Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB1.4511.1032.2016.1.EC
z 3 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2016 r. (data wpływu 3 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowaną sprzedażą premiową – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 3 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowaną sprzedażą premiową.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, będący spółką komandytową, jest agencją reklamową, która prowadzi działalność gospodarczą, dotyczącą przeprowadzania akcji promocyjnych określonych produktów swoich klientów. W celu zwiększenia skuteczności podejmowanych działań Wnioskodawca planuje przeprowadzenie (na zlecenie klienta) szeregu akcji promocyjnych, w tym sprzedaży premiowej. Polegać ona przede wszystkim będzie na przyznawaniu nabywcom określonego produktu nagród w zamian za ich zakup. Otrzymanie przez nabywcę określonego produktu nagrody jest gwarantowane i wynikać będzie z ustalonego każdorazowo regulaminu sprzedaży. Sprzedaż premiowa odbywać się będzie na rzecz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej oraz osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, którzy uczestniczyć będą w sprzedaży premiowej w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, wydając w ramach sprzedaży premiowej nagrody na rzecz osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, którzy uczestniczyć będą w sprzedaży premiowej w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą, będzie miał obowiązek jako płatnik do obliczenia, pobrania i uiszczenia zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał on obowiązku jako płatnik do obliczenia, pobrania i uiszczenia zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako „u.p.d.o.f."), wydając/wypłacając w ramach sprzedaży premiowej nagrody na rzecz osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, którzy uczestniczyć będą w sprzedaży premiowej w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą.


Istota wątpliwości, jakie powziął Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym, sprowadza się do ustalenia do jakich źródeł przychodu należy zaliczyć nagrodę uzyskaną przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w wyniku sprzedaży premiowej prowadzonej przez Wnioskodawcę.


Przychód ten może klasyfikowany według dwóch źródeł:

  1. jako przychód z działalności gospodarczej, określony w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f.,
  2. jako przychód z innych źródeł, określony w art. 10 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f.


W odniesieniu do źródła przychodu, określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f. wskazać należy, iż stosownie do art. 14 ust. 1 u.p.d.o.f. za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


Natomiast za przychód z innych źródeł stosownie do art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f. uważa się w szczególności kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w art. 20 ust 1 u.p.d.o.f. zwrotu ,,(...) nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17", powoduje, iż zbadania i wyjaśnienia wymaga wzajemna relacja tychże dwóch przepisów tj. art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f. oraz art. 14 ust. 1 u.p.d.o.f. Ich analiza prowadzi do takiego wniosku, że gdy dane przysporzenie stanowić będzie przychód z działalności gospodarczej, to powinien podlegać opodatkowaniu według zasad właściwych dla przedmiotowej działalności gospodarczej. Przysporzenie te nie może jednocześnie stanowić przychodu z innych źródeł.

Konsekwencją powyższego jest konstatacja, iż w przypadku uznania danego przysporzenia, tj. nagrody uzyskanej w sprzedaży premiowanej za przychód z działalności gospodarczej w rozumieniu art. 14 ust. 1 u.p.d.o.f., zastosowania nie ma art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f., zgodnie z którym od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego w wysokości 10 %.

Przenosząc powyższe rozważania na realia stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wskazać należy, iż sprzedaż premiowa prowadzona będzie wobec podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Podmioty te będą otrzymywać nagrody w sytuacji zakupu określonego produktu w oparciu o zasady wynikającego z ustalonego regulaminu sprzedaży. Warunkiem uczestnictwa tychże podmiotów w sprzedaży premiowej prowadzonej przez Wnioskodawcę będzie prowadzenie działalności gospodarczej, natomiast gdyby te podmioty określonej działalności gospodarczej nie prowadziły, nie miałyby możliwości wzięcia udziału w sprzedaży premiowej. Uzyskana więc przez nie nagroda jest nierozerwalnie związana z prowadzoną przez te podmioty działalnością gospodarczą. Tym samym w sytuacji uzyskania przez osobę fizyczną prowadzącą działalnością gospodarczą nagrody uzyskanej w wyniku sprzedaży premiowej związanej z prowadzoną działalnością gospodarczą uznać należy osiągnięty przychód za przychód z działalności gospodarczej w rozumieniu art. 14 ust. 1 u.p.d.o.f. Tym samym przychód ten nie może zostać zakwalifikowany jako przychód z innych źródeł, stosownie do art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma obowiązku obliczenia, pobrania i uiszczenia zryczałtowanego podatku określonego w 30 ust. 1 pkt 2 u p.d.o.f., natomiast osoba prowadząca działalność gospodarczą, która uzyskała nagrodę, obowiązana będzie doliczyć wartość ww. nagrody do pozostałych przychodów uzyskiwanych z tej działalności i opodatkować według przyjętej przez siebie formy opodatkowania.

Powyższe stanowisko potwierdza przede wszystkim uchwała składu 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 czerwca 2007 roku II FPS 5/06, gdzie wskazano, że artykuł 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1993 r. Nr 90, poz. 416 ze zm.) nie miał w 1999 r. zastosowania do dochodów (przychodów) ze sprzedaży premiowej otrzymanych przez podmioty uzyskujące przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Podkreślić należy, iż od czasu wydania cytowanego orzeczenia teza tejże uchwały jest ciągle aktualna i ma zastosowanie do stanu faktycznego przedstawionego w niniejszym wniosku. Ponadto stanowisko Wnioskodawcy potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 5 września 2014 roku ITPB2/415-579/14/MM oraz interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 13 czerwca 2016 roku sygn. ITPB1/4511-352/16/DP.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla tutejszego organu. Wydane interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące. Nie wywołują one zatem żadnych skutków prawnych w odniesieniu do innych podatników.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj