Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB3.4511.609.2016.3.PW
z 14 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2016 r. (data wpływu 15 lipca 2016 r.), uzupełnionym pismami z dnia 2 września 2016 r. (data wpływu 7 września 2016 r.) oraz z dnia 28 września 2016 r. (data wpływu 3 października 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie otrzymania środków pieniężnych z tytułu rozwiązania (likwidacji) spółki jawnej (pytanie nr 1) − jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), pismami z dnia 25 sierpnia 2016 r., nr 1061-IPTPB3.4511.609.2016.1.PW (doręczonym w dniu 30 sierpnia 2016 r.) oraz z dnia 20 września 2016 r., nr 1061-IPTPB3.4511.609.2016.2.PW (doręczonym w dniu 22 września 2016 r.) wezwał Wnioskodawczynię do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwania w dniach 7 września 2016 r. oraz 3 października 2016 r. wpłynęły uzupełnienia wniosku (nadane odpowiednio w dniach 5 września 2016 r. oraz 29 września 2016 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną, obywatelem polskim, która ma miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce (tzn. podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu).

Wnioskodawczyni jest wspólnikiem spółki jawnej (dalej: „Spółka Jawna”). Spółka Jawna prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedmiotem działalności Spółki Jawnej są m.in.: usługi doradcze oraz wynajem nieruchomości.

Wnioskodawczyni nie wyklucza, że Spółka Jawna zostanie w przyszłości rozwiązana. Może to zostać przeprowadzone przez podjęcie jednomyślnej uchwały wspólników bądź w drodze pełnego procesu likwidacji.

W związku z rozwiązaniem (likwidacją) Spółki Jawnej jej majątek − po spłaceniu zobowiązań oraz pozostawieniu odpowiednich kwot na pokrycie zobowiązań niewymagalnych lub spornych – zostanie podzielony pomiędzy wspólników (jego część przypadnie także Wnioskodawczyni). W przypadku rozwiązania Spółki Jawnej w drodze jednomyślnej uchwały wspólników szczegółowy sposób podziału majątku Spółki Jawnej zostanie określony w uchwale w sprawie jej rozwiązania. Majątek Spółki Jawnej przekazywany Wnioskodawczyni oraz pozostałym wspólnikom w ramach jej rozwiązania stanowić mogą środki pieniężne, niepieniężne składniki majątku (m.in. środki trwałe) oraz wierzytelności.

W skład wierzytelności, które otrzyma Wnioskodawczyni z tytułu rozwiązania (likwidacji) Spółki Jawnej wejdą wierzytelności handlowe, a także wierzytelność w formie pożyczki. Nie będą to wierzytelności z tytułu odsetek od pożyczek, ani wierzytelności z tytułu odsetek od opóźnionej zapłaty. Ponadto wierzytelności, które otrzyma Wnioskodawczyni z tytułu rozwiązania (likwidacji) Spółki zostaną spłacone na Jej rzecz.

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawczyni dodała, że krajem siedziby Spółki Jawnej, której wspólnikiem jest Wnioskodawczyni jest Rzeczpospolita Polska.

Spółka Jawna zostanie rozwiązana zgodnie z art. 58 w związku z art. 67 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1030, z późn. zm., dalej: „KSH”), tj. na mocy jednomyślnej uchwały wspólników bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego (dalej: „Rozwiązanie Spółki Jawnej”). Do momentu Rozwiązania Spółki Jawnej wypracowane przez nią zyski były i są opodatkowane na poziomie wspólników, zgodnie z właściwymi dla danego wspólnika przepisami o podatku dochodowym. Wnioskodawczyni opodatkowuje dochody osiągnięte z tytułu uczestnictwa w Spółce Jawnej jako uzyskany z pozarolniczej działalności gospodarczej zgodnie z art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), tj. według stawki 19% oraz nie łączy ich z dochodami osiągniętymi z innych źródeł. Wierzytelności handlowe, które Wnioskodawczyni otrzyma w związku z Rozwiązaniem Spółki Jawnej zostaną zarachowane przez Spółkę Jawną jako przychód należny. Spółka Jawna udzieliła pożyczki na rzecz podmiotu trzeciego, niepowiązanego ze Spółką Jawną w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Spółka Jawna prowadziła działalność w zakresie udzielania pożyczek, co potwierdza umowa Spółki Jawnej, zgodnie z którą jednym z jej przedmiotów działalności są „pozostałe formy udzielania kredytów” (PKD 64.92.Z). Na moment odpowiedzi na wezwanie Spółka Jawna nie posiada żadnych niepieniężnych składników majątkowych oprócz środków trwałych oraz wierzytelności. Jednocześnie do momentu Rozwiązania Spółki Jawnej nie jest planowane nabycie takich składników majątkowych. W rezultacie Wnioskodawczyni w wyniku Rozwiązania Spółki Jawnej nie otrzyma żadnych niepieniężnych składników majątkowych poza środkami trwałymi oraz wierzytelnościami. Środki pieniężne, które zostaną otrzymane przez Wnioskodawczynię w związku z Rozwiązaniem Spółki Jawnej będą pochodzić z przychodów (dochodów) uzyskanych z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz podlegały one opodatkowaniu na poziomie wspólników zgodnie z przepisami o podatku dochodowym jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane po uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy otrzymanie przez Wnioskodawczynię środków pieniężnych z tytułu rozwiązania (likwidacji) Spółki Jawnej będzie skutkować powstaniem u Wnioskodawczyni przychodu podatkowego na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy otrzymanie i spłata na rzecz Wnioskodawczyni wierzytelności handlowych oraz wierzytelności w formie pożyczki z tytułu rozwiązania (likwidacji) Spółki Jawnej skutkować będzie powstaniem u Wnioskodawczyni przychodu podatkowego na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  3. Czy otrzymanie przez Wnioskodawczynię środków trwałych z tytułu rozwiązania (likwidacji) Spółki Jawnej skutkować będzie u Wnioskodawczyni powstaniem przychodu podatkowego na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w momencie likwidacji?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1, natomiast w pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawczyni, otrzymanie przez Nią środków pieniężnych z tytułu rozwiązania (likwidacji) Spółki Jawnej, nie będzie skutkować powstaniem przychodu podatkowego, zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Co do zasady, należą do nich wszystkie przychody osiągane w związku z prowadzoną działalnością gospodarcza, z wyjątkiem przychodów wymienionych w art. 14 ust. 3 tej ustawy. W myśl art. 14 ust. 3 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do przychodów o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się środków pieniężnych otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu likwidacji takiej spółki.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać, że otrzymanie środków pieniężnych przez Wnioskodawczynię w wyniku rozwiązania Spółki Jawnej będzie neutralne podatkowo na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie ma przy tym znaczenia, że ustanie bytu prawnego spółki może nastąpić bez postępowania likwidacyjnego, o którym mowa w art. 67-85 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1030, z późn. zm., dalej: „Kodeks spółek handlowych”). Możliwość taka wynika z art. 67 § l Kodeksu spółek handlowych. Zgodnie z tym przepisem, w przypadkach określonych w art. 58 Kodeksu spółek handlowych należy przeprowadzić likwidację spółki, chyba że wspólnicy uzgodnili inny sposób zakończenia działalności spółki np. jednomyślna uchwała.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie posługuje się pojęciem „.rozwiązania spółki niebędącej osobą prawną”. Przez likwidację spółki niebędącej osobą prawną w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy więc rozumieć zakończenie działalności takiej spółki poprzez wykreślenie jej z KRS bez względu na to czy będzie to poprzedzone czynnościami likwidacyjnymi, czy też decyzją wspólników postępowanie likwidacyjne nie będzie prowadzone.

Należy więc w związku z tym przyjąć, że dyspozycja przepisu art. 14 ust. 3 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obejmuje ustanie bytu prawnego Spółki Jawnej (poprzez wykreślenie Spółki z KRS) będące skutkiem jednomyślnej uchwały wspólników o rozwiązaniu spółki.

Stanowisko takie zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 10 grudnia 2015 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPB1/4511--983/15/HD), w której stwierdzono że „otrzymanie przez Wnioskodawcę (jako wspólnika Spółki osobowej prowadzącej działalność gospodarczą) środków pieniężnych oraz wierzytelności, o których mowa u art. 14 ust. 8 ww. ustawy z tytułu likwidacji (rozwiązania) tej Spółki – nie skutkuje powstaniem po jego stronie przychodu, stosownie do art. 14 ust. 3 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (…)”.

Reasumując, środki pieniężne otrzymane w wyniku rozwiązania (likwidacji) Spółki Jawnej nie będą stanowić dla Wnioskodawczyni przychodu podatkowego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie otrzymania środków pieniężnych z tytułu rozwiązania (likwidacji) spółki jawnej – jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Dodać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – niniejsza interpretacja dotyczy Wnioskodawczyni. Nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych wspólników Spółki.

Tutejszy Organ podatkowy wskazuje, że jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różnić się będzie od zdarzenia przyszłego, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację − w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj