Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.254.2017.1.APO
z 2 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 sierpnia 2017 r. (data wpływu 16 sierpnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z podatku dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z podatku dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (w dalszej części wniosku zwany także „Spółką”) prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „SSE”), pierwotnie (w poprzednim podmiocie - przed zbyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa) objętą zezwoleniem uprawniającym do korzystania z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego. Z uwagi na brak możliwości przeniesienia zezwolenia skutkujący jego wygaśnięciem, Spółka planuje uzyskać własne zezwolenie na prowadzoną na terenie SSE działalność.

W dniu 30 września 2016 r. na mocy umowy przeniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa pomiędzy K Sp. z o.o. jako Sprzedającym a Wnioskodawcą jako Kupującym, doszło do sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci oddziału spółki K Sp. z o.o. – Oddział X (ZCP w rozumieniu art. 55 Kodeksu cywilnego, oraz w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „updop”). Spółka K Oddział X prowadziła działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie wyrobów i usług w SSE oraz korzystała ze zwolnienia podatkowego do dnia sprzedaży w ramach posiadanego zezwolenia z 1 grudnia 2005 r. Zgodnie z zezwoleniem, Spółka zobowiązana była m.in. do osiągnięcia zatrudnienia na poziomie co najmniej 45 pracowników w terminie do 31 grudnia 2007 r. i utrzymania zatrudnienia na tym poziomie do 31 grudnia 2012 r., poniesienia wydatków inwestycyjnych w wysokości co najmniej 1,5 mln zł w terminie do 31 grudnia 2007 r. Warunki zostały spełnione.

Wnioskodawca od 30 września 2016 r. do nadal prowadzi działalność w SSE w zakresie produkcji cylindrów hydraulicznych, a także ich regeneracji dla przemysłu maszyn rolniczych, zaawanasowanego technologicznie przemysłu motoryzacyjnego, obrabiarkowego, górnictwa, maszyn budowlano - drogowych i dla innych specjalistycznych urządzeń. Profil produkcyjno- technologiczny nie uległ zmianie. Decyzją z 23 grudnia 2016 r. Ministra Rozwoju i Finansów, który na mocy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 2016 r. w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia zezwolenia z 1 grudnia 2005 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE uznał, że w przedmiotowej sprawie zachodzą przesłanki stwierdzenia wygaśnięcia zezwolenia wynikające z art. 19 ust. 5 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1010 ze zm.).

Z uzyskaniem zezwolenia na działalność na terenie SSE będzie wiązało się prowadzenie działalności w określonym przedmiocie, realizacja nowych inwestycji oraz stworzenie nowych miejsc pracy. Ponadto należy wskazać, że działalność będzie prowadzona z wykorzystaniem zaplecza technicznego zarówno pozyskanego w ramach nowych inwestycji, jak i już istniejącego, w związku z czym nie będzie możliwe ani kosztowe ani jakiekolwiek inne wyodrębnienie wyników produkcji, uwzględniając ten podział.

Spółka nadal działa na terenie strefy, prowadzi tą samą działalność w zakresie produkcji cylindrów hydraulicznych i jest zainteresowana wystąpieniem o uzyskanie nowego zezwolenia. Profil działalności Spółki nie uległ zmianie. W ramach nowego zezwolenia, Spółka chciałaby dokonać nowych inwestycji, których szacunkowy koszt wynosi ok 1.000.000,00 zł. W ramach tych inwestycji planowana jest rozbudowa istniejącego zakładu znajdującego się na terenie SSE. Będzie to budowa nowej hali produkcyjnej oraz zakup nowych maszyn i urządzeń celem zwiększenia istniejącego parku produkcyjnego. Jednocześnie, Spółka planuje zwiększenie zatrudnienia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w przypadku uzyskania zezwolenia uprawniającego do korzystania z pomocy publicznej, zwolnieniu z podatku dochodowego będzie podlegał cały dochód z objętej zezwoleniem produkcji siłowników na terenie strefy czy dochód z tych siłowników, które będą produkowane na maszynach pochodzących z nowej inwestycji?
  2. Jeżeli zwolnieniu będzie podlegać tylko część dochodu, to jak wyliczyć dochód podlegający zwolnieniu, skoro siłowniki będą wytwarzane z wykorzystaniem zarówno istniejącej przed uzyskaniem zezwolenia infrastruktury technicznej, jak i na infrastrukturze pochodzącej z nowej inwestycji?
  3. Czy zwolnieniem zostanie objęty dochód z produkcji siłowników prowadzonej na rozbudowanej w ramach inwestycji hali produkcyjnej, która aktualnie również jest wykorzystana do produkcji?
  4. Czy zwolnieniu będzie podlegał dochód z produkcji siłowników wytwarzanych na dotychczas posiadanych maszynach ale usytuowanych w nowej hali (wybudowanej w ramach nowej inwestycji)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych podlegał będzie cały dochód z działalności prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej do wysokości limitu pomocy publicznej wynikającego z udzielonego zezwolenia. Wypełnienie warunków wynikających z zezwolenia zapewni Spółce możliwość skorzystania ze zwolnienia podatkowego w zakresie obejmującym całość działalności produkcyjnej na terenie strefy i brak jest podstaw uprawniających do różnicowania skutków w zakresie części dochodu z produkcji siłowników w zależności od tego, czy zostały wytworzone przy użyciu infrastruktury technicznej posiadanej przed uzyskaniem zezwolenia, czy też infrastruktury nabytej w ramach nowej inwestycji.

Powyższe stwierdzenie należy uznać za tym bardziej uzasadnione z uwagi na brak możliwości zastosowania jakiegokolwiek klucza rozdzielenia wyników produkcji uwzględniających ten podział. W następstwie powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, zwolnieniem zostanie objęty dochód z produkcji siłowników prowadzonej na rozbudowanej w ramach inwestycji hali produkcyjnej, która aktualnie również jest wykorzystywana do produkcji, a także dochód z produkcji siłowników wytwarzanych na dotychczas posiadanych maszynach ale usytuowanych w nowej hali (wybudowanej w ramach nowej inwestycji). Obowiązujące w tym zakresie regulacje prawne jednoznacznie wskazują warunki, od wypełnienia których uzależniona jest możliwość skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2015 r., poz. 282 oraz z 2016 r., poz. 1020 i 1206), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Ponadto, zgodnie z ust. 4 wskazanego artykułu, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Z kolei w myśl art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej „zezwoleniem”. Na istnienie zwolnienia podatkowego wskazuje także sama ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych. Zgodnie bowiem z art. 12, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, przy czym wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4.

Z przedstawionych regulacji prawnych wynika zatem, że wypełnienie warunków zawartych w zezwoleniu uprawnia przedsiębiorcę do skorzystania z pomocy publicznej w postaci zastosowania zwolnienia podatkowego w stosunku do całości dochodu z działalności prowadzonej na terenie strefy, której przedmiot jest tożsamy z przedmiotem określonym w zezwoleniu. Przepisy nie precyzują w tym zakresie żadnych dodatkowych warunków.

Co prawda, zarówno przepisy ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, jak i przepisy rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych - zawierają szereg warunków związanych z udzieleniem zezwolenia oraz sposobem określania limitu pomocy publicznej, jednak nie odnoszą się one bezpośrednio do warunków zwolnienia podatkowego.

Jak wynika bowiem z art. 16 ust. 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:

  1. zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników;
  2. dokonania przez przedsiębiorcę na terenie strefy inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę;
  3. terminu zakończenia inwestycji;
  4. maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych inwestycji i dwuletnich kosztów kwalifikowanych pracy;
  5. wymagań, o których mowa w art. 5 ust. 3 i 4 - w przypadku, gdy inwestycja będzie realizowana na gruntach stanowiących własność lub użytkowanie wieczyste podmiotów innych niż wymienione w art. 5 ust. 1.

Zatem, dopóki przedsiębiorca będzie posiadał zezwolenie, będzie przysługiwała mu także preferencja w zakresie zwolnienia podatkowego. Należy mieć przy tym na uwadze, że czym innym jest wypełnienie warunków wynikających z udzielonego zezwolenia. Szczegółowe wytyczne w tym zakresie zawiera wskazane powyżej rozporządzenie Rady Ministrów, które określa między innymi w zamian za co udzielana jest pomoc publiczna, jak należy obliczać jej limit, a także, jakie rodzaje wydatków kwalifikują się do objęcia pomocą.

Warto przy tym wskazać, że pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych stanowi regionalną pomoc inwestycyjną z tytułu:

  1. kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6 lub
  2. tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników (§ 3 ust. 1 rozporządzenia).

Natomiast, warunkiem udzielenia pomocy z tytułu nowej inwestycji jest udział środków własnych przedsiębiorcy rozumianych jako środki, które nie zostały uzyskane w ramach udzielonej mu pomocy, wynoszących co najmniej 25% całkowitych kosztów kwalifikowanych inwestycji (§ 3 ust. 2 rozporządzenia), co jednoznacznie potwierdza, że posiadanie środków własnych nie tylko nie wyklucza w tym zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia, ale jest też obowiązkiem przedsiębiorcy ubiegającego się o wydanie zezwolenia.

Ponadto, przepisy § 6 rozporządzenia jasno precyzują, jakie kategorie wydatków kwalifikują się do objęcia pomocą, jednak odnosi się to jedynie do właściwego wypełnienia warunku dokonania inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę.

Powyższe pozostaje bez wpływu na przesłanki warunkujące możliwość zastosowania zwolnienia podatkowego i w żaden sposób nie ograniczają zakresu zwolnienia dochodu z działalności prowadzonej na terenie strefy jedynie do działalności faktycznie wykonywanej z wykorzystaniem infrastruktury technicznej (maszyn, pomieszczeń, urządzeń) nabytej w ramach nowej inwestycji.

Jedyne ograniczenia możliwości zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego wynikają z kwotowego limitu pomocy publicznej, a także z faktu prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności objętej zwolnieniem również poza strefą (§ 5 ust. 5 rozporządzenia) albo prowadzenia działalności na terenie strefy, której przedmiot wykracza poza zakres wskazany w zezwoleniu. Jednakże nie będą one miały zastosowania w sytuacji Wnioskodawcy.

Mając na uwadze przedstawioną powyżej argumentację, zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych podlegał będzie cały dochód z działalności prowadzonej przez Spółkę na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej do wysokości limitu pomocy publicznej wynikającego z udzielonego zezwolenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Świętego Mikołaja 78-79, 50-126 Wrocław, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj