Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1-3/4512-1-40/16-2/JK
z 7 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko SPÓŁKI AKCYJNEJ reprezentowanej przez pełnomocnika przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2016 r. (data wpływu 8 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobów potwierdzenia otrzymania faktury korygującej uprawniających do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego jest:

  • prawidłowe – w przypadku posiadania przez Wnioskodawcę dokumentów wskazanych w opisie sprawy pod lit. a-d,
  • nieprawidłowe – w przypadku posiadania przez Wnioskodawcę dokumentu wskazanego w opisie sprawy pod lit. e.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobów potwierdzenia otrzymania faktury korygującej uprawniających do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

S.A. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy o VAT w zakresie hurtowej dystrybucji szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych (tzw. produktów FMCG). Spółka współpracuje ze sklepami franczyzowymi (jako franczyzodawca) i posiada hurtownie/punkty sprzedaży, w których sprzedaje zakupione wcześniej towary zarówno polskim, jak i zagranicznym odbiorcom.

Sprzedaż realizowana na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą dokumentowana jest przez Spółkę fakturami wystawianymi na podstawie przepisów ustawy o VAT (faktury wystawiane są przez Spółkę również na rzecz podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej – o ile podmiot taki zgłosi do Spółki odpowiednie żądanie wystawienia faktury) – dalej łącznie określani jako „kontrahenci” lub „kontrahent”.

W toku swojej działalności, w każdym miesiącu Wnioskodawca wystawia znaczną ilość faktur korygujących obniżających podstawę opodatkowania VAT. Wystawianie faktur korygujących jest spowodowane np.: pomyłkami w wystawionych wcześniej fakturach, udzielonymi rabatami, uwzględnionymi reklamacjami czy błędami systemu itp. W zależności od ustaleń z kontrahentem, Spółka wystawia faktury korygujące w formie papierowej lub w formie elektronicznej.

Wspomniane faktury korygujące wystawiane w formie papierowej Spółka zazwyczaj dostarcza kontrahentom za pośrednictwem:

  • przedstawicieli handlowych, którzy dowożąc towar z oddziałów Spółki do kontrahentów przy okazji pobierają wystawione przez Spółkę faktury korygujące i przekazują kontrahentowi – zazwyczaj w tym momencie kontrahent potwierdza odbiór faktury korygującej na kopii takiej faktury; mogą jednak mieć miejsce sytuacje kiedy z różnych przyczyn kontrahent nie potwierdza odbioru faktury korygującej w tym momencie – wówczas przedstawiciel prosi o jej odesłanie do Spółki lub przekazanie przedstawicielowi przy okazji następnej dostawy,
  • poczty, za zwrotnym potwierdzeniem odbioru (tzw. żółte zwrotki).

Zdarzają się jednak przypadki, kiedy Spółka nie uzyskuje potwierdzenia otrzymania faktur korygujących przez kontrahentów, np. kiedy z różnych względów kontrahenci nie potwierdzają otrzymania faktury korygującej od przedstawiciela, nie odsyłają/nie zwracają potwierdzonych kopii takich faktur lub pocztowe potwierdzenia odbioru faktury korygującej (tzw. żółte zwrotki) wracają do Spółki niepodpisane lub niepodbite pieczątką kontrahenta.

Mając na uwadze powyższe, Spółka rozważa inne dopuszczalne sposoby/dokumenty, które mogłaby dodatkowo wykorzystywać jako potwierdzenia doręczenia kontrahentowi faktury korygującej obniżającej podstawę opodatkowania VAT, o których mowa w art. 29a ust. 13 i 14 ustawy o VAT. W szczególności, Spółka planuje stosować – zastępczo do wskazanych powyżej metod – następujące alternatywne formy uzyskania potwierdzenia, że kontrahent otrzymał fakturę korygującą:

  1. otrzymanie przez Spółkę pisemnego potwierdzenia przez kontrahenta faktu otrzymania faktury korygującej (w formie odrębnego dokumentu) – w oryginale, faksem, w korespondencji e-mail lub jako skan/zdjęcie załączone do e-mail, lub
  2. uzyskanie przez Spółkę przelewu od kontrahenta, obejmującego dokonaną przez tego kontrahenta płatność z tytułu dostaw towarów realizowanych przez Spółkę na jego rzecz, jeżeli płatność ta stanowi kwotę odpowiadającą kwocie wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów, lecz pomniejszoną o kwotę wynikającą z faktury korygującej, której otrzymania przez kontrahenta Spółka nie była w stanie potwierdzić wg zasad opisanych powyżej – gdzie w tytule przelewu wskazany jest numer faktury i numer faktury korygującej, lub
  3. uzyskanie przez Spółkę przelewu od kontrahenta, w tytule którego klient wskazuje, że przelew jest dokonywany „zgodnie z zestawieniem z dnia ...” (Spółka bowiem wysyła kontrahentom do potwierdzenia zestawienie/saldo ze szczegółową listą faktur i faktur korygujących – stanowiących tzw. „otwarte pozycje”, tj. pozycje, które nie zostały jeszcze rozliczone między Spółką a kontrahentem), lub
  4. uzyskanie przez Spółkę przelewu w kwocie należnej z tytułu dostawy towarów realizowanej przez Spółkę na rzecz kontrahenta, lecz pomniejszonej o kwotę z faktury korygującej – nawet jeśli w tytule przelewu nie jest wprost wskazany numer tej faktury korygującej lecz możliwe jest jednoznaczne potwierdzenie o jaką kwotę (wynikającą z której faktury korygującej) kontrahent obniżył kwotę należną z tytułu dokonanej dostawy,
  5. wykonanie przez Spółkę przelewu na rzecz kontrahenta w kwocie wynikającej z faktury korygującej wystawionej na jego rzecz przez Spółkę, gdzie w tytule przelewu wskazany jest przez Spółkę numer faktury korygującej – o ile kwoty te nie zostały jej zwrócone przez kontrahenta jako nienależne.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że systemy finansowo-księgowe wykorzystywane przez Spółkę umożliwiają wygenerowanie (w dowolnym momencie, np. na koniec miesiąca) wyciągów bankowych zawierających dane niezbędne dla celów potwierdzeń otrzymania faktury korygującej wymienionych w punktach b)-e) stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, w związku z czym możliwe będzie wygenerowanie na żądanie odpowiednich dokumentów potwierdzających otrzymanie/dokonanie wspomnianych przelewów, wraz ze szczegółową informacją o kwotach przelewów, opisach przelewów, nazwą kontrahenta itp.

Mając na uwadze powyższe, wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo Spółki do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwot VAT należnego na podstawie wystawionych przez nią faktur korygujących – w oparciu o art. 29a ust. 13 i 14 ustawy o VAT – w przypadku zastosowania wskazanych powyżej rozważanych zasad dotyczących potwierdzania faktur korygujących.

Spółka jednocześnie wyjaśnia, że złożony wniosek i poniższe pytanie odnosi się do sprzedaży towarów w kraju i nie odnosi się do przypadków wymienionych w art. 29a ust. 15 pkt 1-3 ustawy o VAT, jak również możliwości obniżenia podatku należnego w oparciu o art. 29a ust. 15 pkt 4 i ust. 16 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy rozważane przez Spółkę alternatywne formy potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta, wskazane w punktach a)-e) powyżej, będą uprawniać ją do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego zgodnie z art. 29a ust. 13 i 14 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, rozważane przez niego alternatywne formy potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta, wskazane w punktach a)-e) powyżej, będą uprawniać go do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego zgodnie z art. 29a ust. 13 i 14 ustawy o VAT.

Przepis art. 106b ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Z kolei przepis art. 106j ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

– podatnik wystawia fakturę korygującą.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest co do zasady wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z kolei zgodnie z art. 29a ust. 10 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust 1.

Natomiast art. 29a ust. 13 stanowi, że w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano. Art. 29a ust. 13 ustawy o VAT stosuje się również odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Istotne jest zdaniem Wnioskodawcy, że przepis art. 29a ust. 13 ustawy o VAT nie mówi, w jakiej formie podatnik powinien otrzymać potwierdzenie otrzymania przez nabywcę faktury korygującej. Zgodnie z podejściem prezentowanym przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych (np. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 grudnia 2015 r. nr IPPP1/4512-1096/15-2/EK) potwierdzenie otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej może być dokonane w dowolnej formie, w tym przykładowo poprzez zwrotne potwierdzenie odbioru wysłanej pocztą przesyłki zawierającej fakturę korygującą, może to być odrębne pisemne potwierdzenie otrzymania faktury korygującej, również w formie elektronicznej, lub przesłana zwrotnie kopia podpisanej faktury korygującej. Żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia (obniżenia) podatku należnego od dokonanej wcześniej sprzedaży posiadał informację, z której wynika, że nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż.

W ocenie Wnioskodawcy potwierdzeniem odbioru faktury korygującej może być zatem wszystko, co potwierdza, że nabywca otrzymał tą fakturę i miał możliwość zapoznać się z treścią faktury korygującej, czyli otrzymał informację o obniżeniu podstawy opodatkowania przez sprzedawcę. Zdaniem Spółki akceptowany jest więc każdy rodzaj potwierdzenia, który pozwala ustalić, że faktura korygująca dotarła do nabywcy. Wnioskodawca ponownie pragnie podkreślić, że w sytuacji wymienionej w punkcie a) stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Spółka będzie posiadać odpowiednią korespondencję. Zaś formy potwierdzenia otrzymania faktury korygującej wymienione w punktach b)-e) stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, będą dokumentowane przez Spółkę wyciągiem bankowym, który Spółka może wygenerować w dowolnym momencie (np. na koniec miesiąca).

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Spółki, formy uzyskania potwierdzenia opisane w punktach a)-e) w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym wypełniają wymóg posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towarów lub usługobiorcę, o którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT. Można bowiem dzięki nim potwierdzić, że nabywca posiada wystawioną przez Spółkę fakturę korygującą i zapoznał się z jej treścią.

Jeżeli bowiem kontrahent potwierdza pisemnie (np. w formie odrębnego dokumentu – w oryginale, faksem, w korespondencji e-mail lub jako skan/zdjęcie załączone do e-mail), że otrzymał fakturę korygującą, zdaniem Wnioskodawcy nie ma żadnej wątpliwości, że takie potwierdzenie uprawnia Spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania w stosunku do podstawy określonej na fakturze.

Podobnie – w ocenie Spółki – jest w sytuacji otrzymania przelewu od kontrahenta, w którym kontrahent:

  • wskaże w opisie przelewu na numer faktury i faktury korygującej, których kwoty składają się na kwotę przelewu lub
  • powoła się na zestawienie/saldo ze szczegółową listą faktur i faktur korygujących stanowiących tzw. „otwarte pozycje”, tj. pozycje, które nie zostały jeszcze rozliczone między Spółką a kontrahentem, lub
  • z kwoty przelewu wynika, że kontrahent zapoznał się z fakturą korygującą, skoro o jej wartość obniżył płatność należną z tytułu innej transakcji zidentyfikowanej numerem faktury w zrealizowanym przelewie.

W ocenie Wnioskodawcy podobnie można uznać w przypadku wykonania przez Spółkę przelewu na rzecz kontrahenta w kwocie wynikającej z faktury korygującej wystawionej przez nią, gdzie w tytule przelewu wskazany jest przez Spółkę numer faktury korygującej – o ile kwoty te nie zostały jej zwrócone przez kontrahenta jako nienależne.

W przedstawionych powyżej przypadkach otrzymane przez Spółkę przelewy (i) zawierają bowiem odpowiednie dane identyfikujące fakturę korygującą (np. numer, kwoty. itp.), które dowodzą, że kontrahent jest w posiadaniu wystawionej przez Spółkę faktury korygującej oraz/lub (ii) pozwalają uznać, iż nabywca posiada taką fakturę i zapoznał się z jej treścią co zostało uwzględnione w odpowiednich rozliczeniach, tj. nabywca:

  • dokonał odpowiednio niższych płatności z tytułu innych dostaw realizowanych przez Spółkę na jego rzecz – potrącając wzajemnie należne kwoty (tj. wynikające z wystawionych przez Spółkę faktur oraz faktur korygujących, które jest ona w stanie zidentyfikować dzięki opisowi w tytule przelewu dokonanego przez kontrahenta, w tym odwołania do zestawienia/potwierdzenia sald, lub dzięki porównaniu wartości przelanych przez kontrahenta kwot z wystawionymi przez Spółkę fakturami/fakturami korygującymi),
  • nie dokonał zwrotu otrzymanych od Spółki kwot wynikających z wystawionych przez Spółkę na jego rzecz faktur korygujących – uznając je za należne w związku z posiadaniem przez kontrahenta tych faktur korygujących.

W konsekwencji, otrzymanie potwierdzenia w wymienionych powyżej formach opisanych w punktach a)-e) stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, daje Wnioskodawcy prawo do obniżenia podstawy opodatkowania VAT oraz kwoty podatku należnego w zakresie ujętych w nim faktur korygujących.

Za prawidłowością stanowiska Spółki odnośnie możliwości stosowania różnych dokumentów i form potwierdzenia dostarczenia faktury korygującej do nabywcy przemawia również wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 26 stycznia 2012 r. o sygn. C-588-10 Kraft Foods Polska S.A., w której Trybunał stwierdził, że: „Wymóg polegający na uzależnieniu obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej z pierwotnej faktury od posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania korekty faktury doręczonego przez nabywcę towarów lub usług mieści się w pojęciu warunków, o których mowa w art. 90 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zasady neutralności podatku od wartości dodanej oraz proporcjonalności co do zasady nie sprzeciwiają się takiemu wymogowi. Jednakże, jeżeli uzyskanie przez podatnika, będącego dostawcą towarów lub usług, tego rodzaju potwierdzenia jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to nie można mu odmówić wykazania przed organami podatkowymi danego państwa członkowskiego przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury”.

Trybunał wskazał również m.in., że do potwierdzenia, że kontrahent jest w posiadaniu faktury korygującej, podatnicy mogą wykorzystać „kopie korekty faktury i pisma z przypomnieniem skierowane do nabywcy towarów lub usług celem wysłania potwierdzenia odbioru oraz (...) dowody zapłaty lub przedłożenie dokumentów księgowych umożliwiających określenie kwoty rzeczywiście zapłaconej na rzecz podatnika z tytułu danej transakcji przez nabywcę towarów lub usług”.

Stanowisko Spółki znajduje również potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych odnoszących się do podobnych form potwierdzenia otrzymania faktury korygującej, np. w:

  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 grudnia 2015 r. o sygn. IPPP1/4512-1096/15-2/EK, w której Organ wskazał: „Potwierdzenie otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej, może być dokonane w dowolnej formie, np. poprzez zwrotne potwierdzenie odbioru wysłanej pocztą – w formie listu poleconego – przesyłki zawierającej fakturę korygującą, może to być odrębne pisemne potwierdzenie otrzymania faktury korygującej, również w formie elektronicznej, lub przesłana zwrotnie kopia podpisanej faktury korygującej. Żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, że nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż.
    (...) Warunkowi legitymowania się potwierdzeniem odbioru korekty faktury przez nabywcę czyni zadość np. potwierdzenie przez adresata przyjęcia przesyłki poleconej (za zwrotnym poświadczeniem odbioru), pisemne odrębne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej, faks potwierdzający odbiór faktury korygującej, potwierdzenie przesłane drogą elektroniczną czy też potwierdzony odbiór faktury korygującej przesłany drogą elektroniczną”,
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2 lipca 2014 r. o sygn. ILPP1/443 279/14-2/MK, w której Organ stwierdził: „Ponieważ – jak wskazano wyżej – przepisy nie narzucają formy w jakiej potwierdzenie odbioru faktur korygujących ma być dokonane, zatem strony mają swobodę wyboru metody tego potwierdzenia. Jeżeli więc, na rachunku bankowym – wyciągu bankowym – znajdują się numery faktur korygujących, które odbiorcy uwzględnili w kwotach płatności, mogą być one uznane za potwierdzenie odbioru faktur w nich wyszczególnionych”,
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 3 października 2014 r. o sygn. ILPP2/443-720/14-2/MN,
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 7 października 2013 r. o sygn. ITPP2/443-675/13/AD.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest:

  • prawidłowe – w przypadku posiadania przez Wnioskodawcę dokumentów wskazanych w opisie sprawy pod lit. a-d,
  • nieprawidłowe – w przypadku posiadania przez Wnioskodawcę dokumentu wskazanego w opisie sprawy pod lit. e.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Pod pojęciem sprzedaży – na mocy art. 2 pkt 22 ustawy – rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy – podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem (...).

Według art. 106j ust. 1 ustawy – w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

– podatnik wystawia fakturę korygującą.

Jak wynika z art. 106j ust. 2 ustawy – faktura korygująca powinna zawierać:

  1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 – prawidłową treść korygowanych pozycji.

Ze wskazanych przepisów wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Tym samym, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości danej sprzedaży.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy – podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a 30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 10 ustawy – podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Na podstawie art. 29a ust. 13 ustawy – w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Jak stanowi art. 29a ust. 14 ustawy – przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy w zakresie hurtowej dystrybucji szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych (tzw. produktów FMCG). Wnioskodawca współpracuje ze sklepami franczyzowymi (jako franczyzodawca) i posiada hurtownie/punkty sprzedaży, w których sprzedaje zakupione wcześniej towary zarówno polskim, jak i zagranicznym odbiorcom.

Wnioskodawca dokumentuje realizowaną sprzedaż wystawianymi na podstawie przepisów ustawy fakturami. W toku działalności wystawia on znaczną ilość faktur korygujących obniżających podstawę opodatkowania podatkiem VAT spowodowaną np.: pomyłkami w wystawionych wcześniej fakturach, udzielonymi rabatami, uwzględnionymi reklamacjami czy błędami systemu itp. W zależności od ustaleń z kontrahentem, faktury korygujące wystawiane są w formie papierowej lub w formie elektronicznej.

Faktury korygujące wystawiane w formie papierowej Wnioskodawca zazwyczaj dostarcza kontrahentom za pośrednictwem:

  • przedstawicieli handlowych, którzy dowożąc towar z oddziałów Wnioskodawcy do kontrahentów przy okazji pobierają wystawione przez niego faktury korygujące i przekazują kontrahentowi – zazwyczaj w tym momencie kontrahent potwierdza odbiór faktury korygującej na kopii takiej faktury; mogą jednak mieć miejsce sytuacje kiedy z różnych przyczyn kontrahent nie potwierdza odbioru faktury korygującej w tym momencie – wówczas przedstawiciel prosi o jej odesłanie do Wnioskodawcy lub przekazanie przedstawicielowi przy okazji następnej dostawy,
  • poczty, za zwrotnym potwierdzeniem odbioru (tzw. żółte zwrotki).

Zdarzają się jednak przypadki, kiedy Wnioskodawca nie uzyskuje potwierdzenia otrzymania faktur korygujących przez kontrahentów, np. kiedy z różnych względów kontrahenci nie potwierdzają otrzymania faktury korygującej od przedstawiciela, nie odsyłają/nie zwracają potwierdzonych kopii takich faktur lub pocztowe potwierdzenia odbioru faktury korygującej (tzw. żółte zwrotki) wracają do Wnioskodawcy niepodpisane lub niepodbite pieczątką kontrahenta.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca rozważa inne dopuszczalne sposoby/dokumenty, które mógłby wykorzystywać jako potwierdzenia doręczenia kontrahentowi faktury korygującej obniżającej podstawę opodatkowania VAT. W szczególności, planuje stosować – zastępczo do wskazanych powyżej metod – następujące alternatywne formy uzyskania potwierdzenia, że kontrahent otrzymał fakturę korygującą:

  1. otrzymanie przez Wnioskodawcę pisemnego potwierdzenia przez kontrahenta faktu otrzymania faktury korygującej (w formie odrębnego dokumentu) – w oryginale, faksem, w korespondencji e-mail lub jako skan/zdjęcie załączone do e-mail, lub
  2. uzyskanie przez Wnioskodawcę przelewu od kontrahenta, obejmującego dokonaną przez tego kontrahenta płatność z tytułu dostaw towarów realizowanych przez Wnioskodawcę na jego rzecz, jeżeli płatność ta stanowi kwotę odpowiadającą kwocie wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów, lecz pomniejszoną o kwotę wynikającą z faktury korygującej, której otrzymania przez kontrahenta Wnioskodawca nie był w stanie potwierdzić wg zasad opisanych powyżej – gdzie w tytule przelewu wskazany jest numer faktury i numer faktury korygującej, lub
  3. uzyskanie przez Wnioskodawcę przelewu od kontrahenta, w tytule którego klient wskazuje, że przelew jest dokonywany „zgodnie z zestawieniem z dnia ...” (Wnioskodawca bowiem wysyła kontrahentom do potwierdzenia zestawienie/saldo ze szczegółową listą faktur i faktur korygujących – stanowiących tzw. „otwarte pozycje”, tj. pozycje, które nie zostały jeszcze rozliczone między Wnioskodawcą a kontrahentem), lub
  4. uzyskanie przez Wnioskodawcę przelewu w kwocie należnej z tytułu dostawy towarów realizowanej przez niego na rzecz kontrahenta, lecz pomniejszonej o kwotę z faktury korygującej – nawet jeśli w tytule przelewu nie jest wprost wskazany numer tej faktury korygującej lecz możliwe jest jednoznaczne potwierdzenie o jaką kwotę (wynikającą z której faktury korygującej) kontrahent obniżył kwotę należną z tytułu dokonanej dostawy,
  5. wykonanie przez Wnioskodawcę przelewu na rzecz kontrahenta w kwocie wynikającej z faktury korygującej wystawionej na jego rzecz przez niego, gdzie w tytule przelewu wskazany jest przez Wnioskodawcę numer faktury korygującej – o ile kwoty te nie zostały mu zwrócone przez kontrahenta jako nienależne.

Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że stan faktyczny/zdarzenie przyszłe będące przedmiotem wniosku oraz sformułowane pytanie dotyczy sprzedaży towarów na terytorium kraju i nie odnosi się do przypadków wymienionych w art. 29a ust. 15 pkt 1-3 ustawy, jak również możliwości obniżenia podatku należnego w oparciu o art. 29a ust. 15 pkt 4 i ust. 16 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwot VAT należnego na podstawie wystawionych przez niego faktur korygujących – w oparciu o art. 29a ust. 13 i 14 ustawy – w przypadku zastosowania wskazanych w opisie sprawy rozważanych alternatywnych form potwierdzenia otrzymania faktury korygującej.

Wnioskodawca rozważa, czy otrzymanie pisemnego potwierdzenia przez kontrahenta faktu otrzymania faktury korygującej (w formie odrębnego dokumentu) w oryginale, faksem, w korespondencji e-mail lub jako skan/zdjęcie załączone do e-mail uprawnia go do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwot podatku należnego (lit. a).

Ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie takie może być dokonane w dowolnej formie, np. poprzez zwrotne potwierdzenie odbioru wysyłanej pocztą – w formie listu poleconego – przesyłki zawierającej fakturę korygującą, może to być odrębne pisemne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej również w formie elektronicznej (e-mail), faksem lub przesłana zwrotnie kopia podpisanej faktury korygującej. Każda zmaterializowana forma potwierdzenia, z której w sposób wiarygodny i jednoznaczny wynika, że nabywca korektę otrzymał i zapoznał się z jej treścią, może być uznana za potwierdzenie jej otrzymania. Istotne jest aby sprzedawca towarów lub usług posiadał, dla celów obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego, informację z której jednoznacznie wynika, że nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż.

Zatem otrzymanie przez Wnioskodawcę pisemnego potwierdzenia przez kontrahenta faktu otrzymania faktury korygującej (w formie odrębnego dokumentu) w oryginale, faksem, w korespondencji e-mail lub jako skan/zdjęcie załączone do e-mail (lit. a) uprawnia go – na podstawie art. 29a ust. 13 i 14 ustawy – do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwot podatku należnego. Stanowisko Wnioskodawcy jest w tej części prawidłowe.

Wnioskodawca zamierza także – jako dopuszczalny sposób uzyskania potwierdzenia faktury korygującej – uzyskiwać przelew od kontrahenta, obejmujący dokonaną przez niego płatność z tytułu dostaw towarów realizowanych przez Wnioskodawcę na jego rzecz, jeżeli płatność ta stanowi kwotę odpowiadającą kwocie wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów, lecz pomniejszoną o kwotę wynikającą z faktury korygującej – lit. b (której otrzymania przez kontrahenta Wnioskodawca nie był w stanie potwierdzić wg innych zasad) – gdzie w tytule przelewu wskazany jest numer faktury i numer faktury korygującej.

Ze wskazanych wyżej przepisów wynika, że ustawa o podatku od towarów i usług nie przewiduje żadnych konkretnych form potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub przez usługobiorcę. Konstrukcja art. 29a ust. 13 ustawy pozostawia swobodę wyboru możliwych form potwierdzenia, że nabywca otrzymał fakturę korygującą. Istotne jest aby sprzedawca towarów lub usług dla celów obniżenia podatku należnego posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, że nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż.

Jeśli przelew zawiera w tytule numer faktury i numer faktury korygującej a płatność stanowi kwotę odpowiadającą kwocie faktury pierwotnej po potrąceniu korekty, należy przyjąć, że nabywca otrzymał fakturę korygującą i traktować taki dokument jako dowód jej doręczenia.

Wobec powyższego, otrzymanie przez Wnioskodawcę przelewu, w tytule którego wskazany jest numer faktury pierwotnej i numer faktury korygującej a kwota płatności odpowiada kwocie wynikającej z faktury pierwotnej po uwzględnieniu korekty (lit. b) należy traktować jako potwierdzenie otrzymania faktury korygującej uprawniające Wnioskodawcę – zgodnie z art. 29a ust. 13 i 14 ustawy – do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwot podatku należnego. Stanowisko Wnioskodawcy w tej części także jest prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwot podatku należnego w przypadku zastosowania sposobu potwierdzenia doręczenia faktury korygującej w formie uzyskania od nabywcy przelewu, w tytule którego nabywca wskazuje dokonanie zapłaty zgodnie z otrzymanym zestawieniem faktur z wskazanego dnia (lit. c).

W opisie sprawy Wnioskodawca zaznaczył, że wysyła kontrahentom do potwierdzenia zestawienie/saldo ze szczegółową listą faktur i faktur korygujących – stanowiących tzw. otwarte pozycje, tj. pozycje, które nie zostały jeszcze rozliczone między Wnioskodawcą a kontrahentem.

Zatem w sytuacji, gdy Wnioskodawca posiada dokumentację – przelew bankowy od kontrahenta, wykonany w kwocie wynikającej z wysłanego do niego zestawienia faktur i faktur korygujących za dany okres, należy stwierdzić, że kontrahent poprzez uwzględnienie kwoty korekty w saldzie rozliczeń z Wnioskodawcą musiał uprzednio otrzymać fakturę korygującą, z której korekta wynikała i tym samym mieć możliwość zapoznania się z jej treścią.

Reasumując, otrzymanie przez Wnioskodawcę przelewu, w tytule którego wskazano „zgodnie z zestawieniem z dnia ...” (lit. c) należy traktować jako potwierdzenie otrzymania faktury korygującej uprawniające Wnioskodawcę – stosownie do art. 29a ust. 13 i 14 ustawy – do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwot podatku należnego. Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Wnioskodawca rozważa także, czy otrzymany przez niego od kontrahenta przelew w kwocie należnej z tytułu dostawy, lecz pomniejszonej o kwotę faktury korygującej, bez zaznaczenia w tytule przelewu numeru faktury korygującej, może on uznać za potwierdzenie przez kontrahenta otrzymania faktury korygującej i tym samym uzyskanie przez Wnioskodawcę prawa do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego (lit. d).

Ustawodawca nie wskazał w przepisach na konkretne formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Dopuszczalne są więc wszelkie formy, z których jednoznacznie wynika, że nabywca posiada wiedzę w zakresie wystawionej faktury korygującej. Wnioskodawca podkreślił, że systemy finansowo-ksiegowe wykorzystywane w jego firmie umożliwiają wygenerowanie (w dowolnym momencie) wyciągów bankowych zawierających niezbędne dla celów potwierdzeń otrzymania faktury korygującej dane, w związku z czym możliwe będzie wygenerowanie dokumentów potwierdzających otrzymanie przelewów wraz ze szczegółową informacją o kwotach przelewów, opisach przelewów, nazwa kontrahenta itp.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane regulacje należy stwierdzić, że otrzymanie potwierdzenia w opisanej wyżej formie należy traktować jako potwierdzenie otrzymania przez kontrahenta Wnioskodawcy faktury korygującej. Z dokumentu tego można wywieść, że kontrahent – nabywca – zapoznał się z treścią faktury korygującej.

Podsumowując, Wnioskodawca otrzymując od kontrahenta przelew w kwocie należnej z tytułu dostawy towarów realizowanej przez niego na rzecz kontrahenta, lecz pomniejszonej o kwotę z faktury korygującej – nawet jeśli w tytule przelewu nie jest wprost wskazany numer tej faktury korygującej, lecz możliwe jest jednoznaczne potwierdzenie o jaką kwotę (wynikającą z której faktury korygującej) kontrahent obniżył kwotę należną z tytułu dokonanej dostawy (lit. d) – uzyskał potwierdzenie otrzymania faktury korygującej uprawniające – zgodnie z art. 29a ust. 13 i 14 ustawy – do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwot podatku należnego. Stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Wnioskodawca rozważa także, jako jedną z alternatywnych form uzyskania potwierdzenia otrzymania przez kontrahenta faktury korygującej, wykonanie przelewu na rzecz kontrahenta, gdzie w tytule przelewu wskazany jest numer faktury korygującej – o ile kwoty te nie zostały Wnioskodawcy zwrócone przez kontrahenta jako nienależne (lit. e).

W związku z powyższym należy wskazać, że każdy podatnik powinien podejmować działania mające na celu uzyskanie potwierdzenia odbioru przez nabywcę faktury korygującej. Przepisy ustawy nie zawierają żadnego wymogu dotyczącego formy takiego potwierdzenia, akceptowany jest każdy rodzaj potwierdzenia, który pozwala bez żadnych wątpliwości ustalić, czy i kiedy faktura korygująca dotarła do nabywcy. Nie oznacza to jednak, że podatnik może w ogóle zrezygnować z posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta, uzasadniając tę rezygnację np. niedogodnościami natury technicznej bądź z góry zakładanym brakiem współpracy występującym po stronie kontrahenta.

Na tle powyższego, rozważana przez Wnioskodawcę forma potwierdzania otrzymania przez kontrahenta faktury korygującej jedynie w postaci wykonanego na jego rzecz przelewu (pomimo, że w tytule przelewu Wnioskodawca wskazuje numer faktury korygującej – lit. e), nie wypełnia przesłanek art. 29a ust. 13 i 14 ustawy, gdyż samo wysłanie wynikającej z korekty kwoty nie dowodzi, że nabywca taką fakturę korygującą otrzymał i mógł zapoznać się z jej treścią. Bez znaczenia dla powyższego rozstrzygnięcia pozostaje to, że kontrahent nie zawrócił przesłanej przez Wnioskodawcę kwoty jako nienależnej, ponieważ może to wynikać z różnych przyczyn, np. braku zauważenia przez kontrahenta tej operacji na rachunku bankowy.

Prawidłowość stanowiska tut. Organu potwierdził Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 26 stycznia 2012 r. w sprawie C-588/10 Kraft Foods Polska S.A. W wyroku tym TSUE wskazał, że „(…) posiadanie przez dostawcę towarów lub usług potwierdzenia otrzymania korekty faktury doręczonego przez nabywcę towarów lub usług nadaje się do tego, by wykazać, że ów nabywca został poinformowany o fakcie, że powinien on obliczyć zakres swego ewentualnego prawa do odliczenia podatku VAT na podstawie wskazanej korekty faktury. (…) Ponadto, mając na uwadze, że posiadanie omawianego potwierdzenia odbioru umożliwia dostawcom towarów i usług obliczenie należnego podatku VAT na podstawie kwot wskazanych na korekcie faktury lub uzyskanie zwrotu całości nadwyżki podatku VAT uiszczonej na rzecz organów podatkowych, wymóg ów co do zasady nie podważa neutralności podatku VAT. (…) Jeżeli uzyskanie – w rozsądnym terminie – przez dostawcę towarów lub usług zwrotu nadwyżki podatku VAT uiszczonej na rzecz organów podatkowych na podstawie pierwotnej faktury jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione ze względu na warunek sporny w postępowaniu krajowym, to zasady neutralności podatku VAT i proporcjonalności wymagają, by dane państwo członkowskie umożliwiło podatnikowi wykazanie przed organami podatkowymi przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury. W tym celu mogą posłużyć kopie korekty faktury i pisma z przypomnieniem skierowane do nabywcy towarów lub usług celem wysłania potwierdzenia odbioru oraz, jak podniosła KFP na rozprawie – co nie zostało w tym aspekcie zakwestionowane – dowody zapłaty lub przedłożenie dokumentów księgowych umożliwiających określenie kwoty rzeczywiście zapłaconej na rzecz podatnika z tytułu danej transakcji przez nabywcę towarów lub usług”.

Podsumowując powyższe rozważania TSUE stwierdził, że „Wymóg polegający na uzależnieniu obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej z pierwotnej faktury od posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania korekty faktury doręczonego przez nabywcę towarów lub usług mieści się w pojęciu warunków, o których mowa w art. 90 ust. 1 dyrektywy VAT.

Zasady neutralności podatku VAT oraz proporcjonalności co do zasady nie sprzeciwiają się takiemu wymogowi. Jednakże, jeżeli uzyskanie przez podatnika, będącego dostawcą towarów lub usług, tego rodzaju potwierdzenia jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to nie można mu odmówić wykazania przed krajowymi organami podatkowymi przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury”.

Zatem samo wykonanie przez Wnioskodawcę przelewu na rzecz kontrahenta w kwocie wynikającej z faktury korygującej wystawionej na jego rzecz, gdzie w tytule przelewu wskazany jest numer faktury korygującej (bez względu na to, że kwota ta nie została Wnioskodawcy zwrócona przez kontrahenta jako nienależna – lit. e) nie stanowi potwierdzenia otrzymania przez kontrahenta faktury korygującej, uprawniającego Wnioskodawcę – w świetle art. 29a ust. 13 i 14 ustawy – do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego. Stanowisko Wnioskodawcy w tej części jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy również zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj