Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.279.2017.1.MN
z 12 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 czerwca 2017 r. (data wpływu 12 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w pełnej wysokości od nabytych towarów i usług w przypadku prowadzenia działalności, która częściowo podlega opodatkowaniu VAT, a częściowo pozostaje poza zakresem ustawy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w pełnej wysokości od nabytych towarów i usług w przypadku prowadzenia działalności, która częściowo podlega opodatkowaniu VAT, a częściowo pozostaje poza zakresem ustawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – Spółka xxx z o.o. z siedzibą w Krakowie została utworzona aktem notarialnym z dnia 22 kwietnia 2016 r. (Rep. A nr xxx) – dalej jako „Spółka”. Przedmiotem działalności Spółki jest nabywanie/obejmowanie udziałów lub akcji w spółkach kapitałowych prowadzących działalność naukowo - badawczą lub badawczo-rozwojową, której wyniki nadają się do skomercjalizowania. Przedmiotem działalności Spółki jest także bezpośrednie finansowanie i prowadzenie projektów i działalności naukowo-badawczej w celu ich komercjalizacji. Spółka będzie prowadziła i finansowała projekty badawczo - rozwojowe będące innowacją produktową lub procesową.

W dniu 30 grudnia 2017 r. Spółka podpisała z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (dalej jako „NCBiR”), Umowę o dofinansowanie Projektu Grantowego: BRIdge Alfa w ramach Działania 1.3.1 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 (dalej jako „Umowa o dofinansowanie”). Działalność Spółki zgodnie ze wskazaną powyżej umową finansowana jest w 80% dotacją otrzymywaną sukcesywnie przez Spółkę od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju a w 20% wkładami osób prawnych (dalej jako: Wkład prywatny).

Na podstawie powyższej umowy Spółka jest zobowiązana do realizacji Projektu Grantowego i wykorzystania przyznanego finansowania w celu przekazania wsparcia finansowego podmiotom trzecim (dalej jako Spółki celowe) na realizację Projektów B+R.

Projekty B+R realizowane są w dwóch fazach:

  1. PoP (Proof-of-Principle) – polegającej na wczesnej weryfikacji pomysłu, w czasie której realizowane są badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe; wstępna ocena potencjału Projektu B+R; analizy otoczenia konkurencyjnego; zdefiniowanie planu badawczego, których realizacja jest możliwa m.in. w jednostkach naukowych (uczelnie, instytutu PAN, instytuty badawcze, inne jednostki naukowe lub poprzez osobny fizyczne lub dedykowane zespoły projektowe (wynalazcy, pomysłodawcy). Prowadzenie fazy PoP nie będzie zasadniczo związane z odrębnym prawnie podmiotem dedykowanym do realizacji Projektu B+R (będzie realizowane przez Spółkę);
  2. PoC (Proof-of-Concept) – faza projektu polegająca na właściwej weryfikacji pomysłu, w czasie której realizowane są badania przemysłowe i prace rozwojowe, których wyniki (jeżeli są pozytywne) w typowych sytuacjach umożliwiają pełne zgłoszenie patentowe lub przejście do fazy międzynarodowej zgłoszenia pierwszeństwa w trybie PCT lub komercyjne wykorzystanie wyniku Projektu B+R. Realizowana jest przez prawnie wyodrębniony podmiot dedykowany do realizacji Projektu B+R (powołaną Spółkę celową, w której udziały obejmie Spółka).


Wielkość budżetu Projektu Grantowego podzielona jest na dwie części:

  1. budżet operacyjny - stanowiący 4 mln zł (finansowany w 80% z dotacji z NCBiR, a w 20% z Wkładu prywatnego), który obejmuje koszty związane funkcjonowaniem spółki, w tym koszty związane z wyszukiwaniem przez Spółkę projektów B+R oraz ich rynkową weryfikacją, w tym obejmującą sfinansowanie prac badawczo - rozwojowych w fazie PoP. W ramach budżetu operacyjnego Spółka będzie ponosiła, w szczególności następujące koszty:
    • wynagrodzenia wraz z pozapłacowymi kosztami pracy zespołu zarządzającego oraz personelu projektu
    • koszty administracyjne: koszty lokalu, wyposażenia biura, usług i sprzętu IT, telekomunikacyjne, obsługi księgowej, obsługi prawnej, bankowe oraz brokerskie, promocji, pozyskiwania projektów B+R, koszt monitorowania i zarządzania Projektami B+R oraz inwestycjami, wyjść inwestycyjnych oraz wydatków poniesionych na przeprowadzenie transakcji,
    • koszty analiz projektów B+R zawierające m.in. koszty analiz biznesowych i prawnych, w tym otoczenia konkurencyjnego, koszty związane ze zdefiniowaniem planu badawczego, stworzenia biznesplanu i planu operacyjnego projektu B+R, planu finansowego, badań praw własności intelektualnej i strategii ochrony własności intelektualnej, innych usług eksperckich dotyczących projektu B+R,
    • koszty badań technologicznych Projektów B+R, w tym koszty prac laboratoryjnych, koszty amortyzacji sprzętu do badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych.
    • Zgodnie z umową z NCBiR nie mniej niż 20% środków pieniężnych budżetu operacyjnego wydatkowane powinno być na sfinansowanie prac badawczo – rozwojowych, umożliwiających weryfikację Projektów B+R znajdujących się w fazie PoP.
  2. budżet inwestycyjny – stanowiący 16 mln zł (finansowany w 80% z dotacji z NCBiR, a w 20% z Wkładu prywatnego). Ze środków budżetu inwestycyjnego Spółka zobowiązana jest do dokonywania inwestycji kapitałowych w formie obejmowania udziałów lub akcji oraz udzielania grantów dla podmiotów powołanych do realizacji Projektów B+R w fazie PoC, przy czym w kwotach inwestycji oraz grantu zachowane muszą zostać proporcje Wkładu publicznego oraz prywatnego, to jest 20% środków przeznaczanych na realizację Projektu B+R pochodzi z Wkładu prywatnego, a 80% pochodzi z dotacji NCBiR przekazywanej za pośrednictwem Spółki na realizację Projektu B+R przez Spółki celowe (za wkład z tytułu dotacji NCBiR) nie obejmuje żadnych udziałów w spółce celowej.

Projekty B+R, które przejdą pozytywną weryfikację dokonaną przez Spółkę w fazie PoP zostaną przekazane do realizacji w fazie PoC poprzez utworzone przez Spółkę w tym celu spółki celowe (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółkę akcyjną) bądź też poprzez przystąpienie przez Spółkę do już istniejącej spółki kapitałowej. Każdy Projekt B+R będzie realizowany za pomocą odrębnego podmiotu. W toku realizacji Projektu planuje się powołanie lub przystąpienie do kilkunastu takich spółek celowych.

Spółki powstałe w celu realizacji Projektu B+R w fazie PoC będą finansowane w ramach budżetu inwestycyjnego z przyznanego grantu, inwestycji w formie objęcia udziałów oraz dodatkowo Spółka planuje wnoszenie do tych Spółek aportów w postaci efektów prac powstałych w fazie PoP (zakładając, że efekty te będą miały taką postać, która będzie miała zdolność aportową w świetle przepisów Kodeksu spółek handlowych). W zamian za aport Spółka będzie obejmować udziały w powołanych Spółkach celowych. Pierwszy aport planowany jest w czerwcu 2017 roku.

Mogą wystąpić także takie sytuacje, w których Spółka poniesie koszty Projektu B+R w fazie PoP i nie przejdzie on pozytywnej weryfikacji, a co za tym idzie nie zostanie skierowany do fazy PoC (dalsze prace zostaną zaniechane).

Po ok. 3-5 lat od chwili zawiązania danej Spółki celowej, po zrealizowaniu przez nią Projektu B+R w fazie PoC, Spółka planuje sprzedaż udziałów w tych spółkach na rzecz podmiotów trzecich, uzyskując w ten sposób dochód.

Spółka nie prowadzi innej działalności gospodarczej, poza opisaną powyżej. Aporty efektów prac z fazy PoP będą czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT. Zarówno sprzedaż udziałów w spółkach celowych jak i udzielanie tym spółkom grantów jest czynnością pozostającą poza zakresem regulacji ustawy o VAT. Spółka nie prowadzi innej sprzedaży opodatkowanej VAT. Spółka nie prowadzi także działalności zwolnionej z VAT.

Wydatki poniesione na podatek VAT stanowią w rozumieniu Umowy z NCBiR koszty niekwalifikowane w Spółce i nie są finansowane z otrzymanej dotacji. Spółka upoważniona jest do podpisywania w imieniu NCBiR umów o powierzanie grantów w ramach budżetu inwestycyjnego poszczególnym podmiotom powołanym do realizacji Projektów B+R.

Dotacje nie mają charakteru przedmiotowego i nie mają wpływu na cenę świadczonych usług. Dotacje te mają charakter podmiotowy. Są przeznaczone na pokrycie kosztów administracyjnych i projektowych (budżet operacyjny) oraz na cele inwestycyjne (budżet inwestycyjny).

W dniu 24 maja 2017 roku Spółka złożyła zgłoszenie rejestracyjne VAT-R jako podatnik VAT czynny. W zgłoszeniu poinformowała, iż rezygnuje ze zwolnienia z art. 113 ust. 1 lub 9 i będzie składała miesięczne deklaracje VAT-7 począwszy od 1 czerwca 2017 roku

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczania podatku naliczonego VAT w pełnej wysokości od nabytych towarów i usług w przypadku prowadzenia przez nią działalności, która częściowo podlega opodatkowaniu VAT (aporty do spółek celowych), a częściowo pozostaje poza zakresem ustawy o VAT (udzielanie grantów, sprzedaż udziałów)?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w pełnej wysokości od nabytych towarów i usług.

Jak wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1a kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Wnioskodawca w toku prowadzonej działalności będzie wykonywał zarówno czynności podlegające opodatkowaniu VAT (aporty wyników prac badawczo - rozwojowych z fazy PoP) jak również czynności pozostające poza zakresem ustawy o VAT (udzielanie grantów, sprzedaż udziałów). Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności zwolnionych z VAT.

W pierwszej kolejności zdaniem Wnioskodawcy należy stwierdzić, iż sposób uzyskania przez podatnika środków na finansowanie wydatków związanych z działalnością gospodarczą nie wpływa w żaden sposób na prawo do odliczenia podatku VAT. Przepisy ustawy o VAT nie zawierają bowiem w tym zakresie żadnych ograniczeń.

W świetle art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT wykonywanie przez Wnioskodawcę czynności niepodlegających VAT nie mogą wpłynąć na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust. 3 ustawy o VAT. Czynności pozostające poza zakresem VAT nie wpływają na ustalenie proporcji, albowiem nie stanowią obrotu w rozumieniu ustawy o VAT. A zatem w sytuacji wykonywania przez Wnioskodawcę zarówno czynności podlegających opodatkowaniu VAT jak i pozostających poza zakresem VAT (przy jednoczesnym braku czynności zwolnionych z VAT) podatnik zachowuje prawo do całkowitego odliczenia podatku naliczonego. Powyższe stanowisko zostało potwierdzone Uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 października 2011 roku, sygn. akt I FPS 9/10. Sąd przyznał prawo do odliczenia VAT w całości, pomimo, że wydatki związane są także z czynnościami pozostającymi poza zakresem VAT.

Zdaniem Sądu polski ustawodawca świadomie postanowił, aby przy ustalaniu wartości czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia, nie była uwzględniana wartość czynności niepodlegających opodatkowaniu. Na tle obecnie obowiązującej ustawy o VAT należy zatem uznać, że zwarte w przepisach art. 90 ust. 1-3 ustawy o VAT sformułowanie „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia” należy rozumieć jako odnoszące się do czynności zwolnionych od podatku. Takie czynności u Wnioskodawcy nie wystąpią.

Jak trafnie zauważył Sąd pozbawienie podatnika w ogóle możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi i nieopodatkowanymi, godziłoby to w zasadę neutralności VAT, poprzez bezpodstawne obciążanie podatnika podatkiem naliczonym wynikającym z tego rodzaju wydatków. W sytuacji, gdy nie ma możliwości przyporządkowania zakupów do poszczególnego rodzaju działalności tj. opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu, wówczas podatnik ma prawo do pełnego odliczenia VAT. W opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować poszczególnych wydatków do poszczególnego rodzaju działalności, ponieważ wszystkie czynności (zarówno opodatkowane jak i niepodlegające VAT) są ze sobą spójne i ich wystąpienie, bądź ich brak dla danego Projektu B+R, jest uzależnione od poniesienia tych wydatków.

W tym miejscu należy także podkreślić, że fakt, iż w przypadku niektórych Projektów B+R może nie dojść do wniesienia aportu, z uwagi na niezadowalające wyniki fazy PoP (a więc nie dojdzie do dokonania czynności opodatkowanej) pozostaje bez wpływu na prawo do odliczenia podatku VAT w całości. Wynika to z faktu, iż w świetle obowiązującej ustawy o VAT poniesione wydatki mają być związane ze sprzedażą opodatkowaną przyszłą i potencjalną. A zatem nie jest koniecznym, aby faktycznie do dokonania czynności doszło. Dla pełnego prawa do odliczenia wystarczającym jest, iż potencjalnie ponoszenie wydatków zmierza do dokonania czynności opodatkowanej VAT.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w pełnej wysokości, gdyż przyjęcie odmiennego stanowiska skutkowałoby uznaniem, iż Spółka wykonuje czynności zwolnione z VAT, co oczywiście nie jest prawdą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest podstawowym i fundamentalnym prawem podatnika, wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług. Prawo to przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług prowadzącemu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy. Zapewnia ono neutralność tego podatku dla podatników, przy jednoczesnym faktycznym opodatkowaniu konsumpcji. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ma zapewniać, że podatek płacony przez podatnika VAT w cenie nabywanych towarów i usług wykorzystywanych w działalności opodatkowanej nie będzie stanowił dla niego faktycznego obciążenia finansowego.

Należy również wskazać, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego.

Stwierdzić również należy, że każde nabycie towarów i usług przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy o VAT.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

Z kolei jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy o VAT).

Należy podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Dotyczą zatem czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych). Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy. W świetle powyższego należy stwierdzić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie powinny być uwzględniane w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

W sytuacji w której u Wnioskodawcy występują jednocześnie tylko czynności opodatkowane i niepodlegające zastosowanie znajdzie wyłącznie powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem działalności Spółki jest nabywanie/obejmowanie udziałów lub akcji w spółkach kapitałowych prowadzących działalność naukowo-badawczą lub badawczo-rozwojową, której wyniki nadają się do skomercjalizowania. Przedmiotem działalności Spółki jest także bezpośrednie finansowanie i prowadzenie projektów i działalności naukowo-badawczej w celu ich komercjalizacji. Spółka będzie prowadziła i finansowała projekty badawczo-rozwojowe będące innowacją produktową lub procesową. Spółka nie prowadzi innej działalności gospodarczej, poza opisaną powyżej. Aporty efektów prac z fazy PoP będą czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT. Zarówno sprzedaż udziałów w spółkach celowych jak i udzielanie tym spółkom grantów jest czynnością pozostającą poza zakresem regulacji ustawy o VAT. Spółka nie prowadzi innej sprzedaży opodatkowanej VAT. Spółka nie prowadzi także działalności zwolnionej z VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczania podatku naliczonego VAT w pełnej wysokości od nabytych towarów i usług w przypadku prowadzenia przez niego działalności, która częściowo podlega opodatkowaniu VAT, a częściowo pozostaje poza zakresem ustawy o VAT.

Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy nabyte przez Wnioskodawcę towary i usługi będą związane zarówno z prowadzeniem przez niego działalności gospodarczej (działalności opodatkowanej), jak również innej działalności (pozostającej poza zakresem VAT).

Mając powyższe na uwadze, jak również powołane przepisy, należy wskazać, że w sytuacji, gdy nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do działalności gospodarczej i do działalności innej niż działalność gospodarcza, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim te towary i usługi będą służyć do wykonywania przez niego czynności opodatkowanych.

W tym miejscu należy podkreślić, że podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Przepisy art. 86 ust. 2a ustawy będą mieć zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe. W takich okolicznościach kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

W przedmiotowej sprawie nie będą miały zastosowania przepisy art. 90 ustawy o VAT, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca nie prowadzi działalności zwolnionej z podatku VAT.

Wnioskodawca w okolicznościach niniejszej sprawy będzie miał więc prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumenujących zakupy dokumentujące nabycia towarów i usług w ramach prowadzonej przez siebie działalności w zakresie, w jakim zakupy te będą miały związek z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 86 ust. 1 i 86 ust. 2a, pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek zawartych w art. 88 ustawy.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w myśl którego Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w pełnej wysokości od nabytych towarów i usług, jest nieprawidłowe.

Ponadto, wypada zauważyć, że w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania uchwała NSA z dnia 24 października 2011 r. sygn. akt I FPS 9/10, ponieważ dotyczy ona art. 90 ustawy o VAT, który nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie gdyż u Wnioskodawcy nie występują jednocześnie czynności opodatkowane i zwolnione.

Wskazać ponadto należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego (zdarzeniu przyszłym), bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Jednocześnie należy zaznaczyć, że w niniejszej interpretacji przyjęto jako element opisu sprawy twierdzenie Wnioskodawcy, że czynności dokonywania aportów do spółek stanowią czynności opodatkowane, a czynności udzielania grantów i sprzedaż udziałów pozostają poza zakresem ustawy o VAT i ta okoliczność nie była przedmiotem oceny Organu, bowiem w tej kwestii nie zadano pytania i nie przedstawiono stanowiska. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj