Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-2-2/4511-568/16-1/NG
z 9 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 17 maja 2016 r. (data otrzymania 19 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wypłacanego wsparcia finansowego nauczycielowi będącemu uczestnikiem projektu X – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2016 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wypłacanego wsparcia finansowego nauczycielowi będącemu uczestnikiem projektu X.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Publiczna Szkoła Podstawowa oraz Zespół Szkolno-Przedszkolny są beneficjentami programu edukacyjnego w ramach akcji KAI „...”, który jest finansowany ze środków Unii Europejskiej. Umowa została zawarta z działającą w imieniu Komisji Europejskiej Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE) – Narodową Agencją Programu X. Nadzór nad programem „X” w Polsce sprawują wspólnie: Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwo Sportu i Turystyki.

Bezzwrotne wsparcie finansowe zostało udzielone szkołom oraz pracującym w nich nauczycielom w walucie Euro i obejmuje cztery kategorie: Koszty Podróży, Koszty Szkolenia/Kursu, Wsparcie Indywidualne (wyżywienie, zakwaterowanie każdego z uczestników) oraz Wsparcie Organizacyjne (do dyspozycji dyrektora szkoły na zakup niezbędnych materiałów, kursy krajowe językowe uczestników projektu, wynagrodzenie koordynatora projektu). Celem projektu są szkolenia zagraniczne kadry nauczycielskiej w trakcie których nauczyciele podnoszą swoje kompetencje zawodowe. Wnioskodawczyni jest jedną z uczestniczek projektów w ramach programu X i jest obecnie zatrudniona w obu wyżej wymienionych placówkach oświatowych realizujących projekty.

Zgodnie z umową finansową podobnie jak każdy inny uczestnik projektu, Wnioskodawczyni otrzymała kwotę na pokrycie kosztów podróży, szkolenia oraz pobytu za zagranicą na czas trwania kursu zgodnie ze stawkami przyjętymi w umowie finansowej dla projektu X Akcja 1. Wyjazdy szkoleniowe Wnioskodawcy zostały zrealizowane na przełomie czerwca i lipca 2015 r. oraz w lipcu 2015 r.

Część stypendium Wnioskodawczyni na wyjazd zagraniczny została przelana na jej konto w marcu 2015 r., po odjęciu podatku przez panią księgową wówczas pracującą w gminie. Na skutek tego, że stypendium zostało pomniejszone o podatek dochodowy część wydatków związanych z wyjazdami Wnioskodawczyni musiała pokryć ze środków własnych.

W związku z powyższym stanem faktycznym zadano następujące pytanie.

Czy udzielone Wnioskodawczyni wsparcie finansowe, jako nauczycielowi – uczestnikowi projektu X zostało niesłusznie opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych w pierwszej edycji trwania programu i czy należy niesłusznie pobrany podatek zwrócić?

Zdaniem Wnioskodawczyni, uzyskane bezzwrotne dofinansowanie powinno być w całości zwolnione z podatku z uwagi na treść Rozporządzenia Ministra Finansów. Wnioskodawczyni wskazała, że co prawda rozporządzenie weszło w życie w sierpniu 2015 r., ale zgodnie z informacjami, jakie uzyskała od Agencji Narodowej, która się o takie rozporządzenie starała regulacje w nim zawarte mają zastosowanie do przychodów uzyskanych od 1 stycznia 2015 do 31 grudnia 2016. Dzięki nowym przepisom z podatku zostały zwolnione osoby takie jak Wnioskodawczyni, które otrzymały stypendium ramach programu X. Podatek, który został niesłusznie pobrany zanim pojawiło się owe rozporządzenie powinien zostać niezzwłocznie zwrócony.

Niedopatrzenie tego oznaczałoby nie spełnienie zaleceń Unii Europejskiej, dotyczących opodatkowania stypendiów X oraz stworzenie bariery stanowiącej przeszkodę w umiędzynarodawianiu polskich placówek oświatowych. Podobne podatki zostały zniesione w innych krajach europejskich. Wnioskodawczyni uważa, że to niedopuszczalne, żeby uczestnik szkolenia zagranicznego, nie dość, że wyjeżdża w swoim czasie wolnym (w czasie urlopu) to jeszcze musiał dopłacać do tego szkolenia z własnej kieszeni na skutek tego, że dokładnie wyliczone stawki przez Komisję Europejską zostały pomniejszone przez opodatkowanie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą opodatkowania, wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 przywołanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z kolei stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu stypendiów – w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.

Wysokość stanowiącą równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r., poz. 167), za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.

Podkreślić należy, że zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa – zwolnienia podatkowe stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania; muszą one być zatem interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, a także zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Nadto, przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego i próbach odkodowania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową.

Wobec tego, że ogólnej definicji tego pojęcia nie można znaleźć ani w przepisach prawa podatkowego, ani w przepisach innych gałęzi prawa, dla ustalenia jego znaczenia należy posłużyć się wykładnią językową. „Stypendium” oznacza okresową pomoc finansową z funduszów państwowych, społecznych lub prywatnych głównie dla studentów, uczniów, pracowników nauki. Z prawnego punktu widzenia chodzi zatem o świadczenie okresowe, głównie pieniężne, spełniane na rzecz oznaczonej osoby i mające na celu wspieranie jej działań służących zdobywaniu wiedzy bądź twórczości naukowej lub artystycznej.

Należy również wskazać na definicję zawartą w:

  1. Nowym Słowniku Języka Polskiego pod red. B. Dunaj – „stypendium to środki przyznawane przez instytucję osobie uczącej się, prowadzącej działalność artystyczną lub naukową na określony czas”,
  2. Słowniku Wyrazów Obcych PWN, który definiuje „stypendium jako stałą pomoc wypłacaną przez określony czas z funduszów społecznych albo państwowych, przeznaczona dla uczącej się młodzieży lub na prace specjalne”,
  3. Słowniku wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, który wskazuje, że „stypendium to zasiłek, subwencja. Pomoc finansowa dla uczących się, dla pracowników naukowych, artystów itd. wypłacana (przez określony czas, na pokrycie kosztów utrzymania) z funduszów państwa, organizacji, instytucji itd.”,
  4. Słowniku Wyrazów Obcych W. Kopalińskiego – „stypendium to zasiłek, subwencja, pomoc finansowa dla uczących się, dla pracowników nauki, artystów itd., wypłacana (przez określony czas, na pokrycie kosztów utrzymania) z funduszów państwa, organizacji, instytucji itd.”.

W konsekwencji, termin stypendium użyty w treści art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć jako pomoc finansową w postaci okresowego świadczenia (głównie) pieniężnego spełnianego na rzecz oznaczonej osoby i mającego na celu wspieranie jej działań służących m.in. zdobywaniu wiedzy, twórczości naukowej, realizacji badań naukowych. Zatem w pojęciu tym mieścić się będą także świadczenia wypłacane w ramach programu X.

Wobec powyższego definicję stypendium wypełniają świadczenia otrzymane przez Wnioskodawcę w ramach programu X.

W konsekwencji, wypłacone Wnioskodawczyni świadczenia (stypendium) w ramach programu X podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej ww. rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.

Ewentualna nadwyżka wypłacanego stypendium – ponad limit określony w ww. rozporządzeniu – rodzi obowiązek zapłaty zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od tej nadwyżki.

W myśl jednak § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 sierpnia 2015 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) podatników podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 1176), zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu stypendiów na wyjazdy zagraniczne otrzymywanych w ramach programu „X”, w części przekraczającej dochody zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.).

Stosownie do § 2 ww. rozporządzenia zaniechanie, o którym mowa w § 1, ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2015 r. do dnia 31 grudnia 2016 r.

W konsekwencji powyższego stwierdzić należy, że wypłacane Wnioskodawczyni świadczenia w ramach programu X – na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz § 1 ww. rozporządzenia – nie rodzą po stronie Wnioskodawcy powstania obowiązku podatkowego i nie podlegają opodatkowaniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) – w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj