Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.61.2017.1.AC
z 30 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2017 r. (data wpływu 6 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wydawaniem nagród uczestnikom „programu motywacyjnego” (pytanie oznaczone we wniosku nr 1, nr 2 i nr 3) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem usług polegających m.in. na odpłatnym organizowaniu i obsłudze programów motywacyjnych, których celem jest zwiększenie sprzedaży, promocja produktów oraz marki zleceniodawców. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca zawarł z podmiotem – Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością – spółką prowadzącą działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży dóbr konsumpcyjnych szybkozbywalnych z kategorii mrożonych słodyczy (dalej zwaną również „Klientem”), umowę o świadczenie usług marketingowych w zakresie organizacji oraz bieżącej obsługi programu motywacyjnego. Zgodnie z tą umową Klient zlecił Spółce organizację i obsługę programu motywacyjnego w zamian za określone w umowie wynagrodzenie.

W ramach umowy Wnioskodawca zobowiązał się do:

  1. przygotowania regulaminu programu motywacyjnego,
  2. zaprojektowania i wyprodukowania broszur oraz strony internetowej służącej rejestracji uczestników,
  3. bieżącej obsługi programu motywacyjnego, w tym w szczególności naliczania punktów poszczególnym uczestnikom programu,
  4. bieżącego raportowania przebiegu programu motywacyjnego.

W dniu 1 marca 2017 r. rozpoczęła się trzecia edycja programu motywacyjnego, która potrwa do dnia 14 października 2017 r. Podobnie jak w poprzedniej edycji, również w tej, zgodnie z przygotowanym przez Wnioskodawcę regulaminem, organizatorem programu motywacyjnego jest Wnioskodawca. Natomiast uczestnikami programu są pełnoletnie osoby fizyczne pełniące rolę przedstawicieli handlowych niezależnych dystrybutorów Klienta (hurtowni) lub administratorów niezależnych dystrybutorów Klienta (hurtowni), tj. osoby zatrudnione u tych dystrybutorów na umowę o pracę oraz osoby, które wykonują pracę lub czynności na rzecz dystrybutorów na podstawie innego niż stosunek pracy tytułu prawnego (w tym w ramach indywidualnej działalności gospodarczej), zaproszone do udziału w programie przez przedstawiciela Klienta, które uzyskały na udział zgodę przełożonych, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, zamieszkałe na terytorium Polski, które w okresie trwania programu poprawnie zarejestrowały swój udział w programie (dalej również „Uczestnicy”).

Celem programu motywacyjnego jest rozbudowa sieci dystrybucji towarów oferowanych do sprzedaży przez Klienta w sklepach obsługiwanych przez przedstawicieli handlowych dystrybutorów oraz zmotywowanie przedstawicieli handlowych dystrybutorów do systematycznej pracy w okresie trwania programu.

Podstawę do rejestracji Uczestnika w programie motywacyjnym stanowi prawidłowo wypełniony formularz zgłoszeniowy dostępny na dedykowanej stronie internetowej programu. Po wprowadzeniu w systemie informatycznym programu danych osoby, która spełni warunki uczestnictwa, Wnioskodawca przesyła Uczestnikowi, na numer telefonu lub adres poczty elektronicznej podane w formularzu zgłoszeniowym, informację o zarejestrowaniu go w programie wraz z loginem i hasłem do indywidualnego konta tego Uczestnika na dedykowanej stronie internetowej programu oraz do specjalnej aplikacji mobilnej stworzonej na potrzeby uczestnictwa w programie. Program polega na nagradzaniu Uczestników pełniących rolę przedstawicieli handlowych dystrybutorów Klienta, za sprzedaż towarów Klienta Wnioskodawcy punktami, które mogą być zamienione na nagrody pieniężne według przelicznika przewidzianego w załączniku do regulaminu i aktualizowanego w trakcie trwania programu (uczestnik – przedstawiciel handlowy otrzymuje punkty za sprzedaż towarów Klienta Wnioskodawcy). Natomiast w odniesieniu do Uczestników pełniących rolę administratorów wyznaczonych przez dystrybutorów Klienta Wnioskodawcy, program polega na nagradzaniu tych uczestników za wypełnianie raportów sprzedaży, zgodnie z wymogami określonymi w regulaminie programu punktami, które mogą być zamienione na nagrody pieniężne według przelicznika przewidzianego w załączniku do regulaminu i aktualizowanego w trakcie trwania programu (uczestnik – administrator otrzymuje punkty za terminowe i prawidłowe wypełnianie raportów sprzedaży).

Nagrody pieniężne będą wypłacane przez organizatora na rachunek bankowy wskazany przez Uczestnika w formularzu zgłoszeniowym, dwa razy w miesiącu, do 15 dnia roboczego miesiąca oraz do ostatniego dnia kalendarzowego miesiąca, w okresie trwania programu, tj. od dnia 1 marca 2017 r. do dnia 14 października 2017 r., na podstawie raportów sprzedaży otrzymywanych przez Wnioskodawcę wskutek ich wypełnienia w dedykowanym dla programu panelu raportowania na stronie internetowej programu przez uczestników programu pełniących rolę administratorów wyznaczonych przez Dystrybutorów Klienta Wnioskodawcy, po uprzedniej weryfikacji i zatwierdzeniu tych raportów przez Klienta Wnioskodawcy. Do wydania nagrody pieniężnej dochodzi z momentem złożenia przez Wnioskodawcę nieodwołalnego polecenia przelewu środków finansowych na rzecz Uczestnika. Poza „standardowymi” nagrodami pieniężnymi w ramach programu zorganizowana została również specjalna akcja promocyjna (na potrzeby tej akcji opracowany został odrębny regulamin), w której przewidziano przyznanie nagród rzeczowych dla uczestników – przedstawicieli handlowych, którzy w okresie trwania akcji uzyskają najlepsze wyniki sprzedażowe towarów Klienta Wnioskodawcy w swoich regionach sprzedaży (akcja promocyjna nie jest skierowana dla uczestników – administratorów). Ta akcja zawiera w sobie element rywalizacji, bowiem liczba nagród jest ograniczona i uzyskują je wyłącznie Uczestnicy, którzy osiągną najlepsze wyniki podczas gdy przy „standardowych” nagrodach w programie element rywalizacji nie występuje (punkty, które podlegają zamianie na nagrody pieniężne przyznawane są Uczestnikom – przedstawicielom handlowym za sprzedaż towarów Klienta Wnioskodawcy, niezależnie od wolumenu sprzedanych towarów).

W ramach programu motywacyjnego zorganizowana została również kolejna akcja promocyjna skierowana do dodatkowej kategorii Uczestników. Zasady prowadzenia akcji promocyjnej zostały uregulowane w odrębnym regulaminie. Akcja skierowana została do indywidualnie oznaczonych, pełnoletnich osób fizycznych pełniących rolę koordynatora sprzedaży Klienta Wnioskodawcy, zatrudnionych u Klienta Wnioskodawcy na podstawie umów o pracę oraz wykonujących pracę lub czynności na rzecz Klienta Wnioskodawcy na podstawie innego niż stosunek pracy tytułu prawnego (w tym w ramach indywidualnej działalności gospodarczej). Promocja polega na nagradzaniu ww. Uczestników za przesyłanie raportów dystrybucji numerycznej, raportów wyników sprzedaży, terminową akceptację raportów premii należnej do wypłaty Uczestnikom – przedstawicielom handlowym, realizację wyznaczonych celów dystrybucji numerycznej w punktach sprzedaży detalicznej obsługiwanych przez Uczestników – przedstawicieli handlowych, przez Uczestników – koordynatorów, realizacji miesięcznych planów sprzedażowych założonych przez Klienta Wnioskodawcy oraz realizację innych działań taktycznych. Za najlepszą realizację powyższych zadań w okresie trwania promocji uczestnicy – koordynatorzy będą otrzymywali punkty na zasadach przewidzianych w załączniku do regulaminu promocji. Dla uczestników promocji Wnioskodawca przewidział indywidualne, stopniowalne nagrody pieniężne oraz nagrodę zespołową w postaci voucherów uprawniających do wycieczki zagranicznej. Nagrody indywidualne przyznawane są pięciu Uczestnikom, którzy uzyskają najwyższą ilość punktów w okresie trwania promocji, tj. od dnia 1 marca 2017 r. do dnia 14 października 2017 r. Nagroda zespołowa przyznawana jest wszystkim Uczestnikom z regionu sprzedaży, z którego Uczestnicy uzyskają najwyższą ilość punktów w ww. okresie. Jeden Uczestnik promocji jest uprawniony do otrzymania tylko jednej nagrody indywidualnej i tylko jednej nagrody zespołowej. Również ta akcja zawiera w sobie element rywalizacji, bowiem liczba nagród jest ograniczona i przysługują one wyłącznie Uczestnikom, którzy osiągną najlepsze wyniki.

Realizując program motywacyjny Wnioskodawca działa w imieniu własnym, ale na rzecz Klienta. Regulaminowym organizatorem programu motywacyjnego jest Wnioskodawca i to On zobowiązany jest względem Uczestników do wypłaty nagród (na zasadzie przyrzeczenia publicznego, zgodnie z przepisem art. 919 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny – Dz. U. z 1964 r., Nr 16, poz. 93, z późn. zm.). Obowiązek ten ciążyć będzie na Wnioskodawcy nawet gdyby nie otrzymał On środków na ten cel od Klienta. Dodatkowo, Uczestnicy programu nie wchodzą w żadne relacje bezpośrednio z Klientem – wszelkie roszczenia, reklamacje itd. mogą kierować wyłącznie wobec Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie działa zatem w charakterze pośrednika pomiędzy Klientem a Uczestnikami, ale działając na rzecz Klienta jednocześnie działa w imieniu własnym. Natomiast Klient jest podmiotem, który ponosi ekonomiczny ciężar organizacji programu motywacyjnego – jest on m.in. zobowiązany wobec Wnioskodawcy (a nie Uczestników programu motywacyjnego) do pokrycia kosztów organizacji programu, w tym kosztu nagród pieniężnych wypłacanych w programie (koszt nagród stanowi jeden z elementów kalkulacyjnych wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy od Klienta).

W tak przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca powziął wątpliwości co do zakresu ciążących na Nim obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wypłatą Uczestnikom programu motywacyjnego nagród pieniężnych i wydania im nagród rzeczowych. Wnioskodawca co prawda uzyskał interpretacje indywidualne dla dwóch poprzednich edycji programu (vide interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 maja 2015 r., nr IPPB2/4511-201/15-4/MG, z dnia 18 maja 2015 r., nr IPPB1/4511-478/15-4/ES – dla pierwszej edycji, z dnia 8 lipca 2016 r., nr IPPB2/4511-395/16-2/AK, z dnia 8 lipca 2016 r., nr IPPB2/4511-395/16-3/AK – dla drugiej edycji), jednak w obecnej edycji regulamin programu uległ zmianie, wobec czego tamte interpretacje stały się nieaktualne (m.in. nagrody pieniężne są wypłacane Uczestnikom bezpośrednio na ich rachunki bankowe, a nie poprzez zasilenie wydawanych Uczestnikom kart przedpłaconych jak to miało miejsce w pierwszej edycji, poza nagrodami pieniężnymi wydawane są nagrody rzeczowe, przewidziano akcje promocyjne o charakterze współzawodnictwa).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca, jako podmiot wypłacający nagrody pieniężne (poza nagrodami otrzymanymi w związku z organizowanymi w ramach programu akcjami promocyjnymi) będzie zobowiązany sporządzić i przekazać Uczestnikom programu motywacyjnego będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, którzy z tytułu uczestnictwa w programie motywacyjnym otrzymają nagrody pieniężne, oraz właściwym urzędom skarbowym, informację PIT-8C zgodnie z dyspozycją przepisu art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy Wnioskodawca, jako podmiot wypłacający nagrody pieniężne (poza nagrodami otrzymanymi w związku z organizowanymi w ramach programu akcjami promocyjnymi) będzie zobowiązany sporządzić i przekazać Uczestnikom programu motywacyjnego będącym osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, którzy z tytułu uczestnictwa w programie motywacyjnym otrzymają nagrody pieniężne, oraz właściwym urzędom skarbowym, informację PIT-8C zgodnie z dyspozycją przepisu art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  3. Czy akcje promocyjne organizowane w ramach programu motywacyjnego, w których pula nagród pieniężnych i rzeczowych jest ograniczona, a przyznanie nagród uzależnione jest od najlepszej realizacji przez Uczestników zadań określonych w regulaminach tych akcji spełniają przesłanki pozwalające na zakwalifikowanie ich jako konkursów w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  4. Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 3 jest twierdząca, to czy w związku z wypłatą nagród pieniężnych/wydaniem nagród rzeczowych w organizowanych w ramach programu motywacyjnego akcjach promocyjnych mających charakter konkursów zwycięzcom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej na Wnioskodawcy ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych określone w art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 i art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  5. Jeżeli odpowiedź napytanie nr 3 jest twierdząca, to czy w związku z wypłatą nagród pieniężnych/wydaniem nagród rzeczowych w organizowanych w ramach programu motywacyjnego akcjach promocyjnych mających charakter konkursów zwycięzcom będącym osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą na Wnioskodawcy ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych określone w art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 i art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytania oznaczone we wniosku nr 1, nr 2 i nr 3, natomiast w zakresie pytania nr 4 i nr 5 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

W ocenie Wnioskodawcy, na pierwsze z pytań postawionych we wniosku należy udzielić odpowiedzi negatywnej. Wnioskodawca uważa, że jako podmiot wypłacający nagrody pieniężne i wydający nagrody rzeczowe nie będzie zobowiązany sporządzić i przekazać Uczestnikom programu motywacyjnego będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, którzy z tytułu uczestnictwa w Programie otrzymają nagrody pieniężne, oraz właściwym urzędom skarbowym, informacji PIT-8C zgodnie z dyspozycją przepisu art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r., Nr 80, poz. 350, z późn. zm., dalej również „ustawa o PIT”). Taki obowiązek będzie natomiast ciążył na Kliencie Wnioskodawcy, jako na podmiocie finansującym nagrody.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Wyrazem praktycznej realizacji tej zasady jest przepis art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, z którego treści wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 ust. 1 ustawy o PIT określono katalog źródeł przychodów, wyszczególniając w nim m.in. inne źródła (pkt 9).

W myśl przepisu art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie przez ustawodawcę zwrotu „w szczególności” wskazuje, że powyższy katalog jest katalogiem otwartym i obejmuje również przychody w nim niewymienione, których nie da się zakwalifikować do żadnego innego źródła przychodów.

W ocenie Wnioskodawcy, przychody uzyskane przez Uczestników programu motywacyjnego nieprowadzących działalności gospodarczej w związku z wypłatą na ich rzecz „standardowych” nagród pieniężnych (innych niż nagrody przyznawane w organizowanych w ramach programu akcjach promocyjnych), należy zakwalifikować właśnie do przychodów z innych źródeł. Nie będą to jednak przychody z tytułu wygranych w konkursach związanych ze sprzedażą premiową, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od których pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Jak bowiem wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, nagrody pieniężne i rzeczowe stanowią dodatkową gratyfikację za sprzedaż towarów Klienta, a nie np. za wygraną w konkursie. Mają one zatem walor motywujący i są ukierunkowane na zmobilizowanie Uczestników do poniesienia pewnego wysiłku, który ma doprowadzić do oczekiwanych efektów w postaci korzyści finansowych, zarówno dla tych Uczestników jak i dla Klienta Wnioskodawcy. W konsekwencji „podstawowy” program motywacyjny opisany we wniosku nie ma cech konkursu, czy sprzedaży premiowej. Powyższej konstatacji nie zmieniają również organizowane w ramach programu akcje promocyjne, które co prawda mają cechy konkursu, jednak odbywają się niezależnie od „podstawowego” programu, na podstawie odrębnych regulaminów i z własnymi pulami nagród.

Zatem, zastosowania nie znajdzie tutaj przepis art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, dotyczący poboru przez płatników zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10 oraz art. 42 ust. 1 i 42 ust. 1a ustawy o PIT, dotyczące obowiązku przekazania pobranej kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania i obowiązku przesłania, do końca roku następującego po roku podatkowym, do tego urzędu skarbowego rocznej deklaracji PIT-8AR. Zastosowanie znajdzie natomiast przepis art. 42a ustawy o PIT.

Stosownie do treści rzeczonego art. 42a ustawy o PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Obecnie taka informacja składana jest na formularzu PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z wypłatą „standardowych” nagród pieniężnych Uczestnikom programu motywacyjnego będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (innych niż nagrody przyznawane w organizowanych w ramach programu akcjach promocyjnych) nie będzie spoczywał na Nim obowiązek sporządzenia i przekazania imiennej informacji PIT-8C Uczestnikom, którzy otrzymali nagrody pieniężne oraz właściwym dla tych uczestników urzędom skarbowym. W przedmiotowej sprawie Spółka będzie co prawda wypłacała Uczestnikom nagrody w swoim imieniu, lecz jednocześnie działając na rzecz Klienta, który zlecił Spółce organizację i obsługę programu motywacyjnego, w zamian za określone w zawartej między stronami umowy wynagrodzenie. Ekonomiczny ciężar związany z realizacją programu motywacyjnego, w tym koszty nagród pieniężnych, finansuje bowiem Klient, pomimo, że to Wnioskodawca dokona wypłaty nagród. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki informacyjne, o których mowa w powołanym powyżej art. 42a ustawy o PIT. Obowiązki te będą ciążyły na Kliencie, zlecającym Spółce obsługę programu motywacyjnego, którego głównym i podstawowym celem jest rozbudowa sieci dystrybucji oferowanych przez niego towarów i w konsekwencji zwiększenie ich sprzedaży.

Reasumując, Wnioskodawca, jako podmiot wydający nagrody nie będzie zobowiązany do sporządzenia i przekazania Uczestnikom programu motywacyjnego, będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, którzy z tytułu uczestnictwa w programie otrzymali nagrody pieniężne oraz właściwym urzędom skarbowym, informacji PIT-8C. Fakt, że kompleksową obsługą programu zajmuje się Wnioskodawca, na podstawie stosownej umowy zawartej z Klientem, nie czyni Wnioskodawcy płatnikiem podatku i w związku z tym nie spoczywają na Niej żadne obowiązki informacyjne.

Kończąc, Wnioskodawca nadmienia, że stanowisko tożsame z zaprezentowanym powyżej, zostało wyrażone w szeregu interpretacji indywidualnych zapadłych w podobnych sprawach. Tytułem przykładu można tutaj przywołać chociażby interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 lipca 2015 r., nr IPPB4/4511-676/15-2/MP, z dnia 8 października 2014 r., nr IPPB2/415-561/14-2/PW, z dnia 20 kwietnia 2015 r., nr IPPB2/4511-78/15-2/MG, z dnia 13 lipca 2015 r., nr IPPB2/4511-454/15-2/MG.

Szczególną uwagę Wnioskodawca zwraca na interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 maja 2015 r., nr IPPB2/4511-201/15-4/MG oraz z dnia 8 lipca 2016 r., nr IPPB2/4511-395/16-2/AK, które dotyczą poprzednich edycji programu motywacyjnego opisanego we wniosku.

Ad. 2

W ocenie Wnioskodawcy, również na drugie z pytań postawionych we wniosku należy udzielić odpowiedzi negatywnej. Wnioskodawca uważa, że jako podmiot wypłacający nagrody pieniężne nie będzie zobowiązany sporządzić i przekazać Uczestnikom programu motywacyjnego będącym osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, którzy z tytułu uczestnictwa w programie motywacyjnym otrzymają nagrody pieniężne oraz właściwym urzędom skarbowym, informacji PIT-8C zgodnie z dyspozycją przepisu art. 42a ustawy o PIT. Z przyczyn wskazanych w dalszej części uzasadnienia, taki obowiązek nie będzie również ciążył na Kliencie Wnioskodawcy.

W treści art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, ustawodawca jako jedno ze źródeł przychodów wskazał pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z treścią art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle przepisu art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Natomiast w myśl art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o PIT, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

W ocenie Wnioskodawcy, przychody uzyskane przez Uczestników programu motywacyjnego prowadzących działalność gospodarczą w związku z wypłatą na ich rzecz nagród pieniężnych, należy zakwalifikować właśnie do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego nagrody te stanowią dodatkową gratyfikację za dobre wyniki sprzedaży towarów Klienta, a nie np. za wygraną w konkursie. Mają one zatem walor motywacyjny i są ukierunkowane na zmobilizowanie Uczestników do poniesienia pewnego wysiłku, który ma doprowadzić do oczekiwanych efektów w postaci korzyści finansowych, zarówno dla tych Uczestników jak i dla Klienta Wnioskodawcy. W konsekwencji program motywacyjny opisany we wniosku nie ma cech konkursu, czy sprzedaży premiowej. Uczestnicy prowadzący działalność gospodarczą, dla otrzymania nagród, podejmują standardowe czynności wykonywane w ramach prowadzonej działalności, z tym, że muszą te czynności zintensyfikować, ukierunkować je na sprzedaż towarów Klienta Wnioskodawcy i wykazać się w tym zakresie odpowiednio wysoką skutecznością.

Mając powyższe na względzie, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku Uczestników programu motywacyjnego będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, wartość nagród pieniężnych otrzymanych w programie w związku z tą działalnością, stanowić będzie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej tj. przychód ze źródła, o którym mowa w art. 14 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, który powinien być opodatkowany przez samych Uczestników zgodnie z wybraną formą opodatkowania. Oznacza to, że na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia i przekazania tym Uczestnikom oraz właściwym urzędom skarbowym informacji PIT-8C zgodnie z dyspozycją przepisu art. 42a ustawy o PIT.

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w stanie faktycznym akcje promocyjne organizowane w ramach programu motywacyjnego, w których pula nagród pieniężnych i rzeczowych jest ograniczona, a przyznanie nagród uzależnione jest od najlepszej realizacji przez Uczestników zadań określonych w regulaminach tych akcji, są konkursami w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, na trzecie z pytań postawionych we wniosku należy udzielić odpowiedzi twierdzącej.

Ponieważ ustawa o PIT nie zawiera legalnej definicji „konkursu” w orzecznictwie sądów administracyjnych jednolicie wskazuje się, że dokonując wykładni tego pojęcia należy się posłużyć potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia. Uwzględniając tę dyrektywę wykładni przyjmuje się, że zasadniczo definicja pojęcia „konkurs”, którym posługuje się art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, zawiera kilka elementów.

W wyroku z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12 wskazał je Naczelny Sąd Administracyjny, stwierdzając, że aby mówić o konkursie w rozumieniu przepisów o PIT: „W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród”. W cytowanym wyroku NSA zaznaczył przy tym, że jako kluczowy, statuujący definicję „konkurs” jawi się element rywalizacji rozumianej jako ubieganie się o zwycięstwo, wygraną, o zdobycie czegoś, współzawodnictwo: „Bez „rywalizacji” bowiem nie możemy dookreślić pojęcia konkurs”.

W tym samym tonie wypowiedział się również np. WSA we Wrocławiu w wyroku z dnia 7 maja 2015 r., sygn. akt I SA/Wr 303/15, wskazując, że aby dane przedsięwzięcie zostało uznane za konkurs wymagane jest:

  1. istnienie regulaminu konkursu określającego nazwę, organizatora i uczestników konkursu, nagrody oraz zasady wyboru zwycięzców,
  2. ograniczenie liczby zwycięzców – nagrody nie mogą zostać przekazane wszystkim uczestnikom,
  3. wyłonienie zwycięzców w drodze wzajemnej rywalizacji, z występującym elementem współzawodnictwa pomiędzy uczestnikami w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu – w powszechnym rozumieniu bowiem konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy lub zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria,
  4. wskazanie osób odpowiedzialnych za prawidłowy, zgodny z regulaminem przebieg akcji (komisja konkursowa, jury),
  5. wydanie nagród zwycięzcy/zwycięzcom.

W ocenie Wnioskodawcy, opisane w stanie faktycznym akcje promocyjne realizowane w ramach programu motywacyjnego wyczerpują wszystkie wskazywane w orzecznictwie przesłanki warunkujące uznanie danego przedsięwzięcia za konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, bowiem:

  1. przeprowadzane są w oparciu o pisemny regulamin dostępny dla wszystkich uczestników, który wskazuje: nazwę akcji, organizatora akcji (w tym charakterze występuje Wnioskodawca), podmioty mogące uczestniczyć w akcji i warunki uczestnictwa, nagrody oraz zasady ich przyznawania,
  2. istnieje element rywalizacji/współzawodnictwa między Uczestnikami akcji oraz ograniczenie liczby zwycięzców – pula nagród jest ograniczona i otrzymają je tylko Uczestnicy, którzy najlepiej wywiążą się z zadań określonych w regulaminach poszczególnych akcji,
  3. Wnioskodawca, jako organizator akcji wyznaczy osoby odpowiedzialne za prawidłowy przebieg konkursu i wyłonienie zwycięzców,
  4. Wnioskodawca wydaje zwycięzcom nagrody rzeczowe i wypłaca nagrody pieniężne.

W opinii Wnioskodawcy warte odnotowania jest, że za uznaniem za konkurs w rozumieniu przepisów ustawy o PIT, przedsięwzięć podobnych do opisanych w stanie faktycznym akcji promocyjnych wielokrotnie opowiadały się sądy administracyjne. Wskazać w tym miejscu należy zwłaszcza wyrok WSA w Warszawie z dnia 27 stycznia 2016 r., sygn. akt …., w którym Sąd poddawał analizie konkurs organizowany przez podmiot świadczący usługi w branży reklamowej na rzecz swojego kontrahenta, którego istotą było dokonywanie w okresie trwania konkursu hurtowych zakupów produktów należących do marki owego kontrahenta na określoną kwotę, a następnie osiągnięcie jak największej sprzedaży detalicznej tych produktów. Nagrody otrzymać miało 10 uczestników, którzy znajdą się na najwyższych miejscach rankingowych tworzonej według wyników sprzedaży. Sąd nie miał wątpliwości, że tego rodzaju przedsięwzięcie wypełnia znamiona konkursu w rozumieniu przepisów ustawy o PIT, gdyż widoczny jest element rywalizacji uczestników, którym było osiągnięcie wartości sprzedaży wyższej niż wartość uzyskana przez innych uczestników (w podobnym tonie NSA w wyroku z dnia 1 grudnia 2015 r., sygn. akt II FSK 2075/13).

Zdaniem Wnioskodawcy, wnioski płynące z przytoczonych wyżej wyroków można w pełni zastosować w okolicznościach przedstawionego stanu faktycznego. Wnioskodawca stwierdza, że wprawdzie nie występuje tutaj tożsamość zadania konkursowego, niemniej jednak podobnie jak w stanach faktycznych będących kanwą ww. wyroków istotą akcji promocyjnych realizowanych przez Wnioskodawcę jest rywalizacja Uczestników o jak najlepszą realizację zadań określonych w regulaminach poszczególnych akcji. Element rywalizacji/współzawodnictwa Uczestników jest zatem oczywisty.

Mając powyższe na względzie, z uwagi na fakt, że w organizowanych przez Wnioskodawcę w ramach programu motywacyjnego akcjach promocyjnych występuje element współzawodnictwa między Uczestnikami a nadto spełnione są wymogi formalne w postaci regulaminu określającego w szczególności ich zasady, organizatora, uczestników i nagrody za uzasadnione, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać twierdzenie, że w sprawie mamy do czynienia z konkursami w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Jednocześnie nie będą to przy tym konkursy, o jakich mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, tj. organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) ani konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a zatem do nagród w nich przyznanych, nawet jeżeli wartość nagród nie przekroczy 760 zł nie będzie miało zastosowania zwolnienie podatkowe przewidziane w tym przepisie

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy poinformować też, że na dzień wydania niniejszej interpretacji obowiązuje tekst ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawca przywołał nieaktualne brzmienie art. 11 ust. 1 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ustawą z dnia 16 stycznia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 251) zmieniono brzmienie m.in. art. 11 ust. 1 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zmieniony art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obecnie brzmi – za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Nowe brzmienie art. 11 ust. 1 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w myśl art. 5 ustawy zmieniającej – ma zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od 1 stycznia 2016 r. Powyższa zmiana nie ma jednak wpływu na treść niniejszego rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj