Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.166.2017.2.MAZ
z 18 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 sierpnia 2017 r. (data wpływu 5 września 2017 r.), uzupełnionym pismem z 30 listopada 2017 r. (data wpływu – 6 grudnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie:

  • uznania wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 2711 13 97, zużywanych do lutowania, spawania i cięcia, za wyrób energetyczny, przeznaczony do celów innych niż opałowe (pytanie nr 1) – jest prawidłowe,
  • opodatkowania zerową stawką akcyzy nabycia przez Wnioskodawcę wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 2711 13 97 (pytanie nr 2) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie uznania wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 2711 13 97 za wyrób energetyczny, przeznaczony do celów innych niż opałowe, tj. do lutowania, spawania i cięcia oraz stawki opodatkowania nabycia przez Wnioskodawcę wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 2711 13 97. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 30 listopada 2017 r. (data wpływu – 6 grudnia 2017 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie organu z 22 listopada 2017 r., znak 0111-KDIB3-3. 4013.166.2017.1.MAZ.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania: Sp. z o.o. Sp. k., ul. …, …; NIP: …; (dalej jako: „Wnioskodawca”),
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: S.A., ul. …, …; NIP: …; (dalej jako: „Zainteresowany”),

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zainteresowany będący stroną postępowania jest polską spółką komandytową z siedzibą w … . Zainteresowany niebędący stroną niniejszego postępowania jest spółką akcyjną prawa polskiego z siedzibą w … .

Przeważającym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż hurtowa wyrobów metalowych oraz sprzętu i dodatkowego wyposażenia hydraulicznego i grzejnego (46.74.Z). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca planuje rozpocząć dokonywanie transakcji polegających na zakupie i sprzedaży nabojów gazowych do lamp lutowniczych zawierających butany (klasyfikowanych według kodu CN 2711 13 97 00) w opakowaniach detalicznych po 190 gramów gazu (dalej jako: „Produkt” lub „Produkty”).

Powyższe ma odbywać się na podstawie współpracy Wnioskodawcy z Zainteresowanym. Zainteresowany oraz Wnioskodawca zamierzają zawrzeć umowę ramową, na podstawie której Zainteresowany będzie sprzedawać na rzecz Wnioskodawcy Produkty, które uprzednio zostały przez Zainteresowanego nabyte i przetransportowane do Polski.

Zainteresowany nabywać będzie Produkty bezpośrednio od greckiego producenta i transportować je do Polski. Wnioskodawca będzie następnie sprzedawać zakupione od Zainteresowanego Produkty do odbiorców końcowych na terenie Polski. Jednostkowe opakowanie Produktów, przeznaczone do sprzedaży detalicznej, będzie ważyło 190 gramów.

W uzupełnieniu wniosku z 30 listopada 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że:

  • wyroby gazowe o kodzie CN 2711 13 97 (w opakowaniach detalicznych) zostaną nabyte przez Zainteresowanego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego,
  • wyroby gazowe o kodzie CN 2711 13 97 (w opakowaniach detalicznych), nabyte przez Zainteresowanego w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia, zostaną opodatkowane stawką akcyzy wynoszącą 0 zł, stosownie do art. 89 ust. 2 pkt 7 u.p.a. [ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym].

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (pytanie nr 2 ostatecznie sformułowano w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy w świetle ustawy o podatku akcyzowym Produkty zawierające butany, sklasyfikowane zgodnie z kodem CN 2711 13 97 00, nabywane od Zainteresowanego i sprzedawane przez Wnioskodawcę odbiorcom końcowym, a zużywane głównie do celów lutowania, spawania i cięcia, stanowią wyrób energetyczny przeznaczony do celów innych niż opałowe?
  2. Czy nabycie Produktów przez Wnioskodawcę od Zainteresowanego w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym według stawki wynoszącej 0 zł, stosownie do art. 89 ust. 2 pkt 7 u.p.a.?

Zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego:

Ad 1.

Produkty zużywane są do celów lutowania, spawania i cięcia, zatem stanowią wyrób energetyczny przeznaczony do celów innych niż opałowe.

Ad 2.

W związku z faktem, iż Produkty są wyrobem energetycznym przeznaczonym do celów innych niż opałowe, powinny być opodatkowane stawką określoną w art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, tj. stawką 0 zł bez względu na to, czy Produkty będą objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy czy też nie.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym (dalej jako: „u.p.a.”), do wyrobów akcyzowych zalicza się: wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W pozycji 28. wskazanego załącznika ustawodawca wymienił gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe (kod CN 2711).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 u.p.a., do wyrobów energetycznych, zalicza się wyroby (...) objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715. Nie ulega zatem wątpliwości, że Produkty są wyrobem energetycznym.

Stosownie do art. 89 ust. 2 u.p.a., stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

(...) (7) przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów.

W myśl art. 89 ust. 2b u.p.a., w przypadku wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do u.p.a., innych niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, przyjmuje się, w tym na potrzeby przepisów o zabezpieczeniu akcyzowym oraz przepisów działu VIa, że stawka akcyzy na te wyroby wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Art. 86 ust. 3 u.p.a. wskazuje, że paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Zgodnie z powyższymi przepisami kluczowe dla oceny sposobu opodatkowania jest ustalenie czy Produkty są wyrobami energetycznymi „przeznaczonymi na cele opałowe”.

Przepisy u.p.a nie zawierają definicji legalnej pojęcia „paliwa opałowe” ani „przeznaczone do celów opałowych”. Definicji takiej nie zawierają również przepisy obecnie obowiązującej Dyrektywy Rady 2003/96/WE.

W związku z powyższym w celu dokonania prawidłowej wykładni tego terminu należy sięgnąć do jego potocznego rozumienia. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (red. M. Szymczak, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 1998, s. 501), słowo opał oznacza „To czym się pali (np. w piecu), materiał służący do ogrzewania”, zaś opałowy „dotyczący opału, służący do palenia”.

W potocznym znaczeniu cel opałowy oznacza zatem wytworzenie ciepła w określony sposób, tj. przez spalanie różnego rodzaju materiałów (stałych, ciekłych lub gazowych), np. celem ogrzania pomieszczenia. Ponadto z celem opałowym mamy do czynienia, gdy wytworzenie ciepła (ogrzewanie) stanowić będzie zasadniczy i ostateczny cel zużycia (np. spalenia) danego wyrobu.

Produkt zużywany m.in. w palnikach gazowych służących do lutowania, spawania, cięcia oraz gięcia nie jest wykorzystywany do celów opałowych.

Celem wskazanego zużycia nie jest bowiem uzyskanie ciepła jako takiego, lecz łączenie poszczególnych elementów metalowych, bądź ich cięcie lub wygięcie. Przedmiotowe elementy są wprawdzie obrabiane przy użyciu płomienia o wysokiej temperaturze, ale tego rodzaju obróbka termiczna ma na celu tylko ich złączenie, przecięcie bądź wygięcie. Celem zużycia Produktu jest jedynie dokonanie określonych czynności, które w żaden sposób nie wiążą się z celem grzewczym polegającym na produkcji bądź dostarczaniu ciepła. Trudno zatem byłoby traktować powyższe zużycie na równi z wykorzystaniem innych wyrobów energetycznych, np. w produkcji ciepła grzewczego (miejskiego) przesyłanego następnie, przy użyciu sieci ciepłowniczej, np. do mieszkań w celu ich ogrzania, a także w domowych instalacjach grzewczych (np. piecach centralnego ogrzewania zasilanych olejem opałowym).

Przedstawione powyżej stanowisko w zakresie opodatkowania akcyzą acetylenu, zużywanego w palnikach gazowych, zostało również zaprezentowane m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach dnia 30 stycznia 2012 r., sygn. IBPP3/443-1217/11/PH, w której stwierdzono, że: „W związku z powyższym należy stwierdzić, że wykorzystywanie acetylenu oznaczonego kodem
CN 2901 29 00 w palnikach gazowych służących do lutowania, spawania i cięcia, nie można uznać za przeznaczenie tego węglowodoru alifatycznego na cele opałowe. Tym samym w tym przypadku przedmiotowy wyrób energetyczny nie będzie opodatkowany stawką przewidzianą w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b ustawy o podatku akcyzowym. Reasumując, mając na uwadze, że ww. wyrób nie jest przeznaczony ani do celów opałowych ani do celów napędowych zastosowanie znajdzie stawka podatku 0 zł, zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy”.

Podobne stanowisko zajął również ten sam organ w interpretacji indywidualnej z 27 maja 2010 r., sygn. IBPP3/443-133/10/PK, w której organ wskazał: „że wykorzystywanie węglowodorów gazowych o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 do wytwarzania energii cieplnej za pomocą palnika ogniowego (gazowego) w celu lutowania elementów metalowych, nie można uznać, iż dochodzi do przeznaczenia ww. gazów na cele opałowe. Tym samym w tym przypadku przedmiotowe wyroby energetyczne nie będą opodatkowane stawką przewidzianą w art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku akcyzowym.”

W powyższych interpretacjach wyraźnie wskazano, że wytworzenie ciepła jest efektem ubocznym pewnych procesów technologicznych, których celem nie jest uzyskanie ciepła jako takiego, lecz osiągnięcie pewnego efektu, np. scalenia dwóch metali w przypadku lutowania. Co prawda elementy metalowe są obrabiane przy użyciu płomienia o wysokiej temperaturze, ale tego rodzaju obróbka termiczna ma na celu tylko ich złączenie bądź przecięcie. Zamierzeniem zużywającego jest jedynie dokonanie określonych czynności, które w żaden sposób nie wiążą się z celem grzewczym, polegającym na produkcji bądź dostarczaniu ciepła.

Skoro celem zużycia Produktów jest wykonanie pewnego procesu technologicznego (lutowania), wówczas nie można mówić, że Produkty są przeznaczone na cele opałowe (grzewcze) tylko z tego względu, że wydzielają ciepło w trakcie spalania przy procesie lutowania.

Powyższe stanowisko zostało również potwierdzone m.in. w interpretacjach:

Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 13 kwietnia 2014 r. (sygn. IBPP4/443-653/13/PK); Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 12 listopada 2014 r. (sygn. ITPP3/443-473/14/JK).

W związku z powyższym, skoro Produkty zużywane są do celów lutowania, spawania i cięcia, nie są zatem przeznaczone na „cele opałowe”, tym samym stanowią wyrób energetyczny przeznaczony do celów innych niż opałowe.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 u.p.a., do wyrobów energetycznych, zalicza się wyroby (...) objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Stosownie do art. 89 ust. 2 u.p.a., stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

(...) (7) przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów.

W myśl art. 89 ust. 2b u.p.a., w przypadku wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do u.p.a., innych niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, przyjmuje się, w tym na potrzeby przepisów o zabezpieczeniu akcyzowym oraz przepisów działu VIa, że stawka akcyzy na te wyroby wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Art. 86 ust. 3 u.p.a. wskazuje, że paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

W świetle art. 89 ust. 2 u.p.a., zdaniem Wnioskodawcy, właściwą stawką akcyzy dla Produktów wykorzystywanych wyłącznie w lampach gazowych, w celu lutowania, spawania, cięcia oraz gięcia elementów metalowych, jest stawka 0 zł. Wskazany przepis przewiduje bowiem, że stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Stanowisko takie prezentuje również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach interpretacji z 17 sierpnia 2009 r., sygn.: IBPP3/443-431/09/PK stwierdzając, iż sprzedaż gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901 (interpretacja dotyczyła acetylenu wykorzystywanego w palnikach acetylenowych) jest opodatkowana stawką 0 zł na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Również Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 11 maja 2012 r., sygn. ITPP3/443-60/12/JK, dotyczącej wyrobów objętych kodem CN 2901, przeznaczonych do wykorzystania w przemyśle farb i lakierów, rozpuszczalników przyznał, że: „wymienione w treści wniosku gazowe węglowodory alifatyczne nasycone, objęte pozycją CN 2901 10, w myśl wymienionej ustawy, zalicza się do wyrobów energetycznych”. Jednakże wyrób ten przeznaczony do innych celów niż napędowe lub opałowe, nie został wymieniony w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, w związku z czym nie może mieć do niego zastosowania żadna ze stawek akcyzy określonych w tych przepisach. Ponadto powyższy wyrób, z uwagi na jego przeznaczenie, nie może być również opodatkowany według stawek akcyzy określonych dla „pozostałych paliw silnikowych” lub „pozostałych paliw opałowych”. Zatem uznać należy, że zgodnie z regułą, określoną w art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy dla przedmiotowego wyrobu klasyfikowanego do kodu CN 2901, przeznaczonego do wykorzystania w przemyśle farb i lakierów, rozpuszczalników, tworzyw sztucznych, kosmetycznym oraz jako środek spieniający, wynosi 0 zł”.

Przytoczone interpretacje dotyczą co prawda wyrobów energetycznych sklasyfikowanych jako CN 2901 - gazowe węglowodory alifatyczne nasycone, jednakże zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego, powyższe można odnieść per analogiam do Produktów opisanych w niniejszym wniosku, jako wyrobów wykorzystywanych w lampach lutowniczych, a zatem również nie do celów opałowych.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego, powyższe przepisy znajdują zastosowanie bez względu na to, czy Produkty będą objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy czy też nie.

Dyspozycja normy zawartej w art. 89 ust. 2b u.p.a. wskazuje, iż w przypadku określonych wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do u.p.a., przyjmuje się, że stawka akcyzy na te wyroby wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W ocenie Wnioskodawcy i Zainteresowanego, powyższy przepis, jako lex specialis w stosunku do art. 89 ust. 2 u.p.a., stanowi rozszerzenie zastosowania stawki akcyzy 0 zł na sytuacje nieobjęte hipotezą art. 89 ust. 2 u.p.a. Tym samym, zastosowanie stawki akcyzy 0 zł na podstawie art. 89 ust. 2b u.p.a. jest możliwe niezależnie od przepisów przewidzianych w art. 89 ust. 2 u.p.a. i przepis ten nie stanowi normy zawężającej a rozszerzającą.

Powyższe wynika tak z wykładni systemowej, jak i autentycznej. W uzasadnieniu do projektu ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r., poz. 1479, ze zm.) wnioskodawca wskazał, iż „w art. 89 ust. 2 przewidziano jeszcze dwa inne przypadki stosowania zerowej stawki akcyzy dla wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Zerowa stawka akcyzy będzie miała zastosowanie, gdy wyroby będą przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 l lub wadze do 5 kg (art. 89 ust. 2 pkt 7) oraz gdy wyroby będą importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w takich opakowaniach przez osobę fizyczną nie w celach prowadzonej działalności gospodarczej lub nie w celach handlowych (art. 89 ust. 2 pkt 8)” oraz: „dodany ust. 2b przewiduje, że dla potrzeb przepisów o zabezpieczeniu akcyzowym oraz przepisów działu VIa dotyczącego ewidencji i innych dokumentacji przyjmuje się, iż stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, będzie wynosiła 0 zł, jeżeli wyroby te będą objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy (tj. gdy będą znajdować się w składzie podatkowym, będą przemieszczane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy: pomiędzy składami podatkowymi na terytorium kraju, w nabyciu wewnątrzwspólnotowym, w dostawie wewnątrzwspólnotowej, w celu dokonania eksportu lub po dokonaniu importu). Regulację w powyższym zakresie przyjęto z uwagi na fakt, że w sytuacji gdy wyroby akcyzowe są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, nie powstaje jeszcze zobowiązanie podatkowe (zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej), a zatem nie można jeszcze zastosować właściwej stawki akcyzy. Zobowiązanie podatkowe, a jednocześnie określenie właściwej dla danych wyrobów energetycznych stawki akcyzy możliwe jest dopiero po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy”.

Tym samym, wolą ustawodawcy, poprzez dodanie do u.p.a. art. 89 ust. 2b nie było zawężenie prawa do stosowania stawki 0 zł na wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2, jedynie do przypadków procedury zawieszenia poboru akcyzy. Wręcz przeciwnie, ustawodawca, ze względu na dotychczasowe wątpliwości interpretacyjne rozszerzył zastosowanie stawki 0 zł na te wyroby, znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, co jest spójne z systemową istotą funkcjonowania podatku akcyzowego.

Powyższe stanowisko znajduje poparcie również wśród przedstawicieli doktryny. Tak, na przykład Sz. Parulski w komentarzu do art. 89 u.p.a. (Akcyza. Komentarz, wyd. III. Wolters Kluwer, 2016):

„Przede wszystkim deregulacyjna ustawa akcyzowa jasno wskazuje przez dodanie art. 89 ust. 2b u.p.a., że stawka 0 zł ma zastosowanie już na etapie produkcji, magazynowania czy przemieszczania wyrobów energetycznych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Dotychczas część organów podatkowych twierdziła, że do momentu zużycia danego wyrobu zastosowanie ma stawka właściwa dla pozostałych paliw silnikowych, tj. 1882 zł/1000 l. Dodatkowo ustawa ta w art. 89 ust. 2c precyzuje, jakie warunki formalne są związane ze stosowaniem stawki 0 zł (tj. przede wszystkim obowiązek zastosowania dokumentu dostawy).

(...)

Oprócz powyższych przypadków stawka 0 zł będzie miała zastosowanie w każdym przypadku, gdy wyroby są pakowane w opakowania 5-litrowe lub 5-kilogramowe. W takim przypadku każdy rodzaj czynności lub stanu faktycznego będzie podlegał stawce 0 zł ze względu na znikome ryzyko wykorzystania tak skonfekcjonowanych wyrobów do celów opałowych lub napędowych. Dodatkowo, aby wyeliminować wątpliwości w tym zakresie, ustawodawca wymienił wprost import skonfekcjonowanych wyrobów energetycznych jako uprawniony do stosowania stawki 0 zł”.

Biorąc zatem powyższą argumentację pod uwagę, w ocenie Wnioskodawcy i Zainteresowanego, Produkty powinny być opodatkowane stawką określoną w art. 89 ust. ustawy o podatku akcyzowym, tj. stawką 0 zł bez względu na to, czy Produkty będą objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy czy też nie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy i Zainteresowanego w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest w zakresie:

  • uznania wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 2711 13 97, zużywanych do lutowania, spawania i cięcia, za wyrób energetyczny, przeznaczony do celów innych niż opałowe (pytanie nr 1) – prawidłowe,
  • opodatkowania zerową stawką akcyzy nabycia przez Wnioskodawcę wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 2711 13 97 (pytanie nr 2) – nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2017 r., poz. 43, ze zm.; dalej jako: „ustawa”) – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy, wyroby gazowe to wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 16 ustawy, uproszczony dokument towarzyszący to dokument, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub nabycia wewnątrzwspólnotowego, wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, oraz alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 288 z 23.11.1993, str. 12, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249, z późn. zm.).

W ww. załączniku nr 1 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, umieszczono pod poz. 28 wyroby o kodzie CN 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

W załączniku nr 2 do ustawy zawarty został „Wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie rady 92/12/EWG”. W ww. załączniku pod poz. 21 określono wyroby akcyzowe o kodzie ex CN 2711, którymi są gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, z wyłączeniem objętych pozycjami 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00:

Z objaśnień do załącznika nr 2 do ustawy wynika, iż oznaczenie „ex” - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Stosownie do art. 10 ust. 4 ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego na potrzeby wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej na terytorium kraju, powstaje z dniem otrzymania wyrobów akcyzowych przez podatnika, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia dokonania wysyłki określonej w uproszczonym dokumencie towarzyszącym lub od dnia wystawienia dokumentu handlowego, w przypadku gdy wyroby akcyzowe przemieszczane są na podstawie dokumentu handlowego.

Zgodnie z art. 77 ust. 1 ustawy, dostawa wewnątrzwspólnotowa lub nabycie wewnątrzwspólnotowe, na potrzeby działalności gospodarczej wykonywanej na terytorium kraju, wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, są dokonywane na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego.

Na podstawie art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy, paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Stosownie do art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

  1. węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);
  2. benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1565,00 zł/1000 litrów;
  3. (uchylony);
  4. benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 11 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1822,00 zł/1000 litrów;
  5. paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1446,00 zł/1000 litrów;
  6. olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1196,00 zł/1000 litrów;
  7. (uchylony);
  8. biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1196,00 zł/1000 litrów;
  9. olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;
  10. olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:
    1. z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,
    2. pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1000 kilogramów;
  11. olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1180,00 zł/1000 litrów;
  12. gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:
    1. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:
      • skroplonych - 695,00 zł/1000 kilogramów,
      • w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ),
    2. wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:
      • biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,
      • wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł,
    3. pozostałych - 14,72 zł/1 GJ;
  13. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);
  14. pozostałych paliw silnikowych - 1822,00 zł/1000 litrów;
  15. pozostałych paliw opałowych:
    1. w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:
      • niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,
      • równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów,
    2. gazowych - 1,28 zł/gigadżul (GJ).


W latach 2015-2019 stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, 12 lit. a i c oraz pkt 14, są obniżone odpowiednio o 25,00 zł/1000 litrów, 25,00 zł/1000 kilogramów albo o 0,50 zł/1 gigadżul (GJ) – art. 89 ust. 1a ustawy.

Na podstawie delegacji wynikającej z art. 89 ust. 1b ustawy Minister Rozwoju i Finansów 1 grudnia 2016 r. wydał obwieszczenie w sprawie stawek akcyzy na paliwa silnikowe obowiązujących w roku 2017 (M.P. z 2016 r. poz. 1192).

Zgodnie z ww. obwieszczeniem stawki akcyzy na paliwa silnikowe wynoszą dla:

  1. benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1540,00 zł/1000 litrów;
  2. olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1171,00 zł/1000 litrów;
  3. biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1171,00 zł/1000 litrów;
  4. gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:
    1. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:
      • skroplonych - 670,00 zł/1000 kilogramów,
      • w stanie gazowym - 10,54 zł/1 gigadżul (GJ),
    2. pozostałych - 14,22 zł/1 GJ;
  5. pozostałych paliw silnikowych - 1797,00 zł/1000 litrów.

Natomiast w myśl art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

  1. w posiadaniu podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  2. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów;
  3. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  4. nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  5. nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy;
  6. importowane przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  7. przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;
  8. importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

W przypadku wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, przyjmuje się, w tym na potrzeby przepisów o zabezpieczeniu akcyzowym oraz przepisów działu VIa, że stawka akcyzy na te wyroby wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy – art. 89 ust. 2b ustawy.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie kupował od Zainteresowanego, a następnie sprzedawał Produkty zawierające butany (o kodzie CN 2711 13 97), w opakowaniach detalicznych po 190g. Produkty zużywane będą do lutowania, spawania i cięcia elementów metalowych. Zainteresowany będzie nabywał Produkty od greckiego producenta poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego i transportował je do Polski. Nabyte przez Zainteresowanego w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia Produkty zostaną przez Zainteresowanego opodatkowane stawką akcyzy wynoszącą 0 zł, stosownie do art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości:

  • uznania Produktów o kodzie CN 2711 13 97, zużywanych do lutowania, spawania i cięcia, za wyrób energetyczny, przeznaczony do celów innych niż opałowe,
  • opodatkowania Produktów o kodzie CN 2711 13 97 , nabywanych przez Wnioskodawcę od Zainteresowanego, podatkiem akcyzowym według stawki wynoszącej 0 zł, stosownie do art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy.

Wskazane w treści wniosku Produkty grupowane będą do kodu Nomenklatury Scalonej CN 2711 13 97, co oznacza, że mieszczą się w definicji wyrobów energetycznych, zawartej w art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy. Produkty są również objęte poz. 21 załącznika nr 2 do ustawy. Zatem podstawowe dla sprawy jest rozstrzygnięcie, czy Produkty będą używane do celów innych niż opałowe.

Wnioskodawca stwierdził w treści wniosku, że Produkty o kodzie CN 2711 13 97 00 będą wykorzystywane do lamp lutowniczych, do lutowania, spawania i cięcia elementów metalowych. Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy zaś (zgodnie z pytaniem), czy takie wykorzystanie do lutowania, spawania i cięcia stanowi zużycie do celów innych niż opałowe.

Bezdyskusyjne zatem jest, że Produkty są wyrobami energetycznymi, natomiast nie są paliwami silnikowymi na gruncie przepisów ustawy. Nie będą również stanowiły dodatków lub domieszek do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo dodatków lub domieszek do paliw silnikowych.

Zawarta w art. 86 ust. 3 ustawy definicja paliw opałowych wskazuje, że są to wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych. Natomiast w ustawie, jak i w przepisach wspólnotowych brak jest definicji ustawowej, która precyzowałaby sformułowanie „cel opałowy”.

Zgodnie zaś z „Nowym słownikiem języka polskiego PWN” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002): opał to „materiał służący do opalania, to czym się pali”, a opałowy to „nadający się na opał, służący do opalania”. W potocznym znaczeniu cel opałowy oznacza wytworzenie ciepła w określony sposób, tj. przez spalanie różnego rodzaju materiałów (stałych, ciekłych lub gazowych). Tylko zatem tak użyty materiał jest wykorzystywany na cele opałowe.

Biorąc pod uwagę powyższe definicje uznać należy, iż do wykorzystania w „celu opałowym” dochodzi wówczas, gdy zużywane wyroby energetyczne służą do otrzymywania ciepła, opalania, ogrzewania. Wykładnia literalna omawianych przepisów każe przyjąć, że mamy wówczas do czynienia z procesem polegającym na spalaniu paliwa opałowego w celu wytworzenia energii cieplnej.

Zatem należy uznać, że zużywanie Produktów nie będzie miało na celu uzyskania ciepła samego w sobie, lecz wykonanie pewnego procesu technologicznego. Bowiem przedmiotowe elementy metalowe są podgrzewane do uzyskania określonej temperatury, która jest niezbędna w celu ich złączenia lub przecięcia, a nie dla samego podgrzania i wytworzenia ciepła. W konsekwencji należy uznać, że Produkty będą stanowiły wyrób energetyczny przeznaczony do celów innych niż opałowe, tj. lutowania, spawania i cięcia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy i Zainteresowanego w zakresie pytania nr 1, uznające, że Produkty zużywane do celów lutowania, spawania i cięcia nie są przeznaczone do celów opałowych, należy uznać za prawidłowe.

Jak wskazał Wnioskodawca w treści wniosku, wyroby gazowe o kodzie CN 2711 13 97 (w opakowaniach detalicznych) zostaną nabyte przez Zainteresowanego w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego i opodatkowane stawką akcyzy wynoszącą 0 zł, stosownie do art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy.

W tym miejscu organ pragnie stwierdzić, że poza zakresem niniejszej interpretacji pozostaje ocena prawidłowości zastosowanej przez Zainteresowanego, do nabywanych wewnątrzwspólnotowo Produktów, stawki akcyzy. Przedmiotem interpretacji indywidualnej wydawanej na wniosek wspólny podmiotów zainteresowanych może być bowiem jedynie ocena zdarzenia, w którym uczestniczą wszystkie podmioty zainteresowane i które to zdarzenie rodzi skutki podatkowe dla wszystkich zainteresowanych. Natomiast prawidłowość opodatkowania nabycia wewnątrzwspólnotowego Produktów przez Zainteresowanego, nie pozostaje w związku ze zdarzeniem przedstawionym we wniosku, ponieważ ma charakter aktu jednostronnego, w którym nie uczestniczy Wnioskodawca.

Wracając do meritum wskazać należy, że podatek akcyzowy jest podatkiem jednofazowym. Jednofazowość opodatkowania akcyzą wynika z art. 8 ust. 6 ustawy i przejawia się w tym, że akcyza powinna być płacona na pierwszym szczeblu obrotu wyrobami akcyzowymi, dokonywanego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Konsekwentnie, każda następna transakcja po zadeklarowaniu lub określeniu kwoty akcyzy, której przedmiotem będą te same wyroby akcyzowe, nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a podmiot dokonujący danej transakcji nie powinien być traktowany jako podatnik akcyzy. Dalsze czynności, w tym m.in. dalsza odsprzedaż, których przedmiotem będą Produkty, nie będzie opodatkowana akcyzą.

Jak wynika z treści wniosku, Produkty zostaną opodatkowane akcyzą na pierwszym etapie obrotu nimi, tj. w momencie dokonywania nabycia wewnątrzwspólnotowego przez Zainteresowanego. Wobec powyższego, mając na uwadze zasadę jednofazowości podatku akcyzowego, należy stwierdzić, że Produkty sprzedawane przez Zainteresowanego i nabywane przez Wnioskodawcę nie będą podlegały opodatkowaniu akcyzą.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy i Zainteresowanego w zakresie pytania nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj