorcjum określonego w Umowie Konsorcjum. Podobnie, na podstawie not księgowych, następuje rozliczenie kosztów i ewentualnie innych pozycji podatkowych (jak wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, zwolnienia i ulgi podatkowe czy obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku). Rozliczenia te są dokonywane na bazie miesięcznej (za poszczególne miesiące kalendarzowe).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Wnioskodawca powinien rozliczać przychody uzyskane w związku z udziałem w Konsorcjum na zasadach opisanych w art. 5 ust. 1 Ustawy o PDOP, tj. poprzez połączenie przychodów z udziału w Konsorcjum, skalkulowanych zgodnie z zasadami uzgodnionymi w Umowie Konsorcjum, ze swoimi pozostałymi przychodami proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku Konsorcjum (Udziału), przy czym Wnioskodawca jest zobowiązany do dokonania ww. rozliczenia niezależnie od rzeczywistego otrzymania od Lidera kwoty należnej mu z tytułu Udziału w Konsorcjum?
  2. Czy, w świetle art. 5 ust. 2 oraz art. 15 ust. 1 Ustawy o PDOP, powyższa zasada powinna być odpowiednio stosowana do rozliczania kosztów uzyskania przychodów (jak również wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, ewentualnych zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku)?

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody otrzymanie przez Wnioskodawcę (Partnera Konsorcjum) od Spółki (Lidera Konsorcjum) z udziału w Konsorcjum stanowią dla Wnioskodawcy przychody z działalności gospodarczej, które zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888, z późn. zm.; dalej: „Ustawy o PDOP”) łączy się z przychodami Wnioskodawcy proporcjonalnie do posiadanego Udziału w Konsorcjum, określonego w Umowie Konsorcjum. Zgodnie z art. 5 ust. 2 Ustawy o PDOP, tę samą zasadę stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku. W świetle art. 12 ust. 3, powyższe rozliczenia powinny być dokonywane na zasadzie memoriałowej, niezależnie od rzeczywistego przepływu gotówki (tj. niezależnie od tego, czy miała miejsce rzeczywista wyplata kwoty należnej Wnioskodawcy z tytułu Udziału w Konsorcjum), przy rozliczaniu kosztów należy dodatkowo uwzględnić art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródeł przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 Ustawy o PDOP.


  1. Charakter prawny umowy konsorcjum

Umowa konsorcjum nie występuje ani w prawie cywilnym, ani podatkowym. Wyjątkiem jest ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. prawo bankowe, które wymienia konsorcjum bankowe. Zawieranie porozumień o charakterze konsorcjum jest jednak dopuszczalne w ramach swobody umów, przewidzianej w art. 3531 Kodeksu cywilnego. Powołany przepis przewiduje, że “Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego". Jest to również forma współpracy szeroko wykorzystywana w polskiej praktyce gospodarczej.

Umowa konsorcjum jest umową gospodarczą co najmniej dwóch przedsiębiorców, zawartą w celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia. Celem zawiązania konsorcjum jest najczęściej wspólne działanie w realizacji określonego przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względu na potencjał finansowy, zakres przedmiotowy lub kompetencyjny przekracza możliwości jednego tylko podmiotu. Konsorcjum nie jest jednak podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie jest rejestrowane, nie musi mieć odrębnej nazwy, czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum zachowują niezależność w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcjum partnerzy mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (lider), przy czym może to być jeden z konsorcjantów lub osoba trzecia. Konsorcjum nie posiada wspólnego majątku, a wszelkie płatności regulowane są za pośrednictwem lidera reprezentującego konsorcjum. Konsorcjum nie wymaga własnej księgowości, a jego działalność jest sumą działań jego uczestników (partnerów), które to działania (związane z nimi przychody i koszty) rejestrowane są w ich księgach i sprawozdaniach finansowych. Rozliczenia pomiędzy konsorcjantami są sprawą wewnętrzną konsorcjum i pozostają poza sferą rozliczeń z klientami konsorcjum.


  1. Przychody i koszty wykazywane przez Wnioskodawcę jako Partnera Konsorcjum

W opinii Wnioskodawcy, Konsorcjum stanowi umowę "wspólnego przedsięwzięcia", o której mowa w art. 5 ust. 1 Ustawy o PDOP. W konsekwencji, dla potrzeb opodatkowania podatkiem dochodowym, o podziale między Partnerami przychodów i kosztów z tytułu udziału w Konsorcjum decydują postanowienia dotyczące podziału zysku zawarte w Umowie Konsorcjum.

Powyższe wynika z wykładni art. 5 ust. 1 Ustawy o PDOP, zgodnie z którym przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe. Z kolei art. 5 ust. 2 Ustawy o PDOP stanowi, że zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.

Cytowane przepisy wskazują, że określając wysokość przychodów podatkowych przypadających na danego Partnera Konsorcjum, jak również wysokość kosztów, podstawę opodatkowania i wysokość zobowiązania podatkowego, należy w pierwszym rzędzie kierować się zapisami Umowy Konsorcjum i zawartymi w niej uregulowaniami w zakresie podziału zysku.

Zatem, skoro Partnerzy Konsorcjum ustalili w Umowie Konsorcjum, że każdy z nich posiada prawo do określonego Udziału w zysku Konsorcjum, to powyższe postanowienie jest wiążące przy ustalaniu udziału każdego z Partnerów w przychodach i kosztach Konsorcjum dla potrzeb art. 5 Ustawy o PDOP. W konsekwencji, jest to też postanowienie wiążące dla celów ustalenia wysokości przychodów podatkowych po stronie Wnioskodawcy z tytułu jego Udziału w Konsorcjum - jak również wysokości kosztów, podstawy opodatkowania oraz wysokości zobowiązania podatkowego z tego tytułu.

Dodatkowo wskazano, że stosownie do treści art. 12 ust. 3 Ustawy PDOP, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.


Jakkolwiek Ustawa o PDOP nie zawiera definicji przychodu, a jedynie wymienia (w art. 12 ust. 1) przykładowe rodzaje przychodów, a także specyfikuje (w art. 12 ust. 4), jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów, to w doktrynie wypracowano pogląd co do tego, jakie cechy powinien mieć dany "wpływ", aby został uznany za przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. W szczególności, wskazuje się, że:

  • przychodem jest tylko rzeczywiste przysporzenie majątkowe,
  • przychód (dochód) będący przedmiotem opodatkowania musi zostać realnie osiągnięty przez podatnika,
  • przychód (dochód) będący przedmiotem opodatkowania musi być definitywny i mierzalny.


Nie może to być zatem jakikolwiek przychód, lecz wyłącznie taki, w stosunku do którego podatnikowi (tu: Wnioskodawcy) przysługuje prawo do jego otrzymania i który stanowić będzie jego trwałe przysporzenie majątkowe. Innymi słowy, przychodem będzie wyłącznie przysporzenie majątkowe o charakterze trwałym, którego rzeczywiste otrzymanie, a w niektórych przypadkach już sam fakt, że jest należne, powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego.

Podniesiono, że Wnioskodawca, jako Partner Konsorcjum posiada prawo otrzymania tej części przychodów Konsorcjum, do której jest uprawniony na podstawie Umowy Konsorcjum, a zatem właśnie ta kwota stanowi dla Wnioskodawcy realne przysporzenie majątkowe, o definitywnym charakterze. Kwota ta zostanie skalkulowana zgodnie z zasadami opisanymi w Umowie Konsorcjum i przytoczonymi w stanie faktycznym niniejszego Wniosku i będzie rozliczana na bazie miesięcznej (za kolejne miesiące kalendarzowe). Rozliczenie jest dokonywane przez Spółkę jako Lidera w terminie, który umożliwi Partnerom dokonanie terminowych rozliczeń dla celów podatkowych. Każdorazowo po zakończeniu miesiąca kalendarzowego Lider przeprowadza odpowiednią procedurę alokowania przychodów uzyskanych przez Konsorcjum za ten miesiąc, wypełniając w ten sposób dyspozycje zawartej przez strony Umowy.

W tych okolicznościach, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1, zgodnie z którym Wnioskodawca powinien rozliczać przychody uzyskane w związku z udziałem w Konsorcjum na zasadach opisanych w art. 5 ust. 1 Ustawy o PDOP, tj. poprzez uwzględnienie w swoich przychodach tej części przychodów uzyskanych przez Konsorcjum, która jest rzeczywiście przez Wnioskodawcę uzyskana - wynika z posiadanego przez niego Udziału. Jest to bowiem część przychodów, która ma charakter rzeczywistego przysporzenia majątkowego Wnioskodawcy, jest przez niego uzyskana w sposób realny, w określonej kwocie, i definitywnie. Przy czym chodzi tu o przychód należny Wnioskodawcy, choćby nie został jeszcze faktycznie otrzymany (wypłacony).


Na podstawie art. 15 ust. 1 Ustawy o PDOP, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródeł przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 Ustawy o PDOP.


Zgodnie z tymi uregulowaniami, podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągnięcia lub zachowania przychodu. Aby zatem wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, musi on zostać w sposób definitywny poniesiony przez podatnika (pokryty z zasobów majątkowych podatnika), pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą oraz zostać właściwie udokumentowany.

Ewentualne koszty zatwierdzone przez Partnerów jako wspólne koszty Konsorcjum zostaną każdorazowo po zakończeniu miesiąca kalendarzowego alokowane do Partnerów w tej samej proporcji, w jakiej, w wyniku zastosowania opisanej wyżej procedury, została dokonana alokacja przychodów Konsorcjum. Zatem ewentualne koszty alokowane do Wnioskodawcy zostaną mu przypisane zgodnie z dyspozycja art. 5 ust. 2 Ustawy o PDOP; nie ulega wątpliwości, że chodzi tu o koszty związane z uzyskanym przez Wnioskodawcę Udziałem w przychodach Konsorcjum, poniesione przez Wnioskodawcę w celu uzyskania tych przychodów oraz wydatkowane przez Wnioskodawcę w sposób definitywny i odpowiednio udokumentowane (w drodze wystawienia odpowiednich dokumentów księgowych).

Powyższe prowadzi do wniosku, że prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 2, tj. Wnioskodawca jako Partner Konsorcjum postępuje prawidłowo stosując zasadę określoną w art. 5 ust. 1 Ustawy o PDOP do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów (oraz ewentualnych zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku) - co wynika z dyspozycji art. 5 ust. 2 Ustawy o PDOP.


W świetle powyższych wyjaśnień stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

  • możliwości łączenia przychodów z udziału w Konsorcjum z pozostałymi przychodami Wnioskodawcy na zasadach opisanych w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie nr 1) – jest prawidłowe.
  • zastosowania powyższej zasady, w świetle art. 5 ust. 2 oraz art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do rozliczania kosztów uzyskania przychodów (jak również wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku uzyskiwanych w związku z udziałem w Konsorcjum (pytanie nr 2) – jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, w zakresie pytań nr 1 i 2 odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Jednocześnie należy wskazać, iż niniejsza interpretacja dotyczy tylko spraw będących przedmiotem zapytania Zainteresowanego. Inne kwestie poruszone w stanie faktycznym oraz we własnym stanowisku Wnioskodawcy (tj. dokonywanie rozliczeń przychodów na zasadzie memoriałowej w świetle art. 12 ust. 3 oraz poprawność przyjętej metody rozliczeń przychodów i kosztów w ramach zawiązanego Konsorcjum), które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj