Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.203.2017.2.MR
z 10 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2017 r. (data wpływu 2 czerwca 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 lipca 2017 r. (data wpływu 4 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy produktów sklasyfikowanych pod symbolem PKWIU 10.39.17.0 oraz 10.89.15.0jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy produktów sklasyfikowanych pod symbolem PKWIU 10.39.17.0 oraz 10.89.15.0. Wniosek uzupełniono w dniu 4 sierpnia 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Firma Wnioskodawcy świadczy na terytorium Polski m.in. usługi związane ze sprzedażą detaliczną owoców i warzyw prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach oznaczoną symbolem PKWiU 47.21.Z oraz sprzedaż detaliczną prowadzoną przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet (symbol PKWiU 47.99.Z). Spółka jest czynnym podatnikiem VAT i chciałaby wdrożyć strategię polegającą na wprowadzeniu do oferty sprzedaży następujących produktów: czarny czosnek ekologiczny w ząbkach, czarny czosnek ekologiczny w główkach, czarna cebula (bez certyfikatu ekologiczna), czosnki smażone ekologiczne, marynowany czosnek ekologiczny w trzech różnych zalewach oraz G-DOT – ekologiczny wyciąg z czarnego czosnku.

  1. Czarny czosnek ekologiczny w ząbkach (50 gram, 100 gram, itd.) PKWiU 10.39.17.0, powstaje w drodze fermentacji/karmelizacji (reakcja Maillarda). Czosnek trafia na około 40-60 dni do nagrzanego do około 50-60 stopni pieca. Po tym czasie warzywo zmienia kolor z białego na ciemnogranatowy, prawie czarny. Zmienia się również jego smak z ostrego na słodkawy.
  2. Czarny czosnek ekologiczny w główkach PKWiU 10.39.17.0, analogicznie jak czosnek ekologiczny w ząbkach, trafia do pieca i podlega tej samej obróbce. Różnica jest tylko taka, że ten czosnek jest w piecu nie w ząbkach, a w główkach.
  3. Czarna cebula (bez certyfikatu ekologiczna) PKWiU 10.39.17.0, podlega tej samej obróbce co czosnek czarny.
  4. Czosnki smażone ekologiczne (PKWiU 10.39.17.0) – najpierw są cięte albo w plasterki, albo w listki lub też siekane albo miażdżone w drobny granulat. Później poddawane są obróbce termicznej czyli smażone na oliwie z oliwek.
  5. Marynowany czosnek ekologiczny (PKWiU 10.39.17.0) – jest to czosnek w trzech różnych rodzajach zalewy: w zalewie własnej o naturalnym smaku, w oleju z papryką chilli na ostro oraz w oliwie z oliwek (extra virgin) i aromatycznymi ziołami.
  6. G-DOT to ekologiczny wyciąg (PKWiU 10.89.15.0) powstały z czarnego czosnku.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

  1. produkty sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.39.17.0 (wymienione w poz. 1 do 5 wniosku) są odpowiednio:
    1. wymienione pod pozycją 1 we wniosku: warzywami przetworzonymi, są zakonserwowane i nie są produktami zawierającymi alkohol powyżej 1,2%;
    2. wymienione pod pozycją 2 we wniosku: warzywami przetworzonymi, są zakonserwowane i nie są produktami zawierającymi alkohol powyżej 1,2%;
    3. wymienione pod pozycją 3 we wniosku: warzywami przetworzonymi, są zakonserwowane i nie są produktami zawierającymi alkohol powyżej 1,2%;
    4. wymienione pod pozycją 4 we wniosku: warzywami przetworzonymi, są zakonserwowane i nie są produktami zawierającymi alkohol powyżej 1,2%;
    5. wymienione pod pozycją 5 we wniosku: warzywami przetworzonymi, są zakonserwowane i nie są produktami zawierającymi alkohol powyżej 1,2%,
  2. produkt sklasyfikowany pod symbolem PKWiU 10.89.15.0 zawiera się w grupie „Soki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące – wyłącznie substancje pektynowe, pektyniany i pektyny, śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy stawką VAT dla przedstawionych powyżej produktów jest stawka 5% czy 8%, w zależności od obróbki warzywa?

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku VAT wynosi 8%. W załączniku nr 3 do ustawy o VAT stanowiącym „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8%”, pod pozycją 1 zostały wymienione towary skwalifikowane pod symbolem PKWiU 01.13.42.0 czosnek oraz 01.13.43.0 cebula. Stosownie natomiast do przepisu art. 43 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 zawierającym „Wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%” wymieniono pod poz. nr 1 towary skwalifikowane pod symbolem PKWiU 01.13.42.0 czosnek oraz 01.13.43.0 cebula.

W związku z faktem, że powyższe produkty winny być opodatkowane stawką 5% lub 8% VAT w zależności od sposobu obróbki warzywa, dla produktów podlegających obróbce termicznej – czyli dla poz. 1-3 oraz 6 powinna być to stawka 5% VAT, natomiast dla poz. 4-5 powinna być to stawka 8% VAT, gdyż są to produkty smażone i marynowane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważa się, że zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług – do dnia 31 grudnia 2017 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem towarów podlegających dostawie.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonywać m.in. sprzedaży nstp. produktów: czarnego czosnku ekologicznego w ząbkach, czarnego czosnku ekologicznego w główkach, czarnej cebuli (bez certyfikatu ekologicznej), czosnków smażonych ekologiczne, marynowanych czosnków ekologicznych w trzech różnych zalewach. Produkty te – jak wskazał Wnioskodawca – są sklasyfikowane do PKWiU 10.39.17.0 i stanowią warzywa przetworzone, zakonserwowane i nie są produktami zawierającymi alkohol powyżej 1,2%.

Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości w kwestii określenia prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla sprzedaży ww. produktów sklasyfikowanych przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 10.39.17.0 (wymienionych w poz. 1 do 5 wniosku).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie, na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub możliwość zwolnienia od podatku VAT oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

I tak, na mocy art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%.

Z kolei, zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (aktualnie 8%), w poz. 26 ustawodawca wymienił towary objęte symbolem PKWiU ex 10.3 o nazwie „Owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%”.

Ponadto, zgodnie z pkt 1 objaśnień do ww. załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Jak wynika z art. 41 ust. 2a ustawy dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Pod poz. 19 załącznika nr 10 do ustawy wymienione zostały towary zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 10.3, tj. „Owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane – wyłącznie:

  1. ziemniaki zamrożone (PKWiU 10.31.11.0),
  2. soki z owoców i warzyw (PKWiU 10.32),
  3. warzywa zamrożone (PKWiU 10.39.11.0),
  4. owoce i orzechy zamrożone, gotowane lub nie, z wyłączeniem orzechów (ex 10.39.21.0)”.

Przez PKWiU ex – w myśl art. 2 pkt 30 ustawy – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W analizowanej sprawie należy wskazać, że umieszczenie zapisu ex przy symbolu PKWiU ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do danego wyrobu z danego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru”. W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie według PKWiU sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów.

W przedstawionej sprawie wskazane przez Wnioskodawcę produkty, tj. czarny czosnek ekologiczny w ząbkach, czarny czosnek ekologiczny w główkach, czarna cebula, czosnki smażone ekologiczne, marynowany czosnek ekologiczny w trzech różnych zalewach zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 10.39.17.0 „Pozostałe warzywa (z wyłączeniem ziemniaków) zakonserwowane w inny sposób niż octem lub kwasem octowym, z wyłączeniem gotowych dań z warzyw” – posiadają klasyfikację inną niż wymieniona w poz. 19 załącznika nr 10 do ustawy oraz w pozostałych pozycjach tego załącznika. Zatem sprzedaż ww. produktów nie będzie podlegać opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 5% .

W świetle powyższych regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu sprawy należy stwierdzić, że sprzedaż ww. produktów zaklasyfikowanych przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 10.39.17.0, jako wymienionych w poz. 26 załącznika nr 3 do ustawy – PKWiU ex 10.3, tj. „Owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%” będzie opodatkowana 8% stawką podatku.

Podsumowując, dostawa produktów sklasyfikowanych pod symbolem PKWIU 10.39.17.0 wymienionych w poz. 1-5 wniosku korzystać będzie z obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a ust. 2 oraz poz. 26 załącznika nr 3 do ustawy.

Ponadto, przedmiotem sprzedaży będzie również ekologiczny wyciąg z czarnego czosnku o nazwie G-DOT sklasyfikowany do PKWiU 10.89.15.0 w grupie „Soki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące – wyłącznie substancje pektynowe, pektyniany i pektyny, śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane”.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, zostały wymienione w pozycji 47 – „Soki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące – wyłącznie substancje pektynowe, pektyniany i pektyny, śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane” – PKWiU ex 10.89.15.0,

Z kolei, w załączniku nr 10 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, zostały wymienione w pozycji 30 – „Soki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące – wyłącznie substancje pektynowe, pektyniany i pektyny, śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane” – PKWiU ex 10.89.15.0,

Zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 5% do produktu oznaczonego symbolem PKWiU 10.89.15.0 zostało przez ustawodawcę zawężone tylko do pewnej grupy towarów z tego ugrupowania. Pozycja 30 załącznika nr 10 wskazuje, ze stawką VAT 5% opodatkowane są wyłącznie substancje pektynowe, pektyniany i pektyny, śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane.

Należy wskazać, że pozycje wymienione w załącznikach nr 3 i 10 do ustawy są odzwierciedleniem grupowania towarów zawartego w PKWiU. Wszystkie pozycje załącznika nieopatrzone znakiem »ex« bez żadnych zmian powtarzają treść danego grupowania PKWiU. Natomiast analiza pozycji załącznika nr 3 i nr 10 do ustawy opatrzonych znakiem »ex« w powiązaniu z treścią danego grupowania PKWiU prowadzi do wniosku, że pierwsza część opisu towaru (przed myślnikiem) jest pełnym odzwierciedleniem nazwy grupowania, zaś druga część za myślnikiem zawiera określone ograniczenia.

Zatem ustawodawca zawęził stosowanie stawki podatku VAT w wysokości 5% do towarów oznaczonych symbolem PKWiU ex 10.89.15.0 „Soki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące (…)” tylko do pewnej grupy towarów z tego grupowania, tzn. „(…) wyłącznie substancje pektynowe, pektyniany i pektyny, śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane”.

W związku z powyższym, jeśli przedmiotem sprzedaży dokonywanej przez Wnioskodawcę, będzie ekologiczny wyciąg z czarnego czosnku o nazwie G-DOT sklasyfikowany w grupowaniu PKWiU 10.89.15.0 wymieniony w poz. 30 załącznika nr 10 do ustawy, stanowiący wyłącznie substancje pektynowe, pektyniany i pektyny, śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, to jego dostawa będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 5%, na mocy art. 41 ust. 2a ustawy, w związku z poz. 30 załącznika nr 10 do ustawy.

Reasumując:

  • dostawa produktów wymienionych w poz. 1-5 wniosku sklasyfikowanych przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWIU 10.39.17.0 korzystać będzie z obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a ust. 2 oraz poz. 26 załącznika nr 3 do ustawy,
  • dostawa produktu o nazwie G-DOT sklasyfikowanego przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKWiU 10.89.15.0, będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 5%, na mocy art. 41 ust. 2a ustawy, w zw. z poz. 30 załącznika nr 10 do ustawy.

Tym samym nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że w przedmiotowej sprawie stawka podatku VAT uzależniona jest od sposobu obróbki warzywa, tj. dla produktów podlegających obróbce termicznej – czyli dla poz. 1-3 oraz 6 powinna być to stawka 5% VAT, natomiast dla poz. 4-5 powinna być to stawka 8% VAT, gdyż jak wskazał Wnioskodawca są to produkty smażone i marynowane.

Mając powyższe na uwadze, należy uznać stanowisko Wnioskodawcy całościowo za nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane w złożonym wniosku.

Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj