Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB5.4510.848.2016.1.BC
z 8 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA



Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm. ) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 05 września 2016 r. (data wpływu ePUAP 06 września 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozpoznania przychodu z tytułu świadczenia usług pośrednictwa – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 06 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozpoznania przychodu z tytułu świadczenia usług pośrednictwa.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca, Sp. z o.o., mająca siedzibę w Polsce, prowadzi działalność serwisu internetowego (dalej: Serwis). Czynnymi użytkownikami Serwisu są:

  1. Organizacje pozarządowe, prowadzące działalność pożytku publicznego, które rejestrują się w serwisie celem zbierania środków na swoją działalność statutową (dalej: Organizacje);
  2. Osoby fizyczne, które chcą popularyzować działalność wybranej Organizacji i wspieranie tej Organizacji darowiznami (dalej: Wyzwaniowcy). Wyzwaniowcy deklarują podjęcie czynności, która ma popularyzować wybraną Organizację, np. Przebiegnięcie maratonu (dalej: Wyzwanie);
  3. Osoby fizyczne i osoby prawne, które, wyrażając wsparcie Wyzwaniowców, przekazują na przypisaną dla danego Wyzwania Organizację darowiznę za pośrednictwem Serwisu (dalej: Wspierający).

Serwis, będąc pośrednikiem pomiędzy Organizacjami, Wyzwaniowcami a Wspierającymi, jest narzędziem umożliwiającym przekazywanie darowizn. Regulamin Serwisu wskazuje, że celem Serwisu jest promocja wspierania Organizacji przez organizację i promowanie Wyzwań. Działalność spółki nawiązuje do popularnego na świecie sposobu zbierania środków na organizacje pozarządowe poprzez wyzwania sponsorowane (dotacyjne finansowanie społecznościowe).

Korzystanie z Serwisu jest darmowe dla Wyzwaniowców i Wspierających. Wnioskodawca pobiera od Organizacji, na rzecz których prowadzone są Wyzwania, prowizję za usługi w zakresie pośrednictwa w zbieraniu darowizn, określoną Regulaminem jako procent zebranych poprzez Wyzwanie środków. Prowizja ta uzależniona jest od tego, czy wyzwanie osiągnęło swój cel. Przykładowo, obecnie prowizja wynosi 6% od Wyzwań, które osiągnęły lub przekroczyły cel, oraz 10% od wyzwań, które go nie przekroczyły.

Zasady działania Serwisu są następujące:

  1. Organizacje, rejestrując się w Serwisie, akceptują Regulamin, w którym m. in. udzielają Wnioskodawcy pełnomocnictwa rodzajowego do zbierania darowizn w ich imieniu. Profil Organizacji ukazuje się w Serwisie po poprawnej weryfikacji Organizacji przez Wnioskodawcę, m.in. po potwierdzeniu podanych danych identyfikacyjnych w bazie danych KRS i rachunku bankowego poprzez przyjęcie małego przelewu na rachunek Wnioskodawcy, księgowanego jako zaliczka na poczet przyszłych prowizji i stanowiącego przychód Wnioskodawcy.
  2. Wyzwaniowcy dokonują darmowej rejestracji w Serwisie i deklarują podjęcie Wyzwania, wybierając Organizację, którą chcą wspierać spośród Organizacji zarejestrowanych w Serwisie. Wyzwaniowiec określa cel finansowy jaki chce osiągnąć oraz datę zakończenia zbiórki. Organizacja każdorazowo musi zaakceptować Wyzwanie, zanim będzie ono publicznie dostępne w Serwisie i zanim będzie możliwe zbieranie darowizn poprzez to Wyzwanie.
  3. Wyzwaniowiec, Organizacja i Wnioskodawca promują Wyzwanie (np. w mediach społecznościowych), zachęcając potencjalnych Wspierających do wpłaty darowizn na Organizację za pośrednictwem Serwisu.
  4. Wspierający wpłacają darowizny poprzez systemy płatności elektronicznych, np. Tpay.com, dotpay czy PayPal (dalej: Pośrednicy Płatności) na konto Wnioskodawcy w tych systemach. Wpłaty stanowią darowizny na rzecz wybranej Organizacji, z zastrzeżeniem, że odpowiednia część darowizny jest przeznaczona na pokrycie prowizji należnej Wnioskodawcy ze strony Organizacji. Konta u Pośredników Płatności nie są rachunkami bankowymi w rozumieniu Kodeksu cywilnego (ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, Dz. U. 1964 r., nr 16, poz. 93 z późn. zm.) oraz ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 1997 r., Nr 140, poz. 939), zatem Wnioskodawca nie może swobodnie dysponować środkami pieniężnymi zgromadzonymi na tych kontach, a jedynie zlecać ich wypłatę na swój rachunek rozliczeniowy.

Po zakończeniu zbiórki poprzez Wyzwanie, Wnioskodawca wypłaca Organizacji zbiorczo darowizny, które zostały przekazane Wnioskodawcy poprzez to Wyzwanie, potrącając należną prowizję. Wnioskodawca wystawia Organizacji fakturę na kwotę należnej prowizji, która stanowi przychód Wnioskodawcy i podlega podatkowi od osób prawnych. Za datę powstania przychodu Wnioskodawca uznaje datę wystawienia faktury, która przypada na dzień roboczy następujący po ostatnim dniu, w którym możliwe było wpłacanie darowizn na to Wyzwanie.

W celu przekazania Organizacji należnych jej darowizn, Wnioskodawca wykonuje następujące czynności po zakończeniu każdego z Wyzwań:

  1. Wydaje u Pośredników Płatności dyspozycję przelewu zgromadzonych środków na rachunek operacyjny Wnioskodawcy. Jako że Pośrednicy Płatności automatycznie pobierają prowizje od dokonanych płatności (które stanowią koszt uzyskania przychodu Wnioskodawcy), kwota przelewu stanowi różnicę między kwotą darowizn faktycznie wpłaconych przez Wspierających używając tego Pośrednika Płatności, a pobranymi przez Pośrednika Płatności prowizjami. Wnioskodawca może też, w celu minimalizacji ilości transakcji i ewentualnych opłat z tym związanych, powiązać wyżej wymienione wypłaty dla kilku Wyzwań kończących się w podobnym czasie w jedno zlecenie wypłaty środków;
  2. Po otrzymaniu na rachunek rozliczeniowy wypłat od wszystkich Pośredników Płatności którzy pośredniczyli w darowiznach poprzez to Wyzwanie (różni pośrednicy mogą mieć różne terminy realizacji wypłat), niezwłocznie dokonuje przelewu na rachunek bankowy Organizacji. Kwota przelewu stanowi różnicę między sumą wpłat Wspierających a prowizją należną Wnioskodawcy od Organizacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


  1. Co jest przychodem Wnioskodawcy?

Czy w zaprezentowanym modelu działania Wnioskodawcy wpłaty darowizn na rzecz Organizacji, zdeponowane na kontach Pośredników Płatności należących do Wnioskodawcy, rodzą obowiązek podatkowy od osób prawnych? Czy też jedynie kwota należna Wnioskodawcy od Organizacji tytułem prowizji uznawana jest za przychód i jedynie ona podlega opodatkowaniu podatkiem od osób prawnych?


  1. Kiedy powstaje przychód?

Czy powstaje w dniu wystawienia faktury przez Wnioskodawcę, tj. w dniu roboczym następującym po ostatnim dniu, w którym możliwe było dokonywanie darowizn na Organizację poprzez Wyzwanie?


Niniejsza interpretacja została wydana w zakresie pytania 1, natomiast w zakresie pytania 2 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. 1


Przychodem Wnioskodawcy jest prowizja pobierana od Organizacji. Darowizny, które Wnioskodawca zbiera w imieniu Organizacji pozostają własnością Organizacji i nie rodzą skutku podatkowego u Wnioskodawcy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie rozpoznania przychodu z tytułu świadczenia usług pośrednictwa – za prawidłowe.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm.; dalej: PDOP) nie zawiera definicji przychodu. W art. 12 ustawy o PDOP wymienione zostały przykładowe rodzaje przychodów, moment ich powstania i wyłączenia z katalogu przychodów.

Jako zasadę ustawodawca przyjął, że przychodami, w świetle art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.


Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o PDOP, za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Dany przychód zostaje podporządkowany do źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza, kiedy jest on związany z taką działalnością. Chodzi tu o wszystkie te przychody, które nie powstałyby gdyby podatnik nie prowadził działalności gospodarczej. Ustawodawca wyraźnie bowiem wskazał w art. 12 ust. 3 wymienionej ustawy, że dla zakwalifikowania danych przychodów do źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza, wystarczy, że będą one związane z taką działalnością, a więc pomiędzy jej wykonywaniem a powstaniem takiego przychodu powinien istnieć związek przyczynowo-skutkowy, tzn. wszelkie przychody, których przyczyną powstania jest prowadzenie przez podatnika działalności gospodarczej są przychodami związanymi z działalnością gospodarczą.

Zgodnie z ww. artykułem przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikatą skont. Przepis ten pozwala ujmować dla celów podatkowych przychody, które jeszcze nie zostały otrzymane przez podatnika, ale są mu należne. Powołany przepis dotyczy jednak wyłącznie przychodów związanych z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej.

Literalna wykładnia powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. W konsekwencji, do przychodów podatkowych, podatnik winien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe.

Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, a więc takie którymi może on rozporządzać jak właściciel.


Natomiast katalog przysporzeń, których nie zalicza się do przychodów podatkowych jest zamknięty i zawarty został w art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność serwisu internetowego, którego celem jest promocja wspierania Organizacji przez organizację i promowanie Wyzwań. Serwis jest narzędziem umożliwiającym przekazywanie darowizn, będąc pośrednikiem pomiędzy Organizacjami, Wyzwaniowcami a Wspierającymi. Korzystanie z Serwisu jest darmowe dla Wyzwaniowców i Wspierających. Wnioskodawca pobiera od Organizacji, na rzecz których prowadzone są Wyzwania, prowizję za usługi w zakresie pośrednictwa w zbieraniu darowizn, która jest uzależniona od tego, czy wyzwanie osiągnęło swój cel. Po zakończeniu zbiórki poprzez Wyzwanie, Wnioskodawca wypłaca Organizacji zbiorczo darowizny, które zostały przekazane Wnioskodawcy poprzez to Wyzwanie, potrącając należną prowizję. Spółka wystawia Organizacji fakturę na kwotę należnej prowizji, która stanowi przychód Wnioskodawcy i podlega podatkowi od osób prawnych. Za datę powstania przychodu Wnioskodawca uznaje datę wystawienia faktury, która przypada na dzień roboczy następujący po ostatnim dniu, w którym możliwe było wpłacanie darowizn na to Wyzwanie.

Wskazać należy, że cała kwota przekazanej darowizny na rzecz Organizacji nie może zostać uznana za przychód Wnioskodawcy, gdyż tylko jej część jest przeznaczona na pokrycie prowizji należnej Wnioskodawcy. Pozostała część przekazanej darowizny jest wypłacana na rzecz Organizacji. Tym samym tylko kwota należnej prowizji ma charakter trwały i bezzwrotny co kwalifikują ją jako przychody Wnioskodawcy.

Podsumowując stwierdzić należy, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi pośrednictwa pomiędzy Organizacjami, Wyzwaniowcami a Wspierającymi to przychodem Wnioskodawcy będzie tylko i wyłącznie prowizja za usługi pośrednictwa stanowiąca trwałe przysporzenie Wnioskodawcy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie rozpoznania przychodu z tytułu świadczenia usług pośrednictwa należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj