Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB4.4015.124.2017.1.BB
z 5 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 sierpnia 2017 r. (data wpływu – 29 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania spadku:

  • w części dotyczącej zastosowania zwolnienia z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy – jest nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej zastosowania zwolnienia z art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania spadku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca od 2009 roku na mocy aktu notarialnego dzierżawił gospodarstwo rolne od swojego wujka. Stan ten trwał aż do 16 sierpnia 2017 r., kiedy to nastąpiła śmierć wujka. Wnioskodawca na mocy testamentu notarialnego został powołany do całości spadku po wujku. W skład spadku wchodzi gospodarstwo rolne o powierzchni 9,7074 hektarów fizycznych (11,5146 hektarów przeliczeniowych). Wnioskodawca posiada ponadto własne gospodarstwo rolne o powierzchni 6,7195 hektarów fizycznych (4,577 hektarów przeliczeniowych). Wnioskodawca twierdzi, że w tej sytuacji gospodarstwo rolne otrzymane w spadku po wujku powiększy jego własne gospodarstwo rolne. W skład wyżej opisanego spadku weszły również pojazdy i maszyny rolnicze, budynek mieszkalny oraz budynki gospodarcze związane z gospodarstwem rolnym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w świetle powyższego stanu faktycznego Wnioskodawca zostanie zwolniony z podatku od nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego stanowiącego składową spadku na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn?
  2. Czy Wnioskodawca jako rolnik zostanie zwolniony z podatku od wchodzących w skład spadku pojazdów i maszyn rolniczych na mocy art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku od spadków i darowizn?

Zdaniem Wnioskodawcy spełnia on wszystkie warunki umożliwiające zastosowanie zwolnienia z art. 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 12 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

  1. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn ulga związana z nabyciem składników majątkowych w nim wymienionych jest uzależniona od łącznego spełnienia kilku warunków:
    Po pierwsze nabywana nieruchomość w chwili nabycia powinna stanowić gospodarstwo rolne lub jego część w rozumieniu przepisów o podatku rolnym albo powinna wejść w skład istniejącego gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.
    W ocenie Wnioskodawcy ten warunek jest przez niego spełniony, jako że posiada już własne gospodarstwo rolne, a gospodarstwo otrzymane przez niego w spadku wejdzie w jego skład.

    Drugim warunkiem koniecznym do uzyskania zwolnienia z podatku jest, aby gospodarstwo utworzone bądź powstałe w wyniku powiększenia było nie mniejsze niż 11 ha i nie większe niż 300 ha.
    Ten warunek w ocenie Wnioskodawcy również jest spełniony – powstałe gospodarstwo posiadać będzie powierzchnie 16,4269 hektarów fizycznych (16,0916 hektarów przeliczeniowych).

    Ostatnim warunkiem uprawniającym do skorzystania z tego zwolnienia jest, aby nabyta nieruchomość stanowiąca gospodarstwo rolne lub uprzednio istniejące gospodarstwo rolne, w którego skład wchodzi nabyta nieruchomość było prowadzone przez nabywcę co najmniej 5 lat od dnia nabycia.
    Ponieważ prawodawca nie ograniczył zwolnienia ze względu na formę nabycia to przedmiotowe zwolnienie znajduje zastosowanie przy nabyciu własności również w przypadku dziedziczenia.
    W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że wszystkie te warunki zostały przez niego spełnione, co uprawnia go do otrzymania zwolnienia z podatku.

  2. Zwolnienie przewidziane w art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku od spadków i darowizn dotyczy nabycia przez rolnika wszystkich pojazdów i maszyn rolniczych oraz części do nich, służących produkcji rolniczej. Pojazdami rolniczymi są przede wszystkim ciągniki rolnicze, przyczepy i naczepy rolnicze. Odziedziczone przez Wnioskodawcę maszyny będą mu służyły do prowadzenia bieżącej działalności rolniczej. Jedyny warunek zawarty w opisanym przepisie to warunek czasu, w związku z tym w ocenie Wnioskodawcy spełnia on wszelkie wymogi umożliwiające mu uzyskanie ulgi podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w części jest nieprawidłowe, a w części prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2017 r., poz. 833, ze zm.), podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. dziedziczenia.

Art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn stanowi, że obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych. Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy obowiązek podatkowy powstaje – przy nabyciu w drodze dziedziczenia – z chwilą przyjęcia spadku.

W myśl art. 7 ust. 1 zdanie pierwsze, podstawę opodatkowania stanowi wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych po potrąceniu długów i ciężarów (czysta wartość), ustalona według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia i cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 cyt. wyżej ustawy, opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:

  • 9.637 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;
  • 7.276 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;
  • 4.902 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

Na podstawie art. 14 ust. 1 powyższej ustawy wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca. Art. 14 ust. 2 ww. ustawy stanowi, że zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe. Zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

  • do grupy I – małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;
  • do grupy II – zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;
  • do grupy III – innych nabywców.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatek oblicza się według skali w nim określonej.

W myśl powyższego należy stwierdzić, że nabycie w drodze dziedziczenia generalnie podlega podatkowi od spadków i darowizn jako czynność wymieniona w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od spadków i darowizn przewidziano szereg sytuacji, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn zwalnia się od podatku nabycie własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami, pod warunkiem że w wyniku nabycia zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9).

Definicja gospodarstwa rolnego, dla celów prawa podatkowego, została zamieszczona w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz.U. z 2016 r., poz. 617, ze zm.). Zgodnie z jej brzmieniem, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o którym mowa w art. 1 tej ustawy – tj. sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

W świetle analizowanej powyżej definicji art. 1 ustawy o podatku rolnym, gospodarstwo rolne stanowią wyłącznie grunty sklasyfikowane jako użytki rolne.

Z analizy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn wynika, że istotnym warunkiem do zastosowania zwolnienia jest utworzenie lub powiększenie gospodarstwa rolnego, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia nie może być mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca od 2009 roku na mocy aktu notarialnego dzierżawił gospodarstwo rolne od swojego wujka. Stan ten trwał aż do 16 sierpnia 2017 r., kiedy to nastąpiła śmierć wujka. Wnioskodawca na mocy testamentu notarialnego został powołany do całości spadku po wujku. W skład spadku weszło gospodarstwo rolne o powierzchni 9,7074 hektarów fizycznych (11,5146 hektarów przeliczeniowych). Wnioskodawca posiada ponadto własne gospodarstwo rolne o powierzchni 6,7195 hektarów fizycznych (4,577 hektarów przeliczeniowych).

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż spełnia warunki do zastosowania zwolnienia określone w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Z takim stanowiskiem Wnioskodawcy nie można się zgodzić.

Jak wskazano powyżej warunkiem skorzystania ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn jest w pierwszej kolejności „utworzenie” lub „powiększenie gospodarstwa rolnego” a powierzchnia utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia gospodarstwa rolnego nie może być mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha.

„Tworzyć” oznacza: zakładać, czynić, dokonywać, powodować powstanie czegoś, budować (wg słownika języka polskiego PWN). Zatem słowo „utworzenie” w odniesieniu do gospodarstwa rolnego, o którym mowa w tymże przepisie oznacza powstanie czegoś nowego czego nie było do tej pory (nie istniało).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca przed nabyciem gospodarstwa rolnego w drodze spadku po wujku był w posiadaniu tego samego gospodarstwa rolnego, na mocy umowy dzierżawy. Finalnie Wnioskodawca nabył na własność to samo gospodarstwo rolne, które wcześniej dzierżawil.

Zatem w analizowanej sprawie Wnioskodawca ani nie utworzył gospodarstwa rolnego, gdyż ono już istniało i Wnioskodawca był w jego posiadaniu ani nie powiększył gospodarstwa rolnego już istniejącego, gdyż nie nabył innych użytków rolnych, niż te które już były w jego posiadaniu. Główną przeszkodą do skorzystania przez Wnioskodawcę z ww. zwolnienia podatkowego jest zatem fakt, że w wyniku wyżej opisanego nabycia u Wnioskodawcy nie nastąpił przyrost powierzchni gospodarstwa rolnego, które Wnioskodawca dotychczas prowadził, a które składało się z gruntów będących jego własnością oraz gruntów dzierżawionych (aktualnie nabytych na własność w drodze spadku). Zatem Wnioskodawca nie może skorzystać z omawianego zwolnienia. Spełnienie pozostałych warunków wymienionych w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn nie będzie mieć wpływu na skorzystanie z omawianego zwolnienia ponieważ może być ono zastosowane tylko wówczas, gdy warunki wymienione w przepisie będą spełnione łącznie.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania określonego w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy należało uznać za nieprawidłowe.

Z kolei zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku od spadków i darowizn zwalnia się od podatku nabycie przez rolnika pojazdów rolniczych i maszyn rolniczych oraz części do tych pojazdów i maszyn pod warunkiem, że te pojazdy i maszyny rolnicze w ciągu 3 lat od daty otrzymania nie zostaną przez nabywcę sprzedane lub darowane osobom trzecim. Niedotrzymanie tego warunku powoduje utratę zwolnienia.

Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, że w skład wyżej opisanego spadku po wujku weszły również pojazdy i maszyny rolnicze.

Jeżeli zatem Wnioskodawca spełnia warunki określone w art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku od spadków i darowizn to w związku z nabyciem w drodze spadku pojazdów i maszyn rolniczych jest on zwolniony z opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn. Utrata zwolnienia nastąpiłaby jednak w przypadku ich zbycia przed upływem 3 lat od daty otrzymania.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 4 ust.1 pkt 12 ustawy o podatku od spadków i darowizn należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj