Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.295.2017.1.MAP
z 15 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2017 r. (data wpływu 6 lipca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 sierpnia 2017 r. (data wpływu 4 września 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu najmu udziału w nieruchomości otrzymanego w wyniku likwidacji Spółki cywilnej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 22 sierpnia 2017 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.180.2017.1.MAP, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 22 sierpnia 2017 r. (data doręczenia 24 sierpnia 2017 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 31 sierpnia 2017 r. (data wpływu 4 września 2017 r.), nadanym za pośrednictwem Poczty …w dniu 31 sierpnia 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym, jednym z dwóch wspólników Spółki cywilnej „...”..., ...(dalej: Spółka). Spółka została zawiązana w 1998 r., a jej faktycznym przedmiotem działalności jest m.in. wynajem i zarządzanie nieruchomościami. Na mocy umowy spółki, obaj wspólnicy uczestniczą w zyskach i stratach Spółki w częściach proporcjonalnych do wielkości posiadanych udziałów (wynoszących 50%). Wnioskodawca wraz z drugim wspólnikiem (dalej: wspólnicy Spółki) są na zasadach współwłasności łącznej Spółki cywilnej wieczystymi użytkownikami nieruchomości gruntowej oraz właścicielami posadowionych na tym gruncie budynków niemieszkalnych oraz budowli (zwanej dalej łącznie: Nieruchomością). Nieruchomość została nabyta przez wspólników w styczniu 2007 r. do majątku objętego wspólnością (współwłasność łączna wspólników Spółki) i została wprowadzona do jej ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Nieruchomość w części budynków oraz budowli podlegała amortyzacji podatkowej, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Przedmiotowa Nieruchomość jest przez Spółkę obecnie wynajmowana/dzierżawiona innym podmiotom na cele prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. W momencie złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wspólnicy Spółki planują likwidację Spółki cywilnej. Po likwidacji oraz przejściu majątku Spółki do „majątków” osobistych wspólników, Wnioskodawca oraz drugi wspólnik zamierzają, jako osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej w zakresie najmu/dzierżawy, dalej wynajmować Nieruchomość w ramach tzw. najmu prywatnego z zastosowaniem zryczałtowanego podatku dochodowego. Wnioskodawca zaznacza, że prowadzi działalność gospodarczą w zakresie serwisowania pojazdów i nie dotyczy ona najmu/dzierżawy nieruchomości. Aby ułatwić formalności związane z likwidacją, przed likwidacją Spółka zawrze na zasadach rynkowych umowę najmu całości Nieruchomości z inną spółką, której wspólnikami będą dzieci wspólników Spółki, które sukcesywnie będą przejmowały prowadzenie spraw Spółki. Spółka ta stanie się podmiotem podnajmującym powierzchnie dalej innym podmiotom oraz będzie zarazem zarządcą i administratorem Nieruchomości. Z racji m.in. przekroczenia limitu dla zwolnienia z VAT, najem prowadzony przez Wnioskodawcę będzie przy tym opodatkowany podatkiem VAT.

W piśmie z dnia 31 sierpnia 2017 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, dodano, że dochody Wnioskodawcy z prowadzonej działalności gospodarczej w formie Spółki cywilnej opodatkowane są na zasadach określonych w art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzw. podatkiem liniowym. Po likwidacji Spółki cywilnej Wnioskodawca nie będzie prowadził pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami. Wnioskodawca uzyskuje przychody z działalności gospodarczej w postaci prowadzenia stacji kontroli pojazdów wraz z serwisem samochodowym, jest wspólnikiem/udziałowcem „...” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, której przedmiotem działalności jest transport drogowy towarów oraz uzyskuje przychody z likwidowanej Spółki cywilnej. W skład majątku likwidacyjnego Spółki cywilnej wchodzą: nieruchomość w postaci prawa wieczystego użytkowania gruntu, złożona z 7 działek wraz z posadowionymi na tym gruncie budynkami niemieszkalnymi oraz budowlami (działki 325/3, 325/8, 325/10, 325/11, 325/14, 325/15, 325/16) oraz środki pieniężne. W wyniku podziału majątku polikwidacyjnego Wnioskodawca otrzyma proporcjonalny udział w składnikach majątkowych, który będzie odpowiadał wielkości posiadanych udziałów w Spółce. Udział Wnioskodawcy w Spółce wynosi 50% (w takich też proporcjach Wnioskodawca uczestniczy w zyskach i stratach Spółki). Wnioskodawca wskazuje, że środki pieniężne otrzymane w związku z likwidacją Spółki cywilnej będą pochodziły tylko z przychodów tej Spółki, zaliczanych do źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza (otrzymane środki nie będą pochodziły z innych źródeł niż pozarolnicza działalność gospodarcza). Kwota wypłacona Wnioskodawcy będzie odpowiadać uzyskanej nadwyżce przychodów nad kosztami ich uzyskania, o których mowa w art. 8, pomniejszonej o wypłaty dokonane z tytułu udziału w tej Spółce i wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów (zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Niezależnie od powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, w niniejszym przypadku nie dojdzie niejako do wystąpienia wspólnika ze Spółki cywilnej i wypłaty środków pieniężnych o których mowa w art. 14 ust. 3 pkt 11 ww. ustawy, lecz likwidacji Spółki cywilnej (rozumianej jako jej rozwiązanie) i wypłaty pozostałych na dzień likwidacji środków pieniężnych, o których mowa w art. 14 ust. 3 pkt 10 powyższej ustawy.

Na Nieruchomości wchodzącej w skład majątku Spółki cywilnej, zgodnie z wypisem z rejestru budynków Nr..., znajdują się następujące budynki o numerach ewidencyjnych:

  • 781 o pow. zabudowy 5 987 m2,
  • 783 o pow. zabudowy 144 m2,
  • 784 o pow. zabudowy 38 m2,
  • 785 o pow. zabudowy 86 m2,
  • 786 o pow. zabudowy 117 m2,
  • 787 o pow. zabudowy 1 014 m2,
  • 788 o pow. zabudowy 74 m2.

Przedmiotem umowy najmu, która ma zostać zawarta przez Wnioskodawcę po przekazaniu Nieruchomości do majątku osobistego wspólników, będzie cała Nieruchomość wraz z posadowionymi na niej budynkami niemieszkalnymi i budowlami. Umowa najmu nie zostanie zawarta w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. Powyższa umowa zostanie zawarta w ramach tzw. „najmu prywatnego”, na okres jednego roku. Zawarta umowa będzie przewidywała oddanie Nieruchomości podmiotowi trzeciemu (Spółce administrującej) w najem oraz zarząd/administrację tą Nieruchomością. Intencją jest, aby czynności związane z zarządzaniem oraz podnajmem Nieruchomości były realizowane przez odrębny podmiot czyniąc Wnioskodawcę jedynie pasywnym inwestorem kapitałowym nieruchomości, niezaangażowanym w, np. poszukiwanie najemców, obsługę nieruchomości, itp. Czynności podejmowane przez Wnioskodawcę związane z najmem wskazywanej we wniosku Nieruchomości nie mają mieć charakteru stałego w tym sensie, że mają uczynić Wnioskodawcę pasywnym/biernym inwestorem kapitałowym i oddać majątek prywatny do profesjonalnej obsługi. Nie jest też wykluczone, że po roku umowa zostanie zakończona/zmieniona. Właściciele nie wykluczają też potencjalnej przyszłej sprzedaży nieruchomości. Przychody z tytułu najmu wskazywanej we wniosku Nieruchomości Wnioskodawca będzie zaliczał do źródła przychodów z najmu prywatnego. Wnioskodawca złoży we właściwym urzędzie skarbowym oświadczenie o opodatkowaniu przychodu z najmu przedmiotowej nieruchomości, zgodnie z art. 9 ust. l w zw. z art. 9 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy przedmiotowy wniosek, Wnioskodawca uzyskał przychody, oprócz działalności prowadzonej w formie Spółki cywilnej, również z tytułu udziału w „...” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz przychody z prowadzenia stacji kontroli pojazdów wraz z serwisem samochodowym. Suma przychodów wspólników Spółki cywilnej z tej działalności przekroczyła kwotę 250 000 euro. Niemniej jednak Wnioskodawca zauważa, że przychody z najmu będzie kwalifikował do źródła przychodów, o którym mowa w art. 6 ust. la ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zaś do przychodów z najmu w ramach źródła przychodu, o którym mowa w art. art. 6 ust. 1 ww. ustawy. Umowa najmu wskazanej we wniosku nieruchomości zostanie zawarta po dokonanej likwidacji Spółki, a podmiotem wynajmującym wskazanym w umowie będzie Wnioskodawca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:



  1. Czy na moment likwidacji Spółki po stronie Wnioskodawcy powstanie jakikolwiek przychód (dochód) podatkowy w związku z otrzymaniem majątku likwidacyjnego, tj. w szczególności Nieruchomości oraz środków pieniężnych?
  2. Czy Wnioskodawca może wynajmować Nieruchomość wycofaną ze Spółki wskutek likwidacji w ramach tzw. najmu prywatnego i opodatkowywać osiągane przychody zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego Nr 2 dotyczącego zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast, w zakresie pytania oznaczonego Nr 1 dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych, w części kwestii skutków podatkowych otrzymania w związku z likwidacją Spółki cywilnej niepieniężnych składników majątku i w kwestii skutków podatkowych otrzymania w związku z likwidacją Spółki cywilnej środków pieniężnych wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.) wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza,
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie ze wskazanym przepisem, za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową, wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Przy czym, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (art. 14 ust. 2 pkt 11 powyższej ustawy).

Na tle przedstawionych powyżej regulacji prawnych stwierdzić należy, że najem stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodu (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), choć może także istnieć najem, który prowadzony jest w ramach działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Co do zasady, wybór kwalifikacji i sposobu rozliczenia przychodów z najmu ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzecz w najem. Jedynie w przypadku, gdy przedmiotem najmu są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą, albo najem jest przedmiotem tej działalności, osiągane z tego tytułu przychody winno się zaliczać do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Oznacza to, że wybór sposobu opodatkowania najmu jest uzależniony wyłącznie od tego, czy wynajmowane nieruchomości będą składnikiem majątku związanym z działalnością gospodarczą podatnika.

Stosownie do treści art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2016 r., poz. 2180, z późn. zm.), przepisy ustawy regulują opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stosownie zaś do art. 2 ust. 1a ww. ustawy, osoby fizyczne, które osiągają przychody z tytułu min. umów najmu, dzierżawy mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach działalności gospodarczej.

Art. 6 ust. 1a cyt. ustawy stanowi, że opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym. Tym samym, w przeciwieństwie do przychodów z działalności gospodarczej, czy generalnie przychodów wymienionych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z najmu, dzierżawy opodatkowane w sposób zryczałtowany ustala się w sposób „kasowy”, a więc podatnik obowiązany jest do rozliczenia się z urzędem skarbowym wyłącznie w przypadku otrzymania od najemcy pieniędzy (świadczeń) wynikających z zawartej umowy najmu.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, dla przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1 (a więc m.in. wynagrodzenia z tytułu najmu/dzierżawy), ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%. Jednakże warunkiem skorzystania z tej formy opodatkowania jest, zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, złożenie pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast w przypadku podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W kontekście przywołanych powyżej przepisów uznać należy, że podatnik prowadzący przy pomocy danych składników działalność gospodarczą, w tym również w zakresie najmu, podnajmu, czy też dzierżawy, uprawniony jest po wycofaniu przedmiotowych składników z działalności gospodarczej opodatkować przychody z ich prywatnego najmu na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Podsumowując opisane we wniosku zdarzenie przyszłe, Wnioskodawca stwierdza, że nie ma przeszkód prawnych, aby wycofaną z działalności gospodarczej wskutek likwidacji Spółki Nieruchomość objętą współwłasnością wynajmować w ramach tzw. najmu prywatnego.

W konsekwencji, przychody uzyskane z tytułu umowy najmu Nieruchomości, zawartej po skutecznym wycofaniu nieruchomości z prowadzonej działalności gospodarczej (zawartej w efekcie poza tą działalnością), mogą zostać zaliczone do źródła przychodów, o którym mowa w cyt. wyżej art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na zasadach

określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Powyższe znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach organów, np.:

  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 29 listopada 2013 r., Nr IBPBII/2/415-874/13/MMa,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 maja 2014 r., Nr IPPB1/415-410/14-2/ES,

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Dodać należy jednocześnie, że w powyższej sprawie ma zastosowanie również art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), zgodnie z którym przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Zauważyć należy również, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem, wniosek o wydanie interpretacji może być złożony tylko w indywidualnej sprawie zainteresowanego. Z tych też względów - z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego - zaznacza się, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy jedynie Wnioskodawcy, nie zaś innego wspólnika Spółki cywilnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego…, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj