Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.143.2017.1.AL
z 17 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 czerwca 2017 r., (data wpływu za pośrednictwem platformy e-puap tego samego dnia), uzupełnionym 27 czerwca 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania obowiązku podatkowego w związku z podziałem Spółki przez wydzielenie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2017 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania obowiązku podatkowego w związku z podziałem Spółki przez wydzielenie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: „Spółka”, „Spółka Dzielona” lub „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości osiąganych dochodów.

Wspólnikami Wnioskodawcy są Spółka L. S.a.r.l. z siedzibą w Luksemburgu (będąca luksemburskim rezydentem podatkowym) posiadająca 99,9% udziałów we Wnioskodawcy (dalej: „Wspólnik 1”) oraz Spółka N. B.V. z siedzibą w Holandii (będąca holenderskim rezydentem podatkowym) posiadająca 0,1% udziałów we Wnioskodawcy (dalej: „Wspólnik 2”; łącznie: „Wspólnicy”).

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy zgodnie z umową Spółki jest m.in. działalność związana z pakowaniem, sprzedaż detaliczna i hurtowa opakowań przemysłowych i konsumpcyjnych, a także prowadzenie produkcji dotyczącej wszelkiego rodzaju opakowań przemysłowych i konsumpcyjnych z papieru, tworzyw sztucznych, drewna, metali lekkich.

Działalność gospodarcza Wnioskodawcy prowadzona jest poprzez zakłady położone w K. (dalej: „Zakład K.”) oraz w okolicach S,W,L (dalej: „Zakład SWL”).

Zakład K.

Zakład K. zajmuje się produkcją opakowań z tektury i tworzyw sztucznych wyłącznie dla jednego odbiorcy - międzynarodowego koncernu spożywczego. W Zakładzie K. zatrudnionych jest ok. 90 pracowników.

Zakład K. prowadzi obecnie działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia z 10 maja 2013 r. oraz zezwolenia z 3 grudnia 2015 r. (otrzymanego w związku z rozbudową funkcjonującego już zakładu), w związku z którym, Spółka Dzielona zobowiązana była do poniesienia określonej kwoty wydatków inwestycyjnych oraz zwiększenia zatrudnienia na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej w określonych w powyższych zezwoleniach terminach.

Zakład K. (jako część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy) jest obecnie wyodrębniony w schemacie organizacyjnym Spółki jako odrębna jednostka wewnętrzna. Do dnia wydzielenia (zdefiniowanego poniżej) Zakład K. będzie funkcjonował jako oddział Spółki Dzielonej.

Zakład SWL

Zakład SWL zajmuje się świadczeniem usług pakowania produktów na rzecz klientów międzynarodowych. Zakład SWL nie świadczy usług na rzecz jedynego klienta Zakładu K. W Zakładzie SWL zatrudnionych jest ponad 2200 pracowników.

W skład Zakładu SWL wchodzą również działy odpowiedzialne za pełnienie funkcji o charakterze administracyjnym, tzn. kadrowych i płacowych, finansowych oraz informatycznych, na rzecz Spółki Dzielonej. W związku z tym, Zakład K. jest okresowo obciążany przez Zakład SWL ustalonym wewnętrznie kosztem pełnienia powyższych funkcji.

Wskazane powyżej dwa rodzaje działalności, tj. Zakładu K. i Zakładu SWL, funkcjonują w ramach struktur wewnętrznych Spółki Dzielonej, jako odrębne jednostki organizacyjne i biznesowe. W ramach jednego podmiotu prawnego – Wnioskodawcy, prowadzona jest działalność gospodarcza w różnych obszarach, tj. Zakład K. zajmuje się produkcją opakowań dla jednego klienta i korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego dla działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, podczas gdy Zakład SWL świadczy usługi pakowania dla innych klientów, niepodlegające zwolnieniu z opodatkowania. Ze względów operacyjno-biznesowych planowane jest rozdzielenie działalności Zakładu K. od Zakładu SWL poprzez przeniesienie Zakładu K. do odrębnej spółki powstałej w trakcie podziału przez wydzielenie (dalej: „Spółka Nowo Zawiązana”).

Proces rozdzielenia tych dwóch rodzajów działalności jest wynikiem implementacji w Polsce globalnej strategii grupy, do której należy Spółka, polegającej na rozdzieleniu produkcji opakowań od działalności polegającej na pakowaniu. Powyższe rozdzielenie tych linii biznesowych ma na celu zwiększenie efektywności zarządzania i wykorzystania składników majątkowych w spółkach Grupy.

W związku z powyższym, planowane jest przeprowadzenie podziału Spółki Dzielonej (dalej: „podział”). Podział zostanie przeprowadzony w trybie przewidzianym w art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1578 ze zm., dalej: „KSH”), tj. w drodze podziału przez wydzielenie i przeniesienie części majątku Spółki Dzielonej na Spółkę Nowo Zawiązaną. Zgodnie z wymogami art. 536 § 1 KSH, w pisemnym sprawozdaniu sporządzonym przez zarząd Spółki Dzielonej (który na podstawie art. 536 § 2 KSH będzie wykonywał w odniesieniu do Spółki Nowo Zawiązanej czynności zarządów spółek uczestniczących w podziale przewidziane w odpowiednich przepisach KSH), odzwierciedlone będą uzasadnienie podziału oraz jego podstawy prawne i ekonomiczne.

Po dokonaniu podziału (tj. od dnia zarejestrowania Spółki Nowo Zawiązanej w KRS, dalej: „dzień wydzielenia”), Spółka Dzielona będzie kontynuowała swoją działalność w oparciu o Zakład SWL. W szczególności, Spółka Dzielona będzie posiadała składniki majątkowe oraz pracowników potrzebnych do kontynuowania działalności związanej z usługami wykonywanymi dotychczas przez SWL.

Planowany podział Spółki Dzielonej będzie odzwierciedleniem istniejącego obecnie wyodrębnienia Zakładu K. od Zakładu SWL, które to działalności funkcjonują już obecnie jako wyodrębnione linie biznesowe w ramach struktur wewnętrznych Spółki Dzielonej. W szczególności, obie działalności są odrębnie zarządzane, dla każdej z tych działalności przygotowywana i realizowana jest odrębna strategia biznesowa, a także sporządzane są odrębne budżety. Dodatkowo, Zakład K. do dnia wydzielenia będzie stanowił także formalnie wyodrębniony oddział Spółki Dzielonej, a także będzie posiadał odrębny numer REGON (który obecnie już jest używany przez Zakład K. w celach statystycznych). Ponadto, oba zakłady funkcjonują w oparciu o składniki majątkowe i niemajątkowe oraz w oparciu o pracowników alokowanych do poszczególnych zakładów i służących prowadzeniu danej działalności.

а) Działalność Zakładu SWL.

Składniki wchodzące w skład działalności Zakładu SWL:

Jak wskazano powyżej, działalność w zakresie Zakładu SWL realizowana jest przez Spółkę Dzieloną w ramach zakładów w S,W,L świadczących usługi pakowania dla innych klientów niż klient Zakładu K. Po dokonaniu podziału przez wydzielenie Spółka Dzielona nadal będzie realizować zadania związane ze świadczeniem usług pakowania dla dotychczasowych klientów Zakładu SWL.

W Spółce Dzielonej, po podziale przez wydzielenie pozostanie ogół składników majątkowych i niemajątkowych stanowiących majątek Wnioskodawcy, które są obecnie wykorzystywane przez Spółkę Dzieloną w prowadzonej w ramach Zakładu SWL działalności w zakresie świadczenia usług pakowania.

W skład majątku, który obecnie jest wykorzystywany w działalności Zakładu SWL i który pozostanie w Spółce Dzielonej wchodzić będą w szczególności:


  1. Prawa i obowiązki:
    Po podziale przez wydzielenie w Spółce Dzielonej pozostaną m.in.: umowy dotyczące świadczenia usług związanych z działalnością i lokalizacjami Zakładu SWL, oraz umowy dotyczące licencji i związane z użytkowaniem serwerów umieszczonych na terenie Zakładu SWL.
    Z uwagi na pomocniczy charakter części umów zawartych przez Wnioskodawcę (umów, których koszty są obecnie przypisywane do działalności Zakładu SWL oraz Zakładu K., w oparciu o to, w jakiej części dana linia biznesowa korzysta z tych usług), umowy te pozostaną w Spółce Dzielonej, a po podziale przez wydzielenie Zakład K. będzie mógł nabywać te usługi za pośrednictwem Spółki Dzielonej lub na podstawie odrębnych umów. Powyższe może dotyczyć przykładowo umów w zakresie dotyczącym pakietu medycznego dla pracowników, leasingu samochodów, itp.
    Główne umowy dotyczące Zakładu K. będą podlegać przeniesieniu wraz z podziałem na Spółkę Nowo Zawiązaną.
  2. Tytuły prawne do korzystania z nieruchomości wykorzystywanych bezpośrednio na potrzeby działalności Zakładu SWL:
    Spółka Dzielona prowadzi działalność w ramach Zakładu SWL przy wykorzystaniu nieruchomości na terenie S,W,L które nie stanowią własności Spółki Dzielonej. Spółka Dzielona korzysta z nich obecnie na podstawie odrębnych umów, co nie ulegnie również zmianie po podziale Spółki Dzielonej.
  3. Aktywa trwałe:
    Katalog aktywów trwałych, które obecnie przypisane są do działalności Zakładu SWL pozostaną w Spółce Dzielonej po podziale, obejmuje w szczególności: maszyny i urządzenia, wyposażenie, meble, sprzęty, środki trwałe w budowie, a także inne aktywa trwałe wykorzystywane w działalności Zakładu SWL.
  4. Wartości niematerialne i prawne związane z Zakładem SWL:
    Jakiekolwiek posiadane przez Wnioskodawcę wartości niematerialne i prawne związane z prowadzoną działalnością Zakładu SWL (wykorzystywane w działalności Zakładu SWL), pozostaną w Spółce Dzielonej. Spółka Nowo Zawiązana będzie uprawniona po podziale do korzystania z wartości niematerialnych i prawnych alokowanych do Zakładu K.
  5. Inne aktywa, w szczególności:
    • należności handlowe związane z działalnością Zakładu SWL, w tym należności wewnątrzgrupowe,
    • inne należności i środki pieniężne alokowane do Zakładu SWL występujące na dzień wydzielenia,
    • zapasy związane z Zakładem SWL, pozostaną również w Spółce Dzielonej.
  6. Zobowiązania:
    W związku z podziałem w Spółce Dzielonej pozostaną m.in.:
    • zobowiązania handlowe związane z Zakładem SWL wobec podmiotów trzecich i podmiotów z grupy,
    • zobowiązania/rezerwy z tytułu umów dotyczących korzystania z nieruchomości związanych z działalnością Zakładu SWL,
    • zobowiązania pracownicze (z uwzględnieniem w szczególności rezerwy na urlopy, rezerwy na świadczenia emerytalne, rezerwy z tytułu nagród, itp.) w stosunku do pracowników Zakładu SWL,
    • rezerwy na fundusze socjalne związane z pracownikami zakładu SWL,
    • zobowiązania prawno-podatkowe powstałe do dnia wydzielenia,
    • pozostałe zobowiązania i rezerwy związane z bieżącą działalnością w zakresie Zakładu SWL (o ile będą występowały w Spółce na dzień wydzielenia).
  7. Kluczowe umowy związane z prowadzeniem działalności przez Zakład SWL, w szczególności:
    • umowy dotyczące korzystania z nieruchomości związanych z Zakładem SWL,
    • umowy z obecnymi kontrahentami Zakładu SWL,
    • umowy z pracownikami Zakładu SWL,
    • umowy na użytkowanie wózków widłowych wykorzystywanych w Zakładzie SWL.
  8. Pracownicy zaangażowani w działalność Zakładu SWL:
    Pracownicy związani z działalnością Zakładu SWL (obecnie ponad 2200 osób) pozostaną w Spółce Dzielonej po dniu wydzielenia. Ponadto, w Spółce Dzielonej po podziale pozostaną również pracownicy działów administracyjnych (kadrowych, płacowych, finansowych oraz informatycznych). Po dniu wydzielenia Spółka Nowo Zawiązana będzie mogła korzystać – w zależności od potrzeb - z usług Spółki Dzielonej lub innego podmiotu w zakresie np. obsługi administracyjnej, kadrowej lub księgowo-finansowej na bazie zawartej na warunkach rynkowych umowy ze Spółką Dzieloną lub z podmiotem zewnętrznym.

b) Działalność Zakładu K.

Składniki wchodzące w skład Zakładu K.:

Działalność w zakresie Zakładu K: realizowana jest w nieruchomości zlokalizowanej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, na podstawie ustaleń z właścicielem nieruchomości.

Spółka Nowo Zawiązana realizować będzie wszystkie funkcje realizowane obecnie przez Spółkę w ramach Zakładu K., w tym będzie kontynuować działalność gospodarczą na podstawie zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Planowane jest, że przedmiotem wydzielenia z Wnioskodawcy do Spółki Nowo Zawiązanej, będzie ogół składników majątkowych i niemajątkowych stanowiących majątek Wnioskodawcy, które są obecnie wykorzystywane przez Spółkę Dzieloną w działalności prowadzonej przez Zakład K.

W skład majątku przenoszonego do Spółki Nowo Zawiązanej wchodzić będą w szczególności:

  1. Prawa i obowiązki:
    Po dniu wydzielenia do Spółki Nowo Zawiązanej zostaną przeniesione prawa i obowiązki dotyczące m.in. korzystania z nieruchomości związanych z działalnością zakładu K., świadczenia usług na rzecz jedynego klienta Zakładu K., umowa ze Specjalną Strefą Ekonomiczną oraz związane z działalnością Zakładu K. umowy dotyczące zakupu usług i materiałów, np. usług szkolenia pracowników, zakupu odzieży dla pracowników, usługi utrzymania czystości zakładu, wywozu nieczystości.
    Jak wskazano wcześniej, z uwagi na pomocniczy charakter części umów zawartych przez Spółkę (umów, które nie są wyłącznie związane z działalnością Zakładu K., i których koszty są obecnie przypisywane do działalności Zakładu SWL oraz Zakładu K. w oparciu o to, w jakiej części dana linia biznesowa korzysta z tych usług), umowy te pozostaną w Spółce Dzielonej, a po podziale Spółka Nowo Zawiązana, prowadząca Zakład K., będzie mogła nabywać te usługi za pośrednictwem Spółki Dzielonej lub na podstawie odrębnych umów. Powyższe może dotyczyć przykładowo umów w zakresie dotyczącym pakietu medycznego dla pracowników, leasingu samochodów, itp.
    Główne umowy dotyczące Zakładu K. będą podlegać przeniesieniu wraz z podziałem na Spółkę Nowo Zawiązaną.
    W ramach podziału, wraz z działalnością prowadzoną na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej przeniesione zostaną na Spółkę Nowo Zawiązaną zezwolenia dotyczące prowadzenia tej działalności.
  2. Tytuły prawne do korzystania z nieruchomości wykorzystywanych bezpośrednio na potrzeby działalności w zakresie Zakładu K.:
    Zakład K. prowadzi działalność z wykorzystaniem nieruchomości leżącej w na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, która nie stanowi własności Spółki Dzielonej. Spółka Dzielona korzysta z niej na podstawie ustaleń z właścicielem nieruchomości. Po podziale działalność Zakładu K. będzie kontynuowana w tej samej lokalizacji.
  3. Aktywa trwałe:
    Katalog aktywów trwałych, które obecnie przypisane są do działalności Zakładu K. zostaną przeniesione do Spółki Nowo Zawiązanej w związku z podziałem, obejmuje w szczególności: maszyny i urządzenia, sprzęt, wyposażenie, meble, środki trwałe w budowie alokowane do Zakładu K., a także inne aktywa trwałe istotne z punktu widzenia działalności Zakładu K.
  4. Wartości niematerialne i prawne, związane z prowadzeniem działalności w zakresie Zakładu K.:
    Spółka Nowo Zawiązana będzie uprawniona po podziale do korzystania z wartości niematerialnych i prawnych alokowanych do Zakładu K.
  5. Inne aktywa, w szczególności:
    • należności handlowe z tytułu świadczonych przez Zakład K. usług, w tym należności wewnątrzgrupowe,
    • inne należności alokowane do Zakładu K. (o ile faktycznie będą występowały na dzień wydzielenia),
    • środki pieniężne alokowane do Zakładu K.,
    • zapasy związane z Zakładem K.,

    przeniesione będą również do Spółki Nowo Zawiązanej.
  6. Zobowiązania:
    W związku z podziałem przez wydzielenie, do Spółki Nowo Zawiązanej zostaną przeniesione m.in.:
    • zobowiązania handlowe związane z Zakładem K. wobec podmiotów trzecich i podmiotów z grupy,
    • zobowiązania pracownicze (z uwzględnieniem rezerwy na urlopy, rezerwy na świadczenia emerytalne, rezerwy z tytułu nagród, itp.) w stosunku do pracowników Zakładu K.,
    • rezerwy na fundusze socjalne związane z pracownikami Zakładu K.,
    • pozostałe zobowiązania i rezerwy związane z bieżącą działalnością w zakresie działalności Zakładu K., występujące w Spółce Dzielonej na dzień wydzielenia.
  7. Kluczowe umowy związane z prowadzeniem działalności w zakresie Zakładu K., w szczególności:
    • umowa dotycząca świadczenia usług na rzecz jedynego klienta Zakładu K.,
    • umowa ze Specjalną Strefą Ekonomiczną S.A. dotycząca pokrywania kosztów związanych z administrowaniem oraz utrzymaniem ogólnej infrastruktury strefy,
    • umowy z pracownikami Zakładu K.
  8. Pracownicy z Zakładu K.:
    Pracownicy alokowani do Zakładu K. (obecnie ok. 90 osób) zostaną przeniesieni na skutek podziału przez wydzielenie do Spółki Nowo Zawiązanej w ramach przeniesienia zakładu pracy zgodnie z art. 231 Kodeksu pracy.

Struktura organizacyjna Zakładu K. i Zakładu SWL:

Aktualna struktura organizacyjna Wnioskodawcy, uwzględniająca Zakład K. oraz Zakład SWL jako wyodrębnione części przedsiębiorstwa jest obecnie potwierdzona w schemacie organizacyjnym Spółki Dzielonej, który odzwierciedla miejsce tych jednostek organizacyjnych w strukturach Spółki. Dodatkowo, na podstawie podjętej przez zarząd uchwały, Zakład K. stanowić będzie w okresie od podjęcia uchwały do dnia wydzielenia wyodrębniony oddział w ramach Spółki Dzielonej.

Zakład K. posiada odrębny numer REGON stosowany do raportowania dla celów statystycznych.

Jak wskazano we wcześniejszej części stanu faktycznego (winno być zdarzenia przyszłego), do obu zakładów są również formalnie przydzielone składniki majątkowe niezbędne do prowadzenia ich działalności.

W ramach Wnioskodawcy, istnieje hierarchiczna struktura podległości służbowej oraz zasady zwierzchnictwa pomiędzy pracownikami osobno w ramach obu wyodrębnionych części przedsiębiorstwa (zakładów). W rezultacie, pracownicy Zakładu K. oraz Zakładu SWL są odpowiedzialni przed swoimi bezpośrednimi przełożonymi i nie są służbowo zależni od pracowników drugiego zakładu. Zakład K. i Zakład SWL są kierowane przez dedykowane osoby zarządzające dysponujące odpowiednimi uprawnieniami do sprawowania swoich funkcji.

Zarówno Zakład SWL, jak i Zakład K. są w stanie samodzielnie utrzymywać swoje relacje biznesowe z kontrahentami i negocjować z nimi umowy.

Dodatkowo, do Zakładu K. dedykowani są odrębni specjaliści ds. BHP i ds. przeciwpożarowych.

Z uwagi na fakt, że funkcje kadrowe, płacowe, finansowe oraz informatyczne są świadczone przez Zakład SWL zarówno dla Zakładu SWL, jak i Zakładu K., w zależności od potrzeb możliwe jest, że po dniu wydzielenia funkcje te będą świadczone przez Spółkę Dzieloną na rzecz Spółki Nowo Zawiązanej, na bazie umowy o świadczenie tych usług zawartej na warunkach rynkowych.

Wyodrębnienie finansowe Zakładu K. i Zakładu SWL:

Oprócz wyodrębnienia organizacyjnego i funkcjonalnego, Zakład K. oraz Zakład SWL są i będą również w dniu wydzielenia wyodrębnione finansowo. W szczególności, w ramach Wnioskodawcy opracowywane są i monitorowane odrębne budżety i plany finansowe na potrzeby działalności Zakładu K. oraz Zakładu SWL. Sporządzane są też odrębne bilanse i rachunki zysków i strat. Ze względu na wymogi związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w Specjalnej Strefie Ekonomicznej (w której znajduje się Zakład K.) odrębnie prowadzone jest też wyliczenie wyniku dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Dla obu Zakładów prowadzone są także oddzielne rejestry środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W oparciu o dane z systemu księgowego Spółka Dzielona dokonuje alokacji:

  • przychodów i kosztów związanych odpowiednio z działalnością Zakładu K. oraz Zakładu SWL, a także
  • aktywów i pasywów związanych z działalnością Zakładu K. oraz Zakładu SWL.

Koszty wspólne, związane z działalnością Zakładu K. oraz Zakładu SWL są przypisywane na potrzeby wewnętrznej ewidencji księgowej według uzasadnionego klucza podziału.

Na potrzeby Zakładu K. oraz Zakładu SWL prowadzone są również odrębne rachunki bankowe, które do dnia wydzielenia będą wykorzystywane w ramach prowadzonej przez Zakład K. oraz Zakład SWL działalności. W dniu wydzielenia na obu rachunkach bankowych będą znajdować się środki pieniężne w wysokości wystarczającej do zachowania ciągłości w zakresie przenoszonej, jak i pozostającej działalności - tj. zarówno w zakresie Zakładu K., jak i Zakładu SWL.

Zakład K. oraz Zakład SWL jako niezależne przedsiębiorstwa:

Zarówno Zakład K., jak i Zakład SWL, posiadają i będą posiadały w dniu wydzielenia odpowiednie zasoby i kompetencje (tj. pracowników, składniki materialne i niematerialne) niezbędne do samodzielnej realizacji funkcji w obszarze swoich działalności.

Dzięki odrębnej organizacji i niezależności Zakład K., po podziale będzie w stanie zachować pełną ciągłość w zakresie przenoszonej działalności. Zakład K., w dniu wydzielenia w oparciu o posiadane środki trwałe i składniki niematerialne, posiadane środki finansowe i alokowane do niego prawa i obowiązki będzie zdolny do kontynuowania produkcji opakowań dla swojego klienta. Podobnie Zakład SWL, który pozostanie w Spółce Dzielonej po podziale będzie w stanie kontynuować niezależnie od Zakładu K. działalność prowadzoną przed podziałem.

Mając na uwadze powyższe, po dniu wydzielenia Spółka Nowo Zawiązana będzie prowadzić dalej w sposób płynny, niezależny i samodzielny działalność dotyczącą Zakładu K., a Spółka Dzielona dalej będzie w taki sposób prowadzić działalność dotyczącą Zakładu SWL.

Dodatkowo, Spółka Dzielona wskazuje, że Wspólnik 1 jest Spółką podlegającą w Luksemburgu, a Wspólnik 2 jest spółką podlegającą w Holandii, tj. państwach członkowskich Unii Europejskiej, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Spółka Dzielona natomiast ma siedzibę i zarząd na terytorium Polski. Wspólnik 1 posiada (i będzie posiadał na dzień wydzielenia Spółki Dzielonej) bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów w kapitale tej spółki. Jednocześnie, Wspólnicy posiadają udziały w Spółce Dzielonej nieprzerwanie przez okres co najmniej dwóch lat (okres dłuższy niż dwa lata), a posiadanie to wynika z tytułu własności. Wspólnicy działają w formie prawnej wymienionej w załączniku nr 4 do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), tj. Wspólnik 1 w formie „société à responsabilité limitée” (S.a.r.l.), a Wspólnik 2 w formie ,,besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid” (BV).

Wspólnicy nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania, co może zostać potwierdzone stosownymi oświadczeniami Wspólników. Wspólnik 1 uzyska certyfikat rezydencji potwierdzający, iż jest rezydentem podatkowym w Luksemburgu, a Wspólnik 2 certyfikat rezydencji potwierdzający, iż jest rezydentem podatkowym w Holandii.

Spółka Dzielona wskazuje, że w związku z planowanym podziałem, Wspólnicy Spółki Dzielonej nie otrzymają dopłat w gotówce.

Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej są konsekwencje na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych dla Spółki Dzielonej.

Spółka wskazuje, że w zakresie konsekwencji na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych dla Wspólników i Spółki Nowo Zawiązanej oraz w zakresie konsekwencji na gruncie podatku od towarów i usług, podatku od czynności cywilnoprawnych i Ordynacji podatkowej w ramach przedstawionej transakcji złożone zostały odrębne wnioski o wydanie interpretacji indywidualnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym, podział Spółki Dzielonej przez wydzielenie do Spółki Nowo Zawiązanej zespołu składników majątkowych i osobowych związanego z działalnością Zakładu K., nie będzie wiązało się z powstaniem dla Spółki Dzielonej przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie przepisów ustawy o CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym podział Spółki Dzielonej przez wydzielenie do Spółki Nowo Zawiązanej zespołu składników majątkowych i osobowych związanego z działalnością Zakładu K., nie będzie wiązało się z powstaniem dla Spółki Dzielonej przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie przepisów ustawy o CIT.

Zgodnie z przepisem art. 528 § 1 KSH, spółkę kapitałową można podzielić na dwie albo więcej spółek kapitałowych. Sposoby dokonywania takiego podziału reguluje art. 529 § 1 KSH. Jednym z nich jest podział przez wydzielenie, polegający na przeniesieniu części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną. Do podziału przez wydzielenie stosuje się przepisy o podziale spółek dotyczące odpowiednio spółki przejmującej lub spółki nowo zawiązanej (art. 529 § 1 pkt 4 i § 2 KSH). W przypadku przeniesienia części majątku spółki dzielonej na spółkę nowo zawiązaną, wydzielenie następuje w dniu zarejestrowania Spółki Nowo Zawiązanej w KRS (dzień wydzielenia).

Skutki podatkowe podziału przez wydzielenie dla Spółki Dzielonej, będącej osobą prawną, uregulowane zostały w art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT.

Zgodnie z tym przepisem, przychodami są w szczególności, w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa - wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień podziału lub wydzielenia (z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 ustawy o CIT).

Z powyższego przepisu wynika jednocześnie, że dla spółki dzielonej przychód nie powstanie w przypadku podziału przez wydzielenie, jeśli majątek przejmowany na skutek podziału oraz majątek pozostający w spółce dzielonej będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o CIT:

Zgodnie z definicją zawartą w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Na gruncie powyższego przepisu oraz w oparciu o doktrynę prawa podatkowego i dotychczasową praktykę organów podatkowych, aby uznać określony zespół składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa muszą wystąpić poniższe przesłanki:

  • zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) jest powiązany funkcjonalnie oraz przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  • zespół tych składników jest wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie;
  • zespół tych składników jest wyodrębniony finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie;
  • zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

W ocenie Spółki Dzielonej, w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, Zakład K. i Zakład SWL będą zespołami składników majątkowych wyodrębnionymi funkcjonalnie, organizacyjnie i finansowo w ramach Spółki Dzielonej, mogącymi stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące zadania gospodarcze i tym samym na moment podziału będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o CIT. Świadczą o tym następujące fakty i argumenty:

Wyodrębnienie funkcjonalne:

W zakresie wyodrębnienia funkcjonalnego dla uznania danego zespołu składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, składniki te muszą pozostawać między sobą we wzajemnych interakcjach w taki sposób, że należy je traktować jako zorganizowany, autonomiczny zespół składników powiązanych funkcjonalnie, nie zaś zespół przypadkowych elementów, których jedyną cechą jest własność jednego podmiotu.

Powyższe podejście znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych wydawanych w indywidualnych sprawach podatników. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 4 grudnia 2013 r. (sygn. IPTPB3/423-369/13-3/KJ) wskazał, że: „Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość)”. Podobne stanowisko znaleźć można w innych interpretacjach prawa podatkowego (np. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 2 października 2012 r. (sygn. IBPBI/2/423-795/12/SD) i wyrokach sądów administracyjnych na przestrzeni ostatnich lat (np. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 21 czerwca 2012 r., sygn. akt: III SA/Wa 2836/11).

Podobnie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 3 marca 2008 r. (sygn. IP-PB3-423-524/07-2/MB), w której wskazał, że „aby zatem w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa”. Podobne stanowisko zaprezentował również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 29 stycznia 2016 r. (sygn. IPPP3/4512-8/16-2/WH).

W tym kontekście wskazać należy, że zarówno do Zakładu K., jak i Zakładu SWL przypisane są indywidualne funkcje, jakie te podmioty pełnią obecnie w ramach Spółki Dzielonej. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Zakład K. zajmuje się produkcją opakowań na rzecz jednego z kontrahentów Spółki (i jest to zarazem jedyny kontrahent Zakładu K., który nie jest kontrahentem SWL) i korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego dla działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Zakład SWL z kolei świadczy niepodlegające zwolnieniu z opodatkowania usługi pakowania dla innych klientów, w grono których nie wchodzi jednak kontrahent Zakładu K.

Zorganizowana działalność Zakładu K., jak i działalność Zakładu SWL jest prowadzona w oparciu o składniki materialne i niematerialne niezbędne do realizacji tego rodzaju działalności, szczegółowo opisane dla obu rodzajów działalności w opisie zdarzenia przyszłego. Oba rodzaje działalności będą kontynuowane po podziale Spółki Dzielonej w oparciu o te składniki materialne i niematerialne (działalność w zakresie Zakładu K. będzie prowadzona przez Spółkę Nowo Zawiązaną, natomiast działalność w zakresie Zakładu SWL będzie kontynuowana przez Spółkę Dzieloną).

W ocenie Wnioskodawcy, pomiędzy składnikami majątkowymi, które mają zostać wydzielone do Spółki Nowo Zawiązanej (a także pomiędzy składnikami pozostającymi w Spółce Dzielonej) będzie istniał wyraźny związek funkcjonalny. Oba zakłady (Zakład K. i Zakład SWL) będą funkcjonowały w ramach struktury organizacyjnej Spółki Dzielonej w oparciu o przydzielone wyłącznie do nich składniki materialne i niematerialne. Składnikami tymi będą w szczególności środki trwałe oraz dedykowani pracownicy. Oba zakłady prowadzą działalność w innym zakresie.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z opisem przedstawionym w zdarzeniu przyszłym, zespół składników majątkowych składających się na Zakład K. oraz Zakład SWL nie będą stanowiły zbioru przypadkowych elementów, lecz będą zespołami składników powiązanych ze sobą w sposób funkcjonalny i celowy. W związku z powyższym składniki te będą wyodrębnione jako odrębne jednostki w ramach Spółki Dzielonej i będą tworzyć pewną całość.

Powyższe świadczy o wyodrębnieniu funkcjonalnym zarówno Zakładu K., jak i Zakładu SWL w ramach Spółki Dzielonej.

Wyodrębnienie organizacyjne:

Ustawa o CIT nie określa, co należy rozumieć przez wyodrębnienie organizacyjne. Zgodnie z dominującą praktyką organów podatkowych, o wyodrębnieniu organizacyjnym zorganizowanej części ze struktur przedsiębiorstwa powinny świadczyć odpowiednie zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 7 października 2008 r., sygn. ILPB3/423-496/08-2/HS; interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 29 czerwca 2016 r., sygn. IBPB-1-2/4510-483/16/BG).

Dodatkowo, wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, oddział, wydział itp. (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 16 lutego 2009 r., sygn. IPPB5/423-165/08-6/MB, podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 3 marca 2008 r. sygn. IP-PB3-423-524/07-2/MB oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z 2 września 2015 r., sygn. IPTPP1/4512-383/15-3/ZR).

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Zakład K. (jako część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy), jest obecnie wyodrębniony w schemacie organizacyjnym Spółki Dzielonej jako odrębna jednostka wewnętrzna. Ponadto, w dniu wydzielenia Zakład K. będzie funkcjonował jako oddział Spółki Dzielonej.

Ponadto, Zakład K. posiada odrębny numer REGON stosowany do raportowania dla celów statystycznych.

Zakład K. i Zakład SWL prowadzą swoją działalność w oparciu o przypisane im składniki majątkowe oraz pracowników.

Powyższe, w ocenie Spółki Dzielonej, przemawia za uznaniem, że zarówno Zakład K., jak i Zakład SWL są wydzielone organizacyjnie.

Za wyodrębnieniem organizacyjnym może przemawiać także struktura zarządzania, czy podległość służbowa i funkcjonalna pracowników danej jednostki wewnętrznej, itp. (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 13 lutego 2012 r., sygn. IBPP3/443-1257/11/KO, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 23 kwietnia 2009 r., sygn. IPPP2/443-174/09-3/MK, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 lutego 2016 r., sygn. IPPB5/4510-1257/15-4/AK).

Na ocenę wyodrębnienia organizacyjnego majątku ma także wpływ obowiązująca w danej części przedsiębiorstwa struktura organizacyjna, tj. określenie pracownikom zakresu obowiązków, sposobu raportowania, podległości służbowej, w taki sposób, aby pracownicy ci funkcjonowali w sposób niezależny od pozostałych osób pracujących w danej spółce (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 18 marca 2014 r., sygn. IBPBI/2/423-1658/13/AP czy interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 22 listopada 2013 r„ sygn. IPTPP2/443-708/13-2/JN).

Mając na uwadze powyższe kryterium wyodrębnienia, w ocenie Wnioskodawcy należy je uznać za spełnione. W ramach Wnioskodawcy, istnieje bowiem hierarchiczna struktura podległości służbowej oraz zasady zwierzchnictwa pomiędzy pracownikami osobno w ramach obu wyodrębnionych części przedsiębiorstwa (zakładów). W rezultacie, pracownicy Zakładu K. oraz Zakładu SWL są odpowiedzialni przed swoimi bezpośrednimi przełożonymi przynależnymi do tego samego Zakładu. Zakład K. i Zakład SWL są kierowane przez dedykowane osoby zarządzające dysponujące odpowiednimi uprawnieniami do sprawowania swoich funkcji.

Zarówno Zakład SWL, jak i Zakład K. są w stanie samodzielnie utrzymywać swoje relacje biznesowe z kontrahentami i negocjować z nimi odrębne umowy.

Powyższe świadczy o wyodrębnieniu, również organizacyjnym zarówno Zakładu K., jak i Zakładu SWL w ramach Spółki Dzielonej.

Wyodrębnienie finansowe:

W opinii Wnioskodawcy, zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) Zakładu K. i Zakładu SWL będzie również wyodrębniony finansowo.

W doktrynie przyjmuje się, że wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać pełnej samodzielności finansowej, w szczególności wyodrębnienie finansowe nie oznacza konieczności prowadzenia odrębnej księgowości dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Takie stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z 18 marca 2008 r. (sygn. IBPB3/423-100/08/MS) wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach stwierdzono, że wyodrębnienie finansowe: „Nie oznacza ono samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa”.

Organy podatkowe przyjmują również, że przesłanka wyodrębnienia finansowego jest spełniona, jeśli spółka prowadzi ewidencję zdarzeń gospodarczych w taki sposób, że możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Takie stanowisko zostało potwierdzone, m.in. w postanowieniu Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego z 20 kwietnia 2006 r. (sygn. PD/423-4/GC/2006), w indywidualnej interpretacji podatkowej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 20 sierpnia 2013 r., sygn. IBPBI/2/423-557/13/PH, w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 3 lipca 2012 r., sygn. IPTPP2/443-303/12-5/IR oraz w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 10 stycznia 2014 r., sygn. ILPP2/443-1044/12-4/EN.

Nie ma zatem konieczności prowadzenia odrębnej księgowości dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa w celu spełnienia tej przesłanki, tak m.in. w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 18 maja 2012 r., sygn. ITPB3/423-120/12/DK, w której stwierdzono, że wyodrębnienie finansowe „nie oznacza, co prawda pełnej, całkowitej samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa”.

Jak zostało to już wskazane powyżej, m.in. w ramach Wnioskodawcy, opracowywane są i monitorowane odrębne budżety i plany finansowe na potrzeby działalności Zakładu K. oraz Zakładu SWL.

W ramach systemu księgowego wyodrębnione zostały odrębne jednostki księgowe na podstawie których sporządzane są też odrębne bilanse i rachunki zysków i strat. Ze względu na wymogi związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w Specjalnej Strefie Ekonomicznej (w której znajduje się Zakład K.) odrębnie prowadzone jest też wyliczenie wyniku dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

W systemie księgowym Spółka Dzielona dokonuje alokacji przychodów i kosztów związanych odpowiednio z działalnością Zakładu K. oraz Zakładu SWL oraz aktywów i pasywów związanych z działalnością konkretnego zakładu.

Co więcej, dla Zakładu K. oraz Zakładu SWL prowadzona jest odrębna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Finansową odrębność Zakładu K. i Zakładu SWL potwierdza również fakt przypisania zobowiązań właściwych ze względu na prowadzoną działalność. W przypadku Zakładu SWL będą to w szczególności, zobowiązania handlowe związane z Zakładem SWL wobec podmiotów trzecich i podmiotów z grupy, zobowiązania / rezerwy z tytułu umów dotyczących korzystania z nieruchomości związanych z działalnością Zakładu SWL, zobowiązania pracownicze w stosunku do pracowników Zakładu SWL, rezerwy na fundusze socjalne związane z pracownikami zakładu SWL, a także inne zobowiązania wskazane w opisie zdarzenie przyszłego. W przypadku Zakładu K. będą to w szczególności zobowiązania handlowe związane z Zakładem K. wobec podmiotów trzecich i podmiotów z grupy, zobowiązania pracownicze w stosunku do pracowników Zakładu K., rezerwy na fundusze socjalne związane z pracownikami zakładu K., a także inne zobowiązania i rezerwy wskazane w opisie zdarzenie przyszłego.

Na potrzeby Zakładu K. oraz Zakładu SWL prowadzone są również odrębne rachunki bankowe, które do dnia wydzielenia będą wykorzystywane w ramach prowadzonej przez Zakład K. oraz Zakład SWL działalności. W dniu wydzielenia na obu rachunkach bankowych będą znajdować się środki pieniężne w wysokości wystarczającej do zachowania ciągłości w zakresie zarówno przenoszonej, jak i pozostającej działalności - tj. zarówno w zakresie Zakładu K., jak i Zakładu SWL.

Z powyższego wynika, że zarówno Zakład K., jak i Zakład SWL są wyodrębnione finansowo w Spółce Dzielonej.

Możliwość funkcjonowania jako odrębne przedsiębiorstwo:

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno Zakład SWL, jak i Zakład K. będą posiadać zdolność do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwa.

Jako kryterium potwierdzające zdolności do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo w praktyce wskazuje się możliwość samodzielnego działania na rynku jako odrębny podmiot prowadzący zadania gospodarcze realizowane w obecnym przedsiębiorstwie. Taką argumentację można znaleźć w licznych interpretacjach prawa podatkowego oraz wyrokach sądów administracyjnych na przestrzeni ostatnich lat, m.in. w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 18 maja 2012 r. (sygn. ITPB3/423-120/12/DK), Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 2 kwietnia 2012 r. (sygn. ILPB4/423-4/12-2/ŁM), Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 31 sierpnia 2011 r. (sygn. ITPB3/423- 291/11/DK), Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 16 maja 2016 r. (sygn. ILPB3/4510-1-42/16-4/EK) oraz w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 czerwca 1998 r. (sygn. akt: SA/Gd 1097/96).

Jak wskazano powyżej, zarówno Zakład K. jak i Zakład SWL, funkcjonujące w ramach Spółki Dzielonej, posiadają odrębne zespoły składników majątkowych i niemajątkowych oraz pracowników, za pomocą których realizują przypisane im indywidualne funkcje, tj. Zakład K. prowadzi działalność produkcyjną, zaś Zakład SWL świadczy usługi pakowania (na rzecz innych klientów, niż jedyny klient Zakładu K.). Po dokonaniu podziału, każdy z Zakładów będzie prowadził działalność gospodarczą w takim samym zakresie, w jakim prowadzi ją obecnie.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, w ramach Zakładu SWL funkcjonują obecnie działy odpowiedzialne za pełnienie funkcji kadrowych i płacowych, finansowych oraz informatycznych na rzecz całej Spółki Dzielonej. Zakład K. jest okresowo obciążany przez Zakład SWL ustalonym wewnętrznie kosztem pełnienia powyższych funkcji. Planowane jest, że po dokonaniu podziału, Spółka Nowo Zawiązana będzie nabywała usługi administracyjno-księgowe od zewnętrznego usługodawcy lub od Spółki Dzielonej w zamian za ustalone wynagrodzenie.

Mając na uwadze powyższe, należy przyjąć, że Zakład K. i Zakład SWL posiadają oddzielne zespoły składników majątkowych i niemajątkowych wraz z pracownikami, stworzone i przygotowane do prowadzenia określonej działalności gospodarczej, które dają im możliwość samodzielnego funkcjonowania po przeprowadzeniu podziału.

Zdaniem Spółki Dzielonej powyższe oznacza, że zarówno zespół składników materialnych i niematerialnych przypisanych do Zakładu K., jak i do Zakładu SWL mogłyby jednocześnie stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

W związku z powyższym, należy skonkludować, że zarówno Zakład K., jak i Zakład SWL będą w dacie podziału stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT. Tym samym, przeprowadzenie podziału nie będzie skutkować dla Spółki Dzielonej powstaniem przychodu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT.

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym podział Spółki Dzielonej przez wydzielenie do Spółki Nowo Zawiązanej zespołu składników majątkowych i osobowych związanego z działalnością Zakładu K., nie będzie wiązało się z powstaniem dla Spółki Dzielonej przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie przepisów ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrowska 135, 90-434 Łódź w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj