Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.143.2017.1.MAZ
z 11 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 sierpnia 2017 r. (data wpływu –11 sierpnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie uznania nabojów ze smarem za wyroby akcyzowejest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie uznania nabojów ze smarem za wyroby akcyzowe.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca – Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w ... (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się m.in. obrotem narzędziami pneumatycznymi, zestawami narzędzi oraz meblami warsztatowymi.

W ofercie handlowej Spółka posiada substancje zmniejszające tarcie, typu naboje ze smarem (tj. smar stały: symbol 1750CG; EAN 8014230092850: w opakowaniach po 400 g i 600 g), opisane przez producenta kodem nomenklatury CN 3403 19 80.

Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 06.12.2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2009 r., Nr 3, poz. 11, ze zm.), wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ww. ustawy.

Z załącznika nr 1 do ww. ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych, wynika, że wyrobami akcyzowymi są wyroby, którym nadano m.in. kod CN 3403, tj. preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

Natomiast w myśl przepisu art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, do wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3403. Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z przepisem art. 89 ust. 2c ww. ustawy, wyrób o kodzie CN 3403, będący wyrobem energetycznym niewymienionym w załączniku nr 2 do ustawy, innym niż określony w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonym do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, podlegają stawce akcyzy w wysokości 0 zł.

Jak stwierdził Wnioskodawca, System Zintegrowanej Taryfy Celnej ISZTAR zaklasyfikowanie danego towaru jako towaru akcyzowego uzależnia od objętościowej masy alkoholu etylowego, stanowiąc, że wyrobami nieobjętymi akcyzą są wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu etylowego nieprzekraczającej 1,2% objętości (vide: wydruk ze strony internetowej http://isztar.mf.gov.pl/isztar/taryfa_celna/web/displayaddcode_PLaddcodemesid=28539633&addcodeem=&Day=15&Month=05&Year=2017).

Wnioskodawca wskazał, że zlecił wykonanie analizy próbek ww. nabojów na obecność alkoholu etylowego. Z badania sporządzono sprawozdanie nr 02105/2017 z dnia 05.05.2017 r., z którego wynika, że smar stały o symbolu 1750CG zawiera mniej niż 0,005% m/m alkoholu etylowego, a co za tym idzie rzeczywista objętość masy alkoholu etylowego w ww. produkcie nie przekracza 1,2% objętości. W związku z powyższym, w świetle klasyfikacji systemu ISZTAR produkt ten należałoby traktować jako towar nieobjęty akcyzą.

Z uwagi na powyżej opisane rozbieżność, istniejące pomiędzy zapisami ustawy o podatku akcyzowym, a systemem klasyfikacji celnej ISZTAR, Wnioskodawca ma poważne wątpliwości dotyczące tego, w jaki sposób klasyfikować wyrób w postaci nabojów ze smarem o kodzie CN 3403 19 80, tj. czy jest to towar akcyzowy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy naboje ze smarem o kodzie nomenklatury CN 3403 19 80 są towarami akcyzowymi?

Zdaniem Wnioskodawcy, naboje ze smarem o kodzie nomenklatury CN 3403 19 80 nie są towarami objętymi akcyzą, albowiem rzeczywista objętościowa moc alkoholu etylowego w nich zawarta nie przekracza 1,2% objętości.

W ocenie Spółki, dane zawarte w Systemie Zintegrowanej Taryfy Celnej (ISZTAR) winny mieć znaczenie rozstrzygające, albowiem jest on polskim odpowiednikiem unijnej Zintegrowanej Taryfy Celnej Wspólnot Europejskich TARIC, w pełni z nim kompatybilnym. Zgodnie zaś z zasadą pierwszeństwa, prawo wspólnotowe ma wartość nadrzędną nad prawem krajowym państw członkowskich

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2017 r., poz. 43, ze zm.; dalej jako: „ustawa”) – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W ww. załączniku nr 1 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, umieszczono pod poz. 27 wyroby o kodzie CN 3403 - preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

Natomiast pod poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy, został wymieniony, bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy, alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej "WIA", stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie – art. 3 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycja CN 3403.

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych – art. 86 ust. 2 ustawy.

Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 – art. 86 ust. 3 ustawy.

Zgodnie z art. 89 ust. 2c ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Stosownie do art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej – art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca posiada w ofercie handlowej substancje zmniejszające tarcie, typu naboje ze smarem, opisane przez producenta kodem CN 3403 19 80.

Wnioskodawca wskazał, że zlecił wykonanie analizy próbek ww. nabojów na obecność alkoholu etylowego. Ze sprawozdania z badania wynika, że zawartość alkoholu etylowego w nabojach nie przekracza 1,2% obj. Wobec powyższego Wnioskodawca wyciągnął wniosek, że w myśl zapisów klasyfikacji systemu ISZTAR, naboje należałoby traktować jako towar nieobjęty akcyzą.

Wątpliwość Spółki dotyczy kwestii, czy naboje ze smarem o kodzie CN 3403 19 80 są towarami akcyzowymi.

Na wstępnie należy wskazać, że Wnioskodawca wystąpił do organu z wnioskiem o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego. W ustawie nie ma pojęcia „towar akcyzowy”, jest natomiast określenie „wyrób akcyzowy”. Organ przyjął, że Wnioskodawca użył zwrotu „towar akcyzowy”, mając na uwadze fakt, że naboje ze smarem są dla Spółki towarem handlowym. Na gruncie przepisów ustawy, naboje ze smarem będą zatem podlegały kwalifikacji czy są lub nie wyrobem akcyzowym.

Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że naboje ze smarem o podanym przez Wnioskodawcę kodzie CN 3403 19 80 mieszczą się w definicji wyrobów akcyzowych, zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy – są wyrobami energetycznymi (zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy) określonymi w poz. 27 załącznika nr 1 do ustawy.

Tym samym należy stwierdzić, że naboje ze smarem, klasyfikowane do kodu CN 3403 19 80, nie przeznaczone do szeroko rozumianych celów opałowych lub napędowych, są wyrobami akcyzowymi objętymi zerową stawką akcyzy, stosownie do art. 89 ust. 2c ustawy.

Odnośnie natomiast alkoholu etylowego, zawartego w opisanych wyrobach, to zaznaczyć należy, że zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy, do alkoholu etylowego podlegającego opodatkowaniu akcyzą zalicza się alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęty pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli jest składnikiem wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

W opisie sprawy, jak przedstawił Wnioskodawca, zawartość alkoholu etylowego w nabojach ze smarem nie przekracza 1,2% objętości. Zatem alkohol ten nie jest przedmiotem opodatkowania akcyzą.

Konkludując nie można potwierdzić stanowiska Wnioskodawcy, że towary wskazane we wniosku nie są objęte akcyzą. Co prawda w przedstawionej sprawie alkohol etylowy, zawarty w wyrobach nie jest opodatkowany akcyzą, jednak sam wyrób o kodzie CN 3403 19 80 jest wyrobem akcyzowym, podlegającym opodatkowaniu akcyzą, który w sprawie przedstawionej we wniosku będzie opodatkowany stawką akcyzy w wysokości 0 zł.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo zauważyć należy, że organ w postępowaniu interpretacyjnym nie dokonuje klasyfikacji wyrobów akcyzowych do określonego kodu Nomenklatury Scalonej, zatem interpretacja opiera się na kodzie wskazanym przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj