Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB4.4511.252.2016.2.SK
z 9 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2016 r. (data wpływu 6 września 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 listopada 2016 r. (data wpływu 14 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą odszkodowań za szkodę powstałą na drodze publicznej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 i art. 14f § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 25 października 2016 r., nr 1061-IPTPB4.4511.178.2016.1.SK, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 26 października 2016 r. (data doręczenia 31 października 2016 r.). Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek pismem z dnia 4 listopada 2016 r. (data wpływu 14 listopada 2016 r.), nadanym za pośrednictwem placówki pocztowej w dniu 7 listopada 2016 r.

Następnie, pismem z dnia 24 listopada 2016 r., nr 1061 IPTPB4.4511.252.2016.1.SK, na podstawie art. 169 § 2 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, ponownie wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o brakującą opłatę w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 24 listopada 2016 r. (data doręczenia 29 listopada 2016 r.). Natomiast w dniu 30 listopada 2016 r. Wnioskodawca dokonał wpłaty brakującej opłaty od wniosku.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Użytkownik drogi (osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, osoba prawna), który poniósł szkodę polegającą na uszkodzeniu pojazdu mechanicznego w wyniku złego stanu technicznego drogi publicznej może zwrócić się do Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w … (zwanego dalej: „MZDiT”) z podaniem o wypłatę odszkodowania. Do podania załączana jest m.in.: notatka policyjna, dokumenty potwierdzające poniesienie kosztów, dowód rejestracyjny, dowód osobisty, opis szczegółowy zdarzenia. Po wnikliwej analizie przedłożonych dokumentów i potwierdzeniu stanu faktycznego przez MZDiT zawierana jest z poszkodowanym, na podstawie art. 917 Kodeksu cywilnego, ugoda cywilnoprawna. Przedmiotem ugody jest wypłata odszkodowań z tytułu szkody rzeczowej powstałej w wyniku kolizji pojazdu mechanicznego (np. samochodów, rowerów, motocykli) będącego własnością, współwłasnością lub będącego w leasingu poszkodowanego. Wysokość odszkodowania zostaje ustalona w wyniku negocjacji z poszkodowanym w oparciu o wycenę szkody dokonaną przez biegłego rzeczoznawcę oraz przedłożone faktury (rachunki) dotyczące naprawy pojazdu.

W piśmie z dnia 4 listopada 2016 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca dodał, że przedmiotowy wniosek dotyczy roku podatkowego 2016 i lat następnych. Pierwsza ugoda w roku podatkowym 2016, będąca przedmiotem zapytania Wnioskodawcy i stanowiąca podstawę wypłaty odszkodowania z tytułu szkody rzeczowej powstałej w wyniku kolizji pojazdu mechanicznego, została zawarta i wypłacona w styczniu 2016 r. Z zawartej z poszkodowanym ugody wynikają następujące postanowienia:

  • stanowi ona uregulowanie wzajemnych zobowiązań związanych ze zdarzeniem drogowym, w wyniku którego doszło do uszkodzenia pojazdu;
  • Wnioskodawca zapłaci poszkodowanemu kwotę w ciągu 14 dni od daty podpisania ugody, tytułem odszkodowania, w związku z kolizją drogową;
  • wypłacone odszkodowanie zaspakaja wszelkie roszczenia zarówno obecne, jak i przyszłe wynikające z kolizji drogowej;
  • poszkodowany zrzeka się wszelkich dodatkowych roszczeń wynikających z kolizji drogowej w stosunku do Wnioskodawcy, jak i do Gminy ….

Zgodnie z ww. postanowieniami wynikającymi z zawieranych ugód, wypłacone odszkodowanie zaspakaja wszelkie roszczenia zarówno obecne, jak i przyszłe wynikające z kolizji drogowej. Przedmiotowe odszkodowania wypłacane były i są nadal przelewem na rachunek bankowy, gotówką w kasie Wnioskodawcy oraz w przypadku należności od poszkodowanego z innych tytułów, Wnioskodawca dokonywał potrącenia części odszkodowania i zaliczenia na poczet należności.


Przedmiotowe odszkodowania z tytułu zawieranych ugód wypłacane są zgodnie z poniższym:

  • zawierający ugodę i otrzymujący odszkodowanie – właściciel pojazdu (osoba fizyczna);
  • zawierający ugodę i otrzymujący odszkodowanie – jeden z upoważnionych współwłaścicieli pojazdu (osoby fizyczne);
  • zawierający ugodę i otrzymujący odszkodowanie jeden z współwłaścicieli pojazdu (osoba fizyczna), gdzie drugim współwłaścicielem jest osoba prawna (bank);
  • zawierający ugodę i otrzymujący odszkodowanie jest osoba fizyczna posiadacz pojazdu (leasingobiorca), gdzie drugim współwłaścicielem jest osoba prawna (leasingodawca).

Ugoda, na podstawie której wypłacane jest odszkodowanie ma charakter cywilnoprawny, zgodnie z art. 917 Kodeksu cywilnego. Podstawą jej zawarcia nie jest: wyrok, ugoda sądowa lub ugoda przedsądowa. Wnioskodawca uzyska oświadczenia od poszkodowanych – osób fizycznych w zakresie związku/braku związku wypłaconego odszkodowania z działalnością gospodarczą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 4 listopada 2016 r.:

  1. Czy MZDiT, jako podmiot wypłacający odszkodowania z tytułu zawieranych ugód na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, zobowiązany jest na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do sporządzenia i przekazania informacji poszkodowanym PIT 8C Informacja o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych?
  2. Czy MZDiT, jako podmiot wypłacający odszkodowania z tytułu zawieranych ugód na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, zobowiązany jest na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do sporządzenia i przekazania informacji poszkodowanym PIT 8C Informacja o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 2. Natomiast w zakresie pytania nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, wypłata odszkodowania na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą nie nakłada na Wnioskodawcę obowiązku wynikającego z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. sporządzenia i przekazania informacji poszkodowanym PIT-8C - Informacja o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których minister właściwy do spraw finansów publicznych zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Katalog źródeł przychodów został określony w art. 10 ust. 1 cytowanej ustawy, gdzie m.in. wymieniono jako źródło przychodów:

  • pozarolniczą działalność gospodarczą (pkt 3),
  • inne źródła (pkt 9).


Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosowanie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Natomiast przepis art. 42a powołanej ustawy stanowi, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że użytkownik drogi, m.in. osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, który poniósł szkodę polegającą na uszkodzeniu pojazdu mechanicznego w wyniku złego stanu technicznego drogi publicznej może zwrócić się do Wnioskodawcy z podaniem o wypłatę odszkodowania. Do podania załączana jest m.in.: notatka policyjna, dokumenty potwierdzające poniesienie kosztów, dowód rejestracyjny, dowód osobisty, opis szczegółowy zdarzenia. Po wnikliwej analizie przedłożonych dokumentów i potwierdzeniu stanu faktycznego przez Wnioskodawcę zawierana jest z poszkodowanym, na podstawie art. 917 Kodeksu cywilnego, ugoda cywilnoprawna. Przedmiotem ugody jest wypłata odszkodowań z tytułu szkody rzeczowej powstałej w wyniku kolizji pojazdu mechanicznego (np. samochodów, rowerów, motocykli) będącego własnością, współwłasnością lub będącego w leasingu poszkodowanego. Wysokość odszkodowania zostaje ustalona w wyniku negocjacji z poszkodowanym w oparciu o wycenę szkody dokonaną przez biegłego rzeczoznawcę oraz przedłożone faktury (rachunki) dotyczące naprawy pojazdu. Podstawą zawarcia ww. ugody nie jest wyrok, ugoda sądowa lub ugoda przedsądowa. Wnioskodawca uzyska oświadczenia od poszkodowanych – osób fizycznych w zakresie związku/braku związku wypłaconego odszkodowania z działalnością gospodarczą. Ugoda zawarta z poszkodowanym stanowi uregulowanie wzajemnych zobowiązań związanych ze zdarzeniem drogowym, w wyniku którego doszło do uszkodzenia pojazdu. Poszkodowany zrzeka się wszelkich dodatkowych roszczeń wynikającej z kolizji drogowej w stosunku do Wnioskodawcy, jaki i do Gminy, zaś wypłacone odszkodowanie zaspakaja wszelkie roszczenia zarówno obecne, jak i przyszłe wynikające z kolizji drogowej. Przedmiotowe odszkodowania wypłacane były i są nadal przelewem na rachunek bankowy, gotówką w kasie Wnioskodawcy oraz w przypadku należności od poszkodowanego z innych tytułów Wnioskodawca dokonywał potrącenia części odszkodowania i zaliczenia na poczet należności.

Odnosząc się do obowiązków Wnioskodawcy jako płatnika w związku z wypłatą odszkodowań na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, wskazać należy, że obowiązki płatnika regulują m.in. wskazane powyżej przepisy art. 41 i art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z powyższych przepisów, jak również pozostałych uregulowań ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie wynika, aby Wnioskodawca był zobowiązany jako płatnik do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych lub wystawienia informacji PIT-8C dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą z tytułu wypłaty na ich rzecz przedmiotowego odszkodowania.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że Wnioskodawca, jako podmiot wypłacający w 2016 r. i latach następnych na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą odszkodowania z tytułu zawartych ugód cywilnoprawnych nie jest zobowiązany do wystawienia i przesłania ww. podmiotom oraz właściwemu naczelnikowi urzędowi skarbowego informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C).

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj