Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.128.2017.2.MAZ
z 4 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 lipca 2017 r. (data wpływu – 31 lipca 2017 r.), uzupełnionym pismem z 5 września 2017 r. (data wpływu – 13 września 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy posiadanego alkoholu etylowego skażonego acetonem – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy posiadanego alkoholu etylowego skażonego acetonem. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 5 września 2017 r. (data wpływu – 13 września 2017 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie organu z 30 sierpnia 2017 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.128.2017.1.MAZ.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca – Sp. z o.o. (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) prowadzi działalność m.in. w zakresie produkcji Aktywnych Substancji Farmaceutycznych, które używane są jako substancje czynne w produktach leczniczych.

Niezbędnym etapem otrzymywania jednego z produktów jest jego krystalizacja z wodnego roztworu przy użyciu alkoholu etylowego, a określony sposób wytwarzania opisany jest w odpowiedniej dokumentacji substancji, tzw. ASMF (Actice Substance Master File), która zarejestrowana jest w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych w Warszawie. Spółka wykorzystywała do krystalizacji alkohol etylowy skażony acetonem (bez podatku akcyzowego) od dnia 21 lutego 2006 r. (na podstawie decyzji wydanej przez Naczelnika Urzędu Celnego w …).

W wyniku przeprowadzonego audytu wewnętrznego Wnioskodawca ujawnił nieprawidłowości w postaci wykorzystania w dniach 02 i 06 lutego 2017 r., w procesie produkcji, alkoholu etylowego skażonego (w ilości 380,8 dm3), który Spółka mogła stosować jako podmiot zużywający, do dnia 30 stycznia 2017 r. (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 11 stycznia 2017 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie dostawy, warunków i sposobu zwrotu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz środków skażających alkohol etylowy; Dz.U., poz. 91).

Po wykryciu nieprawidłowości natychmiast wstrzymano produkcję, która wykorzystywała w/w alkohol oraz zabezpieczono w całości wyrób gotowy powstały przy jego użyciu. Wnioskodawca nadmienił, że alkohol etylowy używany jest jedynie na etapie krystalizacji i nie znajduje się w gotowym produkcie. Ustalono, że nie było to świadome działanie, tylko błąd związany ze zmianą dotychczasowych przepisów i podjęcie czynności na podstawie uchylonych, a nie obowiązujących przepisów. Opisana powyżej nieprawidłowość zdarzyła się po raz pierwszy w 26-letniej historii Spółki i podjęto w związku z tym odpowiednie czynności - zawiadomiono właściwy urząd celny oraz dopełniono obowiązku uregulowania w całości należności publicznoprawnej i złożenia deklaracji podatkowej.

Obecnie Wnioskodawca wykorzystuje na etapie krystalizacji Aktywnej Substancji Farmaceutycznej alkohol etylowy nieskażony, zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b (od kwietnia br.), ponieważ żaden ze wskazanych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 11 stycznie 2017 r. (Dz.U., poz. 91) skażalnik, nie mógł zostać zastosowany w przypadku produkcji Spółki (ze względów prawnych lub technologicznych), co spowodowało brak możliwości użycia skażonego alkoholu etylowego bez podatku akcyzowego (jak dotychczas).

Określony sposób użycia alkoholu etylowego nieskażonego został opisany we wniosku (z dnia 23 marca 2017 r.) do Naczelnika … Urzędu Celno-Skarbowego w … (w skrócie: otrzymanie z alkoholu półproduktu w I etapie produkcji, który może zostać zwolniony przez Urząd Celno-Skarbowy do II etapu produkcji, tj. krystalizacji Aktywnej Substancji Farmaceutycznej). W dniu 05 kwietnia 2017 r. Wnioskodawca otrzymał pismo, że informacja o zmianie alkoholu została dołączona do akt weryfikacyjnych przedsiębiorstwa, będących w posiadaniu Naczelnika … Urzędu Celno-Skarbowego w …. Dzięki temu mogliśmy wznowić produkcję przy wykorzystaniu alkoholu etylowego bez podatku akcyzowego.

Spółka w dalszym ciągu jest jednak w posiadaniu alkoholu etylowego (dostawa z dnia 13 października 2016 r.) ze skażalnikiem z uchylonego załącznika nr 3, obowiązującego do dnia 31 stycznia 2017 r. rozporządzenia Ministra Finansów [z 22 grudnia 2015 r. w sprawie dostawy, warunków i sposobu zwrotu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz środków skażających alkohol etylowy; Dz.U. z 2015 r., poz. 2285]. W/w alkohol, w ilości 758,8 dm3, znajduje się w czterech [pojemnikach] zaplombowanych przez Urząd Celno-Skarbowy (właściwy dla miejsca realizacji zamówienia alkoholu) oraz dostawcę alkoholu, w odpowiednim magazynie przeznaczonym do przechowywania alkoholu etylowego przeznaczonego do produkcji.

W uzupełnieniu wniosku z 5 września 2017 r. Wnioskodawca wskazał podstawę prawną zwolnienia od akcyzy, zużywanego do dnia 30 stycznia 2017 r., skażonego alkoholu etylowego:

  • art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, w związku z
  • § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2015 r. w sprawie dokumentu dostawy, warunków i sposobu zwrotu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz.U. z 2015 r., poz. 2285; dalej jako: „rozporządzenie MF”), przed zmianą dokonaną rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 11 stycznia 2017 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie dokumentu dostawy, warunków i sposobu zwrotu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz.U., poz. 91; dalej jako: „rozporządzenie zmieniające”).

Przepis art. 32 ust. 4 pkt 2 stanowi, iż zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również alkohol etylowy skażony środkami skażającymi, określonymi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych i wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1 lub 8 jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

W § 4 rozporządzenia MF wskazano, że środkiem skażającym, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy, służącym do stosowania zwolnień od akcyzy jest m.in. aceton.

W rozporządzeniu zmieniającym wykreślono ze skażalników aceton wskazując, w konkretnych przypadkach, jakich skażalników może użyć Spółka.

Nabycie skażonego alkoholu etylowego nastąpiło w sposób wynikający z art. 32 ust 3 pkt 1 ustawy o akcyzie, tj. jako nabycie ze składu podatkowego na terytorium kraju przez podmiot zużywający (Spółkę).

Jednocześnie w stosunku do nabytego alkoholu etylowego spełnione zostały warunki wymienione w przepisie art. 32 ust. 5-11 ustawy o akcyzie. Wnioskodawca nabywając alkohol etylowy stosował warunki wymienione w powyższych przepisach prawnych, co powodowało możliwość korzystania ze zwolnienia używanego alkoholu etylowego do produkcji. Spełnienie powyższych warunków nadzorowane było przez właściwego naczelnika urzędu celnego, a obecnie po zmianach administracyjnych organów podatkowych - nadzorowane jest przez właściwy Urząd Celno-Skarbowy w ….

Nie budzi wątpliwości ani Spółki, ani organów kontrolujących fakt spełnienia powyższych warunków. Problem praktyczny Wnioskodawcy dotyczy faktu, iż:

  • z uwagi na rozporządzenie zmieniające wykreślono począwszy od 1 lutego 2017 r. z możliwych skażalników aceton, co uniemożliwiło Spółce stosowanie zwolnienia z akcyzy na podstawie dotychczasowego art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym;
  • Spółka do nabywanego po dniu 1 lutym 2017 r. alkoholu etylowego korzysta ze zwolnienia z akcyzy na podstawie innego przepisu prawnego, tj. art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy o podatku akcyzowym, co zostało zaakceptowane przez urząd celno-skarbowy;
  • w magazynie Spółka posiada skażony acetonem alkohol etylowy, który nie korzysta już ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy Spółka ma możliwość zastosowania zwolnienia od akcyzy w stosunku do posiadanego alkoholu etylowego, kupionego w październiku 2016 r., skażonego acetonem i nie zużytego do dnia 30 stycznia 2017 r., na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy o podatku akcyzowym?
  2. Czy Spółka ma obowiązek naliczyć akcyzę od posiadanego skażonego acetonem alkoholu?

Zdaniem Wnioskodawcy, posiadany skażony alkohol etylowy obecnie korzysta ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy o podatku akcyzowym.

Problem prawny powstały w Spółce w opisanym stanie faktycznym jest związany ze zmianą przepisów prawnych, dotyczących zwolnień od podatku akcyzowego w zakresie posiadanego i używanego w procesie produkcji alkoholu etylowego. Do dnia 30 stycznia 2017 r. obowiązywało rozporządzenie MF, które wymieniało w § 4 możliwe do zastosowania skażalniki alkoholu etylowego. Wśród wymienionych skażalników alkoholu etylowego był, stosowany przez Spółkę, aceton.

Wnioskodawca korzystał więc ze zwolnienia od akcyzy z uwagi na uregulowania art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, w brzmieniu: „Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również alkohol etylowy skażony środkami skażającymi, określonymi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych i wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1 lub 8 jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.”

W odniesieniu do uregulowań rozporządzenia MF stosowane były założenia zawarte w § 4 i możliwość stosowania acetonu jako skażalnika alkoholu etylowego.

Od 1 lutego 2017 r. obowiązuje rozporządzenie MF w brzmieniu zmienionym rozporządzeniem zmieniającym.

W zmienionym rozporządzeniu w sprawie zwolnień od akcyzy nadal istnieją możliwe do zastosowania skażalniki. Rozporządzenie nie wymienia jednak acetonu jako możliwego skażalnika. Wymienione w rozporządzeniu MF w brzmieniu nadanym rozporządzeniem zmieniającym skażalniki nie mogą być zastosowane przez Spółkę z uwagi na jej proces produkcyjny.

Obecnie Spółka, w uzgodnieniu z Naczelnikiem … Urzędu Celno-Skarbowego w …, Delegatura w …, na podstawie pisma z dnia 23 marca 2017 r., stosuje zwolnienie od akcyzy w odniesieniu do posiadanego i używanego do produkcji alkoholu etylowego, uregulowane w przepisie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy o podatku akcyzowym.

Przedmiotowy przepis ustawy o podatku akcyzowym wskazuje, iż: „Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane do produkcji produktów leczniczych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 4”. Spółka używa alkohol etylowy do produkcji półproduktów do leków (sól krystaliczna), stąd istnieje możliwość zastosowania przedmiotowego przepisu o zwolnieniu od akcyzy.

Jednocześnie Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż to każdy podatnik ma prawo wyboru podstawy prawnej zwolnienia, a podstawy te nie wykluczają się wzajemnie. Podatnik ma więc prawo wyboru stosowania różnych podstaw prawnych zwolnienia od podatku akcyzowego posiadanego alkoholu etylowego - pod warunkiem, że spełnia warunki do stosowania tych zwolnień.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie bez znaczenia jest także fakt, iż w podatku akcyzowym, w oparciu o uregulowania zawarte w art. 10 ustawy o podatku akcyzowym, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegającego opodatkowaniu akcyzą. W przypadku Spółki obowiązek podatkowy powstaje w momencie zużywania alkoholu etylowego do procesu produkcyjnego. Na moment tego zużycia podatnik ma też prawo do wskazania podstawy prawnej korzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego w odniesieniu do danego produktu. Dopóki towar, w tym alkohol etylowy, nie będzie wykorzystywany przez podmiot w procesie produkcji, nie ma też mowy o opodatkowaniu tego alkoholu etylowego podatkiem akcyzowym (lub skorzystaniem z jego zwolnienia).

W odniesieniu do omawianego stanu faktycznego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż:

  • obecnie Spółka w odniesieniu do skażonego acetonem alkoholu etylowego (kupionego w październiku 2016 r.) nie ma obowiązku rozpoznawania podatku od akcyzy;
  • w momencie przekazania do zużycia posiadanego skażonego alkoholu etylowego Spółka będzie zobowiązana do wskazania podstawy prawnej stosowanego zwolnienia od podatku akcyzowego lub do zapłaty akcyzy;
  • w związku ze zmianą przepisów wykonawczych do ustawy o podatku akcyzowym, w tym w związku z rozporządzeniem zmieniającym rozporządzenie MF, Spółka nie ma prawa do stosowania zwolnienia z podatku od akcyzy wskazanego w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym;
  • nie ma jednakże przeszkód, aby do posiadanego skażonego acetonem alkoholu etylowego Spółka mogła zastosować inne zwolnienie z podatku od akcyzy, w tym uregulowanie zawarte w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy o podatku akcyzowym;
  • z uwagi na brzmienie powyższego przepisu oraz spełnienie zawartych w nim warunków (a także warunków określonych w innych uregulowaniach ustawy o podatku akcyzowym). Spółka ma prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego posiadanego alkoholu etylowego skażonego wcześniej acetonem;
  • przepis art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy o podatku akcyzowym nie wskazuje, iż ma on zastosowanie do kupionego alkoholu etylowego po zmianach przepisów wykonawczych lub ma zastosowanie w przypadku, gdy nie można zastosować innego zwolnienia lub w sytuacji, gdy alkohol etylowy nie został wcześniej skażony.

Z uwagi na powyższe argumenty Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż posiadany, kupiony w październiku 2016 r. a obecnie skażony acetonem alkohol etylowy, korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy o podatku akcyzowym.

Przeciwny wniosek prowadziłby do nieuzasadnionego stanowiska w sprawie, iż w zależności od momentu zakupu alkoholu etylowego, a nie z uwagi na jego przeznaczenie, podmiot korzystałby lub też nie korzystałby ze zwolnienia z akcyzy.

Ponadto, w przeciwnym wypadku nie byłoby możliwości zużycia w ogóle skażonego alkoholu etylowego bez zapłaty podatku akcyzowego. Takie założenie jest jednak sprzeczne z intencją ustawodawcy, aby w ściśle określonych warunkach alkohol etylowy korzystał ze zwolnienia od podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2017 r., poz. 43, ze zm.; dalej jako: „ustawa”) – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W ww. załączniku pod pozycjami 17 i 18 określono alkohol etylowy, który uznaje się za wyrób akcyzowy:

  1. poz. 17, kod CN 2207 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone;
  2. poz. 18, kod CN 2208 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.

Pod poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy został wymieniony, bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy, alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

Jednocześnie w myśl art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Natomiast stosownie do art. 93 ust. 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, podmiot zużywający to podmiot, mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający – art. 8 ust. 4 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą - art. 13 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 32 ust. 4 pkt 3 lit b ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane do produkcji produktów leczniczych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 4 - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 3.

Zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 4 ustawy, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w produktach leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. poz. 271, z późn. zm.).

Stosownie do art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy, zwolnienie do akcyzy wyrobów stosuje się w przypadku dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego.

Natomiast zgodnie z art. 32 ust. 5-11 ustawy:

5. warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy;
  3. (uchylony).

6. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

7. (uchylony).

8. (uchylony).

9. (uchylony).

10. Dokument dostawy, na podstawie którego przemieszczane są wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.

11. Odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest producentem aktywnych substancji farmaceutycznych (dalej jako: „substancje farmaceutyczne”), będących półproduktami do leków, używanych jako substancje czynne w produktach leczniczych. Do 30 stycznia 2017 r. Spółka wykorzystywała do produkcji tych substancji farmaceutycznych alkohol etylowy skażony acetonem, nabywany ze składu podatkowego na terytorium kraju. Alkohol etylowy jest używany wyłącznie w procesie krystalizacji i nie znajduje się w gotowym produkcie.

W wyniku wejścia w życie zapisów § 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 11 stycznia 2017r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie dokumentu dostawy, warunków i sposobu zwrotu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz.U., poz. 91; dalej jako: „rozporządzenie zmieniające”), po 30 stycznia 2017 r. aceton przestał być środkiem skażającym, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy, służącym do stosowania zwolnień od akcyzy. Tym samym Wnioskodawca nie może zużywać, do produkcji substancji farmaceutycznych, alkoholu etylowego skażonego acetonem i korzystać w związku z tym ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy.

Wnioskodawca posiada w dalszym ciągu 758,8 dm3 alkoholu etylowego skażonego acetonem, którego nie wykorzystuje do produkcji. Spółka nabyła ten alkohol w październiku 2016 r., wypełniając wszystkie warunki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy (nabycie nastąpiło ze składu podatkowego na terytorium kraju i spełnione zostały warunki wymienione w art. 32 ust. 5-11 ustawy).

Obecnie w procesie produkcji substancji farmaceutycznych Wnioskodawca zużywa alkohol etylowy nieskażony (ze względów prawnych i technologicznych żaden z wymienionych w rozporządzeniu zmieniającym dopuszczalnych środków skażających nie może być użyty jako skażalnik) i korzysta ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit b ustawy. Wnioskodawca w kwietnia 2017 r. otrzymał pismo, że informacja o zmianie alkoholu została dołączona do akt weryfikacyjnych Spółki, będących w posiadaniu Naczelnika … Urzędu Celno-Skarbowego w ….

Wątpliwości Spółki dotyczą:

  • możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy posiadanego alkoholu etylowego skażonego acetonem, na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy,
  • obowiązku naliczenia akcyzy od posiadanego alkoholu etylowego skażonego acetonem.

W wyniku zmiany rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2015 r. w sprawie dokumentu dostawy, warunków i sposobu zwrotu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz.U. z 2015 r., poz. 2285; dalej jako: „rozporządzenie MF”), aceton nie znajduje się w wykazie środków skażających. Zatem alkohol etylowy skażony tym środkiem, nie korzysta ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy.

Napoje alkoholowe używane do produkcji produktów leczniczych, zdefiniowanych w ustawie Prawo farmaceutyczne, mogą korzystać, na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit b ustawy, ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Z tego zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego nieskażonego korzysta obecnie Spółka przy produkcji substancji farmaceutycznych, będących półproduktami do leków. Ponadto Spółka posiada zmagazynowany, skażony acetonem, alkohol etylowy, który nabyła prawidłowo, z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy, obowiązującego w dacie nabycia. Wobec powyższego, skoro nabycie skażonego acetonem alkoholu etylowego nastąpiło ze składu podatkowego na terytorium kraju i spełnione zostały warunki wymienione w art. 32 ust. 5-11 ustawy, to alkohol ten może być objęty zwolnieniem od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit b ustawy, jak ma to miejsce z alkoholem etylowym nieskażonym. Spełnione zostały bowiem wymagania do zastosowania ww. zwolnienia.

Co do zasady, określonej w art. 10 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. Wnioskodawca posiada na stanie magazynowym skażony acetonem alkohol etylowy, który nabył w październiku 2016 r., korzystając ze zwolnienia do akcyzy ze względu na przeznaczenie, na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy. Alkohol ten znajduje się zaplombowany w magazynie, ponieważ nie był wykorzystany do 30 stycznia 2017 r., który to termin określony został w rozporządzeniu zmieniającym. Wobec powyższego nie można mówić o wykonaniu czynności lub zaistnieniu stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, a zatem nie powstanie obowiązek podatkowy. Dopiero bowiem zużycie, przez podmiot zużywający jakim jest Spółka, skażonego acetonem alkoholu etylowego, będzie przedmiotem opodatkowania akcyzą, stosownie do art. 8 ust. 4 pkt 2 ustawy. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma obowiązku naliczenia akcyzy od posiadanego alkoholu etylowego skażonego acetonem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy, będącej przedmiotem interpretacji, pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj