Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/4511-265/15/RH
z 8 maja 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2012 r. poz. 770 ze późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2015 r. (data wpływu 9 lutego 2015 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 maja 2015 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 4 maja 2015 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która w dniu 28 listopada 2013 r. dokonała sprzedaży lokalu mieszkalnego o powierzchni 61,05 m2, położonego w G. Podstawą zbycia tej nieruchomości jest umowa sprzedaży dokonana w formie aktu notarialnego.

Przedmiotowy lokal został nabyty w drodze dziedziczenia po zmarłym w dniu 7 lipca 2006 r. A. J., zmarłym w dniu 19 listopada 2009 r. W. J. i zmarłej w dniu 16 maja 2011 r. Ł. J. i stanowił majątek osobisty Wnioskodawcy (postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku z dnia 26 lipca 2012 r.).

Wnioskodawca sprzedał wyżej opisany stanowiący odrębną nieruchomość lokal mieszkalny wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej wynoszącym 49/100 części za cenę 402.500,00 zł. Na dzień sporządzenia aktu notarialnego część ceny w kwocie 160.000,00 zł została zapłacona, do zapłaty pozostała kwota 242.500,00 zł, którą nabywcy zobowiązali się wpłacić w terminie do dnia 9 grudnia 2013 r.

Wnioskodawca w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym 2013 r. skierowanym do właściwego Urzędu Skarbowego wskazał, że w roku 2013 z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskał dochód w wysokości 327.033,00 zł. Jednocześnie oświadczył, że przychód uzyskany ze sprzedaży mieszkania w dniu 28 listopada 2013 r. położonego w G. zamierza wydatkować w ciągu dwóch lat na własne cele mieszkaniowe. Dodatkowo Wnioskodawca rozliczając PIT-39 za 2013 rok wskazał na koszty jakie poniósł w związku ze sprzedażą nieruchomości (kwotę 10.060,00 zł - koszty Biura Nieruchomości) oraz odliczył od dochodu kwotę 65.407 zł stanowiącą 1/6 części spadku po zmarłym w 2006 r. ojcu.

Dnia 9 października 2014 r. Wnioskodawca zawarł z Deweloperem umowę rezerwacyjną, w której Deweloper zobowiązał się do wybudowania oraz sprzedaży na rzecz Wnioskodawcy lokalu mieszkalnego, o projektowanej powierzchni 26,59 m2 za cenę 120.000,00 zł, a Wnioskodawca zobowiązał się lokal ten nabyć. Budynek, do którego wybudowania oraz sprzedaży zobowiązał się Deweloper zgodnie z postanowieniami cyt. wyżej umowy rezerwacyjnej zostanie wybudowany w terminie do dnia 30 listopada 2015 r., uzyskanie pozwolenia na użytkowanie budynku planowane jest na dzień 31 grudnia 2015 r. W ww. umowie został określony maksymalny termin zawarcia aktów notarialnych ustanawiających odrębną własność lokalu oraz przenoszących jego własność na dzień 30 czerwca 2016 r.


Wnioskodawca planuje następujące zdarzenie przyszłe:


Zawarcie w wykonaniu umowy rezerwacyjnej w 2015 r. w formie aktu notarialnego umowy deweloperskiej w trybie ustawy z dnia 16 września 2011 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego zobowiązującej Dewelopera do zawarcia w terminie do dnia 30 czerwca 2016 r. umowy ustanawiającej odrębną własność oraz przenoszącej na rzecz Wnioskodawcy własność lokalu mieszkalnego o numerze roboczym C, o projektowanej powierzchni 26,59 m2 za cenę 120.000,00 zł. Dodatkowo na mocy tej umowy Wnioskodawca zobowiązany będzie do zapłaty 100% ceny lokalu nr C w nieprzekraczalnym terminie do dnia 31 grudnia 2015 r.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w myśl aktualnej treści przepisów ustawy o PIT opisane powyżej ostateczne nabycie własności nieruchomości - tj. podpisanie umowy ustanowienia odrębnej własności i sprzedaży lokalu mieszkalnego oznaczonego numerem roboczym C w 2016 r., ale dokonane już po wpłacie w 2015 r. 100% ceny tego lokalu - stanowi wydatkowanie na własne cele mieszkaniowe w okresie nie później niż dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie w rozumieniu art. 21 ust. 25 ustawy o PIT ?
  2. Czy przez wydatki, które muszą zostać poniesione w okresie od dnia odpłatnego zbycia nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie - można rozumieć faktycznie poniesione wydatki (do końca 2015 r.) na zakup lokalu mieszkalnego oznaczonego numerem roboczym C dokonane przed zawarciem aktu notarialnego ustanawiającego odrębną własność lokalu oraz przenoszącego jego własność?
  3. Czy dokonanie przez Wnioskodawcę opisanej w pkt 1 powyżej czynności spowoduje powstanie po jego stronie obowiązku zapłaty podatku dochodowego?


Zdaniem Wnioskodawcy, odnosząc się do zapisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a dokładnie do art. 21 ust. 1 pkt 131, można wyczytać, że mowa w nim o „wydatkowaniu na własne cele mieszkaniowe". Wnioskodawca uważa, że ww. sformułowanie daje prawo do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego, ponieważ cała kwota zostanie przekazana sprzedawcy jeszcze w 2015 r., dodatkowo umowa deweloperska w formie aktu notarialnego zostanie zawarta również w roku 2015. Sam fakt podpisania ostatecznego aktu notarialnego nie ma wpływu na bieg sprawy, spełnia on tylko formę informacyjną, że Wnioskodawca może już bez przeszkód korzystać z własnego mieszkania.

Z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT wynika, że ustawodawca uzależnia skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia od wydatkowania przez podatnika w ściśle określonym czasie środków ze zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) na realizację własnego celu mieszkaniowego. Cele mieszkaniowe zostały enumeratywnie wymienione w art. 21 ust. 25 ww. ustawy. Zdaniem Wnioskodawcy momentem wydatkowania przez niego kwot uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości położonej w G. na nabycie lokalu mieszkalnego oznaczonego numerem roboczym C będzie data faktycznego wydatkowania przychodu, tj. okres do dnia 31 grudnia 2015 r. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy wiąże bowiem skutek prawny w postaci zwolnienia określonego dochodu od podatku dochodowego od osób fizycznych nie z faktem zawarcia umowy, lecz z terminem wydatkowania środków pieniężnych na określony cel.

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyska on prawo do zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w ustawie w sytuacji, gdy lokal mieszkalny położony w G, nabyty w 2012 r. drodze dziedziczenia po A. J., W. J. i Ł. J. (postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku z dnia 26 lipca 2012 r.) został zbyty w listopadzie 2013 r. (przed upływem 5 lat), ponieważ środki uzyskane ze sprzedaży zostaną przeznaczone na własne cele mieszkaniowe - zakup mieszkania. Nabyte mieszkanie będzie miało niższą wartość niż kwota wynikająca ze zbycia prawa do lokalu. Uzyskanie ulgi będzie możliwe, gdyż umowa na zakup mieszkania na własne cele mieszkaniowe została zawarta w 2014 r. a cała cena lokalu zostanie zapłacona najpóźniej do końca 2015 r.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca wskazuje interpretację indywidualną z 28 czerwca 2013 r., sygn. ITPB2/415-355/13/MN, w której to Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy podzielił stanowisko Wnioskodawcy w sprawie o niemal tożsamym stanie faktycznym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ww. praw majątkowych następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i nie zostaje dokonane w wykonywaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca w drodze dziedziczenia po zmarłym w dniu 7 lipca 2006 r. A. J. zmarłym w dniu 19 listopada 2009 r. W. J. i zmarłej w dniu 16 maja 2011 r. Ł. J., nabył lokal mieszkalny, który następnie sprzedał w 2013 r.

Wnioskodawca w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym 2013 r. wskazał, że w roku 2013 z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskał dochód w wysokości 327.033,00 zł. Jednocześnie oświadczył, że przychód uzyskany ze sprzedaży ww. lokalu zamierza wydatkować w ciągu dwóch lat na własne cele mieszkaniowe. W tym celu Wnioskodawca planuje zawrzeć z deweloperem w formie aktu notarialnego umowę deweloperską zobowiązującą dwewlopera do zawarcia w terminie do dnia 30 czerwca 2016 r. umowy ustanawiającej odrębną własność oraz przeniesienia na rzecz Wnioskodawcy własności lokalu mieszkalnego, za cenę 120.000,00 zł. Dodatkowo na mocy tej umowy Wnioskodawca zobowiązany będzie do zapłaty 100% ceny lokalu w nieprzekraczalnym terminie do dnia 31 grudnia 2015 r.

Odnosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że sprzedaż lokalu mieszkalnego dokonana w 2013 r., w części odpowiadającej udziałowi nabytemu w drodze spadku po zmarłym w 2006 r. ojcu nie stanowi źródła przychodu, ponieważ zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nastąpiła po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie.

Natomiast odpłatne zbycie lokalu mieszkalnego w części nabytej w drodze spadku po zmarłym w 2009 r. W. S.J. oraz zmarłej w 2011 r. Ł J. stanowi źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym według zasad obowiązujących od 1 stycznia 2009 r.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19 % podstawy obliczenia podatku.

W myśl natomiast jego ust. 2 podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 3 cytowanej ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 22 ust. 6d ustawy za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e cytowanej ustawy).

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 ww. ustawy).

Stosownie do art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:


  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.


Natomiast, zgodnie z art. 30e ust. 7 tejże ustawy, w przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 cytowanej ustawy.

Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:


  1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
  4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
  5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego


  • położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.


Przy czym, przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach (art. 21 ust. 26 ww. ustawy).

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 21 ust. 27 ww. ustawy, w przypadku ponoszenia wydatków na cele mieszkaniowe w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, na którego terytorium podatnik ponosi wydatki na cele mieszkaniowe.

Ponadto zgodnie z art. 21 ust. 28 ww. ustawy za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:


  1. nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
  2. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części


  • przeznaczonych na cele rekreacyjne.


Należy zauważyć, że wszelkiego rodzaju ulgi czy zwolnienia są odstępstwem od konstytucyjnej zasady równości i powszechności opodatkowania, w sposób szczegółowy uregulowanymi w przepisach materialnego prawa podatkowego. Są one przywilejami, z których podatnik ma prawo, a nie obowiązek skorzystania. Zatem oceniając ciążące na nim obowiązki wynikające z zastosowania danej ulgi czy zwolnienia podatkowego należy dokonać ścisłej, literalnej wykładni przepisu regulującego daną ulgę czy zwolnienie.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy, jeśli nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia danej nieruchomości lub prawa majątkowego zostanie wydatkowany na własne cele mieszkaniowe, do których ustawodawca zalicza m.in.: nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie udziału w gruncie albo prawie użytkowania wieczystego gruntu, związanych z tym lokalem.

Pojęcie „nabycie”, o którym mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zostało w niej zdefiniowane. Należy zatem odwołać się do przepisów prawa cywilnego, które stanowią, że „nabycie” obejmuje każde uzyskanie własności.

W związku z tym stwierdzić należy, że zarówno zawarcie umowy deweloperskiej, jak też dokonanie, stosownie do tej umowy, wpłat na poczet ceny, bez wątpienia mogą prowadzić do nabycia własności nieruchomości, ale nie są z nim równoważne. Treścią tej. umowy jest jedynie zobowiązanie się stron do zawarcia umowy przenoszącej własność, lecz tej własności sama umowa nie przenosi. Brak zawartej w formie aktu notarialnego umowy przeniesienia własności nieruchomości ma oczywisty skutek w postaci braku nabycia jej własności, a tym samym powoduje niewypełnienie warunku do skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że analiza treści normy prawnej sformułowanej w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w szczególności użyte w nim słowa „wydatki poniesione na nabycie” prowadzi do jednoznacznego wniosku, że wydatkowanie przychodu na definitywne nabycie lokalu mieszkalnego, to znaczy skutkujące przeniesieniem własności w terminie dwóch lat liczonych od końca roku podatkowego, w którym doszło do odpłatnego zbycia, upoważnia do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy.

W przedmiotowej sprawie z opisu zdarzenia przyszłego wynika natomiast, iż Wnioskodawca środki uzyskane z tej sprzedaży w 2013 r. lokalu mieszkalnego zamierza wydatkować na poczet zakupu mieszkania i w tym celu Wnioskodawca planuje zawrzeć z deweloperem, w wykonaniu umowy rezerwacyjnej, w formie aktu notarialnego umowę deweloperską. Wnioskodawca zobowiązany będzie do zapłaty 100% ceny lokalu w nieprzekraczalnym terminie do dnia 31 grudnia 2015 r., natomiast definitywna umowa przeniesienia własności w formie aktu notarialnego ma zostać zawarta do dnia 30 czerwca 2016 r., tj. po terminie określonym w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli po 31 grudnia 2015 r.

Wobec powyższego, w sytuacji przedstawionej we wniosku samo wydatkowanie środków ze sprzedaży odziedziczonego lokalu na nabycie lokalu mieszkalnego – bez zaistnienia faktu przeniesienia jego własności w ustawowym terminie – wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy - nie przesądza o prawie do zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Istotne jest bowiem zarówno wydatkowanie środków, jak i zawarcie aktu notarialnego przenoszącego własność, sporządzonego nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

W konsekwencji zatem gdy do końca 2015 r. Wnioskodawca nie zawrze z deweloperem umowy sprzedaży przenoszącej własność lokalu mieszkalnego w formie aktu notarialnego, a jedynie umowę deweloperską - dochód ze zbycia przedmiotowego mieszkania w części odpowiadającej udziałowi nabytemu w spadku po zmarłym W. J. i zmarłej Ł. J. - jest obowiązany opodatkować 19 % podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj