Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.398.2017.1.AO
z 18 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2017 r. (data wpływu 9 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej wpłatę zaliczki w wysokości 100% nakładów poniesionych na usuniecie kolizji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 9 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej wpłatę zaliczki w wysokości 100% nakładów poniesionych na usuniecie kolizji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. jest osobą prawną zorganizowaną, jak wskazuje nazwa, w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług komunalnych (uzdatnianie i dostarczanie wody, odprowadzanie i oczyszczanie ścieków, zbieranie odpadów komunalnych). Do świadczenia usług niezbędne są m.in.: sieć wodociągowa wraz ze Stacją Uzdatniania Wody oraz sieć kanalizacji sanitarnej wraz z Oczyszczalnią ścieków.


Przedsiębiorstwo Komunalne jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


W 2015 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. opracowało dokumentację projektową inwestycji mającej na celu rozbudowę i modernizację oczyszczalni ścieków. Z przedmiotowej dokumentacji wynika, że inwestycja prowadzona będzie na terenie oczyszczalni ścieków - działkach gruntu. Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. posiada grunty w wieczystym użytkowaniu oraz będące jego własnością.

Celem podjętej inwestycji jest zmodernizowanie oczyszczalni ścieków komunalnych w ramach określonej części technologicznej w zakresie zagospodarowania osadów ściekowych oraz wybudowanie instalacji do wytwarzania biogazu. Spółka rozbudowując i modernizując oczyszczalnię ścieków dąży do zapewnienia sobie źródła przychodów, które uzyskiwane będą w prowadzonej działalności gospodarczej. Przedmiotowa inwestycja realizowana jest w interesie gospodarczym Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej, które prowadząc działalność gospodarczą, wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Przez nieruchomość przebiegała sieć elektroenergetyczna (linia napowietrzna SN 15kV), sprawna technicznie służąca do zasilania w energię elektryczną odbiorców podłączonych do niej. Sp. z o.o. - obiekt oczyszczalni ścieków - jest również podłączony do przedmiotowej linii jako odbiorca. Urządzenia elektroenergetyczne są własnością Przedsiębiorstwa Energetycznego i przebiegają przez grunt Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. Powyższa sieć napowietrzna uniemożliwiała prowadzenie przez Spółkę jakichkolwiek prac inwestycyjnych pod tą linią. W związku z realizacją ww. przedsięwzięcia zaistniała konieczność przebudowy sieci i urządzeń elektroenergetycznych - usunięcie kolizji kablowej.


W 2016 r. Spółka zawarła umowę z Przedsiębiorstwem Energetycznym, z której wynikał następujący przedmiot prac: wykonanie usunięcia kolizji polegające na przebudowie linii średniego napięcia (15kV) zgodnie z opracowanym i dostarczonym przez Spółkę projektem technicznym wraz z robotami dodatkowymi w miejscowości na działce gruntu, należącej do Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej „A” sp. z o.o. (Potwierdzona za zgodność z oryginałem kserokopia niniejszej umowy wraz z kserokopiami protokołów konieczności wykonania robót oraz kserokopiami aneksów do protokołów stanowi załącznik do wniosku - w łącznej ilości 10 kart). Z umowy oraz dokumentów powiązanych wynikają następujące strony ww. transakcji:

  1. Zamawiający: Przedsiębiorstwo Energetyczne – O S.A.,
  2. Inwestor: Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej „A” sp. z o.o.,
  3. Wykonawca: Usługi W. - wyłoniony przez Przedsiębiorstwo Energetyczne w ramach prowadzonego postępowania przetargowego.

Natomiast z protokołu konieczności wykonania robót wynika poniższy zakres wykonanych prac:

  • wybudowanie linii kablowej SN ze słupa do istniejącej rozdzielni SN, wprowadzenie kabli w rurach osłonowych do istniejącego odgromników na wieżowej stacji 3x XRUHAKXS 1x120mm2 109/185m,
  • wybudowanie linii kablowej SN z projektowanego złącza SN do istniejącej rozdzielni SN, wprowadzenie kabli w rurach osłonowych do istniejących odgromników wieżowej stacji 3x XRUHAKXS 1x120mm2 109/136m,

oraz zakres prac dodatkowych:

  • zastąpienie ustroju prefabrykowanego ustrojem z kręgów betonowych wypełnionych betonem.

Umowa określa, iż „A” sp. z o.o. zobowiązuje się do pozyskania na własny koszt dokumentacji projektowej z pozwoleniem na budowę lub zgłoszeniem rozpoczęcia robót, poniesienia ww. kosztów oraz przekazania Przedsiębiorstwu Energetycznemu wykonaną dokumentację projektową. W zamian za zwiększenie walorów użytkowych nieruchomości, poprzez przebudowę urządzeń elektroenergetycznych przez Przedsiębiorstwo Energetyczne, Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej zobowiązuje się zwrócić Przedsiębiorstwu Energetycznemu nakłady związane z przebudową w wysokości określonej kosztorysem końcowym.


Strony ustaliły i zaakceptowały ostateczną, rzeczywistą wartość nakładów poniesionych na realizację przebudowy sieci elektroenergetycznej w wysokości brutto 263.483,60 zł, netto 214.214,31 zł, VAT - 49.269,29 zł.


Na potwierdzenie przekazania środków finansowych przez „A” sp. z o.o., zgodnie z umową, Przedsiębiorstwo Energetyczne wystawiło fakturę VAT - zaliczka w wysokości 100% wartości poniesionych nakładów.


Po zakończeniu prac polegających na usunięciu kolizji, Przedsiębiorstwo Energetyczne odebrało przedmiotowe roboty (całość) protokołem od Wykonawcy - stało się właścicielem przedmiotowych urządzeń elektroenergetycznych.


Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej „A” sp. z o.o. nie zawierało w związku z usunięciem kolizji żadnych umów oprócz ww. wymienionych.


Poniesione wydatki (nakłady) nie zostały zwrócone Spółce „A”.


W maju 2017 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej „A” sp. z o.o. podpisało umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację inwestycji pn.: „Rozbudowa i przebudowa (modernizacja) oczyszczalni ścieków”, współfinansowaną ze środków unijnych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej „A” sp. z o.o. może odliczyć podatek od towarów i usług od otrzymanej faktury VAT - zaliczka, dokumentującej wpłatę zaliczki w wysokości 100% nakładów poniesionych na usunięcie kolizji?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej „A” sp. z o.o., jako podatnik VAT czynny, ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej wpłatę zaliczki za usunięcie kolizji - w momencie otrzymania przedmiotowej faktury, ponieważ poniesione nakłady (zakupy) poczynione zostały w związku z wykonywaniem wyłącznie czynności opodatkowanych w prowadzonej działalności gospodarczej.


Wydatki na usunięcie kolizji mają pośredni związek z działalnością gospodarczą - obrotem podatkowym i wpływają na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje Spółce, również dlatego, iż nie zaistniały w związku z transakcją przesłanki negatywne określone w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym, „A” sp. z o.o. dokona obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury - zaliczka dokumentującej usunięcie kolizji kablowej w dacie wpływu przedmiotowej faktury.


Stanowisko Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej „A” sp. z o.o. potwierdza interpretacja indywidualna IPTPP3/4512-509/15-4/JM - Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 17 lutego 2016 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W świetle powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.


Dla oceny istnienia prawa do odliczenia decydujące znaczenie ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym, związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.


O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.


Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.


W myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ww. ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.


Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do nabytych usług powstaje w rozliczeniu za okres kiedy powstał obowiązek podatkowy (art. 86 ust. 10 ustawy o VAT), jednak nie wcześniej niż w okresie rozliczeniowym, w którym podatnik otrzymał fakturę (art. 86 ust. 10b ustawy o VAT).


Jak stanowi art. 86 ust. 10c ww. ustawy przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio do całości lub części zapłaty uiszczanej przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi.


Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.


Stosownie do art. 19a ust. 8 cyt. ustawy jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2015 r. Spółka opracowała dokumentację projektową inwestycji mającej na celu rozbudowę i modernizację oczyszczalni ścieków. Celem podjętej inwestycji jest zmodernizowanie oczyszczalni ścieków komunalnych w ramach określonej części technologicznej w zakresie zagospodarowania osadów ściekowych oraz wybudowanie instalacji do wytwarzania biogazu. Spółka rozbudowując i modernizując oczyszczalnię ścieków dąży do zapewnienia sobie źródła przychodów, które uzyskiwane będą w prowadzonej działalności gospodarczej. Przedmiotowa inwestycja realizowana jest w interesie gospodarczym Wnioskodawcy, który prowadząc działalność gospodarczą, wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.


Przez nieruchomość na której znajduje się mająca być przedmiotem rozbudowy i modernizacji oczyszczalnia przebiegała sieć elektroenergetyczna (linia napowietrzna SN 15kV), sprawna technicznie służąca do zasilania w energię elektryczną odbiorców podłączonych do niej. „A” sp. z o.o. - obiekt oczyszczalni ścieków - jest również podłączony do przedmiotowej linii jako odbiorca. Urządzenia elektroenergetyczne są własnością Przedsiębiorstwa Energetycznego i przebiegają przez grunt Wnioskodawcy na którym znajduje się ww. oczyszczalnia. Powyższa sieć napowietrzna uniemożliwiała prowadzenie przez Spółkę jakichkolwiek prac inwestycyjnych pod tą linią. W związku z realizacją ww. przedsięwzięcia zaistniała konieczność przebudowy sieci i urządzeń elektroenergetycznych - usunięcie kolizji kablowej. W 2016 r. Spółka zawarła umowę z Przedsiębiorstwem Energetycznym, z której wynikał następujący przedmiot prac: wykonanie usunięcia kolizji polegające na przebudowie linii średniego napięcia (15kV) zgodnie z opracowanym i dostarczonym przez Spółkę projektem technicznym wraz z robotami dodatkowymi na działce gruntu, należącej do Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej „A” sp. z o.o. Z umowy oraz dokumentów powiązanych wynikają następujące strony ww. transakcji:

  1. Zamawiający: Przedsiębiorstwo Energetyczne – O S.A.,
  2. Inwestor: Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej „A” sp. z o.o.,
  3. Wykonawca: Usługi W. - wyłoniony przez Przedsiębiorstwo Energetyczne w ramach prowadzonego postępowania przetargowego.

Umowa określa, że Wnioskodawca zobowiązuje się do pozyskania na własny koszt dokumentacji projektowej z pozwoleniem na budowę lub zgłoszeniem rozpoczęcia robót, poniesienia ww. kosztów oraz przekazania Przedsiębiorstwu Energetycznemu wykonaną dokumentację projektową. W zamian za zwiększenie walorów użytkowych nieruchomości, poprzez przebudowę urządzeń elektroenergetycznych przez Przedsiębiorstwo Energetyczne, Wnioskodawca zobowiązuje się zwrócić Przedsiębiorstwu Energetycznemu nakłady związane z przebudową w wysokości określonej kosztorysem końcowym. Na potwierdzenie przekazania środków finansowych przez Wnioskodawcę, zgodnie z umową, Przedsiębiorstwo Energetyczne wystawiło fakturę VAT - zaliczka w wysokości 100% wartości poniesionych nakładów. Po zakończeniu prac polegających na usunięciu kolizji, Przedsiębiorstwo Energetyczne odebrało przedmiotowe roboty (całość) protokołem od Wykonawcy - stało się właścicielem przedmiotowych urządzeń elektroenergetycznych. Wnioskodawca nie zawierał w związku z usunięciem kolizji żadnych umów oprócz ww. wymienionych. Poniesione wydatki (nakłady) nie zostały zwrócone Spółce „A”.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z otrzymanej faktury dokumentującej wpłatę zaliczki w wysokości 100% nakładów poniesionych na usuniecie kolizji.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W analizowanej sprawie warunek ten zostanie spełniony, gdyż wydatki poniesione na usunięcie kolizji kablowej mają pośredni związek z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, który wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Jak wynika z opisu sprawy konieczność przebudowy sieci i urządzeń elektroenergetycznych (usunięcie kolizji kablowej) zaistniała w związku z uniemożliwieniem przeprowadzenia przez Wnioskodawcę prac inwestycyjnych dotyczących rozbudowy i modernizacji oczyszczalni ścieków. Spółka rozbudowując i modernizując oczyszczalnię ścieków dąży do zapewnienia sobie źródła przychodów uzyskiwanych w prowadzonej działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług komunalnych. Wnioskodawca będzie więc wykorzystywał wartość nabytych usług związanych z przebudową urządzeń elektroenergetycznych do czynności, które są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, w świetle powołanych przepisów oraz przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT – ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na usunięcie kolizji, z uwzględnieniem przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy o VAT. Co do zasady prawo do obniżenia wielkości podatku należnego o wielkość podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w stosunku do towarów lub usług powstał obowiązek podatkowy. Zasadę tę stosuje się również w odniesieniu do zapłaty zaliczek. Należy wskazać, że obowiązek podatkowy w związku z otrzymaniem całości lub części zapłaty dotyczącej wykonania usługi powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Przy czym, zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT odliczeń nie można dokonać wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzyma fakturę. Zatem ww. prawo do odliczenia podatku VAT Wnioskodawca może zrealizować w okresie kiedy powstał obowiązek podatkowy, jednak nie wcześniej niż w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymał fakturę dokumentującą wpłatę zaliczki na usunięcie kolizji kablowej, o której mowa we wniosku, czyli w okresie rozliczeniowym w którym otrzymał fakturę od Przedsiębiorstwa Energetycznego dokumentującą wpłatę zaliczki.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej wydatki poniesione na usunięcie kolizji należało uznać za prawidłowe.


Organ informuje, że analiza załączników stanowiących dokumenty dołączone do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Zatem Organ nie jest uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku, a interpretacje wydaje się w oparciu o stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) przedstawiony we wniosku.


Niniejsza interpretacja dotyczy podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj